20+ سؤال مصاحبه استراتژیک که باید هنگام استخدام از نامزدها بپرسید

هنگام استخدام کارمندان برای نقش های مختلف، بسیار مهم است که سوالات مصاحبه مناسب را بپرسید تا به کاندیدای برتر خود برسید. اغلب اوقات، شناسایی بهترین نامزد به چیزی بیش از خواندن مطالبی که آنها روی کاغذ آورده اند نیاز دارد. ایجاد سوالات مصاحبه استراتژیک برای پرسیدن از کاندیداها به متخصصان منابع انسانی این امکان را می دهد که فرد پشت رزومه، مانند مهارت ها و شخصیت کلیدی آنها را بهتر درک کنند.

در این مقاله، سوالات مصاحبه استراتژیک و انواع مختلف سوالات مصاحبه استراتژیک را دریابید و 22 گزینه برای پرسیدن در مصاحبه در اختیار شما قرار دهد.

مطالب
سوالات مصاحبه استراتژیک چیست؟
انواع سوالات مصاحبه استراتژیک
بهترین سوالات مصاحبه استراتژیک برای پرسیدن از نامزدها

سوالات مصاحبه استراتژیک چیست؟

سوالات مصاحبه استراتژیک سوالاتی هستند که مصاحبه کننده از یک نامزد شغلی می پرسد تا ظرفیت آنها برای انجام کار را بهتر درک کند.

یکی از مزایای کلیدی پرسیدن سوالات مصاحبه استراتژیک این است که ویژگی‌های کلیدی یک نامزد را کشف کند و تصویر واضح‌تری از نحوه عملکرد آنها در نقش آزاد ایجاد کند. توصیه می‌شود این سؤالات را باز نگه دارید تا داوطلب بتواند پاسخ‌های عمیقی ارائه دهد و مصاحبه‌گر بتواند سؤالات بعدی را بپرسد.

انواع سوالات مصاحبه استراتژیک

سوالات مصاحبه استراتژیک را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد:

  • سؤالات هدف شغلی : این سؤالات به سنجش آرزوهای شغلی بلندمدت یک نامزد کمک می کند و به منابع انسانی یا مدیران استخدام ایده می دهد که آیا نامزد به دنبال ماندن در یک شرکت برای آینده قابل پیش بینی است یا خیر.
  • سوالات رفتاری : به شما این امکان را می دهد که تعیین کنید یک نامزد شغلی چقدر با فرهنگ و اهداف سازمانی سازگار است.
  • سوالات موقعیتی : واکنش یک نامزد را به سناریوهای واقعی یا فرضی محل کار آزمایش کنید. آنها متخصصان منابع انسانی را قادر می سازند تا استعداد نامزدها را برای رسیدگی به موقعیت هایی مانند درگیری ها، خطرات، اشتباهات و ضررها تعیین کنند.
Types of Strategic Interview QuestionsTypes of Strategic Interview Questions

بهترین سوالات مصاحبه استراتژیک برای پرسیدن از نامزدها

اگرچه سؤالات مصاحبه استراتژیک برای پرسیدن از کاندیداها می تواند بسته به نقش و صنعت متفاوت باشد، سؤالات زیر می تواند نقطه شروع خوبی برای شما فراهم کند:

1. فرهنگ سازمانی ایده آل شما چیست؟

هنگام مصاحبه با یک نامزد، مهم است که در مورد فرهنگ سازمانی ایده آل آنها بپرسید. این نوع سوال می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از محیط کاری مورد علاقه داوطلب داشته باشید، مانند اینکه آیا آنها دوست دارند به صورت مستقل یا گروهی کار کنند یا اینکه ترجیح می دهند از راه دور یا در محل کار کنند.

با یادگیری ترجیحات آنها، می توانید تعیین کنید که آیا آنها برای سازمان شما مناسب هستند یا خیر. علاوه بر این، بحث در مورد فرهنگ شرکت شما در طول مصاحبه می تواند به نامزد درک بهتری از آنچه شرکت شما مخفف است، بدهد.

2. چگونه به خود انگیزه می دهید و در مواجهه با چالش های دشوار، بهره ور باقی می ماند؟

کارمندان در روال کار روزانه خود با چالش های مختلفی روبرو هستند که می تواند بر انگیزه و خروجی آنها تأثیر بگذارد. به عنوان یک کارفرما، ارزیابی نحوه برخورد یک کارمند بالقوه با چنین مشکلاتی و حفظ انگیزه بسیار مهم است.

با پرسیدن این سوال در طول مصاحبه، مصاحبه‌گر می‌تواند توانایی داوطلب را برای غلبه بر چالش‌ها بدون تأثیر بر بهره‌وری یا سطح انگیزه آنها ارزیابی کند.

3. اهداف شغلی کوتاه و بلند مدت شما چیست؟

بر اساس مطالعه ای که توسط Qualtrics انجام شده است، نامزدهای شغلی که ارزش ها و آرزوهایشان با اهداف سازمانی هماهنگ است، کمتر احتمال دارد که آن ها را ترک کنند. پرسیدن از یک نامزد در مورد آرزوهای شغلی آنها به تعیین اینکه آیا مسیر آنها با شرکت همخوانی دارد یا خیر کمک می کند.

نامزدی که خود را در درازمدت در این صنعت کار نمی‌کند، ممکن است فرد مناسبی برای یک نقش نباشد. برعکس، کاندیدایی که به دنبال ایجاد یک شغل طولانی مدت در صنعت است، می تواند مناسب تر باشد و شرکت می تواند از اهداف توسعه شغلی آنها حمایت کند.

4. در مورد تغییری که پیشنهاد دادید و تأثیر آن بر محل کار به من بگویید.

هدف از این سوال ارزیابی این است که آیا داوطلب قادر به تنظیم سبک کاری خود است یا خیر. کاندید را تشویق کنید تا نمونه هایی از زمانی که ایده های خود را برای تغییر پیشنهاد کرده اند و نقشی که در اجرای تغییر ایفا کرده اند به اشتراک بگذارد.

یک سوال بعدی همچنین می‌تواند شامل این باشد که آیا آنها این تغییر را به نفع تیم یا سازمان می‌دانند یا خیر. در اینجا، شما به دنبال درک این هستید که آیا نامزد می تواند تصویر بزرگتر را ارزیابی کند یا خیر.

5. وقتی پروژه ای که مدت طولانی روی آن کار می کردید، ناگهان به مانع بزرگی برخورد کرد که بر مسیر پیش رو تأثیر می گذارد، چه می کنید؟

این سوال را می توان برای گنجاندن سناریوی مرتبط با نقش تطبیق داد. با این حال، هدف اصلی این است که درک کنیم که چگونه نامزد چالش های مهم را در شغل خود مدیریت می کند.

آیا آنها می توانند خارج از چارچوب فکر کنند؟ آیا آنها رویکردی مشترک برای حل مشکل در پیش خواهند گرفت؟ پاسخ آنها به شما بینشی از رویکردی که در هنگام مواجهه با این چالش ها اتخاذ می کنند، ارائه می دهد.

6. در مورد زمانی به من بگویید که مجبور بودید برای حل یک مشکل از یک رویکرد غیرمتعارف استفاده کنید.

در هر سازمانی، داشتن توانایی حل مؤثر مسائل، مهارتی ارزشمند است. کاندیداهایی که این مهارت را دارند احتمالاً در محل کار موفق خواهند شد. با پرسیدن این سوال در طول مصاحبه، می توانید بینشی در مورد ظرفیت حل مسئله داوطلب به دست آورید.

در مورد موقعیت هایی پرس و جو کنید که در آن نامزد مجبور بود از یک رویکرد غیر متعارف برای حل یک مشکل استفاده کند. این به شما کمک می‌کند توانایی آن‌ها را برای فکر کردن خارج از چارچوب در هنگام مواجهه با چالش‌های پیچیده تعیین کنید.

7. چه نوآوری هایی احتمالاً صنعت را در پنج سال آینده متحول می کند؟

به روز بودن با آخرین اتفاقات در صنعت یک کیفیت بسیار مهم برای کارمندان بالقوه است. این پرس و جو ارزیابی می کند که کاندیداها چقدر مشتاق و آگاه در مورد این صنعت هستند.

در پاسخ‌هایشان، درک کاندیداها از روندها و عوامل آتی را که انتظار می‌رود صنعت با آن‌ها مواجه شود و اینکه چگونه بر سازمان تأثیر می‌گذارند، مشاهده کنید.

8. چگونه از اخبار و روندهای صنعت مطلع می شوید؟

این سوال که ارتباط نزدیکی با سوال قبلی دارد، به دنبال یافتن این نکته است که نامزدها برای تحولات صنعت به چه منابع اطلاعاتی اعتماد می کنند. در پاسخ آنها، دریابید که چه نشریاتی می خوانند، پادکست هایی که به آن گوش می دهند یا رهبران فکری که دنبال می کنند.

پاسخ مثبت حس ابتکار و اشتیاق آنها را برای به روز ماندن در صنعت نشان می دهد. فقدان منابع با کیفیت یا دانش اندک از روندها می تواند نشان دهنده یک نامزد با تعهد کم به بهبود خود باشد.

9. زمانی را که در محل کار اشتباهی جدی مرتکب شده اید و نحوه مدیریت آن تجربه را شرح دهید.

حتی بهترین حرفه ای ها هم می توانند اشتباه کنند. اشتباه کردن نشانه شکست شخصی نیست، اما نحوه برخورد، آموختن و پیشروی از اشتباه می تواند بسیار بیشتر در مورد شخصیت او صحبت کند.

پرسیدن این سوال به شما امکان می دهد درک یک نامزد از مسئولیت پذیری را ارزیابی کنید.

10. چه مراحلی را برای تهیه و ارائه یک طرح متقاعدکننده به مدیریت انجام می دهید و چگونه با مخالفت ها یا پس زدگی های احتمالی برخورد می کنید؟

این سؤال می‌تواند توانایی داوطلب را در انتقال مؤثر ایده‌های خود، تفکر انتقادی و پیش‌بینی و رسیدگی به اعتراض‌های احتمالی نشان دهد. همچنین می تواند بینشی در مورد تفکر استراتژیک آنها و توانایی آنها برای تأثیرگذاری و متقاعد کردن دیگران ارائه دهد.

مصاحبه‌گر باید ارزیابی کند که چه رویکردی را اتخاذ می‌کند و همچنین توانایی پیش‌بینی و رسیدگی به اعتراض‌ها یا نگرانی‌های احتمالی را نشان می‌دهد و داده‌ها یا شواهدی را برای حمایت از استدلال خود ارائه می‌کند. علاوه بر این، نامزد باید اعتماد و وضوح را در ارائه خود نشان دهد و بتواند رویکرد خود را بر اساس بازخوردی که از مدیریت دریافت می کند تنظیم کند.

11. چگونه با انتقاد برخورد می کنید؟

انتقاد، چه منفی و چه مثبت، ممکن است در محل کار اجتناب ناپذیر باشد. نحوه برخورد یک نامزد شغلی با انتقاد می تواند مشخص کند که آیا آنها موفق هستند یا نه.

وقتی انتقاد به خوبی مورد توجه قرار گیرد، می تواند به کارمند کمک کند تا به سطوح بالاتری از عملکرد و موفقیت شغلی دست یابد. از این سؤال برای سنجش نحوه برخورد یک نامزد با بازخورد در مورد کار خود، از جمله اینکه چگونه انتقاد ممکن است به پیشرفت حرفه ای آنها کمک کرده باشد، استفاده کنید.

12. فرآیند یادگیری خود را چگونه توصیف می کنید؟

این سوال برای درک رویکرد داوطلب به یادگیری، چگونگی کسب دانش و مهارت های جدید و توانایی آنها برای انطباق با موقعیت های جدید مطرح می شود.

در پاسخ ایده‌آل، نامزد باید تمایل خود را برای رویارویی با چالش‌های جدید و درس گرفتن از اشتباهات و توانایی به کارگیری آموخته‌های خود در موقعیت‌های دنیای واقعی نشان دهد. در نظر بگیرید که آیا پاسخ آنها رویکردی پیشگیرانه، کنجکاو و رشد محور را برای یادگیری نشان می دهد یا خیر.

13. زمانی را که درگیر درگیری در محل کار بودید و نحوه مدیریت آن تجربه را شرح دهید.

داشتن مهارت مدیریت تعارض در محیط کار یک ویژگی ارزشمند برای هر کارگری است. در طول مصاحبه، پرسش در مورد حل تعارض به مصاحبه کننده اجازه می دهد تا نحوه درک و مدیریت یک نامزد تعارضات در محل کار را ارزیابی کند.

نامزدی که بتواند از زوایای مختلف به تعارضات بپردازد و به طور مثبت با آنها برخورد کند، می‌تواند به تیم اضافه شود. نامزدی که برای مدیریت تعارض تلاش می کند، ممکن است به خوبی با مدیریت ارتباط برقرار نکند یا در مورد مسائل موضعی سفت و سخت اتخاذ کند.

14. قانون کلی شما برای انجام وظایف رقیب چیست؟

اولویت بندی وظایف یک مهارت عالی برای کارمندان است که با افزایش تقاضای محل کار، از آن برخوردار شوند. این سوال مصاحبه گر را قادر می سازد تا توانایی یک نامزد را در مدیریت برنامه خود و اولویت بندی وظایف به ترتیب فوریت و اهمیت ارزیابی کند. داوطلبانی که به این سوال پاسخ می‌دهند، مهارت‌های مدیریت زمان و توانایی خود را برای کار مولد نشان می‌دهند.

15. چگونه به کسانی که زیر نظر شما کار می کنند انگیزه می دهید؟

حفظ روحیه تیمی بالا برای رهبران بسیار مهم است، زیرا اغلب منجر به نتایج عملکرد بهتر می شود. در طول فرآیند انتخاب برای نقش رهبری، ارزیابی توانایی یک نامزد برای ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به افراد ضروری است.

این مهم است که به دنبال مثال‌های ملموسی باشید که چگونه آنها قبلاً تیم‌های خود را برای دستیابی به اهداف خاص برانگیخته‌اند. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا بر اساس توانایی های بین فردی و انگیزشی، بهترین فرد را برای شغل انتخاب کنید.

16. هنگام کار بر روی یک پروژه پیچیده، چگونه موضوعات فنی را برای افرادی که به آن موضوع آشنایی ندارند، توضیح می دهید؟

گاهی اوقات، کارکنان ممکن است نیاز داشته باشند که مسئولیت پروژه های چالش برانگیز را بر عهده بگیرند. در چنین شرایطی، برای آنها مهم است که بتوانند مفاهیم فنی را ساده کنند تا تیم و رهبری بتوانند پروژه را درک و پشتیبانی کنند.

با پرسیدن این سوال می توانید تخصص داوطلب در این زمینه و ظرفیت آن ها برای توضیح موضوع را به زبانی قابل فهم ارزیابی کنید.

17. موقعیتی را توصیف کنید که در آن با افرادی از فرهنگ ها یا پیشینه های مختلف کار کرده اید.

همانطور که محل کار متنوع تر می شود، برای کارمندان مهم است که بتوانند به خوبی با همکارانی از زمینه های مختلف کار کنند.

مدیران استخدام می توانند با این سوال میزان آگاهی یک نامزد از تنوع و توانایی آنها برای نشان دادن رفتار فراگیر در محل کار را بسنجند. برای ارزیابی صلاحیت و حساسیت فرهنگی، نگاهی به نمونه هایی از نحوه نشان دادن این ویژگی ها توسط داوطلب در موقعیت های قبلی مفید است.

18. چگونه با ابهام و عدم اطمینان در کار خود برخورد می کنید؟

این سوال به مصاحبه کننده اجازه می دهد تا توانایی داوطلب را برای رویارویی با موقعیت هایی که ممکن است همیشه دستورالعمل های روشنی وجود نداشته باشد، ارزیابی کند. همچنین به تعیین چگونگی مدیریت استرس و سازگاری داوطلب با تغییرات کمک می کند.

در پاسخ نامزد، ارزیابی کنید که آیا آنها با ابهام و عدم اطمینان راحت هستند یا می توانند تحت فشار آرام بمانند. از داوطلب بخواهید توضیح دهد که چگونه در نقش قبلی خود یک موقعیت مبهم یا نامطمئن را مدیریت کرده است. در نظر بگیرید که آیا کارمند بالقوه قادر به برقراری ارتباط موثر و همکاری با دیگران است یا از مدیر خود کمک می خواهد.

19. موقعیتی را توصیف کنید که در آن باید تصمیم سختی می گرفتید

این سوال به مصاحبه کننده کمک می کند تا مهارت های تصمیم گیری نامزد و نحوه برخورد آنها با موقعیت های پیچیده را ارزیابی کند.

رویکردی که نامزد در این شرایط اتخاذ کرد و همچنین نحوه مدیریت خطرات احتمالی یا پیامدهای منفی و در نهایت نتیجه تصمیم خود را در نظر بگیرید. در پاسخ آنها، ارزیابی کنید که آیا آنها قادر به برقراری ارتباط با وضعیت یا تصمیم با ذینفعان هستند یا خیر و آنچه از موقعیت آموخته اند.

پاسخ آنها باید قضاوت صحیح و توانایی مدیریت ریسک را به طور موثر نشان دهد.

20. چگونه با چالش های تعادل بین کار و زندگی برخورد می کنید؟

تحقیقات Aviva نشان می‌دهد که تعادل بین کار و زندگی به عنوان یک نگرانی اصلی برای کارمندان پس از همه‌گیری پدیدار شده است. حفظ تعادل بین کار و زندگی به کارکنان اجازه می دهد تا در نقش حرفه ای خود بدون غفلت از مسئولیت های شخصی خود برتر باشند.

در حین ارزیابی تعادل کار و زندگی یک نامزد، ارزیابی توانایی آنها در برنامه ریزی موثر وظایف روزانه و اینکه آیا آنها اغلب کار را به خانه می آورند یا خیر، بسیار مهم است.

21. اگر متوجه شوید که همکارتان به طور معمول خط‌مشی‌های شرکت را نقض می‌کند، چه می‌کنید؟

این سوال فرصتی را برای مصاحبه‌گر فراهم می‌کند تا اخلاق، قضاوت و توانایی نامزد در رسیدگی به موقعیت‌های حساس را ارزیابی کند.

نامزد باید نشان دهد که چگونه در سطح فردی و در سطح شرکت به موضوع برخورد می کند. ارزیابی کنید که آیا کارمند بالقوه موضوع را با همکار خود مطرح می‌کند یا خیر و/یا با این موضوع به منابع انسانی نزدیک می‌شود.

آیا نامزد تمایل به همکاری مشترک برای حل مسئله و نشان دادن قضاوت خوب در موقعیت های اخلاقی نشان می دهد؟ به دنبال این باشید که آیا نامزد یکپارچگی، دیپلماسی و حرفه ای بودن را نشان می دهد یا خیر

22. از زمانی که هدفی را تعیین کردید و به آن رسیدید بگویید.

پرسیدن از نامزدها در مورد استراتژی‌های هدف‌گذاری می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد سطح جاه‌طلبی و فداکاری آنها و همچنین رویکرد آنها برای دستیابی به اهداف ارائه دهد. این سوال می تواند به مصاحبه کنندگان کمک کند تا عزم، انگیزه و توانایی یک نامزد را برای توسعه و اجرای استراتژی های موثر برای رسیدن به اهداف خود بسنجند.

خوراکی های کلیدی

  • سؤالات مصاحبه استراتژیک چیست : سؤالات مصاحبه استراتژیک سؤالاتی هستند که به متخصصان منابع انسانی و مدیران استخدام فرصتی می دهند تا مطمئن شوند که آیا یک نامزد برای یک نقش خاص فراتر از آنچه در رزومه یا نامه پوششی ذکر شده است مناسب است یا خیر.
  • انواع سؤالات مصاحبه استراتژیک چیست : سؤالات مصاحبه استراتژیک می توانند شغلی، رفتاری یا موقعیتی باشند. سوالات شغلی-هدف بر روی آرزوهای شغلی نامزدها تمرکز دارد، نگاه های رفتاری به فرهنگ متناسب است، در حالی که سوالات موقعیتی واکنش یک نامزد را به موقعیت های کاری مختلف ارزیابی می کند.
  • چرا سؤالات باز بپرسید : به جای پرسیدن سؤالات بله یا خیر، سؤالات باز به داوطلبان امکان می دهد پاسخ های عمیق ارائه دهند. مصاحبه کنندگان همچنین فرصتی برای پرسیدن سؤالات بعدی در مورد پاسخ اولیه نامزد دارند.
مارتا یک نویسنده مستقل تمام وقت و متخصص در محتوای HR، B2B و SaaS است. وقتی مارتا پشت کیبوردش نیست، عاشق سفر و عکاسی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *