ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد: راهنمای عملی با مثال

متخصصان منابع انسانی که از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد استفاده می کنند، ابزار قدرتمندی برای استخراج بینش معنادار از حجم عظیمی از داده های جمع آوری شده به دست می آورند. ChatGPT با توانایی خود در درک زبان و تولید متن، می‌تواند در مکالمه‌ای شرکت کند که تلاش‌های شما را برای استفاده مؤثر از داده‌ها ساده می‌کند.

در این مقاله، نحوه استفاده از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های تجزیه و تحلیل افراد برای بهبود استراتژی های منابع انسانی و تصمیم گیری را توضیح خواهیم داد. بیایید وارد آن شویم!

برگه تقلب CHATGPT FOR PEOPLE ANALYTICS را دانلود کنید

مطالب
ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد: 9 مورد استفاده
بایدها و نبایدهای تجزیه و تحلیل داده های ChatGPT
نحوه استفاده از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد

ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد: 9 مورد استفاده

تحلیلگران داده از ChatGPT برای پردازش سریع مقادیر زیادی از داده های بدون ساختار استفاده می کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تکه‌های کد را در پایتون، R و SQL تولید کنند و همچنین مجموعه‌های داده را تجزیه و تحلیل کنند، داده‌ها را تجسم کنند و موارد دیگر.

متخصصان HR و تجزیه و تحلیل افراد نیز می توانند از این ابزار هنگام کار با داده ها بهره مند شوند. علاوه بر استفاده از ChatGPT برای کار عمومی HR یا استخدام، همچنین می تواند درک و تفسیر مجموعه داده های پیچیده و سایر وظایف مربوط به تجزیه و تحلیل افراد را ساده کند.

در اینجا نگاهی به راه‌های باز کردن قفل قابلیت‌های ChatGPT با مثال‌هایی از نحوه استفاده از آن در موقعیت‌های تجزیه و تحلیل افراد زیر آورده شده است:

1. تجزیه و تحلیل داده های اکتشافی (EDA) و تجسم داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها با ChatGPT جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری و ایجاد نمایش های بصری داده ها را آسان تر می کند.

به جای نیاز به نوشتن کد برای تجزیه و تحلیل داده ها یا ساخت فرمول در اکسل، می توانید از ChatGPT بخواهید آن را خلاصه کند و بینش هایی را که نشان می دهد توصیف کند. تجسم داده ها، مانند نمودارها و نمودارها، می تواند الگوهای اصلی در داده ها را روشن کند. ChatGPT می تواند ایده هایی برای بهترین روش های نشان دادن روابط درون داده ها در قالب بصری ایجاد کند.

ما در زیر در بخش نحوه استفاده از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد، نمونه‌های عملی این مورد را ارائه می‌دهیم.

2. خلاصه سازی داده ها

خلاصه کردن محتوا از منابع داده خاص، مانند بررسی عملکرد، می تواند یک کار وقت گیر باشد. با این حال، ChatGPT می تواند به کارآمدتر شدن آن و ارائه خلاصه کمک کند.

درخواست مثال: «سه نقطه قوت اصلی که مدیران با بالاترین عملکرد را با توجه به داده‌های ارائه شده مشترک دارند نام ببرید.»

3. ایجاد نظرسنجی از کارکنان

ChatGPT می‌تواند سؤالات نظرسنجی کارکنان را برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به رضایت شغلی، مشارکت یا فرهنگ محل کار ایجاد کند.

درخواست مثال: «مجموعه ای از سؤالات را برای نظرسنجی مشارکت کارکنان ایجاد کنید. برخی از سوالاتی که نیاز به پاسخ در مقیاس رتبه بندی 1-10 دارند و برخی از سوالات پایان باز را شامل کنید. در مورد چه چیزی مانع از احساس مشارکت اعضای تیم با کار خود و شرکت می شود، بپرسید.

4. تجزیه و تحلیل بازخورد کارکنان

ChatGPT همچنین می‌تواند به شما در تجزیه و تحلیل پاسخ‌های نظرسنجی، از جمله داده‌های کیفی از سؤالات باز کمک کند. شما می توانید تجزیه و تحلیل سریع بازخوردها را از منابعی مانند نظرسنجی های پالس انجام دهید تا تصمیمات پاسخگو و مبتنی بر داده بگیرید. جمع آوری مکرر بازخورد آسان تر و سازنده تر می شود.

درخواست مثال: «پاسخ های نظرسنجی زیر را در سه موضوع اصلی سازماندهی کنید. آنها را در قالب فهرست به ترتیب اولویت از رایج ترین به کم رایج ترین نمایش دهید.

با اقدام و ایجاد تغییرات بر اساس نتایج نظرسنجی، منابع انسانی می‌تواند محیط کاری شفاف‌تر و حمایت‌کننده‌تری ایجاد کند.

5. آزمون فرضیه

می توانید با ChatGPT در زمان بیان توضیحات احتمالی برای چالش های خاص صرفه جویی کنید. می‌تواند به فرمول‌بندی گزاره‌های فرضیه برای آزمایش مفروضات شما در برابر داده‌ها کمک کند.

اعلان مثال: «بر اساس مشاهده ما از گردش مالی بالا در میان استخدام‌های جدید، فرضیه‌هایی را پیشنهاد کنید که می‌توانیم با استفاده از داده‌های منابع انسانی آزمایش کنیم.»

6. تولید مجموعه داده های نمونه

اگر در حال یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده های منابع انسانی هستید، اما چنین داده هایی را در سازمان خود ندارید، می توانید از ChatGPT برای تولید مجموعه داده های نمونه برای شما استفاده کنید. سپس می توانید مهارت های تجزیه و تحلیل افراد خود را با آنها کار کنید.

درخواست مثال: «یک مجموعه داده نمونه از 100 کارمند یک شرکت خیالی با ستون‌های زیر ایجاد کنید: نام کارمند، جنسیت، نقش، بخش، تاریخ شروع، و حقوق.»
Five best practices for using ChatGPT for People Analytics.Five best practices for using ChatGPT for People Analytics.
درباره بایدها و نبایدهای استفاده از ChatGPT for People Analytics در زیر بیشتر بیاموزید.

7. تجزیه و تحلیل همکاری

داده ها برای ارزیابی اثربخشی تلاش های همکاری در محل کار مورد نیاز است. به عنوان مثال، متخصصان منابع انسانی می توانند از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل الگوها در مهرهای زمانی پیام ها در Slack یا Teams استفاده کنند.

بیشتر مکالمات چه زمانی انجام می شود؟ آیا هیچ گونه آرامش آشکاری در ارتباطات وجود دارد که ممکن است نشان دهنده عدم همکاری یا تعامل باشد؟ به عنوان مثال، مایکروسافت داده های تیم های مایکروسافت را تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد که فعالیت بسیاری از افراد خارج از یک روز کاری معمولی افزایش یافته است.

به عنوان مثال می‌گوید: «توزیع پیام‌های ارسال‌شده در هر 24 ساعت روز را تجزیه و تحلیل کنید. هر زمان اوج یا آرامش در ارتباط را شناسایی کنید.” و
توزیع پیام‌های ارسال شده در طول هفته را با طبقه‌بندی بر اساس روز تجزیه و تحلیل کنید. روزهایی را که بیشترین و کمترین فعالیت را دارند شناسایی کنید.»

8. تحلیل احساسات

ChatGPT می تواند به کسب و کارها کمک کند تا احساسات عمومی کارکنان را نسبت به سازمان، مدیریت یا ابتکارات خاص بسنجند. محتوا را از منابعی مانند پلتفرم‌های ارتباط داخلی، رسانه‌های اجتماعی و سیستم‌های بازخورد ناشناس پردازش می‌کند و به آن یک امتیاز احساسی اختصاص می‌دهد.

درخواست مثال : “احساس کلی کارکنان را در مورد سیستم جدید حقوق و دستمزد و مزایای سلف سرویس ارزیابی کنید.”

9. تولید فرمول های اکسل برای تجزیه و تحلیل

هنگامی که می خواهید از داده های موجود در صفحه گسترده اکسل حداکثر استفاده را ببرید، ChatGPT بخشی از کار را برای شما انجام می دهد. شما فقط باید کاری را که می خواهید انجام دهید توصیف کنید و از آن بخواهید فرمول مناسبی را برای شما ایجاد کند.

اعلان مثال : «من سعی می‌کنم میانگین دوره تصدی کارکنان در شرکت خود را محاسبه کنم. من یک صفحه گسترده اکسل دارم که در آن ستون A اسامی کارکنان را لیست می کند، ستون B حاوی تاریخ شروع آنها است، و ستون C حاوی تاریخ پایان آنها است اگر آنها شرکت را ترک کرده باشند، یا سلول خالی است اگر هنوز در شرکت هستند. فرمولی ارائه دهید که بتوانم در اکسل از آن برای محاسبه میانگین دوره تصدی در سال استفاده کنم.”

بایدها و نبایدهای تجزیه و تحلیل داده های ChatGPT

در حالی که ChatGPT مطمئناً برنامه های مفید زیادی برای تجزیه و تحلیل افراد دارد، عوامل خاصی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا مطمئن شوید که به نفع شما عمل می کند.

در زیر، مواردی را که باید هنگام تعامل با ChatGPT انجام دهید و نباید انجام دهید را فهرست کرده ایم:

انجام دهید:

  • با درک و رعایت قوانین و مقررات قابل اجرا، حریم خصوصی داده ها را در اولویت قرار دهید.
  • از دستورات دقیق استفاده کنید و زمینه را برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر و دقیق تر ارائه دهید. ChatGPT بر اساس زبان طبیعی است، بنابراین از استفاده از عبارات پیچیده و اصطلاحات تخصصی خودداری کنید.
  • انواع مختلفی از سوالات را امتحان کنید و درخواست های خود را اصلاح کنید تا یاد بگیرید که کدام عبارت به مرتبط ترین و روشنگرترین پاسخ ها منجر می شود. سوالات بعدی را مطرح کنید و در صورت لزوم توضیح بخواهید.
  • نتایج را در برابر داده ها برای هر گونه ناهنجاری بررسی کنید، به خصوص زمانی که نتایج مشکوک به نظر می رسند. ChatGPT یک ابزار عالی برای به دست آوردن بینش سریع است، اما مطمئن شوید که نتایج را قبل از ارائه به تیم یا رهبری دوباره بررسی کنید.
  • به طور مرتب ChatGPT را بررسی کنید تا در مورد تغییرات، پیشرفت ها و ویژگی های جدید به روز بمانید.

نکن:

  • اطلاعات شخصی یا محرمانه کارکنان را وارد کنید. هر گونه اطلاعات قابل شناسایی شخصی در مورد کارکنان خود و جزئیات حساس در مورد کسب و کار خود را ناشناس کنید.
  • تفاسیر را به عنوان حقیقت مطلق بپذیرید. اینها مشاهداتی هستند که از داده‌های موجود بدون توانایی در نظر گرفتن هر عامل یا احساسات احتمالی انجام شده‌اند.
  • برای تصمیم گیری های پیچیده فقط به بینش های ChatGPT تکیه کنید. حتما توصیه های آن را با قضاوت انسانی، تفکر انتقادی و صلاحدید غنی کنید.
مهم ⚠️

آنچه را که آپلود می کنید دوباره بررسی کنید. قبل از آپلود هر چیزی در ChatGPT، مطمئن شوید که تمام اطلاعات شناسایی و حساس حذف شده است.

این شامل نام کارمندان و شرکت، اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس ایمیل و فیزیکی و اطلاعات پزشکی است.

توجه : به دلیل پیشرفت‌هایی که در فناوری صورت می‌گیرد، می‌توان پیش‌بینی کرد که شرکت‌ها به زودی ابزارهای ChatGPT خود را داشته باشند که می‌توانند برای تضمین حریم خصوصی و امنیت داده‌ها طراحی شوند.

نحوه استفاده از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد

در اینجا یک راهنمای گام به گام در مورد نحوه استفاده از ChatGPT در تجزیه و تحلیل داده های مربوط به افراد آورده شده است.

مرحله 1: ویژگی های مناسب را فعال کنید

برای استفاده بیشتر از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد، باید از ChatGPT Plus استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد پلاگین‌ها را نصب کنید، فایل‌ها را آپلود کنید و تجسم داده‌ها را ایجاد کنید.

فعال کردن ویژگی های آزمایشی:

  1. به تنظیمات و بتا بروید و روی «ویژگی‌های بتا» کلیک کنید.
  2. ویژگی ها را فعال کنید

اکنون می‌توانید برای مثال فایل‌های اکسل را با داده‌هایی که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، آپلود کنید.

  1. فروشگاه افزونه ChatGPT را کاوش کنید. ده ها پلاگین برای نصب وجود دارد که می توانید با آنها بازی کنید. ChatGPT به طور خودکار افزونه مناسب را برای وظیفه ای که به آن می دهید اعمال می کند. توجه داشته باشید که اینها افزونه های شخص ثالث هستند و ChatGPT ممکن است اطلاعات را با ارائه دهندگان افزونه خارجی به اشتراک بگذارد. پلاگین های جدید اغلب اضافه می شوند. در اینجا می توانید لیستی از افزونه ها را برای داده ها و تحقیق پیدا کنید.

مرحله 2: داده ها را در ChatGPT آپلود کنید

بیایید نگاهی به یک مثال عملی از استفاده از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل افراد بیندازیم. ما با یک مجموعه داده نمونه در قالب .csv کار خواهیم کرد که می توانید از اینجا دانلود کنید. این همان چیزی است که ردیف های اول آن به نظر می رسد:

عنوان شغلی بخش حقوق و دستمزد جنسیت سن تصدی عملکرد سطح کار قرارداد آموزش و پرورش
طراح نرم افزار B2B 39621.75 اف 58 10+ 4 مشاور 60% دکتری
تحلیلگر گرافیک B2B 20962.63 اف 56 <5 3 مشاور 60% کارشناسی ارشد
توسعه دهنده کسب و کار مدیریت 73637.43 م 64 5-10 2 مهندس 100% لیسانس
تحلیلگر بازاریابی عملیات 95765.07 م 42 5-10 3 کارگردان 100% لیسانس
همکار نرم افزار B2B 10617.87 اف 31 <5 4 مشاور 20% کارشناسی ارشد
طراح بازاریابی امور مالی 51247.47 م 35 10+ 3 تحلیلگر 60% لیسانس

ما با بارگیری این فایل در ChatGPT شروع خواهیم کرد. برای انجام این کار، “Advanced Data Analysis” را در تب ChatGPT-4 انتخاب کنید و روی دکمه Upload (+) کلیک کنید.

سپس، می توانید شروع به دادن دستورالعمل به ChatGPT کنید.

نکته HR

محدودیت های ChatGPT را بپذیرید. شما فقط می توانید تعداد معینی از پرس و جوها را در یک بازه زمانی مشخص وارد کنید.

زمان گپ‌های دارای ویژگی‌های آزمایشی نیز به پایان رسیده است، بنابراین ممکن است پس از مدتی نتوانید به مکالمه بازگردید.

علاوه بر این، باید نتایجی را که ChatGPT ایجاد می‌کند تأیید کنید، زیرا ممکن است اشتباهات و تفسیرهای اشتباه وجود داشته باشد.

مرحله 3: ارائه درخواست های تجزیه و تحلیل داده ها و استفاده از تجسم ها

بیایید بگوییم که می‌خواهیم میانگین حقوق را به تفکیک دپارتمان ببینیم، با استفاده از یک اعلان: “یک نمودار ایجاد کنید که میانگین حقوق را بر اساس بخش نشان دهد.” شما یک نمودار میله ای ساده بدون تلاش زیاد دریافت خواهید کرد:

A simple graph generated by ChatGPT showing average salary by department.A simple graph generated by ChatGPT showing average salary by department.

می توانید با بررسی توزیع قرارداد در یک بخش خاص پیگیری کنید. (اعلام: “یک نمودار دایره ای ایجاد کنید که توزیع قراردادها را در بخش منابع انسانی نشان می دهد.”)

A pie chart generated by ChatGPT based on a sample data set showing contract type distribution by department.A pie chart generated by ChatGPT based on a sample data set showing contract type distribution by department.

همچنین می توانید بینشی سریع از میانگین حقوق بر اساس سطح تحصیلات داشته باشید. (پیشنهاد: “یک نمودار کادری ایجاد کنید که حقوق و دستمزد را بر اساس سطح تحصیلات نشان می دهد.”)

A box plot generated by ChatGPT based on a sample data set showing salary by education level at a fictional company.A box plot generated by ChatGPT based on a sample data set showing salary by education level at a fictional company.

اگر مطمئن نیستید که کدام نوع تجسم مفیدتر است، می توانید از ChatGPT راهنمایی بخواهید. (پیشنهاد: من می خواهم توزیع حقوق را بر اساس نمره عملکرد تجسم کنم. چه نوع نمودار یا تجسم برای آن بهترین است؟”)

با مجموعه داده های نمونه ما، می توانید دقیق تر عمل کنید و حقوق زنان و مردان را در یک قرارداد 100٪ در هر سطح ارشد مقایسه کنید. این به شما کمک می کند تا وضعیت حقوق و دستمزد را در سازمان خود درک کنید. (پیشنهاد: «جدولی ایجاد کنید که میانگین حقوق‌ها را بر اساس جنسیت و سابقه کار برای کارمندان در یک قرارداد 100٪ نشان دهد. ستونی با درصد اختلاف بین جنسیت‌ها اضافه کنید.»)

A summary table generated by ChatGPT showing salary per gender and job level in a fictional company.A summary table generated by ChatGPT showing salary per gender and job level in a fictional company.

مرحله 4: نتایج را تفسیر کنید و توصیه های بیشتری دریافت کنید

جدول بالا نشان می دهد که زنان در همه سطوح به جز در سطح مدیر درآمد کمتری دارند. در تجزیه و تحلیل خود، ممکن است بخواهید به جزئیات بپردازید – آیا تفاوت هایی در عملکرد، تحصیلات یا دوره تصدی وجود دارد که می تواند این اختلاف را توضیح دهد؟ سپس، می توانید تغییراتی را برای اصلاح تفاوت های پرداختی در سازمان خود ایجاد کنید.

همانطور که می بینید، ChatGPT می تواند برای به دست آوردن بینش سریع در مورد داده های افراد شما مفید باشد. این به شما درک خوبی از آنچه باید در تجزیه و تحلیل بیشتر خود روی آن تمرکز کنید، می دهد.

اگر مطمئن نیستید که با داده‌های خود چه کاری می‌توانید انجام دهید، می‌توانید از ChatGPT ایده‌هایی بخواهید. (اعلام: “آیا تجزیه و تحلیل خاصی وجود دارد که انجام آن را در این مجموعه داده توصیه کنید؟”)

ChatGPT-generated recommendations for further data analysis on a sample data set.ChatGPT-generated recommendations for further data analysis on a sample data set.

غذای کلیدی

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نقش مهمی در تبدیل منابع انسانی به نیرویی برای استراتژی‌گذاری و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده ایفا می‌کنند. ChatGPT به متخصصان منابع انسانی ابزاری با کاربری آسان برای درک و استفاده از داده‌های تجزیه و تحلیل افراد تا حد توان خود ارائه می‌دهد.

با بینش های گردآوری شده توسط ChatGPT، HR می تواند به طور موثر به اطلاعات دقیق تر دسترسی داشته باشد، بر معیارهای مناسب تمرکز کند و ابتکارات جدید را سازماندهی و توجیه کند. این امر منابع انسانی را در دستیابی به اهداف تجاری و ایجاد موفقیت برای سازمان مرتبط تر می کند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *