شراکت تجاری منابع انسانی: 5 تغییری که هوش مصنوعی به ارمغان خواهد آورد

هوش مصنوعی مولد، از جمله ابزارهایی مانند ChatGPT، فرصت های جدیدی را در منابع انسانی ایجاد می کند. این فقط افزایش بهره وری متخصصان منابع انسانی و بهبود راه حل های منابع انسانی برای نیروی کار نیست. هوش مصنوعی همچنین این پتانسیل را دارد که شراکت تجاری منابع انسانی را تغییر دهد و آن را به سمت نقش استراتژیک تر سوق دهد.

در این مقاله، ما پنج روش کلیدی که هوش مصنوعی مولد شراکت تجاری منابع انسانی را تغییر می‌دهد و اینکه چگونه متخصصان منابع انسانی می‌توانند برای مرتبط ماندن در این دنیای در حال تغییر سازگار شوند را بازگشایی می‌کنیم.

مطالب
شراکت تجاری منابع انسانی چیست؟
آینده شراکت تجاری منابع انسانی چیست؟
5 راه که هوش مصنوعی شراکت تجاری منابع انسانی را متحول می کند

شراکت تجاری منابع انسانی چیست؟

شراکت تجاری منابع انسانی به متخصصان منابع انسانی اطلاق می شود که اولویت های منابع انسانی را با اهداف استراتژیک کسب و کار همسو می کنند. آنها با رهبران ارشد همکاری می کنند تا بفهمند که چگونه اقدامات افراد می تواند به تحقق اهداف سازمانی کمک کند.

نکته مهم این است که این تعریف مشارکت تجاری را به عنوان یک رویکرد توصیف می کند، نه شریک تجاری منابع انسانی را به عنوان یک کارکرد شغلی.

نقش شریک تجاری منابع انسانی به عنوان بخشی از جنبش شریک استراتژیک در اواخر دهه 1990 ظاهر شد. این نقش با مدل عملیاتی اولریخ همراه بود. این HRBP به عنوان یک رابط استراتژیک بین کسب و کار و حوزه های متخصص منابع انسانی، که به عنوان مراکز تعالی نامیده می شوند، و خدمات اداری مشترک قرار می گیرد. بر اساس این تعریف، HRBP نقشی با مسئولیت ها و نتایج کلیدی است.

در مقابل، مشارکت تجاری منابع انسانی به عنوان یک رویکرد فراتر از محدوده یک نقش است. این یک استراتژی عمدی برای چگونگی کارکرد منابع انسانی با کسب و کار است. این یک طرز فکر خاص است که ما برای افزایش ارزش کسب و کار و مهارت تبدیل نیازهای تجاری به راه حل های عملی منابع انسانی اتخاذ می کنیم.

“مشارکت تجاری واقعاً درک و تثبیت کافی در تجارت است که شما یک شریک فکری واقعی هستید، شما دست راست تیم رهبری خود هستید.”

الکسیس کریمالدی، رهبر HRBP، امنیت داده ایالات متحده در TikTok

برای نشان دادن این موضوع، اجازه دهید به یک مثال عملی از مشارکت تجاری منابع انسانی در عمل نگاه کنیم.

Nondeka یک متخصص یادگیری است و در حال حاضر با سازمان خود برای توسعه یک برنامه درسی فروش جدید کار می کند. این ابتکار با هدف کمک به کسب و کار در رشد خط تولید جدید خود و رسیدن به اهداف تجاری است. او با ذینفعان کسب و کار ملاقات می کند، نیازهای آنها را درک می کند، برنامه ای ایجاد می کند و با آنها برای اجرای یادگیری کار می کند.

در این مثال، Nondeka رویکرد شراکت تجاری را برای یافتن راه حل بهینه اتخاذ کرد، حتی اگر نقش رسمی او به عنوان یک متخصص یادگیری بود. ما می توانیم نمونه های مشابهی را در هر دو نقش متخصص و عمومی پیدا کنیم.

ما قاطعانه معتقدیم که همه متخصصان منابع انسانی باید رویکرد شراکت تجاری را بپذیرند تا مرتبط باقی بمانند، زیرا هوش مصنوعی شروع به بر عهده گرفتن برخی از مسئولیت های کلیدی منابع انسانی می کند. به عبارت دیگر، مشارکت تجاری منابع انسانی باید فراتر از نقش تعیین شده HRBP باشد.

آینده شراکت تجاری منابع انسانی چیست؟

هوش مصنوعی مولد مشارکت واقعی کسب و کار منابع انسانی را در آینده امکان پذیر می کند. اگرچه اتوماسیون منابع انسانی کار اداری را از متخصصان منابع انسانی حذف کرده است، اما هنوز برای مقابله با جنبه های پیچیده تر کار مجهز نیست.

حذف کارهای اداری فقط مربوط به خودکارسازی فرآیندها نیست. همچنین در مورد استفاده از فناوری به گونه ای است که زمان بیشتری را برای نیروی کار آزاد می کند و به آنها اجازه می دهد تا بر ایجاد ارزش جدید تمرکز کنند.

تا کنون، تکنولوژی تا حد زیادی بر روی کارهایی با سطح بالایی از تکرار و پیچیدگی کم متمرکز شده است. با این حال، چالش این است که بسیاری از فرآیندهای اداری در HR ساده یا تکراری نیستند.

Traditional Opportunity for Automation in HRTraditional Opportunity for Automation in HR

راهنمایی یک کارمند در مورد بهترین گزینه ها برای مزایای بازنشستگی را مثال بزنید. حتی اگر این یک اتفاق عادی است، زمینه نقش مهمی در پیشنهاد راه حل مناسب ایفا می کند. مرحله زندگی کارمند، ساختار خانواده آنها، و فرهنگ تجاری و رویکرد نسبت به مزایای خانواده همه در اینجا نقش دارند.

در حالی که ممکن است فناوری هنوز نتوانسته باشد چنین چالش هایی را حل کند، این موضوع با هوش مصنوعی مولد تغییر خواهد کرد. توانایی هوش مصنوعی مولد برای تفسیر مقادیر زیادی از داده ها و تعامل با افراد برای یافتن پاسخی بهینه، در نهایت امکان مشارکت واقعی تجاری برای همه نقش ها در منابع انسانی را فراهم می کند.

Impact of Generative AI on Automation in HRImpact of Generative AI on Automation in HR

برای متخصصان منابع انسانی، کار با این فناوری‌های جدید باعث می‌شود تمرکز بیشتری بر روی کار با پیچیدگی بالا که به قضاوت و زمینه انسانی نیاز دارد، تمرکز کنند. در صورت استفاده مسئولانه، هوش مصنوعی مولد می تواند پله ای برای فصل جدیدی در ارزش استراتژیک منابع انسانی باشد.

با الکسیس کریمالدی، رهبر HRBP در TikTok، در مورد آینده شراکت تجاری منابع انسانی صحبت کردیم. در مصاحبه کامل زیر بیشتر بدانید:

5 راه که هوش مصنوعی شراکت تجاری منابع انسانی را متحول می کند

از آنجایی که هوش مصنوعی مولد تغییرات اجتناب‌ناپذیری را در نحوه مشارکت متخصصان منابع انسانی با کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد، برای ادامه ارزش افزودن به سازمان خود باید برای چه چیزی آماده باشید؟

تغییر 1: هوش مصنوعی مولد دامنه مشارکت منابع انسانی را به مخاطبان گسترده‌تری گسترش می‌دهد

امروزه، مشارکت تجاری در درجه اول بر رهبران و مدیران ارشد درون سازمان تمرکز دارد. دو استدلال به طور سنتی این رویکرد را هدایت می کند.

اول، با تمرکز بر رهبران و مدیران، می‌توانیم بر گسترده‌ترین مخاطبان ممکن تأثیر بگذاریم. “کمک به مدیران همچنین به تیم های خود کمک می کند” اغلب به عنوان دلیل این رویکرد استفاده می شود. بحث دوم محدودیت منابع است، با تیم های کوچک منابع انسانی که تصمیم می گیرند زمان و ظرفیت محدود خود را کجا صرف کنند.

این استدلال ها خالی از لطف نیست. با این حال، به واقعیتی منجر شده است که در آن تجربه بسیاری از کارکنان در منابع انسانی محدود به استخدام، اخراج، مزایا و حقوق و دستمزد است. با هوش مصنوعی مولد، ما در نهایت فرصتی برای گسترش راه حل های منابع انسانی خود به مخاطبان گسترده تر داریم.

بیایید این را عملی کنیم.

تاندو در یک کارخانه تولیدی کار می کند. او یکی از 450 کارمند این سایت است. این سایت دارای یک مشاور دائمی منابع انسانی است که مسئول منابع انسانی تمام عیار است، با یک تیم متخصص در دفتر مرکزی که به ندرت از سایت بازدید می کنند.

تاندو در مورد حرفه خود و اینکه در چه دوره های آموزشی باید ثبت نام کند تا قدم بعدی را بردارد، سؤالاتی دارد. او با مدیرش صحبت کرده است که او را به اینترانت و منابع انسانی ارجاع داده است. متأسفانه، تاندو نتوانسته است زمانی را در دفتر خاطرات مشاور منابع انسانی بیابد، زیرا به طور کامل رزرو شده است و معمولاً در جلسات یا مصاحبه ها انجام می شود.

با هوش مصنوعی مولد، تیم منابع انسانی می‌تواند یک ربات چت را پیاده‌سازی کند که با درک مسیرهای شغلی موجود در سازمان‌ها، راهنمایی و مشاوره شغلی به تاندو ارائه می‌کند. با استفاده از داده‌هایی که تاندو به اشتراک می‌گذارد، این ربات چت می‌تواند توصیه‌های ساختاری ارائه دهد و بهترین فرصت‌های یادگیری ممکن را با جاه‌طلبی‌ها و اهداف خود مطابقت دهد.

با مجهز شدن به این خروجی، مکالمه تاندو با مدیرش از «من می‌خواهم پیشرفت کنم» به چیزی مشخص‌تر تغییر می‌کند: «می‌خواهم در این دوره‌ها ثبت‌نام کنم تا به نقشی خاص تبدیل شوم».

به هر حال، هوش مصنوعی مولد این فرصت را دارد که پوشش منابع انسانی و دسترسی به راه‌حل‌های منابع انسانی را گسترش دهد تا تجربه‌ای واقعاً جذاب برای کارمندان ایجاد کند.

تغییر 2: هوش مصنوعی مولد بخشی از نیروی انسانی خواهد شد که منابع انسانی باید مدیریت کند

امروزه وقتی به نیروی کار فکر می کنیم، معمولاً به کارکنان دائمی، کارگران گیگ، پیمانکاران و فروشندگانی اشاره می کنیم که کار را انجام می دهند. در آینده، نیروی کار نیز متشکل از ربات‌هایی خواهد بود که برای انجام کار با افراد در هر دو ظرفیت حرفه‌ای و شخصی کار می‌کنند.

بیایید نگاهی به یک مثال بیندازیم.

بنی مدیر مزایا است. او پشتیبان پرس و جوی ردیف 3 برای افراد مرتبط با مدیریت صندوق بازنشستگی است. او رابط کلیدی با فروشنده شخص ثالث برای پیاده سازی راه حل های مناسب برای کارمندان خود است.

پشتیبانی ردیف 1 و ردیف 2 توسط یک ربات با نام مستعار Nemo ارائه می شود که تمام درخواست های کارکنان مربوط به برنامه های بازنشستگی موجود را مدیریت می کند. بنی همچنین از ربات شخصی خود به عنوان ابزار بهره وری استفاده می کند که به او در برنامه ریزی پروژه، نوشتن گزارش های بازنشستگی و تجزیه و تحلیل روندهای صندوق بازنشستگی کمک می کند.

در این مثال، نیروی کار بیشتر شبیه این است:

Workforce of the FutureWorkforce of the Future

علاوه بر این، هر فروشنده یا سازمان شخص ثالثی که با آن کار می کند، فناوری خود را نیز به میز عرضه می کند.

چرا این برای منابع انسانی مهم است؟ همانطور که هوش مصنوعی مولد پیشرفته تر می شود، می تواند مسئولیت کامل وظایف و فعالیت های خاص را بر عهده بگیرد. این نه تنها بر طراحی کار بلکه بر نحوه انجام برنامه ریزی ظرفیت در آینده نیز تأثیر می گذارد. منابع انسانی باید دقیقاً بدانند که ربات‌های هوش مصنوعی چه ارزشی برای نیروی کار دارند و چگونه باید آنها را در برنامه‌های نیروی کار آینده بگنجانند.

تغییر 3: هوش مصنوعی مدیریت کار و افراد را آغاز خواهد کرد

امروزه شاهدیم که الگوریتم‌ها بخش‌های بزرگی از تخصیص کار را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، الگوریتم Uber سواری های بالقوه را بر اساس الگوهای گذشته و استفاده فعلی به درایورهای خاص اختصاص می دهد. با پیشرفت هوش مصنوعی، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیشتر بیفتد زیرا از داده‌ها برای تخصیص و توزیع کار برای مدیریت عادلانه حجم کار استفاده می‌کنیم.

با این حال، منابع انسانی باید در نظر داشته باشد که حتی اگر از الگوریتم‌ها برای مدیریت کار و افراد استفاده شود، هنوز نقشی برای مدیران و رهبران انسانی وجود دارد.

شناسایی لحظاتی که در این رابطه مهم هستند ضروری می شود. حتی اگر هوش مصنوعی هنگام بحث در مورد پیشرفت شغلی یا سایر مسائل شخصی به بینش های مهمی کمک کند، این مکالمات هنوز نیاز به لمس انسانی دارند.

امروزه مدیران هم مسئولیت مدیریت کار و هم افراد را بر عهده دارند. هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در آزاد ساختن مدیران برای تمرکز بر مدیریت واقعی افراد ایفا کند. آینده می تواند فرصتی باشد تا مدیران افراد را برای مدیریت تعامل و رفاه اعضای تیم خود پاسخگو کند.

تغییر 4: تغییر محتوای کاری منابع انسانی هنگام مشارکت با کسب و کار

همانطور که قبلاً در این مقاله ذکر شد، هوش مصنوعی می‌تواند چندین فعالیت را از کار روزانه منابع انسانی دور کند. در حالی که این یک حرکت مثبت است، متخصصان منابع انسانی باید بپذیرند که نقش ها و مشاغل آنها بسیار متفاوت به نظر می رسد.

برای انطباق با این تغییرات، باید فعالیت‌های امروزی در یک شغل منابع انسانی را تحلیل کنیم و به طور انتقادی ارزیابی کنیم که هوش مصنوعی کدام فعالیت‌ها را می‌تواند به عهده بگیرد.

به طور مشابه، ما باید مشخص کنیم که انسان ها چه کاری باید انجام دهند و چگونه حذف فعالیت های خاص از نقش فعلی فرصت ها و امکانات جدیدی را برای آینده باز می کند.

برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند پاسخگویی به سؤالات خط‌مشی، ارائه اطلاعات در مورد شیوه‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه را بر عهده بگیرد. این می‌تواند زمان بیشتری را برای فعالیت‌های مرتبط با سایر حوزه‌های تأثیر منابع انسانی، مانند طراحی تجربه کارمند یا مشارکت ذینفعان، آزاد کند.

آیا برخی از نقش های منابع انسانی دیگر وجود ندارند؟ بله، نقش هایی وجود خواهند داشت که دیگر مورد نیاز نیستند. در عین حال، به دلیل تغییرات و فرصت هایی که هوش مصنوعی به ارمغان می آورد، نقش های جدیدی پدیدار خواهد شد.

تغییر 5: یک نمایه مهارت های جدید برای مشارکت تجاری منابع انسانی مورد نیاز است

با استفاده از فناوری فراگیر، متخصصان منابع انسانی برای مشارکت مؤثر با کسب و کار، به یک نمایه مهارت های جدید نیاز دارند. آنها برای موفقیت باید چندین شایستگی اصلی منابع انسانی را توسعه دهند.

اولاً، هوش تجاری برای هر کسی که در حوزه منابع انسانی کار می کند، یک شایستگی حیاتی باقی می ماند. شما باید کسب و کار را درک کنید تا راه حل های منابع انسانی مناسب را با نیازهای کسب و کار به طور موثر شریک کنید یا هماهنگ کنید.

دوم، شایستگی که ما از آن به عنوان “ارائه از طریق فناوری” یاد می کنیم، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. این به توانایی پزشکان برای استفاده از دانش و مهارت های خود برای پیاده سازی و ادغام فناوری در راه حل های منابع انسانی برای افزایش کارایی، مقیاس و تأثیر تجاری مربوط می شود.

از آنجایی که هوش مصنوعی مولد به بخش مهمی از نحوه کار ما تبدیل می‌شود، متخصصان منابع انسانی باید بتوانند هوش مصنوعی را در فعالیت‌های روزانه خود ادغام کنند و در عین حال نحوه کار با فناوری‌های هوش مصنوعی مسئول وظایف مجاور را نیز درک کنند.

سوم، داده محور شدن و مبتنی بر شواهد نیز ضروری است. این به توانایی متخصصان منابع انسانی برای استفاده از داده ها برای آزمایش فرضیه ها، تصمیم گیری های تجاری بهتر و نشان دادن ارزش تجاری اشاره دارد.

چهارم، مهارت های حل مسئله به متخصصان منابع انسانی کمک می کند تا در پیچیدگی های واقعیت جدید پیمایش کنند، با مسائل پیچیده برخورد کنند و با استفاده از رویکردهای تحلیلی و تطبیقی با موقعیت های متضاد برخورد کنند. متخصصان منابع انسانی موفق می‌توانند راه‌حل‌های جدیدی را در نیروی کار دیجیتالی فعال بیابند که به کسب‌وکارشان در برنده شدن در بازار کمک می‌کند.

آیا می توانید منظره 50000 فوتی را ببینید؟ آیا می توانید نمای 50 فوتی را نیز ببینید؟ چطوری چسب بین این دو هستی؟ این جادوی ما به عنوان HRBP است.

من می دانم که این قرار است چه چیزی را در اینجا از بین ببرد، اینجا جایی است که ما سعی می کنیم برویم. چگونه به رهبران کمک می‌کنید تا در میان سر و صدا حرکت کنند؟»

الکسیس کریمالدی، رهبر HRBP، امنیت داده ایالات متحده در TikTok

برای اینکه متخصصان منابع انسانی شرکای تجاری واقعی باشند که با هوش مصنوعی مولد کار می کنند، این مهارت ها برای آینده ضروری خواهند بود.

سخنان پایانی

متخصصان منابع انسانی در همه انواع نقش ها برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی مولد، باید رویکرد و طرز فکر مشارکت تجاری منابع انسانی را اتخاذ کنند. این فناوری به بخشی کلیدی از نیروی کار تبدیل خواهد شد که متخصص منابع انسانی باید آن را مدیریت کند و در عین حال وظایف و فعالیت‌های روزانه‌ای را که متخصص منابع انسانی مسئول آن است تغییر می‌دهد.

این تغییرات فرصت‌های جدیدی را برای منابع انسانی فراهم می‌کند تا به ارزش استراتژیک برای کسب‌وکار کمک کند و در عین حال با راه‌حل‌های ارزش‌افزای منابع انسانی به افراد بیشتری دسترسی پیدا کند.

دکتر دیتر ولدزمن یک روانشناس سازمانی با بیش از 15 سال تجربه در زنجیره ارزش منابع انسانی و چرخه حیات است که برای سازمان های مختلف در EMEA، APAC و LATAM کار کرده و با آنها مشورت کرده است. او سمت‌های مدیر ارشد گروه، مدیر اجرایی اثربخشی سازمانی، مدیر راه‌حل‌های مشاوره و دانشمند ارشد پژوهشی را برعهده داشته است. او یک سخنران منظم در موضوعات منابع انسانی استراتژیک، آینده کار، تجربه کارکنان و توسعه سازمانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *