نفوذ دامنه حقوق چیست؟ تعریف، استفاده و مثال ها

شما می خواهید حقوق کارکنان خود را به طور دقیق و در سطح بازار بپردازید. چندین معیار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از پرداخت منصفانه استفاده کنید. نفوذ محدوده حقوق و دستمزد یک معیار جبرانی حیاتی است که به شما در درک و مدیریت تفاوت‌های حقوق در سازمانتان کمک می‌کند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این معیار بیندازیم و دریابیم که چگونه منابع انسانی می‌تواند مدیران را قادر سازد تا از نفوذ محدوده حقوق در تصمیم‌گیری‌های استخدام، افزایش حقوق و ارتقای خود استفاده کنند.

مطالب
نفوذ دامنه حقوق چیست؟
نفوذ دامنه حقوق را چگونه محاسبه می کنید؟
چرا نفوذ محدوده حقوق و دستمزد یک معیار پاداش مفید است؟
چگونه منابع انسانی می توانند مدیران را قادر به استفاده از نفوذ محدوده حقوق و دستمزد کنند؟

نفوذ دامنه حقوق چیست؟

نفوذ حقوق به موقعیت حقوق در باند پرداخت آن می نگرد. این به کارمندان و متخصصان منابع انسانی و حقوق و دستمزد اجازه می‌دهد بدانند که فرد در رابطه با کل گروه حقوق در کجا قرار دارد. اگر باند دستمزد شما خیلی گسترده است، اطلاعات مفیدی نیست. با این حال، با باندهای دستمزد محاسبه شده به درستی، می توانید به وضوح ببینید که یک نفر با رابطه خود با نرخ بازار در چه جایگاهی قرار دارد.

این اطلاعات بسیار مشابه با متریک نسبت مقایسه را به شما می دهد. یک تفاوت کلیدی این است که نفوذ حقوق به حقوق در مقایسه با کل محدوده دستمزد نگاه می کند، در حالی که نسبت مقایسه فقط بر نقطه میانی دامنه حقوق تمرکز می کند.

این معیار پاداش ابزاری ارزشمند برای مقایسه پرداخت و در سراسر سازمان است. شما می خواهید مطمئن شوید که استراتژی پرداخت و شیوه های پرداخت شما به طور مداوم در کل شرکت شما اعمال می شود و این ابزار می تواند به شما در مقایسه بین محدوده ها کمک کند. این معیار و سایر معیارهای غرامت باید در تعیین اینکه سازمان شما از نظر پاداش و مزایا چه کاری انجام می دهد، جایگاه محکمی داشته باشد.

Salary Range PenetrationSalary Range Penetration

نفوذ دامنه حقوق را چگونه محاسبه می کنید؟

برای محاسبه میزان نفوذ محدوده حقوق، باید سه عدد را بدانید: حقوق، حداقل محدوده و حداکثر دامنه. فرمول این است:

نفوذ محدوده حقوق = (حداقل حقوق – حداقل محدوده) / (حداکثر محدوده – حداقل محدوده)

بنابراین، اگر کارمندی با حقوق سالانه 50،000 دلار دارید، با بازه 45،000 تا 60،000 دلار، در اینجا چگونه به نظر می رسد.

(50000 دلار – 45000 دلار) / (60000 دلار – 45000 دلار) = 33 درصد

می توانید ببینید که چگونه این مقدار بسته به محدوده می تواند به شدت تغییر کند. اگر محدوده این موقعیت 45000 تا 55000 دلار باشد، نفوذ حقوق تغییر می کند، حتی اگر خود حقوق پایه تغییر نکرده باشد.

(50000 دلار – 45000 دلار) / (55000 دلار – 45000 دلار) = 50 درصد

نسبت مقایسه (یا نسبت جبران) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر شناخته شده است، اما فقط بر اساس نقطه میانی است و نه محدوده. در نسبت، به سادگی حقوق تقسیم بر حد وسط دستمزد است. بنابراین، در مثال های بالا، اولین مورد این خواهد بود:

50000 دلار / 52500 = نسبت مقایسه 95 درصد

در مرحله دوم، شما دریافت خواهید کرد:

50000 دلار / 50000 دلار = نسبت 100 درصدی

برای درک تفاوت بین نفوذ و نسبت مقایسه، می‌تواند کمی یک تغییر ذهنی باشد. کارمندی با نسبت 95 درصدی ممکن است از حقوق خود کاملاً راضی باشد. در مقایسه، اگر آن را به عنوان نفوذ حقوقی 33 درصد معرفی کنید، ممکن است کارمند عصبانی شود و فکر کند که حقوق کمتری دریافت می کند.

چرا نفوذ محدوده حقوق و دستمزد یک معیار پاداش مفید است؟

نفوذ محدوده حقوق به شما کمک می کند:

  • به کارکنان توضیح دهید که از نظر حقوق در چه جایگاهی قرار دارند. به آنها نشان دهید که چگونه محاسبه نفوذ محدوده حقوق و دستمزد را انجام دهند و همچنین معنی نتایج را توضیح دهید.
  • به کارکنان کمک کنید تا بدانند پتانسیل آنها چیست. داشتن نمره نفوذ حقوق می تواند به کارمندان شما کمک کند تا بدانند آیا در گروه فعلی خود جای رشد دارند یا باید به دنبال ارتقاء باشند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما درک می کنند که چرا در جایی هستند و برای دریافت افزایش چه کاری باید انجام دهند. مدیران باید به وضوح بیان کنند که یک کارمند، به عنوان مثال، به یک مهارت اضافی یا نمره عملکرد بالاتر برای ارتقاء سطح نفوذ حقوق نیاز دارد.
  • کشف کنید که آیا دامنه حقوق شما خیلی وسیع است یا خیلی باریک. از آنجایی که این معیار به کل محدوده نگاه می کند، می توانید به راحتی ببینید که آیا چیزها خیلی گسترده یا خیلی باریک هستند و تنظیمات را انجام دهید. به عنوان مثال، از آنجایی که برخی از دولت‌ها از آگهی‌های شغلی می‌خواهند که شامل محدوده حقوق باشد، دامنه‌های بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد. این نوع محدوده باعث می شود این معیار ارزشمند نباشد.
  • سطوح دستمزد هدف را برای دسته های مختلف کارمندان تعیین کنید. این می تواند هنگام تمایز بین گروه ها ارزشمند باشد. به عنوان مثال، هدف شما می‌تواند سطح نفوذ حقوق 35 درصد برای استخدام‌های جدید و هدف 70 درصد برای افراد برتر بلندمدت شما باشد. مقایسه در سراسر سازمان را آسان می کند. موقعیت‌های مختلف می‌توانند محدوده حقوق و دستمزد متفاوتی داشته باشند. با این حال، می‌توانید نگاهی بیندازید و ببینید که همه افرادی که کمتر از دو سال در شرکت دارند، نفوذ حقوقی بین 35 تا 40 درصد دارند و می‌دانند که برنامه و استراتژی پاداش شما کار می‌کند.
  • افزایش حقوق و ارتقاء را برنامه ریزی کنید . به عنوان مثال، کارمندانی که در بالای محدوده قرار دارند، ممکن است برای ارتقاء و رفتن به درجه حقوق دیگری آماده باشند. کارمندانی که در پایین ترین سطح قرار دارند و عملکرد خوبی دارند، باید افزایش قابل توجهی دریافت کنند تا حقوق با نرخ بازار دریافت کنند.
  • وضعیت حقوق و دستمزد در سازمان خود را درک کنید . انجام محاسبات نفوذ حقوق، مانند نسبت مقایسه، به شما امکان می دهد حقوق بین سازمان ها را مقایسه کنید. می‌توانید ببینید که گروه‌های مختلف چگونه عمل می‌کنند و آیا دستمزدها در نقش‌های مشابه قابل مقایسه هستند یا خیر، و وضعیت عدالت داخلی چگونه است.

چگونه منابع انسانی می توانند مدیران را قادر به استفاده از نفوذ محدوده حقوق و دستمزد کنند؟

در حالی که منابع انسانی منجر به جبران خسارت می شود، مدیران نقش مهمی در تضمین عدالت در بین کارکنان و در سراسر سازمان دارند. در حالی که مدیران حقوق کارمندان خود را می بینند، اغلب حقوق افرادی را که به افراد دیگر گزارش می دهند، نمی بینند. نفوذ دامنه حقوق می تواند به مدیران کمک کند تا حقوق ها را در سراسر سازمان متعادل نگه دارند، حتی بدون اطلاع از حقوق گروه های دیگر.

در اینجا چیزی است که باید در راهنمای نفوذ محدوده حقوق و دستمزد قرار دهید تا به مدیران در استفاده از این ابزار کمک کنید.

  • توضیح دهید که نفوذ حقوق چیست؟ به آنها نشان دهید که چگونه آن را محاسبه کنند و معنی نتایج را توضیح دهید.
  • اطلاعات به روز نفوذ دامنه حقوق را ارائه دهید. این شامل اطلاعاتی در مورد اهداف شرکت است. به عنوان مثال، مدیران باید بدانند که افراد با عملکرد بالا، متوسط و پایین باید در چه محدوده‌ای در محدوده نفوذ حقوق قرار گیرند و ساختار حقوق سازمان شما چگونه است.
  • مربیان مدیران را در مورد چگونگی بحث حقوق و دستمزد. بحث حقوق کارکنان می تواند ناخوشایند باشد و داشتن ابزارهای حقوق می تواند کمک کننده باشد. وقتی یک مدیر می‌تواند بنشیند و بگوید: «نفوذ حقوق شما 35 درصد است و ما می‌خواهیم روی برنامه‌ای کار کنیم که طی دو سال آینده شما را به 50 درصد برسانیم. برای انجام این کار، باید مدرک لیسانس خود را به پایان برسانید، مهارت های Excel خود را بهبود بخشید و عملکرد گزارش ماهانه را به عهده بگیرید. این نوع اطلاعات واضح می تواند به همه افراد درگیر در مدیریت انتظارات کمک کند.
  • توضیح دهید که محدوده حقوق با توجه به بازار تغییر خواهد کرد. مزیت استفاده از نفوذ حقوق به عنوان معیار به جای حقوق مستقیم این است که این معیار شامل تغییرات بازار است. با افزایش دامنه، نفوذ حقوق افراد ممکن است کاهش یابد، حتی اگر افزایش حقوق دریافت کنند. این به مدیران کمک می کند تا تصمیمات حقوقی را اتخاذ کنند که در بازار فعلی منطقی است.

به تو

نفوذ محدوده حقوق و دستمزد نه تنها به درک و مدیریت پرداخت کارکنان کمک می کند، بلکه به سازمان شما اجازه می دهد ساختار حقوق خود را تنظیم کند و بسته های جبرانی رقابتی ایجاد کند. غرامت بخش مهمی برای راضی نگه داشتن کارمندان و رقابتی بودن کسب و کار شما است.

سوزان لوکاس، با نام مستعار بانوی منابع انسانی شرور، یک نویسنده آزاد است که 10 سال را در منابع انسانی شرکت گذراند، جایی که او استخدام کرد، اخراج کرد، اعداد را مدیریت کرد و با وکلا چک کرد.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *