نحوه تشکیل یک کمیته مشارکت کارکنان (+ نمونه ها و بهترین روش ها)

راه اندازی یک کمیته تعامل کارکنان یک گام فعال در مسیر بهبود مشارکت کارکنان است. کارکنان متعهد برای نوآوری، تشویق یکدیگر و سرمایه گذاری بیشتر در کارشان انگیزه دارند. نیروی کار متعهد می تواند اطمینان حاصل کند که سازمان شما ماموریت و اهداف خود را انجام می دهد

به عنوان یک هشدار، این احتمال وجود دارد که سطح تعامل سازمان شما بتواند از افزایش استفاده کند. تحقیقات گالوپ روند نزولی در مشارکت کارکنان ایالات متحده را به پایین ترین سطح 11 ساله 30 درصدی نشان داده است.

این مقاله توضیح می‌دهد که کمیته‌های تعامل کارکنان چیست و نمونه‌ها و بهترین روش‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که به شما کمک می‌کند تا به یکی از مواردی که در سازمان شما شکوفا می‌شود، اجرا یا ارتقا دهید.

مطالب
کمیته مشارکت کارکنان چیست؟
مسئولیت های منابع انسانی در کمیته تعامل کارکنان
هدف از تشکیل کمیته مشارکت کارکنان
مسئولیت های کمیته مشارکت کارکنان
نحوه ایجاد و اجرای یک کمیته مشارکت کارکنان
نمونه های شرکت کمیته تعامل کارکنان

کمیته مشارکت کارکنان چیست؟

کمیته تعامل کارکنان گروهی از افراد است که وقف ایجاد ارتباط قوی‌تر بین کارکنان و کل سازمان هستند. کمیته به عنوان صدایی برای دیدگاه کارکنان عمل می کند و ایده ها و راه حل هایی را برای تقویت مشارکت کارکنان ارائه می دهد. حضور آن نشان می دهد که کارمندان برای کارفرمایان خود اهمیت دارند.

وقتی افراد در محل کار احساس ارزشمندی می‌کنند، رضایت بیشتری دارند، خلاق‌تر می‌شوند و به احتمال زیاد ریسک‌هایی را برای مشارکت مثبت انجام می‌دهند.» – ایزاک پریلتنسکی، دکترای روانشناس دانشگاه میامی.

شرکت کنندگان کمیته تعامل کارکنان، داوطلبانی از سطوح و بخش های مختلف در سراسر سازمان هستند که چشم انداز و اشتیاق برای تبدیل سازمان به محل کار بهتری دارند. آنها تلاش می کنند تا ریشه های ناامیدی و بی علاقگی کارکنان را درک کنند و روش های نوآورانه ای برای رسیدگی به آنها ابداع کنند.

این تیم ها می توانند در استراتژی تعامل کارکنان سازمان موثر باشند. در حالی که نظرسنجی‌های مشارکت کارکنان داده‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهند، آنها فقط می‌توانند اطلاعاتی را که سوالات پوشش می‌دهند جمع‌آوری کنند، و فاقد تفاوت‌های ظریفی هستند که گفتگو ارائه می‌دهد.

نظرسنجی ها لزوماً دلایل اساسی نظرات و احساسات کارکنان را که بر تعامل تأثیر می گذارد، نشان نمی دهند. کمیته‌های تعامل کارکنان برداشتی معتبر از نبض فرهنگ شما ارائه می‌کنند و بحث‌های آزادانه را تسهیل می‌کنند و فضایی را برای بینش عمیق‌تر و ایده‌های جدید ایجاد می‌کنند.

مسئولیت های منابع انسانی در کمیته تعامل کارکنان

منابع انسانی باید رهبری و نظارت بر کمیته تعامل کارکنان را برای ارائه پشتیبانی و اطمینان از سازماندهی و سازنده بودن آن داشته باشد.

به طور خاص، مسئولیت های منابع انسانی شامل موارد زیر است:

  • انتخاب اعضای کمیته
  • اطمینان از تعیین اهداف و مقاصد روشن کمیته
  • تسهیل در جلسات
  • ارائه داده ها و بینش نظرسنجی کارکنان
  • حمایت از تلاش های کمیته با تخصیص منابع و ترویج ابتکارات آن
  • تشویق کارکنان به مشارکت در فعالیت های مشارکتی
  • نظارت بر هر گونه پاداش و برنامه های شناسایی
  • برنامه ریزی فرصت های آموزشی در صورت لزوم.

هدف از تشکیل کمیته مشارکت کارکنان

هدف اصلی کمیته های تعامل کارکنان، تداوم یک فلسفه تعامل در سراسر سازمان و ایجاد موفقیت بیشتر در کسب و کار است. آنها این کار را با کمک به کارمندان انجام می دهند که با سازمان ارتباط بیشتری داشته باشند و در شغل خود انگیزه داشته باشند.

در حالت ایده آل، کمیته های تعامل کارکنان:

  • دیدگاه کارمندان را نشان دهید و صدایی برای خواسته ها، نیازها و ایده های آنها باشید (نظرسنجی گالوپ نشان داد که تنها حدود 30 درصد از کارمندان ایالات متحده فکر می کنند نظر آنها در محل کار مهم است)
  • فرهنگ شرکت را حفظ و تقویت کنید
  • با ارتقای ارتباطات و تعاملات بین مدیریت و کارگران، شکاف بین کارفرما و کارمند را پر کنید
  • با رویدادها، فعالیت ها و تغییرات مثبت روحیه را تقویت کنید.

نکته HR

کمیته های تعامل کارکنان این پتانسیل را دارند که با حمایت از شفافیت و ایجاد اعتماد، ارتباط کارمند و کارفرما را تقویت کنند. این می تواند نوع فرهنگی را ایجاد کند که کارکنانی با انگیزه، با محتوا و با عملکرد بالا ایجاد کند که تأثیر مثبتی بر رضایت مشتری و همچنین نرخ جابجایی و حفظ آنها خواهد داشت.

مسئولیت های کمیته مشارکت کارکنان

مسئولیت های کمیته تعامل کارکنان با توجه به دامنه نفوذ گروه و اهداف سازمان متفاوت است.

برخی از مسئولیت های رایج کمیته تعامل کارکنان عبارتند از:

  • ایجاد یک محیط اجتماعی در محل کار که حس رفاقت و تعلق را در بین کارکنان تقویت کند
  • قدردانی و قدردانی از تلاش ها و دستاوردهای کارکنان
  • توانمندسازی کارکنان برای بیان بازخورد معتبر و نظارت بر آن بازخورد
  • تشویق بهزیستی کارکنان و تعادل بین کار و زندگی
  • تسهیل دسترسی به فرصت های پیشرفت شغلی
  • ارائه ورودی برای موضوعات و سوالات نظرسنجی کارکنان.

نحوه ایجاد و اجرای یک کمیته مشارکت کارکنان

یک کمیته تعامل کارمند موفق با پای راست شروع به کار می کند و به خوبی رهبری می شود. با این حال، همه کمیته ها دقیقاً به یک شکل ظاهر نمی شوند یا عمل نمی کنند. هر کدام هدف و نیروی کار منحصر به فرد سازمان خود را منعکس می کنند. با این وجود، برخی توصیه های کلی وجود دارد که می تواند به طور گسترده اعمال شود.

در زیر شش روش برتر برای راهنمایی شما در راه اندازی یا اصلاح کمیته تعامل کارکنان سازمانتان آمده است:

مرحله 1: اهداف و مقاصد را مشخص کنید

مانند هر تلاش معنادار، شما باید با پایان در ذهن شروع کنید. این به معنای بیان آنچه کمیته تعامل کارمند قرار است در چارچوب محل کار شما انجام دهد.

این بر عهده منابع انسانی است که اهداف و اهداف کاملاً تعریف شده ای را تعیین کند که آنچه را که سازمان امیدوار است از طریق کمیته به دست آورد، مشخص کند. به عنوان مثال، تقویت روحیه، افزایش حفظ، پرورش فرهنگ منسجم تر، یا تقویت ارتباط دو طرفه بین رهبری و کارکنان.

با فرض همسویی با اهداف سازمانی، برنامه های استراتژیک منابع انسانی می تواند نقطه شروع و منبع خوبی برای ایده های مربوط به اهداف کمیته باشد. هنگامی که برخی از مفاهیم را در ذهن دارید، با یک یا چند رهبر سطح بالا ملاقات کنید تا مزایای کمیته مشارکت کارکنان را توضیح دهید، آنها را در کمیته بپذیرید و نظرات آنها را در مورد مشارکت کارکنان بشنوید.

با حضور مدیریت ارشد، می توانید شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر کنید تا دریابید که دیگران چه انتظاراتی از کمیته تعامل کارکنان خواهند داشت.

این را امتحان کنید

یک جلسه برنامه ریزی با مدیران و اعضای بالقوه کمیته برای ایجاد ارتباط و استراتژی در مورد آنچه کمیته می تواند به دست آورد، سازماندهی کنید. اهداف خاص و اهداف قابل اندازه گیری را که کمیته می تواند اتخاذ کند، مشخص کنید.

مرحله 2: انتخاب اعضای کمیته

گام بعدی این است که منابع انسانی اطلاعات مربوط به کمیته را به گوش مردم برساند و آن را با شرکت کنندگانی مشتاق و توانمند پر کند. اندازه کمیته باید به اندازه کافی بزرگ باشد که دارای نمایندگی های متنوع باشد. با این حال، نباید آنقدر بزرگ باشد که همه شانس شنیده شدن را نداشته باشند و هماهنگی برنامه ها نامعقول شود. تعداد کافی اغلب 8-12 نفر است.

این را امتحان کنید

اعلامیه ای در سراسر شرکت صادر کنید که کمیته تعامل کارکنان را توضیح می دهد و از داوطلبان برای درخواست دعوت می کند. اگر این علاقه کافی ایجاد نکرد، می‌توانید دعوت‌نامه‌های کمیته تعامل کارکنان را برای هدف قرار دادن افرادی که مناسب هستند ارسال کنید.

با انجام مصاحبه یا بحث های گزینش، افراد علاقه مند را محدود کنید. به دنبال شرکت‌کنندگان بالقوه‌ای باشید که مشتاق سازمان هستند، اما هنوز با دیدگاه‌ها و نگرش‌های همکاران خود در ارتباط هستند. اعضای کمیته باید چشم انداز مثبتی داشته باشند و به عنوان سفیران سازمان عمل کنند، اما همچنین چشم اندازی برای اینکه چگونه می تواند به یک محل کار جذاب تر تبدیل شود، داشته باشند.

اطمینان حاصل کنید که کمیته از گروه های متنوعی از افراد تشکیل شده است، صرف نظر از عنوان یا سمت. آنها باید بخش های مختلف و سطوح شغلی را نمایندگی کنند. دریافت نظرات از سراسر سازمان، به ویژه کارکنان خط مقدم که تصمیم گیرنده نیستند، اما مسئول انجام عملیات روزانه هستند، بسیار مهم است.

مرحله 3: ساختار کمیته را تعریف کنید

یک ساختار کمیته تعامل کارمند مستقر به آن کمک می کند تا به خوبی اجرا شود و گروه را متمرکز و سازنده نگه دارد.

این را امتحان کنید

یک منشور اولیه کمیته درگیری کارکنان ایجاد کنید که نقش ها، مسئولیت ها، دفعات ملاقات و قوانین یا دستورالعمل های اصلی را مشخص می کند. این را به اولین جلسه کمیته بیاورید تا نظرات اعضا را جمع آوری کنید و روی نسخه نهایی توافق کنید.

منابع انسانی همچنین باید به کمیته تعامل کارکنان کمک کند تا محدوده خود را تعریف کند و بفهمد که چگونه برای دستیابی به اهداف خود پیش خواهد رفت. بحث های گروهی جزء اساسی جلسات خواهد بود، اما کمیته نیز باید اقدام کند.

تصمیم بگیرید که این چگونه خواهد بود. به عنوان مثال، برنامه ریزی فعالیت ها و رویدادها، پیشنهاد ابتکارات و برنامه های جدید، توصیه تغییرات خط مشی یا امکانات جدید، و غیره.

مرحله 4: تسهیل و پشتیبانی

منابع انسانی باید دست در دست کمیته تعامل کارکنان کار کند. این با تخصیص منابع مالی و سایر منابع مورد نیاز برای عملکرد شروع می شود. به عنوان مثال، اختصاص بودجه برای کمیته و ایمن کردن یک مکان فیزیکی یا اطمینان از اتصال از راه دور برای جلسات.

راه های دیگری که منابع انسانی می تواند با کمیته هماهنگ شود و از تلاش های آن حمایت کند عبارتند از:

  • ایجاد یک محیط اعتماد در جلسات با تقویت محرمانگی و ارائه بستری به همه برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود
  • اطلاع رسانی رهبری از پیشرفت کمیته با ارائه به روز رسانی و گزارش
  • ایجاد ارتباط بین کمیته و رهبران از طریق دعوت از آنها برای شرکت در جلسات و گرفتن یا پرسیدن سوال
  • گنجاندن پیشنهادات کمیته در آموزش ها یا سایر فعالیت های منابع انسانی
  • ایجاد دید برای کمیته با برجسته کردن ایده ها و داستان های موفقیت آنها از طریق ارتباطات داخلی
  • تجهیز کمیته به منابع مناسب با پرسیدن از اعضا به چه نوع حمایتی نیاز دارند.

مرحله 5: ارائه داده ها و بینش

داده‌های منابع انسانی منبعی حیاتی برای کمیته تعامل کارکنان است تا بر اساس آن کار کند. می‌تواند از بینش معیارهای عملکرد کارکنان، نظرسنجی‌های کارکنان، نرخ‌های حفظ و سایر آمارهای مرتبط با منابع انسانی برای شناسایی آنچه کمیته باید به آن رسیدگی کند، استفاده کند. دانستن اینکه کدام حوزه‌ها برای سازمان و کارکنان بیشتر نگران‌کننده هستند به این معنی است که کمیته می‌تواند روی ابتکاراتی تمرکز کند که بیشترین ارزش را به همراه دارد.

این را امتحان کنید

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از معیارهای عملکرد، نظرسنجی‌های مشارکت کارکنان، و فرم‌های بازخورد به طور خاص با توجه به اینکه کمیته تعامل کارکنان چگونه می‌تواند روی آن عمل کند.

مرحله 6: مشارکت مداوم کارکنان را تشویق کنید

در حالی که کمیته تعامل کارکنان در پس‌زمینه کار می‌کند، منابع انسانی باید نقش مهمی در تقویت مشارکت کارکنان در محل کار داشته باشد.

در اینجا برخی از راه‌های متعددی که منابع انسانی می‌تواند مشارکت مداوم کارکنان را تقویت کند، آورده شده است:

  • یک کمپین آگاهی راه اندازی کنید که بر اهمیت و تعهد سازمان برای به حداکثر رساندن مشارکت کارکنان تأکید دارد
  • رهبران را متقاعد کنید تا آنچه را که در بالاترین سطوح روی آن کار می شود و سازمان به کجا می رود با کارمندان به اشتراک بگذارند
  • برای یافتن فرصت‌هایی برای ایجاد تأثیر اولیه و ارتباط بهتر با استخدام‌های جدید، فرآیند پذیرش را مرور کنید
  • یک برنامه پاداش و قدردانی کارکنان را اجرا کنید
  • مدیران را در مورد نحوه ارائه بازخورد و گوش دادن بهتر و برقراری ارتباط با اعضای تیم برای تعاملات معنی دار تر راهنمایی کنید.

نکته HR

انتظارات بالایی از کمیته تعامل کارکنان ایجاد کنید و آن را برای انجام وظایف و اهداف مسئول بدانید. ضرب الاجل های قطعی تعیین کنید و به اعضای فردی احساس مالکیت بر مسئولیت های خود بدهید.

هنگامی که کارمندان بتوانند تأثیر تلاش‌های مشارکت را احساس کنند، شتاب ایجاد می‌کند و تعامل بیشتری را وادار می‌کند. این همچنین می‌تواند منجر به علاقه بیشتر افراد به عضویت در کمیته تعامل کارکنان شود.

نمونه های شرکت کمیته تعامل کارکنان

بسیاری از سازمان‌ها دارای کمیته‌های تعامل کارکنان پر جنب و جوش و سازنده هستند. بسیاری از دستاوردهای آنها در پشت صحنه شرکت باقی می‌ماند، اما فعالیت‌های خلاقانه و تیم‌سازی که کارکنان در آن شرکت می‌کنند اغلب به‌طور کامل به نمایش گذاشته می‌شوند.

در اینجا نگاهی گذرا به چهار نمونه زندگی واقعی داریم:

  1. جیمز هاردی: کمیته تعامل کارکنان در دفتر شرکت این تولیدکننده جهانی مصالح ساختمانی فرهنگ شرکت را غنی می کند. رویدادهای هفتگی مفرح را برنامه ریزی می کند تا کارمندان را دور هم جمع کند و رفاقت و همکاری را تقویت کند.
  2. گروه Dearborn: کمیته مشارکت کارکنان این شرکت محصولات و خدمات بیمه ای ماموریت دارد که رفاه کارکنان و جوامع آنها را ارتقا دهد. علاوه بر برنامه ریزی مناسبت های اجتماعی، کمیته فرصت های داوطلبانه متنوعی را برای کارمندان سازماندهی می کند تا پول اهدا کنند یا وقت خود را برای خدمت به سازمان های خیریه در جوامع خود صرف کنند.
  3. برندهای BlueTriton: روشن کردن روزهای کارمندان چیزی است که کمیته مشارکت کارکنان تامین کننده محصولات آب برای آن تلاش می کند. آنها مطمئن می شوند که مردم هنگام آمدن به محل کار، چیزهای سرگرم کننده ای داشته باشند، مانند یک غذای رایگان، یک کامیون بستنی، یا یک مسابقات گلف.
  4. دانشکده حقوق هاروارد: کارمندان این دانشگاه رویدادهای یادگیری و ارتباطی متعددی در طول سال دارند که می توانند از بین آنها انتخاب کنند. این شامل کارگاه های ارتباطی، کلاس های آزمایشی، گردهمایی های اجتماعی، جشن های فرهنگی و بسیاری فرصت های دیگر است.

برای جمع بندی

وقتی کارمندان احساس می‌کنند که روی کارفرمای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، مجبور می‌شوند بهترین تلاش خود را انجام دهند. یک کمیته مشارکت کارکنان هدفمند و با پشتیبانی خوب نقش فعالی در ایجاد یک محیط مثبت و تأثیرگذاری بر تصمیمات شرکتی که کارمندان را به سازمان مرتبط می کند، ایفا خواهد کرد. تلاش‌ها و دستاوردهای کمیته می‌تواند الهام‌بخش جوی سالم در محل کار باشد که تجربه رضایت‌بخش‌تر کارمندی را شکل می‌دهد.

منابع انسانی در تلاش‌های مشارکت کارکنان هر سازمانی اهمیت دارد. ایجاد پایه و اساس صحیح و ارائه حمایت تاکتیکی و تشویق مداوم برای کمیته مشارکت کارکنان یکی از مسیرهای ارزشمندی است که منابع انسانی می تواند در جهت ایجاد یک فرهنگ مرتبط تر و کامل تر طی کند.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *