افزایش شغل چیست؟ [راهنما + 3 مثال]

زمانی که وظایف راکد می شوند، کارمندان ناچارند علاقه خود را به شغل خود از دست بدهند. بزرگ کردن شغل راهی برای افزایش تنوع در یک نقش و کمک به کارکنان در انجام کار خود و ارتباط با موفقیت سازمان است.

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که افزایش شغل چیست، مزایا و معایب آن را مرور می کنیم، برخی از بهترین روش ها را توضیح می دهیم، و چند نمونه از افزایش شغل در عصر دیجیتال را به اشتراک می گذاریم که نشان دهنده ارتباط آن در دنیای کار امروز و فردا است.

مطالب
افزایش شغل چیست؟
هدف از افزایش شغل چیست؟
انواع افزایش شغل
افزایش شغل در مقابل غنی سازی شغل
مزایا و معایب افزایش شغل
نمونه های افزایش شغل
نحوه اجرای افزایش شغل
سوالات متداول

افزایش شغل چیست؟

گسترش شغل، گسترش وظایف یک نقش موجود در عین حفظ سطح آن در سازمان است. این بدان معنی است که یک فرد مسئولیت های جدیدی را که در محدوده عنوان شغلی فعلی او قرار می گیرد، انجام می دهد. به عنوان مثال، یک کارمند اکنون برنامه ریزی کاری را که قبلاً توسط مدیر آنها انجام می شد، به عهده می گیرد.

هدف افزایش شغل افزایش رضایت و عملکرد کارکنان از طریق گسترش انواع وظایف و مسئولیت‌ها در نقش آنهاست. این یک تکنیک کلیدی در طراحی مجدد شغل، همراه با غنی سازی شغل، چرخش شغل و ساده سازی شغل است.

گسترش مشاغل به دلیل نیاز به بازنگری اساسی آنچه موج تخصص شغلی اولیه دهه 1900 ایجاد کرده بود به وجود آمد. تخصص شغلی به این معنی است که کارکنان مهارت های خاصی را برای کار بر روی مجموعه محدودی از وظایف توسعه می دهند. تفکر در اینجا این است که فرد در اجرای این وظایف بسیار مؤثر خواهد بود. مشاغل تخصصی اگرچه کسل کننده و تکراری بودند، اما به دلیل افزایش بازده و سود، در آن زمان حس تجاری خوبی داشتند.

یکی از معروف ترین نمونه ها شرکت فورد موتور است. به دلیل خط مونتاژ بسیار تخصصی ایجاد شده در کارخانه های خود، این شرکت پیشرو در بازار بود. در نتیجه، شرکت توانست حداقل دستمزد بسیار بالاتری را به کارگران ارائه دهد و به آنها مرخصی بیشتری بدهد.

گسترش شغل در دهه 1960 و 1970 به عنوان مخالف طراحی شغل تخصصی رایج شد. در آن زمان، توجه بیشتر به عواملی بود که یک شغل را انگیزه می‌داد. این درک وجود داشت که خطوط مونتاژ تولید انبوه سنتی موقعیت‌های کاری یکنواخت و عمیقاً نارضایتی هستند.

اگرچه مفهوم افزایش شغل ده ها سال است که وجود داشته است، اما کاملاً مرتبط است. فضای کسب و کار امروز پر از رشد سریع و تغییرات مستمر در ماهیت کار است. اکنون سازمان‌ها از کارکنان انتظار دارند که با روش‌های جدید و تغییر اولویت‌ها سازگار شوند و در نحوه انجام وظایف خود انعطاف‌پذیر باشند. مدل افزایش شغل یکی از راه‌های اطمینان از پوشش مسئولیت‌های اضافه و در حال تحول است.

هدف از افزایش شغل چیست؟

هدف بزرگ کردن شغل افزایش مشارکت کارکنان و اثربخشی سازمانی از طریق گسترش دامنه نقش کارمند، در نتیجه افزایش تنوع مهارت‌های مورد استفاده و کاهش یکنواختی شغلی است.

به عهده گرفتن چالش مسئولیت های جدید اغلب منجر به رضایت شغلی بالاتر و ظرفیت برای گزینه های مسیر شغلی بیشتر می شود. این استراتژی نه تنها با جذاب‌تر کردن شغل‌ها و ارتقای رشد حرفه‌ای کارکنان به نفع آنهاست، بلکه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیروی کار ماهر و با انگیزه‌تری ایجاد کنند.

انواع افزایش شغل

دو نوع اصلی افزایش شغل وجود دارد که به صورت افقی و عمودی توصیف می شوند. اینها به چه معنا هستند:

  • افزایش افقی شغل : این شامل تعیین وظایف اضافی اما مشابه به نقشی است که شغل را در سطح مسئولیت فعلی خود نگه می دارد. به عنوان مثال، گسترش قلمرو یک فروشنده برای افزایش فرصت های فروش شرکت و افزایش کمیسیون کارمند. مثال دیگر، دادن قطعات بیشتری به کارگر خط مونتاژ برای نصب بر روی یک محصول است تا ضمن تثبیت تولید، تنوع را به کارشان اضافه کند.
  • افزایش عمودی شغل : این مستلزم افزودن وظایف به نقشی است که دامنه مسئولیت و استقلال کارمند را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اجازه دادن به یک دستیار اداری برای پیشنهاد و حفظ بودجه برای فعالیت های تیم سازی یا قرار دادن یک کارگر خدمات غذایی مسئول آموزش نیروهای جدید. با افزایش مسئولیت ها و مسئولیت پذیری کارکنان، آنها می توانند رضایت بیشتری پیدا کنند و کمک بیشتری به سازمان ارائه دهند.

افزایش شغل در مقابل غنی سازی شغل

افزایش شغل اغلب با غنی سازی شغل اشتباه گرفته می شود، اما آنها یکسان نیستند. بزرگ کردن شغل شامل افزودن وظایف بیشتر به نقش کارمند برای افزایش تنوع کار است، در حالی که غنی سازی شغل شامل افزایش مسئولیت های شغلی برای جذاب تر کردن و معنادار کردن کار است.

این بدان معناست که افزایش شغل یکی از راه‌های اجرای غنی‌سازی شغل است، اما همه فعالیت‌های غنی‌سازی شغل نیز افزایش شغل محسوب نمی‌شوند.

در اینجا نمونه هایی از هر یک برای نشان دادن تفاوت بین این دو مفهوم آورده شده است:

مثال افزایش شغل
مثال غنی سازی شغل

منشی دفتر که به طور سنتی وظایف اداری مانند زمان‌بندی و مکاتبه را انجام می‌دهد، مسئولیت‌های دیگری مانند پذیرایی از مهمانان و مدیریت لوازم اداری را بر عهده دارد. این امر دامنه فعالیت های او را بدون افزایش استقلال یا قدرت تصمیم گیری گسترش می دهد.

یک نماینده خدمات مشتری که شغلش غنی شده است، ممکن است علاوه بر وظایف عادی خود، این اختیار را داشته باشد که مسائل مشتری را بدون نیاز به تأیید مدیریت حل کند. این نه تنها با معرفی وظایف جدید به شغل آنها تنوع می بخشد، بلکه کنترل و مسئولیت آنها را افزایش می دهد و کار را جذاب تر و معنادارتر می کند.

مزایا و معایب افزایش شغل

مزایا

بزرگ کردن مشاغل بسیار تخصصی می تواند به تعدادی از مزایای هم برای کارمند و هم برای کارفرما منجر شود، مانند موارد زیر:

  1. کاهش یکنواختی با ایجاد طیف وسیع‌تری از فعالیت‌ها : در اصل، افزایش شغل به معنای افزودن مسئولیت‌ها به نقش‌های موجود برای مبارزه با کسالت است. فعالیت های متنوع باعث کاهش یکنواختی و جذابیت شغل می شود. به جای انجام یک کار بسیار تخصصی در طول روز، کارمندان بیشتر درگیر این کار هستند. به عنوان مثال، گذراندن یک محصول واحد از طریق چندین فاز تولید یا حتی مدیریت یک کمربند مونتاژ خودکار.
  2. ترویج توسعه مهارت و رشد شغلی : مسئولیت های شغلی اضافی نیاز به آموزش دارد و به کارکنان این فرصت را می دهد که علایق جدید را کشف کنند و تجربه کاری خود را گسترش دهند. مهارت ها و دانشی که آنها به دست می آورند آنها را مجهز می کند تا فرصت های رشد شغلی بیشتری را با پتانسیل کسب دستمزد بالاتر تضمین کنند.
  3. الهام بخش مشارکت و رضایت کارکنان : مسئولیت های اضافی و متنوع می توانند عوامل انگیزشی باشند. کارمندانی که در معرض چالش و یادگیری هستند، اغلب رشد شخصی را تجربه می کنند و در کار خود رضایت بیشتری پیدا می کنند. آنها همچنین ممکن است زمانی که سازمان را متعهد به توسعه خود بدانند، احساس وفاداری به سازمان ایجاد کنند.
  4. بهبود کارایی و بهره وری : وقتی کارکنان برای انجام وظایف اضافی آموزش ببینند، ماهرتر، انعطاف پذیرتر و مبتکرتر می شوند و می توانند با تغییر نیازها سازگار شوند. آن‌ها می‌توانند راه‌حل‌های خلاقانه ارائه دهند، سستی ناشی از غیبت‌ها را برطرف کنند، و زمانی که حجم کار افزایش می‌یابد، وارد عمل شوند. گسترش شغل به سازمان ها اجازه می دهد تا از نیروی کار موجود خود برای وظایف جدید یا تغییر یافته استفاده کنند و از هزینه های برون سپاری یا استخدام اجتناب کنند.
  5. به دست آوردن استقلال، مسئولیت پذیری و مسئولیت بیشتر : حتی اگر افزایش احساس استقلال هدف اصلی افزایش شغل نیست، مسئولیت داشتن چندین فعالیت مرتبط به کارکنان آزادی بیشتری در مورد نحوه انجام کارشان می دهد. علاوه بر این، هنگامی که تعامل آنها با یک محصول یا خدمات واحد افزایش یافته است، نسبت به کیفیت محصول و اشتباهات پاسخگوتر می شوند. این باعث می شود که مسئولیت های خود را به عهده بگیرند.

معایب

اگرچه افزایش شغل مطمئناً می تواند به نفع کارکنان و سازمان باشد، اما برخی از اشکالات احتمالی وجود دارد. منابع انسانی باید از چالش هایی که افزایش شغل ایجاد می کند آگاه باشد و قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این تکنیک برای نیروی کار شما مناسب است یا خیر، برای مقابله با آنها آماده باشد.

برخی از معایب افزایش شغلی که باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  1. راندمان پایین : افزایش شغل باعث کاهش تخصص می شود. وقتی کارگران بسیار متخصص یک فعالیت را در تمام روز، هر روز انجام می دهند، خیلی زود انجام آن را خیلی سریع یاد می گیرند. در برخی موارد افزایش شغل، اضافه کردن وظایف ممکن است مانع کارایی شود. این امر به ویژه در آغاز زمانی که کارکنان در حال یادگیری مسئولیت های جدید خود هستند صادق است.
  2. کیفیت پایین : اگر کارگران فراتر از توانایی های خود کشیده شوند، کیفیت خروجی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. همچنین، کاهش تخصص می تواند بر سطح تخصص در نیروی کار شما تأثیر بگذارد. با این حال، همانطور که قبلاً گفتیم، تکرار یک کار تخصصی یکسان در طول روز می تواند منجر به کسالت و عدم توجه به جزئیات شود. علاوه بر این، اگر کارکنان فقط مسئول بخش کوچکی از محصول باشند، مفهوم کامل محصول را ندارند و ممکن است احساس مالکیت و تمایل به بهبود نداشته باشند.
  3. خزش شغلی : خزش شغلی افزایش مداوم حجم کار است زیرا وظایف بیشتر و بیشتری به یک موقعیت اضافه می شود. اگر این به خوبی اجرا نشود یا کارمندان وظایف جدید را معنادار ندانند، بزرگ شدن شغل می‌تواند باعث شود که نقش طاقت‌فرسا باشد و به طور بالقوه منجر به استرس و فرسودگی شغلی شود. در صورتی که کارمندان برای انجام وظایف اضافی به رسمیت شناخته نشوند یا دستمزد بیشتری دریافت نکنند، این احتمال بیشتر است.
  4. افزایش سطوح آموزشی و هزینه ها : از آنجایی که افزایش شغل شامل اضافه کردن وظایف و مسئولیت هایی است که کارمند قبلاً نداشته است، اغلب مستلزم افزایش سطح آموزش و هزینه های آموزشی است. علاوه بر این، کارکنان برای غلبه بر منحنی یادگیری و رسیدن به بهره وری بهینه به زمان نیاز دارند.

از آنجایی که افزایش شغل هم مزایا و هم معایب دارد، سازمان ها باید به صورت جداگانه ارزیابی کنند که آیا این گزینه مناسب است یا خیر. یک شریک تجاری منابع انسانی یا یک متخصص توسعه سازمانی می تواند با مدیران در مورد استراتژی طراحی مجدد شغل با توجه به شرایط منحصر به فرد آن شغل، مشورت کند.

نمونه های افزایش شغل

دیدن اینکه چگونه افزایش شغل در دنیای واقعی انجام می شود، راه خوبی برای درک بهتر آن است. در زیر سه نمونه از افزایش شغل در عمل آورده شده است:

1. در یک محیط بیمارستان

با افزایش جراحی های رباتیک، رویه های جراحی تحت تاثیر قرار گرفتند. جراحان شروع به کنترل یک ربات از طریق کنسولی کردند که معمولاً در گوشه اتاق عمل قرار داشت. وقتی یکی از بیمارستان‌های بزرگ ایالات متحده این کار را انجام داد، متوجه شدند که دور بودن جراح از میز عمل، ارتباط را مختل می‌کند.

به طور سنتی، جراح عمل را دیکته می‌کرد و دستورالعمل‌ها را می‌داد. با این حال، با فاصله گرفتن فیزیکی جراحان از میز عمل، آنها یک دید کلی از آنچه روی آن و منطقه اطراف اتفاق می‌افتد نداشتند. لازم بود دستیار جراحی بخشی از نقش مرسوم جراح را بر عهده بگیرد.

در نتیجه، این دستیار در مورد نحوه برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم و اجرای فعالیت های مختلف که در غیر این صورت توسط جراح انجام می شد، آموزش دید.

2. در ارتباطات شرکتی

نمونه دیگری از افزایش شغل از تیم ارتباطات شرکتی در یک شرکت بزرگ چندملیتی کالاهای مصرفی است. این شرکت دارای مشاوران تخصصی برای مدیریت ارتباطات پیرامون پیاده سازی ابزارهای دیجیتال جدید بود. با وجود این، سازگاری ابزارها کم بود.

پس از بررسی آن، آنها متوجه شدند که ارتباطات شرکتی همیشه با هدف ابزار و عملکرد آن همخوانی ندارد، زیرا تیم همیشه به طور کامل در جریان نبود. آنها این مشکل را با بزرگ کردن مشاغل تیم ارتباطات حل کردند. این تیم در گفتگوها و تحقیقات اولیه در مورد هدف و کارکردهای اصلی ابزارها و همچنین مصاحبه‌های کاربر و تدوین معیارهای طراحی شرکت داشتند.

تخصص تیم ارتباطات در این مرحله مفید بود. آن‌ها را قادر می‌سازد تا پیش‌نویس یک استراتژی ارتباطی را پیش‌نویس کنند که با مشکلات کاربر مرتبط بود که ابزار نرم‌افزار جدید حل می‌کرد.

3. برای گسترش دسترسی رسانه های اجتماعی

یک شرکت مدیریت املاک چندمکانی می خواست از رسانه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی و برقراری ارتباط با ساکنان ساختمان های آپارتمانی خود استفاده بهتری کند. به جای استخدام یک مدیر تمام وقت رسانه های اجتماعی، مدیریت از هر مکان یک نماینده اجاره ای را انتخاب کرد تا هر هفته چند پست رسانه های اجتماعی را ایجاد/فیلم کند.

این باعث افزایش حضور شرکت در رسانه های اجتماعی شد و در عین حال محتوا را برای هر ساختمان به صورت جداگانه سفارشی کرد. همچنین این فرصت را برای کارمندان خاصی فراهم کرد تا مسئولیتی نوآورانه را به عهده بگیرند که به آنها اجازه می داد خلاق باشند و مهارت های جدید و قابل انتقال را توسعه دهند.

نحوه اجرای افزایش شغل

هر سازمانی باید بر اساس صنعت، ساختار نیروی کار و نیازهای تجاری خود رویکرد خود را برای افزایش مشاغل اتخاذ کند. در حالی که افزایش شغل ممکن است برای هر سازمانی متفاوت به نظر برسد، بهترین شیوه های جهانی وجود دارد که منابع انسانی می توانند اتخاذ کنند.

در اینجا چندین راه وجود دارد که منابع انسانی می تواند به طور موثر از روند افزایش شغل پشتیبانی کند:

  • شفاف ارتباط برقرار کنید و کارکنان را درگیر کنید : کارمندان در برابر تغییراتی که درک نمی کنند مقاومت نشان می دهند. با برقراری ارتباط منظم در مورد هدف افزایش شغل و اینکه چگونه این کار به آنها و شغلشان منفعت می رساند، احتمال بیشتری وجود دارد که کارکنان مفهوم بر عهده گرفتن مسئولیت های بیشتری را بپذیرند. به‌روزرسانی‌های دوره‌ای را ارائه دهید، آنها را فعالانه در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت دهید و به نگرانی‌ها و سؤالات آنها رسیدگی کنید. وقتی کارمندان احساس می کنند مطلع هستند و در آن مشارکت دارند، راحت تر از خرید خود استقبال می کنند.
  • کارمندان را برای موفقیت با آماده سازی و آموزش کامل آماده کنید : گسترش شغل معمولاً مستلزم کسب مهارت ها و/یا دانش جدید از کارکنان است. برنامه های آموزشی و توسعه جامعی را اجرا کنید که کارکنان را برای انجام وظایف و مسئولیت های گسترده خود به طور موثر تجهیز می کند. اینها ممکن است شامل دوره های آنلاین، شبیه سازی های عملی، سمینارها، کارگاه ها یا راهنمایی باشد.
  • رویکردی سنجیده برای اجرا داشته باشید : افزایش شغل را به تدریج معرفی کنید. کارکنان به زمان، حمایت و منابع نیاز دارند تا با مسئولیت‌های جدید آشنا شوند و با آن‌ها سازگار شوند. کارهای جدید را به تدریج اضافه کنید و مطمئن شوید که کارمندان بدون احساس غرق شدن و ناامیدی به سرعت عمل می کنند. مدیران باید ظرفیت و سطح مهارت کارکنان را از نزدیک ارزیابی کنند و در صورت لزوم راهنمایی های حمایتی ارائه دهند.
  • حجم کار را متعادل نگه دارید : وقتی بزرگ‌تر شدن شغل کنترل نشود، می‌تواند نقشی را طاقت فرسا کند. وظایف اضافه شده باید با مسئولیت های موجود متعادل باشد تا حجم کار قابل مدیریت باشد و از فرسودگی شغلی جلوگیری شود. این فرآیند باید برای تغییر اولویت ها، توزیع مجدد وظایف و تکمیل منابع، آزادی عمل ایجاد کند.
  • نظارت بر عملکرد و نتایج : طرح‌های توسعه شغلی باید از نظر اثربخشی در دستیابی به اهداف شما، خواه کاهش یکنواختی یا بهره‌وری، ارزیابی شوند. شما می‌توانید با ایجاد مکانیسم‌های ارزیابی عملکرد و بازخورد مناسب که پیشرفت کارمندان را دنبال می‌کند و ورودی‌های سازنده جمع‌آوری می‌کند، تأثیر کلی افزایش شغل را آشکار کنید و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید. اطمینان حاصل کنید که برای انجام تنظیمات لازم انعطاف پذیری وجود دارد که موفقیت و رضایت کارکنان را از نقش های شغلی بزرگ به حداکثر می رساند.
  • کارکنان را بشناسید و به آنها پاداش دهید : قدردانی و قدردانی کارکنان از پذیرش الزامات بزرگ‌تر شدن شغل، کمک زیادی به حفظ انگیزه آنها و تقویت تعامل می‌کند. یک سیستم پاداش را در جای خود قرار دهید که به تلاش ها احترام بگذارد و کمک های کارکنان را به نمایش بگذارد، به عنوان مثال، به رسمیت شناختن عمومی، رویدادها و فعالیت های جشن، یا هدایا و پاداش ها.

در یک یادداشت پایانی

افزایش شغل ممکن است به عنوان یک راه حل برای خسته کننده بودن خطوط مونتاژ بسیار تخصصی سرچشمه گرفته باشد، اما هنوز در دنیای دیجیتال امروزی مناسب است. با افزایش تعداد وظایف خودکار یا دیجیتالی، نقش ها به طور طبیعی کوچک شده و تخصصی تر می شوند.

با افزایش شغلی که به خوبی توسط منابع انسانی پشتیبانی می شود، کارکنان می توانند مسئولیت های جدید را پذیرفته و چابک تر شوند. هنگامی که آنها پاداش چالش شدن و رشد توانایی های خود را احساس می کنند، تعامل و تمایل آنها برای عملکرد در بالاترین سطح خود را تقویت می کند.

سوالات متداول

افزایش شغل چیست؟

گسترش شغل اضافه کردن وظایف تکمیلی در همان سطح به یک نقش موجود است. این بدان معنی است که یک کارمند در شغل فعلی خود فعالیت های اضافی و متفاوتی را انجام می دهد.

مزایا و معایب افزایش شغل چیست؟

گسترش مشاغل بسیار تخصصی می تواند سودمند باشد زیرا منجر به ایجاد طیف وسیع تری از فعالیت ها، کاهش یکنواختی، افزایش رضایت شغلی، یادگیری مهارت های جدید که به رشد شغلی کمک می کند و کسب استقلال، مسئولیت پذیری و مسئولیت بیشتر می شود.
افزایش شغل برای هر موقعیتی مناسب نیست. از معایب آن می توان به کاهش کارایی و کیفیت، خزش شغلی و هزینه های آموزشی بالاتر اشاره کرد. با این حال، می‌توانید با اجرای دقیق بزرگ‌نمایی شغل، ایرادات را کاهش دهید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *