نحوه دریافت گواهینامه HR بدون تجربه (در سال 2024)

دریافت گواهینامه HR با تجربه امکان پذیر است! مسیرها و منابع مختلفی در حال حاضر برای تسهیل این سفر در دسترس است و گواهی‌های منابع انسانی را برای افراد با پیشینه‌های تحصیلی و شغلی مختلف در دسترس‌تر می‌سازد.

Payscale اشاره کرد که داشتن گواهینامه HR به طور مثبت بر شانس یک حرفه ای HR برای ارتقاء و افزایش حقوق تأثیر می گذارد. 82 درصد از دستیاران منابع انسانی مورد بررسی گفتند که در 5 سال گذشته ارتقا یافته اند. مدیران منابع انسانی همچنین در صورت داشتن اعتبار مناسب منابع انسانی، شانس ارتقاء را افزایش دادند.

مطالب
گواهی HR چیست؟
چرا برای حرفه HR خود گواهینامه HR بگیرید؟
آیا برای دریافت گواهینامه HR به تجربه نیاز دارید؟
الزامات واجد شرایط بودن برای گواهینامه های HR
مراحل دریافت گواهی HR بدون تجربه

گواهی HR چیست؟

گواهی HR مدرکی است که دانش و مهارت یک حرفه ای در زمینه منابع انسانی را تایید می کند. شما پس از اتمام برنامه آموزشی و قبولی در آزمونی که توسط یک سازمان معتبر آموزش منابع انسانی ارائه می شود، معمولاً پس از کسب تجربه کاری مرتبط، گواهی دریافت می کنید.

گواهینامه های منابع انسانی متخصصان منابع انسانی را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات آموزش می دهند، از جمله اما نه محدود به:

  1. مدیریت منابع انسانی: برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی، برنامه ریزی نیروی کار، توسعه سازمانی و مدیریت تغییر.
  2. جذب استعداد: استراتژی‌های جذب، انتخاب، عضویت و حفظ.
  3. غرامت و مزایا : مدیریت حقوق و دستمزد، مزایای کارکنان، برنامه های تشویقی، و تجزیه و تحلیل پاداش.
  4. روابط کارکنان : حل تعارض، رویه های انضباطی، رسیدگی به شکایات و مشارکت کارکنان.
  5. یادگیری و توسعه : ابتکارات آموزشی و توسعه، تحلیل نیازهای آموزشی و مدیریت عملکرد.
  6. حقوقی و انطباق: قانون استخدام، روابط کار، تنوع و شمول، و انطباق با مقررات.

چندین گواهینامه منابع انسانی برای رسیدگی به سطوح مختلف تجربه وجود دارد. برخی از گواهینامه ها، مانند حرفه ای در منابع انسانی (PHR)، برای مبتدیان مناسب است. برخی دیگر متخصصان ارشد یا با تجربه HR را هدف قرار می دهند، مانند متخصصان ارشد در منابع انسانی (SPHR).

چرا برای حرفه HR خود گواهینامه منابع انسانی دریافت کنید؟

گواهینامه های منابع انسانی سرمایه گذاری های ارزشمندی در حرفه شما هستند. در اینجا برخی از دلایل وجود دارد:

  • تخصص خود را تأیید کنید: آنها به کارفرمایان پیام می‌دهند که شما اصول و شیوه‌های منابع انسانی را می‌دانید و شما را به یک کاندیدای جذاب برای موقعیت‌های منابع انسانی تبدیل می‌کند.
  • اعتبار حرفه ای خود را تقویت کنید: کارفرمایان و مشتریان به احتمال زیاد به شما برای انجام کارهای HR اعتماد خواهند کرد زیرا شما تحت توسعه حرفه ای قرار گرفته اید.
  • شانس خود را برای استخدام برای شغل منابع انسانی افزایش دهید: شما نسبت به سایر متقاضیانی که اعتبار رسمی منابع انسانی ندارند و همچنین برای همان موقعیت درخواست می کنند برتری دارید.
  • می تواند منجر به فرصت های شغلی جدید شود: می توانید برای نقش های ارشد، رهبری و مدیریت منابع انسانی در شرکت یا سایر سازمان ها درخواست دهید. به طور خلاصه، می تواند به شما در پیشرفت شغلی و رسیدن به اهداف بلند مدتتان کمک کند.
  • شما را در حرفه خود به روز نگه می دارد: تکمیل برنامه های گواهی HR ایده های جدید، بهترین شیوه ها و آخرین روندها در منابع انسانی را در اختیار شما قرار می دهد. این برنامه ها دانش و مجموعه مهارت شما را گسترش می دهند تا در نقش های مختلف منابع انسانی برتر باشید.
  • بسیاری از گواهینامه های HR در سطح جهانی توسط سازمان ها شناخته شده و مورد احترام هستند: اگر به دنبال شغلی در خارج از کشور هستید، این مزیت شماست. شما را برای کارفرمایان قابل فروش تر می کند و نشان می دهد که می توانید با محیط های مختلف منابع انسانی سازگار شوید.
  • فرصت‌های شبکه‌سازی را فراهم می‌کند : گواهی‌های منابع انسانی به شما این اطمینان را می‌دهد که با کارشناسان صنعت و رهبران فکری در صنعت منابع انسانی ملاقات کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید. AIHR جامعه عضویت پر جنب و جوشی را ارائه می دهد که در آن می توانید با متخصصان منابع انسانی ارتباط برقرار کنید.
  • فرصت‌های تخصصی را ارائه می‌دهد: گواهی‌های منابع انسانی دوره‌هایی را در زمینه‌های منابع انسانی خاص، مانند استخدام، روابط کارکنان، پاداش یا مزایا، یا تجزیه و تحلیل منابع انسانی ارائه می‌دهند. این دوره ها به شما درک عمیقی از جایگاه انتخابی HR شما می دهد که بسیاری از کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند.
  • امنیت و ثبات شغلی شما را در زمان‌های اقتصادی نامطمئن افزایش می‌دهد: گواهینامه منابع انسانی به شما کمک می‌کند تا مرتبط و به‌روز در تخصص خود بمانید تا در طول تغییرات صنعت، رقابتی و ارزشمند بمانید.

آیا برای دریافت گواهینامه HR به تجربه نیاز دارید؟

برای دریافت گواهینامه HR همیشه تجربه لازم نیست. دوره های صدور گواهینامه برای افراد در مراحل مختلف شغلی HR در دسترس است.

در حالی که برخی از گواهینامه ها به سال ها یا سطوح خاصی از تجربه نیاز دارند، در اینجا برخی از اعتبارنامه های جایگزین وجود دارد که می توانید برای واجد شرایط بودن برای گواهینامه ها به دست آورید:

  • بسیاری از دوره‌های صدور گواهینامه منابع انسانی، داوطلبانی را می‌پذیرند که برنامه‌های آموزشی مرتبط، مانند مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در منابع انسانی، مدیریت بازرگانی، یا رشته‌های مرتبط را تکمیل کرده‌اند. در این دوره ها، داوطلبان پایه های منابع انسانی و مهارت های اولیه را می آموزند.
  • پس از اتمام دوره‌های مقدماتی منابع انسانی، می‌توانید به دوره‌های پیشرفته‌تری بروید که آموزش‌های تخصصی در مبانی منابع انسانی مانند رعایت قوانین، برنامه‌ریزی نیروی کار و سایر حوزه‌های کلیدی منابع انسانی ارائه می‌دهند.
  • گواهینامه های HR خاص برای متخصصان سطح ابتدایی یا فارغ التحصیلان اخیری که به تازگی شغل خود را در HR شروع کرده اند، هدف قرار می گیرد. آنها اغلب حداقل نیاز به تجربه یا بدون نیاز به تجربه دارند، که آنها را برای افراد تازه کار منابع انسانی قابل دسترسی می کند.
  • بسیاری از گواهینامه های منابع انسانی، داوطلبان را ملزم به قبولی در امتحانات می کند تا دانش و شایستگی خود را در اصول و شیوه های منابع انسانی نشان دهند. در حالی که تجربه می تواند هنگام آماده شدن برای امتحان برای شما مفید باشد، اما همیشه یک الزام سختگیرانه نیست.
  • برخی از گواهینامه های منابع انسانی، داوطلبان را ملزم به تکمیل اعتبارات آموزش مداوم برای حفظ وضعیت گواهینامه خود می کند. این اعتبارات را می توان از طریق کارگاه ها، سمینارها، وبینارها و دوره های آنلاین به دست آورد.
  • برخی از گواهینامه های منابع انسانی ممکن است از داوطلبان بخواهد که ارزیابی های مبتنی بر مهارت یا تمرین های عملی را برای سنجش شایستگی های خود به جای سطوح تجربه خاص بگذرانند. توانایی آنها را برای اعمال دانش خود در موقعیت های منابع انسانی در دنیای واقعی آزمایش می کند.
  • برخی از گواهینامه های منابع انسانی، صلاحیت ها یا تجربیات جایگزینی را می پذیرند که آمادگی داوطلبان را برای دریافت گواهینامه ها نشان می دهد. این می تواند شامل دوره های داوطلبانه، دوره های کارآموزی، موقعیت های رهبری در سازمان های دانشجویی، یا فعالیت های فوق برنامه مربوطه باشد.
  • برخی از شرکت ها برنامه های مسیریابی شغلی یا دوره های کارآموزی را به عنوان بخشی از فعالیت های یادگیری و توسعه خود ارائه می دهند. به کارمندانی که علاقه مند به کار در HR هستند، آموزش های عملی یا فرصت های مشاوره برای کسب تجربه و مهارت های عملی برای آماده شدن برای آزمون های گواهینامه داده می شود.

نکته HR

گواهینامه های منابع انسانی مختلفی وجود دارد که هر کدام تمرکز خاص خود را دارند. تحقیق کنید که به چه نوع نقش منابع انسانی علاقه دارید (به عنوان مثال، برنامه گواهی عمومی، گواهینامه حقوق و مزایا، استخدام و غیره) و یک گواهی مطابق با آن انتخاب کنید.

الزامات واجد شرایط بودن برای گواهینامه های HR

صلاحیت برای گواهینامه های HR بر اساس دوره های صدور گواهینامه خاص و نهاد گواهی کننده که گواهینامه را مدیریت می کند، است.

در اینجا پیش نیازها و معیارهای رایجی وجود دارد که نامزدها برای واجد شرایط شدن برای گواهینامه های منابع انسانی باید رعایت کنند، که شامل اعتبارات به دست آمده از اتمام برنامه های گواهی HR است.

  1. داوطلب باید حداقل دارای مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن باشد. برخی از گواهینامه ها نیاز به مدرک لیسانس در HR، مدیریت بازرگانی یا رشته های مرتبط دارند. به عنوان بخشی از فرآیند درخواست، نامزد ممکن است نیاز به ارائه ریز نمرات داشته باشد که ثابت کند مدرک خود را تکمیل کرده است.
  2. الزامات تجربه کاری بر اساس سطح گواهینامه و نهاد گواهی کننده است. گواهینامه های سطح ورودی ممکن است دارای حداقل تجربه یا بدون نیاز به تجربه باشند. گواهینامه های پیشرفته به چندین سال تجربه کاری مرتبط با منابع انسانی نیاز دارند. آنها باید مدرکی مبنی بر سابقه کاری خود از جمله عنوان شغلی، مسئولیت ها و مدت زمان اشتغال خود ارائه دهند.
  3. کاندیداها ممکن است با تکمیل برنامه های گواهی HR خاص که آموزش های تخصصی در مبانی منابع انسانی یا انطباق قانونی را ارائه می دهد، اعتبار یا امتیازی برای صدور گواهینامه کسب کنند.
  4. بسیاری از گواهینامه های منابع انسانی، داوطلبان را ملزم می کند که برای حفظ وضعیت گواهینامه خود، اعتبارات آموزش مداوم را کسب کنند. اعتبار را می توان از طریق فعالیت های توسعه حرفه ای مانند دوره های آنلاین، کارگاه ها، سمینارها، وبینارها و کنفرانس ها به دست آورد. برای حفظ گواهینامه، نامزدها باید به تعداد معینی از واحدها یا امتیازات در یک بازه زمانی خاص دست یابند یا جمع آوری کنند.
  5. داوطلبان می توانند در برنامه های آمادگی آزمون یا تحصیل ثبت نام کنند تا برای آزمون های گواهینامه منابع انسانی آماده شوند. موسسات گواهی، سازمان های حرفه ای یا ارائه دهندگان شخص ثالث این برنامه ها را ارائه می دهند. این دوره ها به داوطلبان کمک می کند تا مفاهیم اساسی، موضوعات و مهارت های تست شده در آزمون را مرور کنند و ممکن است شامل راهنمای مطالعه، امتحانات تمرینی و ماژول های یادگیری تعاملی باشد.
  6. برخی از سازمان‌های گواهی‌دهنده از داوطلبان می‌خواهند که عضو انجمن‌های حرفه‌ای باشند تا واجد شرایط دریافت گواهینامه باشند. مزایای عضویت شامل دسترسی به منابع، فرصت های شبکه، تخفیف در هزینه آزمون و واجد شرایط بودن برنامه صدور گواهینامه است.
  7. هنگام پیگیری گواهینامه های منابع انسانی، نامزدها باید استانداردهای اخلاقی و کدهای رفتاری را که توسط نهادهای صدور گواهینامه ایجاد شده است، رعایت کنند. آنها باید با رعایت اصول صداقت، حرفه ای بودن، رازداری و انصاف در فعالیت های منابع انسانی خود موافقت کنند.
  8. معمولاً داوطلبان باید مراحل درخواست خود را تکمیل کنند. آنها باید رونوشت سوابق تحصیلی، رزومه و سایر اسناد مربوط به کار خود را ارسال کنند. فرآیند درخواست تأیید می کند که داوطلبان شرایط واجد شرایط بودن را دارند و آماده پیگیری صدور گواهینامه هستند.

4 مرحله برای دریافت گواهینامه HR بدون تجربه

کسب گواهینامه HR بدون تجربه قبلی یک راه استراتژیک برای ورود به حوزه منابع انسانی است. در اینجا یک نقشه راه برای پیمایش در این فرآیند آمده است:

1. مهارت های مرتبط با منابع انسانی را به دست آورید

حتی اگر تجربه رسمی منابع انسانی را به دست نیاورده اید، می توانید شروع به ایجاد دانش اولیه HR کنید. برای یادگیری HR 101 مراقب فرصت های داوطلبانه و کارآموزی باشید.

کار در خدمات مشتری، مدیریت، یا هر موقعیتی را در نظر بگیرید که بر مدیریت افراد و مهارت‌های سازمانی تمرکز دارد، زیرا اینها همچنین می‌توانند تجربه مرتبطی را ارائه دهند.

2. برنامه های گواهی HR معتبر را کامل کنید

برنامه های صدور گواهی، دانش لازم را برای ورود به منابع انسانی و آماده سازی آنها برای آزمون های صدور گواهینامه به داوطلبان آموزش می دهد. تحقیق و انتخاب برنامه های شناخته شده در صنعت منابع انسانی (مانند برنامه های ارائه شده توسط AIHR) یا HRCI (موسسه صدور گواهینامه HR).

در انجمن ها، چت ها و بحث های گروهی شرکت کنید تا با همسالان خود ارتباط برقرار کنید و یادگیری را موثرتر کنید. سعی کنید آنچه را که آموخته اید با شغل فعلی خود یا از طریق پروژه های شبیه سازی شده برنامه به کار ببرید. پس از تکمیل برنامه، با دوره ها و کارگاه های جدید به روز باشید تا از آخرین شیوه های منابع انسانی مطلع شوید.

آیا می دانستید؟

AIHR به عنوان ارائه‌دهنده برنامه منابع انسانی از انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM)، مؤسسه صدور گواهینامه منابع انسانی (HRCI)، انجمن حرفه‌ای منابع انسانی (HRPA) و متخصصان خبره در منابع انسانی (CPHR) دارای اعتبار است. اعضای این سازمان‌های وابسته که با موفقیت برنامه‌های منابع انسانی معتبر AIHR را تکمیل می‌کنند، می‌توانند اعتبارات SHRM، اعتبارات HRCI، گواهینامه CHRP و گواهینامه CPHR را کسب کنند.

3. برای آزمون گواهینامه آماده شوید

به گروه های مطالعه با همسالان خود بپیوندید که آنها نیز برای امتحان مشابه آماده می شوند تا انگیزه پیدا کنید و برای درک موضوعات پیچیده کمک بگیرید. از آزمون های تمرینی برای آشنایی شما با قالب و انواع سوالاتی که در آزمون پرسیده می شود استفاده کنید.

نتایج آزمون تمرینی را در نظر بگیرید تا بدانید چه چیزی را باید بهبود بخشید. یک برنامه مطالعه ایجاد کنید که تمام موضوعات مورد بحث در دوره را پوشش دهد. از منابع و مواد توصیه شده استفاده کنید تا کاملا آماده باشید.

4. مراحل درخواست برای آزمون گواهینامه را تکمیل کنید

مطمئن شوید که شرایط واجد شرایط بودن گواهینامه مورد درخواست خود را دارید، از جمله تحصیلات، تکمیل برنامه گواهینامه و گاهی اوقات تجربه کاری. تمام مدارک مانند گواهی پایان کار، شناسنامه و ریز نمرات آموزشی را آماده کنید.

روند درخواست را همانطور که طبق دستورالعمل سازمان صدور گواهینامه ذکر شده است، دنبال کنید، که معمولاً شامل پر کردن فرم درخواست و پرداخت هزینه امتحان است. وضعیت درخواست خود را نظارت کنید.

نکته HR

پس از دریافت گواهی، اعتبار خود را با شرکت در کارگاه ها، سمینارها و دوره ها حفظ کنید تا اعتبار مورد نیاز آموزش مداوم را کسب کنید. در مورد فرآیندهای تمدید به روز باشید تا اطمینان حاصل کنید که گواهینامه شما بازیابی شده است.

چگونه تجربه منابع انسانی بدست آوریم

برای متخصصان مشتاق منابع انسانی که به دنبال کسب تجربه و گسترش تخصص خود در این زمینه هستند، نکات زیر می تواند به هموار کردن مسیر برای یک شغل موفق در منابع انسانی کمک کند:

  • مهارت های متقابل در سازمان شما : در پروژه ها یا کارهای خارج از شغل خود، مانند شرکت در رویدادهای استخدام، داوطلب شوید. به دنبال فرصت های شغلی در حقوق و دستمزد یا اورژانس باشید تا بفهمید منابع انسانی چگونه بر این بخش ها تأثیر می گذارد.
  • سایه کار : می توانید درخواست کنید که کارکنان منابع انسانی را در شرکت خود یا از طریق ارتباطات کاری خود تحت الشعاع قرار دهید تا تجربه عملی در وظایف و چالش های روزانه منابع انسانی کسب کنید. در مورد جنبه های مختلف منابع انسانی، مانند مدیریت مزایا، جذب استعداد، یا انطباق اطلاعات کسب کنید تا بدانید که مایلید در کدام یک تخصص داشته باشید.
  • پیوستن به انجمن‌های حرفه‌ای منابع انسانی : برای دسترسی به منابع، کارگاه‌ها و رویدادهای شبکه‌ای، به انجمن‌های منابع انسانی معتبر مانند SHRM (انجمن مدیریت منابع انسانی) یا HRCI (موسسه صدور گواهینامه HR) بپیوندید. با شرکت در سمینارها و کنفرانس ها برای ایجاد ارتباطات و اطلاع از آخرین روندهای صنعت و بهترین شیوه ها، عضوی فعال باشید.
  • درخواست برای موقعیت‌های اولیه منابع انسانی : موقعیت‌هایی را جستجو کنید که به عنوان پله‌ای در حوزه منابع انسانی عمل می‌کنند، مانند نقش‌های دستیار منابع انسانی یا دستیار استخدام، حتی اگر به حداقل تجربه نیاز داشته باشند. رزومه خود را طوری تنظیم کنید که مهارت های مرتبط (مهارت های ارتباطی، مهارت های سازمانی) و تجربیات مرتبط با منابع انسانی مانند کارآموزی یا کار داوطلبانه را برجسته کند.
  • ادامه تحصیل : در برنامه های صدور گواهینامه منابع انسانی ثبت نام کنید یا مدرکی را در منابع انسانی دنبال کنید تا دانش و اعتبار جامعی را برای ارتقای رزومه خود به دست آورید. در وبینارها شرکت کنید، در دوره های آنلاین شرکت کنید و نشریات صنعتی را برای جدیدترین به روز رسانی های این بخش بخوانید.
  • توسعه مهارت‌های فناوری : ابزارهای استاندارد منابع انسانی مانند سیستم‌های ردیابی برنامه (ATS)، سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی (HRIS) و ابزارهای مدیریت عملکرد کارکنان را بیاموزید. نرم افزار تجزیه و تحلیل داده ها را بیاموزید، زیرا منابع انسانی اکنون به سمت تصمیم گیری های داده محور می رود.

برای جمع بندی

چه در حال گذار از یک حرفه متفاوت و چه برای اولین بار قدم گذاشتن در دنیای حرفه ای، یک گواهینامه HR می تواند درها را باز کند و اعتبار و مهارت های لازم را برای شروع یک حرفه HR فراهم کند.

کلید موفقیت در انتخاب برنامه صدور گواهینامه مناسب است که با اهداف شغلی شما همسو باشد و از ابزارهای یادگیری موجود، از دوره‌ها و کارگاه‌های آنلاین گرفته تا تجربیات عملی فراگیر مانند کارآموزی و کار داوطلبانه استفاده کنید. این فرصت‌ها شما را برای آزمون‌های گواهینامه آماده می‌کنند و درک شما از شیوه‌های منابع انسانی را عمیق‌تر می‌کنند و شما را به یک دارایی ارزشمند برای کارفرمایان بالقوه تبدیل می‌کنند.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *