رهبری در منابع انسانی: 7 نکته برای پیشرفت شغلی در منابع انسانی

رهبری عالی در منابع انسانی تنها به این معنا نیست که متخصص منابع انسانی در سازمان خود باشید. این به معنای شریک و مشاور استراتژیک کسب و کار و ایجاد تأثیر از طریق استراتژی های منابع انسانی است. همچنین نشان دهنده توانایی شما برای هدایت افراد به روشی است که آنها را وادار به دنبال کردن شما کند . بیایید آنچه را که باید در مورد رهبری در منابع انسانی بدانید و چگونگی توسعه و نشان دادن آن را بررسی کنیم.

مطالب
رهبری خوب در منابع انسانی چیست؟
چه مهارت های رهبری برای متخصصان منابع انسانی ضروری است؟
چگونه رهبری منابع انسانی را توسعه داده و نشان می دهید؟

رهبری خوب در منابع انسانی چیست؟

توانایی رهبری خوب شامل ویژگی های بسیاری است که می تواند تقریباً به تمام نقش های رهبری منتقل شود، اما ما آن را به طور خاص برای منابع انسانی تفسیر می کنیم.

در اینجا چندین تصویر از اینکه رهبری خوب در HR چگونه به نظر می رسد آورده شده است:

مشاهده منابع انسانی در زمینه کسب و کار

رهبران منابع انسانی قوی نیروهایی را که استراتژی کسب و کار و اهداف سازمانشان را شکل می دهند و اینکه چگونه شیوه های منابع انسانی و نتایج آنها بر آنها تأثیر می گذارد، می دانند. آنها در مورد مسئولیت‌های هر بخش کنجکاو هستند و با تیم‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند تا ببینند افراد برای انجام کارها به چه چیزی نیاز دارند.

رهبران منابع انسانی که در مورد نحوه کسب درآمد کسب و کار و چالش‌های متفاوتی که با آن مواجه است آشنا می‌شوند، می‌توانند پیامدها و تأثیرات منابع انسانی را ببینند. این هوش تجاری به آنها اجازه می دهد تا با رهبران در سطح خود گفتگو کنند. آنها می توانند در مورد مشکلاتی که کسب و کار با آن مواجه است صحبت کنند و راه حل های مرتبط را ارائه دهند.

تفکر استراتژیک قوی

رهبران منابع انسانی موفق باید بدانند که چگونه برای آینده برنامه ریزی کنند و ذهنیتی برای پیوند دادن هر ابتکار به اهداف تجاری داشته باشند. آنها می توانند زمینه کسب و کار و دنیای در حال تکامل کار را به استراتژی های کوتاه مدت و بلندمدت تبدیل کنند که به شرکت در دستیابی به اهدافش کمک می کند.

بقیه رهبری را در بحث های عملیاتی راهنمایی می کنند. به عنوان مثال، برنامه ریزی سناریویی برای اینکه چه نوع استعدادهایی برای بردن کسب و کار به جایی که می خواهند، مورد نیاز است. در اصل، رهبران استراتژیک منابع انسانی نقش مهمی را که منابع انسانی در موفقیت سازمان ایفا می کند، ایجاد کرده و بر آن تأکید می کنند.

مهارت های حل مسئله

حل مسئله بخش مهمی از عملکرد منابع انسانی است و تصمیمات بر افراد متعدد تأثیر می گذارد.

یک رهبر قوی منابع انسانی مشاهداتی را انجام می دهد، تصویر بزرگ هر موقعیت چالش برانگیز را می بیند و گزینه ها و سناریوهای مختلف را با دقت در نظر می گیرد. آنها به جای نتیجه‌گیری سریع، سؤال می‌پرسند و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند تا ریشه‌های مشکل را کشف کنند. رهبران منابع انسانی همچنین از تفکر انتقادی برای دیدن الگوها و شناسایی خطرات احتمالی قبل از وقوع استفاده می کنند.

آنها از منابع موجود آگاه هستند و می توانند نحوه استقرار منطقی و سریع آنها را ارزیابی کنند. با این حال، آنها ضمن ارائه اقدامات پیشگیرانه و راه حل، موقعیت های سیاسی، سازمانی و ذینفعان را در نظر می گیرند.

مشاور قابل اعتماد بودن

رهبران منابع انسانی اساساً مشاور رهبران مشاغل و سایر مدیران هستند. بنابراین، آنها باید بدانند که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنند و چگونه اعتماد آنها را جلب کنند.

آنها این کار را با صحبت کردن به زبان خود، داشتن توانایی نشان دادن تأثیر تجاری تصمیمات و تلاش های خود و مشارکت داشتن انجام می دهند.

هنگامی که رهبر منابع انسانی اعتماد و احترام را به دست آورد، توصیه های آنها به خوبی مورد توجه قرار خواهد گرفت. این به آنها نفوذ زیادی در تجارت می دهد.

قهرمانی در فرهنگ سازمانی

منابع انسانی در شکل گیری فرهنگ مثبت برای سازمان نقش اساسی دارد. رهبران منابع انسانی قوی، فرهنگ را برای ترویج ارزش‌های سازمانی مورد نظر و الهام بخشیدن به نیروی کار برای پیروی از آن هدایت می‌کنند.

این شامل رفتار با اخلاق و صداقت در ذهن، نشان دادن مسئولیت پذیری و تعهد به کاری که قصد انجام آن را دارید، رهبری تغییر و اختصاص دادن به DEIB است.

نتیجه گرا بودن و ابتکار عمل

رهبران کارآمد منابع انسانی اهداف واقع بینانه را با یک مسیر روشن برای رسیدن به آنها در ذهن تعیین می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا با تمرکز و قاطعیت عمل کنند و نتایجی را که برای رسیدن به آن تلاش می کنند به دست آورند.

آنها همچنین رویکرد منطقی به مشکلات و اعتماد به نفس برای صحبت کردن دارند. آنها از فعال بودن دریغ نمی کنند و در پروژه های پیشرو ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت.

کمک به کارکنان برای رسیدن به اهدافشان

یک رهبر منابع انسانی خوب می تواند منافع سازمان را با منافع کارکنان متعادل کند و در صورت امکان از آنها دفاع کند.

آنها با کارمندان طوری رفتار نمی کنند که انگار مشکلی هستند که باید حل شود. در عوض، آنها تمایل واقعی برای ارائه کمک و حمایت از خود نشان می دهند. آنها بر فرصت های یادگیری و توسعه کارکنان تأکید می کنند و مسیرهای استخدام و ارتقاء داخلی را تشویق می کنند.

رهبری با همدلی

رهبران منابع انسانی که مایلند و قادر به درک نیازها و احساسات دیگران بدون قضاوت هستند، محیطی از اعتماد را پرورش می دهند. آنها به افرادی که تمایل به در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف دارند، احترام و علاقه واقعی نشان می دهند. به نوبه خود، کارمندان منابع انسانی را قابل دسترسی می دانند.

این فضا افراد را تشویق می کند تا آزادانه در مورد نیازها یا نگرانی های خود صحبت کنند و وقتی مسائل حساسی برای رسیدگی دارند احساس امنیت کنند.

Leadership in HR: How to Develop Leadership CompetenciesLeadership in HR: How to Develop Leadership Competencies
کار بر روی شایستگی های رهبری منابع انسانی یک فرآیند مستمر است. در زیر بیاموزید که برای سرعت بخشیدن به آن چه کاری می توانید انجام دهید.

چه مهارت های رهبری برای متخصصان منابع انسانی ضروری است؟

برای برجسته شدن به عنوان یک رهبر بزرگ، متخصصان منابع انسانی به ترکیبی از انواع مختلف مهارت ها و شایستگی ها برای هر حوزه تحت تأثیر خود نیاز دارند.

در اینجا خلاصه ای از سه دسته شایستگی های رهبری با چند نمونه از آنچه به نظر می رسد آورده شده است:

رهبری سازمان

منابع انسانی باید در تصمیمات تجاری در بالاترین سطح مشارکت داشته باشد. این بدان معناست که رهبران منابع انسانی باید بتوانند با داشتن این ویژگی‌های مهم رهبری، با سایر مدیران اجرایی ارتباط برقرار کنند:

  • تصمیم گیری – تصمیم گیری چیزی است که رهبری وجود دارد و آنها باید آن را به خوبی انجام دهند. رهبران بانفوذ برای تصمیمات خود مجهز به استدلال و داده های قوی هستند. آن‌ها می‌توانند ارزیابی‌های سریع انجام دهند و تشخیص دهند که چه زمانی باید با دیگران مشورت کنند. اکثر تصمیمات تجاری مستقیماً بر کارمندان تأثیر می گذارد، بنابراین منابع انسانی باید این ملاحظات را در نظر بگیرند.
  • مدیریت تغییر – کسب و کارها نمی توانند بدون انطباق با تغییرات مستمر پیشرفت کنند و رقابتی باقی بمانند. رهبران منابع انسانی باید انعطاف پذیری لازم برای برنامه ریزی و پذیرش تغییر را داشته باشند. آنها همچنین باید نیروی پایداری باشند که کارکنان را از طریق تغییرات در حال تکامل راهنمایی کند.

رهبری دیگران

برای اینکه یک رهبر باشید، باید افرادی داشته باشید که بخواهند شما را دنبال کنند. افرادی که به خوبی هدایت می شوند، به احتمال زیاد اهداف تجاری را به دستاورد تبدیل می کنند. مهارت های زیر برای رهبری دیگران ضروری است:

  • مهارت‌های بین فردی – وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و با آنها ارتباط خوبی برقرار می‌کنید، می‌توانید احترام آن‌ها را به دست آورید و ارتباط برقرار کنید. برای رهبران منابع انسانی، این امر به ویژه مهم است زیرا افراد آنچه در جلو و محور دامنه مسئولیت شما قرار دارد، هستند. مهارت های عالی بین فردی یا نرم، مانند همدلی، هوش هیجانی، اصالت، بیان کلامی واضح، دادن و پذیرش بازخورد، و گوش دادن فعال، رهبران قوی را متمایز می کند.
  • مهارت‌های مربیگری – مربی کسی است که نه تنها رهبری می‌کند، بلکه بهترین‌ها را در تیم خود از طریق آموزش و تشویق به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که منابع انسانی به دنبال یافتن و توسعه استعدادهای شرکت است، رهبران آن باید بتوانند به خوبی مربیگری کنند. آنها باید بازخورد سازنده ارائه دهند، به کارکنان کمک کنند تا جایگاه خود را در سازمان پیدا کنند، و افراد را تشویق کنند تا توانایی های خود را گسترش دهند و بهره ورتر شوند.

خود را رهبری می کند

اگر برای رهبری خود تلاش می کنید، گزارش های مستقیم و همتایان شما توانایی شما در رهبری دیگران را زیر سوال می برند. یک رهبر کارآمد با الگو قرار دادن دیگران با رفتار، عادات و دانش خود، اعتماد به نفس را به دست می آورد.

  • خود مدیریتی – هرکسی روش خاص خود را برای اداره خود و فعالیت های روزمره دارد، اما ویژگی های خاصی نشان دهنده مدیریت خوب خود است. حفظ کنترل بر احساسات خود، آماده بودن و سازماندهی بودن، و ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی از جمله راه هایی است که می توانید مسئولیت پذیری و قابل اعتماد بودن را نشان دهید. رهبران منابع انسانی که خود مدیریتی ماهری هستند، زمینه را برای یک محیط کاری مولد و ایمن فراهم می کنند.
  • توسعه خود – افراد خودآگاه متوجه می شوند که همه چیز را نمی دانند و همیشه چیزی وجود دارد که می توانند روی آن کار کنند تا رشد کنند و پیشرفت کنند. رهبرانی که به طور مداوم فرصت های یادگیری و تجربیاتی را دنبال می کنند که آنها را از منطقه امن خود خارج می کند، در شغل خود بهتر می شوند. این نوع از رهبران منابع انسانی ارزش آنچه را که از طریق برنامه L&D سازمانشان ارائه می شود، تجسم می بخشد.

چگونه رهبری منابع انسانی را توسعه داده و نشان می دهید؟

این که آیا شما مشتاق تبدیل شدن به یک رهبر منابع انسانی هستید یا می خواهید توسعه رهبری خود را در نقش فعلی خود افزایش دهید، انجام برخی اقدامات می تواند موفقیت هایی را ایجاد کند که از پیشرفت شما حمایت می کند.

بیایید به هفت ایده بپردازیم:

1. روی درک مدل های عملیاتی کسب و کار، طراحی سازمانی و منابع انسانی کار کنید

هر چه بیشتر در مورد سازمان خود بدانید، برای رهبری آن مجهزتر خواهید بود. با افرادی از بخش های مختلف تعامل داشته باشید و با محصولات یا خدمات و صنعت شرکت خود آشنا شوید. سپس می توانید خدمات منابع انسانی را برای نیازهای خاص هدف قرار دهید و به یک مشارکت کننده قابل اعتماد در تجارت تبدیل شوید.

تا حد امکان درباره طراحی و ساختار سازمانی شرکت بیاموزید. همانطور که در مورد نحوه عملکرد سیستم ها، نقش ها و فرآیندها با یکدیگر دانش کسب می کنید، می توانید برنامه های منابع انسانی (مانند مدیریت عملکرد و استخدام) را به گونه ای تنظیم کنید که مناسب باشد.

همچنین باید مدل های مختلف عملیات منابع انسانی را بشناسید و آنها را در چارچوب سازمان خود بررسی کنید. با داشتن دانشی که در مورد کسب و کار به دست آورده اید، می توانید ببینید کدام مدل بهترین راه برای سازماندهی ارائه خدمات شما و ارائه بیشترین ارزش است.

2. ایجاد اعتبار و اعتماد

وقتی اعتماد مردم را جلب می کنید، آنها احساس می کنند که از شما پیروی می کنند. معتبر باشید با ایجاد هوشیاری مدیریت ذینفعان خود، روابط صمیمانه ایجاد کنید. مهارت های ارتباطی و بین فردی و توانایی خود در مدیریت انتظارات را توسعه دهید.

هدف شما باید ایجاد اعتماد با مدیران ارشد، کارمندان، مدیران، تیم منابع انسانی، و همچنین فروشندگان فناوری، مشاوران و سایر ذینفعان خارجی باشد. همه باید بین آنچه شما می گویید و آنچه انجام می دهید در طول زندگی کاری خود سازگاری داشته باشند. این، همراه با شایستگی شما، دیگران را تشویق می کند که به شما نگاه کنند.

3. با مثال رهبری کنید

نشان دادن یک مثال مثبت برای دیگران با ایجاد اعتماد و اعتبار همراه است. اگر کارمندانتان ببینند که شما مطابق با استانداردهای بالا زندگی می کنید و آنچه را که از آنها می خواهید انجام می دهید، فرهنگ احترام متقابل و کار گروهی را تقویت خواهید کرد.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید با مثال راهنمایی کنید:

  • خود را در مورد مسائل اخلاقی در منابع انسانی آموزش دهید تا از اقدامات صحیح و سوابق اطمینان حاصل کنید.
  • به تعهداتی که پذیرفته اید احترام بگذارید.
  • به طور مداوم با تعارض روبرو شوید و حل کنید.
  • بازخورد را بپذیرید و از اشتباهات درس بگیرید.
  • ارزش های سازمانی را در کار و تعامل با دیگران به نمایش بگذارید.
  • رفتارهای فراگیر مانند گوش دادن فعال، اجتناب از فرضیات و اتحاد را مدل کنید.
  • تندرستی شخصی و تعادل کار و زندگی را تمرین کنید.

4. مهارت های مدیریت تغییر را توسعه دهید

تغییر می تواند یکی از بزرگترین چالش هایی باشد که کسب و کارها با آن روبرو هستند و اجتناب ناپذیر است. با سرعتی که سازمان‌ها این روزها در حال تغییر هستند، باید یاد بگیرید که چگونه تغییراتی را که در سازمانتان اتفاق می‌افتد رهبری و حمایت کنید.

اگر به رویکرد ساختاریافته مدیریت تغییر آگاهی دارید، می‌توانید برای مقابله با موانع یا پروژه‌هایی که همراه با شرایط پیش‌بینی نشده یا تلاش‌های جدید هستند، قدم بردارید. این فرصت شما برای درخشش است. استواری و تصمیمات سنجیده شما در حین تغییر، شما را به عنوان یک رهبر متمایز می کند.

5. رویکردی چابک و پروژه محور برای منابع انسانی اتخاذ کنید

یک رهبر منابع انسانی نمی تواند بر روی شیوه های گذشته متمرکز شود. شما باید با آگاهی از آخرین رویکردهای منابع انسانی که نوآوری و سازگاری را تقویت می کند، بتوانید با چالش های مدرن مقابله کنید.

با اصول منابع انسانی چابک و منابع انسانی ناب و همچنین مدیریت پروژه منابع انسانی آشنا شوید. به این ترتیب، می توانید یک عملکرد منابع انسانی آماده برای آینده طراحی کنید که قادر به پیش بینی و پاسخگویی به نیازهای سازمان شما در یک چشم انداز کسب و کار و اشتغال دائما در حال تحول باشد.

6. برای خود اهداف تعیین کنید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، رهبری تنها به رهبری دیگران نیست، بلکه شما را نیز هدایت می کند. به همین دلیل نه تنها تعیین اهداف برای عملکرد منابع انسانی بلکه برای توسعه شما نیز ضروری است. اهداف به شما جهت و اولویت هایی را می دهند تا روی آنها تمرکز کنید و راهی برای تعریف دستاوردهایتان.

حتی فرآیند تعیین هدف به شما کمک می کند تا مشخص کنید که می خواهید چه کسی به عنوان یک رهبر باشید. از خود بپرسید “چه چیزی می خواهم یاد بگیرم؟” “من می خواهم در حرفه شما به چه چیزی برسم؟”

به تعیین اهداف SMART برای خود فکر کنید. به عنوان مثال، “طی دو هفته آینده، من با کسی که به او اعتماد دارم و به او احترام می‌گذارم، رابطه مربی برقرار می‌کنم که مایل است خرد را به اشتراک بگذارد و برای کمک به رشد شغلی من سرمایه‌گذاری کند.”

7. گواهینامه بگیرید

دریافت گواهی به این معنی است که شما این دانش و مهارت ارزشمند را خواهید داشت، اما بیش از این ارائه می دهد. تمایل به اختصاص زمان و تلاش برای برنامه توسعه رهبری منابع انسانی نشان دهنده تعهد شما به رشد حرفه ای و حوزه منابع انسانی است. این تمایز می تواند به شما یک مزیت رقابتی نسبت به دیگران بدهد، زمانی که به دنبال فرصت های رهبری هستید.

برنامه گواهینامه رهبری منابع انسانی استراتژیک AIHR به شما کمک می کند تا شایستگی ها و دانش را به دست آورید تا با درک عمیق از تجارت و نفوذ در سازمان به یک رهبر منابع انسانی مؤثر تبدیل شوید.

از اینجا بگیر

تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ منابع انسانی نیازمند زمان و تلاش است. این فقط در مورد ایجاد مهارت های شما نیست. همچنین باید روابط و اعتماد را در داخل و خارج سازمان تقویت کنید.

رهبری موثر به یک شرکت مرفه و کارکنان شاد تبدیل می شود. به عنوان یک مشاور قابل اعتماد، به هدایت سازمان خود در آینده کمک خواهید کرد.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *