آیا می خواهید یک کارمند سابق را دوباره استخدام کنید؟ بهترین روش ها و یک مثال خط مشی

دلایل زیادی برای استخدام مجدد یک کارمند سابق وجود دارد. در مقاله امروز نگاهی خواهیم داشت به مزایا و معایب استخدام مجدد افرادی که قبلاً برای شرکت شما کار کرده اند. ما همچنین بهترین شیوه ها را مورد بحث قرار خواهیم داد و یک نمونه سیاست استخدام مجدد را به اشتراک خواهیم گذاشت. اینجا می رود!

مطالب
مزایای استخدام مجدد یک کارمند سابق
معایب استخدام مجدد یک کارمند سابق
بهترین شیوه ها را دوباره استخدام کنید
نمونه سیاست را دوباره استخدام کنید
جمع بندی
سوالات متداول

مزایای استخدام مجدد یک کارمند سابق

اگر می خواهید یک کارمند سابق را دوباره استخدام کنید – که به آن کارمند بومرنگ نیز گفته می شود – چندین مزایا و معایب وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بیایید با اولی شروع کنیم.

  • آنها قبلاً شرکت را می شناسند. کارمندان بومرنگ شرکت را در داخل و خارج می شناسند. آنها با مردم، فرهنگ، سیستم ها و فرآیندهای آن آشنا هستند. به عبارت دیگر، آنها می دانند که چه انتظاری دارند. این امر خطر ناهماهنگی (فرهنگ) را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • آنها سریعتر به OPL خود می رسند . از آنجایی که کارمندان سابق از قبل راه خود را در شرکت می دانند، برای رسیدن به سطح بهره وری بهینه (OPL) به آموزش و زمان کمتری نیاز دارند.
  • آنها دیدگاه های جدیدی را به ارمغان می آورند . کارمندی که برای مدتی در شرکت دیگری کار کرده است، احتمالاً مهارت های جدیدی را یاد گرفته و روش های مختلفی را برای انجام کارها تجربه کرده است. در نتیجه، وقتی برمی گردند، ایده های جدید و دیدگاه های تازه را به ارمغان می آورند.
  • مقرون به صرفه است. استخدام کارمند بومرنگ از نظر مالی نیز می تواند جالب باشد. آنها نه تنها به آموزش و زمان کمتری برای عملیاتی شدن کامل نیاز دارند، بلکه به تلاش کمتری نیز برای استخدام آنها نیاز است.
  • آنها روحیه کارکنان را تقویت می کنند. هنگامی که یک کارمند سابق به کارفرمای قبلی خود باز می‌گردد، به طور ضمنی – و شاید حتی صریحا – به سایر کارمندان می‌گوید که علف‌ها همیشه در جاهای دیگر سبزتر نیستند. وگرنه چرا باید برگردند؟

معایب استخدام مجدد یک کارمند سابق

  • آنها ممکن است بهترین نامزد نباشند . سهولت استخدام مجدد یک کارمند بومرنگ ممکن است ناخودآگاه قضاوت استخدام کننده و مدیر استخدام را مختل کند. مزایای ذکر شده در بالا می تواند کارمند سابق را “یک چیز مطمئن” به نظر برساند، اگرچه ممکن است این مورد باشد، اما لزوماً آنها را به بهترین فرد برای کار تبدیل نمی کند.
  • ممکن است دوباره ترک کند . آنها یک بار شرکت را ترک کردند تا دوباره در انجام آن تردیدی نداشته باشند. اگرچه کارمندان بومرنگ می‌دانند که چمن‌ها همیشه سبزتر نیستند، اما می‌دانند که همیشه می‌توانند برگردند.
  • آنها می توانند احساس حق کنند و/یا کینه داشته باشند. وقتی یک کارمند سابق را مجدداً استخدام می کنید، به بیان دقیق، آنها یک «استخدام جدید» هستند، به خصوص اگر برای مدت طولانی دور بوده باشند. آنها ممکن است این موضوع را متفاوت ببینند و می‌توانند برای مثال انتظار مزایای ویژه و غرامت بالاتر را داشته باشند. همچنین، اگر یک کارمند سابق با مدیر یا همکار خود نزاع داشته باشد، ممکن است این مسائل در زمان جمع شدن دوباره ظاهر شوند.

بهترین شیوه ها را دوباره استخدام کنید

بهترین شیوه های فهرست شده در این بخش با هدف کاهش معایب استخدام مجدد یک کارمند سابق و بهینه سازی فرآیند استخدام مجدد است.

1. یک استخر استعداد را حفظ کنید

هنگامی که کارکنان سازمان را ترک می کنند، یک راه خوب برای حفظ ارتباط، اضافه کردن آنها به یک استخر استعداد است. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که به روز رسانی در مورد آخرین پیشرفت های شرکت، مشاغل خالی و سایر اطلاعات مرتبط را برای آنها ارسال کنید.

داشتن یک استخر استعداد به دو صورت کار می کند. دسترسی یک کارمند سابق به کارفرمای قبلی خود را آسان تر می کند و بالعکس. نامزدهای موجود در مجموعه استعداد شما فقط به کارمندان سابق با قرارداد دائم و تمام وقت محدود نمی شوند. یک کارگر مشروط – به معنی کارمند آزاد، پیمانکار مستقل، مشاور و غیره – که عملکرد رضایت بخشی داشته و با فرهنگ شرکت مطابقت دارد نیز باید به مجموعه استعدادهای شما اضافه شود.

2. یک خط مشی استخدام مجدد ایجاد کنید

داشتن یک خط مشی به شما کمک می کند تا یک فرآیند ساختاریافته برای استخدام کارمندان بومرنگ ایجاد کنید. خط مشی استخدام مجدد همچنین راه خوبی برای تعریف اینکه چه کسی می تواند به طور بالقوه به شرکت بازگردد و چه کسی نمی تواند باشد.

به عنوان مثال به کارمندانی فکر کنید که به دلیل اینکه احساس می کردند نمی توانند در آن زمان شغل خود را پیش ببرند، ترک کردند، یا افرادی که می خواستند مسئولیت های جدیدی را به عنوان نمونه های قبلی بر عهده بگیرند. با این حال، اگر کارمندی به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای یا اختلاف با مدیر یا همکارانش، شرایط بدی را ترک کرد، یا اگر عملکرد ضعیفی داشت، ممکن است بخواهید از بازگشت او جلوگیری کنید.

ما در پایان این مقاله یک مثال خط مشی استخدام مجدد قابل دانلود را قرار خواهیم داد.

3. قبل از استخدام مجدد مصاحبه کنید

یکی از مواردی که سیاست استخدام مجدد شما باید حتماً پوشش دهد مصاحبه با کارمندان سابق است. ممکن است وسوسه انگیز باشد که این بخش از فرآیند استخدام را نادیده بگیرید، زیرا با فردی سروکار دارید که قبلاً برای شرکت کار می کرده است، اما مهم است که هنوز یک فرآیند مصاحبه انجام شود تا:

  • بدانید که چرا آنها در وهله اول ترک کردند (به عنوان مثال پاسخ آنها به سوالات مصاحبه خروجی خود را بررسی کنید) و اینکه آیا این دلایل هنوز وجود دارد یا خیر
  • از کارمند سابق سوالاتی مانند هر نامزد دیگری بپرسید تا بتوانید همه کاندیداها را یکسان ارزیابی کرده و امتیاز دهید.
  • انتظارات را از هر دو طرف تعیین کنید
Rehire former employeesRehire former employees

4. Reboard

احتمالاً از زمانی که کارمند سابق شرکت را ترک کرده است، اوضاع تغییر کرده است، حتی اگر آنها برای مدت نسبتاً کوتاهی رفته باشند. ممکن است همکاران رفته باشند و افراد جدیدی به آن ملحق شده باشند و به خصوص از زمان بحران کووید، روش‌های جدید کار ممکن است جایگزین روش‌های قدیمی شده باشد.

به همین دلیل است که باید برای کارمندان بومرنگ خود یک فرآیند نصب مجدد داشته باشید. عناصری که ممکن است بخواهید پوشش دهید عبارتند از:

  • سیستم ها و فناوری های جدیدی که کارمند استفاده می کند + آموزش های مرتبط
  • سیاست های دورکاری و دفتر کار به دلیل کووید-19
  • شیوه های همکاری تیمی و فعالیت های تیم سازی

می‌توانید از فرآیند پذیرش کارمند فعلی‌تان – شاید در ترکیب با گرایش کارمند جدیدتان – به‌عنوان پایه‌ای استفاده کنید و در صورت لزوم آن‌ها را برای ایجاد برنامه‌ی مجدد خود تنظیم کنید.

5. در مورد غرامت و مزایا بحث کنید

صحبت در مورد انتظارات شامل بحث در مورد غرامت و مزایا است. یک کارمند سابق ممکن است انتظار داشته باشد که (حداقل) همان چیزی را که قبلاً کسب می کرد یا شاید حتی بیشتر از آن کسب کند. از آنجایی که آن‌ها دور بوده‌اند و در جای دیگری تجربه کسب کرده‌اند، ممکن است احساس کنند که باید در موقعیت بالاتری باشند.

اینها همه موضوعاتی هستند که باید قبل از استخدام مجدد شخصی به آنها پرداخته شود. روزی که کار جدید خود را شروع می کنند، نباید در مورد سنوات، حقوق و بسته مزایا افراد سوءتفاهم ایجاد شود.

6. به تیم فکر کنید

استخدام کننده و مدیر استخدام ممکن است فکر کنند که استخدام مجدد یک کارمند سابق ایده خوبی است، اما تیمی که با آنها کار خواهند کرد ممکن است این موضوع را متفاوت ببیند.

بنابراین، قبل از تصمیم گیری نهایی برای استخدام، از افرادی که مستقیماً با کارمند سابق کار می کنند، بپرسید که در مورد استقبال مجدد از آن فرد در تیم چه احساسی دارند.

نمونه سیاست را دوباره استخدام کنید

در اینجا یک نمونه خط مشی استخدام مجدد است که می توانید آن را برای کسب و کار خود ویرایش یا تنظیم کنید. لطفاً به خاطر داشته باشید که این فقط نمونه ای از این است که یک خط مشی اساسی می تواند به نظر برسد. متن هیچ گونه قوانین و مقررات محلی مربوطه را در نظر نمی گیرد و یک سند قانونی نیست.

[شرکت] سیاست استخدام مجدد

خط مشی استخدام مجدد [شرکت] ما قوانین مربوط به استخدام مجدد کارکنان سابق را مشخص می کند.

چه کسانی واجد شرایط استخدام مجدد هستند

کارمندانی که به یکی از دلایل زیر شرکت را ترک کردند، در صورتی که عملکرد آنها در [شرکت] رضایت بخش بود، می توانند مجدداً استخدام شوند:

  • استعفای داوطلبانه
  • اخراج شرکت به دلیل نیازهای تجاری
  • قرارداد منقضی شده
  • فسخ به دلایل دیگر به جز نقض سیاست های شرکت، رفتار غیر قانونی یا غیر اخلاقی

چه کسانی واجد شرایط استخدام مجدد نیستند

کارمندانی که به یکی از دلایل زیر شرکت را ترک کرده اند، به طور کلی برای استخدام مجدد در نظر گرفته نمی شوند:

  • فسخ به دلیل نقض سیاست های شرکت، رفتار غیر قانونی یا غیر اخلاقی
  • فسخ به دلیل رتبه نامطلوب در آخرین ارزیابی عملکرد آنها
  • ترک شغل
  • عدم حضور در روز اول پس از پذیرش پیشنهاد شغلی

وضعیت کارمند و مزایا

  1. کارمندان سابقی که کمتر از [12] ماه با ما بوده اند، در صورت استخدام مجدد، به عنوان استخدام جدید در نظر گرفته می شوند. به این ترتیب، آنها [تا حدی] فرآیند استخدام و عضویت ما را طی خواهند کرد.
  2. کارمندان سابق که بیش از [12] ماه با ما بوده اند، ممکن است مجبور نباشند تمام مراحل استخدام و استخدام را طی کنند. این کارمندان را می توان برای ارشدیت شناخت و واجد شرایط شرکت در طرح های مزایای شرکت ما بود. این در صورتی است که یک کارمند سابق دوباره استخدام شود، و اگر برای مدت کوتاه‌تری نسبت به مدتی که قبلاً در [شرکت] کار می‌کرده غیبت داشته باشد. مثلا جو 5 سال برای ما کار کرد، 3 سال به جای دیگری رفت و برگشت.
  3. کارمندان سابقی که بیش از [X] سال دور بوده اند در هر صورت به عنوان استخدام جدید در نظر گرفته می شوند.

روش استخدام مجدد

هنگامی که یک کارمند سابق درخواست می دهد، این رویه ای است که باید دنبال شود:

  • منابع انسانی بررسی می کند که آیا کارمند بر اساس معیارهای تعیین شده در این خط مشی واجد شرایط است یا خیر.
  • اگر آنها واجد شرایط و واجد شرایط موقعیتی هستند که برای آن درخواست می کنند، و کمتر از [12] ماه در [شرکت] بوده اند، روش استاندارد استخدام ما را طی می کنند. اگر مجدداً استخدام شوند، از طریق کارمند استاندارد ما به کار می روند.
  • اگر آنها واجد شرایط و واجد شرایط موقعیتی هستند که برای آن درخواست می کنند، و بیش از [12] ماه با [شرکت] بوده اند، حداقل یک [ارزیابی قبل از استخدام / پیش غربالگری / غیره] و یک مصاحبه را پشت سر می گذارند. . در صورت استخدام مجدد، از طریق برنامه reboarding سفارشی ما بروید.

شما می توانید این نمونه سیاست استخدام مجدد را از اینجا (در PDF) دانلود کنید.

جمع بندی

استخدام مجدد یک کارمند سابق می تواند مزایای مهمی برای سازمان شما داشته باشد. کارمندان بومرنگ فرهنگ شرکت را می شناسند و می توانند چشم اندازی تازه به کسب و کار ارائه دهند. اما، از سوی دیگر، آنها همچنین می توانند احساس حق کنند یا کینه داشته باشند. برای کاهش معایب استخدام مجدد یک کارمند سابق و بهینه سازی فرآیند استخدام مجدد، خوب است بهترین شیوه های فهرست شده در این مقاله را در ذهن داشته باشید – و یک خط مشی استخدام مجدد ایجاد کنید.

سوالات متداول

مزایای استخدام مجدد کارمند سابق چیست؟

مزایای استخدام مجدد یک کارمند سابق شامل این واقعیت است که آنها قبلاً شرکت و فرهنگ آن را می شناسند، آنها سریعتر به OPL خود می رسند، آنها مهارت ها و تجربیات جدیدی را در طول دوران دوری خود به دست آورده اند، و اینکه می توانند روحیه کارکنان را تقویت کنند.

اشکالات استخدام مجدد کارمند سابق چیست؟

معایب استخدام مجدد یک کارمند سابق شامل این واقعیت است که آنها ممکن است دوباره ترک کنند، ممکن است احساس حق کنند یا کینه داشته باشند، و اینکه ممکن است بهترین نامزد برای این شغل نباشند.

بهترین شیوه های استخدام مجدد چیست؟

بهترین شیوه‌ها شامل داشتن خط‌مشی استخدام مجدد، حفظ استعداد، مصاحبه با کارکنان سابق، بحث در مورد پاداش و مزایا، و مشارکت دادن اعضای تیم است.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *