استخدام داده محور: مزایا و 5 بهترین روش

استخدام مبتنی بر داده ها مزایای زیادی برای سازمان ها به همراه دارد. استخدام مبتنی بر داده دقیقاً شامل چه چیزی است، چرا مهم است و بهترین شیوه ها چیست؟ بیایید شیرجه بزنیم

مطالب
استخدام داده محور چیست؟
نمونه های استخدام داده محور
چرا استخدام مبتنی بر داده مهم است؟
بهترین شیوه های استخدام مبتنی بر داده

استخدام داده محور چیست؟

استخدام مبتنی بر داده به اتخاذ تصمیمات استخدامی عینی بر اساس منابع مختلف داده، فراتر از غربالگری رزومه، مصاحبه، و گسترش پیشنهادهای شغلی اشاره دارد.

تیم‌های استخدام مبتنی بر داده‌ها از طیفی از معیارهای استخدام برای پیگیری موفقیت‌آمیز بودن فرآیند استخدام استفاده می‌کنند و از بینش‌ها برای موثرتر کردن فرآیند استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در فرآیند استخدام، حدس‌ها و سوگیری‌ها را از بین می‌برد تا اطمینان حاصل شود که شما نامزد مناسبی را برای این نقش انتخاب می‌کنید.

فناوری استخدام در پشته فناوری منابع انسانی شما، مانند ATS یا راه حل ارزیابی نامزد شما، منبع عالی داده است. سایر منابع داده شامل نمرات مصاحبه، گوگل آنالیتیکس، تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و غیره است.

Data-Driven RecruitmentData-Driven Recruitment
به کارگیری بهترین شیوه های استخدام مبتنی بر داده در فرآیند استخدام، مزایای زیادی برای سازمان شما دارد. در زیر بررسی کنید که چگونه می توانید استخدام را به روشی مبتنی بر داده بیشتر آغاز کنید.

نمونه های استخدام داده محور

می‌توانید از داده‌ها در جنبه‌های مختلف فرآیند استخدام برای فعال کردن تصمیم‌گیری مبتنی بر داده استفاده کنید. بیایید به چند نمونه نگاهی بیندازیم.

منبع یابی

نظارت بر منابعی که برنامه‌های خود را از آن‌ها دریافت می‌کنید، یک KPI حیاتی برای استخدام و نمونه خوبی از نحوه استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری است.

این به شما کمک می‌کند اثربخشی کانال‌های مختلف (هیئت‌های شغلی، تبلیغات، آژانس‌ها، رسانه‌های اجتماعی، صفحه شغلی خودتان) را ردیابی کنید، که به شما امکان می‌دهد هزینه هر استخدام خود را محاسبه کنید.

هر منبعی که نامزدهای باکیفیت بیشتری را به ارمغان بیاورد، آنجاست که باید پول بیشتری بگذارید. به عنوان مثال، اگر کاندیداهای واجد شرایط بیشتری نسبت به تبلیغات گوگل یا فیس بوک دریافت می کنید، بودجه خود را در تابلوهای شغلی خاص افزایش دهید. یا اگر متقاضیان واجد شرایط را از لینکدین دریافت نمی کنید، باید بودجه خود را در آنجا کاهش دهید یا آن را از برنامه خود حذف کنید.

فرآیند انتخاب

فرآیند انتخاب بخشی از فرآیند استخدام است که در آن استخدام‌کنندگان از میان گروهی از متقاضیان، افرادی را انتخاب می‌کنند که برای یک موقعیت خاص مناسب هستند.

جمع آوری داده ها در طول این فرآیند شامل:

  • غربالگری رزومه – داده های تاریخی قابل تأیید و نسبتاً دقیق از جویندگان کار مانند مدارک تحصیلی، تجربه کاری و مجوزها
  • ارزیابی مهارت ها – نمرات آزمون ها و امتحاناتی که مهارت ها، شایستگی ها، ویژگی های شخصیتی و اولویت های کاری داوطلب را می سنجد.
  • مصاحبه های شغلی – نمره دادن به پاسخ های فرد به سوالات مربوط به تجربه کاری، مهارت های بین فردی و تناسب فرهنگی

تجربه کاندیدا

تجربه کاندیدا درک کلی متقاضی از فرآیند استخدام و استخدام کارفرما است. این شامل زمان صرف شده بین هر مرحله استخدام است: از تماس اولیه تا فرآیند غربالگری از طریق مصاحبه و پیشنهاد شغلی تا معرفی کارمند جدید به سازمان.

تجربه کاندیدا معمولاً با استفاده از امتیاز خالص تبلیغ کننده از طریق نظرسنجی تجربه نامزد سنجیده می شود. نتایج می تواند به شناسایی زمینه های کلیدی برای بهبود کمک کند.

رضایت شغلی کاندیدا روش دیگری برای سنجش تجربه نامزد است. ردیابی می کند که آیا انتظارات متقاضی تعیین شده در طول مراحل استخدام با نقش تبلیغ شده مطابقت دارد یا خیر. نمره رضایت شغلی نامزد بالا به این معنی است که شرح شغل موقعیتی که قبلاً آگهی شده است، در واقع نشان دهنده مسئولیت های روزانه این نقش است.

همچنین می توانید نمرات مصاحبه خود را در Glassdoor مرور کنید و ببینید که چگونه در طول زمان پیشرفت می کنند:

Netflix Interview ScoreNetflix Interview Score
منبع تصویر

برنامه ریزی استخدام

استخراج داده‌های استخدام به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید با آن چه کاری انجام دهید. در اینجا نمونه‌هایی از چالش‌های رایج استخدام وجود دارد که داده‌های مربوطه به شما در کشف آنها کمک می‌کند و راه‌های رسیدگی به آنها:

  • اگر می‌خواهید هزینه‌های خود را کاهش دهید، روی KPIهای مرتبط با هزینه مانند هزینه هر استخدام، عملکرد تبلیغات شغلی یا تعداد برنامه‌های کاربردی در هر منبع یا کانال تمرکز کنید.
  • اگر می‌خواهید فرآیند استخدام خود را تسریع کنید، روی معیارهای مربوط به سرعت مانند زمان برای پر کردن، زمان برای استخدام و زمان برای بهره‌وری تمرکز کنید.
  • یا، اگر می‌خواهید کارمندان با مهارت بیشتری داشته باشید، به معیارهای مرتبط با کیفیت مانند منبع استخدام، نامزدهای هر استخدام، گردش مالی جدید و نرخ حفظ استخدام جدید توجه کنید.

چرا استخدام مبتنی بر داده مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید یک رویکرد داده محور را در استخدام اتخاذ کنید:

تسریع در روند استخدام

جمع‌آوری داده‌ها به شما کمک می‌کند بفهمید که گلوگاه‌ها در فرآیند استخدام شما کجا هستند، بنابراین می‌توانید روی حذف یا خودکار کردن آنها کار کنید.

شما باید ابتدا با جمع آوری جزئیاتی مانند:

  • نرخ خروج متقاضی
  • میانگین زمان برای استخدام برای یک شغل خاص
  • روش‌های استخدام شامل: تبلیغات شغلی در مقابل هیئت‌های کاری، رویدادهای استخدام در مقابل ارجاع کارمندان
  • مدت زمان هر مرحله استخدام: چقدر زمان صرف منابع می کنید؟ چقدر در مصاحبه ها؟

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که تعداد زیادی از متقاضیان در ابتدای درخواست خود ترک می کنند، می توانید روند درخواست را برای آنها آسان تر کنید. به آنها اجازه دهید فقط رزومه خود را آپلود کنند و فرم درخواست آنلاین را از آگهی استخدام شما حذف کنند. یا اگر فرآیند مصاحبه شما به دلیل مشکلات زمان‌بندی طولانی مدت طول می‌کشد، می‌توانید به دنبال خودکار کردن زمان‌بندی مصاحبه باشید.

این بینش ها به شما تخمین دقیق تری از زمان استخدام می دهد. و با این اطلاعات، می توانید با اطمینان به ذینفعان در مورد بازه های زمانی واقع بینانه توصیه کنید.

کاهش هزینه های استخدام

استخدام مبتنی بر داده زمان شما را برای استخدام کوتاه می کند و به شما کمک می کند تا از بودجه استخدام خود بهتر استفاده کنید.

جدا از ردیابی منبع استخدام خود، می توانید پشته فناوری استخدام فعلی خود را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً به تلاش های کسب استعداد شما کمک می کند یا خیر.

به عنوان مثال، اگر نامزدهای محلی را هدف قرار می دهید که می توانند برای مصاحبه وارد دفتر شما شوند، شاید نیازی به نرم افزار مصاحبه ویدیویی نداشته باشید.

کاهش تعصب در استخدام و اتخاذ تصمیمات استخدامی عینی تر

اتخاذ یک استراتژی استخدام مبتنی بر داده به شما امکان می دهد به طور عینی بهترین نامزد را برای این موقعیت انتخاب کنید. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا یک فرآیند استخدام قانونی قابل دفاع ایجاد کنید.

همچنین DEIB را در سازمان شما ترویج می کند. نیروی کار متنوع عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد، تصمیم گیری را بهبود می بخشد و نوآوری و خلاقیت را تقویت می کند.

به عنوان مثال، می توانید بر اساس نتایج نمرات ارزیابی قبل از استخدام یا آزمون های نمونه کار، بهترین کاندیداها را برای مصاحبه انتخاب کنید. این ارزیابی‌ها ارزیابی مهارت‌ها و شایستگی‌های هر کاندیدا را برای استخدام‌کنندگان و متخصصان منابع انسانی آسان‌تر می‌کند. این به حذف سوگیری‌هایی که ممکن است انتخاب نامزد را منحرف کند، کمک می‌کند.

همچنین تضمین می‌کند که با هر نامزد منصفانه رفتار شود – صرف نظر از نژاد، قومیت، جنسیت یا سن.

بهبود تجربه نامزدها

برای یک دقیقه، تصور کنید کاندیدایی هستید که برای شغل آنلاین درخواست می دهید. از آنجایی که شما فعالانه به دنبال کارفرمای بعدی خود هستید، دائماً با ایمیل‌ها و هشدارهای شغلی از سوی شرکت‌های مختلف بمباران می‌شوید. اگر یکی از سازمان هایی که برای آن درخواست داده اید، فرآیند استخدام طولانی و خسته کننده داشته باشد، ممکن است درخواست را فراموش کرده و کارفرمای بالقوه بعدی را انتخاب کنید.

استخدام مبتنی بر داده ها فقط با استفاده از آخرین فناوری منابع انسانی نیست. این در مورد فرآیندی است که برای ساده تر و سریعتر کردن تجربه نامزد استفاده می شود.

تنها 17 درصد از شرکت ها در مراحل مختلف فرآیند استخدام، بازخورد تجربه نامزد را درخواست می کنند. انجام این کار به شما کمک می کند درک کنید که کدام مرحله را ابتدا باید بهبود دهید.

سریع‌تر، روان‌تر و منصفانه‌تر کردن فرآیند نیز چیزی است که نامزدهای شما از آن استقبال می‌کنند.

فعال بودن به جای واکنش نشان دادن

استفاده از داده‌ها برای پیش‌بینی نیازهای استخدامی و اطلاع‌رسانی در برنامه استخدام به شما این امکان را می‌دهد که به‌جای واکنش به موقعیت، به‌طور فعالانه برای آنچه در آینده پیش می‌آید آماده شوید.

می‌توانید نرخ جابجایی سالانه کارکنان، گسترش کسب‌وکار (تیم‌های جدید، مکان‌های جدید، پیشنهادات محصول جدید)، و تحرک داخلی (مانند تبلیغات یا نقل و انتقالات جانبی) را دنبال کنید.

اگر از نظر تاریخی، کارمندان X سازمان را در این مدت ترک کنند، ما به مقدار Y نیاز داریم. این برای تضمین بودجه استخدامی موجود در هر زمان که نیاز به استخدام فوری کارکنان جدید وجود دارد، می باشد.

پیش‌بینی زمان استخدام نیز برای تعیین انتظارات زمانی که یک کارمند جدید وارد می‌شود، حیاتی است. این امر به‌ویژه برای پست‌های حیاتی مانند مدیران جدید که مسئول اداره بخش‌های جدید در طول عرضه محصول هستند، مهم است.

افزایش کیفیت استخدام

استخدام بهترین افراد به موفقیت و سودآوری شرکت شما کمک می کند.

روش های مختلفی برای استفاده از داده ها برای انتخاب نامزدهای واجد شرایط وجود دارد. نمرات آزمون نمونه کار و ارزیابی کلی توانایی ذهنی عملکرد شغلی آینده را بهتر از رزومه و مصاحبه پیش بینی می کند.

راه دیگر تمرکز بر منابعی است که نامزدهای باکیفیت را ارائه می دهند. داده هایی مانند عملکرد برتر، نرخ گردش مالی و سطوح بهره وری را جمع آوری کنید. این داده‌ها را بین منابع مختلف استخدام (رسانه‌های اجتماعی، هیئت‌های شغلی، آژانس‌های استخدام) مقایسه کنید تا مشخص کنید کدام کانال‌های استخدام بهترین نامزدها را تولید می‌کنند.

با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل این نوع اطلاعات، روش‌های مبتنی بر داده‌ها را برای بهبود کیفیت استخدام خود ایجاد می‌کنید.

راه اندازی تیم استخدام برای موفقیت

با یک مدل استخدام مبتنی بر داده، می‌توانید رویه‌ای تکرارپذیر بسازید که به شما امکان می‌دهد تصمیمات استخدامی درستی بگیرید.

استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام از فرآیند انتخاب مطمئن‌تر هستند، زیرا داده‌های واقعی برای اثبات انتخاب درست دارند.

تیم‌های داده‌محور نیز با هزینه‌های کمتر کارآمدتر عمل می‌کنند و باعث بهره‌وری بیشتر و افزایش ارزش سازمان می‌شوند.

بهترین شیوه های استخدام مبتنی بر داده

اکنون که مزایای استخدام مبتنی بر داده را می‌دانید، اجازه دهید نگاهی به برخی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید در سازمان خود اعمال کنید، بیاندازیم:

1. معیارهای مربوطه را انتخاب کنید و منابع داده را شناسایی کنید

وقتی به نقاط داده مختلف نگاه می کنید که نرم افزار استخدام شما برای شما جمع آوری می کند، گم شدن آسان است. برای جلوگیری از غرق شدن، تعیین کنید که کدام معیار برای بهبود فرآیند استخدام شما مفیدتر است.

اهداف کلی کسب و کار خود را مرور کنید تا فهرستی از معیارهایی تهیه کنید که به شما در دستیابی به این اهداف کمک می کند. (برای دریافت ایده هایی که می خواهید بر روی چه معیارهایی تمرکز کنید، به بخش برنامه ریزی استخدام در این وبلاگ مراجعه کنید.)

سپس، مشخص کنید که این داده ها را از کجا می خواهید دریافت کنید. داده‌های شما می‌تواند از ATS، Google Analytics (به عنوان مثال برای ردیابی منبع)، یا بازخورد نظرسنجی نامزد دریافت شود. همچنین می توانید داده های بودجه، رضایت مدیر استخدام و موارد دیگر را ردیابی کنید.

2. یک داشبورد استخدام بسازید

داشبورد استخدام به شما کمک می‌کند داده‌ها را تجسم کنید، روندها را شناسایی کنید و مشکلات را سریع شناسایی کنید. داده‌های مربوط به متقاضیان، استخدام‌ها، کمپین‌ها و بودجه را نشان می‌دهد.

سرمایه گذاری در داشبورد استخدام به شما امکان می دهد مشکلات و فرصت ها را به سرعت ببینید.

به خاطر داشته باشید که فقط روی مهم‌ترین KPIها تمرکز کنید، آنهایی که به شما کمک می‌کنند به اهدافتان برسید.

3. اقدامات لازم را تعیین کنید

استفاده از داده ها در استخدام تنها به معنای ردیابی آن نیست، بلکه به معنای اقدام بر اساس آن است.

برای مثال، اگر متوجه شدید که سهم قابل توجهی از کاندیداهای با کیفیت پایین را دریافت کرده اید، می توانید بررسی کنید که آنها از کجا آمده اند (مثلاً یک هیئت شغلی خاص) و از تبلیغ برای افتتاحیه خود در آنجا خودداری کنید.

یا اگر متوجه شدید که برنامه های بیشتری را مستقیماً از صفحه مشاغل خود دریافت می کنید، سرمایه گذاری در خدمات بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را در نظر بگیرید تا وب سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهید.

4. محدودیت های داده را در نظر بگیرید

داده ها بی خطا نیستند.

مدرسه بازرگانی هاروارد یک نظرسنجی انجام داد و دریافت که 88 درصد از مدیران گفتند که می‌دانند ابزارهای منابع انسانی آنها داوطلبان واجد شرایط را رد می‌کنند.

رد این است که شرح شغل معیارهای بسیار زیادی دارد و فهرستی طولانی از مهارت‌های مورد نیاز برای الگوریتم‌ها برای بررسی در رزومه ایجاد می‌کند. الگوریتم‌ها در نهایت بسیاری از متقاضیان واجد شرایط را که ممکن است تنها چند مهارت را در لیست از دست بدهند، رد می‌کنند.

دلیل دیگر وجود شکاف کاری بیش از شش ماه در رزومه آنهاست. این شکاف های کاری ممکن است نشان دهنده سایر تعهدات یا رویدادهای مشروع زندگی مانند اعزام های نظامی، عوارض بارداری، تعهدات مراقبتی یا بیماری باشد.

هنگام استفاده از هر داده ای، درک کنید که تمام داستان را بیان نمی کند. شما باید عمیق‌تر در «چرا» آنچه در داده‌ها می‌یابید، غواصی کنید.

به‌عنوان یک استخدام‌کننده، هنوز باید یافته‌های خود را تفسیر کنید و برای تصمیم‌گیری درست در مورد استخدام، به دانش و تجربه خود تکیه کنید.

5. حالت های قبل و بعد را با هم مقایسه کنید و تکرار کنید

اگر بدانید قبل از اعمال تغییرات در چه وضعیتی بوده و بعد از آن چه وضعیتی دارد، داده ها بسیار مفید خواهند بود.

آیا برنامه شما نتایج دلخواه را برای شما به ارمغان می آورد؟ اگر نه، برای بهبود چه کاری می توانید انجام دهید؟

داده ها به شما کمک می کند تا استراتژی های استخدام موفق و ناموفق خود را برای بهبود تلاش های استخدامی آینده خود مشاهده کنید.

کلام پایانی

اجرای استخدام مبتنی بر داده به چیزی بیش از جمع آوری برخی داده ها نیاز دارد. شما نیاز به تغییر ذهنیت دارید و به روشی جدید شروع به کار کنید تا به طور کامل از مزایای استخدام مبتنی بر داده بهره ببرید. یک مکان عالی برای شروع این است که داده‌هایی را که قبلاً از طریق فناوری منابع انسانی جمع‌آوری می‌کنید، بررسی کنید و به این فکر کنید که چگونه این داده‌ها می‌توانند به شما در بهبود فرآیند استخدام کمک کنند.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *