توضیح پیش‌نمایش شغل واقعی: 5 نکته برای انجام درست آن

پیش نمایش واقعی کار یک استاندارد در استخدام و انتخاب است. این یک ابزار عالی برای افزایش کیفیت برنامه ها است. تناسب بین فرد و نقش و بین فرد و سازمان را تضمین می کند و به حفظ کارمندان برای مدت طولانی تری کمک می کند. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد پیش‌نمایش واقعی کار بدانید، یاد خواهید گرفت: مزایا و معایب آن، نحوه ایجاد آن، و ما چند مثال عالی ارائه می‌دهیم که به سادگی باید ببینید!

مطالب
پیش نمایش کار واقع بینانه چیست؟ یک تعریف
پیش نمایش واقعی کار – مزایا و معایب
چگونه یک پیش نمایش شغلی واقع بینانه ایجاد کنیم؟
بهترین شیوه های پیش نمایش شغلی واقع بینانه
نمونه های پیش نمایش شغل واقعی
قبل از رفتن
سوالات متداول

پیش نمایش کار واقع بینانه چیست؟ یک تعریف

پیش نمایش شغل واقعی (RJP) ارائه اطلاعات مثبت و منفی در مورد شغل و سازمان به متقاضیان احتمالی است. این با هدف نشان دادن تصویری واقعی از شغل و سازمان به متقاضیان است.

استخدام همیشه یک راه دو طرفه است. با این حال، اغلب اوقات، سازمان ها از متقاضیان هزار سؤال می پرسند، بنابراین معمولاً زمان کمی برای اطلاع دادن به نامزد باقی می ماند. پیش نمایش واقعی شغل ابزاری است برای اطلاع دادن به نامزد در مورد شغل و سازمان – هم از نظر جنبه های مثبت و هم از جنبه های منفی.

یک شوخی معروف درباره ورود یک مدیر منابع انسانی به دروازه های مرواریدی جایی که سنت پیتر از او استقبال می کند وجود دارد. قبل از اینکه بتواند بین آسانسور بهشت یا جهنم انتخاب کند، باید هر یک از آنها را یک روز امتحان کند. بهشت دوست‌داشتنی است اما کاملا خسته‌کننده است – در حالی که جهنم سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، با زمین‌های گلف، باشگاهی روستایی که در آن او خرچنگ می‌خورد، همه دوستانش و تعداد بی‌شماری نوشیدنی و کوکتل مختلف آنجا بودند.

بنابراین وقتی سنت پیتر از او می خواهد که انتخابش را انجام دهد، او بدون هیچ تردیدی آسانسور جهنم را انتخاب می کند.

با این حال، به محض باز شدن درهای آسانسور، او خود را در یک زمین بیابانی متروک و پوشیده از زباله و کثیفی می بیند. او دوستانش را می بیند که لباس های ژنده پوش پوشیده اند و زباله ها را جمع می کنند و در کیسه های قدیمی می گذارند. شیطان به او نزدیک می شود و بازویش را دور او می گیرد.

مدیر منابع انسانی با لکنت گفت: «نمی‌فهمم، دیروز اینجا بودم، یک زمین گلف، یک باشگاه روستایی وجود داشت، ما خرچنگ خوردیم، و رقصیدیم و اوقات خوشی را سپری کردیم. اکنون همه آنجا فقط یک زمین بایر کثیف از زباله است و همه دوستان من بدبخت به نظر می رسند.”

شیطان به او نگاه کرد و لبخند زد. “دیروز ما شما را جذب می کردیم، امروز شما کارمند هستید.”

این مثال دقیقاً خلاف پیش‌نمایش واقعی کار را نشان می‌دهد. هدف RJP این است که انتظارات نامزد مطابق با واقعیت وضعیت باشد. ایده این است که هنگام پیوستن نامزد به سازمان از ناامیدی جلوگیری شود. بنابراین اگر یک مسابقه وجود داشته باشد، این منجر به تعدادی نتایج مثبت می شود.

پیش نمایش واقعی کار – مزایا و معایب

البته پیش‌نمایش کار واقع بینانه دارای اشکالاتی نیز هست. همانطور که در مثال وارد شدن مدیر منابع انسانی به جهنم دیدیم، اگر پیش‌نمایش واقع‌بینانه‌ای داشت، از ابتدا تصمیم نمی‌گرفت که به آنجا برود.

به همین ترتیب، با ارائه پیش‌نمایش واقعی کار، تعداد متقاضیان کاهش می‌یابد.

این هم چیزی است که علم نشان می دهد. یک متاآنالیز که 21 آزمایش پیش نمایش شغلی واقع بینانه را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که RJP ها تمایل به کاهش انتظارات اولیه شغلی دارند. این منجر به انتخاب خود می‌شود، جایی که نامزدهایی که جنبه‌های منفی کار را دوست ندارند، کمتر درخواست می‌کنند که منجر به کاهش تعداد نامزدها می‌شود.

در عین حال، پیش‌نمایش واقعی کار دارای چندین مزیت کلیدی است.

  • افزایش انتخاب خود ضمن کاهش تعداد متقاضیان، کیفیت متقاضیان افزایش می یابد. این بدان معنی است که افراد در مورد شغل آگاه تر و انگیزه بیشتری برای شروع کار خواهند داشت زیرا تناسب بهتری بین فرد و شغل وجود دارد. این احتمالاً ناشی از انتظارات کمتر است، یکی از اثرات ثابت شده قرار گرفتن در معرض RJP.
  • بهبود تجربه نامزد سرمایه‌گذاری زمان برای درخواست شغلی که مطابقت ندارد، یک شکست بزرگ است، در حالی که به دست آوردن درک عمیق‌تر از شغلی که دوست دارید، فقط نامزدها را هیجان‌زده‌تر می‌کند. به این ترتیب، RJP احتمالاً تأثیر مثبتی بر تجربه نامزد خواهد داشت.
  • تعهد به سازمان . تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که پیش‌نمایش شغلی واقع‌بینانه داشته‌اند، تعهد بیشتری به سازمان دارند. این به این دلیل است که آنها می دانند چه اتفاقی می افتد، درک بهتری از ارزش های فرهنگی سازمان و مسائلی که کارکنان با آن مواجه می شوند دارند.
  • رضایت شغلی . این یکی واضح تر است – وقتی انتظارات با واقعیت مطابقت داشته باشند، مردم رضایت بیشتری خواهند داشت. کارکنانی که پیش‌نمایش شغلی واقع‌بینانه داشته‌اند، انتظارات بهتری در مورد کارشان – و سازمان – دارند و در نتیجه، از کار خود راضی‌تر خواهند بود.
  • عملکرد بالاتر . به طور مشابه، به دلیل رضایت بیشتر، تعهد به سازمان و همسویی با مسئولیت های شغلی، احتمال عملکرد بهتر کارکنان بیشتر است.
  • کاهش فرسایش کارکنان از آنجایی که انتظارات از شغل و واقعیت روزمره همسو هستند، فرسایش کارکنان کاهش می یابد. این به ویژه برای فرسایش سال اول مرتبط است. از آنجایی که پذیرش کارکنان گران است، RJP یک راه عالی برای کاهش تعداد استخدام های بد است (یعنی کارمندانی که مدت کوتاهی پس از استخدام کار را ترک می کنند یا عملکرد ضعیفی دارند و می مانند).

بنابراین، اگرچه پیش‌نمایش واقعی شغل احتمالاً تعداد متقاضیان را کاهش می‌دهد، کیفیت آنها بالاتر خواهد بود و پس از پیوستن به شرکت ارزش آنها برای سازمان (بهره‌وری و قصد ماندن) نیز بالاتر خواهد بود. همچنین، از جنبه انسانی: ارائه یک پیش نمایش واقع بینانه از شغل نیز احتمالاً تجربه داوطلب را افزایش می دهد.

realistic-job-preview-background-and-featured-imagerealistic-job-preview-background-and-featured-image
در حالی که استفاده از یک پیش‌نمایش واقعی کار در فرآیند استخدام احتمالاً تعداد متقاضیان را کاهش می‌دهد، کیفیت آنها را افزایش می‌دهد.

چگونه یک پیش نمایش شغلی واقع بینانه ایجاد کنیم؟

یک پیش نمایش کار واقع گرایانه از چندین عنصر تشکیل شده است. در زیر هر هفت مورد را لیست می کنیم و با استفاده از مثال ها آنها را یکی یکی توضیح می دهیم.

  1. چشم انداز سازمانی چشم انداز نشان دهنده جایی است که شرکت می خواهد برود. همسویی همه کارکنان با چشم انداز سازمانی در دستیابی به آن بسیار مهم است. چند سال پیش در مقاله‌ای در گاردین اشاره شد که مشکل شرکت‌های دخانیات این است که نمی‌توانند کارمندان خود را جذب کنند. به طور خاص، فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI)، یک شرکت دخانیات، گزارش داد: «ممکن است نتوانیم بهترین استعدادهای جهانی را جذب و حفظ کنیم». این یکی از دلایلی است که شرکت اکنون اعلام کرده است که می خواهد آینده ای عاری از دود ایجاد کند.
  2. ماموریت سازمانی . ماموریت در مورد اهداف شرکت و نحوه برنامه ریزی برای دستیابی به آنها است. در جایی که چشم انداز بلندمدت است، ماموریت مربوط به فعالیت های کوتاه مدت است که به پیشرفت سازمان کمک می کند.
  3. شرح شغل . احتمالاً مهمترین بخش پیش نمایش واقعی شغل، خود شرح شغل است. ترسیم تصویری واقع بینانه از شغل و مسئولیت های آن در حفظ کارکنان بسیار مهم است. در ادامه مثالی خواهیم زد.
  4. پاداش و مزایا . ساختار پاداش و مزایا یک سازمان یکی دیگر از حوزه های کلیدی است که در پیش نمایش شغلی مشخص می شود. مروری منصفانه از کل پاداش‌ها، از جمله غرامت، انواع مزایای کارکنان، اما همچنین تعادل بین کار و زندگی، فرصت‌های توسعه و به رسمیت شناختن، کلیدی است. اگر نقشی مستلزم تعمیر و نگهداری کم دید با کمی قدردانی باشد، اما زمانی که همه چیز به درستی پیش نمی‌رود، به آن توجه می‌شود، خوب است که بگوییم که ممکن است پردرآمدترین کار نباشد – اما جبران آن عالی است. برخی افراد به سادگی بهتر از دیگران با این نوع شغل تناسب دارند.
  5. سیستم ارتقاء . در اینجا نیز، نشان دادن جوایز بالقوه شغلی نیز از ناامیدی های بعدی جلوگیری می کند. اگر فردی جاه طلب باشد، ممکن است برای یک شغل ثابت با فرصت های تبلیغاتی کمی مناسب نباشد.
  6. فرصت های آموزشی به طور مشابه، اگر یک شغل مجموعه‌ای غنی از آموزش را ارائه می‌دهد، این باید مشخص شود. برخی از مشاغل چالش برانگیز هستند اما آموزش رسمی زیادی ارائه نمی دهند. این می تواند برای یک خودآموز جذاب باشد زیرا ممکن است از یک شغل رسمی با آموزش رسمی اجباری متنفر باشند.
  7. فرصت های توسعه مشابه موارد قبلی، زمانی که یک شغل فرصت‌هایی برای یادگیری فراهم می‌کند که عالی است – اما اگر نه، باید با آن ارتباط برقرار شود. برخی از افراد در یک شغل ثابت و راکد خوشحال هستند، در حالی که برخی دیگر در چند ماه آینده به دنبال راهی برای خروج از آن هستند.

برقراری ارتباط با این عوامل قبل از اینکه شخصی کار را بپذیرد به طور قابل توجهی بر رضایت، عملکرد و قصد ترک پس از پیوستن به شرکت تأثیر می گذارد.

realistic job reviewrealistic job review
یک ویدیو می تواند راهی عالی برای ارائه یک تور مجازی به کاندیداها در محیط کاری آینده خود باشد.
منبع تصویر

5 بهترین شیوه های پیش نمایش شغل واقعی

بیایید اکنون به برخی از بهترین شیوه های پیش نمایش شغلی واقع بینانه بپردازیم. اینها در مورد فرم RJP، تمرکز بر روی آنها و مکان استفاده از آنها هستند.

  1. آن را قانع کننده کنید . این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما ابزار تحویل تا حد زیادی بر اثربخشی تأثیر می گذارد. یک مطالعه یک پیش نمایش شغلی ویدئویی را با یک کتابچه مکتوب مقایسه کرد. ویدیو تأثیر مثبت واضحی داشت در حالی که پیش نمایش شغل نوشته شده تأثیر منفی جزئی داشت. پیام کلیدی در اینجا این است که آن را برای متقاضی جذاب کنید.
  2. یک روز معمولی بخش “روز در کار” را به موقعیت های شغلی خود اضافه کنید. توضیح اینکه یک یا دو روز معمولی چگونه خواهد بود، از جمله چیزهای خوب و چیزهای بد یا کسل کننده، راه طولانی را نشان می دهد. هرچه جزئیات بیشتری ارائه دهید، افراد بیشتری می توانند حضور در نقش را تصور کنند – و در عین حال آنها را هیجان زده تر می کند و در عین حال ناهماهنگی های احتمالی را خاموش می کند. در ادامه نمونه ای از این موضوع را اضافه خواهیم کرد.
  3. بر تناسب فرهنگ تمرکز کنید . یکی دیگر از بهترین روش های واقعی پیش نمایش کار این است که فقط بر روی کار تمرکز نکنید. تمرکز بر فرهنگ به همان اندازه مهم است. هر فرهنگ شرکتی دارای ویژگی های متمایزی است که برخی را جذب و برخی دیگر را دفع می کند. استفاده از این موارد یک راه عالی برای فیلتر کردن نامزدها است. اگر فرهنگ سخت کوشی دارید و به دنبال ذهنیت نه تا پنج نفری نیستید، این باید به وضوح در فرصت شغلی و در سایر لحظات در طول فرآیند استخدام نشان داده شود.
  4. مصاحبه های کارکنان . یک راه عالی دیگر این است که با کارمندان فعلی مصاحبه کنید. آنها می توانند ویژگی های شغل، بخش مربوطه و فرهنگ شرکت را به اشتراک بگذارند. آنها به خوبی می توانند جوانب مثبت و منفی را بیان کنند.
  5. RJP های متعدد یک پیش‌نمایش واقعی کار یک نقطه تماس واحد نیست. شما می توانید آن را در مراحل مختلف فرآیند کسب استعداد خود ادغام کنید. به عنوان مثال می توان به بخش «یک روز در کار» در آگهی شغلی، اما همچنین یک پیام ویدیویی در مورد فرهنگ شرکت شما برای وب سایت شغلی، و اطلاعات صادقانه درباره ویژگی های نقش از مدیر استخدام در طول فرآیند مصاحبه اشاره کرد.
    ابزارهای ارزیابی قبل از استخدام همچنین می توانند شامل یک ماژول پیش نمایش واقعی شغل باشند. کاندیداها با چندین موقعیت واقعی و در محل کار مواجه می شوند که در آنها باید پاسخ دهند و طوری رفتار کنند که انگار قبلاً کار را انجام می دهند. این به متقاضیان طعم واقعی کار را می دهد.

در مورد پیش‌نمایش واقعی کار، چیزهای زیادی می‌توان گفت. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید این مقاله را با فهرستی از ده انتخاب دشوار برای ایجاد یک پیش‌نمایش واقعی کار بررسی کنید.

نمونه های پیش نمایش شغل واقعی

بیایید این راهنما را با مرور سه مثال واقعی پیش‌نمایش کار جمع‌بندی کنیم.

1. رفاه کودکان کانزاس

وقتی صحبت از نمونه‌های پیش‌نمایش کار واقعی می‌شود، ویدیوی زیر یک الگوی عالی ایجاد می‌کند. اگرچه کمی طولانی و کند است، اما نمای کلی خوبی از نقش کارکنان رفاه کودکان ارائه می دهد.

چیزی که من به خصوص دوست دارم این است که افراد مختلف، اعم از زن و مرد با پیشینه های مختلف، کار خود را از طریق تمام لایه های سازمان توضیح می دهند. مصاحبه ها صمیمانه و گاهی غم انگیز اما در عین حال بسیار قدرتمند هستند. هم چیزهای خوب و هم بد در نظر گرفته می شود، مانند تلقی شدن به عنوان «بچه گرفتن» یا خصومت گاه به گاه والدین.

این ویدیو نمونه ای عالی از ارائه پیش نمایش کار دقیق است که برای متقاضیان بسیار مفید است.

 

2. استخدام در AIHR

در AIHR، ما از زمان تأسیس پیش‌نمایش شغلی واقع‌بینانه را در متن‌های شغلی خود به کار می‌بریم. با این حال، ما آموختیم که هر چه جزئیات بیشتری را در این بخش‌های «در یک روز معمولی» قرار دهیم، سؤالات متقاضیان بیشتر و مشتاق‌تر می‌شوند. ما این کار را برای موقعیت های تمام وقت و پاره وقت و همچنین برای موقعیت های شغلی آزاد انجام می دهیم.

ما اکنون حداقل یک روز کامل را پوشش می‌دهیم و ساختار هفتگی کار خود را (استندآپ تیمی، استندآپ شرکت، نوشیدنی‌های ماهانه و غیره) ارائه می‌کنیم. ما همچنین بر ارزش‌های اصلی خود تأکید می‌کنیم، که نشان می‌دهد این نقش مستلزم کار سخت و همچنین جشن موفقیت مشترک است.

از نظر اشکالات، ما اعلام می‌کنیم که این نقش به انعطاف‌پذیری، حرکت سریع و مدیریت یک تیم نیاز دارد – اما همچنین به سؤالات اساسی دانش‌آموز پاسخ می‌دهد، بازخورد و سایر وظایف عملیاتی‌تر را انجام می‌دهد.

توجه داشته باشید که این بخش 350 کلمه است که بیشتر از برخی فرصت های شغلی است که من دیده ام! با این حال، می بینیم که مردم برای خواندن آن وقت می گذارند و تصمیم خود را می گیرند که آیا مطابقت دارد یا نه.

3. مدیریت پسماند

در مدیریت زباله، آنها یک ویدیوی عالی در یک روز معمولی ایجاد کرده اند. آنتوان، یکی از رانندگان شرکت، شما را به یک سفر کوچک در طول روزش می برد و مستقیم صحبت می کند. به عنوان یک راننده، شما از ساعت 3 یا 4 صبح شروع می کنید و 10 تا 12 ساعت در روز کار می کنید. شما چهره عمومی مدیریت زباله هستید که مسئولیت بزرگی از نظر ایمنی دارد. همانطور که آنتوان می گوید: “اگر شما در امنیت نیستید، این شرکت برای شما نیست.”

چیزی که من در مورد این ویدیو دوست دارم این است که جدا از اینکه به مردم نشان می دهد که یک روز معمولی به شیوه ای بسیار صادقانه چگونه به نظر می رسد، ارزش ها و ماموریت شرکت را نیز به وضوح نشان می دهد. وقتی تماشای آن را تمام کردم، احساس کردم که هم از شغل و هم از فرهنگ شرکت درک خوبی دارم.

ویدیوی مدیریت زباله تقریباً به بهترین روش‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم اشاره می‌کند: قانع‌کننده است و یک روز معمولی در کار و همچنین فرهنگ شرکت را از منظر کارمند نشان می‌دهد.

 

قبل از رفتن

گنجاندن یک پیش‌نمایش شغلی واقع بینانه در فرآیند استخدام شما باید بی‌معنا باشد. کاندیداها بهتر می دانند که از شغل و شرکت چه انتظاراتی داشته باشند که به نفع آنها و سازمان است. تجربه شما از پیش نمایش های شغلی واقعی چیست، از چه فرمت هایی استفاده می کنید؟ تجربه خود را در نظرات به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول

پیش نمایش کار واقع بینانه چیست؟

پیش نمایش شغل واقعی (RJP) ارائه اطلاعات مثبت و منفی در مورد شغل و سازمان به متقاضیان احتمالی است. هدف آن نشان دادن تصویری واقعی از شغل و سازمان به متقاضیان است.

مزایای یک پیش نمایش کار واقع بینانه چیست؟

مزایای استفاده از یک پیش‌نمایش شغلی واقع‌بینانه شامل افزایش انتخاب خود، بهبود تجربه نامزد، تعهد بیشتر به سازمان، رضایت شغلی و عملکرد بالاتر و فرسایش کمتر است.

بهترین شیوه های واقعی پیش نمایش شغل چیست؟

بهترین روش‌ها برای پیش‌نمایش‌های شغلی واقع‌گرایانه، قانع‌کننده کردن آن‌ها، نشان دادن یک روز معمولی در محل کار، به اشتراک گذاشتن مصاحبه‌های صادقانه کارمندان و تمرکز بر تناسب فرهنگ است.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *