38 سؤال مصاحبه غربالگری برای کمک به انتخاب نامزدهای برتر [+ نمونه پاسخ]

به طور متوسط، تقریباً 118 نفر برای هر شغل خالی درخواست می کنند، اما تنها 22٪ وارد مرحله مصاحبه می شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که در هر مرحله از فرآیند استخدام، سؤالات غربالگری درست بپرسید.

بنابراین، سؤالات مصاحبه غربالگری چیست، نمونه‌های خوبی از این سؤالات چیست، چگونه می‌توانید آنها را در موقعیت‌های مختلف بپرسید، و چگونه می‌توانید پاسخ‌ها را به بهترین شکل تحلیل کنید؟

مطالب
سوالات مصاحبه غربالگری چیست؟
انواع سوالات مصاحبه غربالگری
38 سوال مصاحبه غربالگری برای پرسیدن (با نمونه پاسخ)
نحوه پرسیدن سوالات مصاحبه غربالگری

سوالات مصاحبه غربالگری چیست؟

به عنوان یک استخدام کننده، سوالات مصاحبه قبل از غربالگری و غربالگری می تواند به شما در جمع آوری اطلاعات در مورد شخصیت، تجربیات، دانش، مهارت های ارتباطی، خلق و خو و اهداف شغلی نامزدها کمک کند. این به شما امکان می دهد تا مناسب بودن نامزدها را برای نقش هایی که برای آنها درخواست کرده اند ارزیابی کنید.

می‌توانید این سؤالات را در مرحله برنامه، روی یک صفحه تلفن سریع ۱۰ دقیقه‌ای یا حتی در یک صفحه ویدیوی آنلاین بپرسید. استخدام‌کنندگانی که برای هر موقعیت باز پاسخ‌های زیادی دریافت می‌کنند از این فرآیند برای حذف نامزدهای نامناسب از قیف استخدام در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده می‌کنند و واجد شرایط‌ترین آنها را به مرحله بعدی منتقل می‌کنند. این به آنها اولین برداشت واضح از هر نامزد را بدون نیاز به انجام مصاحبه گسترده با هر متقاضی می دهد.

انواع سوالات مصاحبه غربالگری

انواع مختلف سوالات مصاحبه غربالگری انواع مختلفی از اطلاعات را در مورد نامزدهای شغلی نشان می دهد. این موارد عبارتند از:

  1. سوالات اطلاعات اولیه: در ابتدای مصاحبه سوالات اولیه غربالگری را بپرسید تا داوطلبان را گرم کنید و کمی بهتر با آنها آشنا شوید. این سوالات معمولاً در مورد آرزوهای شغلی، انتظارات حقوق و دستمزد آنها و اینکه چرا آنها می خواهند به شرکت بپیوندند است.
  2. سوالات مصاحبه رفتاری: به استخدام‌کنندگان کمک کنید تا نگرش یک نامزد را در محیط‌های کاری ارزیابی کنند و مهارت‌ها و ویژگی‌های آنها را بهتر درک کنند. سوالاتی از این دست معمولاً با این جمله شروع می‌شوند: «مثالی از…»
  3. سؤالات مصاحبه موقعیتی: از داوطلبان بخواهید زمانی (واقعی یا فرضی) را که با یک چالش خاص در محل کار سروکار دارند، توصیف کنند. هدف این است که به استخدام‌کنندگان در ارزیابی مهارت‌های نرم یک نامزد، مانند مدیریت زمان، حل تعارض، و ارتباطات بین‌فردی کمک کنیم.
  4. سوالات مصاحبه فنی یا مرتبط با مهارت: به ارزیابی مهارت ها یا دانش فنی خاص داوطلب کمک کنید. اینها شامل سؤالاتی در مورد برنامه نویسی، الگوریتم ها، ابزارهای نرم افزاری و سایر دانش های خاص صنعت است.

38 سؤال مصاحبه غربالگری برای پرسیدن (با نمونه پاسخ)

1. به چه چیزی علاقه دارید؟

“من مشتاق کمک به مشتریانم برای دستیابی به پیشرفت‌ها، بهبود به عنوان یک درمانگر، و آموزش مداوم و توسعه خودم برای ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتریانم هستم.”

2. درباره شرکت ما چه می دانید؟

من سال‌هاست که خبرنامه‌های شما را می‌خوانم، بنابراین می‌دانم که سازمان مشتاق تغییر، محافظت از کره زمین و پرورش کارکنان خود است.»

3. تجربه کاری قبلی شما چه ارتباطی با این نقش دارد؟

“در طول پنج سال گذشته، من دانش و تجربه ای در زمینه بازاریابی، فروش، ارتباطات مشتری و دانش محصول در چندین MNC به دست آورده ام. من معتقدم که این به من تجربه لازم برای پیشرفت در این نقش را می دهد.”

4. بزرگترین چالش شما در نقش آخرتان چه بود و چگونه آن را حل کردید؟

“بزرگترین چالش برای من این بود که یکی از اعضای کلیدی تیم را از دست دادم و مجبور شدم حجم کاری آنها را به عهده بگیرم در حالی که به دنبال جایگزینی می گشتیم. معلوم شد که این مسئولیت بیش از حد بود، بنابراین من یک گفتگوی صادقانه با مدیرم داشتم و برای کاهش فشار روی من با هم کار کردیم.

5. آنچه را که در نقش فعلی خود انجام می دهید، توصیف کنید.

“یک روز معمولی برای من شامل برقراری ارتباط با تامین کنندگان، مشاهده نمونه های محصول جدید، افزایش سفارشات خرید برای خطوط جدید و مدیریت اعضای تیم جوان است.”

6. آرزوهای شغلی شما چیست؟

من دوست دارم در نهایت در مدیریت ارشد باشم تا بتوانم اعضای تیم جوان را راهنمایی کنم. در حالت ایده آل، من به دنبال رشد بلندمدت در یک شرکت هستم.»

7. چگونه این موقعیت به شما کمک می کند تا به اهداف خود نزدیک شوید؟

فکر می‌کنم این نقش به توسعه مهارت‌های مدیریتی و مربیگری من کمک می‌کند تا در نهایت بتوانم به یک موقعیت مدیریت ارشد بروم.»

8. چرا کار را ترک کردید/آیا آخرین کار/کار فعلی خود را ترک می کنید؟

من از کار لذت بردم، اما برای گام بعدی در حرفه خود آماده هستم، بنابراین به دنبال کارفرمایی در حوزه فناوری هستم که معتقدم می‌توانم تأثیر بیشتری داشته باشم.»

9. دوست دارید چگونه مدیریت شوید؟

من به مدیرانی که مستقیم، واضح و واقع بینانه در انتظارات خود هستند احترام می گذارم. مهربانی برای من به همان اندازه مهم است، بنابراین می‌خواهم توسط کسی مدیریت شوم که از کمک‌های حرفه‌ای من قدردانی کند.»

10. چه نوع محیط کاری به شما کمک می کند تا پیشرفت کنید؟

“من در محیط های کاری با حس قوی جامعه و همکاری پیشرفت می کنم. من همچنین سازمان‌هایی را دوست دارم که نوآوری و خلاقیت را تشویق می‌کنند، زیرا تمایل دارم ایده‌های زیادی داشته باشم.»

11. روز کاری ایده آل خود را توصیف کنید

“روز کاری ایده آل من مستلزم آن است که به من فضایی داده شود تا وظایفم را با حداقل حواس پرتی و نظارت کامل انجام دهم، و همچنین روی چیزهایی کار کنم که مرا به چالش بکشد و در عین حال احساس هدفمندی را ارائه دهم.”

12. از طریق رزومه خود با من صحبت کنید

“از زمان فارغ التحصیلی، من در نقش مدیر جوان برای چند سازمان بزرگ کار کرده ام و برنامه های سرپرستان و صندوق ورودی را مدیریت می کنم. در حال حاضر، من به دنبال این هستم که یک پست اداری ارشد را با مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرم. من می‌خواهم برای شرکتی کار کنم که ارزش‌هایش با ارزش‌های من همسو باشد، به همین دلیل به این موقعیت علاقه مند هستم.»

13. کار با تیم را ترجیح می دهید یا به تنهایی؟

من از ترکیبی از کار انفرادی و تیمی لذت می برم. اما اگر مجبور باشم یکی را انتخاب کنم، این کار به تنهایی کار می‌کند، زیرا ترجیح می‌دهم حین کار هیچ مزاحمتی نداشته باشم.»

14. معمولاً چه نقشی را در یک تیم بر عهده می گیرید؟

“من تمایل دارم که نقش رهبری را در یک تیم به عهده بگیرم زیرا کاملاً اعتماد به نفس و خوش صدا هستم. همکاران اغلب به دنبال مشاوره و اطمینان از من هستند و من خوشحالم که این نقش را در یک تیم ایفا می کنم.

15. به نظر شما چه چیزی باعث موفقیت یک تیم می شود؟

“من فکر می کنم موفق ترین تیم ها به ایده های هر یک از اعضا گوش می دهند، به طور موثر ارتباط برقرار می کنند و به طور استراتژیک وظایف و پروژه های خود را برنامه ریزی و اجرا می کنند.”

16. مشکل یا چالشی را که در یک تیم تجربه کرده اید و نحوه حل آن توضیح دهید.

«در کار فعلی من، یکی از همکارانم به اندازه بقیه ما تلاش نمی کرد و ما برای رسیدگی به آن گفتگوی آزاد با آنها داشتیم. معلوم شد که آنها در آن زمان با مسائل شخصی سروکار داشتند. بعد از اینکه در مورد آن بحث کردیم، آنها تلاش کردند تا در تیم فعال تر باشند و ما فضای لازم را برای حل کردن مسائل به آنها دادیم.”

17. آیا تا به حال چندین ضرب الاجل همزمان داشته اید؟ چگونه زمان خود را به طور موثر مدیریت کردید؟

«مسدود کردن تقویم من به من کمک کرده است تا برنامه‌ریزی کنم که چه زمانی روی کارهای خاص کار کنم و تضمین می‌کند که هیچ‌کس آن زمان را قطع نمی‌کند مگر اینکه واقعاً فوری باشد. درک اینکه یک پروژه چقدر طول می کشد تا تکمیل شود و اجازه دادن به اتاق تکان دادن اضافی، همیشه راه من برای مدیریت ضرب الاجل های متعدد به طور همزمان بوده است.

18. مسئولیت های شما در شغل فعلی/آخرین چه بوده است؟

من مسئول نوشتن کپی برای وب‌سایت‌های مشتریان، ایجاد پست‌های رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی تقویم‌های اجتماعی آنها، ویرایش کارهای کپی‌نویسان جوان، و توسعه روابط با مشتریان موجود و بالقوه هستم.»

19. بزرگترین قدرت شما چیست؟

“من معتقدم بزرگترین قدرت من انعطاف پذیری من است – این به من کمک می کند تا تحت فشار به خوبی کار کنم، از شکست عقب نشینی کنم، و همچنین می تواند به اطرافیانم الهام بخشد و انگیزه دهد.”

20. آیا در نقش قبلی یا فعلی خود مسئولیت هایی داشته اید که بخشی از محدوده شغلی شما بوده یا نیستند؟ اگر چنین است، آنها چه بودند/هستند؟

در نقش فعلی‌ام، با تیم مطبوعاتی ارتباط برقرار کرده‌ام و سخنگوی بخش محصولاتمان هستم. این به من کمک کرد تا مهارت های ضروری را برای یک موقعیت ارشد تر، مانند موقعیتی که برای آن درخواست می کنم، توسعه دهم.

21. آیا تجربه کار از راه دور یا هیبریدی را دارید؟

“بله، شرکت فعلی من یک ترتیب ترکیبی دارد، به این معنی که من معمولاً سه روز در هفته در دفتر کار می کنم و دو روز دیگر را از خانه کار می کنم. من تعادل و انعطاف پذیری کار هیبریدی را دوست دارم.»

22. در این نقش و شرکت جدید به چه تجربیات، مسئولیت ها یا چالش هایی امیدوار هستید؟

“من از پذیرفتن مسئولیت هایی مانند مدیریت کارکنان خردسال و کار با مشتریان بزرگتر هیجان زده هستم. من همچنین مشتاق کار در یک سازمان بزرگتر مانند شما هستم که فرصت های رشد و توسعه بیشتری را ارائه می دهد.

23. چگونه وظایف را اولویت بندی می کنید؟

“من وظایف را بر اساس میزان فوریت و اهمیت آنها در ارتباط با اهداف بزرگتر شرکت اولویت بندی می کنم.”

24. از چه ابزارهایی برای مدیریت پروژه ها استفاده می کنید و مطمئن می شوید که آنها را به موقع انجام می دهید؟

من معمولاً از Google Calendar، Trello و Asana برای ایجاد وظایف، نظارت بر پیشرفت آنها و علامت گذاری آنها به عنوان انجام شده استفاده می کنم.

25. آیا حاضرید برای کار به سفر بروید یا نقل مکان کنید؟

یکی از دلایلی که برای این نقش درخواست دادم، فرصت های سفر بود. من برای جابجایی در آینده آماده هستم، اما نیاز به اطلاع قبلی دارم، زیرا دو فرزند خردسال در مدرسه دارم.”

26. چرا این شغل را می خواهید؟

من این شغل را می‌خواهم زیرا به ترکیبی از مهارت‌های منابع انسانی، کسب‌وکار و بازاریابی نیاز دارد که هم در آن‌ها علاقه‌مندم و هم تجربه دارم.»

27. چرا می خواهید در این شرکت کار کنید؟

به عنوان کسی که عمیقاً به برابری و حقوق زنان اهمیت می دهد، دوست دارم برای شرکتی مانند شرکت شما کار کنم که از زنان با هر پیشینه ای دفاع می کند و تأثیر عمیقی بر زنان در سراسر جهان داشته است.»

28. پنج سال دیگر خودت را کجا می بینی؟

“در پنج سال، من خودم را در یک موقعیت مدیریت ارشد در شرکتی مانند این می بینم که تیم فروش را به سمت موفقیت هدایت می کند.”

29. این موقعیت چه چیزی باعث شد که بخواهید درخواست بدهید؟

بیش از یک دهه است که مشتری وفادار شما هستم، بنابراین وقتی این موقعیت را دیدم، احساس کردم مجبور شدم درخواست بدهم. من احساس می کنم این یک شغل رویایی است!»

30. چقدر با شرکت ما و کارهایی که انجام می دهیم آشنا هستید؟

می‌دانم که شما یکی از رهبران سلامت و تندرستی زنان هستید و پیشنهادات اصلی شما کلاس‌های یوگا و مدیتیشن آنلاین و همچنین لباس‌های ورزشی زنانه است.

31. چه چیزی باعث می شود بخواهید به جای رقبای ما برای ما کار کنید؟

“شرکت شما تاثیر مثبتی بر جهان گذاشته است و من خوشحال خواهم شد که برای چنین سازمانی کار کنم.”

32. حقوق شما چقدر است؟

من به دنبال دستمزدی در محدوده 80000 دلار در سال برای این نقش هستم.

33. چه مزایایی برای شما مهم است؟

“من مراقبت های بهداشتی، زمان مرخصی با حقوق کافی و کمک به مراقبت از کودک را مهمترین مزایا می دانم.”

34. چرا باید شما را استخدام کنیم؟

من ترکیب منحصربه‌فردی از تجربه و مهارت‌های لازم برای برتری در این نقش را دارم، و اشتیاق من به محصولات شما، من را به سفیر عالی برند تبدیل می‌کند.»

35. چه زمانی می توانید شروع کنید؟

“کار فعلی من مستلزم این است که چهار هفته اخطار بدهم، بنابراین خوشحالم که به محض اینکه اخطارم را دریافت کردم، کار را با شما شروع می کنم.”

36. شکاف استخدامی را در رزومه خود توضیح دهید

من اولین شغلم را در ۲۳ سالگی ترک کردم تا به کشور جدیدی مهاجرت کنم. این به من زمان داد تا قبل از یافتن نقش قبلی، پای خود را در یک کشور جدید پیدا کنم و بازار کار را درک کنم.

37. زمانی را توصیف کنید که مجبور بودید خود را با تغییرات ناگهانی وفق دهید.

اوایل سال جاری، شرکت فعلی من یک نرم افزار جدید را معرفی کرد تا جایگزین نرم افزاری شود که در پنج سال گذشته از آن استفاده می کردیم. مدتی طول کشید تا به سیستم جدید عادت کنیم، اما مشخص شد که این یک حرکت مثبت برای شرکت بود.

38. آیا سوالی از من دارید؟

  • “چه چیزی را در مورد کار در اینجا بیشتر دوست داری؟”
  • “آیا می توانید در مورد پروژه ای که در صورت دستیابی به این کار روی آن کار کنم، به من بگویید؟”
  • “چه زمانی می توانم انتظار پاسخگویی از شما را داشته باشم؟”

نحوه پرسیدن سوالات مصاحبه غربالگری

نحوه برخورد شما با سؤالات مصاحبه غربالگری به موقعیت بستگی دارد. این شامل سؤالاتی است که ابتدا باید بپرسید، چگونه سؤالاتی را که آماده کرده اید ترتیب دهید، و چگونه آن سؤالات را مطرح یا بیان کنید. به عنوان مثال، یک برنامه آنلاین نیاز به رویکرد کمی متفاوت از یک جلسه حضوری دارد.

یک فرم آنلاین

اگر سؤالات غربالگری را از طریق یک فرم آنلاین می‌پرسید، مطمئن شوید که فرم‌های مختلفی برای نقش‌های مختلف دارید و سؤالات استاندارد مربوط به استخدام‌های جدید است. برای اطمینان از نرخ تکمیل بالا تا حد امکان سوالات کمتری را انتخاب کنید – هر چه یک نامزد به مدت طولانی تری نیاز به تکمیل یک درخواست داشته باشد، احتمال کمتری دارد که این کار را انجام دهد.

از طریق تماس تلفنی یا ویدیویی

اگر سؤالات مصاحبه غربالگری را از طریق تلفن یا از طریق تماس ویدیویی می‌پرسید، با سؤالات اساسی شروع کنید تا قبل از رفتن به سؤالات رفتاری، موقعیتی یا فنی، هر داوطلب را گرم کنید. طیف وسیعی از سوالات را انتخاب کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه کسی باید به مرحله بعدی پیشرفت کند.

به پاسخ های هر کاندیدا دقت کنید و شخصیت، نگرش و خلق و خوی آنها را یادداشت کنید تا بتوانید این اطلاعات را در مرحله بعد با مدیر استخدام در میان بگذارید.

نکته HR

مصاحبه غربالگری تلفنی باید بین 15 تا 30 دقیقه طول بکشد. در طول این مدت، شما باید بتوانید تصمیم بگیرید که آیا درخواست یک نامزد باید به دور بعدی برسد یا خیر.

حضوری

شما فقط بهترین نامزدها را برای مصاحبه حضوری فهرست می‌کنید. بر اساس سؤالات غربالگری قبلی و مراحل استخدام، احتمالاً از قبل می دانید که آنها برای این موقعیت واجد شرایط هستند. به این ترتیب، از یک مصاحبه حضوری برای پرسیدن سوالات رفتاری و موقعیتی استفاده کنید که به شما کمک می کند تا در مورد نحوه عملکرد هر نامزد در محل کار و برخورد با موقعیت ها و چالش های خاص بیشتر بدانید.

نکاتی برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سوالات غربالگری

  • شناسایی پرچم‌های قرمز: پاسخ‌های برخی از داوطلبان به سؤالات غربالگری ممکن است حاوی پرچم‌های قرمز باشد. اینها عبارتند از عدم علاقه به موقعیت، نظرات منفی در مورد کارفرمایان قبلی، تمرکز بیش از حد بر پاداش و مزایا، دانش اندک در مورد شرکت، و تردید در ارائه مراجع.
  • پتانسیل و انگیزه نقطه‌ای: نامزدهایی که علاقه شدیدی به یادگیری و رشد در شرکت و انگیزه عملکرد نشان می‌دهند، دارایی‌های سازمان شما خواهند بود. اگر در مورد فرصت های آموزشی یا پیشرفت شغلی سوال بپرسند، پتانسیل بالایی از خود نشان می دهند.
  • تناسب فرهنگی را قضاوت کنید: رفتارها و نگرش‌هایی که نامزدها در پاسخ‌های خود نشان می‌دهند به شما کمک می‌کند تعیین کنید که آیا آنها برای سازمان شما مناسب فرهنگی هستند یا خیر. اگر مکالمه به آرامی جریان داشته باشد و نگرش مثبتی از خود نشان دهند، احتمالاً یک تناسب فرهنگی عالی برای سازمان شما خواهند بود.

برای جمع بندی

سوالات مصاحبه غربالگری مناسب می تواند به استخدام کنندگان کمک کند تا بهترین نامزدها را از طریق فرآیند استخدام خود فیلتر کنند، متقاضیان نامناسب را حذف کنند و در زمان صرفه جویی کنند.

برای اطمینان از درک کامل هر نامزد، سؤالات مختلفی را آماده کرده و آنها را متناسب با موقعیت تنظیم کنید. فراموش نکنید که پاسخ هایی را که دریافت می کنید تجزیه و تحلیل کنید تا بهترین استفاده را از سوالات غربالگری خود ببرید.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *