9 بهترین گواهینامه ها و برنامه های صدور گواهینامه استخدام برای سال 2024

دریافت گواهینامه برای جذب افراد حرفه ای از منظر دستمزد و شتاب شغلی بسیار ارزشمند شده است. گواهی‌های استخدام، تخصص منابع، مصاحبه و استراتژی را تأیید می‌کند، اعتبار را افزایش می‌دهد و شانس دستیابی به شغل بهتر یا ارتقاء را افزایش می‌دهد. در واقع، متخصصان دارای گواهینامه در زمینه منابع انسانی تا 25 درصد بیشتر احتمال دارد که ارتقا پیدا کنند.

ما نگاهی به گواهینامه‌های استخدام و برنامه‌های گواهی می‌اندازیم که می‌تواند به شما کمک کند تا شغل خود را در استخدام بیشتر پیش ببرید. بیایید شروع کنیم!

مطالب
چرا یک گواهینامه استخدام دریافت کنید
بهترین گواهینامه های استخدام
1. اعتبار تخصصی کسب استعداد – SHRM
2. گواهینامه استخدام – انجمن استخدام کنندگان بین المللی (AIRS)
3. افراد خبره منبع یابی حرفه ای (CPSP) – گواهی های منبع یابی
4. مشاور پرسنل خبره (CPC) – انجمن ملی خدمات پرسنل (NAPS)
بهترین برنامه های گواهی استخدام
5. منبع و برنامه گواهی استخدام – AIHR
6. برنامه صدور گواهینامه استخدام – REI (موسسه آموزش استخدام کننده)
7. برنامه گواهینامه کسب استعدادهای استراتژیک – AIHR
8. Tech Recruiter Certification 2.0 – Recruiting Innovation
9. استخدام کننده آزاد فناوری – آکادمی استخدام فناوری
سوالات متداول

چرا یک گواهینامه استخدام دریافت کنید

گواهینامه های استخدام مزایای متعددی را برای متخصصان در استخدام به همراه دارد:

  1. هنگامی که گواهینامه را به رسمیت می شناسید، اعتبار شما را نزد مشتریان و نامزدها افزایش می دهد. این می تواند مفید باشد، به خصوص اگر تازه کار استخدام خود را شروع کرده اید یا شغل خود را تغییر می دهید.
  2. یک گواهینامه صلاحیت و درک شما از بهترین شیوه های استخدام را تأیید می کند. این نشان می دهد که شما در مورد شغل استخدامی خود جدی هستید و شرایط لازم برای برتری در این موقعیت را دارید.
  3. با دریافت گواهینامه، از آخرین روندها و پیشرفت‌ها در صنعت استخدام مطلع می‌شوید. این تضمین می کند که شما از مؤثرترین روش های استخدام در کار خود استفاده می کنید.
  4. داشتن گواهینامه به شما برتری رقابتی نسبت به نامزدهای غیرمجاز می دهد که برای همان سمت نیز درخواست می دهند. کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند متخصصان استخدام گواهی شده را استخدام کنند زیرا نشان می دهند که برای خوب بودن در شغل خود زمان و تلاش خود را صرف کرده اند.
  5. دریافت گواهینامه می تواند فرصت های جدیدی را ایجاد کند و شغل شما را ارتقا دهد. این می تواند شما را برای موقعیت های بالاتر در سازمان خود واجد شرایط کند.
  6. گواهینامه ها درها را به روی شبکه با سایر استخدام کنندگان باز می کنند. شما می توانید با همتایان خود ارتباط برقرار کنید، بینش ها را به اشتراک بگذارید و شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید، که برای پیشرفت شغلی مفید است.

بهترین گواهینامه های استخدام

گواهی استخدام، اعتباری است که توسط مؤسسات یا سازمان های حرفه ای ارائه می شود تا تأیید کند که استخدام کننده دانش و مهارت های لازم برای انجام کار خود را دارد. برای دریافت گواهینامه نیاز به قبولی در آزمون دارید و معمولاً به آموزش مداوم و تمدید دوره ای نیز نیاز دارد.

1. اعتبار تخصصی کسب استعداد – SHRM

نمای کلی برنامه

برنامه اعتبارنامه تخصصی اکتساب استعدادهای SHRM دوره های آموزش الکترونیکی SHRM را در مورد استعدادیابی ارائه می دهد:

  • استخدام جهانی
  • تنوع، برابری و گنجاندن (DE&I) در فضای کسب استعداد
  • چرخه حیات کسب استعدادهای مجازی

همچنین یک دوره جایزه در مورد استخدام در امنیت سایبری دریافت می کنید که در حال حاضر یک رشته مورد تقاضا است.

برای کسب مدرک تخصصی، باید ارزیابی دانش کسب استعداد آنلاین را بگذرانید. شما می توانید این اعتبار را در رزومه، امضای ایمیل و نمایه های رسانه های اجتماعی خود ارسال کنید. به این ترتیب، می توانید تخصص خود را در جذب استعداد به شبکه خود و همچنین کارفرمای (بالقوه) خود نشان دهید.

برای دریافت گواهینامه تخصصی اکتساب استعداد SHRM، نیازی به داشتن گواهینامه SHRM نیست.

جزئیات

  • برای چه کسی است : افرادی که علاقه مند به کسب دانش، مهارت و اعتبار شناخته شده در کسب استعداد هستند.
  • فرمت : دوره به صورت حضوری و مجازی (و آنلاین به صورت زنده) ارائه می شود.
  • هزینه : دوره تخصصی استعدادیابی استراتژیک 1830 دلار برای اعضای SHRM و 2105 دلار برای اعضای غیر SHRM هزینه دارد.

2. گواهینامه استخدام – انجمن استخدام کنندگان بین المللی (AIRS)

نمای کلی برنامه

AIRS چندین گواهینامه استخدام و برنامه های صدور گواهی را ارائه می دهد:

  • استخدام کننده گواهی شده تنوع و گنجاندن (CDR): استراتژی های یادگیری برای ایجاد و پیشبرد فرآیندهای استخدام DEIB+
  • استخدام کننده خبره رسانه های اجتماعی و جدید (CSMR): منبع یابی و جذب نامزدها با استفاده از کانال های مختلف اجتماعی و رسانه های جدید
  • استخدام کننده فنی معتبر (CTR) : پشتیبانی از یک استراتژی استخدام موثر فناوری اطلاعات
  • گواهی هوش مصنوعی برای منبع یابی و استخدام مدرن: از قدرت هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری بر شیوه های استخدام و منبع یابی آنها استفاده کنید.
  • گواهی در استخدام جانبازان: کمک به استعدادیابی و متخصصان منابع انسانی برای بهبود برنامه استخدام جانبازان خود
  • گواهینامه کارشناس استخدام خبره نخبگان (ECRE): استخدام متخصصانی که حداقل 4 گواهینامه AIRS را دریافت کرده اند، واجد شرایط آزمون برای کسب این گواهی هستند.

اگر می خواهید به همه گواهینامه ها دسترسی داشته باشید، می توانید در آکادمی استخدام ثبت نام کنید.

هر گواهینامه AIRS به مدت دو سال معتبر است، با این گزینه که هر دو سال یکبار به صورت رایگان مجدداً گواهی می شود.

جزئیات

  • برای چه کسی است : متخصصان منابع انسانی جدید و با تجربه که می خواهند در زمینه های خاصی از استخدام تخصص داشته باشند.
  • قالب : فرمت‌های تحت رهبری مربی و خود هدایت شونده.
  • هزینه : شما می توانید گواهینامه های فردی یا آکادمی استخدام جامع را انتخاب کنید. هزینه های برنامه فردی بین 795 تا 995 دلار است و دسترسی به آکادمی استخدام 1695 دلار است.

3. افراد خبره منبع یابی حرفه ای (CPSP) – گواهی های منبع یابی

نمای کلی برنامه

گواهینامه Certified People Sourcing Professional (CPSP) ثابت می کند که دارنده مهارت های منبع یابی مناسب برای تبدیل شدن به یک حرفه ای موفق در زمینه استعدادیابی را دارد. منبع یابی در مورد شناسایی و تعامل با نامزدها است که در فرآیند جذب استعداد ضروری است.

برای دریافت گواهینامه، شرکت کنندگان باید آزمون CPSP را بگذرانند، که شرکت کننده باید مهارت خود را در شش گروه مهارت اصلی زیر نشان دهد:

  1. تحقیق اکتشافی: شناسایی شرکت‌هایی که باید از آن‌ها منبع آن‌ها باشند، تعیین مدرک‌های حرفه‌ای یا فارغ‌التحصیلان از کدام مدارس، کاوش در بازارهای جدید
  2. جستجوی گوگل: یادگیری نحوه کار گوگل، استفاده از منطق بولی و عملگرهای جستجو، استفاده از محصولات مختلف جستجوی تخصصی مانند پتنت، انتشار، و جستجوی تصویر
  3. جستجوی اشعه ایکس: جستجو از طریق شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اطلاعاتی تماس، انجمن‌ها و سایر سایت‌هایی که نمایه‌های کاربر و صفحات عمومی دارند.
  4. اطلاعات ارجاع متقابل: پر کردن شکاف در داده ها (به عنوان مثال، آدرس ایمیل، مکان یا کارفرما) بر اساس اطلاعات یک نمایه اجتماعی، شماره تلفن یا یک تصویر
  5. استفاده از لینکدین: درک و استفاده از فیلترهای لینکدین
  6. جستجوی اجتماعی: کشف و کاوش در سایت های اجتماعی (مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و ردیت)

سازمان صدور گواهینامه منبع یابی همچنین دارای یک کتابخانه آموزشی با انبوهی از مطالب در مورد موضوعات مرتبط با منبع یابی است. آنها همچنین آموزش سفارشی ارائه می دهند.

جزئیات

  • این برای چه کسی است : افرادی که علاقه مند به تبدیل شدن به یک متخصص منبع یابی یا استخدام کنندگانی هستند که می خواهند مهارت های خود را در منابع خود بهبود بخشند.
  • فرمت : آنلاین.
  • هزینه : آزمون CPSP 499 دلار است. اشتراک سالانه کتابخانه آموزشی 2,388 دلار است و شامل دسترسی به 2 آزمون صدور گواهینامه است. از طرف دیگر، می توانید در بوت کمپ استعدادیابی شرکت کنید و 100 دلار تخفیف در هزینه آزمون دریافت کنید.

4. مشاور پرسنل خبره (CPC) – انجمن ملی خدمات پرسنل (NAPS)

نمای کلی برنامه

انجمن ملی خدمات پرسنل (NAPS) اعتبار مشاور پرسنل خبره (CPC) را ارائه می دهد. برای دریافت گواهینامه، باید دانش خود را در مورد قوانین استخدام و پیامدهای قانونی کار متخصصان استخدام مستقیم و کارکنان موقت نشان دهید.

این آزمون شامل 150 سوال چند گزینه ای برای تست دانش شما در چهار حوزه اصلی است:

  • قوانین و مقررات
  • روابط نامزدها
  • روابط با مشتری
  • شیوه های عمومی صنعت

همچنین منابع نامزد، غربالگری، مصاحبه، آزمایش، قرار دادن، حفظ، مربیگری، توسعه مشتری، مذاکره، قراردادها، ارائه خدمات، تضمین کیفیت، حل مشکل، اخلاق، حرفه‌ای بودن، روندهای صنعت و اصطلاحات را نیز پوشش می‌دهد.

برای آمادگی در آزمون CPC، باید دفترچه راهنمای رسمی گواهینامه و آموزش NAPS را مطالعه کنید. این شامل اطلاعات مربوط به تمام حوزه های امتحانی، نمونه سوالات و پاسخ ها، واژه نامه، و منابع می باشد. دوره های آنلاین، وبینارها، پادکست ها و مقالات نیز برای تکمیل مطالعات شما در دسترس هستند.

جزئیات

  • برای چه کسانی مناسب است : این گواهینامه متخصصین استخدام و منابع انسانی و همچنین استخدام مدیرانی را که در فرآیندهای جذب استعداد دخیل هستند، هدف قرار می دهد.
  • فرمت : آنلاین.
  • هزینه : آزمون گواهینامه مشاور پرسنل خبره (CPC) 600 دلار (اشتراک یک ساله) هزینه دارد که شامل کتابچه راهنمای صدور گواهینامه است. اعضای NAPS 300 دلار می پردازند.
5 reasons for why get a recruiting certification to advance your career.5 reasons for why get a recruiting certification to advance your career.

بهترین برنامه های گواهی استخدام

برنامه های گواهی استخدام با هدف آموزش مهارت ها، تکنیک ها یا تئوری های جدید در زمینه استخدام است. پس از اینکه یک فرد دوره های خود را به پایان رساند، به آنها گواهینامه اعطا می شود. این معمولا نیازی به تمدید ندارد.

این برنامه های آموزشی همچنین می توانند به شما کمک کنند تا یک گواهینامه حرفه ای مانند SHRM-CP یا PHR را به دست آورید یا حفظ کنید. نهادهای صدور گواهی اغلب از متخصصان گواهی می‌خواهند که تعداد معینی از اعتبارات صدور گواهینامه را در یک دوره خاص کسب کنند تا وضعیت گواهینامه خود را حفظ کنند. با شرکت در برنامه های گواهی معتبر، استخدام کنندگان می توانند این اعتبارات را کسب کنند.

5. منبع و برنامه گواهی استخدام – AIHR

نمای کلی برنامه

این برنامه گواهی استخدام آنلاین برای متخصصانی طراحی شده است که می خواهند در یافتن و به دست آوردن بهترین استعدادها فعال تر و مستقل تر باشند.

برنامه گواهی منبع یابی و استخدام به شما می آموزد که چگونه نامزدهای منفعل را منبع یابی کنید، یک نام تجاری کارفرما بسازید، فرآیندهای استخدام را بهینه کنید و از اشتباهات اجتناب کنید.

این برنامه موضوعات زیر را پوشش می دهد:

  • تسلط بر فرآیند پذیرش شغل: آماده سازی و اجرای فرآیند پذیرش شغل
  • استعدادیابی: استراتژی های منبع یابی و اجرا، تسلط بر جستجوی بولی
  • روش های غربالگری نامزدها: غربالگری، ارزیابی و ارزیابی
  • برندسازی کارفرما و بازاریابی استخدامی : ساخت و اجرای یک برند کارفرمایی جذاب
  • ارتباط و مذاکره پاداش: استراتژی پاداش، ارتقاء و مذاکره
  • تجزیه و تحلیل استخدام : اندازه گیری کارایی، کیفیت و تأثیر قیف استخدام

همچنین می توانید با شرکت در این برنامه گواهینامه، اعتبارات توسعه حرفه ای (PDC) خود را کسب کنید.

  • این برای چه کسی است : متخصصان جدید و با تجربه در استخدام و منابع انسانی.
  • فرمت : برنامه آنلاین و خود گام است. دارای 16 ماژول در 6 دوره آموزشی و پروژه های عملی است. پس از تکمیل، گواهی دیجیتال دریافت خواهید کرد.
  • هزینه : برنامه منبع و گواهی استخدام 1125 دلار هزینه دارد. به سایر برنامه ها و دوره های گواهینامه AIHR با 1850 دلار دسترسی داشته باشید.

در پایان برنامه منبع یابی و استخدام، گواهینامه ای به شما اعطا می شود:

AIHR Sourcing and Recruiting Certificate sample.AIHR Sourcing and Recruiting Certificate sample.

6. برنامه صدور گواهینامه استخدام – REI (موسسه آموزش استخدامی)

نمای کلی برنامه

این برنامه از موسسه آموزش استخدام به استخدام کنندگان کمک می کند تا توانایی های استخدام و مهارت های مدیریت مشتری خود را بهبود بخشند.

آنچه یاد خواهید گرفت:

  • برند: چگونه با مدیران و کاندیداهای استخدام یک نام تجاری مثبت برای استخدام ایجاد کنیم
  • شغل: یادگیری تکنیک های پرسشگری مناسب برای هدایت هر مدیر استخدامی در تعریف و اولویت بندی مهارت های مورد نیاز نقش
  • شکار : استفاده از ابزارهای منبع یابی مناسب و استفاده مناسب از هر کدام برای شناسایی نامزدهای بالقوه
  • فروش: استفاده از پنج مرحله اساسی فروش ضروری برای استخدام و تبدیل نامزدهای منفعل به متقاضیان علاقه مند و درگیر
  • معامله : ارائه پیشنهادهای شغلی متقاعد کننده و مبتنی بر احساس
  • ترک: مشاوره نامزدها در مورد پاسخ های مورد انتظاری که در طول استعفا تجربه کرده اند
  • شروع : نحوه جذب نیروهای جدید: آماده سازی، کاغذبازی و فناوری

جزئیات

  • برای چه کسانی است : استخدام کنندگان تازه کار و با تجربه.
  • فرمت : برنامه گواهی استخدام یک برنامه تعاملی است که از هفت ماژول اصلی تشکیل شده است. همچنین دارای ماژول های اضافی است که به موضوعاتی مانند مهارت های پیشرفته منبع یابی و معیارهای عملکرد اختصاص داده شده است. دوره های زنده نیز در صورت درخواست در دسترس هستند.
  • هزینه : معمولی: 799 دلار، تخفیف: 699 دلار

7. برنامه گواهینامه کسب استعدادهای استراتژیک – AIHR

نمای کلی برنامه

برنامه گواهینامه اکتساب استعدادهای استراتژیک برای استخدام کنندگان و متخصصان استعدادیابی است که علاقه مند به مشارکت استراتژیک در سازمان خود هستند. این شما را با مهارت های مناسب برای توسعه و اجرای یک استراتژی جذب استعداد مجهز می کند که به سازمان شما مزیت رقابتی در بازار کار می دهد.

این برنامه موضوعات زیر را پوشش می دهد:

  • استراتژی اکتساب استعداد و برنامه ریزی نیروی کار : همسویی استراتژی جذب استعداد و برنامه ریزی نیروی کار با اهداف سازمانی
  • استخدام بهار: استفاده از روش شناسی چابک برای استخدام
  • تفکر طراحی و تجربه کاندیدا: اجرای استراتژی نامزد خود و ایجاد یک تجربه تاثیرگذار برای نامزد
  • تعریف مجدد EVP (ارزش پیشنهادی کارکنان): اصول EVP، مقابله با ابعاد EVP ملموس و ناملموس
  • مدیریت استعدادیابی: مشارکت با کسب و کار برای طراحی و مدیریت یک استراتژی جذب استعداد تاثیرگذار
  • تجزیه و تحلیل استخدام : استفاده از داده ها برای ارزیابی تلاش های کسب استعداد شما

جزئیات

  • برای چه کسی است : استخدام، جذب استعداد، و متخصصان منابع انسانی در همه سطوح.
  • فرمت : این دوره به صورت آنلاین و خود گام است. این شامل 6 دوره در 13 ماژول، و همچنین آزمون ها و پروژه های عملی است.
  • هزینه : برنامه گواهینامه کسب استعدادهای استراتژیک 1125 دلار هزینه دارد. شما می توانید به مدت 12 ماه به تمام دوره های AIHR با 1850 دلار دسترسی داشته باشید.

8. Tech Recruiter Certification 2.0 – Recruiting Innovation

نمای کلی برنامه

هدف برنامه صدور گواهینامه استخدام کننده فناوری تقویت اعتماد به نفس فنی شما، مشارکت موثر با استعدادهای برتر فناوری اطلاعات و تبدیل شدن به یک شریک مورد اعتماد تیم استخدامی است.

این برنامه موضوعات زیر را پوشش می دهد:

  • تاکتیک های استخدام فنی: ایجاد شرح شغل قانع کننده، پیام های اطلاع رسانی، و استراتژی های منبع یابی
  • چارچوب همسویی: انجام مصاحبه های فنی موثر
  • مدیریت محصول: یادگیری در مورد مدیریت محصول، استراتژی محصول
  • طراحی UX: کشف استعداد طراحی UX
  • مهندسی Front-End: غواصی در ویژگی های مهندسی جلویی
  • مهندسی Back End : جعبه ابزار، پشته فناوری و پیشرفت شغلی مهندسین بک‌اند
  • مهندسی DevOps: چگونه توجه متخصصان DevOps را جلب کنیم

جزئیات

  • برای چه کسی است : این دوره یک دوره آموزشی عالی برای استخدام کنندگان جدید و یک دوره آموزشی عالی برای استخدام کنندگان با تجربه است.
  • فرمت : این برنامه شامل 7 دوره ذکر شده در بالا، شامل 10 ساعت محتوای ویدیویی است. شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانند برای تکمیل یادگیری خود، کتاب راهنمای تاکتیک‌های استخدام‌کننده فناوری را دانلود کنند.
  • هزینه : شرکت کنندگان می توانند به طور کامل 849 دلار پرداخت کنند یا 149 دلار در ماه در 6 اقساط ماهانه پرداخت کنند.

9. استخدام کننده آزاد فناوری – آکادمی استخدام فناوری

نمای کلی برنامه

برنامه Freelance Tech Recruiter برای استخدام‌کنندگان فناوری اطلاعات طراحی شده است که می‌خواهند توانایی‌های استخدام خود را تقویت کنند و به شرکای تجاری مدیران و مشتریان استخدام فناوری اطلاعات تبدیل شوند.

در این دوره یاد خواهید گرفت:

  • اصطلاحات مختلف فناوری اطلاعات و نقش های فناوری اطلاعات
  • ریز طاقچه و تعهد خود را انتخاب کنید
  • استخر استعداد خود را بسازید
  • نمایه لینکدین خود را مجدداً برندسازی کنید
  • ایجاد محتوا برای مخاطبان خاص خود
  • جذب اولین (یا بعدی) مشتری برای کار کردن
  • نیازهای شغلی مشتری خود را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید
  • یافتن نامزدهای واجد شرایط
  • غربالگری نامزدهای فناوری اطلاعات و ارزیابی تناسب فنی و فرهنگی
  • استفاده از ابزارهای جدید هوش مصنوعی و تعیین اهداف
  • بهره وری خود را افزایش دهید.

این دوره همراه با عضویت آکادمی استخدام فناوری، همراه با تماس‌های انفرادی مربیگری است.

پس از اتمام دوره، گواهینامه خود را دریافت می کنید و آن را در نمایه لینکدین خود قرار می دهید و اعتبار خود را افزایش می دهید.

جزئیات

  • برای چه کسی است : برای همه، از مبتدیان بدون تجربه در صنعت IT گرفته تا متخصصان منابع انسانی و استعدادیابی متوسط و استخدام کنندگان فناوری باتجربه.
  • فرمت : آنلاین.
  • هزینه : 10000 دلار پس از پرداخت در ابتدا 30 درصد هزینه راه اندازی پرداخت می کنید. 70 درصد باقیمانده از پورسانت های به دست آمده پرداخت می شود.

سوالات متداول

استخدام کننده گواهی شده چیست؟

استخدام کننده گواهی شده یک متخصص استخدام است که یک برنامه را به پایان رسانده و یک آزمون واجد شرایط را برای نشان دادن مهارت ها و دانش خود در استخدام گذرانده است. گواهینامه ها می توانند اعتبار شما را افزایش دهند و آینده شغلی شما را به عنوان یک استخدام کننده بهبود بخشند.

یک استخدام کننده باید چه گواهینامه هایی داشته باشد؟

بسیاری از سازمان ها گواهینامه ها و گواهینامه ها را ارائه می دهند و انواع مختلفی از این اعتبارنامه ها بسته به حوزه تخصصی شما وجود دارد. نمونه هایی از گواهینامه ها و گواهی های استخدامی که به طور گسترده شناخته شده اند عبارتند از:
– گواهینامه های استخدام توسط انجمن استخدام کنندگان بین المللی (AIRS)
– گواهینامه تخصصی کسب استعدادهای SHRM
– برنامه گواهی منبع یابی و استخدام توسط AIHR

کدام گواهینامه برای کسب استعداد بهتر است؟

در کنار گواهینامه تخصصی استعدادیابی توسط SHRM، می توانید در برنامه گواهینامه استعدادیابی استراتژیک AIHR ثبت نام کنید. این شایستگی ها و دانش را در اختیار شما قرار می دهد تا به طور استراتژیک به موفقیت سازمان شما کمک کند و همچنین به شما امکان می دهد اعتبار (دوباره) گواهینامه خود را کسب کنید.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *