دستیابی به شفافیت در محیط کار: راهبردهای موفقیت (با مثال)

شفافیت در محل کار تقریباً بر هر جنبه ای از چرخه زندگی کارکنان، از جذب و استخدام گرفته تا حفظ و توسعه، تأثیر می گذارد.

در این مقاله، اهمیت شفافیت در محل کار، پیامدهای فقدان آن و 9 اقدامی که سازمان ها می توانند برای ارتقای شفافیت در محیط کار انجام دهند را بررسی خواهیم کرد.

مطالب
شفافیت در محیط کار چیست؟
چرا شفافیت در محل کار مهم است
تاثیر عدم شفافیت در محیط کار
نمونه هایی از شفافیت در محیط کار
چگونه شفافیت را در محل کار بهبود دهیم
سوالات متداول

شفافیت در محیط کار چیست؟

شفافیت محل کار زمانی است که یک سازمان و کارکنان آن به طور آشکار و آزادانه اطلاعاتی را در مورد فرآیندها، تصمیمات، اهداف، انتظارات و موارد دیگر به اشتراک می گذارند.

در محیط کار امروزی، یک عنصر قانونی نیز برای شفافیت وجود دارد که سازمان ها و منابع انسانی باید در نظر بگیرند. به عنوان مثال، قانون در مورد شفافیت پرداخت ها، با هدف اطمینان از دریافت دستمزد برابر برای کار با ارزش برابر است.

4 رکن شفافیت

فرهنگ میمون چهار رکن کلیدی شفافیت در محیط کار را شناسایی کرد که عبارتند از:

  1. ارتباط: ارتباط شفاف در درجه اول به معنای دو چیز است: 1) اطمینان از اینکه پیام ها قابل درک هستند و 2) گوش دادن فعالانه به بازخورد.
  2. پاسخگویی : در یک محل کار شفاف، مردم می دانند چه کسی در قبال چه چیزی پاسخگو است. این شانس انجام تعهدات را افزایش می دهد و افراد مسئولیت کارهایی را که طبق برنامه پیش نرفتند را به عهده می گیرند.
  3. افشای اطلاعات: دسترسی افراد به اطلاعات مربوطه برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است.
  4. دسترسی: در یک سازمان شفاف، افراد می توانند به راحتی به اطلاعاتی که برای انجام کارهای خود نیاز دارند، بدون موانع غیر ضروری دسترسی پیدا کنند.

به‌طور فزاینده‌ای، شرکت‌هایی را می‌بینیم که شفافیت خود را فراتر از محل کار و در جهان گسترده‌تر به اشتراک می‌گذارند و پیشرفت خود را در مورد DEIB به اشتراک می‌گذارند.

The 4 key pillars of transparency in the workplace are communication, accountability, accessibility and disclosure of information.The 4 key pillars of transparency in the workplace are communication, accountability, accessibility and disclosure of information.

چرا شفافیت در محل کار مهم است

دلایل متعددی وجود دارد که چرا شفافیت در محل کار ضروری است:

  • ایجاد اعتماد: هنگامی که شفافیت به خوبی انجام شود، حس اعتماد را بین کارکنان و مدیران تقویت می کند.
  • ترویج فرهنگ باز بودن: محیطی که در آن سؤالات، نگرانی‌ها و ایده‌ها می‌توانند آزادانه بیان شوند، نوآوری و بهبود مستمر را تشویق می‌کند – و نامزدها را جذب می‌کند. طبق تحقیقات Slack در سال 2018، 87٪ از کارگران می خواستند شرکت آینده آنها شفاف باشد.
  • شایعات و اطلاعات نادرست را کاهش می دهد: شفافیت احتمال انتشار شایعات و اطلاعات نادرست در سازمان را به حداقل می رساند.
  • تصمیم گیری را بهبود می بخشد: با دسترسی به اطلاعات کامل تر و دقیق تر، کارکنان در همه سطوح می توانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.
  • مدیریت تغییر را تسهیل می کند: در طول زمان تغییر، شفافیت می تواند به کاهش مقاومت و ترس کارکنان کمک کند.
  • مسئولیت پذیری را تشویق می کند: زمانی که اقدامات و تصمیمات به صورت شفاف اتخاذ شود، احساس مسئولیت پذیری را در بین کارکنان ایجاد می کند.
  • انطباق با قوانین را تضمین می کند : نمونه ای از آن را می توان در قانون شفافیت محل کار ایلینوی یافت. هدف از این اقدام مبارزه با آزار جنسی و سایر انواع تبعیض است. به زبان ساده، کارفرمایان را از انعقاد قرارداد با کارمندان (پیمانکاران، مشاغل آزاد و غیره) منع می کند که شامل بند عدم افشای آزار و اذیت یا تبعیض در محل کار است.

تاثیر عدم شفافیت در محیط کار

از سوی دیگر، عدم شفافیت در محیط کار نیز پیامدهای خود را دارد. در اینجا چیزی است که آنها می توانند به نظر برسند:

  • کاهش نوآوری و خلاقیت: شفافیت محیطی را تقویت می‌کند که در آن ایده‌ها می‌توانند آزادانه به اشتراک گذاشته شوند و بحث و گفتگو شوند. بدون آن، نوآوری و خلاقیت را می توان خفه کرد، زیرا کارکنان ممکن است احساس ناامنی یا بی انگیزگی برای ارائه ایده های خود کنند.
  • استانداردهای اخلاقی به خطر افتاده: فقدان شفافیت در محل کار می تواند منجر به کنترل نشدن رویه های مشکوک شود. این وضعیت می تواند استانداردهای اخلاقی سازمان را به خطر بیندازد و منجر به خطرات قانونی یا اعتباری شود.
  • خرابی ارتباطات: فقدان شفافیت اغلب منجر به ارتباطات ضعیف در سراسر سازمان می شود. سوء تفاهم ها رایج تر می شود و منجر به ناکارآمدی و خطا در کار می شود.
  • مشارکت کمتر کارکنان: کارمندانی که احساس می کنند از حلقه دور مانده اند، می توانند مشارکت و انگیزه خود را کاهش دهند. این عدم مشارکت بر بهره وری، رضایت شغلی و روحیه کلی نیروی کار تأثیر می گذارد.

نمونه هایی از شفافیت در محیط کار

شفافیت در کار چگونه است؟ نمونه های متعددی در مراحل مختلف چرخه زندگی کارکنان وجود دارد.

در این بخش، سه مورد از آنها را به اشتراک می گذاریم:

1. شفافیت در جذب و گزینش

DHL Aviation یک تصویر اصلی از شیوه های استخدام و انتخاب شفاف ارائه می دهد. آنها 65 درصد از مشاغل خالی را در داخل پر می کنند و بیش از نیمی از C-suite را افرادی تشکیل می دهند که در خط مقدم شروع به کار کرده اند.

با به اشتراک گذاشتن این آمار با نامزدها، استخدام کنندگان انتظارات واقع بینانه را تعیین می کنند و تعهد شرکت به فرصت های رشد داخلی را نشان می دهند.

2. شفافیت در جبران خسارت و مزایا

MIMOSA Diagnostics شفافیت رادیکالی در مورد پرداخت ها، درگیری ها، و مسائل سازمانی و تجاری را پذیرفت. آنها فقط از افشای اطلاعات شخصی که کارکنان مایل به حفظ خصوصی آنها بودند و همچنین جزئیات سرمایه گذار خودداری کردند.

به عنوان مثال، از نظر شفافیت پرداخت در MIMOSA، کارکنان موظف بودند قبل از افشای ارقام دستمزد افراد، معیارهایی را که حقوق آنها را تعیین می‌کرد، درک کنند و از تعیین دستمزد منصفانه اطمینان حاصل کنند. برای تسهیل این امر، شرکت یک رویکرد ساختاریافته برای تصمیم گیری در مورد پرداخت ایجاد کرد.

3. شفافیت در تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB)

ایجاد یک بخش جامع DEIB در یک وب سایت شرکتی یک چیز است. کارفرمایی واقعا متنوع، عادلانه و فراگیر بودن یکی دیگر از موارد دیگر است.

بسیاری از سازمان ها تعهد خود را به نمایندگی زنان در رهبری در روز جهانی زن از طریق رسانه های اجتماعی جشن می گیرند. یک سال، فرانچسکا لاوسوم و علی فنسوم یک ربات چت مبتنی بر جنسیت ایجاد کردند که داده‌های در دسترس عموم را از این شرکت‌ها استخراج می‌کرد. هدف ارزیابی تعهد شرکت ها به برابری جنسیتی در محیط کار بود.

یافته ها تفاوت های قابل توجهی را بین لفاظی و عمل نشان می دهد. برای مثال، علیرغم اینکه فرودگاه هیترو «زنان در هیترو» را برجسته کرده است، میانگین دستمزد ساعتی زنان 14 درصد کمتر از مردان در سازمان است.

برخی از شرکت‌ها برای شفاف‌سازی درست در محل کار گام‌هایی برمی‌دارند. به عنوان مثال، نایک “هدف های هدف 2025” خود را با گزارش های مختلفی برای دانلود برای بازدیدکنندگان منتشر کرده است که توضیح می دهد شرکت در مورد برابری پرداخت، نمایندگی، گنجاندن و موارد دیگر در سازمان چه می کند.

چگونه شفافیت را در محل کار بهبود دهیم

چندین استراتژی وجود دارد که منابع انسانی می تواند برای بهبود و تضمین شفافیت در محل کار در طول چرخه زندگی کارکنان اتخاذ کند.

استراتژی 1: شفافیت را در برندسازی کارفرمای خود اتخاذ کنید

به جای (بیش از) فروش مزایای کار برای سازمان، به انتقال همه جوانب (حتی جنبه های کمتر جذاب) شغل و صنعت فکر کنید.

برای مثال، فرض کنید افرادی را برای کار در نقشی استخدام می‌کنید که می‌تواند از نظر فیزیکی سخت باشد. به کاندیداها توضیح دهید که این نقش به چه چیزی نیاز دارد. توصیفات کارمندان بدون سانسور از افرادی که اخیراً به شرکت پیوسته‌اند را در وب‌سایت خود بگنجانید که تصویری واقعی از آنچه برای انجام موفقیت‌آمیز این نقش نیاز است را نشان می‌دهد.

استراتژی 2: انتظارات واقع بینانه و مبتنی بر واقعیت را تنظیم کنید

شفافیت استخدام و گزینش جنبه های مختلفی را در بر می گیرد.

اولاً، شامل شفافیت در مورد فرآیند درخواست است: متقاضیان باید چه چیزی را پیش بینی کنند؟ چقدر زود می توانند منتظر پاسخ باشند؟ جدول زمانی کل فرآیند چیست؟ برای پرس و جو باید با چه کسی تماس بگیرند؟

ثانیاً، شامل شفاف بودن در مورد انتظارات شغلی و سازمانی است: چه محدوده حقوقی ارائه می شود؟ سازمان چه چشم انداز رشدی را ارائه می دهد و در چه بازه زمانی؟ چه استانداردهای عملکردی از کارکنان انتظار می رود؟

در نهایت، جنبه ای که اغلب نادیده گرفته می شود و در عین حال حیاتی است، ایجاد انتظارات روشن در مورد آنچه که نباید پیش بینی شود، است. به عنوان مثال، در یک شرکت سریع، بسیار مهم است که به نامزدها یا استخدام‌کنندگان جدید بگوییم که بسیاری از جنبه‌ها بدون ساختار هستند و نیاز به ابتکار خود محور دارند.

استراتژی 3: سطوح مختلف شفافیت را بررسی کنید

توجه داشته باشید که همه اطلاعات را نمی توان یا نباید به طور آشکار با هر کارمند به اشتراک گذاشت (همانطور که قبلاً در مثال MIMOSA Diagnostics دیدیم).

طبقه بندی اطلاعات و تعیین سطح مناسب از شفافیت برای هر سطح بر اساس عواملی مانند ارتباط، حساسیت و تأثیر بالقوه.

استراتژی 4: گفتگوی مداوم را تشویق کنید

مدیران را در مورد رویکرد مدیریت عملکرد به عنوان یک مکالمه مستمر (که به عنوان گفتگوی مستمر نیز نامیده می شود) آموزش دهید و به جای گفتگوهای سالانه، در طول سال با کارکنان خود گفتگوهای مداوم داشته باشید.

انجام این کار باعث ایجاد رابطه قوی تری بین مدیر و کارمند می شود که اغلب منجر به اعتماد و شفافیت بیشتر می شود.

استراتژی 5: باز کردن کانال های ارتباطی

کانال‌های متعددی را برای ارتباطات آزاد ایجاد و نگهداری کنید، مانند جلسات منظم (در سطح شرکت)، سالن‌های شهر، جعبه‌های پیشنهادات و پلتفرم‌های دیجیتال که در آن کارکنان می‌توانند نگرانی‌های خود را بیان کنند، سؤال بپرسند و بازخورد ارائه کنند.

اطمینان حاصل کنید که این کانال ها برای همه کارمندان قابل دسترسی هستند و به طور فعال برای پاسخ ها و اقدامات نظارت می شوند.

استراتژی 6: کارکنان را در تصمیم گیری مشارکت دهید

بر اساس نظرسنجی Visier، 52 درصد از پاسخ دهندگانی که به کارفرمای خود اعتماد دارند، این کار را انجام می دهند، زیرا در مورد سیاست ها و اقدامات شرکت شفاف هستند.

مشارکت فعال کارکنان در تصمیم گیری نقشی حیاتی در این امر ایفا می کند. این را می توان به روش های مختلفی به دست آورد، برای مثال، با توانمند ساختن آنها برای تعیین اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد یا سازماندهی روزهای استراتژی طوفان فکری.

استراتژی 7: به‌روزرسانی‌ها و گزارش‌های منظم را ارائه دهید

به‌روزرسانی‌های منظم در مورد عملکرد شرکت، از جمله موفقیت‌ها، چالش‌ها و زمینه‌های بهبود را ارائه دهید. این را می توان از طریق خبرنامه، ایمیل، کانال های Slack یا جلسات اختصاصی انجام داد.

استراتژی 8: ایجاد فرهنگ بازخورد

فرهنگ بازخوردی را پرورش دهید که در آن دادن و دریافت بازخورد تشویق و ارزش گذاری شود. این شامل تقویت مثبت و انتقاد سازنده است. آموزش کارکنان در ارائه و دریافت بازخورد مؤثر می تواند به ایجاد یک محل کار بازتر و ارتباطی کمک کند

همچنین برای کارمندان و کسب و کار ضروری است که بر اساس بینش هایی که دریافت می کنند عمل کنند. بر اساس نظرسنجی Visier، یکی از دلایل اصلی عدم اعتماد کارکنان به کارفرمایان این بود که شرکت بازخورد کارمندان را دنبال نکرد.

استراتژی 9: شفافیت در قوانین و انتظارات ایجاد کنید

در مورد نقش ها و انتظارات شفافیت ارائه دهید. از ابزارهایی مانند برنامه‌های 30-60-90 روزه، الگوهای نقش‌ها و مسئولیت‌ها، برنامه‌های توسعه کارکنان و معیارهای عملکرد استفاده کنید تا به کارکنان در درک آنچه از آنها انتظار می‌رود کمک کنید.

خوراکی های کلیدی

  • یک محل کار شفاف یکی از ارکان اعتماد و مشارکت کارکنان است. این یک عنصر کلیدی برای افراد است که تصمیم می گیرند در چه شرکتی کار کنند.
  • شفافیت در هر جنبه ای از چرخه زندگی کارکنان نقش دارد. برای ایجاد شفافیت بیشتر در محل کار، 9 نکته عملی که در این مقاله ذکر شده است می تواند نقطه شروع عالی باشد.

سوالات متداول

شفافیت در محیط کار به چه معناست؟

شفافیت در محل کار به تمرین باز بودن، صادق بودن و روراست بودن در مورد جنبه های مختلف کسب و کار با همه ذینفعان آن از جمله کارمندان، مدیران و گاهی اوقات حتی مشتریان اشاره دارد.

چرا شفافیت سازمانی مهم است؟

شفافیت سازمانی از جمله برای ایجاد اعتماد، بهبود تصمیم گیری، افزایش مشارکت و انطباق با قوانین (محلی) ضروری است.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *