شناخت همتایان در محل کار: چیستی، چرایی و چگونه

شناخت کارکنان بخش مهمی از یک محل کار موفق است. چگونه سازمان شما می تواند از شناخت همتایان برای ایجاد انگیزه در کارکنان و ایجاد یک محیط کاری مشارکتی و جذاب استفاده کند؟

مطالب
تشخیص همتا چیست؟
چرا شناخت همتا اهمیت دارد
راه اندازی یک برنامه موفق شناسایی همتایان
در یک یادداشت پایانی

تشخیص همتا چیست؟

به رسمیت شناختن همتایان، که به عنوان شناسایی همتا به همتا نیز شناخته می‌شود، زمانی است که کارمندان به طور عمومی کمک، مشارکت، مهارت‌ها، استعدادها یا کارهای خوب انجام شده یکدیگر را تشخیص می‌دهند.

تشخیص همتا به همتا می تواند در اشکال و اندازه های مختلف باشد. در یک چت تیمی یا شرکتی، در طول یک جلسه (در یا آفلاین)، یک ایمیل، یک ابزار بازخورد، یک جایزه کوچک، یک تایید لینکدین، و این لیست ادامه دارد.

انواع مختلفی از شناسایی کارکنان وجود دارد. سه مورد متداول عبارتند از همتا به همتا، رهبر به تیم، و کارفرما به کارمند. برنامه شناسایی کارکنان معمولاً ترکیبی از این موارد است.

قدرت یک Post-It

اکنون، قبل از اینکه به موضوع اصلی تشخیص همتایان بپردازیم، اجازه دهید نگاهی به یک مثال کلمه واقعی بیندازیم. ما می توانیم آن را “قدرت یک پس از آن” بنامیم.

شرکت ابزار آلمانی E.On یک برنامه تشخیص معرفی کرد که تشخیص شخصی را از طریق یادداشت های تشکر دیجیتالی و فیزیکی تشویق می کرد.

در E.On، به رسمیت شناختن کارمندان توسط سلسله مراتب سازمانی محدود نمی شد و به این معنی بود که افراد می توانند به معنای واقعی کلمه یک یادداشت تشکر را از هر فردی در سازمان دریافت کنند، صرف نظر از “رتبه” آنها.

در نتیجه، مدیران ارشد در نهایت برای تقریبا هزار کارمند یادداشت های تشکر ارسال کردند. در اینجا برخی از نتایج آورده شده است:

  • امتیاز انگیزه کارکنان E.On از 61% به 69% رسید.
  • کارمندانی که احساس ارزشمندی می کردند از 39 درصد به 52 درصد رسیدند.
  • درک کارکنان از چشم انداز تجاری E.On از 57% به 75% رسیده است.

بسیار چشمگیر است، اینطور نیست؟ و یک مثال زیبا از اینکه چگونه یک اقدام ساده برای شناسایی – یک یادداشت تشکر – می تواند تأثیر باورنکردنی بر تجارت داشته باشد.

چرا شناخت همتا اهمیت دارد

به معنای واقعی کلمه انبوهی از دلایل وجود دارد که چرا ایجاد یک محیط کاری مهم است که در آن قدردانی از همتایان مانند طبیعت دوم برای افراد باشد. در اینجا چند مورد از آنها وجود دارد:

  • روابط بهتر با کارکنان بدیهی است برای شروع. ایجاد فرهنگی که در آن مردم از تشکر کردن و شناسایی عمومی همسالان خود دریغ نکنند، آنها را گرد هم می آورد، کار گروهی را بهبود می بخشد و آنها را تشویق می کند که همیشه راه بیشتری را طی کنند.
  • ایجاد برابری در محیط کار تشخیص همتا به همتا فقط به همتایان محدود نمی شود. باید به کارکنان این امکان را بدهد که به مدیران خود و سایر افراد سازمان نیز بازخورد بدهند – همانطور که در مثال E.On دیدیم.
    به این ترتیب، به رسمیت شناختن همتایان به ایجاد فرهنگی کمک می کند که برای تک تک صداهای شرکت ارزش قائل شود و برابری را تقویت کند.
  • ارتقای ارزش های سازمانی شناخت می تواند راه خوبی برای ترویج برخی رفتارها نیز باشد، به عنوان مثال، رفتارهای مرتبط با ارزش های سازمانی شما.
    به عنوان مثال، در AIHR، ما شرکت هفتگی خود را در صبح دوشنبه برگزار می کنیم. همکار ما که این جلسه را تسهیل می کند تقریباً هر هفته فردی را در شرکت برجسته می کند که به گونه ای رفتار کرده است که به زیبایی با ارزش های ما مطابقت داشته باشد.
    این همیشه منجر به یک دور تشویق (مجازی) و bravos – در واقع به رسمیت شناختن همتایان – می شود و افراد دیگر را تشویق می کند که به گونه ای رفتار کنند که با ارزش های شرکت نیز مطابقت داشته باشد.
  • کارکنان در کارهای روزمره خود با اهداف سازمانی هماهنگ می شوند . به رسمیت شناختن کارکنان می تواند (و باید) راهی برای ارتباط دادن کار روزمره افراد با اهداف سازمانی شما باشد. در زیر چند نمونه از آنچه که این می تواند به نظر برسد را ارائه می دهیم.
  • تقویت تعامل پایدار کارکنان. شناخت همتا به همتا می تواند تأثیر مثبتی بر مشارکت کارکنان داشته باشد. در واقع، بازخورد مثبت همتایان اغلب (بسیار) بهتر از تحسین یک مدیر مستقیم دریافت می‌شود. یکی از دلایل این امر این است که یک همتا دقیقاً می‌داند انجام کار چگونه است. آنها چالش های آن را می دانند و می دانند که رسیدن به اهداف مشخص چقدر می تواند دشوار باشد. به این ترتیب، گرفتن یک تعریف از یک همکار می تواند ارزشمندتر و با ارزش تر تلقی شود. این به نوبه خود باعث افزایش شادی افراد در محل کار و در نتیجه مشارکت آنها می شود.
    ما این را در مثال E.On نیز دیدیم. به لطف ابتکار یادداشت تشکر شرکت، مردم احساس (به طور قابل توجهی) انگیزه و ارزش بیشتری داشتند.
  • افزایش اعتماد، بهره وری و عملکرد. کارمندان متعهد تمایل دارند بهره وری بیشتری داشته باشند و عملکرد بهتری داشته باشند، در اینجا چیز جدیدی نیست. علاوه بر آن، شناخت همتایان و نشان دادن قدردانی از استعداد، کار و رفتار همکارانتان باعث ایجاد اعتماد بین افراد می شود.

و لیست ادامه دارد…

دیگر مزایایی که اغلب نام برده می شود از شناسایی همتایان عبارتند از:

  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کارکنان
  • همکاری بهتر
  • افزایش شفافیت
  • بهبود روحیه کارکنان
  • کاهش جابجایی کارکنان و؛
  • روحیه تیمی و رفاقت عالی.

راه اندازی یک برنامه موفق شناسایی همتایان

1. ایجاد فرهنگ شناخت را شروع کنید

گفتن این کار آسان تر از انجام آن و موضوعی است که به خودی خود ارزش یک مقاله را دارد. با این حال، عناصر خاصی وجود دارد که باید در اینجا به خاطر داشت:

  • اطمینان حاصل کنید که همه افراد در سازمان، از پایین به بالا و بالعکس، به رسمیت شناخته می شوند.
  • اهمیت شناخت را در فرآیند برندسازی و استخدام کارفرما نشان دهید.
  • یک برنامه شناسایی کارکنان بسازید و اجرا کنید.
  • به طور مکرر و واضح در مورد برنامه شناسایی کارکنان خود ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که همه افراد شرکت در مورد آن اطلاع دارند.
Setting Up a Peer Recognition ProgramSetting Up a Peer Recognition Program

2. هدف(های) خود را مشخص کنید

همانطور که قبلاً دیدیم، شناسایی همتایان می‌تواند، در میان چیزهای دیگر، عملکرد کارکنان، مشارکت، بهره‌وری و حفظ را افزایش دهد. به نوبه خود، بهبود این معیارها تأثیر مثبتی بر نتیجه سازمان شما دارد.

بنابراین، چه چیزی را می خواهید به دست آورید و چگونه این به اهداف تجاری سازمان شما مرتبط است؟ آیا می خواهید حفظ کارکنان را بهبود ببخشید؟ یا بهتر بگوییم سطوح تعامل شما؟ یا شاید هر دو؟

در مورد این و همچنین در مورد اینکه چگونه می خواهید موفقیت را تعریف کنید و چگونه می خواهید این را اندازه گیری کنید فکر کنید.

یک مثال ساده فرض کنید می خواهید یک ابتکار تشخیص همتایان را اجرا کنید تا مشارکت کارکنان خود را تا 3 درصد در 3 ماه بهبود بخشد. برای اندازه گیری نتایج، از نظرسنجی کارمندان استفاده می کنید و یک گروه تمرکز کارمند ایجاد می کنید.

یک راه آسان برای هدایت تنظیم هدف، روش SMART است (SMART مخفف عبارت Specific، Measurable، Achievable، Relevant و Timely است).

3. به آداب شناخت پایبند باشید

بله، وقتی صحبت از ستایش در ملاء عام می شود، «آداب» خاصی وجود دارد. شناسایی همتایان برای موفقیت باید خاص، واقعی، به موقع و مداوم باشد. به عبارت دیگر، هرچه بتوانید در مورد اینکه دقیقاً برای چه چیزی تحسین می کنید دقیق تر باشید، بهتر است.

برای مثال، اگر یکی از ارزش‌های شرکت شما این است که «مالکیت بگیرید» و می‌خواهید یکی از کارمندانتان را به خاطر انجام این کار تحسین کنید، فقط نگویید «مونیکا، هفته گذشته مالکیت خوبی نشان دادید، آفرین».

در عوض، چیزی مانند «مونیکا، متوجه شدید که وب‌سایت ما در آخر هفته از کار افتاده است.» بگویید. به جای اینکه برای انجام کاری در مورد آن تا دوشنبه منتظر بمانید، خود را بر عهده گرفتید که با سرویس میزبانی ما تماس بگیرید و مشکل را حل کنید تا مشتریان ما آنقدر که می توانستند تحت تأثیر آن قرار نگیرند. شما مالکیت بزرگی در آنجا نشان دادید، آفرین!

زمان نیز مهم است. مردم نمی خواهند بشنوند که 3 ماه پیش کار بزرگی انجام داده اند. در صورت امکان، برنامه ای بسازید که به افراد امکان می دهد فوراً در هر کجا و در هر زمان به همتایان خود شناسایی کنند.

جای تعجب نیست، شما همچنین می توانید از ابزاری استفاده کنید تا به افراد خود اجازه دهید تا اعضای تیم خود را فوراً شناسایی کنند. برای مثال HeyTaco یک ادغام Slack است (Slack یک ابزار همکاری است) که به افراد اجازه می‌دهد تاکوها را برای همکاران خود به نشانه قدردانی ارسال کنند.

4. مثال هایی ارائه کنید

به کارمندان خود نمونه هایی از رفتارهایی بدهید که می توانند در همکارانشان جستجو کنند. یکی از راه‌های انجام این کار، تجلیل از افرادی است که «زندگی در ارزش‌های شرکت» را در طول یک جلسه هفتگی تیم یا شرکت نشان دادند، همانطور که ما در AIHR در استندآپ‌های صبح دوشنبه‌مان انجام می‌دهیم.

شما همچنین می‌توانید (می‌خواهم بگویم باید) از افراد خود بخواهید نمونه‌هایی از این که فکر می‌کنند همکارانشان ارزش‌های شرکت را نشان داده‌اند را به اشتراک بگذارند.

در مورد اینکه چگونه می توانید به رسمیت بشناسید، واقعاً امکانات بی پایان هستند. دوستان ما در Snacknation چند مثال جالب مانند روز قدردانی از همکار – روزی که برای همکاران و توسط همکاران سازماندهی شده است – و مراسم اهدای جوایز DIY برای افرادی که هر روز سر کار آمدن را به یک لذت مطلق تبدیل می کنند، ذکر می کنند.

5. آن را سرگرم کننده کنید

کلمه ای که فوراً در اینجا به ذهن می رسد گیمیفیکیشن است. امتیازها، نشان‌ها یا هدایا می‌توانند راه بسیار خوبی برای دادن تلنگر ملایم به افراد و تشویق آنها به شرکت در برنامه شناسایی همتایان شما باشد.

البته، می‌توانید از یک ابزار نرم‌افزار اختصاصی برای این کار استفاده کنید (اطلاعات بیشتر در مورد آن در زیر)، اما همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید که این کار را به روش قدیمی با یک تابلوی امتیازی بزرگ که به دیوار آویزان است برای دیدن همه انجام دهید – و تغییراتی در آن ایجاد کنید. .

راه‌های دیگری نیز وجود دارد که تشخیص همتا به همتا را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند. در مورد کباب همکار چه می‌شود، به‌عنوان مثال، در جایی که تعارف، بازخورد مثبت و تمجید واقعی با برخی شوخی‌های دوستانه درباره همکار که در حال برشته شدن است، ترکیب می‌شود.

6. استفاده از تکنولوژی را در نظر بگیرید

شناسایی همتایان تنها یکی از انواع شناخت کارکنان است. به‌ویژه اگر تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش می‌دهید – و اگر بودجه لازم را برای آن دارید – ممکن است بخواهید از فناوری استفاده کنید.

پلتفرم‌های مختلفی برای شناسایی کارمندان موجود است که برخی از آنها برای شرکت‌های کوچک و متوسط (مثلاً Assembly و Nectar) مناسب‌تر هستند، و برخی دیگر برای سازمان‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند.

ابزارهای شناسایی همتایان وجود دارد که بر تقویت فرهنگ شرکت و ایجاد روابط معنادار تمرکز دارد، نرم‌افزاری که بر شناخت کلامی و مهربانی تمرکز دارد، راه‌حل‌هایی که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا روی پاداش دادن به رفتارهای مثبت با هدف رشد بلندمدت کسب‌وکار تمرکز کنند و غیره.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، انتخاب یک ابزار یا ابزار دیگر بسیار به شرکت و موقعیت خاص شما بستگی دارد. عناصری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • اندازه شرکت شما
  • بودجه موجود
  • آنچه می خواهید با برنامه شناسایی همتایان خود به دست آورید (اهداف خود)

7. به دلایلی برای جشن گرفتن فکر کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برای اینکه شناخت همتایان واقعا کارساز باشد، ثبات مهم است. یک راه مؤثر برای اطمینان از ثبات در شناخت، تعریف دلایل جشن گرفتن است.

به کار افراد – و همچنین تولد آنها – چه دستاوردها و نقاط عطف فردی و چه تیمی و غیره فکر کنید. اجازه دهید چند مثال برای شما بیاورم.

تیم رسانه‌های اجتماعی شما برای سه‌ماهه‌ی آینده هدف 5k+ دنبال‌کننده در ماه در لینکدین دارد. هر وقت آنها به آن هدف ماهانه رسیدند، شما جشن می گیرید.

مثال دیگر. یکی از شاخص های کلیدی عملکرد مدیر موفقیت مشتری شما این است که امتیاز NPS خود را در سه ماهه اول سال 0.9 امتیاز افزایش دهد. هنگامی که او به آن دست یافت، شما جشن می گیرید.

پیوند دادن دلایل خود برای جشن گرفتن به (برخی از) KPIهای افراد در سازمانتان، راه خوبی برای همسو کردن اهداف سازمانی با شناخت کارکنان است.

ابزاری که به شرکت ها کمک می کند شناخت و پاداش کارکنان را با مدیریت عملکرد مستمر مرتبط کنند، Kazoo است.

8. از شناخت اجتماعی و مالی استفاده کنید

تا اینجا بیشتر در مورد شناخت اجتماعی صحبت کردیم. با این حال، شناسایی مالی می تواند به موفقیت برنامه شناسایی همتایان شما کمک کند.

چگونه؟

به عنوان مثال، به شکل میکروبونوس. یک جایزه خرد شبیه به یک جایزه معمولی است که فقط بسیار (بسیار) کوچکتر است. اگر همتایان بتوانند به همدیگر شلیک کنند، یک جایزه کوچک چند دلاری دریافت می کنند، این می تواند منجر به افراد زیر شود:

  • احساس گناه کمتری در مورد آزار دادن همکاران با سوالاتشان
  • می خواهند برای همکاران خود فراتر از آن عمل کنند
  • شناخته شدن برای “چیزهای کوچک” مانند صرف 15 دقیقه از روز برای کمک به یک همکار

یک جایگزین خوب برای یک جایزه کوچک… یک فنجان قهوه است. Nack همان طور که خودشان می گویند یک برنامه برای قهوه و مهربانی است. این امکان را به افراد می دهد تا به عنوان نشانه ای از شناخت خود، فنجان های قهوه را برای همسالان خود ارسال کنند (و دریافت کنند).

9. رهبری را به الگو تبدیل کنید

مثل همیشه، رهبران سازمان شما نقش مهمی در تبدیل شناخت همتایان به بخشی از رفتار روزمره افراد دارند. این به آنها بستگی دارد که به رسمیت شناختن همتایان خود که می خواهند در میان کارمندان خود ببینند، مدل کنند.

مثال ها می توانند واقعا ساده باشند. به عنوان مثال، هر زمان که یک به‌روزرسانی کسب‌وکار در سطح شرکت وجود دارد، مدیران می‌توانند لحظه‌ای وقت بگذارند تا مشارکت یا دستاوردهای یک مدیر دیگر را تشخیص دهند.

10. موفقیت را بسنجید

بر اساس اهدافی که برای برنامه شناسایی همتایان خود تعریف کرده اید، می توانید موفقیت آن را بسنجید.

بازخورد کارمندان در مورد ابتکار یا برنامه شناسایی همتایان شما در اینجا یک عنصر مهم است. بر اساس بازخورد آنها، می توانید به پیشرفت خود ادامه دهید.

برای مثال، اگر با یک ابتکار کوچک شروع کرده‌اید و نتایج به شما نشان می‌دهد که به شما کمک کرده است تا تعامل را بهبود ببخشید، ممکن است دلیلی برای سرمایه‌گذاری در یک پلتفرم به شما بدهد – یا ممکن است به شما کمک کند که رهبری را متقاعد کنید شما بودجه آن را دارید

در یک یادداشت پایانی

اگر می‌خواهید یک فرهنگ تجاری عالی ایجاد کنید، با تشویق کارمندان خود شروع کنید تا یکدیگر را به خاطر انجام کارهای عالی بشناسند و الگوبرداری کنند.

حتی اگر منابع لازم برای اجرای یک برنامه کاملاً شناسایی همتایان را ندارید، کارهای کوچکی وجود دارد که می توانید برای شروع ساختن فرهنگ شناخت همین حالا انجام دهید.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *