مرخصی سابتی کارمندان: هر آنچه که باید بدانید

مرخصی تعطیل از کار می تواند برای کارمندان و سازمان ها معجزه کند. در این مقاله نگاهی دقیق تر به ساباتیک خواهیم داشت. ما تعریفی از مرخصی ساباتیک ارائه می دهیم و در مورد مزایای رفتن به تعطیلات صحبت می کنیم. ما همچنین روی عناصر کلیدی سیاست مرخصی تعطیلات بزرگنمایی خواهیم کرد و نمونه‌های واقعی ایده‌ها و برنامه‌های تعطیلی را به اشتراک خواهیم گذاشت. برویم

مطالب
مرخصی تعطیل از کار چیست؟
چرا ساباطال مهم است؟ 7 مزایا
خط مشی مرخصی تعطیلات – عناصر کلیدی و الگو
ایده ها و برنامه های تعطیلات
جمع بندی
سوالات متداول

مرخصی تعطیل از کار چیست؟ یک تعریف

مرخصی ساباتیک دوره ای است که در آن کارمند به مدت طولانی استراحت می کند. دلایل گرفتن تعطیلات می تواند متفاوت باشد، از ادامه تحصیل یا کار بر روی یک پروژه شخصی گرفته تا داوطلب شدن، سفر به دنیا، یا گذراندن زمان بیشتر با خانواده.

مرخصی ساباتیک از محل کار متفاوت از انواع دیگر مرخصی است زیرا معمولاً بیشتر طول می کشد – بین یک ماه تا یک سال – و شرکت ها معمولاً فقط به کارمندانی که مدت معینی در شرکت بوده اند مرخصی می دهند. به این ترتیب، ساباتیک را می توان به عنوان یک نوع مزایای کارکنان در نظر گرفت.

چرا ساباطال مهم است؟ 7 مزایا

رفتن به تعطیلات مزیت هایی هم برای کارمند و هم برای کارفرما دارد. بیایید با تأثیرات مثبت مرخصی تعطیلات بر کارمندان شروع کنیم:

  • استرس کمتر. بر اساس مطالعه ای که در بین اساتید دانشگاه انجام شد، افرادی که به تعطیلات رفتند پس از بازگشت استرس کمتری را در محل کار تجربه کردند.
  • افزایش منابع روانی همین مطالعه نشان داد افرادی که از مرخصی تعطیلی بازگشتند از افزایش منابع روانی مانند سلامتی، احساس کنترل و استقلال، انرژی و حتی دانش حرفه ای بیشتر بهره مند شدند!
  • افزایش رفاه. جای تعجب نیست که موارد فوق منجر به افزایش رفاه کلی کسانی شد که از وقفه طولانی مدت از کار برخوردار بودند، به خصوص زمانی که تعطیلات خود را در خارج از کشور خود سپری کردند.

ارائه امکان به کارمندان برای شرکت در تعطیلات مزیت هایی برای کارفرمایان نیز دارد:

  • افزایش رفاه. این واقعیت که کارمندان خوب هستند – و طبق مطالعه ذکر شده در بالا، حتی پس از مدت طولانی پس از بازگشت از تعطیلات خود خوب می مانند – به طور کلی به نفع سازمان است. وقتی مردم احساس خوبی دارند، احتمالاً تأثیر مثبتی بر همکاران خود می‌گذارند، کمتر غیبت می‌کنند، و همچنین می‌توانند سازنده‌تر باشند.
  • آزمون استرس برنامه ریزی جانشین پروری مطالعه دیگری نشان داد که وقتی رهبران اجرایی (در سازمان‌های غیرانتفاعی) مرخصی می‌گیرند، این می‌تواند آزمون خوبی برای کل رهبری یک سازمان باشد.
    در حالی که «شماره‌ها» در تعطیلات هستند، رهبران مشتاق فرصتی برای رشد، بر عهده گرفتن مسئولیت‌های جدید و نشان دادن مهارت‌های رهبری خود دارند. به این ترتیب، مرخصی یک فرد می تواند فرصت خوبی برای آزمایش استرس برنامه ریزی جانشین پروری شما باشد – و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید.
  • آماده برای غیبت های غیرمنتظره. وابسته بودن به عنوان یک تیم به یک یا چند نفر هرگز چیز خوبی نیست. رفتن افراد به تعطیلات، مدیران و تیم‌ها را وادار می‌کند تا برای غیبت‌های (طولانی مدت) آماده شوند تا وقتی کسی ترک می‌کند، کسب‌وکار بتواند طبق معمول ادامه یابد.
  • نام تجاری کارفرما. “گزینه تعطیلات” یک امتیاز خوب است، نه تنها برای کارمندان فعلی بلکه برای نامزدها. این به مردم نشان می دهد که به نیروی کار خود اهمیت می دهید و به وفاداری خود پاداش می دهید. البته، یک برنامه تعطیلات دلیل شماره یک نخواهد بود که نامزدها برای شما کار کنند (و نباید این کار را انجام دهند)، اما زمانی که یک نامزد یک شرکت را با شرکت دیگری مقایسه می کند، می تواند تفاوت ایجاد کند.

خط مشی مرخصی تعطیلات – عناصر کلیدی و الگو

سیاست مرخصی تعطیلی چگونه است؟ قوانین مرخصی تعطیلات چیست؟ تفسیر دقیق یک خط مشی تعطیلات به سازمان بستگی دارد، اما در این بخش، چند سوال را که ممکن است بخواهید در خط‌مشی خود پوشش دهید، فهرست می‌کنیم. ما همچنین یک الگوی خط مشی مرخصی تعطیلات را اضافه می کنیم که می توانید دانلود کنید.

بیایید با عناصری شروع کنیم که خط مشی شما به طور ایده آل پوشش می دهد:

  • چه کسانی واجد شرایط مرخصی تعطیلات هستند؟ برخی از شرکت ها می خواهند از تعطیلات به عنوان راهی برای پاداش دادن به کارمندان خود برای وفاداری آنها استفاده کنند. در این حالت، افراد معمولاً پس از گذراندن دوره معینی با شرکت واجد شرایط مرخصی تعطیلات می شوند.
  • ساباتیک چقدر طول می کشد؟ آیا مردم می توانند سه ماه مرخصی بگیرند؟ یا یک سال؟ آیا این بستگی به مدت زمان کار آنها در شرکت دارد؟ حداکثر مدتی که کارمندان می توانند به مرخصی تعطیلات بروند چقدر است؟
  • ایام تعطیلات پرداختی است یا بدون پرداخت؟ این احتمالاً به بودجه و طول دوره تعطیلات بستگی دارد. برخی از شرکت ها تصمیم می گیرند درصد معینی از حقوق افراد را در مرخصی تعطیلات بپردازند، برخی دیگر حقوق کامل را پرداخت می کنند و همچنین سازمان هایی هستند که تصمیم می گیرند پرداخت نکنند.
    همچنین بسته به دلیلی که کسی می‌خواهد تعطیلات را انجام دهد، می‌توانید تصمیم بگیرید که پرداخت کنید (یا نه). به عنوان مثال، اگر کارمندی بخواهد یک سال طول بکشد تا مدرک (کارشناسی ارشد، دکترا یا موارد دیگر) دریافت کند، می‌توانید این را سرمایه‌گذاری در توسعه او بدانید و به این ترتیب، هزینه‌های او را پوشش دهید.
    از سوی دیگر، می توان استدلال کرد که رفتن به مرخصی تعطیلات، صرف نظر از اینکه چگونه تصمیم می گیرند آن دوره را پر کنند، سرمایه گذاری در توسعه (شخصی) افراد است.
  • هدف از مرخصی تعطیلی چیست؟ بیشتر اوقات هدف از مرخصی تعطیلات کارمندان چیزی در امتداد خطوط «خودسازی» یا «فرصتی برای پیگیری منافع شخصی» خواهد بود.  
  • روند چیست؟ کارمندان چگونه می توانند درخواست دهند؟ آیا آنها باید یک نامه پوششی بنویسند، مانند زمانی که به یک پیشنهاد شغلی پاسخ می دهند یا می توانند به سادگی از فرم درخواست مرخصی شرکت استفاده کنند؟ چقدر از قبل برای درخواست نیاز دارند؟ چه کسی باید مرخصی تعطیلات را تایید کند؟ همه این سؤالات، و بیشتر، نیاز به پاسخ برای ایجاد یک فرآیند ساختاریافته برای مدیریت تعطیلات در سازمان شما دارند.

بر اساس این عناصر، ما یک الگوی خط مشی تعطیلات ایجاد کرده ایم که می توانید از اینجا دانلود کنید. لطفاً به خاطر داشته باشید که این فقط نمونه ای از این است که یک سیاست بسیار اساسی می تواند به نظر برسد. این سند هیچ گونه قوانین و مقررات محلی مربوطه را در نظر نمی گیرد و یک سند قانونی نیست.

Sabbatical leave from workSabbatical leave from work

ایده ها و برنامه های تعطیلات

در AIHR، ما دوست داریم تا جایی که می توانیم نمونه هایی را درج کنیم. در زیر، ما 5 شرکتی را که قبلاً یک برنامه تعطیلات را اجرا کرده اند، فهرست کرده ایم. اگر به فکر قرار دادن مرخصی تعطیلات به مزایای کارکنان خود هستید یا در صورت نیاز به اصلاح خط مشی تعطیلی موجود خود می توانید از آنها به عنوان الهام بخش استفاده کنید.

1. Alta Planning + Design

Alta Planning + Design یک شرکت حمل و نقل چند وجهی در آمریکای شمالی است که مأموریت دارد جوامع فعالی را ایجاد کند که در آن دوچرخه سواری و پیاده روی فعالیت های روزانه ایمن، سالم و سرگرم کننده هستند.

در Alta، کارمندان پس از 5 سال کار، واجد شرایط مرخصی (کوتاه) تعطیلات هستند. آنها می توانند برای سفر به کپنهاگ، آمستردام، یا شهر/منطقه دیگری که دوچرخه سواری راهی برای زندگی است، کمک هزینه دریافت کنند.

من این واقعیت را دوست دارم که برنامه تعطیلات آلتا با ماموریت شرکت در ایجاد جوامع فعال مرتبط است، اگرچه می توانم ببینم که چرا کارمندان ممکن است احساس کنند که گزینه های تعطیلی آنها را محدود می کند.

2. اتودسک

Autodesk یک شرکت نرم افزاری چندملیتی آمریکایی است. در اتودسک، کارمندان در هر چهار سال متوالی کار تمام وقت در اتودسک ایالات متحده، یک مرخصی شش هفته ای با حقوق دریافت می کنند. در حالی که دوره تعطیلات ممکن است خیلی طولانی نباشد، هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد و به طور کامل پرداخت می شود که آن را به یک مزیت جذاب تبدیل می کند.

3. دیلویت

در Deloitte، یک شرکت مشاوره چندملیتی بزرگ، برنامه های تعطیلی مختلفی وجود دارد. در ایالات متحده، کارمندان می توانند یک مرخصی بدون حقوق، یک ماهه یا یک مرخصی سه تا شش ماهه بگذرانند.

اولی را می توان به هر دلیلی گرفت. دومی با چند رشته دیگر همراه است و می‌تواند برای دنبال کردن فرصت‌های رشد شخصی یا حرفه‌ای برای توسعه شغلی یا داوطلبانه استفاده شود. اگر کارمندان بخواهند به تعطیلات چند ماهه بروند، باز هم 40 درصد از حقوق پایه قبل از تعطیلی خود را دریافت می کنند.

4. حماسه

در Epic، یک شرکت نرم افزاری مراقبت های بهداشتی ایالات متحده، کارمندان این امکان را دارند که هر پنج سال یک بار به مرخصی تعطیلی بروند. اگر آنها تصمیم به رفتن داشته باشند، می توانند به مدت چهار هفته این کار را انجام دهند و همچنان به آنها پرداخت می شود. اما این همه ماجرا نیست، اگر یک کارمند اپیک بخواهد به کشوری برود که هرگز در آن نرفته است، شرکت به آنها کمک می کند تا هزینه سفر را تامین کنند و آنها می توانند مهمانی بیاورند که برای او نیز هزینه پرداخت کنند!

5. پاتاگونیا

در پاتاگونیا، یک شرکت آمریکایی پوشاک در فضای باز، آنها به کارکنان خود مرخصی متفاوتی را پیشنهاد می کنند. مردم می توانند به مدت دو ماه با حقوق و دستمزد در یک شرکت محیط زیستی به انتخاب خود داوطلب شوند.

در حالی که مطمئن نیستم که این یک تعطیلی “کامل” باشد، زیرا مردم نمی توانند با مرخصی خود انتخاب کنند که چه کاری می خواهند انجام دهند، من از این واقعیت خوشم می آید که این شرکت به کارمندان خود فرصتی برای استراحت طولانی مدت از کار ارائه می دهد. در حالی که از یک هدف خوب حمایت می کند.

جمع بندی

ساباتیک به اشکال مختلف وجود دارد. اما چه شش هفته یا یک سال دوام بیاورند و چه به صورت داوطلبانه و چه در سفر به سراسر جهان، می توانند تأثیر بسیار مثبتی بر کارمندان و سازمان ها داشته باشند.

سوالات متداول

مرخصی تعطیل از کار چیست؟

مرخصی ساباتیک دوره ای است که در آن کارمند به مدت طولانی استراحت می کند. دلایل گرفتن تعطیلات می تواند متفاوت باشد، از ادامه تحصیل یا کار بر روی یک پروژه شخصی گرفته تا داوطلب شدن، سفر به دنیا، یا گذراندن زمان بیشتر با خانواده.

چرا ساباطال مهم است؟

رفتن به تعطیلات مزیت هایی هم برای کارمند و هم برای کارفرما دارد. برای کارکنان، می تواند استرس را کاهش دهد و رفاه کلی را افزایش دهد. برای سازمان ها، این فرصتی است که برنامه ریزی جانشینی خود را آزمایش کنند و تیم ها را برای غیبت های غیرمنتظره آماده کنند.

سیاست مرخصی تعطیلی چگونه است؟

عناصر کلیدی برای پوشش در یک سیاست تعطیلی عبارتند از واجد شرایط بودن، چه مرخصی با حقوق یا بدون حقوق، چه روند درخواست، هدف از خط مشی تعطیلی شرکت و مدت مرخصی.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *