تجزیه و تحلیل نیروی کار: معرفی و راهنمای منابع انسانی

درک نقاط قوت، ضعف و نیازهای آتی سازمان از نظر نیروی کار، برای تصمیم گیری موثر کارکنان ضروری است. انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار به شما کمک می کند تا این کار را انجام دهید.

مطالب
تحلیل نیروی کار چیست؟
چرا باید تحلیل نیروی کار انجام دهید؟
نحوه انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار

تحلیل نیروی کار چیست؟

تجزیه و تحلیل نیروی کار فرآیندی است که برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها برای ارزیابی وضعیت فعلی نیروی کار و تبدیل آن به اطلاعات قابل اجرا استفاده می شود که سازمان ها می توانند برای برنامه ریزی برای برآوردن نیازهای آینده خود از آنها استفاده کنند. عرضه نیروی کار فعلی با نیازهای آینده پیش بینی شده سازمان مقایسه می شود. سپس سازمان ها می توانند هر شکاف شناسایی شده را با راه حل مناسب برطرف کنند.

تجزیه و تحلیل نیروی کار با استفاده از داده های کارکنان و ROI برای اتخاذ تصمیمات استخدام آگاهانه، حفظ و مدیریت کارکنان، رویکرد گسترده تری نسبت به تجزیه و تحلیل افراد دارد.

این بینش ها برای یک فرآیند برنامه ریزی نیروی کار موثر بسیار مهم هستند.

شما می توانید انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل را انجام دهید، از جمله:

تجزیه و تحلیل عرضه

تجزیه و تحلیل عرضه، وضعیت فعلی یک سازمان را ارزیابی می کند، از جمله تعداد کارکنان، مجموعه مهارت های آنها، و جمعیت. پیش‌بینی‌ها بر اساس نرخ گردش مالی – تعداد استعفاها، بازنشستگی‌ها، ترفیع‌ها و خاتمه‌هایی که تاکنون رخ داده‌اند – برای کمک به اطلاع‌رسانی چگونگی تأثیر آن بر نیروی کار آینده انجام می‌شود.

سپس تحلیلگر نیروی کار می تواند نمایه ای از نحوه نگاه نیروی کار سازمان در آینده ایجاد کند، اگر هیچ تغییری ایجاد نشود یا اقدامی در استخدام یا آموزش انجام نشود.

تجزیه و تحلیل تقاضا

تجزیه و تحلیل تقاضا بر اساس طیف گسترده ای از عوامل مانند راه اندازی محصولات جدید، مسائل تجاری، رقابت، تغییر بازارهای کار و موارد دیگر، نیروی کار آینده سازمان را پیش بینی می کند. این مدل تجزیه و تحلیل تأثیرات داخلی و خارجی را به همراه جهت گیری آینده کسب و کار و نیروی کار مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و مقاصد آن در نظر می گیرد.

تجزیه و تحلیل شکاف

تجزیه و تحلیل شکاف جایی است که تجزیه و تحلیل عرضه با تجزیه و تحلیل تقاضا مقایسه می شود. هر گونه شکاف بین ساختار فعلی نیروی کار سازمان و نیازهای پیش بینی شده آتی آن را مشخص می کند، خواه این به کمبود یا بیش از حد اشاره کند. همه سناریوهای آینده ممکن است مورد بحث و طبقه بندی قرار گیرند که بر اساس آن کدام حیاتی ترین و احتمال وقوع آن است.

Conducting a Workforce AnalysisConducting a Workforce Analysis
ما مراحل انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار را با جزئیات بیشتر در زیر مورد بحث قرار می دهیم.

چرا باید تحلیل نیروی کار انجام دهید؟

دنیای تجارت یک چشم انداز رقابتی فزاینده است. بنابراین، اگر سازمان‌ها بخواهند به خواسته‌ها و رشد خود ادامه دهند، باید به طور مرتب استراتژی کسب‌وکار خود را با استفاده از طیف وسیعی از داده‌های نیروی کار برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و مبتنی بر داده به‌روزرسانی کنند. تجزیه و تحلیل نیروی کار به کسب و کارها امکان می دهد تا نیروی کار فعلی خود را بهتر درک کنند، از جمله موارد زیر:

  • آیا هزینه های کارکنان سودآور است یا بیش از حد،
  • جایی که کمبود کارمند وجود دارد،
  • جایی که در نقش های حیاتی شکاف مهارتی وجود دارد،
  • ویژگی هایی که در کارکنان با عملکرد برتر وجود دارد،
  • انواع آموزش هایی که بالاترین بازده سرمایه گذاری را دارند،
  • جایی که کمبود آموزش وجود دارد،
  • و خیلی بیشتر

این بینش‌های ارزشمند می‌توانند تأثیر مثبتی بر نتیجه شما داشته باشند.

هزینه های استخدام و پرسنل

تجزیه و تحلیل نیروی کار می تواند به تعیین اینکه آیا هزینه های کارکنان یک شرکت بهینه است یا نیاز به افزایش یا کاهش دارد کمک کند. برخی از استراتژی های استخدام ممکن است به عنوان ناکارآمد علامت گذاری شوند. سپس، منابع انسانی می‌تواند گام‌هایی برای تغییر رویکرد خود و دوبرابر کردن مؤثرترین آنها بردارد.

تجزیه و تحلیل نیروی کار همچنین به کسب و کارها کمک می کند تا مهارت ها و رفتارهای کلیدی مورد نیاز برای موفقیت در یک نقش خاص را شناسایی کنند. به این ترتیب می توانند بر اساس این ویژگی ها در آینده استخدام کنند. این یافته‌ها همچنین می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا از تصمیمات استخدام جانبدارانه اجتناب کنند، ابتکارات آموزشی ناکارآمد را کاهش دهند و موارد دیگر.

مشکلات آینده کارکنان را پیش بینی کنید

تجزیه و تحلیل نیروی کار همچنین به کسب و کارها کمک می کند تا سطوح و انواع کارکنان مورد نیاز را در هنگام تکامل کسب و کار شناسایی کنند. این به آنها کمک می کند تا تعداد بهینه کارمندان را حفظ کنند. این به مدیران امکان می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری برای انتقال و جدایی بگیرند. در عین حال، آنها می توانند از دست دادن مهارت های حیاتی و استعدادهای برتر جلوگیری کنند.

می‌توانید مهارت‌ها و شکاف‌های رهبری را در همان ابتدا شناسایی کنید و بر اساس آن برای آنها برنامه‌ریزی کنید. سازمان‌ها می‌توانند به کارکنان فعلی آموزش‌های بیشتر ارائه دهند، پتانسیل را پرورش دهند، معیارهای عملکردی تعیین کنند و مسیرهای جانشینی را برای امیدوارکننده‌ترین استعدادها ترسیم کنند.

به عبارت دیگر، شما قادر به ایجاد تعدیل موثر در استراتژی مدیریت استعداد خود هستید.

فرهنگ شرکت را بهبود بخشید

جدا از صرفه جویی در زمان و پول، تجزیه و تحلیل نیروی کار می تواند تیم های منسجم تر را تقویت کند و فرهنگ شرکت را بهبود بخشد. معیارهایی مانند سطوح بهره وری و رفتارهای نامطلوب کارکنان نامناسب را می توان ردیابی کرد. با استفاده از این نتایج، کسب‌وکارها می‌توانند با شناسایی محرک‌های گردش مالی، نرخ حفظ کارکنان با بالاترین عملکرد را بهبود بخشند، که منجر به کارایی بیشتر می‌شود.

همچنین به مدیران کمک می‌کند تا بفهمند چه عواملی به جذب کارکنان کارآمد کمک می‌کنند و استراتژی‌هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر در نیروی کارشان طراحی می‌کنند که به ناچار منجر به رضایت بیشتر کارکنان و روحیه تیم می‌شود.

نحوه انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار

1. چالشی را که می خواهید به آن بپردازید تعریف کنید

اولین گام در انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار به برنامه ها و اهداف یک کسب و کار بستگی دارد. همچنین باید عوامل خارجی مانند رقابت، گسترش یا محدود شدن بازارها، در دسترس بودن نیروی کار در منطقه و موارد دیگر را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک خط محصول جدید را طی 12 ماه آینده راه اندازی کنید، باید بدانید که به چند کارمند جدید (در صورت وجود)، همراه با شایستگی های اصلی کارمندان، برای موفقیت این کار نیاز دارید.

  • آیا نیروی کار فعلی شما مهارت های لازم برای راه اندازی یک خط محصول جدید با حداقل آموزش را دارد؟
  • آیا آنها به خوبی به این تغییرات پاسخ می دهند و به سازمان وفادار می مانند؟
  • اگر نیاز به استخدام کارمندان بیشتری دارید، به چند نفر نیاز دارید؟
  • و آیا افرادی را خواهید یافت که مهارت های لازم برای انجام کار را در بازار کار داشته باشند؟
  • سازمان شما برای جذب و حفظ آن کارکنان باید چه کاری انجام دهد؟
  • آیا هر تغییر دیگری در تقاضا بر تعداد کارمندان مورد نیاز شما تأثیر می گذارد؟

2. داده های مربوطه را جمع آوری کنید

هنگامی که چالشی را که می خواهید به آن بپردازید، شناختید، گام بعدی جمع آوری داده های مربوطه مورد نیاز برای اندازه گیری آن است. این می تواند شامل داده های جمعیت شناختی نیروی کار، داده های مهارت ها، داده های عملکرد، داده های تکمیل آموزش، نتایج نظرسنجی کارکنان باشد.

3. در مورد روش تحلیل درست تصمیم بگیرید

گام بعدی این است که تصمیم بگیرید کدام روش تجزیه و تحلیل برای تجزیه و تحلیل مجموعه داده های شما مناسب تر است. در اینجا برخی از رایج ترین روش ها آورده شده است:

تحلیل روند

تحلیل روند به مقایسه داده ها در یک دوره معین در گذشته برای شناسایی هر گونه روند اشاره دارد. می توانید از روندهای قوی برای تصمیم گیری در آینده استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار متوجه شود که بهره وری کارکنان به تدریج در طول زمان کاهش می یابد، می توانند از این یافته ها برای تعیین علت استفاده کنند و برای بهبود بهره وری تلاش کنند.

تحلیل همبستگی

برای بررسی قدرت رابطه بین دو متغیر از تحلیل همبستگی استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر سازمانی بخواهد تعیین کند که آیا فقدان آموزش باعث کاهش مشارکت کارکنان می شود یا خیر.

تحلیل پیش بینی

تحلیل پیش‌بینی‌کننده از ترکیبی از داده‌های تاریخی، الگوریتم‌ها و تکنیک‌های یادگیری ماشین برای پیش‌بینی احتمال نتایج آینده (نه فقط اعداد، بلکه رفتارها) بر اساس داده‌های گذشته استفاده می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند پیش‌بینی‌های دقیقی داشته باشند.

تحلیل تجویزی

تحلیل تجویزی بر داده های تاریخی تکیه دارد. معمولاً پس از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده برای برنامه‌ریزی مناسب‌ترین مسیر اقدام برای سازمان برای دستیابی به اهدافش استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل تشخیصی

تجزیه و تحلیل تشخیصی علل موفقیت یا شکست در یک نیروی کار را شناسایی می کند که می تواند برای اصلاح شکست ها و افزایش عملکرد کسب و کار استفاده شود. به عنوان مثال، اگر با افزایش سطح ترفیع، روند کاهش نرخ حفظ کارمندان وجود داشته باشد، تجزیه و تحلیل تشخیصی به شما کمک می کند تا علت این اتفاق را بیابید.

از تیم تجزیه و تحلیل افراد یا بخش داده خود برای انتخاب نوع تجزیه و تحلیل مناسب و اجرای تجزیه و تحلیل دریغ نکنید. با این حال، ارتقاء مهارت در تجزیه و تحلیل افراد به شما کمک می کند تا درک لازم را از مفاهیم و تحلیل های آماری اصلی به دست آورید. این برای تجزیه و تحلیل و تفسیر بینش های داده محور بسیار مفید است.

4. تجزیه و تحلیل و ارائه نتایج

هنگامی که مناسب ترین روش تجزیه و تحلیل را انتخاب کردید، گام بعدی انجام تجزیه و تحلیل و سپس ارائه یافته ها به رهبران تجاری و ذینفعان مربوطه است. می‌توانید نتایج را به‌عنوان داشبورد یا در گزارش نمایش دهید – آنچه در اینجا مهم است این است که واضح و آسان باشد. عناصر بصری در اینجا بسیار سودمند هستند، به ویژه در هنگام انتقال ایده های پیچیده.

5. تعیین کنید که قرار است چه اقدامی انجام دهید

آخرین مرحله در انجام تجزیه و تحلیل نیروی کار، تعیین مناسب ترین مسیر اقدام برای کسب و کار است. به عنوان مثال، اگر نتایج شما در طی 12 ماه آینده شکاف مهارتی آینده را مشخص کند، اکنون زمان آن است که برنامه ریزی کنید که چگونه از آن اجتناب کنید. این ممکن است به معنای آموزش کارکنان فعلی یا استخدام تعداد زیادی کارمند جدید با مهارت های مناسب و ادغام آنها در تیم موجود باشد.

در نتیجه

نیروی کار یک منبع تجاری حیاتی برای هر سازمانی است. در یک کلام، شناسایی اینکه چگونه می‌توانید توانایی‌های آن را از طریق تجزیه و تحلیل نیروی کار به حداکثر برسانید، به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی نیروی کار خود را برای آینده ثابت کنید.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *