درآمد هر کارمند: تعریف، فرمول و محاسبه

اغلب، سازمان‌ها به جای اندازه‌گیری واقعی مشارکت‌های کارکنان با استعداد، بر معیارهای مالی و بازده سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنند. درآمد به ازای هر کارمند یکی از مهم ترین معیارهای تجاری و منابع انسانی است که اغلب نادیده گرفته می شود. این یک اندازه گیری مستقیم از چگونگی تبدیل استعداد به ارزش مشتری است و برای هر داشبورد گزارش منابع انسانی ضروری است.

میزان درآمد به ازای هر کارمند ممکن است مشکل باشد، زیرا باید روی متغیرها کار کنید و از محاسبه دقیق اطمینان حاصل کنید. بیایید با جزئیات بیشتر به تعریف، فرمول و محاسبه درآمد هر کارمند نگاهی بیندازیم.

مطالب
درآمد هر کارمند چقدر است؟
فرمول درآمد هر کارمند
نحوه محاسبه درآمد هر کارمند
چرا منابع انسانی باید درآمد هر کارمند را اندازه گیری کند؟

درآمد هر کارمند چقدر است؟

درآمد به ازای هر کارمند نسبتی است که کل درآمد یک سازمان تقسیم بر تعداد فعلی کارکنان آن را اندازه گیری می کند. این یک تخمین تقریبی از میزان پولی که به ازای هر کارمند در یک سازمان تولید می شود را ارائه می دهد.

این یک معیار مفید برای استفاده در موارد زیر است:

  • مقایسه درآمد هر کارمند سال به سال
  • مقایسه درآمد هر کارمند با رقبای مشابه در همان صنعت.

درآمد به ازای هر کارمند، البته، در خلاء عمل نمی کند، و در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی ضروری است:

  • جابجایی کارکنان – درآمد هر کارمند می تواند تحت تأثیر نرخ جابجایی یک سازمان باشد. نرخ گردش مالی نوسان مستقیماً در نسبت متریک منعکس می شود، زیرا “تعداد فعلی کارکنان” در فرمول استفاده می شود.
  • عصر سازمان – اگر سازمانی به تازگی راه اندازی شده باشد، احتمالاً هزینه های بیشتری نسبت به درآمد تولید شده در چند سال اول خواهد داشت. این بر درآمد هر خروجی کارمند تأثیر می گذارد و بنابراین باید در چارچوب تفسیر شود. به عبارت دیگر، شرکت های جوان معمولاً درآمد کمتری به ازای هر کارمند نسبت به شرکت های تأسیس شده دارند.
  • صنعت – یک صنعت تأثیر قابل توجهی بر خروجی درآمد هر کارمند دارد. ارزش کمی برای مقایسه در بین صنایع وجود دارد، زیرا عوامل موثر بر عملکرد تجاری متفاوت است. به عنوان مثال، صنعت فست فود بسیار متفاوت از بانکداری است و بنابراین مقایسه متقابل نسبت درآمد به ازای هر کارمند منطقی نخواهد بود.

برخی افراد «سود هر کارمند» و «درآمد به ازای هر کارمند» را اشتباه می گیرند. یک تفاوت مشخص وجود دارد:

  • درآمد کل درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات را اندازه گیری می کند.
  • سود درآمدی است که پس از در نظر گرفتن تمام هزینه های عملیاتی، بدهی ها و غیره باقی می ماند.

استفاده از نسبت درآمد به ازای هر کارمند مستلزم استخراج اطلاعات مناسب از صورت های مالی سازمان شما است، بنابراین مطمئن شوید که از کل «درآمد» استفاده کنید و نه سود.

فرمول درآمد هر کارمند

Revenue per Employee FormulaRevenue per Employee Formula

فرمول معمولاً به عنوان فرمول سالانه استفاده می شود. بنابراین، شما از کل درآمد شرکت در سال تقویمی و تعداد کارمندان در آن سال تقویمی نیز استفاده خواهید کرد. اگر می خواهید آن را برای دوره های مختلف محاسبه کنید (به عنوان مثال، سه ماهه، دو سالانه)، باید از دوره زمانی مناسب برای استخراج اطلاعات استفاده کنید.

نحوه محاسبه درآمد هر کارمند

برای اطمینان از استخراج اطلاعات صحیح از صورت های مالی، ایده خوبی خواهد بود که با شخصی در امور مالی همکاری کنید. بیایید چند مثال را مرور کنیم:

مثال الف

Megatronic Electronics قطعات کامپیوتری را در سراسر جهان تولید می کند. پس از تجزیه و تحلیل سریع، نشان می دهد که سازمان درآمد سالانه 500000 دلار را گزارش می دهد و 400 کارمند دارد. بنابراین، درآمد هر کارمند (RPE) خواهد بود:

RPE = 500000 دلار / 400 = 1250 دلار برای هر کارمند

این بدان معناست که برای هر کارمند، درآمد ایجاد شده 1250 دلار است.

مثال B

با توجه به مثال بالا، یکی از مدیران شرکت Megatronic Electronics مایل است بداند که آیا درآمد هر کارمند آنها با همتایان خود در همان صنعت برابر است یا خیر. آنها موفق به جمع آوری اطلاعات در مورد رقبای خود شدند:

مگاترونیک الکترونیک رقیب 1 رقیب 2 رقیب 3
درآمد 500000 دلار 60000 دلار 1,540,000 دلار 200000 دلار
کارمندان 400 1000 300 40
درآمد هر کارمند 1250 دلار 600 دلار 5,133.33 دلار 5000 دلار

جدول بالا نشان می دهد که اگرچه رقیب 1 افراد بیشتری نسبت به Megatronic Electronics استخدام می کند، اما درآمد هر کارمند آنها کمتر است. می بینیم که رقیب 2 افراد کمتری نسبت به Megatronic Electronics استخدام می کند. جدول بالا نشان می دهد که اگرچه رقیب 1 افراد بیشتری را نسبت به Megatronic Electronics استخدام می کند، درآمد آنها به ازای هر کارمند کمتر است. می بینیم که رقیب 2 افراد کمتری نسبت به Megatronic Electronics استخدام می کند و همچنین درآمد بیشتری به ازای هر کارمند دارد. اگرچه رقیب 3 متمایز است، با وجود اینکه به طور متوسط 133.33 دلار کمتر از رقیب 2 تولید می کند، اما نیروی کار بسیار کمتری دارد.

مثال بالا منطقی ترین راه برای مقایسه درآمد به ازای هر کارمند است که از طریق انجام آن با سازمان های مشابه در همان صنعت است. به عنوان مثال، این تحقیق انجام شده توسط Craft.co در مورد میانگین درآمد هر کارمند بر اساس بخش را در نظر بگیرید:

Revenue per Employee by IndustryRevenue per Employee by Industry

برای این مثال، فرض کنید Megatronic Electronics تحت بخش “مواد” است. بنابراین آنها بالاتر از میانگین بخش خود خواهند بود و رقیب 1 کمتر از میانگین خواهد بود. البته منطق این است که بالاتر از میانگین صنعت همیشه چیز خوبی است. بازار CSI همچنین در ارائه آمارهای به روز درآمد هر کارمند بر اساس صنعت کار خوبی انجام می دهد.

نگاه کردن به درآمد هر کارمند در تصویر بالا ممکن است با برخی از سازمان‌های شما مطابقت نداشته باشد. به عنوان مثال، سازمان شما ممکن است درآمدی نزدیک به آنچه در بالا ذکر شد ایجاد نکند. به همین دلیل مهم است که سه یا چهار سطح عمیق بروید. برای مثال، اگر بخواهید شرکت مشاوره حقوقی خود را با هم مقایسه کنید، احتمالاً می خواهید آن را به اندازه ای قابل مقایسه با رقبای خود تقسیم کنید.

درآمد هر کارمند در شرکت های فناوری

بیایید نگاهی به برخی از شرکت های فناوری شناخته شده از نظر درآمد هر کارمند بیندازیم.

نام شرکت درآمد هر کارمند
اپل 1,899,080 دلار
فیس بوک (متا) 1,573,072 دلار
الفبا 1,361,298 دلار
HP 1,049,214 دلار
مایکروسافت 873910 دلار
داده هایی که توسط تیپالتی بر اساس فهرست Fortune 500 گردآوری شده است.

چرا منابع انسانی باید درآمد هر کارمند را اندازه گیری کند؟

متخصصان منابع انسانی می توانند با ردیابی این معیار، اطلاعات ارزشمندی به دست آورند.

  • به دست آوردن تصویری کلی از عملکرد تیم شما – شما در مورد عملکرد تک تک کارکنان خود اطلاعاتی کسب نمی کنید، اما بینشی در مورد عملکرد تیم خود به طور کلی و میزان بهره وری شما از کارکنان خود به دست می آورید. در نتیجه، می‌توانید ابتکارات منابع انسانی مختلفی را برای بهینه‌سازی بهره‌وری کارکنان، مانند مدیریت فرسودگی شغلی و نظارت بر سطوح استرس و بار کاری، اجرا کنید.
  • شناسایی فرصت‌های بهبود – به‌ویژه زمانی که با داده‌های صنعت مقایسه می‌کنید، می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید به رقبای خود نگاهی بیندازید تا ببینید چه شیوه‌های منابع انسانی را برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود اجرا می‌کنند. به عنوان یک مثال ساده، برخی از تیم‌های فروش برای هر X مقدار فروش، ساختاری مبتنی بر انگیزه دارند، در حالی که سایر تیم‌ها دستمزد ثابتی دارند. می توانید ببینید که بهترین ساختار پاداش برای ایجاد انگیزه در کارکنان و در نتیجه درآمد بیشتر به ازای هر کارمند کدام است.
  • دانستن اینکه به چند کارمند نیاز دارید – به چند کارمند دیگر نیاز دارید تا درآمد خود را X% افزایش دهید؟ یا از طرف دیگر، آیا می توانید همان درآمد را با کارمندان کمتر حفظ کنید؟ شما می دانید که استخدام های جدید شما چه تاثیری می گذارند. این همچنین به منابع انسانی در میز تصمیم‌گیری جایگاهی می‌بخشد، زیرا اهداف مالی مستقیماً با ابتکارات منابع انسانی در آغاز سال مرتبط هستند.
  • فراتر از در نظر گرفتن کارمندان به عنوان هزینه – اکثر گزارش های سالانه کارکنان را به عنوان هزینه در صورت های مالی آنها ذکر می کنند. با این حال، درآمد به ازای هر کارمند داستان متفاوتی از نحوه مشاهده سرمایه انسانی، سرمایه گذاری های انجام شده بر روی کارکنان و بازده ارائه می دهد. در واقع، ترکیب انواع مختلف کارمندان در سطوح و مجموعه مهارت‌های مختلف، چیزی است که منجر به خروجی درآمد می‌شود و بنابراین سزاوار آن است که دقیق‌تر اندازه‌گیری شود.

کلام پایانی

در حالی که درآمد به ازای هر کارمند یک معیار مهم است، مطمئن شوید که از آن همراه با معیارهای دیگر استفاده کنید و مقایسه کنید تا درک دقیق تری از کارایی و عملکرد سازمان خود داشته باشید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *