مزایای یکپارچه سازی خلاقیت و تجزیه و تحلیل داده ها

خلاقیت و داده اغلب به عنوان مفاهیم متضاد در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که در آغوش گرفتن یکی به معنای رها شدن دیگری است. با این حال، تعداد کمی از مردم امکان پذیرفتن هر دو را در خط مقدم تجارت می بینند.

خلاقیت فرآیند تولید ایده های بدیع و مفید است. این به شرکت ها کمک می کند تا در یک محیط تجاری نامشخص، با تغییر سریع و پویا به رقابت بپردازند. تجزیه و تحلیل داده ها فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و حقایق است. به عنوان سنگ بنای توسعه و رشد فرصت های تجاری جدید عمل می کند.

اگرچه هر دو مهم هستند، خلاقیت و تجزیه و تحلیل داده ها اغلب ناسازگار تلقی می شوند. مردم خلاقیت را به عنوان یک فرآیند “گرم” می بینند که توسط شهود، تخیل و خیال هدایت می شود. در مقابل، آن‌ها تجزیه و تحلیل داده‌ها را فرآیندی «سرد» می‌دانند که بر اساس عقلانیت، منطق و رویه‌های ساختاریافته است.

اما، آیا خلاقیت و تجزیه و تحلیل داده منحصر به فرد است؟ در این مقاله، جایی که آنها می توانند مکمل یکدیگر در تنظیمات تجاری باشند را ارائه خواهم داد.

داده ها کجا می توانند خلاقیت را افزایش دهند؟

برای درک اینکه چگونه داده ها می توانند به خلاقیت کمک کنند، اجازه دهید ابتدا نگاهی به فرآیند خلاقیت بیندازیم. فرآیند خلاقیت چندین مرحله دارد.

یک خالق ابتدا باید یک مشکل تجاری که نیاز به راه حل های خلاقانه دارد را شناسایی کند. سپس، آنها باید اطلاعات مربوطه را برای تجزیه و تحلیل مشکل جستجو کنند. پس از آن، خالق نیاز به ایجاد ایده‌ها و راه‌حل‌های بالقوه برای مشکل دارد. در نهایت، سازنده خلاق ترین ایده را انتخاب و ارائه می کند. توالی مراحل سفت و سخت نیست. خالق ممکن است بین مراحل به جلو و عقب سفر کند.

  1. تجزیه و تحلیل داده ها به شناسایی مشکل کمک می کند . خلاقیت زمانی به وجود می آید که ما نیاز به تغییر یا بهبود چیزی داریم اما از راه حل های موجود (در صورت وجود) راضی نیستیم. داده‌های مشتری یا کارمند می‌تواند مشکلات یا موقعیت‌های جدیدی را به ما نشان دهد که راه‌حل‌های خلاقانه یا تغییرات جدید را می‌طلبد.
  2. تجزیه و تحلیل داده ها به جستجوی اطلاعات کمک می کند . برای ایجاد ایده های خلاقانه، ابتدا باید اطلاعات مربوط به مشکل را جمع آوری کرد. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند بینش های پنهانی در مورد یک مشکل ارائه دهد. آشکار کردن این بینش ها با تخیل یا شهود خالق دشوار است.
  3. تجزیه و تحلیل داده ها به تولید ایده کمک می کند . حتی افراد خلاق فکر کردن “خارج از جعبه” برایشان مشکل است. چارچوب ها و دانش موجود می تواند توانایی ما را برای تولید ایده های اصلی محدود کند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها می تواند با نشان دادن ارتباط غیرمعمول بین مفاهیم به خلاقان کمک کند. به عنوان مثال، داده ها ممکن است نشان دهند که طراحی خلاقانه یک محصول باعث کاهش تمایل مشتریان به خرید می شود. این اطلاعات می تواند خلاقان را برانگیزد تا بر جنبه های مختلف تمرکز کنند.
  4. انتخاب ایده و ارتباط . پس از تولید ایده، خالق باید بهترین را از بین ایده های موجود انتخاب کند. تکنیک های شبیه سازی داده ها برای مقایسه و ارزیابی ایده های مختلف مفید هستند. علاوه بر این، داده ها می توانند برای انتقال جوانب مثبت و منفی ایده جدید به طرف های مربوطه مفید باشند.

خلاقیت کجا می تواند به تجزیه و تحلیل داده ها کمک کند؟

برای درک نقش خلاقیت در تجزیه و تحلیل داده ها، اجازه دهید در مورد مراحل تجزیه و تحلیل داده ها صحبت کنیم. یک تحلیلگر باید:

  • یک سوال تعریف کنید
  • یک فرضیه ایجاد کنید
  • آزمون فرضیه با داده ها؛
  • و نتیجه گیری کنید.

این مراحل نیز تکراری هستند. تحلیلگران می توانند بین مراحل مختلف فرآیند تحلیل به عقب و جلو بروند.

خلاقیت به تعریف یک سوال تجاری کمک می کند . نحوه تعریف یک مشکل اغلب راه حلی را که خواهیم داشت تعیین می کند. پرسیدن سوال درست شروعی برای یافتن راه حل مناسب است. آلبرت اینشتین خاطرنشان کرد: «اگر فقط یک ساعت برای نجات جهان وقت داشتم، پنجاه و پنج دقیقه را برای تعریف مشکل و تنها پنج دقیقه را برای یافتن راه‌حل صرف می‌کردم». از آنجایی که خلاقان در نگاه کردن به یک مسئله از زوایای متفاوت خوب هستند، می توانند به تحلیلگران کمک کنند تا سؤال بهتری را برای شروع تعریف کنند.

خلاقیت به ایجاد یک فرضیه کمک می کند . خلاقیت می تواند به متخصصان داده کمک کند تا فرضیه های اصلی را توسعه دهند. ما اغلب بر اساس در دسترس ترین تجربه و دانش خود فرضیه هایی را ایجاد می کنیم. این باعث می شود که آزمون فرضیه فرآیندی برای تأیید آنچه قبلاً می دانستیم انجام شود. خلاقان می توانند فراتر از بدیهیات فکر کنند و سؤالات خلاف واقع بپرسند. آنها می توانند به تحلیلگران داده کمک کنند تا در مورد ارتباط و روابط جدید فکر کنند.

خلاقیت به آزمایش با داده ها کمک می کند . داده ها می توانند بسیار پیچیده باشند به طوری که ما نمی توانیم آنها را با استفاده از ابزار واحدی که بیشتر با آن آشنا هستیم تجزیه و تحلیل کنیم. خلاقیت به ایجاد ترکیبی جدید از ابزارهای مختلف برای تجزیه و تحلیل موثر داده ها کمک می کند. پایبندی به روال های قدیمی ممکن است منجر به تحلیل ناکافی و درک ناکافی داده ها شود.

خلاقیت به نتیجه گیری کمک می کند . خلاقیت می تواند تجسم داده ها را تقویت کند که نتیجه گیری صحیح را تسهیل می کند. برای مثال، استفاده خلاقانه از رنگ‌ها، متون، جداول و شکل‌ها می‌تواند به ما در درک ماهیت نتایج و نتیجه‌گیری صحیح کمک کند.

در یک یادداشت پایانی

مشاهده تجزیه و تحلیل داده ها و خلاقیت به عنوان متناقض، محدود کننده است. در عوض، ما باید در مورد راه هایی فکر کنیم که از طریق آنها می توانند با یکدیگر همکاری کنند و به نفع یکدیگر باشند. یکی از راه‌های خوب برای این کار، استخدام نامزدهایی است که هم در تفکر خلاق و هم در مهارت‌های تجزیه و تحلیل داده سرآمد هستند.

پیدا کردن این کارمندان «دوسویه» می تواند سخت باشد، اما قطعا غیرممکن نیست. یا، مدیران می توانند تیم هایی متشکل از تحلیلگران و خلاقان بسازند. تشویق تبادل ایده ها و همکاری با یکدیگر در تیم راه دیگری برای یکپارچگی عالی است.

یان شائو استادیار بخش رهبری و مدیریت در دانشکده بازرگانی دانشگاه آمستردام است. تحقیقات او بر خلاقیت، مشارکت کاری و رهبری متناقض متمرکز است. او عضو مرکز تجزیه و تحلیل مردم آمستردام (APAC) است، مرکزی که به تسهیل مشارکت صنعت و دانشگاه در زمینه تجزیه و تحلیل افراد کمک می کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *