3 روش برای اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزش + نکات مفید

آموزش کارکنان بخش جدایی ناپذیر هر کسب و کاری است که می خواهد موفق شود. اما ارزان هم نیست. به همین دلیل است که اکثر رهبران کسب و کار و منابع انسانی می خواهند بدانند که آیا پولی که برای آموزش صرف می شود ارزشش را دارد یا خیر. اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزشی به سازمان شما کمک می کند تا در موثرترین برنامه های آموزشی سرمایه گذاری کند و هزینه های بودجه آموزشی خود را بهینه کند. بیایید نحوه اندازه گیری ROI آموزشی را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

مطالب
ROI آموزش چیست؟
چرا ROI آموزش اندازه گیری می شود؟
چالش های اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزشی
نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزشی
نکات مفید برای اندازه گیری ROI آموزش

ROI آموزش چیست؟

ROI آموزش میزان سود یک سازمان از سرمایه گذاری در آموزش را اندازه می گیرد. این یک معیار مالی است که مزایا و نتایج تجاری را نسبت به یک برنامه آموزشی گسترش می دهد. این یک معیار رضایت از آموزش نیست، که نشان می دهد کارکنان چقدر از آموزش خوشحال هستند.

با استفاده از معیارهای مختلف، می توانید تأثیر تجاری یک کارگاه خاص، برنامه آموزشی یا دوره رهبری را درک کنید و آن را به ارزش پولی تبدیل کنید.

شما نیازی به اندازه گیری تمام برنامه های آموزشی با استفاده از ROI ندارید. در واقع انجام این کار تنها برای 5 درصد از برنامه های آموزشی توصیه می شود. اینکه کدام برنامه ها هستند به پیچیدگی و تأثیر تجاری آموزش ارائه شده بستگی دارد.

به عنوان مثال، شرکت شما ممکن است بخواهد بازگشت سرمایه آموزشی یک دوره آموزشی دو ساله رهبری را اندازه گیری کند، اما آموزش در مورد آیین نامه رفتار جدید سازمان نیازی به اندازه گیری بازگشت سرمایه ندارد. همه آموزش ها را نمی توان مستقیماً به ROI نیز مرتبط کرد.

برخی از داده هایی که برای پیوند دادن به بازگشت سرمایه آموزشی جمع آوری می کنید عبارتند از:

  • داده های فروش
  • سطوح رضایت مشتری
  • بهره وری و بازده
  • هر معیار تجاری که مستقیماً با هدف سازمان مرتبط است
  • هزینه های آموزشی مانند هزینه های مربی، هزینه های مواد آموزشی، هزینه های تسهیلات، هزینه های سفر، کاهش بهره وری هزینه های کارآموز و موارد دیگر.

فرمول ROI آموزش اولیه به صورت زیر است:

Training ROI FormulaTraining ROI Formula

چرا ROI آموزش اندازه گیری می شود؟

  • ایجاد یک مورد برای صرف هزینه برای آموزش – تیم رهبری سازمان شما باید اکثر برنامه های آموزشی بزرگ را تأیید کند. نشان دادن مزایای برنامه های آموزشی گذشته، تصمیم گیرندگان را متقاعد می کند که با اطمینان در آموزش سرمایه گذاری کنند.
  • اطمینان از سرمایه‌گذاری در ابتکارات آموزشی مناسب – اندازه‌گیری بازگشت سرمایه آموزشی به شما کمک می‌کند تأثیر آموزش‌های مختلف را از نظر بازگشت سرمایه مقایسه کنید. معمولاً بودجه آموزشی یکی از اولین مواردی است که در مواقع آشفتگی مالی در یک سازمان کاهش می یابد. بنابراین، انتخاب ابتکار مناسب مهم است زیرا ممکن است نتوانید در همه برنامه های آموزشی سرمایه گذاری کنید.
  • اولویت بندی – با درک بازگشت سرمایه ابتکارات آموزشی شما، می توانید سرمایه گذاری در آموزش هایی را که بیشترین تأثیر را بر بهبود عملکرد سازمانی دارد، اولویت بندی کنید.
  • اندازه‌گیری و نشان دادن ارزش آموزش به ایجاد کمک کرده است – اگر بتوانید ارزشی را که آموزش به ایجاد آن کمک کرده است را به رهبری و سایر ذینفعان نشان دهید، احتمالاً بودجه‌ای برای ابتکارات آموزشی آینده خواهید داشت.
Training ROITraining ROI

چالش های اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزشی

  • تعیین نکردن اهداف واضح – نبود اهداف روشن برای آنچه می خواهید با آموزش به دست آورید، نشان دادن تأثیر آن را دشوار می کند. علاوه بر این، باعث سردرگمی در مورد اینکه چه داده‌هایی برای اثبات بازگشت سرمایه باید جمع‌آوری کنید، ایجاد می‌کند.
  • کمبود داده – صحبت در مورد داده ها، محاسبه بازگشت سرمایه آموزشی به انواع مختلفی از داده ها از منابع مختلف نیاز دارد که جمع آوری آنها همیشه آسان نیست. همچنین باید راه هایی برای تبدیل داده ها به ارزش پولی پیدا کنید.
  • جداسازی اثرات آموزش – عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بر عملکردی که قصد دارید با آموزش بهبود ببخشید، تأثیر بگذارند، مانند فرهنگ سازمانی، شرایط بازار و موارد دیگر. نسبت دادن نتایج به دست آمده به آموزش ممکن است چالش برانگیز باشد.

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزشی

ما به سه روش برای اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزش نگاه خواهیم کرد. در اینجا آمده است:

1. مدل کرک پاتریک ارزیابی آموزش

این مبتنی بر یک رویکرد چهار سطحی است که می توانید برای اندازه گیری اثربخشی هر دوره یا برنامه آموزشی استفاده کنید:

Kirkpatrick's Training Evaluation ModelKirkpatrick's Training Evaluation Model

سطح 1: واکنش

اولین قدم ارزیابی واکنش ها و پاسخ های فراگیران به آموزش است. در این فرآیند، شما سعی می‌کنید سطح رضایت شرکت‌کنندگان را درک کنید و الگوها و زمینه‌هایی را برای بهبود شناسایی کنید.

می‌توانید شاخص‌های کلیدی مانند نرخ مشارکت، نرخ تکمیل، و امتیاز خالص پروموتر را جمع‌آوری کنید. شما به راحتی می توانید این داده های کیفی را از طریق سؤالات نظرسنجی در پایان یا در طول یک جلسه آموزشی جمع آوری کنید.

سطح 2: یادگیری

هدف مرحله یادگیری این است که اطمینان حاصل شود که آموزش شما به اهداف مورد نظر خود رسیده است، مهارت هایی را که آموزش شما می تواند در زبان آموزان ایجاد کند، شناسایی کند، و هر دانش و/یا مهارتی را که کارکنان در نتیجه آموخته اند یادداشت کند.

شما می توانید این را با مشاهده عملکرد کارکنان در محل کار (اینکه آیا بهبودی وجود دارد) و توجه به اینکه آیا آنها مهارت های جدیدی کسب کرده اند یا خیر، اندازه گیری کنید. روش های زیادی برای اندازه گیری در این مرحله وجود دارد، از جمله بررسی همتایان، ارزیابی ها، یا سوالات قبل و بعد از آموزش.

سطح 3: رفتار

مرحله سوم تغییرات رفتاری (در صورت وجود و تا چه حد) ناشی از آموزش را ارزیابی می کند. در این مرحله، شما معمولاً اندازه گیری می کنید که آیا روحیه، انگیزه یا مشارکت کارکنان افزایش یافته است یا خیر.

سطح 4: تاثیر

مرحله نهایی اندازه گیری تأثیر آموزش بر اهداف و نتایج کسب و کار است. این سطحی است که به طور خاص با ROI آموزش سروکار دارد. شاخص های کلیدی در سطح “تاثیر” افزایش حفظ کارکنان، افزایش بهره وری، افزایش فروش، رضایت مشتری و بهبود کیفیت کار است.

شما می توانید هر یک از این معیارها را متفاوت اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، رضایت مشتری را می توان از طریق گروه های متمرکز از مشتریان و اینکه چگونه تجربیات آنها در طول زمان تغییر کرد، اندازه گیری کرد. اگر مدیران متوجه تغییر در بهره وری کارکنان شوند، می توانید با آنها مصاحبه کنید. نرخ نگهداری را می توان با استفاده از داده های کمی در یک دوره زمانی طولانی اندازه گیری کرد.

ما در اینجا مدل کرک پاتریک را عمیق تر مورد بحث قرار می دهیم.

2. مدل فیلیپس ارزیابی آموزش

مدل فیلیپس V بر اساس مدل کرک پاتریک ساخته شده و از ترتیب زیر از پنج سطح ارزیابی آموزشی پیروی می کند:

Phillips Model for Training EvaluationPhillips Model for Training Evaluation

بیایید به هر یک از سطوح پنج گانه نگاه کنیم و آنها را با استفاده از یک مثال توضیح دهیم.

سطح 1: واکنش

این سطح برای درک تجربه افراد از برنامه آموزشی استفاده می شود. اطلاعات از طریق نظرسنجی ها، بررسی ها، نظرسنجی های پالس، فناوری هوش مصنوعی و غیره جمع آوری می شود.

مثال:

یک سازمان به بیش از 300 مشاور آموزش فروش ارائه کرد تا به آنها کمک کند مشاوران فروش موثرتری باشند، مهارت های مذاکره را بهبود بخشند، ارتباط با مشتری را بهبود بخشند و هوش تجاری کلی خود را بهبود بخشند. این مشاوران بخشی از جاه طلبی های سازمان برای بهبود حاشیه فروش خود در سه سال آینده هستند.

در ارزیابی سطح 1، نظرسنجی برای شرکت کنندگان در آموزش ارسال شد تا سطح رضایت، اثربخشی مربی و کیفیت محتوای ارائه شده ارزیابی شود.

نتایج آموزش به شرح زیر بود (از 10):

  • اثربخشی مربی: 8.9
  • کیفیت مطالب: 7.5
  • سطح رضایت: 8.2

سطح 2: یادگیری

این سطح اندازه گیری می کند که آیا اهداف آموزشی یک برنامه آموزشی برآورده شده است. به طور خلاصه، به تعیین اینکه آیا فراگیران مهارت ها و دانش مورد نظر آموزش را به دست آورده اند یا نه کمک می کند.

همچنین به حضور و غیاب (در صورت حضور کارکنان) و توجه (اگر کارکنان درگیر آموزش بودند) توجه می شود.

مثال: به عنوان بخشی از نظرسنجی پس از آموزش، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا احساس می کنند مهارت جدیدی را کسب کرده اند که برای شغلشان مفید است یا خیر. نتیجه نظرسنجی نشان داد که حدود 65 درصد از شرکت کنندگان احساس می کنند مهارت جدیدی را یاد گرفته اند یا دانشی به دست آورده اند.

سطح 3: کاربرد

در این مرحله، داده‌های کیفی را جمع‌آوری می‌کنید که بینشی را در مورد نحوه به کارگیری مهارت‌های اکتسابی توسط فراگیران به منظور برنامه‌ریزی برای بهبود آموزش شما فراهم می‌کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که دلایل عدم دستیابی دانش‌آموزان به مهارت‌هایی را که قرار بود یاد بگیرند، کشف کنید. این به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا محتوای آموزشی و ارائه موضوع مشکل است یا زیرساخت سازمان ممکن است مشکل ساز باشد.

مثال: با استفاده از بازخورد 360 درجه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا خود ارزیابی کنند که آیا تفاوتی در “توانایی فروش” خود مشاهده کرده اند یا بر اساس مهارت های جدیدی که به دست آورده اند، مشاور فروش بهتری باشند. این چهار ماه پس از آموزش اجرا شد تا زمان کافی برای تمرین مهارت‌های جدید داده شود. در کنار خودارزیابی، از همتایان شرکت کنندگان و مدیران آنها سؤال شد.

بیش از 70 درصد از مشاوران فروش معتقدند که مهارت های آنها به آنها کمک می کند تا توانایی خود را برای فروش به مشتریان بهبود بخشند. علاوه بر این، 85 درصد از مدیران معتقد بودند که مهارت های کسب شده در آموزش دیده می شود. و بیش از 90 درصد از همتایان خود گفتند که بهبود قابل توجهی در عملکرد شرکت کنندگان نشان دادند.

سطح 4: تاثیر

در سطح چهارم، مدل فیلیپس V به تأثیر کلی آموزش بر سازمان می‌پردازد. این نه تنها تأثیر را به اثربخشی آموزش نسبت می دهد، بلکه عوامل سازمانی را نیز در نظر می گیرد که ممکن است مانع اجرای موفقیت آمیز مهارت های به دست آمده در طول آموزش شود.

مثال: از یک گروه کنترل برای ارزیابی دقیق اینکه آیا آموزش دلیل بهبود مهارت های فروش بوده است یا خیر، استفاده شد. گروه اول به آموزش فشرده فروش رفتند. گروه دیگر نداشتند. این دو گروه قبل از شروع آموزش از نظر عملکرد و مهارت قابل مقایسه بودند.

نتایج نشان داد که عملکرد گروهی که تحت آموزش قرار گرفته بودند به مراتب بهتر از گروهی بود که آموزش ندیده بودند. به طور کلی 10 درصد افزایش فروش برای گروه آموزشی مشاهده شد. این نشان دهنده تأثیر واضح آموزش بود.

سطح 5: بازگشت سرمایه (ROI)

با استفاده از محاسبات مختلف، مانند تجزیه و تحلیل هزینه و فایده، سطح 5 به پیوند بین آموزش و نتایج کسب و کار می پردازد.

مثال: برای درک دقیق ROI، عملکرد مشاوران فروش (یعنی تعداد فروش و پول حاصل از فروش) با هزینه آموزش مقایسه شد.

برای جداسازی مزایای آموزش و استفاده از داده‌های گروه کنترل، نتیجه سود تا 3000 دلار برای هر شرکت‌کننده بود.

سپس هزینه آموزش در نظر گرفته شد. با احتساب مواد آموزشی، هزینه تسهیلات، زمان دوری از کار و هزینه سفر، مجموعاً 1738 دلار بود.

زمانی که هم هزینه ها و هم مزایا مشخص شد، به فرمول ROI متصل شد:

ROI = (3000 – 1738) / 1738 * 100 = 72.6٪

این یک بازده کل 72٪ است که یک بازده عالی برای شرکت کنندگان در آموزش است.

به عنوان آخرین مرحله، باید عناصری را که می‌توانند بر نتایج تمرین تأثیر بگذارند، در نظر بگیرید. این شامل:

  • داشتن یک مدیر حامی که امکان یادگیری در محل کار را فراهم می کند.
  • موانع آموزش را شناسایی کنید و فوراً آنها را برطرف کنید.
  • داشتن مربیگری مستمر حتی بعد از آموزش.

3. مطالعه تاثیر

روش دیگر برای تعیین بازگشت سرمایه آموزشی، انجام یک مطالعه تأثیر تجاری برای درک بازگشت سرمایه آموزشی است. این هر تغییری است که به دلیل برنامه تمرینی ایجاد می شود. آنها می توانند فروش، سهم بازار، بازخورد مشتری و غیره باشند.

در زیر فرآیند 4 مرحله ای برای ایجاد یک مطالعه تأثیر کسب و کار آورده شده است.

برنامه ریزی ارزشیابی

هنگامی که بدانید مطالعه شما چه تأثیری را توصیف می کند، می توانید شاخص هایی را برای اندازه گیری این تأثیر تعیین کنید. برای مثال، ممکن است به داده‌های فروش مانند حساب‌های جدید اضافه شده، تعداد فروش یا نرخ ریزش نیاز داشته باشید.

سپس، شما همچنین باید برای جمع آوری داده های آموزشی خود برنامه ریزی کنید. این ممکن است تعداد کلاس های ارائه شده، تعداد کارکنان شرکت کننده و هزینه کلی برنامه باشد.

جمع آوری داده ها

در این مرحله، تمام داده های مربوط به اندازه گیری تاثیر آموزش را جمع آوری کنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است نیاز به جمع آوری داده ها از منابع مختلف و بخش های مختلف داشته باشید. در مورد آنچه دقیقاً نیاز دارید روشن باشید. به عنوان مثال، از مشاور فروش خود در مورد تعداد فروش بین تاریخ های مشخص شده سوال کنید.

به عبارت دیگر، داده های تجاری و مالی قبل و بعد از آموزش (یا داده های مربوط به مهارت مورد آموزش) را در کنار داده های آموزشی جمع آوری کنید.

تجزیه و تحلیل داده ها

با استفاده از فرمول ROI، داده های جمع آوری شده را به ارزش پولی تبدیل کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید تعداد فروش های انجام شده قبل و بعد از آموزش و ارزش دلاری آن را اندازه گیری کنید.

گزارش دهی

این شامل یک گزارش کمی و کیفی بر اساس یافته‌های کلیدی حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها است. اینجاست که یک مطالعه تاثیر جمع آوری و تکمیل می شود.

نکات مفید برای اندازه گیری ROI آموزش

  • اهداف خود را برای اندازه گیری ROI مشخص کنید – آیا می خواهید هزینه ای را که برای آموزش سرمایه گذاری کرده اید توجیه کنید یا ببینید کدام آموزشی بیشترین تأثیر را دارد؟ تعیین اهدافتان به شما کمک می کند بهترین راه برای اندازه گیری بازگشت سرمایه و داده هایی که نیاز دارید را تعیین کنید.
  • داده‌هایی را که به آن‌ها نیاز دارید مشخص کنید – با تعیین اینکه به چه داده‌هایی برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه آموزشی خود نیاز دارید، می‌توانید از قبل شروع به جمع‌آوری داده‌ها کنید، یا حداقل تعیین کنید که داده‌ها را از کجا می‌گیرید.
  • معیارها را تعیین کنید – داده های خود را با داده های قبل از آموزش مقایسه خواهید کرد. شما باید معیارهایی را برای وضعیت قبل از آموزش ایجاد کنید تا بتوانید مقایسه کنید و ROI را نشان دهید. به عنوان مثال، اگر هدف از آموزش فروش شما افزایش 5 درصدی میانگین اندازه معامله است، باید بدانید که میانگین اندازه معامله قبل از آموزش چقدر بوده است. سپس می توانید داده های قبل و بعد از تمرین را با هم مقایسه کنید.
  • یافتن راه هایی برای جداسازی تأثیرات تمرین – همانطور که در بالا ذکر کردیم، تعیین اینکه دقیقاً تأثیرات آموزش چیست و تأثیر عوامل دیگر می تواند باشد، می تواند دشوار باشد. چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:
    • گروه کنترل – مقایسه گروهی که تحت آموزش قرار گرفته اند با گروهی که آموزش را ندیده اند.
    • تخمین تأثیر آموزش – معمولاً شرکت کنندگان در آموزش و/یا سرپرستان آنها تأثیر آموزش و سایر عوامل را تخمین می زنند.
    • تجزیه و تحلیل روند – اگر به تأثیر آموزش بر اعداد فروش نگاه می کنید، می توانید پیش بینی کنید که اعداد فروش بدون آموزش بر اساس روندهای مشاهده شده چگونه خواهند بود و آنها را با اعداد با آموزش مقایسه کنید.
  • زمان کافی را برای گذراندن زمان بگذارید – نتایج آموزش در طول زمان قابل مشاهده خواهد بود، نه بلافاصله. تعیین کنید که دوره زمانی شما برای دیدن نتایج چقدر خواهد بود تا بتوانید یک محاسبه ROI معنی دار انجام دهید.

به تو

جمع آوری داده ها و انجام محاسبات ROI آموزشی کار ساده ای نیست. به همین دلیل است که باید روی ابتکارات آموزشی استراتژیک خود تمرکز کنید که به اهداف سازمانی شما کمک می کند تا مطمئن شوید که تلاش خود را عاقلانه سرمایه گذاری می کنید و می توانید واقعاً تأثیر تجاری را ثابت کنید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *