5 معیار کلیدی منبع یابی که باید ردیابی کنید

منبع یابی، در سطح سطح، فرآیندی کاملاً ساده به نظر می رسد. با این حال، اگر واقعاً به دنبال برجسته شدن و عملکرد مانند رقبای خود هستید، چند معیار منبع یابی وجود دارد که باید اندازه گیری و بهینه سازی کنید. نه تنها مهم است که در جریان آنچه در حال رخ دادن است باشید، بلکه خطرات درازمدت سازمان شما را نیز کاهش می دهد.

در بازار کار کنونی که به دلیل همه‌گیری COVID-19 پیچیده شده است، استخدام‌کنندگان و منبع‌دهندگان با چالش یافتن نامزدهای واجد شرایط برای بسیاری از نقش‌های خالی مواجه هستند. بهترین معیارهای منبع یابی که به شما کمک می کند فرآیند منبع یابی خود را تا حد امکان موثر و کارآمد کنید، کدامند؟

مطالب
معیارهای منبع یابی چیست؟
مهمترین معیارهای منبع یابی برای ردیابی
– اثربخشی کانال منبع یابی
– سرعت خط لوله نامزد
– منبع یابی بهره وری
– نرخ تبدیل نامزد
– میزان پاسخگویی

معیارهای منبع یابی چیست؟

منبع یابی جستجوی فعال برای نامزدهای واجد شرایط برای یک شغل خالی فعلی یا برنامه ریزی شده است. بخشی از فرآیند استخدام را تشکیل می دهد و شامل فعالیت هایی مانند جمع آوری داده های نامزدها، عناوین، تجربه شغلی قبلی، تحصیلات می باشد. همچنین شامل درگیر کردن این نامزدهای واجد شرایط است که برخی از آنها فعالانه به دنبال شغل هستند و برخی دیگر جویای کار منفعل هستند. بسته به اندازه سازمان، ممکن است استخدام کنندگان اختصاصی (در یک سازمان بزرگ) وجود داشته باشند، یا استخدام کنندگان ممکن است خودشان منبع یابی را انجام دهند (در یک شرکت کوچکتر).

بنابراین معیارهای منبع یابی به شما کمک می کند تا اثربخشی تلاش های کاندید منبع یابی خود را درک کنید. می‌توانید تصور کنید که چرا این ممکن است مهم باشد – برای مثال، اگر در یک سازمان بزرگ هستید و نقش مهمی دارید که خالی می‌شود. پر کردن این نقش خالی کار دشواری نخواهد بود، بلکه فقط باید به خطوط لوله منابع خود و تحقیقات قبلی انجام شده برای پر کردن جای خالی در سریع ترین زمان ممکن توجه کنید. اهمیت این امر در مواجهه با استعفای بزرگ بیشتر می شود.

در حالی که معیارهای استخدام به ردیابی فرآیند استخدام و استخدام به طور کلی کمک می کنند، معیارهای منبع یابی بر اثربخشی فعالیت های منبع یابی اولیه تمرکز می کنند.

مهمترین معیارهای منبع یابی برای ردیابی

اثربخشی کانال منبع یابی

چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

اثربخشی هر یک از کانال های منبع یابی (به عنوان مثال: تابلوهای شغلی، رسانه های اجتماعی، ابزارهای منبع یابی، ایمیل داخلی و غیره) و سهم آنها در مجموعه نامزدها را اندازه گیری می کند.

چگونه اندازه گیری می شود؟

برای محاسبه اثربخشی کانال منبع یابی، تعداد کل برنامه های کاربردی از طریق کانال را بر تعداد کل استخدام ها از طریق کانال تقسیم می کنید. بنابراین، برای مثال، اگر 200 برنامه از طریق لینکدین و سه استخدام داشته باشید، اثربخشی کانال منبع شما 1.5٪ خواهد بود.

چرا مهم است؟

اندازه گیری اثربخشی منبع یابی شما می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی شود. این به شما امکان می دهد تا فرآیند منبع یابی خود را بهینه کنید، بدانید که بهترین نامزدهای شما با کمترین هزینه از کجا آمده اند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که تعداد زیادی درخواست از طریق هیئت‌های شغلی دارید، اما با درصد پایینی از استخدام‌ها. از سوی دیگر، ممکن است تعداد کمی از درخواست‌ها از طریق ارجاع‌ها اما با درصد استخدام بالاتری داشته باشید. این منطقی است زیرا ارجاع دهنده قبلاً ارجاعات را بررسی کرده است.

در نتیجه، یک سازمان ممکن است بخواهد یک طرح تشویقی برای کارمندان اجرا کند تا نامزدهای حلقه خود را برای یک فرصت شغلی معرفی کنند. اثربخشی کانال منبع یابی باید به سوالات مربوط به کانال های اصلی و بهترین منبع شما، که اکثر متقاضیان و استخدام ها از کجا آمده اند، و همچنین هزینه هر کانال پاسخ دهد.

Key Sourcing MetricsKey Sourcing Metrics

سرعت خط لوله نامزد

چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

این زمان اولین تماس با نامزد تا زمان پذیرش پیشنهاد را اندازه گیری می کند.

چگونه اندازه گیری می شود؟

تعداد روزهای بین تاریخ اولین تماس تا پذیرش پیشنهاد را محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر برای اولین بار در 1 مه 2021 با نامزدی تماس گرفتید و او پیشنهاد را در اول اکتبر 2021 پذیرفت، سرعت خط لوله شما 153 روز خواهد بود.

چرا مهم است؟

سرعت خط لوله نامزد دو چیز را اندازه‌گیری می‌کند: کارایی و ثبات در کل فرآیند استخدام – از توسعه، پرورش، و صلاحیت تا استخدام.

در مرحله اول، سرعت یا کندی فرآیندهای داخلی شما در استخدام یک نفر را اندازه می‌گیرد (اگرچه این به رفتار نامزد نیز بستگی دارد). اگر خط لوله کند باشد، ممکن است به این معنی باشد که تعداد مصاحبه‌ها بسیار زیاد است یا زمان‌بندی مصاحبه‌ها کارآمد نیست. با به دست آوردن این بینش ها، می توانید تنگناهایی را که باعث کاهش سرعت قیف استخدام شما می شود، از بین ببرید.

همچنین ثبات را اندازه گیری می کند – به طور منطقی، برای پر کردن یک جای خالی باید همان زمان را که قبلاً داشته است، صرف کند. به عنوان مثال، اگر 100 روز طول می کشد تا یک موقعیت مدیر بازاریابی را پر کنید، دفعه بعدی که برای آن نقش تعیین می شود، باید همین زمان طول بکشد. این به شما کمک می کند تا انتظارات مدیران استخدامی را در مورد اینکه چه زمانی می توانند استخدام جدید داشته باشند را مدیریت کنید. علاوه بر این، شما همچنین می توانید این را به اثربخشی منبع یابی خود مرتبط کنید. ممکن است متوجه شوید که نامزدهایی که از طریق هیئت‌های شغلی درخواست می‌کنند، در پذیرش یک پیشنهاد، زمان بسیار کندتری دارند. یا شاید، برای مثال، نامزدهای صنعت مالی زمان بازگشت سریع تری داشته باشند.

منبع یابی بهره وری

چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

این معیاری از تلاش های یک تیم منبع یابی و نتایج آن است. به عنوان مثال، می تواند تعداد موارد زیر را ردیابی کند:

  • ایمیل های ارسالی،
  • تماس های برقرار شده،
  • پیش نمایش ها تکمیل شد،
  • پیام های لینکدین ارسال شده،
  • و نتایج آن

چگونه اندازه گیری می شود؟

می‌توانید فعالیت‌هایی را که تیم شما یا اعضای تیم فردی انجام می‌دهند به صورت هفتگی یا ماهانه دنبال کنید. سپس می توانید با اهداف خود مقایسه کنید و ببینید که پس از مدت زمان تعیین شده در کجا قرار دارید. با این حال، مهم است که بدانید تعداد ایمیل ها یا پیام های لینکدین به طور خودکار کیفیت را نشان نمی دهد. به همین دلیل است که می‌خواهید این معیار را با معیارهای نرخ تبدیل نامزد و نرخ پاسخ که در زیر به آن می‌پردازیم، ترکیب کنید.

به عنوان مثال، اگر منبعی برای 50 نامزد احتمالی ایمیل ارسال کند، 10 نفر از آنها پاسخ دهند، این 20٪ خواهد بود. حال، اگر بخواهید آن ایمیل را با شخصی‌سازی بهبود ببخشید و 35 درصد پاسخ دهد، این افزایش 15 درصدی در بهره‌وری شماست. می‌توانید از همین محاسبه و اندازه‌گیری در معیارهای مختلف منبع بهره‌وری (تماس سرد، InMails در Linkedin و غیره) استفاده کنید.

چرا مهم است؟

خیلی ساده، به شما کمک می کند فرآیندهای داخلی خود را بهبود بخشید و آنها را موثرتر می کند و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند. علاوه بر این، می‌توانید پیش‌بینی کنید که برای یافتن یک نامزد واجد شرایط، چند ایمیل، پیام و غیره لازم است. این امر منبع یابی را قابل مدیریت تر می کند و همچنین امکان توزیع یکسان حجم کار بین همکاران را فراهم می کند. این همچنین به عنوان یک شاخص برای مدیریت نیروی کار تیم منبع یابی و استخدام عمل می کند. در استخدام، زمان پول است و یک راه برای صرفه جویی در هزینه، بهره وری در کمترین زمان است.

نرخ تبدیل نامزد

چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

این بازدهی را که برای زمان و پول سرمایه‌گذاری شده در کار روزانه منبع‌یابی دریافت می‌کنید اندازه‌گیری می‌کند.

چگونه اندازه گیری می شود؟

از آنجا که نامزدها می توانند در مراحل مختلفی از فرآیند منبع یابی یا استخدام باشند، اندازه گیری این معیار در مراحل مختلف نیز ضروری است. اولین راه برای اندازه گیری محاسبه نرخ تبدیل خط لوله نامزد شما است:

نرخ تبدیل خط لوله نامزد = تعداد نامزدهایی که از خط لوله مصاحبه شده اند / تعداد نامزدهایی که به استخدام کنندگان/مدیران توصیه می کنید.

به عنوان مثال، در طول فرآیند منبع یابی، شما 40 نامزد را پیدا می کنید که آنها را به یک استخدام کننده توصیه می کنید. آنها 10 نفر از آنها را به مرحله مصاحبه منتقل می کنند. این یک نرخ تبدیل 25٪ خواهد بود. هرچه نرخ تبدیل بالاتر باشد، تلاش های شما برای منبع یابی موثرتر بوده است.

در مرحله دوم، شما همچنین باید نرخ پذیرش پیشنهاد را محاسبه کنید.

نرخ پذیرش پیشنهاد نامزد = تعداد پیشنهادات پذیرفته شده / تعداد پیشنهادات

این معیار مهم به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام منابع بیشتر از کسانی که قبول نمی کنند پیشنهاد شغلی را می پذیرند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که کاندیداهای رقبا نسبت به سایر صنایع احتمال بیشتری برای پذیرش یک پیشنهاد شغلی دارند. این به نوبه خود استراتژی شما را در مورد اینکه کاندیداها را از کجا تهیه کنید و منابع خود را کجا سرمایه گذاری کنید، آگاه می کند.

چرا مهم است؟

در یک بازار با استعداد کوتاه و به شدت رقابتی، فرآیند منبع یابی شما و همچنین نرخ تبدیل شما باید بهینه شود. هیچ چیز ناامید کننده تر از گذراندن کل فرآیند منبع یابی تا استخدام و پیشنهاد نهایی نیست و نامزد پیشنهاد را رد می کند. این نه تنها کل فرآیند استخدام را بازنشانی می کند، بلکه عملیات حیاتی کسب و کار را نیز به تاخیر می اندازد.

اگر متوجه نرخ تبدیل غیرمعمول ضعیفی شدید، این فرصتی است برای دریافت بازخورد از نامزدها و جویا شدن دلایل خاصی که چرا آنها پیشنهاد را رد کردند. اگر تعداد نامزدهایی که از تلاش‌های منبع‌یابی به استخدام‌کنندگان توصیه می‌شود منجر به مصاحبه‌های خوب و در نهایت استخدام‌های باکیفیت نشود، نشان‌دهنده این است که خط لوله نیاز به بهبود دارد.

میزان پاسخگویی

چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

این به سادگی اثربخشی دسترسی شما به مشتریان بالقوه را می سنجد.

چگونه اندازه گیری می شود؟

شما می توانید تعداد تلاش های توسعه را تقسیم بر تعداد پاسخ ها محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر شما 100 ایمیل به نامزدهای احتمالی و 12 پاسخ ارسال کرده باشید، نرخ پاسخ 12٪ است. می توانید میزان پاسخ خود را با عملکرد قبلی و همچنین با معیارها مقایسه کنید. میانگین نرخ پاسخ برای یک ایمیل منبع اولیه باید بین 30-50٪ باشد.

قبل از ارسال هر پیامی به نامزدهای احتمالی، ایده خوبی است که تست A/B را به صورت داخلی انجام دهید. از همکاران خود بخواهید به پیام های منبع پاسخ دهند و از آنها بخواهید بهترین را انتخاب کنند. به این ترتیب، قبل از اینکه با نامزدها تماس بگیرید، یک گروه نمونه دارید که می تواند تأثیر مثبتی بر پیام رسانی داشته باشد. همچنین ممکن است بخواهید به ابزارهای مختلف توسعه و میانگین نرخ پاسخ به هر ابزار (به عنوان مثال، ایمیل، لینکدین، تابلوهای شغلی، رسانه های اجتماعی و غیره) نگاه کنید.

چرا مهم است؟

این یک راه عالی برای سنجش اثربخشی پیام‌ها و از برخی جهات، جذابیت برند شما است. علاوه بر این، از کیفیت پیام شما نیز صحبت می کند. اگر متوجه نرخ پاسخ پایینی شدید، شاید لازم باشد هدر ایمیل یا موضوع لینکدین InMail را تغییر دهید. یا احتمالاً از شخصی سازی بیشتری استفاده کنید، یا شاید پیام را در زمان دیگری ارسال کنید.

به تو

معیارهای منبع یابی کاندیدا به شما کمک می کند تا بفهمید تلاش های منبع یابی شما چقدر موفق بوده و کاستی ها کجاست. در جمع آوری داده ها فعال باشید و به طور منظم داده ها را تجزیه و تحلیل کنید. این به شما کمک می کند تا بینش عملی به دست آورید و ابتکاراتی در مورد چگونگی بهبود فرآیند منبع یابی نامزد خود داشته باشید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *