ROI سرمایه انسانی: تعریف، فرمول و محاسبه

چه سر یک میز شام یا در یک جلسه هیئت مدیره باشید، کلمه بزرگ “V” به ناچار در مورد موضوع سرمایه انسانی مطرح می شود. به عبارت دیگر سرمایه انسانی چه ارزشی ایجاد می کند؟ پس از دهه‌ها تحقیق و بحث، سرانجام راهی برای نشان دادن ارزشی که سرمایه انسانی از طریق اندازه‌گیری بازده سرمایه انسانی در سرمایه‌گذاری (ROI سرمایه انسانی) می‌افزاید، وجود دارد. پیشرفت‌ها در شیوه‌ها، اندازه‌گیری‌ها و معیارهای داده‌های خوب توانسته است ارزش تلاش‌های سرمایه انسانی را نشان دهد.

سرمایه انسانی به عنوان کارکردی برای جذب، توسعه و حفظ بهترین استعدادها وجود دارد. با این منطق، ROI سرمایه انسانی یک اندازه گیری اساسی برای مشارکت کارکنان است. اما دقیقاً تعریف ROI سرمایه انسانی چیست؟ چگونه آن را محاسبه می کنید، و چرا باید از این معیار استفاده کنید؟ بیایید شیرجه بزنیم

مطالب
سرمایه انسانی چیست؟
ROI سرمایه انسانی چیست؟
فرمول ROI سرمایه انسانی
مثال‌های محاسبه بازگشت سرمایه انسانی
مزایای استفاده از ROI سرمایه انسانی به عنوان معیار و KPI

سرمایه انسانی چیست؟

سرمایه انسانی (HC) دارایی نامشهودی است که مجموع ارزش اقتصادی تجربه و مهارت کارکنان است. «سرمایه» در این مورد به دارایی هایی مانند دانش، مهارت، سلامت، آموزش و غیره اشاره دارد. بین منابع انسانی و سرمایه انسانی تفاوت مشخصی وجود دارد.

منابع اغلب دلالت بر این دارند که منبع محدودی است یا می توان از آن بهره برداری کرد (این اصطلاح با مواد، ساخت و غیره نیز مرتبط است). بدیهی است که «منابع انسانی» به این شکل نیست. با این حال، ارتباط به شدت متضمن معنای فوق است. از سوی دیگر، سرمایه انسانی به عنوان مثال به ثروتی اشاره دارد که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد. Talentalign این نمودار را ایجاد کرد که جنبه های مختلف HR و HC را نشان می دهد. این نشان می دهد که چگونه آنها مشابه هستند اما همچنین متفاوت هستند:

HRM vs HCMHRM vs HCM

ROI سرمایه انسانی چیست؟

سرمایه انسانی ROI (HCROI) یک معیار استراتژیک HR است که ارزش مالی افزوده شده توسط نیروی کار را در نتیجه پولی که برای کارمندان خرج می شود (از نظر استخدام، پاداش کارکنان، مدیریت استعداد، آموزش و غیره) منعکس می کند. ارزشی را نشان می دهد که کارکنان به صورت فردی یا جمعی به آن کمک می کنند. متریک بازتاب واقعی ارزش سرمایه انسانی در یک سازمان است.

GrowthForce نمونه ای از HCROI را نشان می دهد:

GrowthForce HCROIGrowthForce HCROI

فرمول ROI سرمایه انسانی

محاسبه بازگشت سرمایه برای سرمایه انسانی پیچیده است. این امر مستلزم آن است که یک سود مالی را به یک طرح سرمایه انسانی اختصاص دهید. این همیشه به همین سادگی نیست زیرا واقعاً از کجا می دانید که مثلاً یک مداخله یادگیری مستقیماً به افزایش درآمد کمک می کند؟ متغیرهای زیادی وجود دارند که می توانند بر نتیجه تأثیر بگذارند، از جمله نوسانات بازار، تغییر شرایط و حتی شانس. با این حال، موسسه ROI مدلی را توسعه داد که قادر به محاسبه دقیق HCROI است. بیایید آن را تجزیه کنیم:

ROI Process ModelROI Process Model

بیایید هر یک از مراحل اصلی را تجزیه کنیم:

  • برنامه ریزی ارزیابی – این بخشی است که به وضوح اهداف ابتکار سرمایه انسانی شما را مشخص می کند. به عنوان مثال: «سه توسعه‌دهنده شبکه فناوری اطلاعات را استخدام کنید» یا «یک برنامه تبادل استعداد را در بخش بازاریابی اجرا کنید» یا «به امتیاز خالص تبلیغ‌کننده کارمندان 20+ دست یابید».
  • جمع آوری داده ها – مجموعه ای از داده ها قبل، حین و پس از اجرای یک برنامه یا اقدام HC است. در این دوره، ممکن است معیارهای سرمایه انسانی را جمع آوری کنید: داده های سخت (که می توانید از طریق سیستم های HC انجام دهید) و داده های نرم (که می توانید در نظرسنجی های رضایت کارکنان، مشاهده در حین کار و غیره جمع آوری کنید).
  • تجزیه و تحلیل داده ها – برای محاسبه ROI سرمایه انسانی، این یکی از مهمترین مراحل است. شما باید داده ها را از دو جنبه تجزیه و تحلیل کنید:
    • اثرات طرح یا برنامه HC را جدا کنید – این مهم است زیرا عوامل زیادی می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند و شما می خواهید به طور خاص تأثیر سرمایه انسانی را اندازه گیری کنید. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله راه‌اندازی یک برنامه آزمایشی، استفاده از خطوط روند برای نشان دادن تفاوت‌ها، ورودی مشتری، بازخورد ذینفعان خارجی، و استفاده از کارشناسان موضوع برای تجزیه و تحلیل اثرات.
    • تبدیل داده‌های HC به خروجی مالی – برای این کار باید هزینه هر برنامه سرمایه انسانی در نظر گرفته شود و به آن مقدار داده شود. این بستگی به موقعیت دارد. به عنوان مثال، به دلیل یک برنامه آموزشی، یک کارمند ممکن است یک محصول اضافی ایجاد کند. بنابراین، آن محصول اضافی بسته به نتیجه ابتکار به سود یا صرفه جویی در هزینه تبدیل می شود.

پس از انجام مراحل بالا، اطلاعات کافی برای محاسبه بازده مالی با این فرمول در اختیار خواهید داشت:

Human Capital ROI FormulaHuman Capital ROI Formula

نمونه های محاسبه ROI سرمایه انسانی

بیایید از این فرمول در چند مثال از محاسبه ROI سرمایه انسانی استفاده کنیم.

فرض کنید شما یک طرح بهداشتی و تندرستی را در محل کار اجرا می کنید که تقریباً 250000 دلار هزینه دارد. اینها هزینه های سرمایه انسانی شماست. پس انداز (کاهش استرس، غیبت، فرسودگی شغلی و غیره) که از این طرح به دست آوردید بالغ بر 750000 دلار است. بنابراین:

HCROI = (750,000 تا 250,000 دلار) / 250,000 دلار

= 2 (به صورت نسبت 2:1 نشان داده شده است)

این بدان معناست که به ازای هر 1 دلاری که برای برنامه سلامتی خرج می‌کنید، 2 دلار سود وجود دارد. متغیرهایی وجود دارد که باید در هنگام تجزیه و تحلیل چیزها به این روش در نظر بگیرید (مثلاً دوره اندازه گیری صرفه جویی در هزینه). تا زمانی که داده ها و چارچوب زمانی سازگار باشند، این یک روش بسیار موثر برای محاسبه HCROI است.

حال، فرض کنید تیم تصمیم می گیرد 10000 دلار اضافی در این برنامه سرمایه گذاری کند، اما منجر به صرفه جویی 150000 دلاری می شود. فرمول شما به این صورت خواهد بود:

HCROI = 900,000 تا 260,000 دلار / 260,000 دلار

= 2.46 یا به عنوان یک نسبت (2.46:1) نشان داده شده است

بنابراین، تنها برای سرمایه گذاری 10000 دلار اضافی، این یک مزیت اضافی 0.46 است. در یک دوره زمانی طولانی، ارزش ذخیره شده تقریبا غیرقابل حل است. استفاده از این فرمول ها یک راه عالی برای برنامه ریزی و تفکر است. شما می توانید اثرات بلندمدتی که سرمایه گذاری اندکی بیشتر در سرمایه انسانی خود می تواند بر عملکرد مالی سازمان داشته باشد را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از ROI سرمایه انسانی به عنوان معیار و KPI

  • درک تأثیر ابتکارات سرمایه انسانی شما. می توانید ببینید که ابتکارات شما چه نتایجی به همراه دارد. به این ترتیب، تمام تصمیمات شما مبتنی بر داده است و هر دلاری که خرج می شود قابل محاسبه است.
  • نمایش نتایج ملموس ابتکارات HC به رهبری. اساساً، شما می‌توانید تأثیر کسب‌وکار تلاش‌های خود را کمّی کنید و آن را به رهبری نشان دهید. به عنوان مثال، شما می توانید مستقیماً نتایج ابتکارات HC مانند “برنامه تبادل استعداد” را به تأثیر مالی بر تجارت ترجمه کنید.
  • شناسایی و پرکردن خلأهای موجود در سرمایه انسانی. داده‌ها به شما کمک می‌کنند بفهمید که سازمان شما در کجا برتر است و کجا از نظر سرمایه انسانی کمبود دارد. شما می توانید به وضوح از طریق داده ها ببینید که افزودن یا کم کردن سرمایه انسانی چه تاثیری بر نتیجه کسب و کار خواهد داشت.
  • فرآیندهای HC خود را بهبود بخشید. از طریق انواع مکانیسم‌های بازخورد دریافتی در نتیجه محاسبه بازگشت سرمایه، می‌توانید شیوه‌ها و فرآیندهای مدیریت سرمایه انسانی خود را بهبود بخشید. در طول مسیر، می توانید تنظیمات را انجام دهید (همچنین در زمان واقعی) و به طور خاص درک کنید که کدام بخش از فرآیند HC نیاز به بهبود دارد.
  • فرآیندهای ناکارآمد HC را حذف کنید. همچنین می‌توانید هر طرح سرمایه انسانی را که مؤثر نیستند، ببندید یا حذف کنید. برای مثال، اگر یک برنامه تبادل استعداد پس از پنج سال هیچ سود مالی نداشته باشد، می‌توانید برنامه را ببندید یا در طول مسیر تغییراتی را انجام دهید. در هر صورت، می توانید هزینه ها را کاهش دهید.

کلام پایانی

اگر می خواهید تأثیر محسوس تلاش های HC خود را اندازه گیری کنید، محاسبه منظم ROI سرمایه انسانی بسیار سودمند خواهد بود. بر اساس نتایج، می‌توانید بینش‌های جدیدی به دست آورید، فرصت‌هایی را برای بهبود ببینید و ابتکارات HC خود را به سطح بعدی برسانید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *