راهنمای جامع شما برای آموزش حساسیت برای کارکنان (در سال 2024)

اجرای برنامه های آموزشی در محل کار برای رشد کارکنان و شرکت و ایجاد یک سازمان منسجم و مشارکتی ضروری است، جایی که آموزش حساسیت به کارکنان نقش مهمی ایفا می کند. به گفته مک‌کینزی، شرکت‌های حساس و متنوع از نظر فرهنگی نسبت به همتایان کم‌تنوع خود، 35 درصد بیشتر احتمال دارد که بازده مالی بالاتری داشته باشند و 70 درصد بیشتر احتمال دارد که بازارها را تصاحب کنند.

آموزش حساسیت برای ایجاد محیطی فراگیر که در آن کارکنان با هر زمینه‌ای احساس کنند مورد قبول و ارزشمند هستند، بسیار مهم است. بیایید به انواع مختلف، موضوعاتی که باید پوشش دهیم و اینکه چگونه منابع انسانی می تواند آموزش حساسیت را در محل کار انجام دهد، بپردازیم.

مطالب
آموزش حساسیت برای کارکنان چیست؟
انواع آموزش حساسیت برای کارکنان
آموزش حساسیت را چگونه انجام می دهید؟
نمونه های آموزش حساسیت

آموزش حساسیت برای کارکنان چیست؟

هدف اصلی آموزش حساسیت (که به آن آموزش حساسیت در محل کار یا آموزش حساسیت شرکتی نیز گفته می شود) کمک به کارکنان است تا آگاهی بیشتری نسبت به تعصبات خود داشته باشند، به سرعت به آنها رسیدگی کنند و نسبت به دیگران حساس تر باشند. هدف آن این نیست که کارمندان احساس کنند باید روی پوسته تخم مرغ دور یکدیگر راه بروند. در عوض، کمک به آنها برای احترام بیشتری نسبت به همسالان خود، به ویژه آنهایی که دارای پیشینه های مختلف هستند، است.

آموزش حساسیت معمولاً موضوعاتی مانند نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، سن، مذهب و ناتوانی را پوشش می دهد. معمولاً شامل یک تسهیل‌کننده بی‌طرف می‌شود که بحث‌ها و تعاملات گروهی مفصل را برای دستیابی به اهداف خاص رهبری می‌کند.

تسهیل کننده تلاش می کند تا یک محیط باز، عینی و ایمن را حفظ کند. شرکت کنندگان باید احساس راحتی در بحث در مورد مسائل چالش برانگیز داشته باشند تا به آنها کمک کند تا یکدیگر را بیشتر درک کرده و قدردانی کنند.

آموزش حساسیت فقط برای کارمندانی که مشکلات رفتاری در محل کار از خود نشان داده اند نیست – این یک فرآیند مداوم برای کل نیروی کار است. هدف آن جلب مشارکت کارکنان در بحث‌هایی است که درک متقابل و همدلی را پرورش می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد دیدگاه‌های جدیدی را به مکالمات پس از آموزش با همکاران خود بیاورند. همچنین به آنها اجازه می دهد تا موضع شرکت خود را در مورد انواع مختلف تبعیض درک کنند.

علاوه بر این، ملاحظات رعایت یک عامل مهم در آموزش حساسیت در محل کار است. برای مثال، قوانین ایالتی یا شهرداری ممکن است کارفرمایان را ملزم به انجام آموزش آزار جنسی یا ضد آزار و اذیت کنند. در ایالت هایی که از نظر قانونی نیازی به چنین آموزش حساسیت شرکتی ندارند، بسیاری از کارفرمایان هنوز آن را برای جلوگیری از آزار و اذیت و ایجاد یک محل کار امن و دلپذیر برای همه کارکنان ارائه می دهند.

چرا آموزش حساسیت برای کارکنان مهم است؟

آموزش حساسیت به دلایل زیادی مهم است، مانند:

  • تعهد و انتظارات شرکت: انتظارات را برای رفتار مناسب در محل کار تعیین می کند و بر تعهد شرکت به یک محل کار عاری از تبعیض تاکید می کند.
  • آگاهی بیشتر و تغییرات مثبت: تبعیض و قلدری یک محیط کاری خصمانه ایجاد می کند، به روحیه کارکنان آسیب می رساند و سازمان را در معرض خطر قانونی بیشتری قرار می دهد. آموزش حساسیت می تواند به پیشگیری و کاهش این پیامدهای منفی کمک کند.
  • افسانه شکنی: با تسهیل تعاملات کارکنان برای ترویج نگرش باز و دیدگاه های جدید به از بین بردن افسانه های فرهنگی کمک می کند.
  • شناسایی الگو: داده‌های آموزش حساسیت می‌تواند به منابع انسانی کمک کند تا الگوها و کارکنانی را که در یک محیط کاری متخاصم نقش دارند، شناسایی کنند و رسیدگی سریع به مسائل را آسان‌تر کند. همچنین می‌تواند به شناسایی حوزه‌هایی که کارمندان در آن‌ها به خوبی کار می‌کنند کمک کند و بر آن‌ها تمرکز کند.
  • بهره وری بهبود یافته: یک محیط کار ایمن و قابل قبول به کارکنان اجازه می دهد تا روی شغل خود تمرکز بهتری داشته باشند، در نتیجه روحیه و بهره وری کارکنان بهبود می یابد که نه تنها به نفع خود بلکه برای کل سازمان است.
  • ارتباط بهتر کارمند و مدیر: آموزش حساسیت نیز برای مدیران مهم است. فضای باز و امنی را برای تعامل مدیر و کارمند بدون ترس از قضاوت یا تلافی ایجاد می‌کند و کارمندان را آسان‌تر می‌کند تا با مدیران خود در مورد چالش‌هایی که با آن روبرو هستند گفتگو کنند.

انواع آموزش حساسیت برای کارکنان

بر اساس نیازهای خاص شرکت خود، می توانید انواع مختلفی از آموزش های حساسیت محل کار را اجرا کنید. در اینجا مروری بر برخی از موضوعات رایج‌تری است که آموزش حساسیت شما می‌تواند پوشش دهد.

1. آموزش حساسیت فرهنگی

تصدیق و بزرگداشت تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند محیط کاری فراگیرتر و امن‌تری ایجاد کند که در آن همکاران به یکدیگر اعتماد و احترام بگذارند. همچنین می‌تواند درک عمیق‌تری از چگونگی سودمندی پیشینه و تجربیات منحصربه‌فرد هر یک از اعضای تیم برای بخش ایجاد کند و در نتیجه باعث افزایش روحیه و بهره‌وری کارکنان شود.

2. آموزش هوش هیجانی

سطح بالاتر هوش هیجانی با تقویت ارتباطات و روابط بین فردی بهتر، محیط کاری را بهبود می بخشد. کارکنان با درجه قابل توجهی از هوش هیجانی می توانند به راحتی احساسات خود را تشخیص داده و مدیریت کنند و احساسات دیگران را درک کنند. این کمک می کند تا تعارضات به حداقل برسد، منجر به حل موثر مشکل، و ترویج همدلی و احترام می شود.

3. آموزش قلدری و ضد آزار

کارمندان باید بدانند که قلدری و آزار و اذیت شامل چه مواردی می شود و محل کار آنها هیچ شکلی از هر دو عمل را تحمل نمی کند. یک مثال رایج از چنین رفتاری، اظهارات غیر حساس مکرر و عمدی در مورد نژاد، ملیت، جنسیت، گرایش جنسی یا ظاهر فیزیکی یک همکار علیرغم هشدارهای قبلی برای توقف است.

ناکامی در حفظ محیط کاری عاری از قلدری و آزار (یا جایی که چنین رفتاری بدون مجازات می ماند) می تواند منجر به افزایش جابجایی کارکنان و خطرات قانونی برای شرکت شود.

4. آگاهی از کلیشه ها

مردم اغلب متوجه نمی شوند که زبان و رفتار آنها چقدر می تواند مشکل ساز یا آزاردهنده باشد، حتی اگر غیرعمدی باشد. آگاهی از نژادپرستی، کلیشه‌ها و تعصبات ناخودآگاه می‌تواند به کارکنان کمک کند تا مراقب گفتار و اعمال خود باشند.

5. آموزش جنسیت گرایی و برابری جنسیتی

متأسفانه شنیدن حوادثی در محل کار که شامل اظهارنظرها یا اقدامات جنسی وسوسه‌انگیز از یک کارمند به کارمند دیگر است، بسیار رایج است. اینجاست که آموزش حساسیت جنسیتی ضروری است.

این نوع آموزش به دنبال ایجاد یک محیط کاری فراگیرتر و محترمانه با آموزش کارکنان در مورد شناخت و رسیدگی به سوگیری های ناخودآگاه، رفتارهای تبعیض آمیز و نابرابری های سیستمی است. آگاهی به کاهش آزار و تبعیض مبتنی بر جنسیت کمک می کند و یک محل کار امن تر برای همه جنسیت ها ایجاد می کند.

نکته HR

قبل از ایجاد یک برنامه آموزشی حساسیت، بازخورد دریافت کنید تا به شناسایی زمینه های بالقوه برای بهبود کمک کنید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جمع آوری بازخورد کارمندان از طریق نظرسنجی ها، گروه های متمرکز و جعبه های پیشنهادی ناشناس
  • بررسی سیاست های جاری و شکایات کارکنان
  • مشاوره با سهامداران کلیدی، از جمله کارکنان، مدیریت، و متخصصان DEIB.

6. اجتناب از پیری

سن گرایی در محل کار اغلب به یکی از این دو روش بیان می شود: حمایت از کارمندان مسن تر (مثلاً فرض اینکه آنها در یادگیری فناوری جدید کند می شوند) یا دست کم گرفتن همکاران جوان و توانایی های آنها. آموزش حساسیت باید به تعصبات مربوط به سن توجه کند و کارکنان را در مورد مزایای کار در یک سازمان چند نسلی آموزش دهد.

7. آموزش تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB).

نیروی کار متنوع فقط به داشتن کارمندان از قومیت ها، ملیت ها، فرهنگ ها، مذاهب، جنسیت، گرایش های جنسی، یا زمینه های اجتماعی-اقتصادی متفاوت نیست. همچنین نیاز به تفکر متنوع و در نظر گرفتن دیدگاه های متنوع برای رشد و به دست آوردن برابری دارد.

در عین حال، کارمندان باید تفاوت بین برابری و برابری را بیاموزند تا بفهمند چرا اولی به اندازه دومی مهم است. کارمندانی که می دانند کارفرمای آنها برای صدای آنها ارزش قائل است و به مشارکت آنها بدون توجه به ویژگی های متنوع فوق احترام می گذارد، به احتمال زیاد خوشحال هستند و در شرکت باقی می مانند.

8. اتحاد با کارمندان معلول، LGBTQ و اقلیت های قومی

اتحاد با همکاران معلول، LGBTQ و اقلیت‌های قومی، محیط کاری فراگیرتر و عادلانه‌تر را تقویت می‌کند و روحیه و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. با حمایت فعال و حمایت از گروه‌های به حاشیه رانده شده تاریخی، متحدان به ایجاد فرهنگ احترام و پذیرش متقابل کمک می‌کنند و تبعیض و آزار را به حداقل می‌رسانند.

این به همه کارکنان نیرو می دهد و انگیزه می دهد تا بهترین کار خود را انجام دهند و منجر به افزایش نوآوری و همکاری می شود. همچنین شهرت شرکت را به عنوان شرکتی که DEIB را در اولویت قرار می دهد تقویت می کند و به آن امکان می دهد استعداد بیشتری را جذب کند و حفظ کارکنان را بهبود بخشد.

9. دین، معنویت و سایر باورهای شخصی

احترام گذاشتن به همکارانی که دارای اعتقادات مذهبی یا معنوی هستند و کسانی که آگنوستیک یا ملحد هستند برای یک محیط کار سالم بسیار مهم است. این امر شامل بودن و احترام متقابل را ترویج می کند.

کارمندانی که بدون در نظر گرفتن اعتقادات شخصی یا فقدان آنها از احترام مطمئن می شوند، به احتمال زیاد در محل کار احساس ارزشمندی و راحتی می کنند. احترام گذاشتن به افراد دارای باورهای متنوع همچنین به بهبود شهرت سازمان و در نتیجه توانایی آن در جذب و حفظ نیروی کار متنوع کمک می کند.

آموزش آنلاین حساسیت به منابع انسانی

قبل از اینکه منابع انسانی بتواند به کارکنان در بهبود حساسیت محل کار کمک کند، آنها باید خود را در موضوع DEIB ارتقا دهند. در زیر سه دوره آنلاین HR وجود دارد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنوع، برابری، گنجاندن و تعلق در نظر بگیرید.

  1. برنامه گواهی تنوع، برابری، شمول و تعلق AIHR : متخصصان منابع انسانی می توانند پس از کسب دانش و توسعه مهارت های لازم برای کمک به تغییر فرهنگ از طریق ابتکارات موثر و قدرتمند DEIB، گواهینامه DEI کسب کنند.
  2. برنامه صدور گواهینامه تنوع استراتژیک، ارزش و حقوق مؤسسه سرمایه انسانی : پرسنل منابع انسانی می توانند یاد بگیرند که چگونه یک راه حل سفارشی DEIB برای رفع نیازهای سازمان خود ایجاد کنند.
  3. مسیر یادگیری تنوع، برابری، شمول و تعلق لینکدین برای حرفه ای ها و رهبران منابع انسانی : این مسیر یادگیری به متخصصان منابع انسانی می آموزد که چگونه با در نظر گرفتن تنوع و تله های جانبداری، استخدام و استخدام کنند و تجربه کارمند را فراگیر کنند.

آموزش حساسیت را چگونه انجام می دهید؟

اکنون که برای اجرای آموزش حساسیت در سازمان خود آماده اید، مراحل بعدی چیست؟ در اینجا برخی از اقدامات پیشنهادی وجود دارد که می توانید دنبال کنید:

  1. ایجاد انتظارات روشن: اهداف آموزشی، انتظارات، و قابل ارائه ها و همچنین رفتارهایی که تحمل می شوند و نمی شوند را به اشتراک بگذارید. همه کارمندان را بدون توجه به عنوان/موقعیتشان در شرکت پاسخگو نگه دارید.
  2. ارتباط باز و صادقانه را تشویق و تسهیل کنید: این برای دستیابی به درک و پیشرفت بیشتر ضروری است. از ابتدا تصدیق کنید که برخی از موضوعات ممکن است دشوار و ناراحت کننده باشند، اما برای گفتگوی مؤثر ضروری هستند.
  3. بر اهمیت خودآگاهی تأکید کنید: جلسات آموزش حساسیت باید شامل بحث هایی در مورد اینکه هر شرکت کننده در موقعیت های معمولی خاصی که افراد در محل کار با آن مواجه می شوند، چه احساسی دارند یا چه واکنشی نشان می دهند، باشد. این امر خود اندیشی، خودآگاهی و همدلی را تشویق می کند.
  4. مدیریت را درگیر کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها به عنوان مثال رهبری می کنند: هیچ کس نباید از آموزش حساسیت مستثنی شود. مدیریت با شرکت در این آموزش در کنار کارکنان می تواند الگو باشد.
  5. در برنامه آموزشی انعطاف پذیر باشید: برای اطمینان از اینکه همه کارمندان می توانند در آموزش شرکت کنند، زمان ها/تاریخ های متفاوتی را ارائه دهید، سپس پس از هر جلسه برای جمع آوری بازخورد پیگیری کنید.
  6. اطمینان از بهینه‌سازی آنلاین: در حالی که آموزش حضوری می‌تواند به ارتباط بهتر کارمندان کمک کند، ارائه آموزش حساسیت آنلاین به کارکنان از راه دور اجازه می‌دهد به منابع مشابه دسترسی داشته باشند. ویژگی‌هایی مانند اتاق‌های پراکنده و ویدیوهای تعاملی می‌تواند کارمندان را درگیر کرده و به آنها در حفظ دانش کمک کند. برخی از گزینه های پلت فرم میزبانی ویدیوی آنلاین عبارتند از Echo360، AbsorbLMS و Kinescope.

نکته HR

از یکی از اعضای مدیریت بخواهید هر جلسه آموزش حساسیت را معرفی کند. آنها باید تعهد واقعی خود را به این ابتکار بیان کنند و دلیل اهمیت اصول آن را برجسته کنند. این می تواند به ایجاد یک لحن مثبت برای آموزش از همان ابتدا کمک کند.

نمونه های آموزش حساسیت

آموزش حساسیت باید به طور موثر ارائه شود تا تأثیر مثبت داشته باشد. چند شرکت با نمونه های درخشان از ابتکارات قوی مرتبط با DEIB عبارتند از:

ارنست و یانگ

این شرکت رهبری تمام وقت در سطح شریک را به استخدام تنوع اختصاص می دهد. در نتیجه، تعداد زنان در پست های مدیریت اجرایی آن بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

ارنست اند یانگ همچنین برنامه ای را برای دانشجویان سال اول، دانشجویان سال دوم و دانشجویان انتقالی از لحاظ قومیتی راه اندازی کرده است. در سال 2021، آموزش رهبری فراگیر را راه اندازی کرد و اولین گزارش شفافیت DEI خود را منتشر کرد.

جانسون و جانسون

این شرکت منابع زیادی را برای اطمینان از اینکه همه کارکنان می توانند به ایجاد یک محیط فراگیر کمک کنند، اختصاص می دهد. آنها دارای 12 گروه منابع کارمند (ERG) هستند که با کارکنان در سراسر شرکت ارتباط برقرار می کنند و با آنها درگیر می شوند تا پتانسیل آنها را توسعه دهند، روابط ایجاد کنند و فرهنگ و محیطی فراگیر را هدایت کنند.

افکار نهایی

آموزش حساسیت در محل کار در نهایت به ایجاد و حفظ یک محیط امن و حرفه ای کمک می کند و عملکرد کلی کارکنان، بهره وری و روحیه را افزایش می دهد. به کارکنان در تمام سطوح در مورد چگونگی رفتار سازنده با یکدیگر آموزش می دهد.

آموزش حساسیت برای کارکنان نباید به صورت واکنشی یا گذشته نگر انجام شود. در عوض، منابع انسانی و سازمان‌هایی که برای آنها کار می‌کنند باید آن را به عنوان ابزار ارزشمندی که به طور فعال ارائه می‌کنند ببینند و از آن استفاده کنند و بخشی جدایی‌ناپذیر از منابع آموزشی کارکنان شرکت باشند.

آندریا بیش از 20 سال تجربه منابع انسانی از جمله مربیگری شغلی، روابط کارکنان، جذب استعداد، توسعه رهبری، انطباق با استخدام، ارتباطات منابع انسانی، توسعه آموزش و تسهیل دارد. او با افراد مختلف از پیشینه‌های مختلف، از جمله فارغ‌التحصیلان اخیر مدرسه، کارمندان اتحادیه، مدیریت، مدیران اجرایی، والدینی که به نیروی کار بازمی‌گردند و تغییر شغل‌ها، مشاوره و مربیگری می‌کند. آندریا دارای مدرک لیسانس در ارتباطات و تسهیل کننده گواهی برنامه های آموزشی مختلف منابع انسانی است. او در صنایع آب و برق، حمل و نقل، آموزش و پزشکی کار کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *