مثال سیاست عدم تبعیض و چرا به آن نیاز دارید

تنوع و شمول فراتر از استخدام افراد با رنگ های مختلف پوست است. شما به یک خط مشی عدم تبعیض در محل کار خود نیاز دارید و این مقاله به شما کمک می کند سیاستی بنویسید که نشان دهنده تعهد شرکت شما به رفتار یکسان با همه باشد.

محتوا
چرا به یک سیاست عدم تبعیض در محل کار نیاز دارید؟
مثال بیانیه سیاست عدم تبعیض
سایر سیاست های عدم تبعیض
آخرین اما نه کم اهمیت – سازگار باشید
سوالات متداول

چرا به یک سیاست عدم تبعیض در محل کار نیاز دارید؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا سازمان ها نیاز به سیاست عدم تبعیض دارند از جمله:

  • نام تجاری کارفرما. وقتی مردم به دنبال شغل جدیدی می گردند، می خواهند برای کسب و کاری کار کنند که با همه منصفانه رفتار کند – صرف نظر از نژاد، جنسیت، منشاء ملی یا سایر ویژگی های شناسایی. یک خط مشی عدم تبعیض به کسب و کار شما کمک می کند ارزش های خود را به وضوح بیان کند.
    اگر شما فاقد یک خط مشی عدم تبعیض هستید زیرا، البته، منصفانه عمل می کنید، یا قانون محلی شما تبعیض را ممنوع می کند، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کاندیداها احساس راحتی نمی کنند که برای شغل شما درخواست دهند.
  • انطباق. هر کشوری قوانین متفاوتی در مورد تبعیض دارد. برخی از کشورها از شما می‌خواهند که شهروندان خود را قبل از سایر نامزدها در نظر بگیرید، در حالی که برخی دیگر از شما می‌خواهند که افراد دارای مجوز کار را به طور مساوی در نظر بگیرید. برخی کشورها قوانین تبعیض سختگیرانه ای دارند، در حالی که برخی دیگر سهل انگارانه تر هستند.
    حداقل، سیاست عدم تبعیض شما باید با تمام قوانین کشوری و محلی مطابقت داشته باشد. البته شما می توانید حمایت های قوی تری از کارمندان نسبت به آنچه که قانون اجازه می دهد ارائه دهید.
  • شفافیت در رفتار کارکنان یک خط مشی عدم تبعیض همچنین به طور رسمی به مدیران و سایر کارکنان اجازه می دهد بدانند چه چیزی در کشور شما قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست. اگر یک کارمند بد رفتار کند، اشاره به یک خط مشی بسیار ساده تر از رجوع به قانونی است که کارمند ممکن است تا به حال درباره آن نشنیده باشد یا نشنیده باشد.
  • با تعصب مبارزه می کند. داشتن و اجرای یک خط مشی روشن به نفع شرکت شما است زیرا کارمندان، نامزدها و مدیران می دانند که چگونه باید عمل کنند و انتظارات شرکت چیست. آنها ممکن است تعصبات فردی داشته باشند، اما به وضوح درک می کنند که این موارد باید خارج از دفتر رها شوند.

مثال بیانیه سیاست عدم تبعیض

در اینجا یک نمونه خط مشی عدم تبعیض آمده است که می توانید آن را برای کسب و کار خود ویرایش یا تنظیم کنید. لطفاً به خاطر داشته باشید که این فقط یک نمونه از این است که یک خط مشی اساسی می تواند شبیه باشد. متن هیچ گونه قوانین و مقررات محلی مربوطه را در نظر نمی گیرد و یک سند قانونی نیست.

[شرکت] بیانیه سیاست عدم تبعیض

در [شرکت] خود، ما برای همه کارمندان و نامزدهای شغلی به عنوان افراد منحصر به فرد ارزش قائل هستیم و از تجربیات متنوعی که آنها برای شرکت ما به ارمغان می آورند استقبال می کنیم. به این ترتیب، ما یک سیاست سختگیرانه عدم تبعیض داریم. ما معتقدیم که با همه بدون توجه به نژاد، جنس، هویت جنسی، گرایش جنسی، منشاء ملی، زبان مادری، مذهب، سن، ناتوانی، وضعیت تأهل، شهروندی، اطلاعات ژنتیکی، بارداری یا هر ویژگی دیگری که توسط قانون محافظت می شود باید به طور یکسان رفتار شود. اگر احساس می کنید که مورد تبعیض قرار گرفته اید، لطفاً در اسرع وقت به مدیر یا بخش منابع انسانی خود اطلاع دهید. هر شکایت به طور مناسب بررسی خواهد شد.

حق کار در محیط حرفه ای

هر کارمندی حق دارد در محیطی حرفه ای کار کند که دانش، مهارت ها و توانایی های او عوامل حیاتی در موفقیت او باشد. [شرکت] از همه کارکنان انتظار دارد که استانداردهای مناسب را حفظ کنند، فرصت های برابر را ترویج کنند، با همه به طور حرفه ای رفتار کنند و بدون تعصب عمل کنند.

تحمل صفر برای آزار و اذیت

[شرکت] برای آزار یا تبعیض جنسی، آزار و تبعیض نژادی، یا هر شکل دیگری از آزار و اذیت و تبعیض (مذهبی، زبانی، گرایش جنسی و غیره) خط مشی تحمل صفر دارد. اگر احساس می کنید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید یا یکی از کارمندان علیه شما تبعیض قائل شده است،

آزار جنسی شامل اورتورهای جنسی یا عاشقانه ناخواسته، شوخی های جنسی نامناسب، یا اظهار نظر در مورد فعالیت های جنسی است. کارمندان هرگز نباید به پورنوگرافی در تجهیزات متعلق به شرکت، حتی خارج از اموال شرکت دسترسی داشته باشند. استفاده از دستگاه شخصی خود برای دسترسی به پورنوگرافی در حین کار یا در شرکت سایر کارمندان نیز ممنوع است.

روابط عاشقانه بین مدیران و هر کسی که در خط گزارش آنها قرار دارد اکیداً ممنوع است

تبعیض نژادی، ملی، قومیتی یا زبانی می‌تواند شامل شوخی‌ها، نظرات منفی یا منع کارمندان از صحبت کردن به زبان دلخواه در حین تجارت غیررسمی باشد. زبان رسمی شرکت [زبان] است و ما تمام اسناد رسمی را به این زبان ارائه خواهیم کرد. کارمندان می توانند در زمان استراحت، ناهار، یا هنگام صحبت با افرادی که به زبان دلخواه خود صحبت می کنند، به زبان دلخواه خود صحبت کنند. با این حال، جلسات رسمی به [زبان] انجام خواهد شد و تمام اسناد به این زبان خواهد بود.

اگر از گزارش دادن آزار و اذیت به [زبان] راحت نیستید، می توانید آن را به زبان دلخواه خود گزارش دهید و [شرکت] گزارش شما را ترجمه خواهد کرد.

[شرکت] تمام تلاش معقول خود را برای آموزش و اطلاع رسانی به همه کارکنان در مورد این سیاست ها انجام خواهد داد. هر کارمند سالانه گواهی می‌دهد که همه خط‌مشی‌های شرکت، از جمله سیاست‌های مربوط به آزار و اذیت و تبعیض را مطالعه کرده و با آنها موافقت می‌کند.

تبعیض ناتوانی

[شرکت] معتقد است که همه حق دارند کار کنند. یک کارمند دارای معلولیت که می تواند وظایف اصلی مشاغل را با یا بدون سازگاری معقول انجام دهد، مانند سایر کارمندان از حمایت و احترام برخوردار است.

تلافی

[شرکت] اقدام تلافی جویانه علیه هر فردی را که شکایتی علیه آزار و اذیت یا تبعیض ارائه می کند ممنوع می کند. ما کارمندان را تشویق می کنیم که در تحقیقات شرکت کنند. [شرکت] تمام تلاش های منطقی را برای محرمانه نگه داشتن تحقیقات و محافظت از افرادی که شکایت می کنند انجام خواهد داد.

اگر کارمندی به دلیل گزارش آزار و اذیت یا تبعیض علیه کارمند دیگری تلافی کند، آن کارمند با عواقب جدی تا پایان کار مواجه خواهد شد.

روش گزارش دهی

هر کارمندی که احساس می‌کند به دلیل نژاد، مذهب، جنسیت یا ویژگی‌های دیگر مورد آزار و اذیت، تبعیض قرار گرفته یا با رفتاری منفی مواجه شده است، باید آزار و اذیت را به یکی از افراد زیر گزارش دهد:

  • هر کارمند منابع انسانی
  • مدیر مستقیم / سرپرست.
  • هر کسی که در ردیف نظارتی آنها باشد (مدیر، مدیر، و غیره).

کارکنان به دلیل عدم گزارش چیزی که برایشان پیش آمده به هیچ وجه تنبیه نخواهند شد. همچنین شرکت هیچ گزارش حسن نیتی را تلافی نخواهد کرد. گزارش با حسن نیت به این معنی است که کارمند معتقد است که اتفاق نامناسبی رخ داده است، حتی اگر تحقیقات مشخص کند که رفتار نامناسبی رخ نداده است.

سپس [شرکت] تحقیقاتی را انجام خواهد داد. بسته به موقعیت ممکن است زمان زیادی طول بکشد. [شرکت] از همه کارکنان انتظار دارد که در تحقیقات شرکت کنند و موارد را طبق قانون محرمانه نگه دارند. در پایان تحقیقات، طرف تحقیق (معمولاً یک کارمند منابع انسانی، اما گهگاه شخص دیگری یا حتی یک بازپرس خارجی) گزارش و توصیه‌ای صادر می‌کند. کارمندی که این حادثه را گزارش کرده است مطلع می شود که تحقیقات به پایان رسیده است.

با هر کارمندی که به رفتار نامناسب متهم شود با احترام برخورد خواهد شد. اگر اتهام جدی و معتبر باشد، کارمند ممکن است با یا بدون دستمزد در طول مدت تحقیق معلق شود. نتیجه تحقیقات به کارمند متهم اعلام خواهد شد. اگر تحقیقات نشان دهد که کارمند مقصر بوده است، کارمند متهم ممکن است مشمول انضباط شود. این بسته به موقعیت و شدت موضوع می تواند شامل هر چیزی از توبیخ شفاهی تا خاتمه باشد.

اگر کارمندی شکایت بد نیتی داشته باشد، آزار و اذیت تلقی می شود. شکایت بد نیت شکایتی است که در آن شاکی آگاهانه دروغ می‌گوید یا موقعیت را نادرست معرفی می‌کند تا یک همکار را متهم کند، به شهرت کسی آسیب برساند یا برای به دست آوردن منفعت شخصی.

هر یک از طرفین مجاز به درخواست تجدید نظر نسبت به این تصمیم هستند. می توانید با ارائه گزارش کتبی نزد رئیس منابع انسانی نسبت به این تصمیم اعتراض کنید.

سایر سیاست های عدم تبعیض

سیاست عدم تبعیض شرکت شما می تواند شرکت و فرهنگ شما را منعکس کند و می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، سازمان بهداشت جهانی عدم تبعیض را در 59 کلمه توصیف می کند:

اصل عدم تبعیض به دنبال تضمین این است که حقوق بشر بدون هیچ گونه تبعیض بر اساس نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا سایر عقاید، منشاء ملی یا اجتماعی، دارایی، تولد یا موقعیت های دیگر اعمال شود. از جمله معلولیت، سن، وضعیت تأهل و خانوادگی، گرایش جنسی و هویت جنسی، وضعیت سلامت، محل سکونت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی».

از سوی دیگر، انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) از 1292 کلمه در خط مشی نمونه خود استفاده می کند و قوانین خاصی را ذکر می کند و توضیحات مفصلی از هر جنبه از خط مشی خود ارائه می دهد.

کمیسیون فرصت های شغلی برابر ایالات متحده، نکاتی را ارائه می دهد که کارفرمایان مستقر در ایالات متحده باید در سیاست های عدم تبعیض خود لحاظ کنند. این شامل توصیفی از ویژگی‌هایی است که محافظت می‌شوند (این مورد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است)، چه کسی آزار/تبعیض را گزارش می‌کنند، خط‌مشی‌های رازداری، سیاست‌های تلافی‌جویانه، رویه‌های تحقیق و موارد دیگری که ممکن است برای نوشتن یک خط‌مشی مؤثر به آن نیاز داشته باشید. این یک طرح کلی عالی برای شروع خط مشی شما است.

Workable یک خط مشی ضد تبعیض ارائه می دهد که شامل موارد قابل اجرا برای شرکت است. این موارد عبارتند از:

برای اطمینان از اینکه رفتار و فرآیندهای ما منصفانه و قانونی هستند، ما:

  • از زبان فراگیر در آگهی های شغلی استفاده کنید و بیانیه های EEO را درج کنید.
  • معیارهای رسمی مرتبط با شغل را برای استخدام، ارتقاء و پاداش اعضای تیم تعیین کنید.
  • ارائه غرامت و مزایا با توجه به موقعیت، سابقه کار، صلاحیت ها و عملکرد، نه ویژگی های محافظت شده.
  • اسکان افراد دارای معلولیت.
  • از مدیران بخواهید که سوابق دقیقی از تصمیمات خود در مورد اعضای تیم و نامزدهای شغلی خود نگهداری کنند.

این نوع از سیاست نوشته شده مثبت ممکن است برای یک سازمان آینده نگر بهتر عمل کند. به جای ایجاد فهرستی از قوانینی که مردم نباید انجام دهند، این به افراد ایده هایی در مورد اینکه چه کاری انجام دهند و چگونه آنها را اجرا کنند، می دهد.

Non discrimination policyNon discrimination policy

شرکت حقوقی بریتانیا، پین اسمیت، نمونه‌ای از سیاست عدم تبعیض را ارائه می‌دهد که در مورد نحوه رفتار شرکت‌ها با مشتریان و همچنین کارکنانشان اعمال می‌شود. اگر تجارت شما مرتباً با افراد خارجی سروکار دارد، این ممکن است جنبه مهمی از سیاست های عدم تبعیض شما باشد. علاوه بر این، کارمندان شما باید بدانند که چگونه رفتار نامناسب مشتریان یا فروشندگان را گزارش کنند. Pain Smith همچنین شامل تعاریفی از اصطلاحات است، مانند:

اشکال تبعیض – در زیر انواع تبعیض که خلاف خط مشی شرکت است، آمده است:

(الف) تبعیض مستقیم، زمانی که با یک فرد بر اساس دلیلی غیرقانونی رفتار می شود.

(ب) تبعیض غیرمستقیم، در مواردی که یک ماده، معیار یا عملی که قانونی به نظر می‌رسد، برای تعداد قابل توجهی از یک گروه از افراد در مقایسه با سایر افراد بر اساس یک دلیل غیرقانونی، ضرر قابل توجهی ایجاد می‌کند، مگر اینکه آن ماده، معیار، یا عمل به طور عینی با یک هدف مشروع توجیه می شود و ابزار دستیابی به آن هدف مناسب و ضروری است.

(ج) قربانی شدن، که در آن با شخصی نسبت به دیگران رفتاری کمتر مطلوب صورت می‌گیرد، زیرا او اقدامی در رابطه با تبعیض به دلایل غیرقانونی انجام داده است.

(د) آزار و اذیت، زمانی که رفتار ناخواسته مربوط به هر زمینه غیرقانونی با هدف یا اثر ایجاد محیطی ارعاب‌کننده، خصمانه، تحقیرکننده، تحقیرآمیز یا توهین‌آمیز برای هر شخصی صورت می‌گیرد. این به اعمال فیزیکی محدود نمی شود و ممکن است شامل ارتباطات و حرکات کلامی و غیرکلامی باشد.

آخرین اما نه کم اهمیت – سازگار باشید

راه های مختلفی برای نوشتن خط مشی عدم تبعیض شما وجود دارد، اما نکته مهم این است که آن را بنویسید، بلکه آن را اجرا کنید و به طور عادلانه از آن پیروی کنید.

گاهی اوقات، شرکت ها وسوسه می شوند که به برخی از افراد با عملکرد بالا و با دستمزد بالا اجازه دهند تا این دستورالعمل ها را نقض کنند. در حالی که قوانین (به طور کلی) تبعیض را در هر سطحی ممنوع می کند، شرکت ها گاهی اوقات به جای رسیدگی به علت اصلی یا تنبیه متخلفان، در ارائه تسویه حساب های مالی به قربانیان اطمینان دارند. اگر شرکت شما از این الگو پیروی کند، ممکن است متوجه شوید که کارمندانتان از کار افتاده و گردش مالی شما افزایش می یابد. در نهایت، شخصی از تسویه حساب خودداری می کند و به دادگاه یا دادگاه افکار عمومی در شبکه های اجتماعی مراجعه می کند.

چه از نظر مالی و چه برای شهرت خود، بسیار بهتر است که کارمندان ارشد و کارمندان برتر خود را در مجموعه قوانینی که دیگران از آن پیروی می کنند، بگنجانید. شرکت شما نباید به طور رسمی یا غیررسمی رهبران ارشد یا کارمندانی را که دارای پاداش بالایی هستند از سیاست های عدم تبعیض معاف کند. این افراد همچنین در صورت نقض خط‌مشی‌های شما یا قوانین محلی، باید با نظم و انضباط مواجه شوند، تا پایان کار.

ممکن است لازم باشد یک بازپرس خارجی برای بررسی اتهامات علیه رهبران ارشد استخدام کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا از اعمال فشار بی‌رویه بر بازپرسان جلوگیری کنند.

اگر در حال حاضر خط مشی عدم تبعیض ندارید، می توانید از اطلاعات این مقاله به عنوان الهام بخش برای نوشتن سندی استفاده کنید که بتواند کسب و کار شما را راهنمایی کند.

سوالات متداول

چرا به سیاست عدم تبعیض در محیط کار نیاز دارید؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا سازمان ها نیاز به سیاست عدم تبعیض دارند. به کارمندان در مورد رفتار قابل قبول شفافیت می دهد، به جذب نامزدها کمک می کند، انطباق با قوانین و مقررات (محلی) را تضمین می کند و به کاهش تعصب کمک می کند.

سیاست عدم تبعیض چگونه است؟

سیاست عدم تبعیض یک شرکت منعکس کننده آن سازمان و فرهنگ آن است و بنابراین می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از شرکت‌ها خط‌مشی‌های کوتاهی دارند، در حالی که برخی دیگر نسخه طولانی‌تر را ترجیح می‌دهند یا دوست دارند موارد عملی را در خط‌مشی خود بگنجانند.

چگونه سیاست عدم تبعیض را اجرا کنیم؟

وقتی نوبت به اجرای یک سیاست عدم تبعیض می رسد، مهم است که مطمئن شوید همه را – کارمندان ارشد و کارکنانی که حقوق دریافتی بالایی دارند – در مجموعه قوانینی که دیگران از آن پیروی می کنند، بگنجانید. هیچ کس نباید به طور رسمی یا غیر رسمی از سیاست های عدم تبعیض مستثنی شود.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *