ارزش های سازمانی: تعریف، هدف و مثال های زیادی

ارزش‌های سازمانی بر هر جنبه‌ای از یک شرکت تأثیر می‌گذارد – اینکه چگونه تجارت می‌کند، چگونه تصمیم می‌گیرد، چگونه با کارکنان و مشتریان خود رفتار می‌کند. بیایید نگاهی به ارزش‌های سازمانی بیاندازیم، هدف آنها چیست، چند مثال و در نهایت، چگونه ارزش‌های سازمانی خود را تعریف کرده و بر اساس آن زندگی کنیم.

مطالب
ارزش های سازمانی چیست؟
هدف از ارزش های سازمانی چیست؟
نمونه هایی از ارزش های سازمانی
تعریف و زندگی بر اساس ارزش های اصلی خود
در یک یادداشت پایانی

ارزش های سازمانی چیست؟

به بیان ساده، ارزش های سازمانی اصول راهبری هستند که هدف و جهت را برای سازمان فراهم می کنند. آنها به شرکت ها کمک می کنند تا تعاملات خود را هم با مشتریان و هم با کارکنان مدیریت کنند.

همانطور که شرکت کنفرانس ویدئویی Whereby بیان می کند: “ارزش های ما تضمین می کند که هر تصمیمی، از جلسات و رویدادهای همه جانبه گرفته تا بازخوردها و بررسی های فصلی، با در نظر گرفتن ارزش های مشترک ما گرفته می شود.”

هدف از ارزش های سازمانی چیست؟

بیایید برای نشان دادن هدف ارزش‌های سازمانی به Whereby پایبند باشیم. وقتی صحبت از فرهنگ و ارزش‌های سازمانی آنها می‌شود، Whereby چیزی را تعریف کرده است که آن‌ها به آن «ETHOS» می‌گویند.

این همان چیزی است که مخفف مخفف آن است:

  • جاه طلبی اخلاقی : تعهدات اخلاقی ما مستمر و ملموس است. ما تلاش می کنیم شرکتی باشیم که سطح کار را بالا ببرد و باعث افتخار مردمش شود.
  • T rust trust: ما به طور پیش فرض اعتماد داریم. این به این معنی است که بهترین نیت را در نظر بگیرید و از همان روز اول به مردم فضا و آزادی بدهید، نه اینکه از آنها بخواهید آن را کسب کنند.
  • انسان اول: ما کل انسان را فراتر از هر هدف یا لحظه ای در نظر می گیریم. انجام این کار به ما کمک می کند تا از یکدیگر و مشتریان خود به شکل معناداری حمایت کنیم.
  • O utwit and outgrit: برای ایجاد تغییر جدی، باید عمیق‌تر بگردیم و هوشمندانه‌تر فکر کنیم. سخاوت، انعطاف پذیری و خلاقیت از ویژگی های افراد دست کم گرفته شده است.
  • بسیار متنوع: پذیرفتن تنوع یک وظیفه اخلاقی است، اما هوشمندانه نیز هست. ما طیف کاملی از استعدادها را در تیم خود می خواهیم. هر دیدگاهی ما را تقویت می کند.

ارزش های سازمانی به شرکت کمک می کند:

خود را از رقبای خود متمایز کند

ارزش‌های شرکت شما را از نظر مشتریان، شرکای تجاری، کارمندان و نامزدهایتان از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند. به این ترتیب، آنها بخش مهمی از فرهنگ شرکت شما هستند که اغلب به عنوان شخصیت سازمان شما نیز توصیف می شود.

کارکنان خود را در تصمیم گیری راهنمایی کند

ارزش ها می توانند راهنمای روشنی برای کارمندان شما در مورد نحوه عمل در موقعیت های مختلف در شرکت شما ارائه دهند.

اگر به ارزش‌های Whereby نگاه کنیم، «اعتماد اعتماد» آن‌ها مثال خوبی برای این موضوع است. مردم باید از همان روز اول مورد اعتماد باشند و نیازی به کسب این اعتماد ندارند. همانطور که خودشان می گویند، «افراد با یک مخزن پر از اعتماد شروع می کنند، این به معنای اعتماد به تخصص و مهارت، قضاوت و نیاتشان است».

این می تواند به ویژه برای مدیران زمانی که از استخدام های جدید در تیم استقبال می کنند مرتبط باشد.

شانس جذب، جذب و حفظ استعدادهای برتر را افزایش دهید

کاندیداها جذب ارزش هایی می شوند که با آنها شناسایی می شوند. ارزش‌های سازمانی تعریف‌شده واضحی که در تلاش‌های برندسازی کارفرمای شما و در طول فرآیند استخدام شما منعکس می‌شوند، به تضمین به اصطلاح تناسب فرهنگ کمک می‌کند.

این تناسب به هر دو طرف می رود. به عنوان یک شرکت، می توانید ارزیابی کنید که آیا یک نامزد با فرهنگ شما مطابقت دارد یا خیر و به عنوان یک متقاضی، می توانید همین کار را انجام دهید.

در نتیجه سطح مشخصی از خود انتخابی در سمت نامزدها انجام می شود و برخی افراد تصمیم می گیرند که شرکت شما برای آنها مناسب نیست.

در قسمت اخیر پادکست AIHR ما همه چیز درباره منابع انسانی، در مورد اهمیت استخدام بر خلاف ارزش های شرکت شما با آنا بوبر-فاروویچ، مدیر ارشد مردم و فرهنگ در شرکت فین تک مستقر در استرالیا Zip.Co صحبت کردیم.

دو چیز اصلی وجود دارد که باید از آن بخش از گفتگوی ما حذف کرد:

  • برای افزایش سریع مقیاس‌ها، ارزش‌های شرکت شما می‌تواند چیزی باشد که استعدادهای برتر را به ارمغان می‌آورد، به‌ویژه از آنجایی که همیشه نمی‌توانید با «بچه‌های بزرگ» در مواردی مانند کامپ و بن رقابت کنید.
  • صادق بودن (بی رحمانه) در مورد ارزش های خود و نحوه زندگی آنها در محیط کار مهم است. هیچ شرکتی وجود ندارد که برای همه باشد، بنابراین ممکن است شما نیز از همان ابتدا آن را تصدیق کنید.

به احتمال زیاد مشتریانی با ارزش های یکسان جذب کنید

گاهی اوقات آمارها بلندتر از کلمات صحبت می کنند. وقتی نوبت به ارزش‌های مردم و ترجیحات خرید می‌رسد، به نظر می‌رسد که قطعاً چنین است.

۷۱ درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی خرید کنند که ارزش‌ها و ایدئولوژی‌های آن‌ها را به اشتراک بگذارند. برای Millennials، همسویی ارزش حتی مهم‌تر است، 83٪ بر این موضوع تاکید می‌کنند و زمانی که برندی را برای خرید محصولات یا خدمات انتخاب می‌کنند، این را در نظر داشته باشند.

نمونه ای که اغلب در اینجا ذکر می شود نایک است. در سال 2018، این شرکت زمانی که تصمیم گرفت کالین کپرنیک را در کمپین 30 سالگی خود معرفی کند، موضعی اتخاذ کرد.

به طور خلاصه، Kaepernick، بازیکن NFL، تصمیم گرفت در هنگام سرود ملی در شروع یک بازی برای اعتراض به بی عدالتی و خشونت پلیس زانو بزند. نایک با معرفی او در کمپین تبلیغاتی خود مشخص کرد که چه چیزی به عنوان یک شرکت مطرح است. در حالی که قیمت سهام کاهش یافت (در ابتدا) و مردم وسایل نایک خود را به صورت زنده در رسانه های اجتماعی سوزاندند، بسیاری دیگر به مشتریان وفادار تبدیل شدند زیرا ارزش های مشابهی داشتند.

استراتژی کسب و کار خود را اعلام کند

درست مانند ارزش‌های اصلی شما، کارکنانتان را در تصمیم‌گیری راهنمایی می‌کنند، آنها همچنین راهنمایی می‌کنند که به سمتی که می‌خواهید به‌عنوان یک شرکت بروید، راهنمایی می‌کنند. در نهایت، این به موفقیت تجاری سازمان شما کمک می کند.

نمونه‌ای از Whereby: «ارزش‌های ما به ما کمک می‌کنند ابزارهایی را مشخص کنیم که به ما کمک می‌کنند برای بهتر کردن کارمان سبقت بگیریم و سبقت بگیریم – چه کارآمدتر، چه انسانی‌تر یا دقیق‌تر. آنها همچنین به ما کمک می کنند تا تصمیم بگیریم که آیا پلتفرم ها، ابزارها و شرکا با اهداف ما همسو هستند یا خیر.

تعامل و انگیزه کارکنان را افزایش دهید

مدل شادی کارکنان 15 عامل جهانی مشارکت و شادی کارکنان را تعریف می کند.

این مدل از 4 رکن تشکیل شده است: سازمان، مردم، شغل و رفاه. هر ستون از چندین محرک کلیدی تشکیل شده است.

یک محرک مهم در “ستون سازمان” چشم انداز و ارزش های شرکت است. چندین عنصر وجود دارد که تأثیر مثبتی بر مشارکت کارکنان در این زمینه دارد:

  • درک چشم انداز و ارزش ها
  • شناسایی با ارزش ها
  • رفتاری که مطابق با ارزش ها باشد مورد تایید قرار می گیرد

به عبارت دیگر، زمانی که شرکت واقعاً بر اساس ارزش‌های خود زندگی می‌کند و این ارزش‌ها در بین کارکنان طنین‌انداز می‌شود، افراد انگیزه ذاتی بیشتری در کار پیدا می‌کنند.

نمونه هایی از ارزش های سازمانی

ما قبلاً چند نمونه از ارزش‌های سازمانی از Whereby و Nike را ارائه کرده‌ایم. اما خیلی های دیگر هستند. و در حالی که ارزش ها برای هر سازمانی منحصر به فرد هستند، چندین موضوع وجود دارد که اغلب حول آنها می چرخند، مانند:

  • یکپارچگی
  • نوآوری
  • همکاری
  • کار تیمی
  • اشتیاق

در اینجا نمونه کوچکی از ارزش های سازمانی از شرکت های شناخته شده آورده شده است.

نتفلیکس

نتفلیکس به‌خاطر ارزش‌های سازمانی خود واقعاً زندگی می‌کند و نفس می‌کشد شناخته شده است (اگر دوست دارید می‌توانید به عرشه فرهنگ آن‌ها در اینجا نگاهی بیندازید). به این ترتیب، شرکت ارزش های خود را در استخدام، 360 بررسی، بررسی های مقایسه و غیره تقویت می کند.

در اینجا نمونه‌ای از این است که وقتی صحبت از عملکرد بالا به میان می‌آید چگونه به نظر می‌رسد. در نتفلیکس، آنها ستاره ها را در هر موقعیتی می خواهند. برای اطمینان از این امر، مدیران از آزمون به اصطلاح Keepers استفاده می کنند.

به طور خلاصه، این بدان معنی است که آنها از خود می پرسند اگر به آنها بگویند که ترک خواهند کرد، برای حفظ کدام یک از افراد خود سخت مبارزه می کنند – این رویه با ارزش های «شجاعت» و «صداقت» شرکت همخوانی دارد.

همین امر در مورد کارمندان نیز صدق می‌کند، آنها تشویق می‌شوند (شجاع باشند و) هر از گاهی از مدیر خود بپرسند که چقدر برای نگه داشتن آنها در نتفلیکس تلاش می‌کنند.

بافر

مثال عالی دیگر از شرکت ابزار مدیریت رسانه های اجتماعی Buffer است.

بافر دارای 10 مقدار اصلی است، از جمله یکی به نام “پیش فرض برای شفافیت”. برای اینکه سعی کنند این ارزش خاص را برآورده کنند، چندین چیز را کاملاً شفاف کرده اند:

  • حقوق و دستمزد
  • تمام کدهای آنها منبع باز است
  • نقشه راه محصول آنها
  • همه داده های تنوع و گنجاندن آنها منبع باز است

تعریف و زندگی بر اساس ارزش های سازمانی خود

برای این بخش، بیایید نگاهی به نمونه هایی از نحوه انجام کارها در AIHR و سایر شرکت ها بیندازیم تا فرآیند تعریف و زندگی بر اساس ارزش های سازمانی شما را نشان دهیم.

در اینجا هفت سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید و چیزهایی که باید هنگام تعریف ارزش های سازمان به خاطر بسپارید.

1. هدف سازمان شما چیست؟

هنگامی که ماموریت و چشم انداز سازمان خود را بشناسید، تعریف ارزش هایی که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می کند آسان تر می شود.

برای ما در AIHR، ما در حال انجام این مأموریت هستیم که تا سال 2025 به طور مداوم جامعه ای متشکل از 100000 متخصص منابع انسانی را آموزش دهیم.

به منظور دستیابی به ماموریت خود، پنج ارزش را تعریف کردیم که معتقدیم به ما در رسیدن به آن کمک می کند – بیشتر در مورد موارد زیر.

Defining and Living by Your Organizational ValuesDefining and Living by Your Organizational Values

2. دوست دارید دنیا شما را چگونه ببیند؟

این به آنچه برای شما به عنوان یک سازمان مهم است، برمی گردد. می خواهید مشتریان، کارمندان، نامزدها، تامین کنندگان و سایر ذینفعان سازمان شما را چگونه ببینند؟

برای فهمیدن این موضوع، می‌تواند مفید باشد که از نیروی کار فعلی‌تان بپرسید که ارزش‌های اصلی شرکت شما چیست.

در بافر، آنها یک نظرسنجی ساده برای افراد خود ارسال کردند تا آنچه را که قبلاً وجود داشت، رسمی کنند. می توانید نظرسنجی آنها را در اینجا ببینید.

3. این ارزش ها چگونه قرار است در فرآیندهای سازمان شما شکل بگیرند و در آن جاسازی شوند؟

ارزش های سازمانی اصول راهنمای نحوه عملکرد سازمان شما هستند. اما این در عمل چگونه به نظر می رسد؟

دوستان ما در Whereby توضیح می دهند که چگونه ETHOS خود را هنگام توسعه فرآیندها و ابزارهای داخلی خود اعمال می کنند:

ما اوایل سال جاری چارچوب پیشرفت خود را راه‌اندازی کردیم تا کل تیم را در سطوح، مجموعه مهارت‌ها، ارزش‌ها و موارد دیگر هماهنگ کنیم. ابزارهایی که برای هدایت اعضای تیم در این فرآیند طراحی شده‌اند، با ارزش‌های ما نقشه می‌کشند و به اعضای تیم کمک می‌کنند عملکرد و اهداف خود را ارزیابی کنند. و شفاف بودن در بررسی‌های ما تضمین می‌کند که تک تک اعضای تیم متوجه می‌شوند که در حال حاضر در کجا هستند و برای پیشرفت در حرفه‌شان در Whereby چه چیزی لازم است.

4. چه رفتارهایی نشان دهنده ارزش های شما خواهد بود؟

برای اطمینان از اینکه ارزش های اصلی شما زنده می شوند، مهم است که در مورد آنها از نظر رفتارهای محل کار فکر کنید.

در AIHR، اخیراً یک سری کارگاه های ارزشی با کل شرکت برگزار کرده ایم. هر کارگاه حول یکی از ارزش های اصلی ما تکامل یافته است: گرسنگی برای رشد، تعالی، قدرت داده، اعتماد و مالکیت.

در گروه‌های کوچک حدوداً شش نفره، سؤالات زیر را در مورد یک ارزش خاص مورد بحث قرار می‌دهیم:

  • این ارزش برای شما چه معنایی دارد؟
  • نمونه های رفتاری که این را نشان می دهد چیست؟
  • ما به عنوان AIHR چگونه می توانیم این رفتار را تشویق کنیم؟

انجام این نوع ورزش یک راه عالی برای:

  • نظرات کارمندان را دریافت کنید و یک تعریف بسیار غنی از معنای هر ارزش اصلی ایجاد کنید
  • افرادی را در سازمان بشناسید و از آنها قدردانی کنید که در حال حاضر با ارزش های شرکت زندگی می کنند و نمونه هایی از زندگی واقعی را به اشتراک می گذارند
  • به طور جمعی به این فکر کنید که چگونه شرکت می تواند تجسم ارزش های سازمانی را تشویق کند (از این نظر به رسمیت شناختن کارکنان نقش مهمی ایفا می کند)

5. چگونه می خواهید ارزش های سازمانی خود را بیان کنید؟

هنگامی که ارزش های خود را تعریف کردید، باید مطمئن شوید که آنها را هم در داخل و هم از خارج به اشتراک می گذارید. چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟ و چگونه می خواهید مطمئن شوید که آنها فقط کلمات خالی نوشته شده روی یک دیوار (مجازی) نیستند؟

راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. در حال حاضر، ما به چند نمونه از نحوه انجام ارتباطات داخلی می پردازیم.

یک راه ساده و در عین حال موثر برای برجسته کردن مداوم ارزش‌های شرکت، ذکر مختصر آنها در جلسات شرکت یا تیم است.

به عنوان مثال، این می تواند یک استندآپ شرکتی باشد که در آن چند کارمند که در مورد AIHR، مالکیت بزرگ یا گرسنگی برای رشد را نشان دادند، مورد تحسین قرار می گیرند.

راه دیگر برای برقراری ارتباط در مورد ارزش‌های سازمانی می‌تواند در قالب شناسایی همتایان باشد. کارمندان و مدیران از یکدیگر برای انجام کار خوب، برای زندگی واقعی بر اساس یک یا چند ارزش شرکت و غیره تعریف می کنند.

به رسمیت شناختن و قدردانی از همتایان می‌تواند به اشکال مختلف، هم در فضای مجازی و هم آفلاین باشد. اما پیوند دادن آن به چیزی قابل مشاهده – مانند یک نشان مجازی، جایزه یا یک یادداشت فیزیکی یا حتی یک کارت پستال – این مزیت را دارد که مردم واقعاً ارزش‌های شما را در سازمان «زنده» می‌بینند.

6. چگونه می خواهید ارزش های خود را رسمی کنید؟

برقراری ارتباط در مورد ارزش های خود و رسمی کردن آنها دو چیز است که دست به دست هم می دهند. یکی از راه‌های انجام این کار، بیان مختصر ارزش‌ها است.

یکی دیگر از راه های جالب برای رسمی کردن ارزش های خود – و تشویق کارمندان خود به زندگی بر اساس آنها – مدیریت عملکرد در برابر آنها است.

این چیزی است که ما با آنا بوبر در طی گفتگویی که قبلاً ذکر شد در مورد آن صحبت کردیم. در Zip.Co، عملکرد کارکنان بر اساس “چگونه” و “چه چیزی” ارزیابی می شود.

«چه» 50 درصد را نشان می‌دهد و درباره کارهایی است که شما انجام داده‌اید: تعداد فروش‌هایی که انجام داده‌اید، کدی که نوشته‌اید و غیره.

“چگونه” 50% دیگر را نشان می دهد و در مورد نحوه کار شما است. چگونه بازی را تغییر داده اید، چگونه از همکاران خود حمایت کرده اید، یا چگونه صاحب یک مشکل شده اید.

7. به یاد داشته باشید که ارزش ها دائما در حال تغییر هستند

همانطور که در مثال بافر دیدیم، ارزش های سازمانی همیشه در حال تحول هستند. درست مانند محیطی که کسب و کار شما در آن فعالیت می کند، افرادی که برای شرکت شما کار می کنند و خود سازمان شما.

بنابراین، خوب است که نبض ارزش های اصلی خود را حفظ کنید. زمانی را به فکر کردن منظم در مورد آنها و جمع آوری بازخورد از کارمندان خود و شاید سایر ذینفعان اختصاص دهید.

تغییرات در ارزش های سازمانی شما می تواند ظریف باشد. به عنوان مثال، بافر در ابتدا «ارتباط با وضوح» را در فهرست ارزش‌های سازمانی خود داشت.

پس از تلاش گسترده شرکت آنها برای بازنگری ارزش های شرکت، این شد: “سوگیری نسبت به وضوح داشته باشید” زیرا این مسیر سازمان و آنچه را که آنها می خواستند در آن مقطع زمانی به دست آورند را بهتر منعکس می کرد.

در یک یادداشت پایانی

ارزش های سازمانی می تواند راهی عالی برای دادن هدف و جهت به سازمان شما و افراد حاضر در آن باشد. هنگام تعریف آنها، سعی کنید تا حد امکان از افراد خود بازخورد جمع آوری کنید و به خاطر داشته باشید که ارزش های شما در طول زمان به رشد خود ادامه می دهند.

و بخش سرگرم کننده را فراموش نکنید! تعیین کنید که چگونه، همراه با کارمندانتان، این ارزش ها را در فرآیندهای (HR) خود زنده کنید.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *