فرهنگ قبیله: راهنمای آموزنده برای متخصصان منابع انسانی

کار تیمی خوب و مشارکت قوی کارکنان محرک های مهم عملکرد کارکنان و سازمانی است. آنها همچنین ویژگی های کلیدی فرهنگ قبیله ای هستند. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد فرهنگ قبیله در سازمان ها بدانید و چگونه می توانید جنبه های آن را در تجارت خود تقویت کنید.

مطالب
فرهنگ طایفه ای چیست؟
ویژگی های کلیدی فرهنگ قبیله ای
مزایای فرهنگ قبیله ای
معایب فرهنگ قبیله ای
چگونه منابع انسانی می تواند به پرورش عناصر فرهنگ قبیله کمک کند

فرهنگ طایفه ای چیست؟

فرهنگ قبیله ای به نوعی از فرهنگ شرکتی اطلاق می شود که با ارزش دادن به تعهد، مشارکت و وفاداری، محیطی مشارکتی و خانوادگی را تقویت می کند. ساختار افقی آن دارای تیم هایی از کارمندان نزدیک است که به شدت با چشم انداز و ماموریت سازمان شناسایی می شوند و بر سر یک هدف مشترک متحد می شوند.

اصطلاح “فرهنگ قبیله” از مقایسه آن با قبیله های اجتماعی افرادی که بر سر نسب متقابل یا یک خویشاوندی خاص متحد می شوند، گرفته شده است.

مدیریت در این نوع فرهنگ سازمانی منعطف است و متکی بر کنترل و رویه های دقیق نیست. قوانین وجود دارد، اما آنها بیشتر به صورت اجتماعی القا می شوند تا رسمی. تیم ها برای تصمیم گیری در مورد نحوه انجام کار به طور مستقل و با درجه بالایی از اعتماد عمل می کنند. کارکنان احساس راحتی می کنند که آزادانه صحبت کنند و دانش را به اشتراک بگذارند، و رهبران به دنبال نظرات آنها هستند.

سازمان‌های دارای فرهنگ قبیله‌ای اغلب کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خانوادگی هستند که تمرکز درونی و تأکید بیشتری بر روابط شخصی دارند.

در اینجا نگاهی اجمالی به آنچه ممکن است به نظر برسد آورده شده است:

  • به طور معمولی با زبان غیر رسمی و کد لباس آرام عمل می کند.
  • کارمندان بر اساس اعتماد آنها برای حفظ شرکت استخدام می شوند.
  • حضور یک کارمند جدید ممکن است مستلزم راهنمایی باشد تا مجموعه ای از رویه ها.
  • کارکنان دسترسی آزاد به مالکان/مدیریت عالی دارند.
  • تعاملات بدون ساختار و چهره به چهره رایج است.
  • اعضای تیم برای به اشتراک گذاشتن دانش و نه سرزنش کردن، کاستی ها را آشکارا اعتراف کرده و در مورد آنها صحبت می کنند.
  • این یک فضای همکاری و حمایت از همکارانی دارد که مایل به کمک به یکدیگر هستند.

نقش فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی یک شرکت بازتابی از شخصیت آن است. این بسیار شبیه به این است که هر فرهنگ جغرافیایی ترکیب منحصر به فرد ارزش ها و آداب و رسوم خود را منعکس می کند.

فرهنگ یک سازمان تأثیر عمیقی بر موفقیت تجاری دارد، زیرا نگرش کارکنان را در مورد کار، رفتار آنها و راه های دستیابی به اهداف استراتژیک شکل می دهد.

کسب‌وکارها به ندرت منحصراً در یک نوع فرهنگ شرکتی قرار می‌گیرند، اما تمایل دارند فرهنگ غالب را شکل دهند. فرهنگ غالب به طور کلی تحت یکی از چهار نوع فرهنگ سازمانی قرار می گیرد که توسط کیم کامرون و رابرت کوین شناسایی شده است.

چارچوب ارزش های رقابتی انواع فرهنگ ها را به صورت زیر دسته بندی می کند:

  • فرهنگ قبیله – کارها را با هم انجام دهید
  • فرهنگ ادوکراسی – ابتدا کارها را انجام دهید
  • فرهنگ سلسله مراتبی – کارها را درست انجام دهید
  • فرهنگ بازار – کارها را سریع انجام دهید
Clan CultureClan Culture

تعریف نوع فرهنگ شرکت شما می تواند بسیار سودمند باشد. با انجام این کار، می توانید متوجه شوید که آیا این پیام درستی برای حمایت از اهداف تجاری شما ارسال می کند یا خیر. برای شروع، می توانید فرهنگ سازمانی خود را با ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) ارزیابی کنید.

برنامه گواهی توسعه سازمانی ما استراتژی های عملی برای ایجاد فرهنگ شرکت و رهبری تغییر فرهنگ را در اختیار شما قرار می دهد.

ویژگی های کلیدی فرهنگ قبیله ای

فرهنگ قبیله ای شبیه خانواده ای است که در آن همه به عنوان یک واحد منسجم در کنار هم قرار می گیرند. شرکت هایی با فرهنگ قبیله ای رایج دارای ویژگی های زیر هستند:

  • مشارکت فعال و کار تیمی قوی . فرهنگ قبیله ای مبتنی بر همکاری و اعتماد است، بنابراین کار تیمی در اولویت است. افراد فراتر از محدوده شغل خود در کسب و کار شرکت می کنند تا از دیدگاه های مختلف ایده تولید کنند و راه حل پیدا کنند. پیوندهای مستحکم بین کارمندان به آنها اجازه می دهد تا به خوبی عملکرد جمعی داشته باشند و برای دستیابی به اهداف سخت تلاش کنند.
  • غیر رسمی بودن و ساختار افقی . ساختار سازمانی معمولاً مسطح است، بنابراین موانع بین سطوح کارکنان کم است. مدیریت کارکنان خود را به عنوان خانواده می بیند و به شیوه ای پرورشی رهبری خواهد کرد. همچنین، نقش کارمندان ممکن است به طور رسمی تعریف نشود زیرا آنها چندین کار را انجام می دهند.
  • حس تعلق . افراد در سازمان ادغام می شوند و احساس می کنند بخشی از چیزی مهم فراتر از خودشان هستند. آنها ارتباط عاطفی قوی با مأموریت، ارزش ها و همکاران خود سازمان دارند. همچنین یک اجماع ناگفته در مورد وفاداری به شرکت و رقابت با مشاغل رقیب وجود دارد.
  • اتصالات محکم کارمندان به عنوان یک واحد از نزدیک با هم کار می کنند و نسبت به افراد خارجی وفاداری بیشتری به یکدیگر دارند. اعضای تیم اغلب افراد جدیدی را معرفی می کنند که با روابط موجود وارد سازمان می شوند. همکاران زمان زیادی را با هم می گذرانند، حتی به معاشرت فراتر از ساعات کاری نیز ادامه می دهند. منتورینگ امری عادی است و کارکنان از یکدیگر یاد می گیرند.
  • تعهد به کارکنان . فرهنگ قبیله با تمرکز بر رفاه کارکنان، محیطی پرورشی را فراهم می‌کند که در آن کارکنان راهنمایی می‌شوند و تشویق می‌شوند تا در نقش‌های خود رشد کنند. تعهدی برای ایجاد یک محیط امن و دلپذیر برای کارکنان وجود دارد و اطمینان حاصل می شود که آنها تمام آنچه را که برای رضایت دارند دارند.

مزایای فرهنگ قبیله ای

ماهیت قبیله ای فرهنگ قبیله ای با رقابت داخلی کمتر، آن را برای سازمان های خاص بسیار موثر می کند. نقاط قوت آن می تواند مزایای زیر را ایجاد کند:

یک محیط کاری مثبت هنگامی که یک شرکت بر رفاه و رضایت کارکنان تمرکز می کند، افراد احساس می کنند که مناسب هستند و مورد قدردانی قرار می گیرند. این از روحیه و انگیزه برای ایجاد یک محل کار آرام و شاد حمایت می کند.

کارمندانی با ارزش‌های مشترک و مشابه، فضایی خانوادگی ایجاد می‌کنند که در آن همه احساس می‌کنند توسط گروهی از افرادی که خود را یک تیم تمام ستاره می‌دانند، حمایت می‌شوند. بسیاری از افراد ممکن است این سناریوی کاری ایده آل را در نظر بگیرند.

ارتباط باز همانطور که یک خانواده ممکن است سر میز شام با همدیگر برخورد کنند، چک-این های منظم نیز یک ویژگی فرهنگ قبیله ای است. یک به یک، نظرسنجی کارمندان و جلسات آزاد رایج هستند. همه صدایی دارند و از پیام های شرکت و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است مطلع می شوند.

از ایده ها و بازخورد صادقانه استقبال می شود، بنابراین مسائل به سرعت و به طور جمعی مورد بررسی قرار می گیرند. صراحت و شفافیت باعث ایجاد اعتماد کارکنان به مدیران و همکارانشان می شود. همچنین باعث کاهش شایعات و شکایت می شود.

مشارکت کارکنان مردم بیشتر از اینکه فقط یک چک حقوق بدهند، از شغل خود میل می کنند. آنها می خواهند با مأموریت کلی یک کارفرما شناسایی شوند. وقتی کارمندان به عضویت در گروه افتخار می کنند، احساس می کنند با هم تیمی ها و ارزش های شرکت مرتبط هستند.

در صورت مشارکت، کارمندان رانده می‌شوند تا انرژی بیشتری را به شغل خود اختصاص دهند و از حداقل الزامات فراتر روند. به نوبه خود، کارکنان شاد و فداکار عملکرد خوبی دارند و راه های خلاقانه ای برای جلب رضایت مشتریان پیدا می کنند.

وفاداری فرهنگ مشارکتی که مانند خانواده احساس وفاداری می کند. کارمندان به همکاران خود و شرکت وفادار می مانند. این بدان معناست که آنها احتمالاً در کنار سازمان می ایستند و سهم خود را برای دیدن موفقیت آن انجام می دهند.

کارمندان وفادار در کنار هم هستند. از آنجایی که آنها احساس امنیت و رضایت می کنند، نیازی به جستجوی موقعیت جدیدی در جای دیگری ندارند.

معایب فرهنگ قبیله ای

اگرچه یک محیط قبیله مانند می تواند یک فرهنگ شرکتی بسیار موثر باشد، اما دارای معایبی است. معایب بالقوه فرهنگ قبیله ای می تواند شامل موارد زیر باشد:

طردکننده و همگن بودن سازمان های فرهنگ قبیله ای می توانند جزیره ای باشند. آنها ممکن است نسبت به افراد خارجی بدبین باشند و در پذیرش ایده هایی از تأثیرات خارجی که می تواند به انشعاب شرکت کمک کند تردید داشته باشند. اگر استخدام بر اساس ارجاعات انجام شود، ممکن است منجر به عدم تنوع شود.

وقتی کارمندان جدید بدون ارتباط با کسی وارد می‌شوند، می‌توانند با تیم‌های موجود که پیوندهای محکمی با یکدیگر ایجاد کرده‌اند احساس مشارکت کنند. اگر افراد در ادغام با قبیله مشکل داشته باشند، می تواند باعث درگیری بین فردی شود.

فقدان ساختار و اقتدار یک زنجیره فرمان نامشخص ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در تصمیم گیری موثر شود. اگر مدیریت کاملاً از بالا به پایین باشد، رهبران سطح متوسط ممکن است ندانند که چه زمانی می توانند قضاوت خود را در مورد مسائل فوری ابراز کنند.

مربیگری و ارتباط خوب بین مدیریت و کارکنان تنها در صورتی به خوبی کار می کند که مرزهای مشخصی وجود داشته باشد. وقتی خطوط تار می شوند، تحمیل اقتدار دشوار می شود.

برخی از کارمندانی که وفاداری ریشه‌ای به شرکت ایجاد نکرده‌اند، ممکن است از سیاست‌ها و نقش‌های انعطاف‌پذیر برای اجتناب از انجام وظایف نامطلوب استفاده کنند. علاوه بر این، یک فضای غیررسمی می تواند به اشتباه تعبیر شود و به سرعت از شوخی و شوخی شوخی به طعنه و سایر رفتارهای آسیب زننده و نامناسب تبدیل شود.

بیش از همکاری ارتباطات باز و گسترش فرصت برای همه در تصمیم گیری ممکن است در واقع نتیجه معکوس داشته باشد. می‌تواند منجر به برنامه‌ریزی بیش از حد جلسات و تأخیر در تصمیم‌گیری‌های حیاتی شود. همیشه زمانی برای مشورت گروهی وجود ندارد، و ایده های الهام گرفته شده را می توان رد کرد زمانی که اکثریت نمی توانند آنچه را که ارائه می دهند تصور کنند.
یک محیط فکری گروهی افرادی که ارزش ها، باورها و ویژگی های جمعیتی مشابهی دارند، احتمالاً نظرات موازی و احتمالاً فرضیات ناقص مشترکی دارند. وقتی همه چیزها را یکسان ببینند، سازمان مزایایی را که دیدگاه‌های مختلف می‌تواند به همراه داشته باشد، از دست می‌دهد.

همچنین، به دلیل داشتن چنین گروهی فشرده، کارمندان ممکن است برای انطباق و حفظ هماهنگی احساس فشار کنند. تردید در ابراز نظر متفاوت و به چالش کشیدن طرز فکر گروه، دیدگاه های تازه را کاهش می دهد و مانع از نوآوری می شود.

چگونه منابع انسانی می تواند به پرورش عناصر فرهنگ قبیله کمک کند

اتخاذ فرهنگ صحیح شرکت تأثیر مثبتی در کسب و کار خواهد داشت. کار تیمی قوی فرهنگ قبیله ای، همکاری و احساس تعلق عناصری هستند که ممکن است برای تیم های درون سازمان شما مفید باشد.

بیایید به روش هایی نگاه کنیم که می توانید این جنبه های فرهنگ قبیله ای را ارتقا دهید و فرهنگ سازمانی خود را متحول کنید:

1. ایجاد اعتماد

یک محیط کاری مثبت که در آن اعضای تیم می توانند پیشرفت کنند، مستلزم اعتماد بین کارمندان و مدیرانشان است. مدیران همچنین باید به اعضای تیم خود اعتماد کنند. در اینجا چند راه برای تشویق این امر وجود دارد:

  • مدیران را تشویق کنید تا با افراد تیم خود آشنا شوند. نشان دادن علاقه واقعی به آنچه که روی آن کار می کنند و آنچه خارج از محل کار می گذرد، می تواند یک پیوند واقعی ایجاد کند. آنها همچنین باید کاری کنند که کارکنان جدید احساس خوش آمد گویی کنند و نسبت به ادغام آنها در تیم آگاه باشند.
  • ترتیبی دهید که مدیران اجرایی هر از گاهی در معرض دید و در دسترس کارمندان قرار گیرند. از آنها بخواهید در جلسات تیم حاضر شوند یا برای حضور در محیط های غیررسمی در دسترس باشند، بنابراین آنها را به عنوان افرادی که می توانند با آنها تعامل داشته باشند و با آنها ارتباط برقرار کنند، استخدام کنید.
  • از برجسته کردن موفقیت و تمرکز کمتر بر شکست ها حمایت کنید. رهبران باید به جای مسئولیت پذیری از کاستی ها به عنوان تجربیات یادگیری استفاده کنند. آنها نباید در اعتراف و بحث درباره تصمیمات شرکتی که شکست خورده اند تردید کنند. زمانی که مردم راه حل های مثمر ثمری پیدا می کنند یا فراتر از انتظارات پیش می روند، تصدیق و ستایش کنید.

2. جوایز تیمی مشترک را معرفی کنید

در حالی که پاداش‌های فردی به کارکنان انگیزه می‌دهد و روحیه و وفاداری را افزایش می‌دهد، پاداش‌های تیمی مشترک نیز می‌تواند هم افزایی کارکنان را برای کار تیمی بهتر تقویت کند. نمونه هایی از این نوع مشوق ها شامل پاداش های مبتنی بر عملکرد تیمی، جوایز و رویدادهای شناسایی سالانه است.

برای اینکه اینها موثر باشند، عملکرد یا خروجی هدف باید به مشارکت همه بستگی داشته باشد. همچنین، معیارهای عملکرد برای پاداش ها باید بر اساس استانداردهای روشن و بی طرفانه باشد.

3. ترویج فرهنگ بازخورد

فرهنگ قبیله‌ای از باز بودن، بازخورد و ایده‌ها استقبال می‌کند، بنابراین راه‌های مختلفی برای تقویت این ایده‌ها در تیم‌های خود پیدا کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

  • جلسات طوفان فکری را سازماندهی کنید.
  • دعوت از افراد برای اظهار نظر در مورد پیشنهادات و غیره.
  • مدیران را تشویق کنید تا گوش دادن فعال را تمرین کنند و از دیدگاه های کارکنان استقبال کنند.
  • بر اساس بازخورد عمل کنید و سپس با برجسته کردن تصمیم یا تغییر انجام شده پیگیری کنید.

ارائه کانال‌های بازخورد فراوان به کارکنان این امکان را می‌دهد تا راهی را که راحت‌ترین احساس را دارند انتخاب کنند. آنها همچنین باید بدانند که بیان نظراتشان عواقب منفی نخواهد داشت، بنابراین به اندازه کافی احساس امنیت می کنند که صادقانه و باز باشند.

4. جرقه ارتباطات بین کارمندان

وقتی همکاران احساس کنند با یکدیگر ارتباط دارند، بهتر با هم همکاری می کنند. در اینجا چند ایده برای الهام بخشیدن به فرصت های پیوند کارکنان وجود دارد:

  • یک برنامه راهنمایی خرد
  • تیم های پروژه های ویژه
  • تمرینات تیم سازی ساختاریافته
  • مسابقات بازی های تیمی
  • سفرهای ناهار بدون گفتگو در مورد کار.
  • روزهای کاری تیم خیریه

5. تقویت حس تعلق

کارمندان با درک ماموریت سازمان و نحوه مشارکت در آن احساس ارتباط با کارفرمای خود خواهند کرد. یافتن راه هایی برای همسو کردن کارکنان با هدف سازمان شما ضروری است تا احساس کنند به آنها تعلق دارند.

مدیران علاوه بر تایید و عمل به بازخورد کارمندان، باید در مورد اینکه مطمئن شوند همه شنیده می شوند، عمدی هم باشند. این به معنای پیگیری افرادی است که معمولاً در یک گروه صحبت نمی کنند و نظر آنها را درخواست می کنند یا به آنها فرصت خاصی برای بیان ایده های خود ارائه می دهند.

احساس تعلق باید به کارگران و کارگران راه دور نیز تعمیم داده شود. فراموش نکنید که از آنها بخواهید تا حد امکان در رویدادهای تیمی یا شرکتی شرکت کنند.

پایان نمای کلی

افرادی که شرکت شما قادر به استخدام و حفظ آن هستند بستگی به فرهنگ ارائه شده شما دارد. ما سازمان‌هایی در هر اندازه‌ای را می‌بینیم که تلاش می‌کنند تا فضایی شبیه به قبیله را در کل تجارت تشویق کنند.

کمک به کارکنان در احساس ارتباط با یکدیگر و سازمان منجر به تشکیل تیم های موثر و در نهایت منجر به موفقیت سازمانی می شود.

آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *