نحوه اندازه گیری تغییر فرهنگ: 8 روش برای کسب و کار شما

تغییر فرهنگ کار بزرگی است که نیازمند تلاش زیاد و سرمایه گذاری های کلان از نظر منابع است. این امر مستلزم تلاش متمرکز رهبری، مدیریت و کارکنان در یک دوره طولانی است. اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند نتیجه‌ای چشمگیر برای تجربه کارمند شما و نتایج کسب‌وکار داشته باشد.

به همین دلیل، اندازه گیری تغییر فرهنگ برای اینکه بدانید کسب و کار شما چگونه پیشرفت می کند و چه تاثیری بر کسب و کار شما می گذارد، ضروری است. بیایید کشف کنیم که چگونه تغییر فرهنگ را اندازه گیری کنیم و بفهمیم که فرهنگ شما چگونه در حال تغییر است!

مطالب
تغییر فرهنگ چیست؟
چرا باید تغییر فرهنگ را بسنجید؟
نحوه اندازه گیری تغییر فرهنگ

تغییر فرهنگ چیست؟

تغییر فرهنگ که به آن دگرگونی فرهنگی نیز گفته می‌شود، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که سازمان برای تغییر رفتار و طرز فکر کارکنان برای دستیابی به اهداف استراتژیک انجام می‌دهد. تغییر فرهنگ معمولاً یک فرآیند تدریجی است که می تواند در یک دوره زمانی متوسط تا طولانی مشاهده شود.

محرک تغییر فرهنگ زمانی است که فرهنگ فعلی کسب و کار با چشم انداز، مأموریت، ارزش های اصلی و اهداف استراتژیک آن همسو نباشد. این ناهماهنگی به رهبری نشان می دهد که فرهنگ به مانعی برای دستیابی به اهداف سازمان تبدیل شده است.

تعهد کسب و کار به تغییر فرهنگ به کارکنان نشان می دهد که این تحول فقط یک کار ساده نیست، بلکه تلاشی هماهنگ در جهت درست است.

چرا باید تغییر فرهنگ را بسنجید؟

اندازه‌گیری تغییر فرهنگ مستلزم ترکیبی از معیارهای کمی و تکنیک‌های کیفی است. با اندازه گیری تغییر فرهنگ، می توانید:

  • ارزیابی موفقیت ابتکارات شما – می توانید ارزیابی کنید که آیا ابتکار تغییر فرهنگ تأثیر مطلوبی دارد یا خیر. از آنجایی که شما منابع و تلاش زیادی را برای ایجاد تغییر فرهنگ سرمایه گذاری می کنید، باید بدانید که آیا این تغییرات نتایجی را که انتظار داشتید را برای شما به ارمغان می آورد، و اگر نه، چرا که نه.
  • نمایش نتایج – می‌توانید تأثیر تغییر فرهنگ بر کسب‌وکارتان را به روشی قابل اندازه‌گیری نشان دهید، که به شما کمک می‌کند به زبان رهبری کسب‌وکار صحبت کنید. تغییر فرهنگی مستلزم سرمایه گذاری زمان و هزینه است، بنابراین نمایش نتیجه و نتایج ضروری است.

    در کنار تغییرات ساختاری سازمانی، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، این هدف را داشت که فرهنگ را تغییر دهد تا اطمینان حاصل شود که آنها به اهداف خود می رسند. یک چشم انداز جدید مایکروسافت ایجاد شد که «توانمندسازی هر فرد و هر سازمانی در این سیاره برای دستیابی به اهداف بیشتر بود».

    قبل از تغییر ساختار، کارکنان فاقد حس هدف بودند و امتیازات مشارکت بسیار پایین بود. مایکروسافت از طریق ابتکارات فرهنگی مختلف و همسویی مجدد اهداف خود، توانست به مسیر خود بازگردد. یکی از نتایج رشد قابل توجه قیمت سهام بود:

Microsoft Culture Change: Stock Price GrowthMicrosoft Culture Change: Stock Price Growth
منبع تصویر
  • کشف نقاط بهبود – اگر نتایج مورد نظر وجود ندارد، می‌توانید از داده‌ها استفاده کنید تا ببینید چه چیزی را می‌توانید بهبود دهید و چگونه تغییر فرهنگ را بیشتر کنید. با درک اینکه تحول شما چگونه در حال پیشرفت است، می توانید موانع موجود در محیط داخلی و خارجی را کشف کنید.

نحوه اندازه گیری تغییر فرهنگ

اندازه گیری فرهنگ شرکت، و همچنین اندازه گیری تغییر فرهنگ، آسان نیست. شما باید نحوه ترجمه فرهنگ را به عناصر قابل اندازه گیری شناسایی کنید و می خواهید نتایج تغییر را بسنجید. در اینجا چند راه برای اندازه گیری تغییر فرهنگ وجود دارد:

1. KPIهای مرتبط با اهداف تغییر فرهنگ خود را شناسایی کنید

رم در یک روز ساخته نشد، و بنابراین تغییر فرهنگ شرکتی نیز راه حل سریعی نیست. KPI (شاخص کلیدی عملکرد) معیاری قابل سنجش از تغییر فرهنگ شما در یک دوره زمانی را ارائه می دهد. این نقاط عطف در طول مسیر را نشان می دهد تا به شما اطلاع دهد که در مسیر حرکت هستید و به عنوان معیاری برای ارائه بینش برای تصمیم گیری بهتر در آینده عمل می کند.

همچنین مهم است که نتایج تغییر فرهنگ را به اهداف تجاری مانند درآمد و سودآوری مرتبط کنید.

بیایید نگاهی به یک مثال بیندازیم.

هدف تغییر فرهنگ: تا پایان سال، اشتیاق بیشتری برای نوآوری در شرکت ایجاد کنید.

  • افزایش 5 درصدی درآمد حاصل از نوآوری های اخیر.
  • افزایش 10 درصدی استفاده از تابلوی ارائه ایده شرکت.
  • افزایش 10 درصدی در تعداد ایده های پروژه قابل اجرا ارسال شده توسط کارمندان.

هر تغییری از نقطه شروع سال به جایی که سازمان در حال حاضر است، نتیجه تغییر فرهنگی خواهد بود.

البته، برای اطمینان از وضوح در اندازه گیری، اطمینان حاصل کنید که یک ابتکار با KPI مرتبط است. بنابراین، اگر تلاش کرده‌اید تا ارسال ایده‌ها به هیئت ارسال ایده را آسان‌تر کنید، KPI «افزایش 10 درصدی در استفاده از هیئت ارسال ایده شرکت»، نمونه خوبی از نحوه اندازه‌گیری چنین ابتکاری است.

مثال دیگر:

هدف تغییر فرهنگی: ایجاد فرهنگ یادگیری در سازمان تا سال 2024

  • 10٪ افزایش در استفاده از سیستم عامل های یادگیری خارجی (به عنوان مثال، Udemy، LinkedIn Learning).
  • 7 درصد افزایش مشارکت کارکنان در برنامه های آموزشی.
  • افزایش 5 درصدی در میزان رضایت از برنامه های یادگیری رهبری.
How to Measure Culture ChangeHow to Measure Culture Change

2. استفاده از ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI)

ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی به شما کمک می‌کند تا شناسایی کنید که فرهنگ شرکت شما چگونه است و چگونه با فرهنگ سازمانی مورد نظر شما متفاوت است. شما همچنین می توانید از ارزیابی برای اندازه گیری تغییر فرهنگ در طول زمان با مقایسه نتایج قبل و بعد استفاده کنید.

این ابزار که توسط کیم کامرون و رابرت کوین توسعه یافته است، چهار نوع فرهنگ شرکت را شناسایی می کند. فرهنگ شرکت “همراه با چارچوب ارزش های رقابتی” وجود دارد که عبارتند از:

  • انعطاف‌پذیری و اختیار در مقابل ثبات و کنترل
  • تمرکز و ادغام داخلی در مقابل تمرکز و تمایز خارجی

با استفاده از این ارزش ها، کامرون و کوین سازمان ها را به چهار دسته فرهنگی گروه بندی می کنند:

Competing Values Framework - Culture TypesCompeting Values Framework - Culture Types

  1. فرهنگ ایجاد پویا و کارآفرینانه (ادوکراسی)
  2. فرهنگ همکاری مردم مدار و دوستانه (قبیله)
  3. فرهنگ کنترل ساختاریافته فرآیند گرا (سلسله مراتب)
  4. فرهنگ رقابت (بازار) نتیجه گرا و رقابتی

یک سازمان معمولاً دارای عناصر هر چهار نوع فرهنگ سازمانی با یک فرهنگ رایج است:

Prevalent Organizational Culture ExamplePrevalent Organizational Culture Example

بر اساس نتایج ارزیابی های اولیه، می توانید ابتکارات مختلف تغییر فرهنگ را توسعه و اجرا کنید تا به شما کمک کند تا به سمت نوع فرهنگ شرکت مورد نظر خود پیشرفت کنید. پس از گذشت مدتی، می توانید دوباره OCAI را انجام دهید و نحوه تغییر فرهنگ را ارزیابی کنید.

3. از فهرست فرهنگ سازمانی® استفاده کنید

فهرست سازمانی فرهنگ (OCI®) ابزار تشخیصی دیگری است که به شما امکان می دهد تغییر فرهنگ را اندازه گیری کنید. از بیش از 35 سال تحقیق استفاده می کند و ویژگی های فرهنگ شرکت را که به رفتار و عملکرد کارکنان منتقل می شود اندازه گیری می کند. پس از تکمیل یک نظرسنجی، باورهای جمعی در سازمان، هنجارهای رفتاری و در نتیجه پایه های تغییر فرهنگ را آشکار می کند.

هنگامی که شرکت ارزیابی فرهنگ OCI را تکمیل می کند، پاسخ ها در حلقه هم افزایی انسانی نمایه می شوند تا هنجارهای درون سازمان را آشکار کنند.

مشابه OCAI، می توانید ارزیابی را چندین بار انجام دهید و ببینید که تغییر فرهنگ شما چگونه در حال پیشرفت است.

4. رتبه بندی Glassdoor خود را پیگیری کنید

می‌توانید ببینید رتبه‌بندی فرهنگ و ارزش‌های شما در Glassdoor در یک دوره زمانی خاص چگونه در حال توسعه است. این نشان می دهد که چگونه درک کارکنان شما از فرهنگ شرکت شما تغییر می کند.

رتبه بندی شرکت در Glassdoor بر اساس بازخورد اخیر کارکنان است که از طریق یک الگوریتم رتبه بندی اختصاصی محاسبه می شود. هرچه بررسی اخیر بیشتر باشد، وزن آن بر رتبه شرکت شما سنگین‌تر است. بنابراین، این یک معیار خوب برای درک اینکه آیا ابتکارات فرهنگی اخیر رتبه شما را تغییر داده است یا خیر.

رتبه بندی Glassdoor چیزی شبیه به این است:

منبع تصویر

اگر یکی از اهداف تغییر فرهنگ شما بهبود برندسازی کارفرما باشد، ردیابی رتبه Glassdoor شما بسیار مهم است.

5. تجزیه و تحلیل احساسات انجام دهید

تجزیه و تحلیل احساسات به طور فزاینده ای در منابع انسانی برای درک آنچه کارکنان فکر می کنند استفاده می شود. انواع داده های مبتنی بر متن مانند بازخورد ورودی و خروجی، بررسی عملکرد و غیره، از طریق نرم افزار اختصاصی تجزیه و تحلیل می شوند. می تواند به شما کمک کند تا ببینید کارکنان چگونه فرهنگ سازمان شما را درک می کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید هدف از تغییر فرهنگ شما ترویج احساس تعلق با هدف نهایی حفظ نیروی کار متنوع است. در آن صورت، می‌توانید احساسات پیرامون این (در کنار داده‌های نگهداری خود) را تجزیه و تحلیل کنید.

نرم افزار تحلیل احساسات منابع کیفی مختلفی را تجزیه و تحلیل می کند:

  • یادداشت های روزانه / نظرات
  • بررسی بازخورد عملکرد
  • داده های خارج از هواپیما
  • سیاست های انطباق
  • به روز رسانی خط مشی
  • بازخورد مشتری
  • هر گونه سابقه متنی
  • بازخورد نظرسنجی کارکنان

از طریق استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP)، ترکیب عبارات و کلمات منابع فوق به مثبت، منفی یا خنثی طبقه بندی شده و در مقیاسی از -1.0 تا +1.0 نمره گذاری می شود. در اینجا یک مثال از intelliHR آورده شده است:

Sentiment Analysis ExampleSentiment Analysis Example

شما می توانید تجزیه و تحلیل احساسات را به طور منظم انجام دهید تا بفهمید فرهنگ چگونه تغییر کرده است.

6. یک گروه متمرکز سازماندهی کنید

یک گروه متمرکز کارمند روشی موثر برای داشتن یک بحث تعدیل شده برای جمع آوری بازخورد خاص در مورد فرهنگ شرکت شما است. برای اندازه‌گیری اینکه آیا از طریق گروه تمرکزتان تغییری در فرهنگ ایجاد شده است، آن‌ها را به صورت دوره‌ای انجام دهید و هر تغییری را یادداشت کنید. شما می توانید تغییرات را از طریق تجزیه و تحلیل نتایج گروه تمرکز خود مشاهده کنید (روندهای کلیدی را شناسایی کنید، نقل قول های واقعی از گروه تمرکز را تجزیه و تحلیل کنید، یک گزارش رسمی تهیه کنید). برخی از مثال هایی که ممکن است بپرسید عبارتند از:

  • چه تغییراتی در فرهنگ شرکت در سه ماهه گذشته مشاهده کرده اید؟
  • ارتباطات داخلی در این شرکت را چگونه توصیف می کنید؟ (اگر هدف شما بهبود ارتباطات داخلی بوده است)
  • چگونه شرکت به شما در پیشرفت حرفه ای شما کمک می کند؟ (اگر هدف شما بهبود فرهنگ یادگیری است)
  • رهبری در شرکت را چگونه تعریف می کنید؟
  • به نظر شما این شرکت موفقیت را چگونه تعریف می کند؟
  • آیا احساس می کنید شرکت متعهد به تنوع و فراگیری است؟

شما باید سوالات را بر اساس تغییر فرهنگی که می خواهید مشاهده کنید، فرموله کنید. و همین سوالات باید بعد از مدت زمان مشخصی دوباره پرسیده شود تا بتوانید نتایج را مقایسه کنید و تغییر فرهنگ را اندازه بگیرید.

7. eNPS خود را اندازه گیری کنید

امتیاز خالص پروموتر کارکنان (eNPS) اغلب برای اندازه گیری مشارکت کارکنان در نظرسنجی استفاده می شود. کارمندان به این سوال پاسخ می دهند که “در مقیاس 1-10، چقدر احتمال دارد که این سازمان را به عنوان مکانی برای کار توصیه کنید؟” یا “بر اساس تجربه خود، چقدر احتمال دارد که سازمان ما را به یک دوست یا همکار توصیه کنید؟”

بهبودها در eNPS شما ممکن است شاخص خوبی از موفقیت تلاش‌های تغییر فرهنگ شما باشد.

نحوه ارزیابی نتایج eNPS خود را در توضیحات ما در اینجا بررسی کنید.

8. از ابزار سنجش فرهنگ اختصاصی استفاده کنید

ابزارهای سنجش فرهنگ اختصاصی هنگام اندازه گیری تغییر فرهنگ در سازمان شما نیز مفید هستند. برخی از آنها عبارتند از:

  • CultureAmp یک پلت فرم قدرتمند است که از گوش دادن مداوم، بازخورد و ابزارهای توسعه مختلف برای بهبود تعامل و عملکرد کارکنان در طول زمان استفاده می کند. معیارهای مختلف ارائه شده توسط CultureAmp می تواند موفقیت تلاش های فرهنگی شما را در طول زمان اندازه گیری کند.
  • Perceptyx از نظرسنجی های کارکنان، گوش دادن به اجتماعی و تجزیه و تحلیل افراد برای جمع آوری بینش در سازمان استفاده می کند. این یک ابزار مفید برای تبدیل داده های فرهنگ شما به بینش و اندازه گیری تغییرات در طول زمان است.

کلام پایانی

روش هایی که برای اندازه گیری تغییر فرهنگ انتخاب می کنید به اهدافی که برای تحول تعیین کرده اید بستگی دارد. ترکیب چندین روش برای اندازه‌گیری تغییر فرهنگ به شما بینشی عالی از تأثیری که طرح‌های تغییرتان داشته‌اند، می‌دهد.

اشتیاق سیمونا به یادگیری، او را به یک متخصص در ترجمه اطلاعات پیچیده به محتوای آموزشی قابل هضم تبدیل کرده است. سیمونا به همراه تیم بازاریاب با استعداد خود در آکادمی نوآوری منابع انسانی (AIHR)، به هزاران متخصص منابع انسانی کمک می کند تا گواهینامه های آنلاین مورد نیاز خود را برای مرتبط ماندن و یادگیری مهارت های منابع انسانی مدرن و مورد تقاضا پیدا کنند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *