11 انگیزه غیر پولی برتر برای پاداش دادن به کارمندان

پول نقد تنها راه پاداش دادن به کارمندان نیست. مشوق های غیر پولی به شما کمک می کند تا افراد خود را مشتاق، با انگیزه و درگیر نگه دارید. بیایید با جزئیات بیشتر به مزایای مشوق های غیر پولی بپردازیم و بهترین پاداش های غیر پولی را که سازمان شما می تواند ارائه دهد، بررسی کنیم.

مطالب
مشوق های غیر پولی چیست؟
مزایای مشوق های غیر پولی چیست؟
بهترین مشوق های غیر پولی برای کارمندان
بسته شدن

مشوق های غیر پولی چیست؟

مشوق‌های غیر پولی، همانطور که از اصطلاح نشان می‌دهد، مزایای غیرنقدی هستند که کارفرمایان به کارکنان خود ارائه می‌دهند. آنها راهی برای پاداش دادن به افراد خارج از بسته غرامت و مزایا معمولی و پولی هستند.

نمونه‌هایی از غرامت غیر پولی شامل انعطاف‌پذیری کاری، پاداش‌های تجربی، و مرخصی بیشتر است، اما بعداً در مورد آن بیشتر خواهد شد.

Rewards and Non-monetary IncentivesRewards and Non-monetary Incentives

مزایای مشوق های غیر پولی چیست؟

بیایید قبل از اینکه به لیست نمونه های خود بپردازیم، به برخی از مزایای پاداش های غیر پولی نگاهی بیندازیم.

  • شما می توانید (تقریبا) بلافاصله به افراد پاداش دهید. برخلاف پاداش نقدی یا افزایش دستمزد که در آن باید تا روز پرداخت بعدی صبر کنید، بیشتر مزایای غیر پولی را می توان فوراً اعطا کرد. این بدان معناست که افراد دقیقاً در زمانی که باید، تقریباً در زمان واقعی، شناسایی می‌شوند.
  • خاطره انگیز هستند. به عنوان مثال، به رسمیت شناخته شدن در محل کار با یک جایزه، یک ناهار یا یک سفر کوتاه، تأثیر مثبت و ماندگارتری نسبت به دریافت پول نقد اضافی بر کارمندان می گذارد. این سفر آنها را با شرکت شما به یک سفر خاطره انگیز تبدیل می کند. 
  • آنها ارزش زیادی برای پول ارائه می دهند. با جوایز غیر پولی، می‌توانید تأثیرات زیادی را بدون شکستن بانک ایجاد کنید. یک مثال خوب از این یک برنامه شناسایی همتایان است.
    از نظر مالی، برای راه اندازی چنین ابتکاری به پول زیادی نیاز ندارید، در حالی که مزایای آن بی شمار است: از روابط بهتر با کارکنان و تقویت پایدار در تعامل، تا افزایش اعتماد، بهره وری، عملکرد و موارد دیگر.
    به هر حال، مشوق های غیر نقدی که نیاز به سرمایه گذاری مالی دارند ، اغلب می توانند به عنوان هزینه های تجاری کسر شوند.
  • آنها انگیزه درونی را ایجاد می کنند. آنها باعث می شوند افراد احساس ارزشمندی کنند، به آنها فضایی برای رشد می دهند و تاثیری که بر سازمان می گذارند را به آنها نشان می دهند.
  • آنها به تعامل کارکنان کمک می کنند. مشوق‌های غیر پولی مانند مرخصی برای داوطلبی، پاداش‌های ملموس، یا گردش‌های تیمی، نکات بسیار خوبی را به همراه دارد. آنها می توانند راهی عالی برای مردم برای شروع گفتگو و “شکستن یخ” باشند.
  • آنها می توانند به جذب و حفظ کمک کنند. پول مهم است زیرا بیایید صادق باشیم، در پایان روز – یا بهتر است بگویم ماه – همه ما باید سهم عادلانه خود را از صورت حساب ها بپردازیم. اما اغلب پول دلیل اصلی ماندن در یک شرکت یا پیوستن به آن نیست.
    افرادی که با آنها کار می کنیم، مدیر ما، خود شغل – و بله، پاداش های غیر پولی، آنها دلیل ماندن (یا رفتن) ما هستند.
    به این ترتیب، مشوق های غیر نقدی می تواند بخشی از استراتژی برندسازی کارفرمای شما باشد و عامل تعیین کننده ای باشد که باعث می شود نامزدها شما را به جای رقیب انتخاب کنند.

بهترین مشوق های غیر پولی برای کارمندان

1. زمان کار بر روی پروژه های خود

این یکی از مشوق های غیر پولی مورد علاقه من است. ایده پشت آن بسیار ساده است: افراد با چیزهایی که به آنها علاقه دارند انگیزه می گیرند و زمانی که شرکتی که برای آن کار می کنند این امر را تحریک می کند (به شدت) از آن قدردانی می کنند.

احتمالاً شناخته‌شده‌ترین نمونه شرکتی که به کارمندانش زمان می‌دهد تا روی پروژه‌های شخصی‌شان کار کنند، گوگل است. با این حال، بحث هایی در مورد اینکه آیا این به اصطلاح طرح زمانی 20 درصد هنوز برقرار است یا نه وجود دارد – یا واقعاً وجود داشته است.

به هر حال اجازه دهید جزئیات را به شما بگویم. در Google، کارمندان تشویق می شوند که 20٪ از زمان خود را صرف پروژه های خود کنند. جالب اینجاست که بسیاری از محصولات موفق گوگل مانند Google Maps، Gmail و AdSense به عنوان پروژه های 20 درصدی شروع شده اند.

به عبارت دیگر، این پروژه های «شخصی» به برخی از سودآورترین محصولات گوگل تبدیل شدند. این مثال خوبی از این است که چگونه یک مزیت غیر پولی می تواند به نوآوری، کارکنان بسیار درگیر و نتایج تجاری عالی منجر شود.

نمونه دیگری از شرکتی که به افراد خود زمان می دهد تا در زمان شرکت روی پروژه های شخصی کار کنند، Myplanet است. این مزیت در سطح شرکت، زمان عالی نامیده می‌شود و کارمندان می‌توانند 5 درصد از زمان کاری خود را صرف پروژه‌های خود کنند. با انتخاب 5 درصد به جای 20 درصد، Myplanet می تواند پایداری برنامه را تضمین کند.

2. کار انعطاف پذیر

جای تعجب نیست که این یکی از محبوب ترین مزایای غیر نقدی در بین کارکنان است. حتی قبل از کووید، مردم اهمیت زیادی به کار انعطاف پذیر می دادند.

با این حال، همه نمی خواهند چند روز در هفته از خانه کار کنند یا ساعات کاری خود را تغییر دهند.

به عنوان مثال، برخی افراد ترجیح می دهند روز کاری خود را در دفتر سپری کنند، به این دلیل که فضای مناسبی در خانه برای کار ندارند، یا به این دلیل که ترجیح می دهند همکارانی در اطراف خود داشته باشند تا با آنها صحبت کنند و از آنها یاد بگیرند.

من معتقدم که نکته کلیدی در اینجا این است که به کار انعطاف پذیر به معنای وسیع کلمه نگاه کنیم. این بدان معناست که تا حد امکان، کارمندان می توانند آنچه را که ترجیح می دهند انتخاب کنند.

به عنوان مثال، در Salesforce، این همان چیزی است که آنها تصمیم گرفتند انجام دهند. کارمندان در نقش هایی که به آنها اجازه می دهد از راه دور کار کنند می توانند 1) از راه دور کار کنند 2) چند روز در هفته به دفتر بیایند 3) تمام وقت از دفتر کار کنند.

شرکت‌های دیگر، مانند Eventbrite، به نامزدها این امکان را می‌دهند که در هنگام درخواست، از بین نقش‌هایی که کاملاً از راه دور یا (تا حدی) مبتنی بر دفتر هستند، انتخاب کنند.

3. شناخت عمومی

هر چقدر هم که ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، در مورد مشوق های غیر پولی، یک تشکر ساده (عمومی) می تواند راه طولانی را طی کند.

ایجاد یک فرهنگ شناخت که توسط همه افراد سازمان (از بالا به پایین و بالعکس) پذیرفته شود و توسط یک برنامه شناسایی موفق همتایان پشتیبانی شود، یک راه عالی برای اطمینان از اینکه افراد در زمانی که به آن نیاز دارند می شنوند «متشکرم» است.

تشخیص همتا می تواند در اشکال و اندازه های مختلفی باشد. از تشکر ساده و یادداشت های ارسالی گرفته تا ایموجی های سفارشی در Slack گرفته تا نقاط یا نشان ها (مجازی) و موارد دیگر. به عنوان یک امتیاز اضافی، این نیز راهی عالی برای تشویق مردم به زندگی با ارزش های شرکت است.

4. استراحت اضافی

ارائه یک روز اضافی یا تعطیلات روز تولد، یک استراحت طولانی‌تر ناهار، پایان زودهنگام در روز جمعه یا شروع دیرتر در روز دوشنبه، همگی نمونه‌هایی از پاداش دادن به کارمندان با استراحت بیشتر هستند.

بسیاری از کارفرمایان همچنین روزهای موسوم به «سلامت روان» را برای تشویق افراد خود به قطع برق ایجاد کرده‌اند، پیشرفتی که فقط در طول کووید و پس از آن شتاب گرفت.

برای مثال استارت‌آپ Caller ID Hiya، آخرین جمعه ماه را تعطیل اعلام کرد و در Eventbrite، Britecamps و Britebreaks را راه‌اندازی کردند که در آن کل شرکت اولین جمعه هر ماه را شروع می‌کند.

5. فرصت های اضافی برای پیشرفت حرفه ای و شخصی

تحقیقات برند کارفرمای Randstad در سال 2020 نشان داد که 49٪ از کاندیداها فرصت های پیشرفت شغلی را عامل مهمی در انتخاب کارفرما می دانند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید این فرصت‌ها را به افراد خود ارائه دهید، کمک به آنها برای ارتقاء مهارت یا مهارت مجدد است. البته راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. خبر خوب این است که این کار لزوما به بودجه زیادی نیاز ندارد.
به عنوان مثال به راه اندازی یک برنامه مربیگری و/یا مربیگری همتایان فکر کنید. هر دو می توانند راه های بسیار خوبی برای کارمندان برای یادگیری از یکدیگر، گسترش مجموعه مهارت های خود و ایجاد روابط قوی تر باشند.

6. پاداش های تجربی

پاداش های تجربی این مزیت را دارند که به یاد ماندنی تر از پاداش های معاملاتی هستند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که بین افراد و برند خود ارتباط عاطفی برقرار کنید.

آسمان به معنای واقعی کلمه در اینجا محدودیت است، زیرا برخی از شرکت‌ها زمانی که به یک نقطه عطف خاص دست یافته‌اند، به افراد خود سفری یک بار در زندگی را پیشنهاد می‌کنند.

نکته خوب در مورد پاداش‌های تجربی این است که می‌توانید آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای برند ، کارمندان و بودجه‌تان منطقی باشد.

نمونه های دیگر از پاداش های تجربی عبارتند از بردن کارمندان خود به یک رویداد ورزشی محلی، یک کلاس سفالگری، یا یک شب جشن با یکی از بنیانگذاران شرکت.

7. زمان برای کار داوطلبانه

به نوعی، می توان گفت که «تعطیلی داوطلبانه» یا VTO نیز نوعی پاداش تجربی است. به هر حال، کار کردن برای یک موسسه خیریه برای اکثر ما تجربه ای کاملا متفاوت از آنچه به آن عادت کرده ایم است.

در هر صورت، دادن زمان به کارمندان خود برای داوطلب شدن در یک موسسه خیریه به انتخاب خود، یک انگیزه غیر پولی است که بسیاری از آنها قدردان آن هستند و همچنین (به جامعه، جهان و غیره) آن را جبران می کند.

8. مزایای جانبی

مزایای جانبی نوع دیگری از انگیزه های غیر پولی است. اساساً، آنها امتیازات اضافی هستند که به کارمندان شما ارائه می شود.

انبوهی از مزایای جانبی مختلف وجود دارد که می توانید به مردم ارائه دهید، از جمله برنامه های سلامتی، وعده های غذایی رایگان در محل کار یا کوپن های رستوران، مشوق های مسافرتی، بلیط سینما، چک های مسافرتی و غیره.

9. یک به یک

حضور یک به یک با مدیر آنها می تواند برای مردم بسیار ارزشمند باشد. مخصوصاً برای مدیرانی که تیم نسبتاً کوچکی را رهبری می کنند، برنامه ریزی یک جلسه هفتگی یا دو هفته ای با هر یک از اعضای تیم خود چیزی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

حضور یک به یک باعث می شود افراد احساس کنند که در آن حضور دارند و به آنها زمان مشخصی می دهد تا در مورد هر چیزی که در ذهنشان است با مدیر خود صحبت کنند. این نوع جلسات گفتگوی مستمرتری ایجاد می کند و راه خوبی برای ایجاد اعتماد بین کارکنان و مدیران است.

یک رویارویی منظم بین یک مدیر و کارمندانش نیز می‌تواند یک لحظه ایده‌آل برای درخواست بازخورد از افراد، بحث در مورد عملکرد و پروژه‌ها باشد.

10. از مردم خود بپرسید!

در مورد آن فکر کنید، چه کسی بهتر از کارمندان خود در مورد نمونه های مشوق های غیر پولی سؤال می کند؟ آنها ممکن است ایده های خوبی داشته باشند که شما حتی به آنها فکر نکرده بودید.

علاوه بر این، اگر در نهایت یک (یا چند) از مزایای پیشنهادی کارمندان خود را اجرا کنید، این واقعیت که به آنها گوش داده اید تأثیر مثبتی بر مشارکت و رضایت شغلی آنها خواهد داشت: برد-برد!

11. پاداش و هدایای ملموس

یک هدیه ملموس، درست مانند یک جایزه تجربی، به یاد ماندنی تر از یک انگیزه نقدی است. همچنین به راحتی می توان آنها را بر اساس ترجیحات کارمندان شخصی سازی کرد.

جوایز و هدایای ملموس نیز می‌تواند به شکل سوآگ شرکت باشد. تی شرت، لیوان، خودکار، بطری آب، هودی، شما آن را نام ببرید. سواگ مارک اغلب در طول دوره استخدام آنها یا در طول یک شرکت خارج از محل شرکت به شکل یک کیف خوب داده می شود، اما می تواند روحیه کارکنان را در هر زمانی تقویت کند.

بسته شدن

مشوق های غیر پولی می تواند راه خوبی برای پاداش دادن به کارمندان شما برای انجام یک کار خوب باشد. با این حال، آنها فقط در ترکیب با یک بسته جبرانی معقول کار خواهند کرد. به این ترتیب، انواع انگیزه های غیر پولی می توانند به تبدیل یک تیم خوب به یک تیم عالی کمک کنند.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *