17 نوع مرخصی که متخصصان منابع انسانی باید بدانند

سازمان‌ها در سرتاسر جهان انواع مختلفی از مرخصی با حقوق، با حقوق جزئی و بدون حقوق را به کارکنان ارائه می‌دهند. آنها طبق قانون موظفند برخی از این نوع برگ ها را تهیه کنند و برخی دیگر را به صلاحدید خود تهیه می کنند. داشتن درک قوی از این نوع مرخصی ها برای سازگاری به عنوان یک سازمان و ارائه مزایای رقابتی و تجربه خوب در هنگام رخ دادن رویدادهای غیرمنتظره زندگی برای کارکنانتان حیاتی است.

در اینجا برخی از رایج ترین (و نه چندان رایج) انواع مرخصی از کار آورده شده است. ما در مورد آنچه متخصصان منابع انسانی و رهبران تجاری باید از آن آگاه باشند صحبت خواهیم کرد. این مقاله عمدتاً بر مرخصی در ایالات متحده متمرکز است و نمونه های متضاد از سراسر جهان را پوشش می دهد.

مطالب
مرخصی مرخصی (مرخصی سالانه)
مرخصی خانوادگی و پزشکی (FMLA)
مرخصی والدین
مرخصی استعلاجی
مرخصی بدون حقوق (یا مرخصی بدون حقوق)
تعطیلات رسمی
مرخصی های مذهبی
مرخصی سابتی
مرخصی عزاداری
مرخصی سربازی
مرخصی وظیفه هیئت منصفه
مرخصی به جای (TOIL)
روز انتخابات (مرخصی برای رای گیری)
وقت مرخصی برای اعتراض
مرخصی تحصیلی
خروج هوای نامساعد
مرخصی به عنوان هدیه

مرخصی مرخصی (مرخصی سالانه)

در ایالات متحده، مرخصی تعطیلات توسط قانون فدرال الزامی نیست. با این حال، بیشتر سازمان ها مرخصی مرخصی با حقوق را به کارکنان ارائه می دهند. این نیز بین ایالت ها بسیار متفاوت است. سه رویکرد اصلی برای مرخصی با حقوق (PTO) وجود دارد:

  1. مرخصی سالانه (تعداد معینی از روزها در سال)
  2. بانک تعهدی (روزها بصورت ماهانه یا سه ماهه تعلق می گیرد)
  3. PTO نامحدود (تعداد بی نهایت روز، که محبوبیت آن در حال افزایش است زیرا کارمندان به دنبال تعادل سالم تری کار و زندگی هستند).

در استرالیا، کارمندان به ازای هر سال خدمت، حداقل چهار هفته مرخصی استحقاقی دارند. کارگران نوبتی مستحق پنج هفته مرخصی هستند. در کانادا، کارمندان در همه ایالت ها (به غیر از کارمندان ساسکاچوان و کارمندان فدرال که سه هفته دریافت می کنند) حق دو هفته مرخصی با حقوق دارند. این میزان در بسیاری از ایالت ها با افزایش سنوات خدمت، حداکثر تا چهار هفته افزایش می یابد.

در سنگاپور، کارگران تنها حق دارند حداقل 7 روز مرخصی با حقوق دریافت کنند. مرخصی استحقاقی قانونی برای کارگران خانگی، دریانوردان یا کارمندان در پست های مدیریتی و اجرایی وجود ندارد.

مرخصی خانوادگی و پزشکی (FMLA)

FMLA به افرادی که برای شرکت هایی با بیش از 50 کارمند یا یک آژانس دولتی کار می کنند، هر سال حداکثر 12 هفته مرخصی بدون حقوق ارائه می دهد. کارمندان باید حداقل 12 ماه یا 1250 ساعت در سال گذشته برای کارفرمای خود کار کرده باشند تا واجد شرایط باشند.

مرخصی FMLA در چندین مورد اعمال می شود، از جمله:

  • تولد و مراقبت از کودک تازه متولد شده یک کارمند،
  • مراقبت از یکی از اعضای فامیل خانواده با وضعیت سلامتی جدی و
  • گرفتن مرخصی استعلاجی در صورتی که به دلیل بیماری جدی خود قادر به کار نباشند.

مرخصی والدین

مرخصی والدین گاهی به مرخصی زایمان و مرخصی پدر تقسیم می شود. با این حال، سازمان‌ها به تدریج مرخصی والدین را برای همه جایگزین می‌کنند.

بسیاری از کارفرمایان در بسیاری از ایالت ها از نظر قانونی ملزم به ارائه مرخصی زایمان با حقوق نیستند، اما FMLA به هر زن این حق را می دهد که به این دلیل (از جمله فرزندخواندگی) تا 12 هفته از مرخصی بدون حقوق استفاده کند. تنها هشت ایالت در ایالات متحده به پدران و مادران مرخصی والدین با حقوق جزئی ارائه می دهند (کالیفرنیا، نیویورک، نیوجرسی، واشنگتن، رود آیلند، اورگان، ماساچوست و کانکتیکات).

برخی از کشورهای اروپایی در مورد مرخصی زایمان سخاوتمندانه تر هستند. به طور خاص، استونی به کارمندان زن این حق را می دهد که در خانه بمانند و از فرزند تازه متولد شده خود مراقبت کنند، با حقوق کامل تا 18 ماه. در همین حال، ژاپن به پدران جدید تا 30 هفته مرخصی والدین با حقوق معادل نرخ حقوق آنها ارائه می دهد.

مرخصی استعلاجی

قانون فدرال به کارکنان حق مرخصی استعلاجی با حقوق را نمی دهد. با این حال، FMLA به بسیاری از کارمندان به دلیل نگرانی های بهداشتی مرخصی بدون حقوق ارائه می دهد. بسیاری از سازمان ها در سراسر ایالات متحده ترجیح می دهند به کارکنان مرخصی استعلاجی با حقوق بدهند. آنها این کار را یا با تخصیص تعداد مشخصی از روزهای مجاز یا ارائه یک خط مشی چتر PTO انجام می دهند.

در مقابل، بسیاری از کشورها در سراسر اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی مرخصی استعلاجی با حقوق اجباری را ارائه می دهند. یک مثال افراطی هلند است، جایی که کارمندانی که پس از یک بیماری بهبود می یابند، می توانند تا 24 ماه از کار خارج شوند در حالی که همچنان حداقل 70 درصد از حقوق خود را برای این مدت دریافت می کنند.

Types of LeaveTypes of Leave

مرخصی بدون حقوق (یا مرخصی بدون حقوق)

اگر کارمندان روزهای مرخصی با حقوق کافی برای استفاده نداشته باشند یا اتفاقات غیرمنتظره ای در زندگی شخصی آنها رخ دهد، ممکن است به دلایل مختلف بخواهند (یا نیاز داشته باشند) مرخصی بدون حقوق بگیرند. با این حال، حداقل مقررات فدرال در مورد مرخصی بدون حقوق (خارج از FMLA) وجود دارد. این بدان معناست که سازمان‌ها باید قوانین خود را تنظیم کنند و هر سناریو را به صورت موردی بررسی کنند.

تعطیلات رسمی

بسیاری از سازمان‌ها در سراسر ایالات متحده تعداد مشخصی از تعطیلات با حقوق را به عنوان بخشی از بسته غرامت و مزایا در اختیار کارمندان قرار می‌دهند. با این حال، این احتمال کمتر برای کارگران ساعتی و پاره وقت اعمال می شود. برخی از رایج ترین تعطیلات پولی عبارتند از: روز شکرگزاری، روز کریسمس، روز استقلال و روز سال نو. لیست نهایی تعطیلات شامل سازمان ها متفاوت است. گزارش ها نشان می دهد که 97 درصد از شرکت ها مرخصی با حقوق را برای روز شکرگزاری ارائه می دهند، اگرچه هیچ الزام قانونی برای آنها وجود ندارد.

برخی از سازمان‌ها علاوه بر PTO خود، تعداد مشخصی «تعطیلات شناور» را به کارمندان ارائه می‌دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از تعدادی روزهای مرخصی با حقوق به عنوان جایگزینی برای تعطیلات عمومی استفاده کنند.

در سنگاپور، کارمندان برای 11 تعطیلات رسمی خود حق دارند مرخصی با حقوق بگیرند. اگر کارمندی به هر دلیلی مجبور به انجام یکی از این تعطیلات باشد، معمولاً با حقوق مضاعف یا یک روز مرخصی به جای آن (TOIL) جبران می‌شود. در زیر به این نوع مرخصی می پردازیم.

مرخصی های مذهبی

مرخصی مذهبی به طور کلی مرخصی بدون حقوق است که به کارکنانی که مایل به شرکت در اعیاد مذهبی، سنت ها یا جشن های مختلف هستند که به عنوان تعطیلات رسمی شناخته نمی شوند، اعطا می شود. به عنوان مثال، در ایالت ویکتوریا، استرالیا، کسانی که تحت مذهب یهودی تمرین می کنند می توانند تا 13 روز مرخصی برای اعمال مذهبی دریافت کنند.

ذکر این نکته ضروری است که در اکثر موارد، این کارمندان ملزم به ارائه مدارکی دال بر ایمان خود هستند تا مرخصی مذهبی آنها تایید شود.

مرخصی سابتی

مرخصی تعطیلات در ابتدا در مؤسسات آموزشی برای اعطای دوره های طولانی مرخصی به کارمندان (به دلایل شخصی، تحقیق یا مطالعه) در حالی که مشغول به کار هستند، ابداع شد. امروزه مرخصی سابتی یکی از انواع مرخصی های غیر متعارف رو به رشد است. گزارش SHRM نشان داد که در سال 2018، 10 درصد از سازمان‌ها به کارکنان مرخصی بدون حقوق و 5 درصد مرخصی با حقوق ارائه می‌دهند.

مرخصی عزاداری

یک کارمند پس از مرگ یکی از عزیزان (معمولاً یکی از اقوام یا دوستان نزدیک) از مرخصی سوگواری یا مراسم تشییع جنازه استفاده می کند. این معمولاً تا زمانی است که کارمند باید در مراسم تشییع جنازه شرکت کند و از غم و اندوه فوری بهبود یابد. گاهی اوقات با مرخصی دلسوزانه اشتباه گرفته می شود که شامل مرخصی گرفتن برای مراقبت از یکی از بستگان بیمار یا فردی که به شما وابسته است می شود.

مرخصی سوگ در ایالات متحده طبق قانون اجباری نیست. با این حال، برخی از سازمان ها یک سیاست داخلی برای این کار دارند در حالی که برخی دیگر آن را در صورت لزوم و در صورت لزوم مجاز می دانند. در بیشتر موارد، کارکنان تنها در صورتی واجد شرایط مرخصی سوگواری خواهند بود که تمام وقت باشند و برای مدت معینی در شرکت بوده باشند. در کانادا، کارمندان در صورتی واجد شرایط دریافت مرخصی سوگ استحقاقی هستند که سه ماه کار در سازمان را تکمیل کرده باشند.

مرخصی سربازی

افرادی که در گارد ملی وظیفه فعال یا غیرفعال منتخب را بر عهده می گیرند یا به عنوان ذخیره در نیروهای مسلح فعالیت می کنند، مستحق مرخصی با حقوق کامل هستند. قانون حقوق استخدام و استخدام مجدد خدمات متحدالشکل نیز برای اطمینان از اینکه کارفرمایان برای کسانی که وظیفه نظامی فعال و خدمات گارد ملی را برعهده می گیرند، استخدام مجدد می کنند تنظیم شد.

انواع مختلفی از مرخصی سربازی بسته به بخش و مدت غیبت ارائه می شود.

مرخصی وظیفه هیئت منصفه

مرکز ملی دادگاه های ایالتی (NCSC) تخمین می زند که سالانه 32 میلیون نفر برای خدمات هیئت منصفه احضار می شوند. 1.5 میلیون نفر از آنها برای خدمت انتخاب شده اند. هیچ قانون فدرالی وجود ندارد که بگوید کارفرمایان باید به کارمندان به دلیل وظایف هیئت منصفه به آنها مرخصی بپردازند، اگرچه برخی از ایالت ها این را از سازمان خود می خواهند.

به کارمندان باید مرخصی برای خدمت در هیئت منصفه در بریتانیا داده شود. اگرچه هیچ قانونی حقوق کارکنان را ملزم نمی کند، اما بسیاری از کارفرمایان این کار را انجام می دهند.

مرخصی به جای (TOIL)

Time off in lieu (TOIL) یک سیاست جبرانی است که توسط بسیاری از سازمان ها اعمال می شود. یک دوره مشخص از ساعات اضافه کاری را می توان به عنوان زمان مرخصی اضافی به جای دریافت حقوق اضافی کارمند در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر کارمندی با قرارداد 40 ساعت در هفته کار می کرد اما 45 ساعت کار می کرد، حق دریافت پنج ساعت مرخصی اضافی «به جای» را داشت.

سازمان‌هایی که دارای سیستم‌های TOIL هستند، تمایل دارند کارکنانی داشته باشند که نسبت به انجام اضافه کاری احساس مثبت‌تری دارند و در نتیجه بهره‌وری بالاتری را به همراه دارند. این همچنین یک راه عالی برای جبران منصفانه کارمندان بدون تحت فشار قرار دادن یک شرکت است.

روز انتخابات (مرخصی برای رای گیری)

مرخصی رای دادن به مرخصی در روزهای رسمی انتخابات اطلاق می شود تا اطمینان حاصل شود که همه فرصت برابر برای شرکت دارند. در حالی که قانون فدرال بیان نمی کند که کارفرمایان باید مرخصی با حقوق یا بدون حقوق را برای کارمندان برای رای دادن فراهم کنند، ایالت ها در مقررات خود متفاوت هستند. بسیاری از ایالت ها (از جمله کالیفرنیا و نیویورک) از کارفرمایان می خواهند که حداقل یک ساعت از زمان رای دادن کارمندان خود را بپردازند.

با این حال، نظرسنجی ها معمولا در سراسر ایالات متحده از حدود 7 صبح تا 8 بعد از ظهر باز است. این به اکثریت کارگران اجازه می دهد تا خارج از ساعات کاری تعیین شده خود رای دهند.

وقت مرخصی برای اعتراض

در ایالت‌های دموکراتیک‌تر آمریکا (از جمله سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و نیویورک)، مخالفت مردم با قوانین و تصمیم‌های دولتی امری رایج است. بنابراین، هنگامی که یک اعتراض بزرگ رخ می دهد، یک کارمند ممکن است بخواهد از محل کار مرخصی بگیرد تا حمایت خود را نشان دهد و برای آنچه که به آن اعتقاد دارد تجمع کند.

مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی به زمانی اطلاق می‌شود که یک کارمند می‌خواهد تحصیلات خود را از طریق مسیرهای رسمی مانند حضور در دانشگاه یا کسب مهارت‌های جدید به روشی دیگر ادامه دهد. اگرچه این نوع مرخصی جزو مزایای بسیاری از سازمان ها نیست، اما عموماً به تشخیص کارفرما به صورت موردی اعطا می شود.

اگر کارمند بتواند نشان دهد که مهارت‌های جدید چگونه به آنها در محل کار کمک می‌کند و در نتیجه به شرکت کمک می‌کند، به احتمال زیاد به آنها مرخصی تحصیلی داده می‌شود.

خروج هوای نامساعد

شرایط آب و هوایی خاص، سفر به محل کار را برای کارمندان بسیار دشوار، خطرناک و گاهی غیرممکن می کند. چنین شرایطی شامل برف سنگین، طوفان یا سیل ناگهانی است. در طول این شرایط نامطلوب، بسیاری از کارمندان نیاز به مرخصی دارند. اگر کارمند مرخصی با حقوق باقی مانده باشد، اغلب به آنها اجازه داده می شود تا این زمان را به عنوان بخشی از مرخصی سالانه خود استفاده کنند.

در برخی از سازمان ها، به کارمندان روزهای مرخصی (حداکثر 60 تا 90 روز) داده می شود، اما باید آن زمان را در تاریخ بعدی جبران کنند. آنها ملزم به ارسال نامه رسمی – معروف به نامه مرخصی نامطلوب آب و هوا – درخواست مرخصی و بیان نوع وضعیت نامطلوب آب و هوایی است که به آن نسبت داده می شود.

مرخصی به عنوان هدیه

در نهایت، برخی از سازمان‌ها در شرایط خاص به کارکنان مرخصی می‌دهند. به عنوان مثال، اگر کارمندی در ژاپن ازدواج کند یا بچه دار شود، سازمان آنها اغلب به او مرخصی بدون حقوق هدیه می دهد. این یک الزام قانونی در ژاپن نیست، بلکه یک رسم دیرینه برای نشان دادن احترام و قدردانی به کارگران است.

انواع دیگر مرخصی

همچنین انواع دیگری از مرخصی وجود دارد که بخش منابع انسانی شما ممکن است انتخاب کند که در خط مشی مرخصی شما گنجانده شود، مانند:

  • ADA را ترک کنید
  • مرخصی ازکارافتادگی موقت / مرخصی کوتاه مدت ازکارافتادگی
  • استراحت داوطلبانه
  • مرخصی برای حضور به عنوان شاهد در دادگاه
  • مرخصی اضطراری

به خاطر داشته باشید که انواع استاندارد و الزامی مرخصی در هر کشور و/یا ایالت متفاوت است.

به تو

متخصصان منابع انسانی و رهبران کسب و کار باید از انواع مختلف مرخصی آگاه باشند. به این ترتیب، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که کارکنان در شغل خود احساس ارزشمندی و امنیت می کنند. هنگام ایجاد خط مشی خود، مهم است که همه انواع مرخصی مربوطه را در نظر بگیرید و لحاظ کنید. این به سازمان شما کمک می کند تا در یک چشم انداز همیشه در حال تحول سازگار و رقابتی باقی بماند.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *