تحرک داخلی: راهنمای حرفه ای منابع انسانی

تحرک داخلی تبادل آزاد استعدادها و ایده ها را در یک سازمان امکان پذیر می کند، کارکنان را تشویق می کند که بمانند و رشد کنند و برای موفقیت بسیار مهم است. اما تحرک داخلی دقیقاً چیست، چرا مهم است و چگونه یک برنامه تحرک داخلی ایجاد می کنید؟

مطالب
تحرک داخلی چیست؟
نمونه های تحرک داخلی
چرا تحرک داخلی مهم است؟
از کجا با یک برنامه تحرک داخلی جدید شروع کنیم

تحرک داخلی چیست؟

تحرک داخلی حرکت کارکنان (عمودی و جانبی) به سمت فرصت های شغلی و توسعه جدید در همان سازمان است. این شامل ترفیع، تنزل رتبه، موقعیت های جدید، مربیگری، پروژه های متقابل تیمی یا اضافی، سایه کاری، و تعویض شغل می شود.

تحرک داخلی مزایای قابل توجهی را برای هر کسب و کاری ارائه می دهد، از جمله صرفه جویی در زمان و پول در استخدام خارجی، بهبود نرخ حفظ کارکنان، و تنوع و نوآوری بیشتر در محل کار. (ما در این مورد با جزئیات بیشتری در زیر بحث خواهیم کرد.) این در نهایت تأثیر مثبتی بر نتیجه می گذارد.

با دادن فرصتی به کارمندان برای مشارکت در تجربیات مختلف، پیشرفت در حرفه خود و افزودن مهارت های اضافی به کارنامه خود، تحرک داخلی می تواند به اهداف حرفه ای کوتاه مدت و بلند مدت آنها کمک کند.

متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در ایجاد تحرک داخلی در سازمان خود دارند. آنها این کار را با درک شایستگی‌های کارکنان خود و همچنین نیازهای کسب‌وکار، و ایجاد یک فرآیند مؤثر برای اتصال کارگران به انواع فرصت‌های داخلی انجام می‌دهند.

Internal Mobility Best PracticesInternal Mobility Best Practices

نمونه های تحرک داخلی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، انواع مختلفی از تحرک داخلی وجود دارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است.

تبلیغات هنگامی که یک موقعیت بالاتر مانند سرپرست تیم یا مدیر در شرکت خالی می شود، پر کردن این نقش از کاندیداهای داخلی فعلی شما معمول است. بالا رفتن از نردبان شرکت – یا حرکت شغلی افقی – یکی از رایج ترین نمونه های تحرک داخلی است، اما نمونه های بسیار کمتر دیگری وجود دارد.
نقل و انتقالات بین بخشی و بین بخشی نقل و انتقالات درون بخشی زمانی است که یک کارمند به سمت دیگری در همان بخش منتقل می شود. به عنوان مثال، زمانی که یک دستیار توسعه فروش به سمت دستیار اجرایی حساب منتقل می شود.
انتقال بین بخشی زمانی است که یک کارمند از یک بخش به بخش دیگر منتقل می شود. به عنوان مثال، زمانی که یک دستیار فروش به سمت دستیار بازاریابی نقل مکان می کند.
نقش های جدید صرف نظر از اندازه آنها، بیشتر مشاغل در حال رشد دائماً موقعیت های جدیدی را برای برآورده کردن خواسته ها ایجاد می کنند. این موقعیت‌های جدید اغلب با انتقال ماهرترین و مناسب‌ترین فرد به سمت این نقش از درون شرکت پر می‌شوند. نمونه ای از این می تواند گسترش شرکت به بازار جدید و استخدام یک مدیر کشوری از درون یک تیم موجود باشد.
منتورشیپ ها کارکنان اغلب برای یادگیری از کارمند دیگری در شرکت جابجا می شوند. این می‌تواند در آماده‌سازی برای ارتقاء و ایفای نقش دقیق یا کمک به کارمند در توسعه مهارت‌های گسترده‌تری باشد که برای آنها در موقعیت فعلی و فراتر از آن مفید باشد.
تعویض شغل مبادله شغلی نمونه دیگری از تحرک داخلی است. دو کارمند (از یک بخش یا افراد مختلف) مکان های خود را برای مدت زمان مشخصی تغییر می دهند تا مهارت های خود را توسعه دهند و درک بهتری از مسئولیت های کلیدی آن شغل خاص به دست آورند.
پروژه های تکمیلی ممکن است علاوه بر وظایف روزمره، پروژه های مختلفی به کارمندان واگذار شود. گاهی اوقات، این برای پوشش فردی است که به طور موقت غایب است. در برخی مواقع این کار برای کمک به توسعه مهارت های کارمند و آماده سازی آنها برای ارتقاء است.

چرا تحرک داخلی مهم است؟

همانطور که می بینید، تحرک داخلی برای سازمان و کارکنان مفید است. در اینجا برخی از مزایای کلیدی ذکر شده است.

صرفه جویی در زمان و هزینه

بر اساس گزارش گالوپ، جایگزینی آنها با یک نامزد خارجی می تواند یک و نیم برابر حقوق یک کارمند هزینه داشته باشد. این امر به ویژه برای نقش هایی که تقاضای بالایی دارند یا به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارند صادق است. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که استخدام های داخلی در دو سال اول ترفیع بهتر از استخدام های خارجی هستند.

تحرک داخلی فرآیند به کارگیری استعدادهایی است که در حال حاضر دارید و اجتناب از نیاز به طی کردن فرآیند استخدام خارجی. کارهایی مانند ارسال آگهی های شغلی، بررسی حجم بالای برنامه ها، و غربالگری نامزدها زمان بر و پرهزینه هستند، به خصوص اگر منابع شما از قبل محدود باشد.

حفظ کارکنان بهبود یافته است

بر اساس گزارش گرایش های استعدادهای جهانی لینکدین، کارمندان احتمالاً 41 درصد بیشتر در سازمانی که به طور منظم از درون استخدام می کند، می مانند. علاوه بر این، تحرک داخلی تأثیر مثبتی بر مشارکت و بهره‌وری کارکنان دارد. طبق گزارش گارتنر، در سازمان‌هایی که تحرک داخلی بیشتری دارند، کارمندان 27 درصد بیشتر در محل کار خود تلاش می‌کنند.

عدم پیشرفت شغلی یکی از اصلی ترین دلایلی است که کارمندان شغل خود را ترک می کنند و به دنبال فرصت ها در جای دیگری می گردند. بنابراین، اگر بتوانید فرصت‌های توسعه شغلی را به کارکنان خود ارائه دهید، بدون اینکه آنها مجبور به جستجوی شغل باشند و امنیت شغلی خود را به خطر بیندازند، احتمال ماندن آنها بسیار بیشتر است.

جذب استعدادهای جدید

جدا از کارمندان فعلی خود، ایجاد شهرت به عنوان سازمانی که فرصت های متعددی را برای رشد و پیشرفت در اختیار کارکنان قرار می دهد، به شما کمک می کند تا نامزدهای با استعداد و جاه طلبی را از سازمان های دیگر جذب کنید که ذهنیت رشد را با خود به همراه دارند.

ایجاد یک محیط کاری متنوع و فراگیر

ترویج و حفظ استعدادها از درون یکی از بهترین راه‌ها برای پرورش نیروی کاری متنوع‌تر و فراگیرتر است. تسهیل تحرک داخلی، سازمان ها را قادر می سازد تا با آموزش و ارتقای مهارت های استعدادهای موجود، تنوع را در تمام سطوح سازمان پرورش دهند. برخی از موفق ترین ابتکارات برای این امر آموزش متقابل و راهنمایی هستند.

طبق گزارش McKinsey، کسب‌وکارهایی که از نظر تنوع جنسیتی در میان تیم‌های اجرایی در ربع برتر قرار دارند، 25 درصد بیشتر از نظر سودآوری عملکرد بهتری دارند. بعلاوه، کسانی که در تیم های اجرایی خود در چهارچوب برتر تنوع قومیتی قرار می گیرند، 36 درصد بیشتر احتمال دارد که سودآوری پیشرو در صنعت داشته باشند.

توسعه مهارت ها

یک برنامه تحرک داخلی قوی فرصت‌های فراوانی را برای ارتقاء مهارت و مهارت مجدد و توسعه تجربه و دانش خود در اختیار کارکنان قرار می‌دهد.

نمونه ای از این در عمل در Spotify است. آنها همه کارکنان خود را تشویق می کنند تا در برنامه های چرخشی که به عنوان “ماموریت ها” ابداع شده اند، شرکت کنند، که به رشد و آماده سازی استعداد آنها برای تغییرات شغلی آینده کمک می کند. هیچ کس بیش از دو سال است که شغل مشابهی ندارد و از همان ابتدا در مورد این موضوع صحبت می کند. این کار کارکنان را درگیر نگه می‌دارد، از رکود جلوگیری می‌کند و مانع از پریدن کارگران از کشتی می‌شود.

پر کردن به موقع شکاف های مهارتی

تحرک داخلی همچنین به این معنی است که شکاف های مهارتی می تواند به سرعت در سازمان شما بسته به نیازها و اهداف سازمانی شما پر شود.

گزارش مدرسه بازرگانی هاروارد نشان می دهد که تقریبا 60 درصد از کسب و کارها ترجیح می دهند به جای استخدام کارکنان تمام وقت، افرادی با مهارت های خاص را از شرکت های دیگر قرض کنند . بنابراین، مبادله شغل و برنامه های مبادله در یک سازمان می تواند نیاز به جستجو در جای دیگر را کاهش دهد.

توانمندسازی نوآوری

تحرک داخلی یک کاتالیزور برای ایده هایی است که به راحتی در شرکت جریان می یابد، که منجر به نوآوری بیشتر می شود. Unilever و Vodacom اخیراً یک برنامه تبادل بازاریابی دیجیتال ایجاد کردند که به ارائه دیدگاه‌های جدید و ایجاد ایده‌ها کمک کرد. این نوع جابجایی استعدادها همچنین فرصتی منحصر به فرد برای توسعه استعدادها را به کارمندان ارائه می دهد که یک عنصر کلیدی برای غنی سازی شغلی است.

از کجا با یک برنامه تحرک داخلی جدید شروع کنیم

برنامه تحرک داخلی به طراحی و اجرای یک فرآیند خاص برای حرکت در اطراف استعدادهای درونی شما اشاره دارد. در اینجا برخی از بهترین شیوه های تحرک داخلی وجود دارد که باید برای برنامه خود در نظر بگیرید.

1. یک گروه کاری داخلی استعدادیابی بسازید

این یک شغل تمام وقت است که امکان تحرک داخلی را در یک تجارت فراهم می کند. بسته به اندازه سازمان و منابع فعلی شما، ممکن است یک تیم استخدام داخلی کامل بسازید یا یک یا دو نفر را برای مدیریت این کار منصوب کنید.

آنچه مهم است این است که شما افرادی دارید که برند شرکت شما و تنوع مهارت ها و قابلیت های سازمان شما را درک می کنند. آنها همچنین باید در مورد اینکه آیا یک نامزد برای یک نقش مناسب است یا خیر، قضاوت محکمی داشته باشند.

2. آموزش متقابل کارکنان

آموزش متقابل به آموزش یک کارمند برای توانایی انجام کاری که کارمند دیگر انجام می دهد و همچنین نقش اصلی آنها اشاره دارد. هدف از این کار افزایش مجموعه مهارت های کارکنان و بهبود انعطاف پذیری سازمانی است. آموزش متقابل به همه کمک می کند تا درک قوی تری از نحوه عملکرد کسب و کار در همه سطوح به دست آورند.

شرکت طراحی IDEO به دلیل رویکرد آموزشی متقابل خود مشهور است. نامزدها به‌دقت از نظر ویژگی‌های مشارکتی غربالگری می‌شوند، و آنها را برای قالب‌گیری در کارکنان T شکل مناسب می‌سازد. چنین افرادی در یک زمینه از شرکت متخصص هستند و دانش کاری قوی در زمینه های دیگر دارند.

آموزش متقابل می تواند کارمندان شما را موثرتر، سازمان شما را چابک تر کند و نتیجه شما را تقویت کند.

3. انواع مختلف انتقال داخلی را در نظر بگیرید

همانطور که در بالا توضیح دادیم، تحرک داخلی چیزی بیش از تبلیغات و جابجایی است. بنابراین، یک برنامه تحرک داخلی جامد باید بیش از این را شامل شود. در نظر بگیرید:

  • برنامه های چرخش شغلی موقت،
  • تعویض شغل،
  • سایه کار،
  • مربیگری،
  • و پروژه های متقابل تیمی

برای توسعه مهارت های کارمند خود و تقویت رشد مداوم.

4. به آن به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنید

تحرک داخلی نباید یک پروژه یک بار مصرف باشد یا تمرینی برای چک کردن کادرها باشد. باید به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ سازمانی شما تبدیل شود.

یک مثال عالی از این در Sodexo است. کارمندان قبلاً برای درخواست ترفیع خارج از بخش خود مردد بودند. آنها معتقد بودند که برای پیشرفت در آن به تجربه قبلی نیاز دارند. با این حال، پس از انجام تحقیقات خود، Sodexo دریافت که نامزدهای داخلی دارای مهارت‌های قابل انتقال زیادی هستند که در زمینه‌های مختلف کسب و کار مرتبط است. در واقع، آنها می‌توانند سریع‌تر از استخدام‌های خارجی با نقش‌های جدید سازگار شوند.

این شرکت اکنون به دلیل برنامه تحرک داخلی “Come Alive” شناخته شده است – یک برنامه رشد یک ساله برای توسعه مهارت های رهبری در کارکنان در آمادگی برای ارتقاء. همه کارکنان تشویق می شوند تا مهارت های خود را ایجاد کنند، صرف نظر از اینکه شغلشان در آینده ممکن است آنها را به کجا برساند.

5. از فناوری برای فعال کردن تحرک داخلی استفاده کنید

دیجیتالی شدن کلید موفقیت مداوم متخصصان منابع انسانی است و تحرک داخلی راه دیگری است که در آن می توانید از ابزارهای دیجیتال برای کمک به شما و کارمندانتان برای اتصال نقاط استفاده کنید. پلتفرم های بی پایان بازار استعداد (از جمله Hitch، Paddle، Gloat) وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کارمندان را با فرصت های تحرک داخلی مرتبط کنید.

در واقع، ما در AIHR بازارهای استعداد داخلی را به عنوان یکی از روندهای کلیدی منابع انسانی برای سال 2022 و پس از آن شناسایی کرده ایم.

بسیاری از این ابزارها از راه‌حل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند به ترسیم مسیرهای شغلی داخلی کمک کند و بینش‌هایی را درباره کارمندان و نقش‌های شغلی به شما ارائه دهد. با توجه به اینکه پیش‌بینی مسیرهای شغلی مدرن می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. به عنوان مثال، اگر کارمندی به دنبال پیشرفت شغلی خود است اما مطمئن نیست که در مرحله بعدی کدام مرحله را باید بردارد، هوش مصنوعی می تواند یک توصیه شخصی بر اساس داده های فعلی ایجاد کند. این به کارفرمایان و کارمندان کمک می کند تا با هم تصمیمی آگاهانه بگیرند که می تواند به کاهش نرخ فرسایش نیز کمک کند.

6. بر ارتباطات شفاف تمرکز کنید

اگر می خواهید اعضای تیم خود احساس احترام کنند و در جریان باشند، بیان برنامه تحرک داخلی شما حیاتی است. هنگامی که برای اولین بار آن را راه اندازی می کنید، استراتژی خود را به همه کارمندان خود در میان بگذارید و به آنها کمک کنید تا بفهمند این فرآیند چگونه کار خواهد کرد. مطمئن شوید که همه می‌دانند چه فرصت‌های جدیدی در اختیارشان قرار می‌گیرد، چه چیزی باید انتظار داشته باشند، چگونه درخواست کنند، مراحل بعدی را انجام دهند، و با هر سؤالی که ممکن است به سراغ چه کسی بروند.

اگر کارمندان طرح تحرک داخلی شما را به طور کامل درک نکنند، این باعث سردرگمی و سوء تفاهم احتمالی آنها می شود که چرا برای فرصتی در آینده انتخاب نشده اند.

7. آموزش مدیران در مورد تحرک داخلی

اگر مدیران شما نحوه عملکرد تحرک داخلی یا اهمیت آن را درک نکنند، به طور کامل از آن استفاده نخواهند کرد. منابع انسانی نقش مهمی در حصول اطمینان از اینکه مدیران در مورد شناسایی و ایجاد فرصت های تحرک داخلی در سازمان آموزش دیده اند، ایفا می کند.

بسیاری از مدیران ممکن است تمایلی به از دست دادن استعدادهای برتر خود در حوزه دیگری از کسب و کار نداشته باشند. به همین دلیل است که متخصصان منابع انسانی باید به آنها در مورد مزایای کلی تحرک داخلی برای کل سازمان آموزش دهند. این باعث می‌شود که آنها تیم خود را تشویق کنند تا برای فرصت‌های مربوطه درخواست دهند و به پرورش فرهنگ شفاف رشد و حمایت کمک کنند.

برای جمع بندی

تحرک داخلی به شما کمک می کند تا پتانسیل نیروی کار خود را به حداکثر برسانید. فراهم کردن فرصت‌های کافی برای حرکت در شرکت به کارمندان، مزایای تجاری بسیار زیادی از جمله حفظ کارکنان، نوآوری، پر کردن شکاف‌های مهارتی و در نهایت افزایش عملکرد سازمان را به همراه خواهد داشت.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *