فعالسازی عملکرد چیست؟ [+ مثال های واقعی]

گزارش تحقیقات جهانی منابع انسانی Betterworks نشان می‌دهد که اگر کارکنان احساس کنند که شرکت با موفقیت توانمندسازی عملکرد را پیاده‌سازی می‌کند، 10 برابر بیشتر احتمال دارد مسیری برای پیشرفت ببینند. اما، اگرچه بسیاری از سازمان‌ها اهمیت مدیریت عملکرد کارکنان و ارائه منظم بازخورد را تشخیص می‌دهند، بسیاری از آنها هنوز در تاریکی در مورد فعال کردن عملکرد کارکنان هستند.

این تغییر کوچک اما قدرتمند در محل کار، کارکنان را قادر می سازد تا به پتانسیل خود دست یابند، در بالاترین سطح خود عمل کنند و اهداف حرفه ای خود را با اهداف سازمانی هماهنگ کنند. اما توانمندسازی عملکرد چیست و چه تفاوتی با مدیریت عملکرد دارد؟

این مقاله توانمندسازی عملکرد را توضیح می‌دهد، مثال‌هایی از توانمندسازی در عمل ارائه می‌دهد و چگونگی اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی‌های توانمندسازی عملکرد را توضیح می‌دهد.

مطالب
فعال سازی عملکرد چیست؟
توانمندسازی عملکرد در مقابل مدیریت عملکرد در مقابل توانمندسازی افراد
مدل توانمندسازی عملکرد توضیح داد
نمونه ای از فعال سازی عملکرد: فعال سازی فروش
مزایای فعال سازی عملکرد چیست؟
چگونه می توان تأثیر توانمندسازی عملکرد را اندازه گیری کرد
سوالات متداول

فعال سازی عملکرد چیست؟

توانمندسازی عملکرد به کارکنان پشتیبانی مستمر، ابزارها و بازخورد بلادرنگ ارائه می‌دهد تا آنها را برای توسعه مستمر مهارت‌های خود، دستیابی به اهداف خود و در عین حال کمک به اهداف سازمانی و پیشرفت در حرفه‌شان توانمند سازد.

فعال سازی عملکرد به عنوان یک بهبود نسبت به بررسی عملکرد معمولی سه ماهه، نیمه سالانه یا سالانه در نظر گرفته می شود. هنگامی که کارکنان ابزار، مهارت ها و پشتیبانی لازم برای به حداکثر رساندن عملکرد کاری خود را داشته باشند، به احتمال زیاد در سطح بالاتر و فراتر از انتظارات عمل می کنند. هدف نهایی از توانمندسازی عملکرد، به حداکثر رساندن پتانسیل هر کارمند است تا هم کارمند و هم کسب و کار پیشرفت کنند.

توانمندسازی عملکرد در مقابل مدیریت عملکرد در مقابل توانمندسازی افراد

فعال سازی عملکرد
مدیریت عملکرد
توانمندسازی افراد

بر پشتیبانی و توسعه مستمر کارکنان تمرکز می کند تا به آنها کمک کند تا KPI های خود را برآورده کنند

بر بررسی یا ارزیابی عملکرد دوره ای تمرکز می کند

بر رشد فردی و حرفه ای تمرکز می کند که به نوبه خود بر عملکرد کارکنان تأثیر می گذارد

پویا

استاتیک

به کارکنان نشان می دهد که چگونه همه در اهداف شرکت مشارکت می کنند

کارمندان را قادر می سازد تا به خودشان کمک کنند

به کارکنان آموزش می دهد که چه کاری باید انجام دهند

کارمندان را با ابزارهایی که برای انجام مؤثر کارشان نیاز دارند مجهز می کند

پتانسیل کارکنان را به حداکثر می رساند

پتانسیل کامل کارکنان را به رسمیت نمی شناسد

فرهنگ شرکت اول مردم را تقویت می کند

رشد آینده نگر

بررسی گذشته نگر

مجموعه بازخورد مستمر کارکنان

مدل توانمندسازی عملکرد توضیح داد

فعال سازی عملکرد چه نوع مدلی است؟ مدل توانمندسازی عملکرد توسط Colquitt و Goldberg 2021 چارچوبی را ارائه می دهد که هدف آن بهبود عملکرد کارکنان است که شامل سه مرحله اصلی است:

  1. راهنمایی، جهت گیری و اهداف
  2. کوچینگ، بازخورد و پشتیبانی
  3. توسعه مداوم

چگونه کار می کند:

  • هر کارمند عملکرد فعلی و پتانسیل نهایی خود را ارزیابی می کند
  • مدیر آنها اهداف شرکت را با آنها در میان می‌گذارد و در مورد اولویت‌های اصلی کسب‌وکار راهنمایی و راهنمایی می‌کند
  • سپس هر دو طرف تعیین می کنند که چگونه اهداف کارکنان می توانند با اهداف شرکت هماهنگ شوند
  • آنها در مورد آنچه که کارمند را برای رسیدن به این اهداف ترغیب می کند بحث می کنند
  • از طریق ترکیبی از مربیگری و بازخورد، مدیر به کارمند کمک می کند تا بر موانع غلبه کند تا به اهداف خود دست یابد و پتانسیل های بالقوه خود را درک کند.
  • کارمند به منابعی دسترسی پیدا می کند که رشد و توسعه مداوم را تسهیل می کند.

نکته HR

منابع انسانی می تواند نقش کلیدی در توانمندسازی مدیران ایفا کند و به آنها کمک می کند تا کمتر بر روی وظایف عملیاتی تمرکز کنند و در عوض آنها را در هدایت موفقیت آمیز تیم خود برای کسب نتایج راهنمایی کنند. آموزش عملی و مبتنی بر سناریو از مدیران در تبدیل شدن به مربیان موثری که با کارمندان خود همکاری می کنند، حمایت می کند.

نمونه ای از فعال سازی عملکرد: فعال سازی فروش

فعال سازی عملکرد می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد فروش داشته باشد. فعال‌سازی فروش مهم است زیرا باعث افزایش فروش می‌شود که به پیشبرد هر کسب‌وکاری کمک می‌کند. ارائه‌دهنده راه‌حل نرم‌افزار بازاریابی و فروش HubSpot یک مثال خوب است که یک برنامه فعال‌سازی دقیق فروش را پیاده‌سازی کرده است که شامل:

  • یک تیم توانمند فروش که از نزدیک با تیم های رهبری فروش، بازاریابی و محصول کار می کرد تا اهداف و استراتژی های خود را هماهنگ کنند و به نمایندگان فروش خود پشتیبانی و راهنمایی ارائه دهند.
  • پلتفرمی که به فروشندگان امکان دسترسی به محتوای مفید را می داد که می توانست مشتریان فعلی و بالقوه را آموزش و متقاعد کند.
  • یک برنامه صدور گواهینامه که دانش آنها را در مورد محصولات و ویژگی های HubSpot به منظور نشان دادن تخصص کارمندان آزمایش می کند.
  • یک برنامه کوچینگ که نمایندگان فروش را با مربیان فروش با تجربه همراه می کند و به آنها بازخورد و توصیه های مفیدی برای بهبود مهارت های خود و غلبه بر چالش ها می دهد.
  • یک داشبورد تحلیلی که معیارهای کلیدی برنامه فعالسازی فروش را ردیابی و اندازه گیری می کرد. این شامل تکمیل گواهینامه، بهره وری فروش، نرخ تبدیل و رشد درآمد است.

این برنامه فعال سازی فروش منجر به موارد زیر شد:

  • افزایش 50 درصدی نمایندگان فروش که سهمیه خود را برآورده کرده یا از آن فراتر رفته اند
  • افزایش 22 درصدی در اندازه متوسط معامله
  • افزایش 27 درصدی ارزش قرارداد سالانه
  • افزایش 131 درصدی در ارزش طول عمر مشتری
  • افزایش 202 درصدی درآمد هر نماینده فروش.

برنامه فعال‌سازی فروش به تیم‌های فروش HubSpot کمک کرد تا نتایج و تجربیات مشتری بهتری ارائه دهند. همچنین به تک تک نمایندگان فروش کمک کرد تا بهره وری خود را افزایش دهند و با استراتژی و چشم انداز کلی کسب و کار HubSpot هماهنگ شوند.

مزایای فعال سازی عملکرد چیست؟

مزایای کارکنان

  • توسعه مهارت ها: توانمندسازی عملکرد کارمندان را آسان تر می کند تا مهارت های حرفه ای خود را برای رسیدن به اهداف خود توسعه دهند.
  • کشف پتانسیل پنهان: توانمندسازی عملکرد کارکنان را به تفکر استراتژیک تشویق می کند، اهداف آنها را روشن می کند و چارچوبی برای تحقق پتانسیل کامل آنها فراهم می کند.
  • احساس تعلق بیشتر: همسو کردن اهداف کارمند و کسب و کار به آنها احساس تعلق و هدف بیشتری در کار می دهد.
  • تعامل و رضایت کارکنان بهبود یافته: وقتی کارکنان فرصت توسعه مهارت‌های خود، پیشرفت در حرفه خود و انجام کارهای معنادار را داشته باشند، احساس ارزشمندی می‌کنند و در محل کار خوشحال‌تر هستند.
  • پیشگیری از فرسودگی شغلی: یک طرح توانمندسازی عملکرد تضمین می‌کند که کارمندان همیشه نقشه راه روشنی از آنچه که باید با گام‌های عملی به دست آورند، دارند تا بتوانند زمان خود را بهتر مدیریت کنند.

مزایای کسب و کار

  • سهولت در دستیابی به اهداف سازمانی: هنگامی که کارکنان بازخورد منظم و عملی و ابزارهای لازم برای دستیابی به اهداف خود را داشته باشند، می توانند اهداف را راحت تر برآورده کنند.
  • جذابیت بیشتر برای جویندگان کار: به ویژه جویندگان کار جوان تر ، بیشتر جذب پیشنهادهای فعال سازی عملکرد انعطاف پذیری خواهند شد.
  • درآمد و سود بیشتر: گالوپ دریافت که سازمان هایی که توسعه کارکنان را در اولویت قرار می دهند، 11 درصد سود بیشتر و حفظ کارکنان را بهبود می بخشند.
  • افزایش حفظ کارکنان: تشویق مستمر کارکنان به توسعه مهارت ها و پیشرفت شغلی خود در یک سازمان و تسهیل تحرک داخلی به کاهش جابجایی کمک می کند.
  • نوآوری پیشرفته: توانمندسازی عملکرد به کارکنان امکان دسترسی به ایده‌ها، منابع و دوره‌های پیشرفته را می‌دهد که نوآوری را تقویت می‌کند و به کسب‌وکار مزیت رقابتی می‌دهد. به گفته Deloitte، شرکت هایی که به طور استراتژیک در یادگیری سرمایه گذاری می کنند، 92 درصد بیشتر احتمال دارد که از طریق محصولات و فرآیندهای جدید نوآوری کنند.
  • ایجاد دانش جمعی: تشویق کارکنان برای به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص خود با کل سازمان به همه اجازه می دهد تا از این دانش جمعی استفاده کنند، که آینده کسب و کار را برای زمانی که استعدادها ترک می کنند، اثبات می کند.

چگونه می توان تأثیر توانمندسازی عملکرد را اندازه گیری کرد

روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل اثربخشی استراتژی های فعال سازی عملکرد شما وجود دارد. اینها شامل ردیابی بهره وری کلی، دستیابی به هدف، مشارکت کارکنان و نرخ حفظ است. همچنین می توانید سایر معیارهای مرتبط را اندازه گیری کنید. برای مثال، در مطالعه موردی HubSpot ما، Hubspot سهمیه فروش، اندازه معامله، درآمد و میانگین ارزش قرارداد سالانه را دنبال می‌کند.

در اینجا برخی از رایج ترین معیارهای مرتبط، آنچه که آنها اندازه گیری می کنند و نحوه استفاده از آنها آورده شده است:

  • نرخ گردش مالی : برای تعیین نرخ گردش مالی شرکت خود برای یک دوره خاص، تعداد کارکنان پایان یافته را بر تعداد کارمندانی که در ابتدای آن دوره داشتید تقسیم می کنید. نرخ گردش مالی به شما یک ایده محکم از نرخ خروج کارکنان از سازمان شما می دهد، که می تواند با میانگین های موجود در صنعت شما مقایسه شود تا ببینید شرکت شما در کجا قرار دارد.
  • نرخ حفظ کارکنان : به این اشاره دارد که سازمان شما چقدر می تواند نیروی کار ثابتی را در یک دوره خاص حفظ کند. شما می توانید آن را با گرفتن تعداد کل کارکنان در شروع این دوره، کم کردن تعداد کارمندانی که در این مدت ترک کرده اند، تقسیم این رقم بر تعداد کل کارمندان، و سپس ضرب این رقم در 100 محاسبه کنید.
  • امتیاز خالص پروموتر کارمند (eNPS) : eNPS به سازمان کمک می کند ارزیابی کند که کارکنان چقدر احتمال دارد آن را به عنوان یک مکان عالی برای کار توصیه کنند، که نشان دهنده میزان رضایت و مشارکت آنها است. منابع انسانی معمولاً از یک پرسشنامه استاندارد شده eNPS برای اندازه‌گیری این مورد استفاده می‌کند و از مقیاس 0 تا 10 استفاده می‌کند تا از هر کارمند بخواهد میزان احتمال اینکه شرکت را به دیگران توصیه کند، ارزیابی کند.
  • بهره وری : شما می توانید بهره وری را به روش های مختلف اندازه گیری کنید. این شامل تقسیم خروجی بر ورودی، جمع‌آوری بازخورد 360 درجه از اعضای مختلف تیم، استقرار نرم‌افزار ردیابی زمان و مدیریت پروژه و استفاده از مدیریت بر اساس اهداف (MBO) است.
  • مشارکت کارکنان : این معیار به شما می گوید که کارکنان سازمان شما چقدر درگیر هستند، که نشان می دهد چقدر از نقش های فردی خود و به طور کلی محل کار راضی هستند. منابع انسانی معمولاً تعامل را از طریق روش‌هایی مانند نظرسنجی تعامل، نظرسنجی نبض، eNPS، مصاحبه‌ها و میزان گردش مالی و غیبت دنبال می‌کند.

نکته HR

به مدیران و کارکنان کمک کنید تا از داده های عملکرد استفاده کنند تا کارکنان پاسخگو باشند و بتوانند ببینند عملکرد آنها چگونه به اهداف سازمانی کمک می کند. با این داده‌ها، می‌توانید به مدیران کمک کنید تا شکاف‌های مهارتی و فرصت‌های یادگیری را شناسایی کنند، مربیگری مناسب ارائه دهند و عملکرد خوب را تشخیص دهند.

برای جمع بندی

توانمندسازی عملکرد فراتر از رویکرد سنتی مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد سه ماهه، نیمه سالانه یا سالانه است. به طور مستمر از کارکنان حمایت می کند و به آنها کمک می کند تا به اهداف خود برسند و آنها را با اهداف سازمان هماهنگ کنند.

با اتخاذ این رویکرد، می‌توانید به همه کارکنان شرکت خود کمک کنید تا عملکرد خود را بهبود بخشند و به بالاترین پتانسیل خود برسند، و در عین حال مشارکت، رضایت و حفظ کارکنان را افزایش دهید.

سوالات متداول

فعال کردن عملکرد به چه معناست؟

توانمندسازی عملکرد به معنای توانمندسازی کارکنان برای به حداکثر رساندن عملکرد و پتانسیل خود است. هنگامی که کارکنان ابزار، پشتیبانی و مربیگری لازم برای توسعه مداوم مهارت های حرفه ای خود را داشته باشند، می توانند راحت تر به اهداف خود برسند و در حرفه خود پیشرفت کنند.

توانمندسازی نیروی کار چیست؟

توانمندسازی نیروی کار به تمام تعاملات و ارتباطات درون سازمانی اطلاق می شود که کارکنان را در انجام بهتر وظایف خود حمایت می کند. این شامل آموزش رسمی، یادگیری غیررسمی، سیاست های داخلی، ارتباطات کارکنان و بازاریابی است.

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلا برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *