نحوه ایجاد یک برنامه موثر برای شناسایی کارکنان (در سال 2024)

یک برنامه شناسایی کارکنان می تواند به شرکت شما کمک کند تا کارکنان را حفظ کند، بهره وری را بهبود بخشد و عملکرد کارکنان را تشخیص دهد. در واقع، نشان داده شده است که وقتی کسب‌وکارهای بزرگ‌تر تلاش‌های خود را برای شناسایی کارکنان دوبرابر می‌کنند، 9 درصد افزایش بهره‌وری و 22 درصد کاهش غیبت را تجربه می‌کنند.

حتی شرکت‌های کوچک‌تر نیز می‌توانند از افزایش مشارکت کارکنان از طریق یک برنامه پاداش و شناسایی قوی بهره ببرند. اما مهم است که هر برنامه قدردانی را برای محل کار منحصر به فرد خود تنظیم کنید – یک رویکرد یکسان برای همه می تواند منجر به مشکلات شود. ما اهمیت یک برنامه شناسایی کارمندان، گزینه‌های موجود و اینکه چگونه منابع انسانی می‌تواند برنامه‌ای مؤثر برای شرکت شما ایجاد کند را بررسی خواهیم کرد.

مطالب
برنامه شناسایی کارکنان چیست؟
انواع برنامه های شناسایی کارکنان
راهنمای گام به گام برای ایجاد یک برنامه موثر شناسایی کارکنان
برنامه های موفق شناخت کارکنان: 4 مطالعه موردی

برنامه شناسایی کارکنان چیست؟

هر سیستمی که در آن یک شرکت دستاوردها و اقدامات مثبت کارکنان خود را شناسایی کند، می‌تواند به عنوان یک برنامه شناسایی کارکنان در نظر گرفته شود. اینها معمولاً به صورت داخلی به اشتراک گذاشته می‌شوند و می‌توانند به شکل شناسایی اعضای تیم توسط مدیران، شناسایی همتایان یکدیگر، یا شناسایی متقابل تیمی باشند.

در یک نظرسنجی که توسط انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) و Globoforce انجام شد، 80٪ از پاسخ دهندگان گزارش دادند که نوعی برنامه قدردانی از کارمندان دارند. ممکن است از قبل عملکرد کارکنان را تشخیص دهید، اما ممکن است برای افزایش مزایای آن نیاز به اصلاح یا رسمی‌سازی داشته باشید.

برخی از راه هایی که شرکت شما می تواند عملکرد را از طریق شناسایی کارکنان بهبود بخشد عبارتند از:

  • افزایش بهره وری: کارمندان با ارزش رضایت بیشتری دارند و بیشتر تلاش می کنند.
  • تقویت فرهنگ شرکت: برنامه ها می توانند به حمایت از ارزش ها و مأموریت شرکت و تقویت فرهنگ شرکت کمک کنند.
  • بهبود استخدام: کارمندان بالقوه بیشتر علاقه مند به کار در شرکتی هستند که علاقه خود را به پاداش دادن به کار سخت نشان می دهد .
  • حفظ کارکنان موجود: افراد دوست دارند در جایی بمانند که احساس می کنند مشارکت کنندگان مهمی هستند که تلاش های آنها مورد توجه قرار می گیرد.
  • تشویق به مشارکت: کارمندان متعهد به کار و کارفرمای خود بیشتر متعهد هستند و می خواهند در سطح بالایی ارائه دهند.

وقتی شناخت کارمندان برای مطابقت با ارزش‌ها و استراتژی شرکت شما ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد تعامل شود و به افراد کمک کند تا احساس کنند به عنوان مشارکت‌کنندگان مهمی در دستیابی به اهداف تجاری «دیده می‌شوند».

با این حال، علیرغم فراگیر بودن چنین برنامه هایی، تنها 40 درصد از کارمندان گزارش می دهند که بیش از چند بار در سال به رسمیت شناخته می شوند. برای تقویت موثر روحیه کارکنان و بهبود عملکرد، باید فکر و دقت زیادی برای ایجاد چنین برنامه ای انجام داد.

Types of Employee Recognition ProgramsTypes of Employee Recognition Programs

انواع برنامه های شناسایی کارکنان

برنامه‌های شناسایی کارکنان می‌توانند به سادگی تایید سال‌های حضور کارکنان در شرکت و سیستم‌های پاداش مبتنی بر امتیاز پیچیده باشند. هر نوع برنامه ای که بسازید، باید چیزی باشد که همه کارمندان، در همه سطوح، بتوانند در جریان کاری خود بگنجانند. در زیر مروری بر انواع مختلف برنامه‌های تشخیص کارمندی که می‌توانید اجرا کنید، آمده است:

مدیر به کارمند یک مدیر به طور منظم با کارمندان ارتباط برقرار می کند و احتمالاً شخصی است که کار خوب را می بیند. مدیران می‌توانند منابع قدرتمندی برای شناسایی باشند، از «تشکر» سریع تا مشوق‌های مالی. انتخاب شدن برای به رسمیت شناختن توسط یک مدیر می تواند به کارکنان کمک کند تا در شغل خود احساس امنیت بیشتری داشته باشند و توسط افراد بالاتر مورد توجه مثبت قرار گیرند.
همتا به همتا وقتی شناخت از طرف همسالان به دست می‌آید، احتمالاً کارهای سخت روزمره را پوشش می‌دهد که باعث می‌شود یک شرکت به خوبی اداره شود و به همه کمک می‌کند احساس کنند کارشان مهم و مورد تایید است. همچنین هنگامی که کار همسالان خود را تبلیغ می کنند، این احساس را به کارگران می دهد که بخشی از کل هستند.
در سطح تیم تیم‌هایی که به یک پیروزی بزرگ برای شرکت کمک می‌کنند، مانند راه‌اندازی یک محصول یا خدمات جدید، احتمالاً تحسین برانگیز هستند، اما گاهی اوقات همه افراد تیم مورد تأیید قرار نمی‌گیرند. برنامه‌هایی که به کل تیم‌ها به روش‌های جدید و ویژه پاداش می‌دهند، می‌توانند به نفع خود باشند و به تقویت روحیه کمک کنند.
در سطح شرکت مؤثرترین برنامه‌های شناسایی کارمندان، روش‌های مختلفی را برای فراخوانی مثبت کارگران ترکیب می‌کنند. آنها ممکن است به مدیران و همتایان اجازه دهند تا کارمندان را برای شناسایی نامزد کنند.

راهنمای گام به گام برای ایجاد یک برنامه موثر شناسایی کارکنان

ایجاد یک برنامه مناسب برای شناسایی کارکنان برای شرکت شما نیاز به برنامه ریزی و توجه دارد. انجام این مراحل می تواند به شما کمک کند تا اصول اولیه برنامه جدید یا به روز شده خود را تنظیم کنید.

1. اهداف برنامه را تعریف کنید

امیدوارید از طریق برنامه جدید به چه چیزی برسید؟ بسیاری از متخصصان منابع انسانی از افزایش مشارکت کارکنان و فرهنگ مثبت شرکت به عنوان اهداف مهم یاد می کنند. هرچه بتوانید اهداف خود را دقیق تر تعیین کنید، بهتر می توانید موفقیت را ارزیابی کنید.

اگر با تعیین اهداف SMART در منابع انسانی آشنا نیستید، اکنون زمان یادگیری است. تعیین اهداف برای اهداف برنامه خود به شما کمک می کند تا روی آنچه که برای دستیابی به آن مهم است تمرکز کنید و از تیم مدیریت خود خرید بهتری دریافت کنید.

2. انجام تحقیق

جمع آوری بازخورد از نظرسنجی های کارکنان ممکن است مشوق های واقعی مورد نظر کارکنان شما را مشخص کند. این نظرسنجی ها همچنین بینش های ارزشمندی را در مورد سطوح رضایت کارکنان ارائه می دهد و می تواند به عنوان پایه ای برای ارزیابی برنامه های موجود باشد. با استفاده از این اطلاعات، می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد اینکه چه تغییرات یا بهبودهایی باید در برنامه های شناسایی کارکنان خود ایجاد شود، بگیرید.

با صرف زمان برای انجام تحقیقات، می توانید اطمینان حاصل کنید که برنامه های شما با اهداف و نیازهای کارمندان شما هماهنگ است و در نتیجه نیروی کار شاد و مولد ایجاد می شود.

3. معیارهای تشخیص را تعیین کنید

تعیین اینکه چه کسی واجد شرایط دریافت جوایز است و هر چند وقت یکبار می توان آنها را شناسایی کرد، می تواند چالش برانگیز باشد. به همین دلیل ضروری است که معیارهای واجد شرایط بودن را در نظر بگیرید، مانند اینکه چه کسی می تواند شرکت کند و چه مدت باید در شرکت باشد تا انگیزه کسب کند.

علاوه بر این، تعیین اینکه کارکنان چقدر می توانند واجد شرایط دریافت جوایز شوند، اینکه آیا آنها توانایی به اشتراک گذاشتن جوایز خود را دارند یا نه، و تعداد دفعاتی که پاداش داده می شود، مهم است. ارزیابی این عوامل می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه موثر برای شناسایی کارمندان ایجاد کنید که در عین کمک به موفقیت سازمان شما، انگیزه و الهام بخش نیروی کار شما باشد.

4. روش های تشخیص را انتخاب کنید

3 نوع اصلی تشخیص وجود دارد:

  1. اجتماعی : رفتارهای مورد نظر با تشکر یا نشانی که کارکنان را در یک رده بالا مشخص می کند، پاداش می گیرد. سایر امکانات عبارتند از “تالار مشاهیر” که در آن اطلاعات مربوط به کارهای بزرگ کارمندان پست می شود یا در یک فراخوان ویژه در طول یک جلسه تمام کارکنان گنجانده می شود.
  2. ملموس : پول، تجربیات، یا هدایایی به کسانی تعلق می گیرد که به رسمیت شناخته شوند. مشوق های پولی می تواند برای کارمندان جذاب باشد اما نه برای همه. پاداش های ملموس دیگری را که ممکن است برای کارمندان جذاب باشد، در نظر بگیرید، مانند روزهای اضافی تعطیلات. می‌توانید کارت‌های هدیه، «swag» شرکت (لیوان، ماوس‌پد، و سایر موارد با آرم شرکت)، تجهیزات محل کار مانند تبلت یا هدفون‌های حذف صدا، یا یک وعده غذایی رایگان مانند ناهار یا تحویل غذا را در نظر بگیرید. برای خانواده کارمند
  3. همتا به همتا : هر نوع قدردانی از همتا را می توان در برنامه پاداش گنجاند. همسالان نیز می توانند در پاداش شرکت کنند و به تقویت پیوند بین همکاران کمک کنند. (وقتی یکی از اعضای تیم شناخته شد به قهوه و دونات فکر کنید).

5. یک چارچوب برنامه شناسایی ایجاد کنید

روشی را برای تعیین اینکه کدام کارکنان مستحق شناسایی هستند ایجاد کنید. این می تواند به شکل یک برنامه مدیریت محور، یک سیستم همتا به همتا یا ترکیبی از هر دو باشد. مهم است که به وضوح روند نامزدی را ترسیم کنید تا کارمندان بفهمند چگونه می توانند همتایان خود را برای شناسایی نامزد کنند و در نهایت چگونه نامزدها انتخاب می شوند.

6. برقراری ارتباط و راه اندازی

در نظر بگیرید که آیا یک “راه اندازی نرم” برای راه اندازی و اجرای سریع برنامه خواهید داشت یا اینکه شرکت از شروع بزرگتری مانند یک رویداد سود می برد. همچنین، به این فکر کنید که چگونه می توانید اطلاعات مربوط به برنامه را از جمله از طریق اینترانت شرکت، خبرنامه یا جلسه به اشتراک بگذارید. این می تواند به آموزش مدیران و کارمندان در مورد نکات و نکات برنامه شما کمک کند.

7. اجرا کنید

اگرچه ممکن است ابتکار عمل را با موفقیت بیان کرده باشید، آموزش همچنان کلید موفقیت برنامه شما خواهد بود. مدیران باید در مورد اتخاذ برنامه شناسایی کارکنان در بخش ها یا تیم های خود آموزش ببینند.

اطمینان حاصل کنید که آنها معیارهای برنامه را نیز درک می کنند و مدیران را تشویق می کنند که به طور منظم به موقع، صمیمانه و خاص به رسمیت بشناسند. این به جاسازی برنامه در فرهنگ شرکت کمک می کند.

8. نظارت و تطبیق

نحوه عملکرد برنامه شناسایی کارمندان خود را ارزیابی کنید و تعداد کارمندانی را که در آن شرکت می کنند پیگیری کنید. ممکن است نظرسنجی های گاه به گاه یا گروه های متمرکز را برای جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه عملکرد برنامه در محیط منحصر به فرد شرکت خود در نظر بگیرید. معیارهایی برای ردیابی برای ارزیابی موفقیت برنامه شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فرکانس تشخیص: تجزیه و تحلیل تعداد دفعات شناسایی کارکنان. افزایش تعداد دفعات شناسایی ممکن است نشان دهنده تغییر مثبت در فرهنگ شرکت باشد.
  • انواع شناخت: بر توزیع انواع مختلف شناسایی (مانند همتا به همتا، مدیر به کارمند، تشخیص تیم) نظارت کنید تا از یک رویکرد متعادل اطمینان حاصل کنید.
  • رضایت کارکنان: از نظرسنجی های منظم رضایت کارکنان برای سنجش میزان رضایت کارکنان از برنامه شناسایی و تاثیر آن بر تجربه کاری آنها استفاده کنید.
  • تأثیر بر عملکرد: ارزیابی کنید که آیا کارکنان شناخته شده بهبودهایی در عملکرد شغلی، بهره وری و کیفیت کار نشان می دهند یا خیر.
  • کیفیت بازخورد: کیفیت و ویژگی تشخیص ارائه شده را ارزیابی کنید. بازخورد دقیق‌تر و معنادارتر می‌تواند به تأثیر بیشتری منجر شود.

9. داستان های موفقیت را جشن بگیرید

فراموش نکنید زمانی که برنامه موفقیت آمیز بود، کمی وقت بگذارید و به پشت خود و نیروی انسانی دست بزنید. آیا روحیه شرکت را بهبود بخشیده اید؟ افزایش نرخ نگهداری؟ مقاله ای در خبرنامه کارمندان در مورد نحوه عملکرد برنامه بنویسید یا در جلسات شرکت در مورد آن صحبت کنید.

برنامه های موفق شناخت کارکنان: 4 مطالعه موردی

1. سیسکو

شرکت فناوری دیجیتال سیسکو یک سیستم پاداش مدیریت محور و نسبتاً آرام را اصلاح کرد تا 80000 کارمند خود را در همه سطوح شناسایی کند. در سال اول، 85 درصد از کارمندان سیسکو با اهدا یا دریافت جوایز در برنامه شناسایی متصل آن شرکت کردند. این فرهنگ قوی به رسمیت شناختن به کارکنان کمک کرد تا احساس مشارکت بیشتری داشته باشند و این برنامه پس از 5 سال اجرا همچنان قوی است.

یادگیری های کلیدی:

  • فرکانس مهم است. با اهدای نزدیک به 1.2 میلیون جایزه در طول 5 سال، به بیش از 600 کارمند در روز جایزه Connected Recognition اهدا می شود. جوایز با ارزش حدود 25 دلار به ویژه موفق بودند (حتی در مقایسه با هدایای بزرگتر).
  • جوایز همتا به همتا باعث افزایش تعامل می شود. 48 درصد از جوایز سیسکو بین اعضای تیم اهدا می شود.

2. Zappos

فروشنده کفش و پوشاک Zappos، یکی از شرکت‌های تابعه آمازون، بر شناخت کارمندان همتا به همتا تمرکز می‌کند تا فرهنگ شرکت را تقویت کند و به مردم کمک کند تا با هم کار سازنده داشته باشند. جوایز شامل «پول» برای خرج کردن در یک فروشگاه شرکتی با کالاهای تخصصی، فضای پارکینگ ویژه یا پاداش های مالی 50 دلاری است. این شرکت همچنان به نرخ گردش مالی 18% تا 20% – 10% تا 25% بالاتر از میانگین مرکز تماس دست می یابد.

یادگیری های کلیدی:

  • سرمایه گذاری در یک برنامه شناسایی می تواند نتیجه دهد. هر کارمند می تواند تا 50 دلار به یک همتا یا مدیر برای انجام یک کار خوب بدهد و مشارکت را تشویق کند.
  • قرار دادن فکر در برنامه نتیجه می دهد. Zappos برنامه‌ای ایجاد کرد که در آن کارمندان در هر مکان، جوایزی را انتخاب می‌کنند که برایشان مهم است و به طور خلاقانه ایده پاداش 50 دلاری را ابداع کرد تا افراد بیشتری را درگیر کند.

3. دیزنی

دیزنی از برنامه هایی مانند جوایز میراث دیزنی و تقدیر از بازیگران برای ایجاد احساس ارزشمندی در کارکنان استفاده کرده است. نامزدهای همتا، بیشتر برنامه ها را هدایت می کنند، و ابزارهای آنلاین، نامزدی همکار را آسان می کند. کارمندان برای قدردانی از دستاوردهای کاری خود به عنوان “افسانه های دیزنی” تعیین می شوند و اثر دست آنها نیز در استودیو والت دیزنی نمایش داده می شود.

یادگیری های کلیدی:

  • وزوز ایجاد کنید. جوایز گران‌قیمت یا پیشنهادهای منحصربه‌فرد کارمندان را برای مشارکت هیجان‌زده می‌کند.
  • از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. با یک پورتال آنلاین یا فرمی با دسترسی آسان، کارمندان را برای معرفی همتایان خود آسان کنید.

4. Adobe

سازنده نرم افزار Adobe دارای سطوح بالایی از رضایت کارکنان است و در لیست ها به عنوان یکی از “بهترین شرکت ها برای کار کردن” معرفی شده است. آنها بررسی عملکرد کارکنان را حذف کردند تا یک سیستم “Check In” ایجاد کنند که در آن مدیران و کارمندان بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و از کار خود به رسمیت شناخته شوند. آنها همچنین دستاوردهای کارمندان را از طریق وبلاگی منتشر می کنند که داستان هایی در مورد تأثیر کارمندان ارائه می دهد.

یادگیری های کلیدی:

  • ارتباطات برای یک برنامه شناسایی کارکنان حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که مدیران و کارگران فرآیند معرفی نامزدها را درک می کنند.
  • شناخت اجتماعی نیز می تواند مهم باشد. در نظر بگیرید که چگونه می توانید تأثیر کارکنان را در سازمان خود بیشتر به نمایش بگذارید.

غذای کلیدی

برنامه به رسمیت شناختن کارکنان بخش مهمی از جذب و حفظ کارمندان است. مهمتر از آن، به همه کارگران کمک می کند تا احساس مشارکت بیشتری داشته باشند، که منجر به بهره وری بیشتر می شود. شما می توانید با برنامه ریزی، دریافت نظرات کارکنان و سفارشی کردن برنامه خود بر اساس نیازهای سازمان، از مزایای برنامه شناسایی کارکنان بهره مند شوید.

کاترین مدیر، محتوای سرمقاله و استراتژی در AIHR است. او محتوای وبلاگ های AIHR را مدیریت می کند. کاترین در صدد ارائه محتوایی است که مرتبط، روشنگر و منحصر به فرد برای مخاطبان منابع انسانی باشد.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *