استخدام آزاد: هر آنچه که باید بدانید

یافتن شغل بدون مصاحبه یا بررسی سوابق، غیرممکن به نظر می رسد؟ نه اگر در مورد استخدام آزاد اطلاعاتی داشته باشید. در این مقاله، بر روی این مفهوم بزرگنمایی خواهیم کرد. ما برخی از مزایا و معایب آن را برجسته می‌کنیم و 3 نمونه از شرکت‌هایی که استخدام آزاد را انجام می‌دهند به اشتراک می‌گذاریم.

مطالب
استخدام آزاد چیست؟
مزایای استخدام آزاد
معایب استخدام آزاد
3 شرکت هایی که استخدام آزاد را تمرین می کنند
جمع بندی
سوالات متداول

استخدام آزاد چیست؟ یک تعریف

استخدام آزاد یک روش استخدام است که در آن اولین فردی که درخواست می کند، شغل را دریافت می کند. اولین در اولین استخدام. بدون سوال، بدون رزومه، بدون مصاحبه، بدون بررسی سابقه. صرف نظر از گذشته، سوابق تحصیلی یا تجربه افراد.

ایده پشت استخدام آزاد این است که به افرادی که معمولاً با موانعی برای اشتغال مواجه هستند، فرصت کار بدهند. به افرادی با سابقه کیفری، سابقه سوء مصرف مواد یا بی خانمانی فکر کنید، اما همچنین به افراد دارای معلولیت، کمبود تجربه کاری یا صرفاً ترس از مصاحبه شغلی فکر کنید.

مزایا

دسترسی به استخر کاندیداهای بزرگتر

هرچه الزامات کمتری در مورد یک نامزد داشته باشید، تعداد نامزدهای شما بزرگتر خواهد بود. طبیعتاً، اگر درجه یا سطح خاصی از تجربه قبلی را طلب نکنید، جای خالی شما برای افراد بسیار بیشتری باز می شود.

داشتن یک مخزن استعداد بزرگ‌تر می‌تواند به‌ویژه برای موقعیت‌هایی (در سطح ورودی) مفید باشد که پر کردن آن‌ها سخت است، به تجربه کمی نیاز دارند، و افراد می‌توانند به راحتی توسط خود سازمان آموزش ببینند.

تنوع بیشتر

باز کردن جای خالی خود تقریباً برای همه، به احتمال زیاد باعث افزایش تنوع در سازمان شما می شود. اگر تنها نیاز شما ترتیب درخواست افراد باشد، متقاضیان – و در نهایت کارمندان – از همه طبقات زندگی خواهید داشت.

فرآیند استخدام سریع

نتیجه منطقی نداشتن (تقریبا) هیچ الزامی برای نامزد و در نتیجه، عدم طولانی شدن فرآیند استخدام، این است که کارها سریعتر پیش می روند. با این حال، خوب است توجه داشته باشید که استخدام آزاد به این معنی نیست که اصلا غربالگری انجام نمی شود.

به عنوان مثال، بادی شاپ از داوطلبان سه سوال پرسید: «آیا شما مجاز به کار در ایالات متحده هستید؟ آیا می توانید تا هشت ساعت بایستید؟ و آیا می توانید بیش از 50 پوند وزنه بردارید؟

حفظ بهبود یافته

استخدام آزاد به همه فرصت کار می دهد. این رویکردی است که به گذشته یا کارهایی که افراد نمی‌توانند انجام دهند نگاه نمی‌کند، بلکه بر کارهایی که می‌توانند انجام دهند تمرکز می‌کند. این یک فرصت واقعی برای کسانی است که اغلب با موانعی برای اشتغال مانند، برای مثال، افراد دارای معلولیت یا کمبود تجربه کاری مواجه هستند.

ارائه فرصتی برای اثبات خود با دادن شغل به آنها نیز به این معنی است که آنها به کارفرمای خود وفادارتر خواهند بود و احتمال ترک آن کمتر است. بادی شاپ (که در بالا ذکر شد) متوجه شد که گردش مالی ماهانه آنها با اجرای آزمایشی استخدام آزاد اولیه 60 درصد کاهش یافته است.

تاثیر مثبت بر جامعه

داشتن شغل برای همه مهم است. این چیزی است که صورتحساب های ما را پرداخت می کند و به ما احساس هدف (یا دلیلی برای بیدار شدن در صبح) می دهد. برای کسی که اغلب نادیده گرفته می شود یا از قبل به دلیل کارهایی که در گذشته انجام داده است رد صلاحیت می شود، داشتن شغل بسیار بیشتر از این است. این فرصتی است برای تغییر زندگی آنها. فرصتی برای شروع واقعی، نه فقط برای آنها، بلکه برای خانواده هایشان.

تعصب کاهش یافته است

در حالی که این مزیتی است که اغلب از آن نام برده می شود، اما یک مزیت بحث برانگیز نیز هست. بله، این می تواند راهی عالی برای باز کردن درها به روی گروهی از جویندگان کار باشد که اغلب نادیده گرفته می شوند. و در واقع، استخدام افراد بر اساس اولویت، در نتیجه نادیده گرفتن مصاحبه حضوری، سوگیری (ناخودآگاه) مصاحبه‌کنندگان را از بین می‌برد. اما این لزوماً به این معنی نیست که اصلاً تعصبی وجود ندارد، در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

معایب

درست مانند هر روش دیگر استخدام، استخدام بر اساس اولویت اول نیز دارای معایبی است. ما تعدادی از آنها را برای شما فهرست کرده ایم.

خطرات ایمنی

قطع تمام اقدامات لازم در مورد متقاضیان می تواند خطرناک باشد. به خصوص اگر آن متقاضیان در نهایت با همکاران و مشتریان همکاری نزدیک داشته باشند. دانستن چیزی در مورد شرایط یک فرد – برای مثال زمانی که آنها به جرمی محکوم شده اند اما همچنین اگر محکوم نشده اند – فقط در این زمینه معقول به نظر می رسد. یک بررسی ساده پس زمینه می تواند شما را از بسیاری از مشکلات احتمالی در اینجا نجات دهد.

تعصب متفاوت

در حالی که برخی می گویند استخدام آزاد تبعیض قائل نمی شود و تعصبات انسانی را از بین می برد، برخی دیگر ادعا می کنند که یک سوگیری را با دیگری جایگزین می کند. منتقدان می گویند که وقتی به صورت اولی استخدام می کنید، ابتدا افرادی را که به عنوان مثال به کامپیوتر دسترسی ندارند یا کسانی که در زمان باز شدن موقعیت شغلی مشغول انجام کارهای دیگر بودند جریمه می کنید (مراقبت از فرزندانشان، خواربارفروشی می‌برند.

برای بسیاری از مشاغل نامناسب

فلسفه پشت استخدام آزاد – کمک به افرادی که با موانعی برای اشتغال روبرو هستند و کاهش سوگیری استخدام – عالی است. و برای بسیاری از مشاغل، تجربه در واقع چندان مهم نیست و کمبود آن را می توان به راحتی با آموزش در حین کار برطرف کرد. بنابراین برای آن موقعیت‌ها و سازمان‌هایی که آنها را در دسترس دارند، استخدام بر اساس اولویت می‌تواند گزینه‌ای برای بررسی باشد.

با این حال، هزاران شغل وجود دارد که به تجربه قبلی مرتبط و مدرک نیاز دارند. تصور اینکه کسی جراح مغز شود، سخت است زیرا او اولین کسی بود که درخواست داد… (و بله، این یک مثال افراطی است). برای این دسته از مشاغل، رویکرد استخدام آزاد بدیهی است که کارساز نخواهد بود.

3 شرکت هایی که استخدام آزاد را تمرین می کنند

در AIHR، ما عاشق نمونه های واقعی هستیم. پس بیایید نگاهی به 3 شرکتی بیندازیم که استخدام آزاد را انجام می دهند. چرا آنها تصمیم گرفتند روش‌های متعارف استخدام را از پنجره بیرون بیاورند و این استراتژی اولین استخدام تا کنون چگونه برای آنها کار کرده است؟

نانوایی گری استون

Greystone احتمالاً رایج ترین نمونه در مورد شرکت هایی است که استخدام آزاد را انجام می دهند. این شرکت اولین شرکتی بود که در سال 1982 “انقلاب اعتماد سازی، آینده ساز و تغییر جهان” خود را راه اندازی کرد و از آن زمان تاکنون از استخدام آزاد دفاع می کند.

گریستون به‌عنوان یک مبشر واقعی و مأموریتی برای ایجاد آینده‌ای فراگیرتر برای همه، به سازمان‌های دیگر درباره مدل استخدام آزاد آموزش می‌دهد.

بادی شاپ

پس از یک پایلوت موفق، فروشگاه بین‌المللی زیبایی، مراقبت از پوست و لوازم آرایشی، The Body Shop در اوایل سال جاری تصمیم گرفت مفهوم استخدام آزاد را به کل زنجیره خرده‌فروشی خود در تابستان گسترش دهد. این یعنی حدود 3000 فروشگاه در تقریباً 65 کشور. از نظر تاریخی، این شرکت همیشه از نظر اجتماعی بسیار آگاه بوده است و بنابراین، یک فرآیند جذب داوطلبانه تر، کاملاً مطابق با فرهنگ آن است.

نه تنها رویکرد استخدام آزاد به افرادی که برای مثال سابقه کیفری دارند، فرصتی می دهد تا زندگی خود را تغییر دهند، به عنوان یک امتیاز اضافی برای کارکنان شرکت، به دلیل اینکه از فرصتی که به دست آورده اند قدردانی می کنند.

تدارکات زنجیره ای (هلند)

در سال 2019، مفهوم استخدام آزاد نیز در هلند فرود آمد. از زمان اولین ورود آن کمتر از یک سال پیش، 13 شرکت شروع به استفاده از این روش استخدام کرده اند. Chain Logistics یکی از این شرکت هاست.

این شرکت در لجستیک (همانطور که از نامش پیداست) به معنای حمل و نقل، انبارداری، تدارکات ارزش افزوده و (e-) انجام محصولات تخصص دارد. به عنوان یک اعتقاد راسخ به کارآفرینی اجتماعی و حق کار برای همه، Chain برای برخی از موقعیت های خود یک سیاست استخدام آزاد دارد.

جمع بندی

استخدام آزاد، مانند هر روش دیگری برای استخدام، مزایا و معایب خود را دارد. در حالی که من آن را به‌زودی گزینه مناسبی برای جریان اصلی نمی‌دانم، اما ارزش فوق‌العاده آن را برای گروه بزرگی از جویندگان کار اغلب حذف شده می‌دانم.

به این ترتیب، من معتقدم که این می تواند فرصتی عالی برای بسیاری از سازمان ها باشد تا موقعیت های خالی خود را بررسی کنند و ببینند کدام یک از آنها واجد شرایط استخدام آزاد هستند. انجام این کار به طور گسترده تعداد مشاغل در دسترس برای همه را افزایش می دهد و این نه تنها به تغییر زندگی مردم کمک می کند، بلکه تأثیر مثبتی بر جامعه ما خواهد داشت.

سوالات متداول

استخدام آزاد چیست؟

استخدام آزاد روشی برای استخدام است که در آن اولین فردی که درخواست می کند، شغل را دریافت می کند. اولویت اول. صرف نظر از گذشته، سوابق تحصیلی یا تجربه افراد.

مزایای استخدام آزاد چیست؟

مزایا شامل دسترسی به استخر بزرگتر، تنوع بیشتر، فرآیند استخدام سریعتر و حفظ بهبود یافته است.

معایب استخدام آزاد چیست؟

معایب شامل خطرات ایمنی برای سایر کارمندان و مشتریان، تعصبات مختلف، و این واقعیت است که استخدام آزاد برای بسیاری از مشاغل مناسب نیست.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *