اصول استخدام: راهنمای 101 شما در سال 2024

هنگامی که در منابع انسانی کار می کنید، پوشش اصول استخدام مهم است. این شما را قادر می سازد تا به طور استراتژیک و موثر استعدادهای برتر یک سازمان را شناسایی، جذب و انتخاب کنید. در واقع، بر اساس گزارش اخیر فوربس، جذب نیرو به قدری تمرکز اصلی است که 46 درصد از متخصصان منابع انسانی آن را هدف اصلی خود نامیده اند.

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد استخدام برای منابع انسانی بدانید.

مطالب
استخدام چیست و چه تفاوتی با استعدادیابی دارد؟
انواع مختلف استخدام چیست؟
فرآیند جذب و گزینش توضیح داده شد
ابزارهای استخدام
معیارهای استخدام
مهارت های استخدام برای توسعه
نکاتی برای تهیه طرح استخدام
عبارات کلیدی برای دانستن در استخدام

استخدام چیست و چه تفاوتی با استعدادیابی دارد؟

استخدام یک رویکرد فعال برای یافتن و جذب نامزدهای واجد شرایط برای پر کردن موقعیت های شغلی خاص است. این شامل فعالیت های مختلفی مانند ارسال آگهی های شغلی، انجام مصاحبه، و انتخاب نامزدهایی است که با شرایط شغلی همسو هستند. هدف اصلی از استخدام، پر کردن سریع فرصت های شغلی با شناسایی افراد دارای مهارت ها و صلاحیت های مناسب برای موقعیت های موجود است.

استعدادیابی فراتر از استخدام است. این یک رویکرد استراتژیک است که هدف آن جذب و کسب استعدادهای برتر برای یک سازمان است. برخلاف استخدام، جذب استعداد یک چشم انداز جامع و بلند مدت دارد. این شامل ایجاد خط لوله ای از نامزدهای بالقوه است که با ارزش ها، فرهنگ و اهداف بلندمدت سازمان هماهنگ هستند، حتی در غیاب فرصت های شغلی فوری.

انواع مختلف استخدام چیست؟

همچنین انواع مختلفی از استخدام وجود دارد. در اینجا لیستی از برخی از رایج ترین انواعی که با آنها کار می کنید آورده شده است (اگرچه این لیست به هیچ وجه جامع نیست):

  • استخدام داخلی: وقتی نوبت به ایفای نقش می رسد، چرا به درون خود شرکت نگاه نکنید؟ استخدام داخلی شامل ترفیع، تغییر نقش، انتقال و حتی ارتقاء از پیمانکاران به موقعیت های تمام وقت است. یکی از مزایای اصلی استخدام داخلی، توانایی آن در متقاعد کردن کارمندان برتر برای ماندن است. بر اساس گزارشی از iHire، 28.3 درصد از کارگران شغل خود را به دلیل عدم ارتقاء در شرکت ترک می کنند.
  • استخدام خارجی: شامل نگاهی فراتر از کسب و کار برای یافتن نامزدهای مناسب برای نقش های باز است. این رویکرد مجموعه کارمندان بالقوه را گسترش می دهد و امکان جستجوی نامزدهایی با مهارت های تخصصی را فراهم می کند.
  • استخدام تنوع: ارزش نیروی کار متنوع را نمی توان دست کم گرفت. استخدام تنوع تلاش می کند تا کارمندانی را از طیف گسترده ای از زمینه ها استخدام کند و در عین حال فرآیند استخدام بدون تعصب را تضمین کند. لینکدین گزارش می دهد که شرکت های مختلف 2.5 برابر بیشتر جریان نقدی به ازای هر کارمند کسب می کنند.
  • استخدام آنلاین: از ابزارهای مبتنی بر وب در کل فرآیند استخدام استفاده می کند. از جذب نامزدها گرفته تا بررسی رزومه و اصلاح نامه های پیشنهادی، این رویکرد فرآیند استخدام را در عصر دیجیتال ساده می کند.
  • استخدام اجرایی: موقعیت های برتر در یک شرکت مستلزم استعداد استثنایی است. استخدام اجرایی بر شناسایی و استخدام رهبران برتر در زمینه های مربوطه برای این نقش های حیاتی متمرکز است.
  • استخدام غیرفعال: گاهی اوقات، بهترین نامزدها فعالانه به دنبال فرصت های جدید نیستند. با استخدام غیرفعال، تمرکز بر جذب افراد شاغلی است که دارای مهارت‌های منحصربه‌فردی هستند که آنها را برای یک نقش مناسب می‌سازد.
  • استخدام مهارت های نرم: علاوه بر مهارت ها و دانش سخت، شرکت ها به اهمیت مهارت های نرم پی می برند. این شکل از استخدام بر کیفیت هایی مانند مدیریت افراد، ارتباطات و ارائه به موقع پروژه ها تأکید دارد. تحقیقات انجام شده از دانشگاه های برتر نشان می دهد که 85 درصد موفقیت شغلی از مهارت های نرم ناشی می شود.
The Different Types of RecruitmentThe Different Types of Recruitment

فرآیند جذب و گزینش توضیح داده شد

بنابراین، هنگامی که برای تمرکز روی استخدام آماده شدید، واقعاً چه کار می کنید؟ در اینجا چیزی است که شما باید برای آن آماده باشید.

1. فرآیند استخدام

فرآیند استخدام شامل چندین مرحله مهم برای شناسایی و جذب نامزدهای مناسب برای فرصت های شغلی در یک سازمان است. اولا، تجزیه و تحلیل جامع نیازمندی های شغلی به ایجاد یک شرح شغلی دقیق کمک می کند. این شرح نقش ها، مسئولیت ها، صلاحیت ها و مهارت های مورد نیاز برای این موقعیت را مشخص می کند. این مانند یک نقشه راه برای یافتن مناسب است.

پس از نهایی شدن شرح شغل، تیم استخدام از طریق کانال‌های مختلف مانند تابلوهای شغلی، وب‌سایت‌های شرکت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، موقعیت شغلی خود را اعلام می‌کند. سپس داوطلبان علاقه مند درخواست های خود را ارسال می کنند. تیم استخدام این برنامه‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کند تا افرادی که معیارهای اساسی را دارند شناسایی کند.

پس از تکمیل فرآیند غربالگری، منابع انسانی مصاحبه هایی را با نامزدهای انتخاب شده برای ارزیابی سازگاری آنها با شغل و سازمان برنامه ریزی می کند. در طول این فرآیند، ارتباط شفاف با نامزدها و بازخورد به موقع بسیار مهم است.

در نهایت، فرآیند استخدام مجموعه ای از نامزدهای بالقوه را برای فرآیند انتخاب ایجاد می کند.

2. فرآیند انتخاب

فرآیند انتخاب در یافتن نامزدهای مناسب برای پر کردن موقعیت های شغلی خاص در یک سازمان بسیار مهم است. این شامل بررسی جامع برنامه‌ها و رزومه‌ها و به دنبال آن ارزیابی‌های مختلف مانند ارزیابی مهارت‌ها و ارزیابی شخصیت است. مصاحبه ها، از نمایش تلفنی گرفته تا مصاحبه های پانل، به کشف صلاحیت ها، تجربیات و همسویی با ارزش های شرکت کمک می کند.

بررسی های مرجع سوابق و عملکرد قبلی نامزدها را تأیید می کند. ممکن است اقدامات دیگری مانند بررسی پیشینه و غربالگری قبل از استخدام در منابع انسانی انجام شود. تیم استخدام، نقاط قوت، ضعف و تناسب کلی هر نامزد را برای سازمان و نقش ارزیابی می کند. تصمیم نهایی گرفته می شود و به نامزد منتخب این موقعیت پیشنهاد می شود.

3. قیف استخدام در حین استخدام

امیدواریم در این مرحله، شرکت شما قبلاً یک قیف استخدام داشته باشد: یک چارچوب استخدام با یک فرآیند کاملاً تعریف شده برای حرکت در مراحل. این مسیری را برای دنبال کردن هنگام استخدام برای سازمان شما فراهم می کند.

یک قیف استخدام شامل مراحل مختلفی است:

  1. شناسایی جای خالی شغلی: اولین قدم این است که نیازهای شغلی خاص را شناسایی کنید. به یاد داشته باشید، همیشه این نیست که دقیقاً همان نقش را پر کنید. ممکن است برخی تنظیمات برای یافتن مناسب برای شرکت شما مورد نیاز باشد یا ممکن است نقش تغییر کرده باشد.
  2. شرح شغل ایجاد کنید: پس از شناسایی نقش، شرح شغلی جامع بنویسید. نقش و مسئولیت ها، انتظارات، الزامات و فرآیند درخواست را شامل شود.
  3. جمع آوری نامزدها: اکنون زمان ایجاد یک استخر نامزدها است. کار را در تابلوهای شغلی مختلف مانند LinkedIn، Glassdoor، Google، Indeed و موارد دیگر ارسال کنید. همه متقاضیان و اطلاعات آنها را پیگیری کنید.
  4. نامزدهای بالقوه را بررسی کنید: با استفاده از ابزارهای نرم افزاری، رزومه هایی را که مناسب نیستند، فیلتر کنید. با نامزدهای احتمالی از طریق یک تماس تلفنی کوتاه تماس بگیرید تا اعتبار آنها را تأیید کنید و علاقه آنها را بسنجید.
  5. احتمالات مصاحبه: مصاحبه های رسمی را با مدیران استخدام هماهنگ کنید. زمان‌های مصاحبه را تعیین کنید و مشخص کنید که کدام نامزدها در این روند پیشرفت خواهند کرد.
  6. هر گونه آزمون لازم را تعیین کنید: برخی از شرکت ها از داوطلبان می خواهند که مهارت های خاصی را نشان دهند. به عنوان مثال، نویسندگان ممکن است نیاز به نوشتن مقالات نمونه داشته باشند، یا ممکن است از کدنویس ها خواسته شود تا تست های کدگذاری را کامل کنند. این تست ها را جمع آوری کنید، آنها را ارسال کنید و نتایج را ارزیابی کنید.
  7. انجام بررسی پیشینه و مراجع تماس: برای نامزدهای امیدوارکننده، بررسی پیشینه انجام دهید و مراجع را جمع آوری کنید. قبل از رفتن به مرحله بعدی، پیشینه آنها را بررسی کنید.
  8. ارائه پیشنهاد شغلی و انجام مذاکرات : نامه پیشنهاد شغلی را آماده کنید و پس از تایید آن را به نامزد انتخاب شده ارائه دهید. در صورت لزوم، برای انجام مذاکرات، مانند حقوق یا روزهای تعطیل، آماده باشید. به یاد داشته باشید که جای بحث وجود دارد.
  9. تکمیل عضویت پس از پذیرش شغل: هنگامی که یک نامزد پیشنهاد شغلی را پذیرفت، او را از طریق پذیرش شغل راهنمایی کنید. در انجام کارهای اداری به آنها کمک کنید، تمام مدارک لازم را تکمیل کنید و آنها را به بخش های مربوطه ارسال کنید. همچنین شما نقطه تماس برای هرگونه سؤال مربوط به ورود خواهید بود.

ابزارهای استخدام

ابزارهای زیادی برای ساده‌تر و مؤثرتر کردن هر مرحله از فرآیند استخدام وجود دارد. اینها نمونه ای از ابزارهای استخدام هستند که باید در نظر گرفته شوند.

ابزار استخدام توضیحات
پورتال های شغلی اگر می‌خواهید یک لیست شغلی در جهان ایجاد کنید، جالب است. (در واقع فکر کنید، Glassdoor.) همچنین به شما کمک می کند تا برنامه ها را پیگیری کنید.
نرم افزار مدیریت استعداد مرتب سازی برنامه ها، شناسایی نامزدهای با وعده بالا و برقراری ارتباط با افراد مورد نیاز را آسان تر می کند.
ابزار غربالگری ابزارهای غربالگری خاصی وجود دارد که می توانید برای شناسایی افراد دارای استعداد مناسب برای کار استفاده کنید. هارول و زوبین نمونه هایی هستند.
ابزارهای ارتباطی آیا می خواهید با نامزدهای خود در تماس باشید؟ می‌توانید از تلفن استفاده کنید، اما این روزها بسیاری از مردم ابزارهایی مانند زوم، Google Meet یا تیم‌های مایکروسافت را انتخاب می‌کنند.
لینکدین این رسانه اجتماعی نهایی / سایت شبکه شغلی است. با لینکدین، می‌توانید از اخبار مهم شغلی مطلع شوید، پست‌هایی ارسال کنید و استعدادهای بالقوه برای استخدام پیدا کنید.

معیارهای استخدام

فرآیند استخدام فراتر از استخدام یک نفر است. این در مورد یافتن فرد مناسب برای هدایت موفقیت شرکت است. پر کردن یک نقش کافی نیست. شما باید اطمینان حاصل کنید که با اجتناب از کارگران با عملکرد ضعیف به رشد شرکت کمک می کنید. اینجاست که معیارهای استخدام و KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد) وارد می شوند. با تجزیه و تحلیل این معیارها، می توانید اثربخشی فرآیند استخدام خود را ارزیابی کرده و تنظیمات لازم را برای دستیابی به اهداف خود انجام دهید.

در اینجا مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهای استخدام برای اندازه‌گیری برای تجزیه و تحلیل موفقیت تلاش‌های استخدامی شما وجود دارد.

  • نرخ تکمیل برنامه
  • متقاضیان در هر افتتاحیه
  • نرخ پذیرش پیشنهاد
  • زمان پر کردن
  • فرسایش سال اول
  • کیفیت استخدام
  • رضایت مدیر استخدام
  • رضایت شغلی نامزدها
  • تجربه کاندیدا

مهارت های استخدام برای توسعه

مانند هر موقعیت دیگری، استخدام کننده خوب بودن نیاز به مهارت دارد. اگر می خواهید در این زمینه موفق شوید، روی تقویت این مهارت ها تمرکز کنید:

  • شنونده خوبی باشید هنگام گفتگو با آنها در طول فرآیند استخدام، می خواهید بشنوید که هم شرکت به چه چیزهایی نیاز دارد و هم متقاضیان.
  • مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشید . استخدام همه چیز در مورد ارتباطات است. اگر در ارتباطات خود اطمینان نداشته باشید، نمی توانید موفق شوید.
  • با تکنولوژی خوب کار کنید. همانطور که اشاره شد، ابزارهای فنی زیادی وجود دارد که باید در طول این فرآیند از آنها استفاده کنید.
  • آگاهی فرهنگی داشته باشید. توجه به تنوع در هنگام استخدام مهم است. آگاهی فرهنگی به شما این امکان را می دهد که کاندیداهای متنوعی را هدف قرار دهید و محیطی دلپذیر ایجاد کنید.
  • مهارت های سازمانی خود را منعطف کنید. قطعات متحرک زیادی در این فرآیند وجود دارد. شما باید سازماندهی خود را حفظ کنید تا هر مرحله را در صدر قرار دهید.
  • نحوه شبکه سازی را درک کنید. اگر می خواهید استعدادهای برتر را بیابید و جذب کنید، شبکه سازی بسیار مهم است.
  • مهارت های فروش عالی داشته باشید. شما فقط افرادی را پیدا نمی کنید که مناسب باشند. شما همچنین آنها را در محل کار می فروشید.
  • مهارت های مذاکره عالی دارند. بخش عمده‌ای از فرآیند، توانایی مذاکره در مورد پیشنهاد کاری است که همه طرف‌ها را راضی کند.
  • داده محور باشید فقط روی مهارت های استخدام خود تمرکز نکنید، بلکه مهارت های تجزیه و تحلیل منابع انسانی خود را توسعه دهید تا بتوانید تصمیمات مبتنی بر داده های بهتری بگیرید.

برای ساده‌سازی و ساده‌سازی فرآیند، مهم است که یک برنامه استخدامی اندیشیده شده ایجاد کنید. این به شما کمک می کند متمرکز بمانید و به هدف خود در استخدام بهترین کاندید برای کار دست یابید.

نکاتی برای تهیه طرح استخدام

برای ساده‌تر و روان‌تر کردن این فرآیند، باید یک طرح استخدام ایجاد کنید. این شما را در هدف نگه می دارد و به شما این امکان را می دهد که به هدف خود در استخدام بهترین فرد برای کار برسید.

  1. تعیین نوع نقشی که شرکت به آن نیاز دارد: اولین قدم این است که مشخص کنید چه چیزی بیشترین سود را برای شرکت دارد. این نقش در چه سطحی است؟ آیا باید تمام وقت باشد یا پاره وقت؟ این شخص باید با چه تیم هایی کار کند؟
  2. نامزد ایده آل را تعریف کنید: هنگامی که ایده روشنی از شرایط شغلی دارید، یک پروفایل برای نامزد ایده آل ایجاد کنید. این به شما کمک می کند بهتر بفهمید به دنبال چه کسی هستید.
  3. نقش ها و مسئولیت ها را تعریف کنید: با ایجاد فهرست شغلی، باید مطمئن شوید که انتظارات شغلی و مهارت های مورد نیاز را به وضوح تعریف کرده اید. این کمک می کند تا مطمئن شوید که نامزدهای با استعداد و واجد شرایط را جذب می کنید.
  4. برنامه ای برای استخدام ایجاد کنید: برخی از مشاغل نیازی به پر کردن فوری ندارند. بقیه باید فوراً پر شوند. مطمئن شوید که تاریخ پایان هدفی دارید – و ضرب الاجل های دیگری را در طول مسیر برای ادامه روند ایجاد کنید.
  5. بودجه استخدامی ایجاد کنید: نه تنها حقوق، بلکه سایر هزینه‌ها مانند هزینه‌های فهرست مشاغل و هزینه‌های استفاده از نرم‌افزار را نیز در نظر بگیرید.
  6. از استخدام هدفمند اطمینان حاصل کنید: با مدیران دیگر همکاری کنید تا فرآیند مصاحبه و مراحل انتخاب را ایجاد کنید که باعث ارتقای انصاف و کاهش تعصبات می شود.
  7. فرآیند ورود به هواپیما را رسمی کنید: تمام اسناد لازم را برای یک تجربه سوار شدن راحت آماده کنید.

برای ساده‌سازی و ساده‌سازی فرآیند، مهم است که یک برنامه استخدامی اندیشیده شده ایجاد کنید. این به شما کمک می کند متمرکز بمانید و به هدف خود در استخدام بهترین کاندید برای کار دست یابید.

عبارات کلیدی برای دانستن در استخدام

اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که شما بارها و بارها در استخدام خواهید دید. در اینجا فقط چند مورد وجود دارد که می توانید انتظار دیدن آنها را داشته باشید:

  • سیستم ردیابی متقاضی: ابزار نرم افزاری قدرتمندی است که برای مدیریت کارآمد و بهینه سازی فرآیند استخدام از طریق ردیابی و سازماندهی برنامه های کاربردی، ارتباطات و مراحل استخدام نامزد استفاده می شود.
  • استخدام در تنوع: تلاشی هدفمند و آگاهانه از سوی سازمان ها برای جذب، استخدام و حفظ نیروی کار متنوع که طیف وسیعی از زمینه ها، تجربیات و دیدگاه ها را در بر می گیرد.
  • قرارداد کار: یک توافق نامه الزام آور قانونی که به وضوح شرایط و ضوابط استخدام بین کارفرما و کارمند را مشخص می کند و درک متقابل و تعهد را تضمین می کند.
  • نام تجاری کارفرما : فرآیند استراتژیک شکل دادن و ارتقای شهرت یک سازمان به عنوان یک کارفرمای استثنایی، که بر نحوه درک آن توسط نامزدهای بالقوه و کارمندان تأثیر می گذارد.
  • تجربه کاندید: تصور و تعاملات یک متقاضی کار با یک سازمان در طول فرآیند استخدام، به طور قابل توجهی بر درک آنها از شرکت و تصمیم بالقوه برای پیوستن تأثیر می گذارد.
  • تجزیه و تحلیل شغل: فرآیندی سیستماتیک و کامل برای جمع آوری اطلاعات جامع در مورد وظایف، وظایف، مسئولیت ها و صلاحیت های مورد نیاز یک شغل به منظور ایجاد یک شرح شغل دقیق و دقیق.
  • کاندیدای منفعل: فردی که فعالانه به دنبال شغل جدیدی نیست، اما در صورت ارائه یک پیشنهاد جذاب، ممکن است برای فرصت‌های جدید باز باشد و یک منبع استعداد بالقوه برای سازمان‌ها فراهم کند.
  • نقش ها و مسئولیت ها: وظایف، وظایف و تعهدات خاص مرتبط با یک موقعیت شغلی خاص در یک سازمان که به عنوان یک راهنما و چارچوب برای عملکرد و انتظارات کارکنان عمل می کند.
  • بازاریابی استخدامی: تمرین استفاده از تکنیک های بازاریابی موثر برای جذب و درگیر کردن نامزدهای بالقوه با نمایش ارزش ها، فرهنگ و فرصت های شغلی هیجان انگیز یک سازمان.
  • خط لوله استعدادها: مجموعه ای از نامزدهای بالقوه که به یک سازمان علاقه نشان داده اند و ممکن است برای فرصت های شغلی آینده در نظر گرفته شوند و به برنامه ریزی نیروی کار درازمدت و استراتژیک کمک کنند.

خوراکی های کلیدی

قدرت یک سازمان در توانایی های کارکنان آن نهفته است. به همین دلیل جذب بهترین استعدادهایی که برای هر نقش مناسب هستند بسیار مهم است. در حالی که فرآیند استخدام ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، توسعه یک طرح ساختار یافته، معروف به قیف استخدام، کل فرآیند را ساده می کند.

مراحل استخدام ضروری را در طول فرآیند استخدام دنبال کنید تا از تجربه یکپارچه برای شما، تیم استخدامی و کارمندان احتمالی اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید، این فرآیند با حضور کارمندان به پایان نمی رسد. ایجاد معیارهای استخدام برای سنجش موفقیت شما در یافتن و حفظ استعدادهای استثنایی مهم است.

بکا ون سامبک یک نویسنده و ویراستار با تجربه در زمینه های بسیاری از جمله سفر، سرگرمی، تجارت، آموزش و سبک زندگی است. کارهای او در رسانه هایی مانند NBC، Oxygen، Bravo، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، Elite Daily، CafeMom، Travel For Teens و غیره ظاهر شده است. او در حال حاضر در شهر نیویورک اقامت دارد.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *