افسر ارشد شادی: چه، چرا و چگونه (پرسش و پاسخ)

در مورد نقش مدیر خوشبختی (CHO) چیزهای زیادی گفته می شود. برخی می گویند که این یک عنوان (و شغل) مزخرف است، برخی دیگر معتقدند برای مدیریت موفقیت آمیز نیروی کار قرن بیست و یکم داشتن آن بسیار مهم است.

تصمیم گرفتیم از کسانی که بهتر می دانند بپرسیم: یک افسر خوشبختی در زندگی واقعی. یا دو تا از آنها، در واقع.

هنری استوارت بنیانگذار و مدیر ارشد شادکامی در Happy است، شرکتی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محل کار خود را از طریق آموزش عمومی، رویدادهای یادگیری خصوصی و آموزش الکترونیکی سفارشی تغییر دهند.

Chief Happiness Officer Henry Stewart

Cécilia Guillot مدیر ارشد شادی و مدیر جامعه در Publicis Groupe در پاریس، فرانسه است. Publicis یک شرکت تبلیغاتی و روابط عمومی چند ملیتی و یکی از قدیمی ترین شرکت های بازاریابی و ارتباطات در جهان است.

1. یک افسر ارشد شادی در واقع چه می کند؟

هنری استوارت: من بنیانگذار Happy بودم و تا سه سال پیش مدیرعامل بودم. من تصمیم گرفتم عنوان خود را به مدیر ارشد شادکامی تغییر دهم، زیرا احساس می‌کردم بهتر توضیح می‌دهد که فردی که شرکت را رهبری می‌کند باید انجام دهد: ایجاد یک محل کار که در آن افراد احساس شادی و رضایت کنند.

برای من، این سرگرمی نیست. این در مورد آوردن بازی یا غذای رایگان یا مهمانی های بعد از کار نیست. میوه رایگان و لیکرا عالی هستند، اما اگر مردم در کارشان انگیزه نداشته باشند، محیط کاری شادی ایجاد نمی کند. این در مورد ایجاد محیطی برای رضایت افراد در محل کار است.

چیزی که مردم دوست ندارند مدیریت خرد است، به آنها گفته می شود چه کاری انجام دهند و فرهنگ ها را سرزنش می کنند. چیزی که مردم را خوشحال و راضی می کند، به طور کلی، انجام کاری است که در آن خوب هستند، داشتن آزادی (در چارچوب دستورالعمل ها) برای انجام آن به خوبی، شنیده شدن و ارزش گذاری، داشتن مدیری که به جای صحبت کردن، مربیگری می کند، فرهنگ بدون سرزنش و کار انعطاف پذیر

بنابراین آنچه که من نقش افسر خوشبختی را به عنوان مدیر ارشد می بینم این است که مطمئن شود همه آن عناصر در جای خود قرار دارند و به طور مستمر در حال توسعه هستند.

سیسیلیا گیوت: برای من، مدیر خوشبختی بودن به معنای ایجاد و تسهیل یک گفتگو و ارتباط ارزشمند و واقعی است. نه فقط بین کارمندان، تیم ها و بخش های مختلف، بلکه بین آژانس ها و خدمات مختلف.

2. یک روز معمولی در زندگی یک CHO چگونه به نظر می رسد؟

HS: روز من؟ اول اینکه من فقط زمانی می‌توانم به دیگران کمک کنم که نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند که خودم احساس خوبی داشته باشم. من یک روتین دارم که برایم خوب عمل می کند: ساعت 7.20 از خواب بیدار می شوم، یک روزنامه واقعی را با آرامش می خوانم، کمی مدیتیشن انجام می دهم، سپس در خیابان های پشتی لندن چرخ می زنم، در یک کافه توقف می کنم و یک شکلات داغ می خورم – و کمی فکر می کنم. – قبل از شروع کار من تا ساعت 11 صبح (و فقط دو بار دیگر در روز) ایمیل را چک نمی‌کنم و سعی می‌کنم تا قبل از آن چند کار کلیدی را انجام داده باشم.

ما فقط 25 نفر هستیم و معمولاً کمتر از 12 نفر در دفتر حضور خواهند داشت. (اخیراً شخصی بازدید کرد و متوجه شد که فقط شش نفر از افراد ما در اطراف هستند. آنها پرسیدند بقیه کجا هستند. من گفتم، راستش من هیچ نظری نداشتم.) سعی می کنم با آنها تماس بگیرم، ارتباط برقرار کنم، از چیزی قدردانی کنم. آنها انجام داده اند.

جدای از آن، دوری از راه است، اما اگر مردم به من نیاز داشته باشند، آنجا باشم. و مطمئن شویم که اصول اعتماد و آزادی ما سر جای خود است. هنگامی که همه چیز کار می کند، نقش نسبتاً سبکی است که به من اجازه می دهد تا ایده ها را به سازمان های دیگر تبلیغ کنم. برای من، مدیر ارشد شادکامی بودن به همان اندازه که در مورد گسترش ایده ها به سازمان های دیگر است، به همان اندازه که در مورد اجرای آنها در Happy است.

CG: البته هر روز متفاوت است، اما من به عنوان یک افسر ارشد شادی روی چندین جنبه تمرکز می کنم. یکی از مهمترین موارد شناسایی نیازها و توصیه های کارکنان است. این ورودی است که اساس ابتکاراتی است که ما انجام می دهیم، ابزارهایی که استفاده می کنیم و رویدادهایی که سازماندهی می کنیم.

3. از تجربه خودتان، آیا می توانید مثالی بزنید که چگونه یک ابتکار افسر شادکامی باعث افزایش واقعی شادی کارکنان شده است؟

HS: در Happy ما یک ابتکار داریم (در واقع بیشتر از من، همکارم کتی بوسانی) که هدف آن این است که هر یک از کارکنان حداقل 80٪ از کار خود را خوشحال کنند. از مردم می‌خواهیم به کارهایی که انجام می‌دهند نگاه کنند و آگاهانه کارهایی را انجام دهند که به آنها شادی می‌دهد و کارهایی را کمتر انجام دهند. در عمل، این بدان معناست که مردم آنچه را که واقعاً در نقاط قوت وارث کار می‌کند، بیابند.

همکار من کتی معتقد است که او اکنون در 95٪ است و یکی دیگر از کارکنان این هفته به من گفت که او به 90٪ رسیده است.

چه چیزی در کار به شما لذت می‌دهد و چگونه می‌توانید بیشتر از آن کار کنید؟

CG: برای من، این به طور عمده در تشکری که از کارمندانمان دریافت می کنم نشان می دهد. این چیزی است که به من نشان می دهد که ابتکاراتی که راه اندازی می کنیم و اقداماتی که انجام می دهیم تأثیر واقعی بر شادی روزانه نیروی کار ما دارد.

4. به نظر شما چرا ما شاهد افزایش روزافزون افسران خوشبختی هستیم / چه تحولاتی در محل کار باعث این امر می شود؟

HS: هنوز در برخی از کشورها (به خصوص فرانسه، به نظر می رسد) بسیار رایج تر از سایرین است. مردم به طور فزاینده ای متوجه می شوند که احساس مردم و میزان رضایت آنها تأثیر واقعی بر موفقیت سازمان شما دارد.

هنوز مکان‌های کاری وجود دارند که بر ساعت‌های طولانی و رویکرد مدیریتی قدیمی اصرار دارند، اما امیدواریم تعداد آنها کمتر شود.

CG: من فکر می کنم که ما شاهد تعداد بیشتری از CHO هستیم زیرا سازمان ها به طور فزاینده ای از این واقعیت آگاه می شوند که کارکنان شاد برای تجارت خوب هستند. یک CHO به احساس افراد در محل کار خود اهمیت می دهد، اهمیت فضای دلپذیر در محل کار را می داند و برای تعادل خوب کار و زندگی ارزش قائل است.

5. شما می گویید 3 ویژگی شخصیتی مهم برای یک افسر عالی شادی چیست؟

HS: اولاً، بحث دلقک یا کمدین بودن نیست. من می گویم:

  • داشتن علاقه واقعی به مردم
  • درک اینکه افراد متفاوت هستند: “با مردم آنطور که می خواهید با شما رفتار شود” مبنای خوبی برای CHO نیست. در عوض “با مردم آنگونه رفتار کن که دوست دارند با آنها رفتار شود.”
  • توانایی اعتماد به مردم و باور به آنها.

CG: برای من، سه ویژگی شخصیتی مهم برای یک CHO عبارتند از مهربانی، تخیل/ذهن باز و داشتن مهارت های سازمانی خوب.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *