بازخورد مصاحبه نمونه ها و نکاتی برای ارائه بازخورد سازنده

نمونه های بازخورد مصاحبه کارکنان می تواند بسیار ارزشمند باشد، هم از منظر منابع انسانی و هم برای نامزدهای شما مفید است. فرآیند مصاحبه برای بسیاری از کاندیداها می تواند اعصاب خردکن، روح را نابود کند یا کاملاً ترساننده باشد. مثال‌های بازخورد مصاحبه می‌تواند به کاندیداها کمک کند تا شغل مورد نظر خود را بهبود بخشند.

خوشبختانه، نمونه‌های بازخورد سازنده می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا برای دور بعدی مصاحبه‌های خود احساس قدرت، دانش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. حتی اگر دفعه قبل کاملاً به نقطه مطلوب نرسیدند، بینش‌های عملی می‌تواند به خود داوطلبان کمک کند و به کسانی که در HR کار می‌کنند کمک کند تا تجربه بهتری ارائه دهند.

این مقاله اهمیت مثال‌های بازخورد مصاحبه کارکنان را برجسته می‌کند.

مطالب
اهمیت بازخورد مصاحبه
مزایای ارائه بازخورد مصاحبه
انواع مختلف بازخورد مصاحبه
نمونه هایی از بازخورد مصاحبه
چگونه منابع انسانی می تواند به ارائه بازخورد مصاحبه موثر کمک کند

اهمیت بازخورد مصاحبه

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، نمونه های بازخورد مثبت مصاحبه می تواند برای اعتماد به نفس و دانش داوطلب از فرآیند مصاحبه شگفت انگیز باشد. حتی اگر آنها شغل رویاهای خود را کاملاً به دست نیاوردند، بازخورد مصاحبه ارائه شده می تواند به آنها کمک کند تا تجربیات خود را تقویت کنند و دفعه بعد آنها را به نامزد قوی تری تبدیل کنند. به همین دلیل است که 91 درصد از کاندیداها به طور عمده بازخورد را ترجیح می دهند. می تواند شغل بعدی آنها را به ارمغان بیاورد.

بازخورد فقط برای کاندید مزایایی ندارد. نمونه‌هایی از بازخورد مصاحبه برای نامزدهای ناموفق و افراد موفق، همگی به یک تجربه خوب برای نامزد کمک می‌کنند. در اصل، کارمندان بالقوه تصور خوبی از کسب و کار خواهند داشت. با توجه به اینکه منابع انسانی راهی است که در آن بسیاری از افراد مستقیماً با یک شرکت تعامل دارند، این امر ضروری است. همچنین فرهنگ سازمانی عالی را نشان می‌دهد، جایی که ارزش‌هایی مانند صداقت و صداقت، نشانه‌های بسیاری از بیانیه‌های فرهنگ شرکتی، در عمل به نامزد نشان داده می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که 52 درصد از کاندیداهایی که بازخورد مصاحبه داده اند، احتمال بیشتری برای ادامه رابطه با آن شرکت داشتند. بنابراین، در حالی که مصاحبه شونده فعلی شما ممکن است شغل را پیدا نکند، ممکن است بعداً برای یک عکس دیگر بازگردد.

مزایای ارائه بازخورد مصاحبه

در اینجا برخی از مزایای ارائه بازخورد مصاحبه آورده شده است. این موارد می تواند از بهره مندی از تجربه نامزد گرفته تا کمک به منابع انسانی متغیر باشد.

  • مهارت HR را در شناسایی نامزدهای با کیفیت خوب افزایش می دهد.
  • باعث می شود کاندیداها احتمال بیشتری برای درخواست مجدد برای نقش دیگری در شرکت داشته باشند. به حمایت از برندسازی کارفرمای شرکت کمک می کند.
  • به نشان دادن فرهنگ شرکتی خوب کمک می کند.

انواع مختلف بازخورد مصاحبه

بازخورد غیر سازنده

بازخورد غیر سازنده به عملکرد مصاحبه داوطلب کمک نمی کند. به طور کلی، بازخورد غیر سازنده ممکن است خیلی منفی، غیر مفید یا مبهم باشد تا داوطلب بتواند چیز ارزشمندی به دست آورد. به عنوان مثال، ممکن است شامل بازخوردی باشد که به عملکرد نامزد مرتبط نیست یا انتقاد شخصی که به شغل مربوط نیست.

بازخورد سازنده

یک نمونه از بازخورد خوب، سازنده بودن یا به اصطلاح “بازخورد سازنده” است. هدف آن حمایت از نامزد برای بهبود عملکرد خود در مصاحبه است. این توصیه های عملی و مشخصی را برای نامزد در مصاحبه بعدی ارائه می دهد. این به جای تضعیف نامزد به آنها کمک می کند و آنها را بالا می برد. مثال‌ها می‌توانند از اشاره به خطاهای ارتباطی تا ارائه پیشنهادهایی برای ارائه مثال‌های بهتر در محل کار متغیر باشند.

به طور کلی، بازخورد سازنده با نتایج بیشتری نسبت به بازخورد غیر سازنده همراه است. به عنوان مثال، مثال‌های بازخورد مثبت می‌توانند به ارائه تجربه بهتری برای نامزد کمک کنند، زیرا چیزی ارزشمند به نامزد می‌دهد، حتی اگر آن شغل را نگرفته باشد.

ارزش دریافت بازخورد از نامزدها

اهمیت درخواست بازخورد از نامزدها برای فرآیندهای منابع انسانی شما بسیار مهم است. بازخورد از نامزدها می تواند به بهبود فرآیند استخدام در سازمان شما کمک کند.

برخی از تکنیک های عملی عبارتند از:

  • انتظارات را زودتر تعیین کنید به کاندیداها اطلاع دهید که بازخورد آنها ضروری است.
  • فعالانه به بازخورد گوش دهید. گوش دادن به بازخوردها را در اولویت قرار دهید و پیشنهادات را جدی بگیرید.
  • چندین کانال برای بازخورد ارائه دهید. اجازه دهید نامزدها انتخاب کنند که چگونه پاسخ دهند. برخی ممکن است ترجیح دهند بلافاصله پس از مصاحبه شخصاً پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بخواهند پس از پایان فرآیند مصاحبه از طریق ایمیل پاسخ دهند.

اینها فقط چند پیشنهاد برای گنجاندن بازخورد نامزدها در فرآیند منابع انسانی هستند.

What to Say in Interview FeedbackWhat to Say in Interview Feedback

نمونه هایی از بازخورد مصاحبه

1. بازخورد مصاحبه با نامزدها در طول فرآیند

مصاحبه غربالگری اولین مانع برای بسیاری از کارمندان آینده است. مصاحبه های غربالگری هر نامزد نامناسب یا فاقد صلاحیت را قبل از مصاحبه اولیه فیلتر می کند.

چه باید گفت:

  • برای وقت خود ابراز قدردانی کنید. درخواست برای شغل، ویرایش رزومه و انجام مصاحبه غربالگری همچنان می تواند طولانی باشد. به کاندید اجازه دهید بداند که برای وقت او ارزش قائل هستید.
  • با برجسته کردن کارهایی که کاندید در مصاحبه درست انجام داده یا مناسب بودن آنها برای دور اول فرآیند مصاحبه، یعنی مصاحبه غربالگری، بازخورد مثبت مصاحبه را ارائه دهید.
  • به آنها اطلاع دهید که این اولین مرحله از فرآیند مصاحبه است و آنها هنوز دورهای بیشتری را باید طی کنند.
  • هر گونه اطلاعات مرتبط در مورد نحوه آماده شدن برای مصاحبه اولیه را به آنها بدهید، به عنوان مثال، هر گونه اطلاعات شرکتی که می تواند برای داوطلب مفید باشد یا یک مرور کلی از روند مصاحبه.
  • به آنها اطلاع دهید که آیا مدارک فنی لازم آنها کاملاً کامل است یا برای پیشرفت به مصاحبه اصلی به موارد بیشتری نیاز دارند.

چه چیزی نباید گفت:

  • اگر در این مرحله موفق شده‌اند، اجازه ندهید کاندید فکر کند که هنوز شغل را پیدا کرده است. صریح باشید و به آنها بگویید که هنوز مصاحبه اصلی را برای تکمیل اول دارند.
  • اگر در این مرحله قبول نشدند خیلی منفی نگر نباشید. در صورت مشاهده نقش مناسب دیگری، آنها را تشویق کنید که دوباره درخواست دهند.

عبارت نمونه بازخورد مصاحبه غربالگری

“ما احساس می کنیم که صلاحیت ها و تخصص شما با آنچه ما به دنبال آن هستیم مناسب است و می خواهیم شما را به دور بعدی مصاحبه ها دعوت کنیم. این مصاحبه شامل یک تکلیف است که باید قبل از مصاحبه با مدیر استخدام و سرپرست تیم انجام شود. در صورت موفقیت در این دور، مصاحبه نهایی با رئیس بخش انجام خواهد شد.»

2. بازخورد مصاحبه با نامزدهای ناموفق

ارائه بازخورد مصاحبه به نامزدهای ناموفق می تواند یک کار دلهره آور باشد. در اینجا چند راه برای نزدیک شدن به وضعیت وجود دارد.

چه باید گفت:

  • رک باشید و به آنها بگویید که این کار را نگرفته اند. بلکه جنبه‌های مثبت مانند موفقیت در مرحله مصاحبه را نیز منتقل کنید.
  • یک ساندویچ «خبر خوب» درست کنید. ابتدا بازخورد مثبت و سازنده ای در مصاحبه ارائه دهید، سپس انتقاد سازنده و سپس تشویق مثبت بیشتری برای ایجاد اعتماد به نفس آنها ارائه دهید.
  • برای آنها در جستجوی شغل خود آرزوی موفقیت کنید و به آنها اطلاع دهید که می توانند مجدداً برای یک نقش دیگر درخواست دهند.
  • مثال‌های ملموسی از مواردی که می‌توانند در مصاحبه پیشرفت کنند، ارائه کنید، نه بازخورد عمومی مانند “انگیزه” یا “ارتباط”.
  • اگر احساس می‌کنید مهارت‌هایشان برای این نقش مناسب نیست، به آن‌ها اطلاع دهید و در صورت امکان، آنها را به سمت شغل‌هایی هدایت کنید که فکر می‌کنید ممکن است برای آنها مناسب باشند.

چه چیزی نباید گفت:

  • بازخورد غیر سازنده ارائه نکنید. از هر موضوعی که به عملکرد واقعی آنها مرتبط نیست دوری کنید.
  • از فقدان مهارت های فنی یا توانایی آنها برای کار در نقش انتقاد نکنید.
  • درباره رزومه یا دلایل درخواست آنها منفی نگیرید.

عبارت نمونه بازخورد مصاحبه ناموفق

“در حالی که ما برای زمان شما در درخواست برای این نقش ارزش قائل هستیم، متاسفانه، شما در این مرحله ناموفق بوده اید. ما احساس می کنیم که به دنبال مهارت متفاوتی نسبت به مهارتی بودیم که شما ارائه می دهید. با این حال، ما احساس می‌کنیم که شما یک کاندیدای عالی برای [X] خواهید بود و از شما می‌خواهیم در صورت مشاهده جای خالی، درخواست دهید.»

3. بازخورد مصاحبه برای مدیران استخدام

مدیران استخدام ممکن است به شنیدن انتقاداتی که متوجه آنها می شود عادت نداشته باشند. با این حال، شنیدن نمونه‌های بازخورد مصاحبه مثبت از منابع انسانی می‌تواند به آنها کمک کند تا در مصاحبه پیشرفت کنند و تجربه بهتری برای نامزد ارائه دهند.

چه باید گفت:

  • در مورد اینکه مدیر استخدام کجا برتر بوده و جایی برای پیشرفت وجود دارد صادق باشید.
  • به این فکر کنید که مصاحبه شونده در مصاحبه چه واکنشی نشان داد و مدیر استخدام چه کرد تا نامزد احساس آرامش یا عصبی کند.
  • برای مصاحبه بعدی خود انتقادات سازنده ای ارائه کنید، برای مثال، این می تواند به معنای جذاب تر بودن با نگاه کردن بیشتر به مصاحبه شونده یا دادن زمان کافی برای پاسخ دادن به سوالات باشد.

چه چیزی نباید گفت:

  • از انتقاد شخصی به مدیران استخدامی خودداری کنید. این به همان اندازه که بازخورد غیر سازنده برای نامزدها مفید نیست.

عبارت نمونه بازخورد مصاحبه مدیر استخدام

«گاهی برایم سخت بود که بفهمم آیا به سؤالات مصاحبه‌شونده گوش می‌دهید، زیرا در طول پاسخ‌های مصاحبه‌شونده یادداشت‌های زیادی می‌نوشتید. اگر تماس چشمی بیشتری برقرار می‌کردید، مصاحبه را جذاب‌تر می‌کرد و مصاحبه‌شونده را راحت‌تر می‌کرد.»

4. بازخورد مصاحبه با نامزدهای موفق

شما بالاخره نامزد ایده آل خود را پیدا کردید و آماده هستید که به آنها خبرهای خوب بدهید. در اینجا نکاتی وجود دارد که به آنها اطلاع دهید که شغل را دریافت کرده اند و در مصاحبه نهایی چه چیزی خوب پیش رفت.

چه باید گفت:

  • مستقیم باشید به آنها بگویید که فوراً کار را دریافت کرده اند و برخی از چیزهای مهمی را که در مصاحبه در مورد آنها صحبت کرده اند یا در رزومه خود برجسته کرده اند برجسته کنید.
  • توضیح دهید که آنها چه کاری انجام دادند که خوب کار کرد و چه چیزی برای شما برجسته بود.
  • هنوز هم انتقاد سازنده ارائه کنید. حتی اگر آنها موفق بودند، مصاحبه همچنان مهارتی است که باید توسعه یابد، و می تواند فرصتی برای برجسته کردن نقاط ضعف آنها باشد و چگونه می توانید به توسعه آنها کمک کنید.

چه چیزی نباید گفت:

  • مبهم نباش از قبل به آنها اطلاع دهید که این کار به آنها پیشنهاد می شود و چرا.
  • مبهم نباش به آنها بازخورد بدهید که چرا شغل را پیدا کرده اند و مهارت هایی که برای رسیدن به آن به نمایش گذاشته اند.

عبارت نمونه بازخورد مصاحبه نامزد موفق

ما خوشحالیم که به شما اطلاع می‌دهیم که مصاحبه را پشت سر گذاشته‌اید و کار را دریافت کرده‌اید. ما دوست داشتیم که چگونه دانش خود را به ما نشان دادید. ارتباط شما واضح، مختصر و آگاهانه بود.»

چگونه منابع انسانی می تواند بازخورد مصاحبه موثر ارائه دهد

همانطور که در این مقاله نشان داده شد، بایدها و نبایدهایی از بازخورد مصاحبه وجود دارد. آنچه مهم است دقیق بودن، ارتباطی بودن و مبهم نبودن است. این نوع ارتباط صادقانه و واضح می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک متخصص منابع انسانی ارتباط برقرار کنید و اعتماد را القا کنید.

بازخورد نامزدها

بازخورد نامزد زمانی ارزشمندتر است که صادقانه، واضح و دقیق باشد. یک نامزد برای بازخورد مبهم یا عمومی مانند “نیاز به بهبود ارتباطات” یا “تجربه بیشتر لازم است” استفاده نمی کند. آنها نمی توانند از این برای کمک به آماده شدن برای نقش بعدی خود استفاده کنند.

در عوض، بازخوردی که بر رفتارهای خاص متمرکز است، مانند کیفیت ارتباط داوطلب در هنگام پاسخ دادن به یک سوال، یا استعداد آنها در آزمون نشان داده شده، ارزش بسیار بیشتری در نشان دادن آنچه که آنها به خوبی انجام می دهند دارد. بنابراین، نمونه های بازخورد مصاحبه فنی کاربردی تر هستند.

همچنین اجتناب از هر گونه بازخورد ذهنی و تبعیض آمیز بسیار مهم است، به عنوان مثال، بازخوردی که فقط به پیشینه فردی مربوط می شود، حرفه ای یا غیر اخلاقی، غیراخلاقی است و برای کسی مفید نیست. به عنوان مثال، سوگیری ناخودآگاه را می توان با اجتناب از فرضیات در مورد پیشینه شخصی کاهش داد.

بازخورد مدیر استخدام

درست همانطور که ارائه بازخورد نامزدها، صداقت، ارتباط، و مبهم نبودن هنگام ارائه بازخورد به مدیران استخدام مورد نیاز است. همه باید بدانند که چه کاری انجام داده اند و چگونه می توانند پیشرفت کنند.

هنگام ارزیابی هر کسی پس از مصاحبه، همدلی ضروری است. ارائه بازخوردی که بر نقش تمرکز دارد و نکات بهبود را ارائه می‌کند، بیشتر همدلانه است تا توصیه‌های مبهم. به این دلیل که بازخورد سازنده به تجربه استخدام ارزش می دهد.

خوراکی های کلیدی:

  • همدلی: همدل بودن یعنی قرار دادن خود به جای دیگران. بازخوردی را که دوست دارید دریافت کنید در نظر بگیرید و برای دیگران ارائه دهید.
  • بینش عملی: اگر نمی توان به آن عمل کرد، مفید نیست. بازخورد عملی همدلانه و عملی است و به ارتقای سازمان شما کمک می کند.
  • وضوح: دقیق بودن به کاندید و بازخورد مدیر استخدام کمک می کند، ابهام نمی تواند.
اسکات هاتون یک کپی رایتر اهل بریتانیا است. او موضوعات مربوط به منابع انسانی، فناوری، کسب و کار و SaaS را پوشش می دهد. اسکات وقتی نمی نویسد دوست دارد سفر کند و در حال حاضر در حال یادگیری زبان چینی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *