تحرک استعدادها چیست؟ به علاوه چگونه منابع انسانی می تواند یک استراتژی برنده توسعه دهد

تحرک استعدادها یک استراتژی مهم فزاینده برای هر سازمانی است که به دنبال رقابت در بازار استعدادهای مدرن است.

به عنوان متخصصان منابع انسانی، می دانید که برای کارفرمایان ضروری است که هنگام جذب و حفظ استعدادهای برتر، انعطاف پذیر و چابک باشند. یک استراتژی جابجایی استعدادهای موفق می تواند به شرکت ها کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که به افراد مناسب با مهارت های مناسب دسترسی دارند که قادر به جابجایی بین نقش ها در صورت لزوم هستند.

با درک نحوه عملکرد یک برنامه جامع – و آمادگی برای سرمایه گذاری در ایجاد یکی از برنامه های خود – می توانید سازمان خود را برای موفقیت امروز و آینده آماده کنید.

مطالب
تحرک استعداد چیست؟
مزایای تحرک استعدادها
خطراتی که تحرک استعدادها به همراه دارد
انواع تحرک استعدادها
نحوه توسعه و اجرای تحرک استعدادها

تحرک استعداد چیست؟

تحرک استعدادها می تواند میزان ماندگاری و رضایت کارکنان شما را افزایش دهد و آن را برای موفقیت حیاتی کند. جابجایی کارکنان در یک سازمان، چه در همان بخش یا در بخش‌ها و مکان‌های مختلف، فرصت‌هایی را برای کارمندان فراهم می‌کند تا از طریق چرخش شغلی، ترفیع، نقل و انتقالات و مأموریت‌های بین‌المللی، شغل خود را ارتقا دهند و مهارت‌های خود را توسعه دهند.

این امر یادگیری و توسعه مستمر را برای کارکنان تسهیل می کند که به نوبه خود می تواند منجر به بهبود رضایت شغلی و بهره وری شود. با فراهم کردن فرصت‌هایی برای کارکنان برای گسترش مهارت‌ها و تجربیات خود در بخش‌های مختلف کسب‌وکار، منابع انسانی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا نیروی کار انعطاف‌پذیرتری را پرورش دهند که مجهزتر برای انطباق با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار باشد.

علاوه بر این، تحرک استعدادها می تواند به حفظ عملکردهای برتر کمک کند، زیرا کارمندان به احتمال بیشتری در سازمانی باقی می مانند که در توسعه شغلی آنها سرمایه گذاری می کند.

تحرک درونی استعداد چیست؟

تحرک داخلی حرکت کارکنان به سمت نقش ها یا فرصت های جدید در همان کسب و کار است. با شناسایی و توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های کارکنان از طریق برنامه‌های آموزشی و راهنمایی، می‌توانید فرصت‌هایی را برای آنها ایجاد کنید تا در بخش‌ها و نقش‌های مختلف حرکت کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که 73 درصد از کارگران امروزی می‌خواهند در مورد فرصت‌های شغلی در سازمان خود بدانند، زیرا فرصت‌هایی برای حرکت و رشد در کسب‌وکار باعث می‌شود افراد در آرزوهای رشد خود احساس خواسته و حمایت کنند.

فراهم کردن فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت به حفظ کارکنان کمک می‌کند و در عین حال فرهنگ یادگیری و توسعه را نیز ترویج می‌کند. همچنین با استفاده از استعدادها و مهارت های موجود به جای استخدام خارجی، به بهینه سازی نیروی کار شما کمک می کند.

تحرک استعدادها وسیله ای است که با دادن توانایی به شرکت شما برای درک مهارت ها، تجربیات و علایق شغلی کارکنان، تحرک داخلی را ممکن می کند. هدف کلی این است که کارمندان را به سمت نقش‌های جدید درونی سوق دهد، جایی که می‌توان مهارت‌های موجود را تقویت کرد و مهارت‌های جدید را توسعه داد.

Benefits of Talent MobilityBenefits of Talent Mobility

فواید تحرک استعدادها

جدای از افزایش حفظ کارکنان و تشویق به یادگیری و توسعه در سازمان، طیف وسیعی از مزایای دیگری وجود دارد که تحرک استعدادها ارائه می دهد:

  1. دسترسی به مجموعه استعدادهای گسترده تر: تحرک استعدادها مزایایی را که کارکنان می توانند برای شرکت خود به ارمغان بیاورند بهینه می کند. این به منابع انسانی اجازه می دهد تا از مجموعه بزرگتری از کارمندان بالقوه، از جمله افرادی از جغرافیا، فرهنگ و پیشینه های مختلف بهره ببرند. این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بهترین افراد را برای نقش‌های خود بیابند و فرصت‌هایی را برای دسترسی به مجموعه‌های مهارت منحصربه‌فردی که ممکن است در بازار محلی موجود نباشد، ارائه می‌دهد.
  2. افزایش تنوع: تحرک استعدادها نیروی کار متنوع را تشویق می کند که در اقتصاد جهانی ضروری است. یک تیم متنوع ایده ها، دیدگاه ها و تجربیات متفاوتی را به ارمغان می آورد که به طور بالقوه خلاقیت، نوآوری و بهره وری را بهبود می بخشد.
  3. فرصت های توسعه حرفه ای: اگر کارکنان فرصت یادگیری و رشد حرفه ای را داشته باشند، از شغل خود احساس رضایت بیشتری می کنند. بیش از نیمی از کارمندان می گویند که فرصت کشف سایر فرصت های شغلی در داخل باعث می شود آنها در شغل باقی بمانند و 47 درصد از کار خود رضایت بیشتری خواهند داشت. تحرک استعدادها این فرصت را به آنها می دهد تا تجربیات کاری متنوعی کسب کنند، مهارت های جدید را توسعه دهند و مسیرهای شغلی را کشف کنند.
  4. به اشتراک گذاری دانش: تحرک استعدادها شامل تبادل دانش و ایده بین کارکنان شاغل در مکان ها، تیم ها و بخش های مختلف است. این تبادل دانش و تخصص می تواند به توسعه محصولات، خدمات و فرآیندهای بهتری کمک کند که می تواند به تعامل بهتر با مشتریان و ذینفعان منجر شود.
  5. نیروی کار چابک تر و سازگارتر: در بازار در حال تغییر امروزی، چابکی برای بقا و پیشرفت کسب و کار ضروری است. برنامه تحرک استعدادها با ارائه تجربیات، دیدگاه‌ها و مهارت‌های جدیدی که می‌تواند آنها را برای نقش‌هایشان بهتر تجهیز کند، این امر را ارتقا می‌دهد و در نهایت به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از رقبا جلوتر بمانند.

خطراتی که تحرک استعدادها به همراه دارد

فراهم کردن فرصت‌های جابجایی استعداد برای کارکنان ضروری است، اما متخصصان منابع انسانی باید به خطرات و چالش‌ها توجه داشته باشند.

در اینجا برخی از خطرات رایج تر آورده شده است:

1. از دست دادن استعدادهای کلیدی: هنگامی که سازمانی تحرک استعدادها را تشویق می کند، همیشه ممکن است برخی از بهترین و با ارزش ترین کارکنان خود را در سایر موقعیت های داخلی از دست بدهد و در نتیجه شکاف مهارتی و هزینه های پرهزینه استخدام در هنگام پر کردن موقعیت قبلی ایجاد شود.

2. فرسودگی کارکنان: جابجایی مکرر و افزایش بار کاری مرتبط با تحرک استعدادها می تواند منجر به فرسودگی کارمندان شود. این می تواند روحیه کارکنان، بهره وری و رضایت شغلی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به نرخ جابجایی بالاتر شود.

3. ناهماهنگی فرهنگی: تفاوت های فرهنگی می تواند موانع ارتباطی ایجاد کند که منجر به سوءتفاهم هایی می شود که می تواند بر بهره وری و روحیه تیم تأثیر منفی بگذارد. همچنین، جابجایی کارمندان به مکان‌های جغرافیایی مختلف ممکن است نیاز به یک دوره سازگاری قابل توجهی داشته باشد، که می‌تواند زمان طولانی‌تری برای سازگاری داشته باشد.

4. خطرات انطباق: سازمان ها باید اطمینان حاصل کنند که با قوانین و مقررات استخدامی در هر دو کشور میزبان و متبوع مطابقت دارند. به عنوان مثال، هنگام انتقال کارمندان به کشور دیگری، متخصصان منابع انسانی باید واجد شرایط بودن آن کارمندان را برای کار در آن کشور تأیید کنند و همچنین قوانین مالیاتی و مهاجرت را رعایت کنند. قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت، مالیات و استخدام پیچیده است، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، و می تواند چالش برانگیز باشد.

5. افزایش بار اداری: انطباق با قوانین و مقررات مربوط به جابجایی استعدادها مستلزم تلاش های اداری قابل توجه برای اطمینان از مستندسازی، گزارش دهی و ثبت سوابق مناسب است. این ممکن است منجر به افزایش هزینه ها و زمان صرف شده برای کارهای اداری و انطباق شود.

6. خطرات مدیریت استعدادها: برنامه‌های جابجایی استعدادها ممکن است تفاوت‌هایی را در دستمزد ایجاد کند، که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در چارچوب‌های جبرانی تعیین‌شده شود و باعث شود که برخی از کارمندان احساس کمتری قدردانی و کم‌ارزش شدن کنند.

7. هزینه های بالا: جابجایی استعدادها می تواند یک سرمایه گذاری پرهزینه باشد و هزینه کلی ممکن است بیشتر از مزایای برنامه های جابجایی استعدادها باشد. هزینه هایی مانند درخواست ویزا، هزینه های مهاجرت، حمل و نقل و کمک هزینه اقامت را در نظر بگیرید.

با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک، پیاده‌سازی یک سیستم ارتباطی کارآمد، سرمایه‌گذاری بر روی فناوری مناسب و ارائه دستورالعمل‌های روشن، می‌توانید مطمئن شوید که برنامه تحرک استعداد شما با اهداف سازمان شما همسو بوده و در جهت دستیابی به نتایج مثبت تلاش می‌کند.

انواع تحرک استعدادها

انواع مختلفی از تحرک استعداد وجود دارد که می توانید آنها را در استراتژی مدیریت استعداد خود برای کارکنان فعلی و جدید بگنجانید.

  • جابجایی استعدادهای داخلی: انتقال کارکنان از یک نقش یا بخش به بخش دیگر به ارتقای مهارت های کارکنان و فرصت های رشد کمک می کند و راهی مقرون به صرفه برای شرکت ها برای پر کردن موقعیت های خالی با کارکنان فعلی است.
  • تحرک متقابل : جابجایی کارمندان در عملکردها یا واحدهای تجاری مختلف به ایجاد نیروی کار همه کاره تر و سازگارتر کمک می کند و مهارت های رهبری را توسعه می دهد.
  • تحرک افقی: حرکت یک کارمند در همان سطح سلسله مراتبی یا عملکرد. این می تواند شامل حرکت های جانبی به بخش ها، نقش ها یا تیم های مختلف باشد.
  • تحرک عمودی: حرکت یک کارمند در سطوح مختلف سلسله مراتبی در کسب و کار. این می تواند شامل ارتقاء یا تغییر در عناوین شغلی باشد.
  • تحرک جهانی استعدادها: این شامل جابجایی کارکنان به مکان‌های مختلف در سراسر جهان برای کار بر روی پروژه‌ها، گسترش عملیات تجاری یا کسب تجربیات فرهنگی است. به اشتراک گذاری دانش کمک می کند و به ایجاد نیروی کار متنوع تر و چندفرهنگی کمک می کند.
  • تحرک استعداد مجازی: این به اجازه دادن به کارمندان برای کار از راه دور یا مجازی از مکان های مختلف اشاره دارد. این شرکت ها را قادر می سازد تا به مجموعه بزرگتری از استعدادها دسترسی داشته باشند و تعادل بین کار و زندگی را برای کارکنان ارتقا دهند.
  • تحرک استعدادهای رشدی: این شامل انتساب کارمندان به پروژه های کوتاه مدت، تکالیف یا برنامه های آموزشی برای توسعه مهارت های جدید یا کسب تجربه در زمینه های جدید است. این به بهبود رضایت و نرخ حفظ کارکنان کمک می کند.

نحوه توسعه و اجرای تحرک استعدادها

اقدام 1: توسعه استراتژی تحرک استعدادها

پنج مرحله مهم برای توسعه استراتژی تحرک استعدادها وجود دارد:

1. خرید اجرایی را دریافت کنید

این امر بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که استراتژی با اهداف و اهداف کلی شرکت هماهنگ است. هنگامی که مدیران اجرایی هستند، می توانند منابع، بودجه و حمایت لازم را برای موفقیت استراتژی جابجایی استعدادها فراهم کنند و به غلبه بر هرگونه مقاومت یا چالشی که ممکن است در طول فرآیند اجرا ایجاد شود کمک کنند.

خرید اجرایی همچنین می تواند به ایجاد فرهنگ تحرک استعدادها در سراسر سازمان کمک کند. هنگامی که رهبران توسعه شغلی داخلی را ترویج و حمایت می کنند، کارمندان بیشتر ارزش ماندن در کسب و کار و سرمایه گذاری در رشد و توسعه خود را می بینند.

2. یک کارگروه تحرک استعداد ایجاد کنید

این باید شامل رهبران منابع انسانی و سایر سهامداران کلیدی باشد. یک تیم اختصاصی با زمان، انرژی و منابع برای اختصاص دادن به استراتژی جابجایی استعدادها می تواند به کسب و کار کمک کند تا به مهارت ها و استعدادهایی که برای پرورش نیروی کاری پویاتر و سازگارتر نیاز دارید، دسترسی پیدا کند و از آنها استفاده کند. که برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر اقتصاد امروز مجهزتر است.

3. استخر استعداد فعلی خود را ارزیابی کنید

ظرفیت منابع انسانی موجود خود را برای شناسایی پتانسیل نیروی کار تجزیه و تحلیل کنید.

مراحل زیر برای ارزیابی استعداد فعلی است.

  • موقعیت های ضروری را شناسایی کنید : اهمیت هر نقش را برای موفقیت سازمان ارزیابی کنید. موقعیت های کلیدی آنهایی هستند که اهداف استراتژیک شرکت را هدایت می کنند.
  • شکاف های مهارتی را تعیین کنید: مهارت هایی را که در حال حاضر در نیروی کار کمبود دارند و برای اهداف تجاری ضروری هستند، شناسایی کنید. این به شناسایی مجموعه مهارت هایی که باید از طریق آموزش یا با استخدام استعدادهای جدید تقویت شوند، کمک می کند.
  • ارزیابی عملکرد کارکنان: این به شما کمک می کند تا کارکنان با عملکرد بالا را شناسایی کنید که به طور مثبت به اهداف تجاری کمک می کنند. این را می توان از طریق بررسی عملکرد، تعیین هدف و بازخورد از سرپرستان اندازه گیری کرد.
  • از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنید: با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها برای تجزیه و تحلیل عملکرد کارکنان، می توانید شناسایی کنید که چه کسانی می توانند پست های کلیدی را در سازمان پر کنند. همچنین می‌توانید شکاف‌های مهارتی را در نیروی کار شناسایی کنید و برنامه‌های آموزشی یا استخدامی را برای پر کردن این شکاف‌ها ایجاد کنید. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توانید چارچوبی برای تحرک استعداد ایجاد کنید که بدون نیاز به خارجی‌سازی، پر کردن پست‌های کلیدی داخلی را تشویق می‌کند.

4. اهداف تحرک استعدادها را تعریف کنید

ارزش واقعی تحرک استعدادها، فرصتی برای توسعه مسیرهای شغلی برای همه کارکنان، ایجاد مشارکت و ایجاد قابلیت نیروی کار آینده است.

اهداف کوتاه مدت تحرک استعداد: این اهداف بر نیازهای فوری تمرکز می کنند، مانند پر کردن شکاف کارکنان موقت، تکمیل یک پروژه یا کار خاص، یا ارائه فرصت توسعه کارکنان. این اهداف معمولاً تاکتیکی هستند و در عرض چند هفته یا چند ماه به دست می‌آیند و تمرکز بر تکمیل کار خاص است.

اهداف بلند مدت جابجایی استعدادها: در اینجا، تمرکز بر نیازهای استراتژیک گسترده تر یک کسب و کار است، مانند ایجاد نیروی کار متنوع و جهانی، ایجاد خطوط لوله رهبری، و تقویت استراتژی کلی توسعه استعداد. دستیابی به این اهداف معمولاً چندین سال طول می کشد، و تمرکز بر ایجاد یک استراتژی استعداد پایدار است که به موفقیت کسب و کار در دراز مدت کمک می کند.

با استفاده از چارچوب SMART، منابع انسانی می تواند اهداف تحرک استعدادهای خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان را تعریف کند که به توسعه کارکنان و بهینه سازی استفاده از استعداد کمک می کند.

اقدام 2: اجرای برنامه جابجایی استعدادها

هفت مرحله برای توسعه یک برنامه جابجایی استعدادها لازم است

  1. سیاست ها و رویه ها را توسعه دهید. سیاست های تجاری باید منعکس کننده اهداف سازمانی جابجایی استعدادها باشد. این دستورالعمل‌ها مشخص می‌کند که چگونه بخش‌ها برای ارائه خدمات ساختار یافته‌اند، و چه زمانی و چگونه ابتکار عمل خواهد شد.
  2. اهداف و اهداف استراتژی تحرک استعدادها را تعریف کنید. این می تواند شامل افزایش حفظ کارکنان، متنوع کردن مجموعه مهارت ها، بهبود توسعه رهبری و/یا کاهش هزینه های آموزشی باشد.
  3. معیارهایی را برای شناسایی کارکنانی که آماده فرصت های جابجایی استعداد هستند، تعیین کنید. این ممکن است شامل ایجاد یک ماتریس مهارت‌ها، انجام ارزیابی مهارت‌ها یا بررسی بررسی عملکرد باشد.
  4. مراحلی را که کارمندان باید انجام دهند تا در کسب و کار به سمت بالا یا جانبی حرکت کنند، مشخص کنید. شامل آموزش، راهنمایی، مربیگری یا سایر ابتکارات است که به کارکنان کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز خود را برای پیشرفت توسعه دهند. فرصت‌های آموزشی و توسعه را به کارکنان علاقه‌مند ارائه دهید تا بتوانند مهارت‌های خود را در حین بررسی نقش‌های مختلف در شرکت رشد و توسعه دهند.
  5. یک شبکه تحرک استعدادها ایجاد کنید که کارکنان را با فرصت‌هایی برای حرکت و پیشرفت مرتبط می‌کند. این ممکن است شامل یک هیئت شغلی یا یک پلت فرم ارتباط داخلی باشد که در آن کارمندان می توانند موقعیت ها را مرور کنند و برای فرصت های جدید درخواست دهند.
  6. با برنامه ارتباط برقرار کنید. جلساتی را برای آموزش کارکنان در مورد سیاست‌ها، مزایا و فرصت‌های برنامه سازماندهی کنید تا بدانند چگونه کار می‌کند و چگونه می‌تواند برایشان مفید باشد. برای برقراری ارتباط به‌روزرسانی‌ها در مورد برنامه، فرصت‌های جدید و اطلاعات مرتبط، خبرنامه‌ها یا ایمیل‌های منظم ایجاد کنید. از اینترانت یا پورتال کارمند شرکت برای اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های برنامه، پرسش‌های متداول و سایر منابع استفاده کنید.
  7. پیاده سازی یک سیستم ردیابی که بخش های منابع انسانی را قادر می سازد تا اثربخشی برنامه تحرک استعدادها را ارزیابی کنند. این می تواند به شناسایی زمینه های بهبود و پیگیری پیشرفت کارمندان در حین حرکت در برنامه کمک کند.
  8. برنامه را به طور منظم نظارت و اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که نیازهای سازمان شما و کارکنان آن را برآورده می کند. به درصد موقعیت های پر شده داخلی نگاه کنید زیرا این کار تاثیر کلی برنامه های تحرک شما را تعیین می کند. به تنوع و شمول توجه کنید و در مواقع لزوم تغییراتی در برنامه ایجاد کنید تا استعدادها را شناسایی کنید یا فرصت های در دسترس کارکنان را گسترش دهید.

خوراکی های کلیدی

  • تحرک استعدادها کلید موفقیت است : تسهیل یادگیری و توسعه مستمر برای کارکنان منجر به بهبود رضایت شغلی و بهره وری می شود.
  • چابکی آینده‌نگر است : شرکت‌ها با فراهم کردن فرصت‌هایی برای گسترش مهارت‌ها و تجربیات خود در بخش‌های مختلف سازمان، نیروی کار انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کنند که برای انطباق با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار مجهزتر است.
  • حفظ عملکرد برتر : مستعدترین کارمندان به احتمال بیشتری در سازمانی باقی می مانند که در توسعه شغلی آنها سرمایه گذاری می کند.
  • افزایش تنوع : تحرک استعدادها نیروی کار متنوع را تشویق می کند که در اقتصاد جهانی ضروری است. یک تیم متنوع ایده ها، دیدگاه ها و تجربیات متفاوتی را به ارمغان می آورد و خلاقیت، نوآوری و بهره وری را بهبود می بخشد.
Monique Verduyn بیش از 20 سال نویسنده است و موضوعات عمومی تجاری و همچنین بخش های فناوری اطلاعات، خدمات مالی، کارآفرینی، تبلیغات، داروسازی و سرگرمی را پوشش می دهد. او با رهبران و متفکران شرکت های بزرگ برای بسیاری از نشریات تجاری برتر مصاحبه کرده است. او علاقه شدیدی به توسعه و اجرای استراتژی ارتباطی دارد و با چندین سازمان جهانی برای بهبود همکاری، بهره‌وری و عملکرد در دنیایی که کارکنان آن بیش از همیشه تأثیرگذار هستند، کار کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *