توضیح مدل ADDIE: همه آنچه که باید بدانید [+ الگوی رایگان]

مدل ADDIE یک ابزار طراحی آموزشی است که می تواند به متخصصان منابع انسانی و آموزش کمک کند تا برنامه های یادگیری و توسعه موثر را در سازمان خود ایجاد، سازماندهی و ساده کنند. اگرچه مدل آموزشی ADDIE در دهه 1970 توسعه یافت، اما به دلیل ساده بودن و در عین حال بسیار مؤثرترین مدل، رایج‌ترین مدل برای طراحی آموزشی است.

در این مقاله، مدل ADDIE را با جزئیات بررسی خواهیم کرد، مزایا و معایب مدل، و چند نمونه مدل ADDIE را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید از امروز استفاده کنید.

مطالب
مدل ADDIE چیست؟
هدف از مدل ADDIE
مزایا و معایب مدل ADDIE
5 فاز مدل ADDIE
نمونه های مدل ADDIE
نحوه استفاده از مدل ADDIE: بهترین شیوه ها
الگوهای رایگان مدل ADDIE
ADDIE در مقابل طراحی آموزشی سریع
سوالات متداول

مدل ADDIE چیست؟

ADDIE یک مدل توسعه یادگیری پیشرو است که برای طراحی آموزشی استفاده می شود، که فرآیند کامل طراحی، توسعه و ارائه محتوای آموزشی است. این مدل اغلب برای طراحی برنامه های آموزشی و یادگیری و توسعه در سازمان ها استفاده می شود.

ADDIE مخفف:

  • یک آنالیز
  • طراحی D
  • D توسعه دهد
  • من اجرا می کنم
  • ارزش گذاری کنید

اینها پنج مرحله از فرآیند توسعه یادگیری هستند. مدل آموزشی ADDIE یک چارچوب کارآمد و ساختار یافته را ارائه می‌کند که به شما کمک می‌کند یک محصول یادگیری مؤثر ایجاد کنید، چه از طریق یک برنامه آموزشی آنلاین یا آفلاین، یک جلسه مربیگری، یک ارائه یا یک کتابچه اطلاعاتی ارائه شود.

ADDIE به شناسایی نیازهای یادگیری به روشی ساختاریافته کمک می کند و اطمینان می دهد که تمام فعالیت های یادگیری در خدمت آن هدف هستند، که رویکردی یکپارچه برای یادگیری ارائه می دهد. همچنین اندازه گیری اثربخشی یادگیری را راهنمایی می کند زیرا رفتارهای شغلی، دانش و مهارت ها به وضوح در چارچوب تعریف شده اند.

در مدل ADDIE، هر مرحله باید به ترتیب انجام شود و قبل از حرکت به دقت در نظر گرفته شود. بازتاب و بازخورد در هر مرحله بهبود مستمر را تضمین می کند.

ADDIE ModelADDIE Model

هدف از مدل ADDIE

مدل ADDIE به عنوان یک چارچوب اساسی برای طراحی آموزشی عمل می کند و یک فرآیند سیستماتیک برای ایجاد برنامه های آموزشی موثر و کارآمد ارائه می دهد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا شرکت ها از مدل ADDIE در فرآیند طراحی آموزشی خود استفاده می کنند:

  • ایجاد یک فرآیند ساختاریافته برای طراحی آموزشی: مدل ADDIE یک چارچوب روشن و گام به گام ارائه می‌کند که طراحان آموزشی را در فرآیند ایجاد برنامه‌های آموزشی راهنمایی می‌کند و اطمینان می‌دهد که آنها تمام جنبه‌های حیاتی طراحی آموزشی را در نظر گرفته و به آنها رسیدگی می‌کنند.
  • همسو کردن فعالیت‌های آموزشی با اهداف یادگیری: با شروع یک مرحله تجزیه و تحلیل کامل از مدل ADDIE، می‌توانید تمام مواد آموزشی و فعالیت‌های آموزشی را به طور کامل با اهداف یادگیری هماهنگ کنید و احتمال دستیابی به این اهداف را افزایش دهید.
  • تسهیل تصمیم گیری مبتنی بر داده: با جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک داده ها در هر مرحله، مدل ADDIE از تصمیم گیری مبتنی بر داده پشتیبانی می کند و به طراحان آموزشی اجازه می دهد تا تنظیمات آگاهانه ای را انجام دهند که تجربه یادگیری را افزایش می دهد.
  • تسهیل ارتباط مؤثر بین ذینفعان: با ارائه یک چارچوب مشترک، مدل ADDIE ارتباط شفاف و مؤثر را بین همه ذینفعان درگیر در فرآیند طراحی آموزشی، از جمله مربیان، طراحان، و یادگیرندگان تسهیل می‌کند.
  • ارتقای بهبود مستمر: مرحله ارزیابی مدل ADDIE امکان جمع‌آوری بازخورد و داده‌ها را در مورد اثربخشی برنامه آموزشی فراهم می‌کند و فرصت‌هایی را برای بهبود مستمر فراهم می‌کند و آموزش را مرتبط و تاثیرگذار نگه می‌دارد.
  • افزایش تخصص طراحی آموزشی: فرآیند ارزیابی و بهبود مستمر به طراحان آموزشی و مربیان کمک می کند تا مهارت ها و تخصص خود را در طول زمان اصلاح کنند و منجر به محتوای آموزشی با کیفیت بالاتر و استراتژی های آموزشی مؤثرتر شود.

مزایا و معایب مدل ADDIE

اگرچه مدل ADDIE به عنوان یک مدل توسعه یادگیری پیشرو در نظر گرفته می شود، اما مزایا و معایب متعددی برای مدل ADDIE مانند همه مدل ها وجود دارد.

مزایای مدل ADDIE

  • سازگاری : مدل طراحی آموزشی ADDIE بسیار سازگار است و می تواند در صنایع، رشته ها و محیط های آموزشی استفاده شود. می توان آن را برای پروژه های در مقیاس مختلف و همچنین یادگیری فردی یا گروهی طراحی کرد.
  • سازگاری : مدل آموزشی ADDIE یک رویکرد ساختاریافته و سازگار برای طراحی آموزشی ارائه می دهد که می تواند کارایی و ثبات را در کیفیت توسعه دوره افزایش دهد.
  • فرصت های تکرار : ADDIE یک مدل تکراری است، به این معنی که امکان بازخورد و تغییرات را در هر مرحله از توسعه فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی با اهداف یادگیری مورد نظر مطابقت دارد.
  • جزء ارزیابی : یک مؤلفه ارزیابی در مدل ADDIE وجود دارد که به کسب و کارها اجازه می دهد اثربخشی محتوای آموزشی را اندازه گیری کنند. این در شناسایی زمینه های کلیدی بهبود برای تکرارهای آینده مفید است.

معایب مدل ADDIE

  • فرآیند خطی : روش ADDIE از یک فرآیند خطی پیروی می کند که ممکن است برای رفع نیازهای یادگیری پیچیده به اندازه کافی انعطاف پذیر یا خلاق نباشد.
  • منابع فشرده بودن : استفاده از مدل ADDIE برای طراحی آموزشی می تواند فرآیندی طولانی باشد که به منابع قابل توجهی نیز نیاز دارد. ممکن است برای سازمان های کوچکتر با منابع کمتر برای پیاده سازی چالش برانگیز باشد.
  • عدم تاکید بر تجربه کاربر : در حالی که سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای بر تجربه کارکنان دیجیتال از جمله در آموزش تمرکز کرده‌اند، مدل ADDIE تمرکز زیادی بر تجربه کاربر ندارد. این می‌تواند منجر به آموزش غیرمجاز و نتایج یادگیری ضعیف برای کارکنان شود.

5 فاز مدل ADDIE

بیایید نگاهی دقیق تر به 5 مرحله مدل ADDIE طراحی آموزشی بیندازیم: تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی.

تجزیه و تحلیل کنید

در مرحله تجزیه و تحلیل فرآیند ADDIE، اولین کار شناسایی مشکلی است که سعی در حل آن دارید. به عنوان مثال، شاید فروش ضعیف، فرهنگ غیر فراگیر یا فقدان مهارت برای انتقال به یک سازمان دیجیتالی تر باشد. از اینجا می‌توانید مشکل اصلی کسب‌وکار را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌توان آن را از طریق آموزش مؤثر حل کرد یا اینکه سایر مداخلات توسعه سازمانی مؤثرتر خواهند بود. طراحان آموزشی همچنین باید نیازهای ذینفعان را تعیین و مدیریت کنند.

برخی از سوالات مفید برای پرسیدن عبارتند از:

  • هدف از آموزش چیست؟
  • چرا باید این کار را انجام دهیم؟
  • تغییر مورد نظر چیست؟
  • آیا آموزش در ایجاد این تغییر موثر خواهد بود؟

در مرحله تحلیل، فرآیند تحلیل نیازهای آموزشی (TNA) به شناسایی شکاف بین مهارت‌ها، دانش و توانایی‌های واقعی و مطلوب کمک می‌کند. با این یافته ها می توانید اهداف یادگیری را تعریف کنید و آموزش را بر این اساس قرار دهید.

Training Needs AnalysisTraining Needs Analysis

در طول این مرحله، تعیین یک مخاطب هدف بسیار مهم است. شما می توانید یک یا چند “شخصیت” کارآموز ایجاد کنید که ویژگی های عمومی، دانش و تجربه مخاطبان هدف شما را نشان دهد. شناخت نیازها و انتظارات آنها شما را قادر می سازد تا به طور فعال این موارد را مدیریت کنید، آموزش خود را متناسب با مخاطبان خود تنظیم کنید و آن را قابل ربط تر کنید.

برای اطمینان از موفقیت در هنگام استفاده از مدل ADDIE، داشتن درک روشنی از مخاطبان هدف و تمرکز بر تعیین اهداف یادگیری واضح و قابل اندازه گیری ضروری است. آنچال دینگرا، مدیر مشاوره یادگیری در AIHR توضیح می دهد که این به هدایت فرآیند توسعه محتوا کمک می کند و تضمین می کند که یادگیرندگان به نتایج یادگیری مورد نظر خود دست می یابند.

بر اساس تمام اطلاعات جمع آوری شده در مرحله تجزیه و تحلیل، می توانید منابع مورد نیاز برای آموزش را نیز ترسیم کنید. این شامل تعداد ساعات آموزشی، مدت زمان، بودجه مورد نیاز، امکانات و اطلاعات اضافی است.

هنگامی که تمام این اطلاعات را جمع آوری کردید، می توانید یک برنامه آموزشی کامل ایجاد کنید که شامل چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه آموزش می شود.

طراحی

در مرحله طراحی مدل ADDIE، شما تمام اطلاعات جمع آوری شده در مرحله تجزیه و تحلیل را به یک طراحی یادگیری تبدیل می کنید.

طرح کلی ایجاد می شود که مداخله یادگیری را ساختار می دهد و اهداف یادگیری را برای هر کارگاه یا درس مشخص می کند. این شامل یک استراتژی، روش های تحویل (به عنوان مثال، آنلاین، آفلاین، ترکیبی)، درس ها، مدت زمان، ارزیابی، و بازخورد خواهد بود.

در این مرحله، شما همچنین یک روش ارزیابی مناسب را از دیدگاه طراحی یادگیری انتخاب می‌کنید. بر اساس مدل کرک پاتریک، اثربخشی را می توان در سطوح مختلف سنجید.

ADDIE Evaluation - Kirkpatrick's Training Evaluation ModelADDIE Evaluation - Kirkpatrick's Training Evaluation Model

هر آموزشی اندازه گیری در همه سطوح را توجیه نمی کند. اندازه گیری واکنش ها به تمرین ممکن است برای آموزش ساده تر کافی باشد. به عنوان یک قاعده کلی، تجزیه و تحلیل تأثیر کامل، یا محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) آموزشی، تنها در 5٪ از کل آموزش ها توجیه می شود، به ویژه برای آموزش با سرمایه گذاری بالا که یک مسئله مهم تجاری را حل می کند (فیلیپس، 2003). ).

گام بعدی ایجاد یک استوری بورد و/یا نمونه اولیه است تا بتوانید به راحتی ارزش آموزش را به خصوص با ذینفعان در میان بگذارید. مهم است که ذینفعان را در جریان اهداف یادگیری و انتخاب های طراحی یادگیری در این مرحله قرار دهید. قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، مطمئن شوید که با آنها هماهنگ هستید.

توسعه دهید

در مرحله توسعه، از استوری‌بردها و/یا نمونه‌های اولیه خود به عنوان راهنمای ایجاد دوره‌های خود استفاده خواهید کرد. شما قبلاً در مورد اهداف اصلی یادگیری تصمیم گرفته اید. اکنون زمان آن رسیده است که آموزش را زنده کنید.

نحوه ارائه آموزش را در نظر بگیرید: حضوری، آنلاین یا ترکیبی از این دو (رویکرد ترکیبی)؟ راهبردها، رسانه ها و روش های آموزشی چه خواهند بود؟ مداخلات آموزشی اغلب از روش ها و روش های متعددی برای ارائه محتوا استفاده می کنند.

پس از تصمیم گیری، می توانید به این فکر کنید که آیا می خواهید این را در خانه بسازید یا با یک ارائه دهنده خارجی. به همان اندازه مهم است که تصمیم بگیرید کجا میزبانی شود و به چه نرم افزار و ابزاری نیاز دارید (مثلاً نرم افزار کنفرانس ویدیویی مانند زوم، پلت فرم فروشنده یا LMS).

«تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است و در نتیجه ابزارهایی که برای ایجاد محتوای آموزشی استفاده می کنیم نیز دائماً در حال تغییر هستند. با این حال، با وجود این تغییرات، مدل ADDIE یک چارچوب جاودانه برای طراحی آموزشی باقی مانده است. این به این دلیل است که فرآیند ADDIE مراحل اساسی مورد نیاز برای توسعه یک برنامه یادگیری را توصیف می کند که صرف نظر از ابزار یا فناوری مورد استفاده اعمال می شود.

در حالی که ابزارها و روش‌های خاص ممکن است متفاوت باشند، مدل ADDIE ساختاری را برای طراحی، توسعه و ارائه برنامه‌های یادگیری مؤثر ارائه می‌دهد که آزمون زمان را پس داده است. جای تعجب نیست که ADDIE به استانداردی برای یادگیری تولید محتوا در سراسر جهان تبدیل شده است.
نیکولا ولیکوویچ، مشاور یادگیری در AIHR

ساختن محصول آموزشی در راستای طراحی نمایانگر بخش عمده کار در مرحله توسعه است. شما می توانید این بخش را به مربی که متخصص موضوع یا سازمان آموزشی با دانش مرتبط است برون سپاری کنید. این وظیفه طراح آموزشی است که اطمینان حاصل کند که محصول آموزشی با مشخصات طراحی و یافته های TNA مطابقت دارد.

هنگامی که دوره خود را ایجاد کردید، خطاهایی مانند گرامر و املا و سهولت پیمایش را آزمایش کنید. این یک مورد ساده برای کلیک کردن روی دوره نیست، بلکه بیشتر در مورد دقت محتوا و کاربرد ناوبری است. آیا زبان آموز شما می تواند در طول دوره به روشی که شما طراحی کرده اید پیشرفت کند؟ آیا جذاب است؟ مدت آن چگونه است؟

آزمایش‌های آزمایشی و بررسی محصول را انجام دهید که در آن افراد مختلف (از جمله شما) محصول آموزشی و مواد آموزشی را آزمایش کنند. ممکن است بخواهید از ابزارهای مبتنی بر وب مانند Survey Monkey یا Qualtrics برای ارزیابی آموزش توسط کاربران استفاده کنید.

نکته HR

«هنگام استفاده از مدل ADDIE، تعامل و مشارکت را در مواد آموزشی خود بگنجانید. این را می‌توان از طریق فعالیت‌ها، ارزیابی‌ها و شبیه‌سازی‌ها به دست آورد، که به تقویت یادگیری کمک می‌کند و تجربه یادگیری همه‌جانبه‌تری برای یادگیرندگان ایجاد می‌کند.»
Anchal Dhingra، مدیر مشاوره یادگیری در AIHR

مرحله آخر توسعه یک استراتژی ارتباطی برای تقویت اهمیت یادگیری برای مخاطبان است. چگونه می توانید آنها را تشویق کنید که وقت و توجه خود را به یادگیری اختصاص دهند؟ چگونه می توانید به آنها کمک کنید تا در حین مدیریت مسئولیت های شغلی اصلی خود، این موضوع را در اولویت قرار دهند؟ ایجاد یک استراتژی ارتباطی واضح، یادگیری را در ذهن خود قرار می دهد و به ایجاد تأثیر بیشتر کمک می کند.

هنگامی که مرحله توسعه را کامل کردید، زمان اجرای آن فرا می رسد – آموزش می تواند شروع شود!

پیاده سازی کنید

مرحله اجرا بر ارائه آموزش و مدیریت پروژه متمرکز است. این شامل برقراری ارتباط با فراگیران، تدارکات، جمع آوری داده ها، و مربیان آموزش برای اجرای جهانی برنامه یادگیری است.

ارائه آموزش عنصر کلیدی در این مرحله است. آیا راهنما یا کتابچه راهنمای اضافی وجود دارد که زبان آموزان به آن نیاز دارند؟ در مورد سؤالات متداول که ممکن است در طول مسیر به وجود بیاید چطور؟ اگر کاربران در طول آموزش با مشکلات فنی مواجه شوند، پروتکل چیست؟ این ایده معقولی است که پشتیبانی IT اضافی را در اختیار داشته باشید و به زبان آموزان اجازه دهید تا بدانند با چه کسی تماس بگیرند.

آیا نیازی به برنامه های جانبی است که علاوه بر برنامه اصلی، از زبان آموزان حمایت بیشتری کنند؟ اینها می تواند شامل مربیگری یک به یک یا گروهی یا وبینارهای هفتگی برای تعمیق یادگیری و پاسخ به هر سؤالی باشد که فراگیران ممکن است داشته باشند.

آیا نیازی به ایجاد تغییرات فیزیکی در محیط کار برای برخی فعالیت های آموزشی وجود دارد؟ به عنوان مثال، پوسترها، لوازم جانبی یا نمادهای اضافی که پیام های کلیدی آموخته شده را تقویت می کنند.

اکنون زمان آن است که دوره یا آموزش خود را با فراگیران خود به اشتراک بگذارید. در بیشتر موارد، دوره‌ها در یک LMS بارگذاری می‌شوند، با گزینه‌های تحویل از پیش تعیین‌شده شامل افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، نرخ‌های قبولی، و جمع‌آوری بازخورد، و همچنین تحویل، پیگیری و گزارش‌دهی. اما این بستگی به تصمیم شما در مرحله طراحی دارد.

به این فکر کنید که چگونه می توانید در مورد برنامه یادگیری جدید سر و صدایی ایجاد کنید و رفتارهای مورد نظر را در کانون توجه قرار دهید. مطمئن شوید که به فراگیران اطلاع رسانی کافی در مورد تاریخ شروع و اتمام برنامه داده اید.

در حالی که ارزیابی مرحله بعدی و آخرین مدل ADDIE است، شما می توانید از قبل شروع به جمع آوری داده های خود در مرحله پیاده سازی فرآیند طراحی آموزشی کنید.

بسته به انتخاب های انجام شده در مرحله تجزیه و تحلیل، می توانید از روش های مختلفی برای ارزیابی آموزشی استفاده کنید. اینها می تواند شامل فرم های ارزیابی آموزشی و ارزیابی های قبل و بعد از آموزش، به طور بالقوه با گروه کنترل باشد. ابزارهای رایج مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، ارزیابی دانش، ارزیابی کار، بازخورد 360 درجه و داده های خروجی کار. برخی از این فعالیت ها در مرحله بعدی یعنی ارزیابی قرار می گیرند.

ارزیابی

ارزیابی بخشی جدایی ناپذیر از هر مرحله از مدل یادگیری ADDIE است، اما مرحله خاص خود را نیز دارد. به محض ارائه اولین دوره یا کارگاه آموزشی خود، بازخورد فوری (و مستمر) می خواهید تا بتوانید پیشرفت ها را اجرا کنید.

ارزیابی در مراحل طراحی، توسعه و تحویل و ارزیابی مستمر همه عناصر برنامه بسیار مهم است. بعد از اینکه آموزش شما برای اولین بار ارائه شد، احتمالاً بازخورد و سؤالاتی وجود دارد که قبلاً مشاهده نشده است. پرداختن سریع به این موارد بلافاصله آموزش را بهبود می بخشد.

در مرحله ارزیابی، می توانید برنامه یادگیری را با استفاده از پس ارزیابی ها، مشاهدات یا داده های بهره وری به طور رسمی ارزیابی کنید. همه این منابع آنچه را که مردم آموخته اند، نحوه به کارگیری آن و نتایج به دست آمده را برجسته می کنند.

تیم طراحی آموزشی باید آنچه را که خوب پیش رفت، آنچه را که می توان بهبود بخشید، ارزیابی کند و به عنوان یک تیم یاد بگیرد. فهرستی از بهبودهایی که برنامه آموزشی به آن نیاز دارد تهیه کنید و آنها را قبل از آموزش بعدی اجرا کنید. اگر قرار است برنامه در قفسه باقی بماند، همچنان می‌توانید این پیشرفت‌ها را ثبت کنید تا وقتی از همان برنامه (یا مشابه) در آینده استفاده می‌شود، این یادگیری‌ها از بین نرود.

با استفاده از ارزیابی رسمی خود، تصمیم بگیرید که آموزش اولیه شما تا چه حد به اهداف و اهداف مرحله تجزیه و تحلیل رسیده است. این نتایج را به ذینفعان خود بازگردانید و در مورد رضایت آنها از برنامه آموزشی جویا شوید، زیرا این کار ورودی عالی برای برنامه های آینده ارائه می دهد.

در زیر خلاصه ای از 5 مرحله مدل ADDIE برای طراحی آموزشی آورده شده است:

فاز فعالیت های کلیدی
1. تحلیل کنید
شناسایی مشکل
تحلیل نیازهای آموزشی
هدف یادگیری سطح بالا را شناسایی کنید
مخاطب هدف را تعیین کنید
نیازهای ذینفعان را شناسایی کنید
نقشه منابع مورد نیاز
2. طراحی یک طرح کلی مداخله یادگیری ایجاد کنید
نقشه برداری سطح بالا از مداخله یادگیری
نقشه برداری از روش های ارزیابی
توسعه یک استراتژی ارتباطی
همسویی با ذینفعان
3. توسعه دهید روش تحویل را تعیین کنید
تولید محصول آموزشی
استراتژی ها، رسانه ها و روش های آموزشی را تعیین کنید
ارزیابی کیفیت
توسعه و ارزیابی ارزیابی ها و ابزار
استقرار فناوری یادگیری
توسعه یک استراتژی ارتباطی
4. اجرا کنید شرکت در برنامه های جانبی
ارائه و مشارکت آموزش
تغییرات در محیط فیزیکی
اجرای طرح ارتباطی
اجرای ارزیابی رسمی
5. ارزیابی کنید بخشی جدایی ناپذیر از هر مرحله
ارزیابی
یادگیری مستمر
نکات بهبود را پیشنهاد کنید
ارزیابی پرونده تجاری

نمونه های مدل ADDIE

آموزش نمایندگان فروش

تمرکز این طرح آموزشی نمونه برای نمایندگان فروش بر بهبود مهارت های فروش مانند ایجاد ارتباط، جستجو، ارائه و مذاکره است. برای تقویت این مهارت‌ها از روش‌های آموزشی مانند ایفای نقش استفاده می‌شود، در حالی که از کمک‌های بصری مانند اینفوگرافیک برای درگیر نگه داشتن کارآموزان استفاده می‌شود.

مرحله تحلیل شناسایی نیاز به آموزش به طور خاص برای نمایندگان فروش (بر اساس تعداد پایین فروش یا سایر مسائل پیش آمده)
تعیین اهداف یادگیری برای آموزش، مانند بهبود مهارت های ارتباطی، مذاکره، هوش هیجانی یا دانش محصول شناسایی مخاطبان هدف آموزش به عنوان کارکنان فروش.
منابع فروش موجود را ارزیابی کنید و هرگونه شکاف در دانش یا مهارت را شناسایی کنید
فاز طراحی یک برنامه آموزشی که روش ها و مواد آموزشی مورد استفاده برای رسیدگی به اهداف یادگیری را مشخص می کند
محتوای آموزشی مانند کتابچه های آموزشی، ارائه ها و سایر مواد آموزشی را برای حمایت از اهداف آموزشی ایجاد کنید.
روش های ارزیابی را تعریف کنید و هر گونه ابزار ارزیابی لازم را برای سنجش موفقیت برنامه آموزشی ایجاد کنید
برنامه آموزشی و تدارکات شامل تعداد جلسات و مدت آنها و زمان هر جلسه را تنظیم کنید.
مرحله توسعه هر گونه تصویری، فیلم یا مطالب چند رسانه ای لازم را برای محتوای آموزشی ایجاد کنید
تمرینات ایفای نقش و سایر عناصر تعاملی را برای استفاده در برنامه آموزشی توسعه دهید
محتوای آموزشی را بر اساس بازخوردهای ذینفعان بررسی و اصلاح کنید
یک آزمایش آزمایشی از محتوای آموزشی انجام دهید و هر گونه اصلاحات لازم را انجام دهید
مرحله اجرا ارائه جلسات آموزشی به نمایندگان فروش
در طول آموزش فروش، هرگونه حمایت یا بازخورد لازم را به فراگیران ارائه دهید
پیشرفت فراگیران را زیر نظر داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکلی را بررسی کنید
مرحله ارزیابی از نمایندگان فروش درباره اثربخشی آموزش بازخورد جمع آوری کنید
نتایج ارزیابی را برای شناسایی هر گونه شکاف در دانش یا مهارت تجزیه و تحلیل کنید
تعداد فروش تکرارها را قبل و بعد از آموزش مقایسه کنید تا اثربخشی تمرین را ارزیابی کنید
بر اساس نتایج ارزیابی، هر گونه اصلاح لازم را در آموزش انجام دهید

آموزش سخنرانی و سخنرانی عمومی

این نمونه طرح آموزشی کارمندان بر بهبود مهارت‌های گفتاری عمومی از جمله، ارتباط، وضوح، ارتباط با مخاطب، پخش صدا، لحن صدا، ایجاد کارت‌های یادداشت، طراحی ارائه نمایش اسلایدی جذاب و زبان بدن تمرکز دارد.

کارآموزان این مهارت ها را از طریق روش های آموزشی مانند جلسات تمرین حضوری ایجاد خواهند کرد. آنها همچنین دستورالعمل های تئوری را دریافت خواهند کرد تا دانشی در مورد آنچه که یک ارائه عالی ایجاد می کند به دست آورند.

مرحله تحلیل شناسایی نیاز به آموزش به طور خاص برای هرکسی که در حین پیشرفت در حرفه خود نیاز به ارائه به گروه های بزرگ دارد، یا هرکسی که در گذشته برای ارائه سخنرانی های جذاب یا مبارزه با اعصاب تلاش کرده است (مدیران می توانند در مورد تیم های خود مشاوره دهند)
اهداف یادگیری را برای آموزش تعیین کنید، مانند بهبود مهارت های ارتباطی، زبان بدن، فرافکنی صدا و ارتباط با هر مخاطب.
مخاطب هدف آموزش را به عنوان هر کسی که نیاز دارد به طور منظم برای مخاطبان بزرگ ارائه دهد، شناسایی کنید. منابع سخنرانی عمومی موجود را ارزیابی کنید و هرگونه شکاف در دانش یا مهارت را شناسایی کنید
فاز طراحی یک برنامه آموزشی که روش ها و مواد آموزشی مورد استفاده برای رسیدگی به اهداف یادگیری را مشخص می کند
محتوای آموزشی مانند کتابچه های آموزشی، ارائه ها و سایر مواد آموزشی را برای حمایت از اهداف آموزشی ایجاد کنید.
روش های ارزیابی را تعریف کنید و هر گونه ابزار ارزیابی لازم را برای سنجش موفقیت برنامه آموزشی ایجاد کنید
برنامه آموزشی و تدارکات شامل تعداد جلسات و مدت آنها و زمان هر جلسه را تنظیم کنید.
مرحله توسعه هر گونه تصویری، فیلم یا مطالب چند رسانه ای لازم را برای محتوای آموزشی ایجاد کنید
تمرینات حضوری و سایر عناصر تعاملی را برای استفاده در برنامه آموزشی ایجاد کنید
محتوای آموزشی را بر اساس بازخوردهای ذینفعان بررسی و اصلاح کنید
یک آزمایش آزمایشی از محتوای آموزشی انجام دهید و هر گونه اصلاحات لازم را انجام دهید
مرحله اجرا جلسات آموزشی را به کارکنان ارائه دهید
در طول آموزش سخنرانی عمومی، هر گونه حمایت یا بازخورد لازم را به فراگیران ارائه دهید
پیشرفت فراگیران را زیر نظر داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکلی را بررسی کنید
مرحله ارزیابی از کارکنان در مورد اثربخشی آموزش بازخورد جمع آوری کنید
نتایج ارزیابی را برای شناسایی هر گونه شکاف در دانش یا مهارت تجزیه و تحلیل کنید
اعتماد کارکنان را در هنگام ارائه قبل و بعد از آموزش مقایسه کنید تا اثربخشی آن را ارزیابی کنید
هر گونه اصلاحات لازم را بر اساس نتایج ارزیابی در آموزش انجام دهید

نحوه استفاده از مدل ADDIE: بهترین شیوه ها

برای استفاده مؤثر از مدل ADDIE در طراحی آموزشی، در اینجا خلاصه‌ای از بهترین روش‌ها وجود دارد که باید دنبال شوند:

  1. قبل از طراحی به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید: برای درک نیازهای یادگیرندگان، مشکلات خاصی که باید مورد توجه قرار گیرند و محیط یادگیری، با یک تحلیل عمیق شروع کنید. این پایه تضمین می کند که آموزش هدفمند و مرتبط است.
  2. اهداف واضح و قابل اندازه گیری را تعیین کنید: اهداف یادگیری واضح و قابل اندازه گیری را که با نیازهای شناسایی شده همسو باشد، تعیین کنید. این وضوح روند توسعه را هدایت می کند و به ارزیابی اثربخشی آموزش کمک می کند.
  3. از یک الگوی مدل ADDIE برای پیگیری کار و پیشرفت استفاده کنید: پیاده‌سازی یک الگوی مدل ADDIE می‌تواند مدیریت پروژه را با تقسیم واضح وظایف بین اعضای تیم و ردیابی پیشرفت در هر مرحله به طور قابل توجهی بهبود بخشد. این رویکرد باعث ارتقای ارتباطات شفاف، تکمیل به موقع و شناسایی زودهنگام مسائل و ایجاد یک گردش کار پروژه منسجم و کارآمد می شود. می توانید الگوی مدل ADDIE رایگان خود را در زیر دانلود کنید.
  4. راه‌حل‌های طراحی آموزشی انعطاف‌پذیر و خلاقانه را بگنجانید: با حفظ ساختار، خلاقیت و انعطاف‌پذیری را در طراحی آموزشی خود وارد کنید تا سبک‌های یادگیری متنوع و نیازهای یادگیری پیچیده را برآورده کنید. این رویکرد می‌تواند تعامل را افزایش دهد و چالش‌های آموزشی مختلف را در خود جای دهد.
  5. از ماهیت تکرار شونده مدل ADDIE استفاده کنید: در هر مرحله به دنبال بازخورد باشید و تنظیمات آگاهانه را انجام دهید. این فرآیند تکراری امکان اصلاح و بهبود مستمر برنامه آموزشی را فراهم می کند.
  6. استفاده از فناوری به طور مناسب: تصمیمات آگاهانه در مورد استفاده از فناوری بگیرید، ابزارهایی را انتخاب کنید که یادگیری را بدون تحت تأثیر قرار دادن یا حذف شرکت کنندگان افزایش می دهند. برای یافتن راه حل های نوآورانه که با اهداف آموزشی شما همسو هستند، از روندهای فناوری آموزشی به روز باشید.
  7. یک برنامه اجرایی قوی ایجاد کنید: با تهیه یک طرح پیاده سازی دقیق که تمام جنبه های لجستیکی، از جمله راه اندازی فناوری، آموزش تسهیل کننده و مکانیسم های حمایت از یادگیرنده را پوشش می دهد، از اجرای روان اطمینان حاصل کنید.
  8. انجام ارزیابی‌های جامع: فراتر از اندازه‌گیری نتایج یادگیری، تأثیر آموزش بر عملکرد شغلی و اهداف سازمانی را ارزیابی کنید. از این بینش ها برای اطلاع رسانی ابتکارات آموزشی آینده و کمک به فرهنگ یادگیری و توسعه مستمر استفاده کنید.

الگوهای رایگان مدل ADDIE

از یک الگو برای ساده کردن تخصیص کار و نظارت بر پیشرفت در مراحل ADDIE استفاده کنید. اتخاذ این رویکرد ساختاریافته به شما این امکان را می دهد که به طور سیستماتیک به تمام جنبه های فرآیند طراحی آموزشی بپردازید، سررسیدها را برآورده کنید، و هر گونه مشکل بالقوه را شناسایی و حل کنید.

یک الگو همچنین می‌تواند ارتباطات و همکاری درون تیم را تسهیل کند و یک نقطه مرجع مشترک برای وضعیت پروژه و مراحل بعدی فراهم کند.

قالب مدل ADDIE – Excel

با استفاده از این قالب اکسل، می توانید به راحتی مراحل مختلف فرآیند مدل ADDIE را به وظایف تقسیم کنید و پیشرفت خود را در پروژه پیگیری کنید.

ADDIE model template in Excel.ADDIE model template in Excel.

الگوی ADDIE MODEL را دانلود کنید

قالب مدل ADDIE: پاورپوینت

این الگوی رایگان پاورپوینت مدل ADDIE به شما امکان می دهد پیشرفت پروژه خود را با سازمان گسترده تر به روشی آسان به اشتراک بگذارید.

ADDIE model template in Powerpoint.ADDIE model template in Powerpoint.

الگوی پاورپوینت را دریافت کنید

ADDIE در مقابل طراحی آموزشی سریع

بزرگترین ایراد گذر از فرآیند مدل ADDIE سرعت آن یا بهتر است بگوییم فقدان آن است. خروجی مرحله قبل به عنوان ورودی مرحله بعد عمل می کند. این شبیه به روش سنتی “آبشار” است. این رویکرد زمان زیادی طول می کشد و در طی آن نیازهای یادگیری و محتوا ممکن است تغییر کند. این می تواند منجر به عدم تناسب بین محصول نهایی و دلیل شروع فرآیند در وهله اول شود. طراحی آموزشی سریع یک راه حل بالقوه ارائه می دهد.

ADDIE Model as a Linear Waterfall ProcessADDIE Model as a Linear Waterfall Process
(براساس مویجمن و همکاران، 2018)

طراحی آموزشی سریع یک رویکرد چابک تر برای طراحی آموزشی است. این مبتنی بر تکنیک های توسعه سریع است که از توسعه نرم افزار سرچشمه می گیرد و در طراحی آموزشی به کار می رود. این یک روند مداوم است، با جنبه های جدید اضافه شده و ارزیابی تا زمانی که برنامه کامل شود.

هدف این است که یک اثبات مفهوم (POC) ایجاد شود و یادگیرندگان و/یا ذینفعان به طور مداوم با آن تعامل داشته باشند و بازخورد ارائه کنند. این بازخورد سپس در POC بعدی گنجانده می شود تا زمانی که محصول به پایان برسد. طراحی آموزشی سریع شامل پنج مرحله است:

  1. تعریف – تعریف اولیه از اهداف و الزامات یادگیری
  2. نمونه سازی – نمونه سازی سریع یک اثبات مفهوم
  3. ارزیابی – ارزیابی نمونه اولیه با ذینفعان و به دنبال آن بهبودهای مکرر و تنظیم اهداف و الزامات بر اساس POC
  4. پیاده سازی – اجرای اهداف و الزامات تنظیم شده در نسخه ارتقا یافته POC
  5. تکرار – مراحل 2-4 تکرار می شود تا زمانی که اهداف یادگیری محقق شود

این یک رویکرد تکراری است که بر اساس اصول ساخت – اندازه گیری – یادگیری، همانطور که معمولا در روش ناب انجام می شود، ساخته شده است.

شکل زیر این فرآیند تکراری را نشان می دهد. نمونه های اولیه با سرعتی سریع توسعه می یابند و به طور مداوم با برنامه ریزی پروژه و اهداف پروژه هماهنگ می شوند. تکرارهای متعدد در یک فاز خاص غیر معمول نیست. به عنوان مثال، اگر طرح کلی با نیازهای کاربر مطابقت نداشته باشد، باید طرح کلی را (شاید چندین بار) قبل از رفتن به نمونه اولیه طراحی تکرار کنید.

نمونه ای از این یکی از پروژه های ارتقای مهارت منابع انسانی است که توسط AIHR اجرا می شود. این آموزش یک رویکرد ترکیبی دارد – عمدتاً یادگیری آنلاین همراه با جلسات ماهانه بر اساس نیازهای یادگیرندگان. این جلسات با هدف ایجاد انگیزه در فراگیران برای تکمیل آموزش الکترونیکی و همچنین ارائه تکالیف و چالش هایی برای حل آنها انجام می شود. اینها همیشه به مسائل سازمانی مربوط می شوند و در طول زمان بر اساس نیازهای فعلی تغییر می کنند. این برنامه‌ای را ایجاد می‌کند که در آن کارمندان مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند و در عین حال در حل مسائل سازمانی در این کارگاه‌های آفلاین مشارکت می‌کنند، که به آنها کمک می‌کند تا آنچه را که آموخته‌اند به کار ببرند و در نهایت، تأثیر تجاری ایجاد کنند.

Rapid Instructional DesignRapid Instructional Design
(بر اساس مویجمن و همکاران، 2018)

قبل از رفتن

زمانی که مدل ADDIE به درستی اعمال شود، می‌تواند در ابتکارات یادگیری و توسعه در صنایع و رشته‌ها برای بهبود یادگیری فردی و گروهی و دستیابی به اهداف یادگیری استفاده شود. رویکرد تکراری آن امکان بازخورد حیاتی را در هر مرحله از توسعه فراهم می‌کند که تضمین می‌کند محصول نهایی اهداف آموزشی اصلی شما را برآورده می‌کند و در عین حال به شما کمک می‌کند تا زمینه‌های کلیدی را برای بهبود در آینده شناسایی کنید.

سوالات متداول

مدل ADDIE چیست؟

مدل ADDIE یک مدل توسعه یادگیری پیشرو است که برای طراحی، توسعه و ارائه محتوای آموزشی استفاده می شود. این یک رویکرد ساختاریافته و یکپارچه برای یادگیری ارائه می دهد و سازمان ها اغلب از آن برای طراحی برنامه های آموزشی کارکنان استفاده می کنند.

مدل ADDIE برای چه مواردی استفاده می شود؟

مدل ADDIE به عنوان یک چارچوب سیستماتیک برای طراحی آموزشی استفاده می‌شود که فرآیند ایجاد برنامه‌های یادگیری و توسعه مؤثر را هدایت می‌کند. این شامل پنج مرحله تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، پیاده سازی و ارزیابی است تا اطمینان حاصل شود که محتوای آموزشی با نیازهای یادگیرنده هماهنگ است و به نتایج یادگیری مطلوب می رسد.

5 مرحله مدل ADDIE چیست؟

تجزیه و تحلیل – مشکلی را که می خواهید در سازمان ها حل کنید، به عنوان مثال عملکرد پایین فروش، شناسایی کنید.
طراحی – با یک طرح کلی، هدف خود را به یک طرح یادگیری تبدیل کنید.
توسعه – تعیین روش تحویل و راهبردهای آموزشی، توسعه محصول یادگیری و ارزیابی کیفیت محصول.
پیاده سازی – ارائه آموزش.
ارزیابی – جمع‌آوری بازخورد، ارزیابی رسمی آموزش و اجرای بهبودها.

چرا معمولاً از مدل ADDIE استفاده می شود؟

مدل توسعه یادگیری ADDIE معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بسیار سازگار است و برای صنایع، رشته ها و محیط های یادگیری مختلف و همچنین برای پروژه های در مقیاس مختلف مناسب است.

رویکرد ساختارمند آن می تواند کارایی و ثبات در کیفیت توسعه دوره را افزایش دهد. به علاوه، ADDIE یک مدل تکراری است که امکان بازخورد، ارزیابی و تغییرات را در هر مرحله فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اهداف یادگیری برآورده می‌شوند.

چه کسی مدل ADDIE را ایجاد کرد؟

مدل ADDIE توسط مرکز فناوری آموزشی در دانشگاه ایالتی فلوریدا برای ارتش ایالات متحده در دهه 1970 توسعه یافت. هدف آنها استانداردسازی فرآیند ایجاد مواد آموزشی و برنامه های آموزشی برای پرسنل نظامی و ایجاد یک رویکرد سیستماتیک و مؤثر برای آموزش و آموزش در ارتش بود.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *