داشبورد مدیریت استعداد چیست؟ 5 مولفه حیاتی

به عنوان یک متخصص منابع انسانی، داشبورد مدیریت استعداد (TMD) می تواند ابزار مهمی برای درک نیروی کار شما و برنامه ریزی برای آینده باشد. این می تواند با نیروی کار در حال تغییر امروز کاملاً یک چالش باشد. وقت آن است که نگاهی دقیق تر به داشبورد مدیریت استعداد داشته باشیم: توابع، مثال ها، و نحوه انجام.

داشبورد مدیریت استعداد چیست؟

داشبورد مدیریت استعداد یک ابزار گزارش‌دهی نیروی کار قابل تنظیم است که به استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام‌کننده کمک می‌کند تا انتخاب و درمان مؤثری از استعدادها ایجاد کنند.

داشبورد مدیریت استعداد بر پنج رکن متکی است: استخدام، مدیریت عملکرد، برنامه ریزی جانشین پروری، یادگیری و توسعه و مدیریت پاداش. روی هم رفته، این ستون ها چرخه حیات استعدادها را تشکیل می دهند.

بر اساس اطلاعات هر یک از این ستون‌ها، متخصصان منابع انسانی یک مرور کلی از استعداد خود دریافت می‌کنند. این آنها را قادر می سازد تا با استعدادهای خود ارتباط برقرار کرده و آنها را پرورش دهند تا برای آینده برنامه ریزی کنند.

5 کارکرد داشبورد مدیریت استعداد

اگرچه این به هیچ وجه یک لیست جامع نیست، یک داشبورد مدیریت استعداد معمولی عملکردهای زیر را دارد:

1. گزارش . داشبورد مدیریت استعداد در وهله اول یک نمای کلی از خط لوله استعداد ارائه می دهد، که با استخدام شروع می شود و با خروج پایان می یابد.

2. مدیریت عملکرد . اندازه‌گیری عملکرد کارکنان نه تنها برای استفاده حداکثری از مهارت‌ها و شایستگی‌های کارکنان مفید است، بلکه به عنوان مبنایی برای یافتن و انتخاب استعدادهای جدید نیز مفید است.

3. با استعداد درگیر شوید . داشبورد مدیریت استعداد، تمام داده ها و اطلاعاتی را که برای شروع بحث با کارمندان خود در مورد رشد شغلی، فرصت های توسعه و نیازهای آموزشی نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد. یک مثال شبکه جعبه استعداد 9 است که پتانسیل و عملکرد را ارزیابی می کند.

در این شبکه، بررسی‌های عملکرد را در محور Y مشاهده می‌کنید که از «فراتر از انتظارات» تا «زیر انتظارات» متغیر است. در محور X، پتانسیل رشد را می بینید که از «ظرفیت محدود» تا «با انگیزه، تمایل و ظرفیت رشد» متغیر است. این شبکه به ارزیابی کیفیت نیروی کار کمک می کند و در زمینه های دیگر مانند یادگیری و توسعه نیز مفید است.

4. یادگیری و توسعه . بسته به موقعیت فردی در شبکه پتانسیل و عملکرد، فرصت های یادگیری و توسعه متفاوتی می تواند ارائه شود. افرادی که انگیزه دارند و ظرفیت رشد دارند، می توانند در مسیری سریع به سمت های مدیریتی قرار بگیرند. اینها افرادی هستند که می خواهید به آموزش مدیریت بفرستید. این برای افرادی که عملکرد خوبی دارند اما پتانسیل رشد زیادی ندارند صادق نیست. آنها بهتر است روی آموزش در حین کار تمرکز کنند که به آنها کمک می کند تا کار فعلی خود را به خوبی انجام دهند.

5. خط لوله استعدادها . از آنجایی که بازیکنان ستاره خود و پتانسیل آنها را می شناسید، می توانید خط لوله استعدادها ایجاد کنید. به عنوان یک راهنما، شما می خواهید یک طرح جایگزین برای 0.5 درصد از عملکردهای سازمان خود داشته باشید. در صورتی که کسی ترک کند، شما باید چندین نفر را در صف داشته باشید که قادر و مایل به انجام کار جدید هستند. داشبورد مدیریت استعداد به ارائه اطلاعاتی که برای برنامه ریزی جانشینی خود نیاز دارید کمک می کند.

در پایان، یک TMD یک نمای کلی از سرمایه انسانی کلیدی سازمان ارائه می‌کند و منابع انسانی را قادر می‌سازد تا استقرار خود را از طریق شیوه‌های مدیریت استعداد بهینه کند.

AIHR-5-Functions-Talent-Management-Dashboard-smallAIHR-5-Functions-Talent-Management-Dashboard-small

نمونه های داشبورد مدیریت استعداد

حالا این چه شکلی است؟ در زیر چند نمونه داشبورد مدیریت استعداد پیدا خواهید کرد، اما از آنجایی که آنها قابل تنظیم هستند، گزینه ها بی پایان هستند (البته همه داده ها ساختگی هستند).

What is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-ToWhat is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-To
What is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-ToWhat is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-To
What is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-ToWhat is a Talent Management Dashboard? Functions, Examples and a How-To

چگونه یک داشبورد مدیریت استعداد ایجاد کنیم

بسیار خوب، پس چگونه می توانید یک TMD راه اندازی کنید؟ اول از همه، باید تصمیم بگیرید که از کدام معیارهای مدیریت استعداد می خواهید استفاده کنید. فهرست معیارهای بالقوه بی پایان است، اما وقتی نوبت به 5 رکن می رسد، داشبورد مدیریت استعداد بر آن تکیه می کند، می توانید به موارد زیر به عنوان مثال فکر کنید:

  • سطح تحصیلات
  • نوع عملکرد
  • FTE (معادل تمام وقت)
  • گردش مالی
  • استخدام های جدید
  • میزان غیبت
  • هزینه غیبت
  • هزینه آموزش
  • رتبه بندی عملکرد
  • رتبه بندی های بالقوه

باز هم، این به هیچ وجه یک لیست جامع نیست. معیارهای مدیریت استعدادی که انتخاب می‌کنید در TMD شما نمایش داده می‌شوند و به این ترتیب یک رابط کاربری خوانا و بی‌درنگ در اختیار شما قرار می‌دهند که نمایشی گرافیکی از وضعیت فعلی و روندهای تاریخی شاخص‌های KPI سازمانتان را به شما نشان می‌دهد.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *