راهنمای کامل نقش متخصص منابع انسانی

شرکت هایی که در صنایع مختلف فعالیت می کنند یا به سرعت در حال رشد هستند، اغلب باید انواع مختلفی از متخصصان منابع انسانی را برای کمک به مدیریت افراد در سازمان وارد کنند. یکی از این نقش ها، سمت متخصص منابع انسانی است.

این مقاله مهارت های مورد نیاز برای یک متخصص منابع انسانی، انتظارات حقوق و دستمزد و اینکه چگونه می توانید یک متخصص شوید را مورد بحث قرار خواهیم داد.

مطالب
کارشناس منابع انسانی چیست؟ 
یک متخصص منابع انسانی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟
شرح وظایف کارشناس منابع انسانی
یک متخصص منابع انسانی به چه مدارکی نیاز دارد؟
حقوق متخصص منابع انسانی
چگونه یک متخصص منابع انسانی شویم
نیروی انسانی عمومی در مقابل متخصص

کارشناس منابع انسانی چیست؟

متخصصان منابع انسانی وظایف خاصی مانند استخدام، آموزش و توسعه، پاداش و مزایا، پاداش ها و روابط کارکنان را انجام می دهند. عملکرد روزانه آنها همچنین شامل انجام سایر وظایف منابع انسانی است، اما آنها در درجه اول بر حوزه تخصصی خود تمرکز می کنند.

معمولاً این نقش در سطح ورودی است که بیشتر در سازمان های بزرگ و شرکت های مشاوره رایج است. شرکت‌هایی که متخصصان منابع انسانی را استخدام می‌کنند معمولاً چندین متخصص منابع انسانی با حوزه‌های تخصصی خود دارند.

به طور کلی، یک متخصص منابع انسانی مسئول کار در جهت موفقیت بلندمدت یک شرکت است. به عنوان مثال، با اطمینان از استخدام و حفظ افراد مناسب. این همچنین می‌تواند شامل همکاری با مدیران استخدام برای ایجاد معیارهای متقاضی، انجام پذیرش، کمک به حل مسائل کارگری، و تهیه مواد آموزشی باشد.

یک متخصص منابع انسانی به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

مهارت هایی که یک متخصص منابع انسانی به آن نیاز دارد با توجه به حوزه ای که در آن تخصص دارد متفاوت است. وظایف روزانه نیز ممکن است به دلیل این حوزه های تخصصی متفاوت باشد. با این حال، در اینجا چند مهارت کلی وجود دارد که آنها باید بتوانند در نقش منابع انسانی خود نشان دهند، از جمله:

  • روابط کارمندان: یک متخصص منابع انسانی باید با موفقیت به نگرانی های کارکنان رسیدگی کند تا یک محیط کاری جذاب ایجاد کند.
  • مدیریت عملکرد: متخصصان منابع انسانی باید مهارت های گوش دادن، همدلی و هوش هیجانی خوبی داشته باشند تا عملکرد افراد را به طور موثر مدیریت کنند. مدیریت عملکرد شامل تعیین انتظارات، نظارت و کمک به آنها برای بهبود عملکرد خود برای کمک به دستیابی به اهداف شرکت است.
  • جزئیات گرا: توجه به جزئیات ضروری است زیرا بسیاری از مسئولیت های منابع انسانی دارای جزئیات هستند، مانند تجزیه و تحلیل صلاحیت های هر نامزد و نتایج مصاحبه شغلی برای تعیین بهترین فرد برای این موقعیت.
  • اخلاق بالا: وظایف منابع انسانی دسترسی به اطلاعات کارکنان مانند شرایط قرارداد و حقوق است. بنابراین، هنگام کار با اطلاعات شخصی کارکنان، رفتار اخلاقی و مسئولانه ضروری است.
  • مهارت های مدیریت تعارض: متخصصان منابع انسانی باید مذاکره و میانجیگری خوب را نشان دهند زیرا ممکن است وظیفه حل و فصل اختلافات بین مدیران و کارکنان را بر عهده داشته باشند.
  • مهارت های بین فردی: منابع انسانی یک موقعیت روبه رو کارمند است و باید روزانه با کارمندان در تمام سطوح تعامل داشته باشد. متخصصان منابع انسانی باید روابط کاری خوبی با کارکنان در کسب و کار ایجاد کنند.
  • توانایی تصمیم گیری: منابع انسانی باید روزانه تصمیم گیری کند – از انتخاب نامزدهای استخدام گرفته تا ارزیابی نیازهای آموزشی و بهبود سیاست های شرکت. این امر مستلزم آن است که متخصصان منابع انسانی بر اساس داده ها و معیارها تصمیم بگیرند.

شرح وظایف کارشناس منابع انسانی

برخی از نقش ها و مسئولیت های معمولی HR که می توانید در شرح شغل متخصص منابع انسانی انتظار داشته باشید عبارتند از:

نقش های متخصص منابع انسانی

1. استخدام و استخدام

متخصصان استخدام به مدیران استخدام و مدیران استخدام در انجام فعالیت‌های استخدامی، از آگهی‌های استخدامی شرکت‌ها تا ایجاد پیشنهادهای شغلی، کمک می‌کنند.

2. آموزش و توسعه

متخصصان آموزش و توسعه برنامه های آموزشی و توسعه کارکنان را توسعه و اجرا می کنند. وظایف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سازماندهی و انجام پذیرش برای افراد جدید
  • کارکنانی را که ممکن است نیاز به آموزش داشته باشند شناسایی کنید
  • تعیین کنید که کدام آموزش لازم است
  • تسهیل آموزش و آموزش برای کارکنان فعلی
  • طراحی مواد آموزشی و غیره، برای آموزش

3. تجزیه و تحلیل شغل

متخصصان منابع انسانی مسئولیت ها و الزامات شغلی را در این نقش تعیین و ثبت می کنند. وظایف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تعیین و ایجاد اسناد مربوط به وظایف شغلی
  • تهیه مواد آموزشی برای ارائه ها و کارگاه ها
  • در تعیین بسته های جبرانی منصفانه و رقابتی کمک کنید

4. روابط کارکنان

متخصصان روابط کارکنان بین کارکنان و مدیران ارتباط برقرار می کنند. وظایف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشارکت در حل و فصل اختلافات کارگری
  • کمک به مذاکره با اتحادیه ها و گروه های کارگری در مورد قراردادها یا شکایات
  • برنامه های بهداشت و ایمنی کارکنان را مستقیماً هدایت کنید.

5. غرامت و مزایا

متخصصان حقوق و مزایا حقوق و مزایای کارکنان را مدیریت می کنند. وظایف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدیریت سوابق جبران خسارت
  • محک زدن جبران خسارت
  • بررسی عملکرد سالانه

مسئولیت های متخصص منابع انسانی

برخی از مسئولیت ها عبارتند از:

  • استخدام: آگهی های فرصت های شغلی، نمایش رزومه، انجام مصاحبه ها و ارزیابی های قبل از استخدام، و بررسی سوابق.
  • Onboarding: خط‌مشی‌ها و کتابچه‌هایی بنویسید که عملیات شرکت را توضیح دهد. کیت های سوارکاری را برای استخدام های جدید آماده کنید. جهت گیری روز اول شرکت را برای کارکنان جدید انجام دهید.
  • غرامت و مزایا: یک بسته غرامت و مزایا منصفانه و رقابتی ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که شیوه های جبران خسارت با قوانین و مقررات جاری مطابقت دارد. برای تعیین حقوق، عناوین شغلی و وظایف را تجزیه و تحلیل کنید. برنامه های سود را ارزیابی و مدیریت کنید و بر هزینه های مزایا نظارت کنید.
  • تهیه پیش نویس سیاست های منابع انسانی: سیاست های صنایع دستی مانند کد لباس، تجهیزات و ضد آزار و اذیت.
  • به روز رسانی سوابق کارمندان: سوابق کارمندان را به روز نگه دارید، مانند حضور و غیاب (روزهای مرخصی، مرخصی/تعطیلات، تعداد ساعات کار، تاخیر) و مزایا (فهرست کارکنان ثبت نام شده در یک مزیت خاص مانند بیمه درمانی، دندانپزشکی و بینایی پوشش، مزایای بازنشستگی، اختیارات سهام یا مشارکت در سود).
  • مدیریت روابط کار: مدیریت شکایات کارکنان. ارائه خدمات مشاوره انجام مصاحبه های خروجی در فرآیند تعدیل کارکنان شرکت کنید. با کارکنان و مدیریت ارتباط برقرار کنید.

یک متخصص منابع انسانی به چه مدارکی نیاز دارد؟

افرادی که علاقه مند به نقشی در حوزه منابع انسانی هستند، ممکن است مدرک لیسانس در رشته منابع انسانی یا رشته های مرتبط مانند مدیریت بازرگانی، روانشناسی را تکمیل کنند و مدرک خود را با MBA ارتقا دهند. با این حال، شایان ذکر است که برخی از سازمان ها تاکید بیشتری بر تجربه و مهارت های افراد دارند.

بنابراین، هنگام تعیین اینکه کدام یک از صلاحیت ها برای تبدیل شدن به یک متخصص منابع انسانی مهم هستند، همچنین در نظر بگیرید که چگونه می توانید تجربه کسب کنید و به طور مداوم خود را در زمینه های خاص ارتقا دهید، مانند:

  • نرم افزار منابع انسانی: کسب تجربه در ابزارهای مختلف منابع انسانی مانند ATS، CRM، HRIS، تجزیه و تحلیل منابع انسانی و ابزارهای منابع انسانی برای تعامل کارکنان و مدیریت عملکرد.
  • برنامه های صدور گواهینامه منابع انسانی: ثبت نام در برنامه های مختلف صدور گواهینامه منابع انسانی می تواند مهارت های شما را بیشتر کند. برنامه های گواهی همچنین می توانند دانش عملی بیشتری را برای اعمال در نقش به شما ارائه دهند.

حقوق متخصص منابع انسانی

در گزارش ZipRecruiter، متوسط حقوق یک متخصص منابع انسانی در ایالات متحده 51949 دلار در سال است (تا اکتبر 2022). این مبلغ حدوداً 4329 دلار در ماه خواهد بود.

حقوق سالانه از 21000 تا 87000 دلار متغیر است.

میانگین دستمزد نیز بر اساس موقعیت مکانی متفاوت است.

به گفته Glassdoor، متخصصان منابع انسانی در شیکاگو سالانه 61181 دلار دستمزد می گیرند، در حالی که همتایان نیویورکی آنها سالانه 69620 دلار دریافت می کنند. در همین حال، در Payscale، میانگین حقوق سالانه متخصصان منابع انسانی در شیکاگو 57071 دلار است، در حالی که همکاران متخصص منابع انسانی نیویورک سالانه 64890 دلار دریافت می کنند.

چگونه یک متخصص منابع انسانی شویم

How To Become an HR SpecialistHow To Become an HR Specialist

برای کار به عنوان کارشناس منابع انسانی آماده هستید؟ در اینجا چند مرحله برای تبدیل شدن به یکی وجود دارد:

1. اعتبار کسب کنید

اگر فرصت دارید مدرک لیسانس بگیرید و در برنامه های گواهی ثبت نام کنید تا مهارت های لازم برای انجام نقش متخصص منابع انسانی را توسعه دهید. برخی از شرکت ها در حال حاضر گواهینامه های HR را به عنوان یک شرط صلاحیت در آگهی های شغلی خود لحاظ می کنند. سازمان هایی مانند SHRM و AIHR گواهینامه های مختلفی را برای پرسنل منابع انسانی با سطوح تجربه متفاوت ارائه می دهند.

همچنین، افرادی که گواهی‌های اضافی دارند، می‌توانند افزایش دستمزد یا فرصت‌های پیشرفت شغلی سریع‌تری را تجربه کنند. تحقیقات نشان داده است که دارندگان گواهینامه HR به طور متوسط 29.5٪ افزایش حقوق دریافت می کنند، در حالی که اعتبار HR می تواند شانس ارتقاء را در عرض 5 سال تا 16٪ افزایش دهد.

2. توسعه تجربه حرفه ای

یک دوره کارآموزی یا آموزش حین کار را دنبال کنید. به عنوان یک رابط منابع انسانی در محوطه کالج یا مشاغل در محل شما داوطلب شوید. دوره های کارآموزی به شما آموزش دست اولی در زمینه کار به عنوان یک متخصص منابع انسانی می دهد. مهارت‌ها و دانش به‌دست‌آمده از تجربه، پایه‌ای برای حرفه‌ی منابع انسانی شما خواهد بود.

به دنبال کارآموزی در تابلوهای شغلی بزرگ مانند Indeed و Glassdoor، و همچنین در سایت های مخصوص کارآموزی مانند Internships.com باشید. برای فرصت های کارآموزی، وب سایت های شرکت های مورد علاقه خود را بررسی کنید. شرکت های بزرگی مانند UPS و Merck هر ساله کارآموزان HR را استخدام می کنند.

3. به شبکه ها و عضویت ها بپیوندید

شبکه ای ارزشمند از مخاطبین بسازید. یک شبکه تاسیس شده ممکن است بتواند به شما کمک کند شغل بعدی خود را پیدا کنید، مهارت های جدیدی را به شما بیاموزد، یا شما را با سازمان های معتبر و نامزدهای واجد شرایط معرفی کند.

همچنین شبکه حرفه ای خود را با پیوستن به گروه های منابع انسانی در رسانه های اجتماعی گسترش دهید. برای ادامه رشد شبکه منابع انسانی خود، عضویت از سازمان های حرفه ای و شرکت در رویدادهای شبکه میزبانی شده آنها را در نظر بگیرید.

هنگامی که در یکی از دوره ها ثبت نام می کنید، AIHR یک جامعه یادگیرنده از متخصصان منابع انسانی همفکر را فراهم می کند. همچنین جوامع دیگری نیز وجود دارند که ارزش بررسی دارند مانند:

  • لینکدین: گروه‌های منابع انسانی را برای پیوستن یا رهبران منابع انسانی را جستجو کنید که بینش‌های مرتبط را ارسال می‌کنند.
  • شورشیان شرکتی: این انجمن توسط دو همکار ایجاد شد که احساس می‌کردند محل کار قدیمی است و بینش‌هایی را با متخصصان منابع انسانی در مورد چگونگی بازسازی محل کار به اشتراک می‌گذارند.
  • گروه فیسبوک Evil HR Lady: گروهی برای متخصصان و مدیران منابع انسانی که در آن اعضا مشاوره، مشکلات و موفقیت‌ها را به اشتراک می‌گذارند.

4. تخصص خود را بهبود بخشید

منابع انسانی به سرعت در حال تکامل است و برای انطباق با سازمان ها و بازارهای کار در حال تغییر به مجموعه جدیدی از مهارت ها برای آینده نیاز دارد. اینجاست که متخصص منابع انسانی T شکل نقشی اساسی ایفا می کند.

متخصصان منابع انسانی با شکل T از نقش‌های سنتی منابع انسانی خارج می‌شوند تا به طور استراتژیک با ذینفعان داخلی کار کنند و در عین حال در عملکردهای تخصصی خود کار کنند. شایستگی های یک متخصص منابع انسانی T شکل عبارتند از:

  • عملکرد به روشی چابک با همکاری و به اشتراک گذاری دانش
  • استفاده از داده ها برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری و استفاده از فناوری برای افزایش بهره وری
  • همسویی با ذینفعان داخلی برای یافتن راه حل هایی که سودآوری کسب و کار را بهبود می بخشد.

از ارزیابی T-Shaped Assessment برای شناسایی زمینه های توسعه حرفه ای برای خود استفاده کنید.

5. برای مصاحبه متخصص منابع انسانی خود را آماده کنید

هنگامی که صلاحیت ها را دارید و مهارت های خود را توسعه می دهید، با آماده سازی سوالات مصاحبه، برای مصاحبه های خود آماده شوید. شرکتی که برای آن درخواست می دهید و محصولات و خدمات آن را بشناسید. به یاد داشته باشید، اعتماد به نفس داشته باشید و آماده باشید تا بتوانید به سوالات به درستی پاسخ دهید و شانس خود را برای استخدام افزایش دهید.

برخی از سوالات مصاحبه که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. یک متخصص منابع انسانی خوب چیست؟
  2. از چه نرم افزار منابع انسانی استفاده کرده اید؟
  3. فرآیند موفقیت آمیز ورود به هواپیما چگونه است؟
  4. چگونه نرخ های مختلف جابجایی کارکنان را محاسبه می کنید؟
  5. تجربه شما در تهیه گزارش عملکرد کارکنان چیست؟
  6. اولین قدمی که در تدوین استراتژی برای بهبود مشارکت کارکنان برمی دارید چیست؟
  7. تجربه خود را در اجرای سیاست ها یا برنامه های جدید شرکت شرح دهید.
  8. چگونه تجزیه و تحلیل شکاف مهارت ها را انجام می دهید؟
  9. چگونه می توانید تعیین کنید که آیا یک برنامه آموزشی موثر بوده است؟
  10. برای حمایت از تنوع چه مزایایی باید ارائه دهیم؟

نیروی انسانی عمومی در مقابل متخصص

انتخاب بین تبدیل شدن به یک متخصص منابع انسانی و یک متخصص عمومی منابع انسانی بسیار مهم است زیرا می توانید روی کسب شایستگی برای یک نقش خاص تمرکز کنید که به شما امکان می دهد حرفه خود را به سرعت شروع کنید.

متخصص منابع انسانی متخصص منابع انسانی
سطح موقعیت پست ورودی، میانی و ارشد موقعیت سطح متوسط
بهترین نقش برای چه کسی است – متخصصان منابع انسانی که وظایف معمول، اهداف روشن و ضرب الاجل بیشتری دارند.
– توجه زیادی به جزئیات و اخلاق کاری داشته باشید.
– ژنرالیست های منابع انسانی باید چند کار ماهر باشند و تحت فشار ظرافت خود را نشان دهند.
انواع نقش ها تخصص در یک نقش:
– متخصص کاریابی
– متخصص مزایا
– کارشناس استخدام
– مدیر استخدام
– استخدام کننده فنی
– مصاحبه گر کارمند
چندین کار روزانه HR را اجرا کنید:
– مصاحبه و استخدام
– ترک کن
– مزایا
– اطمینان از رعایت سیاست های شرکت
مسیر شغلی معمولی 1. کارشناس منابع انسانی
2. کارشناس ارشد منابع انسانی
3. کارشناس منابع انسانی
4. مدیر منابع انسانی
5. مدیر منابع انسانی
6. معاون منابع انسانی
1. کارشناس منابع انسانی
2. کارشناس ارشد منابع انسانی
3. کارشناس منابع انسانی
4. مدیر منابع انسانی
5. مدیر منابع انسانی
6. مدیر ارشد منابع انسانی
گواهینامه های توصیه شده برنامه گواهی عمومی HR برنامه گواهی HR دیجیتال

غذای کلیدی

متخصصان منابع انسانی در ایجاد و رشد کسب و کارهای موفق ضروری هستند. کار در این موقعیت می تواند یک تجربه ارزشمند برای کمک به ایجاد فرهنگ قوی شرکت و حمایت از حقوق کارکنان در محل کار باشد. اگر به فکر تبدیل شدن به یک متخصص منابع انسانی هستید، ارتقاء مهارت و توسعه تجربه کاری خود را برای آماده شدن برای این نقش در نظر بگیرید.

Gem Siocon یک بازاریاب دیجیتال و نویسنده محتوا است که متخصص در استخدام، بازاریابی استخدام و L&D است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *