ساده سازی شغل: 5 روش برتر

ساده‌سازی شغل که به آن ساده‌سازی کار نیز گفته می‌شود، یک مداخله طراحی شغل است. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به ساده‌سازی کار خواهیم داشت، تعریفی ارائه می‌کنیم و تعدادی از بهترین روش‌ها را در مورد نحوه انجام آن به خوبی فهرست می‌کنیم.

مطالب
ساده سازی کار چیست؟ یک تعریف
ساده سازی شغل: تاریخچه مختصر
5 تکنیک ساده سازی کار

ساده سازی کار چیست؟ یک تعریف

کار یا ساده‌سازی شغل، فرآیند حذف وظایف از نقش‌های موجود به منظور تمرکز بیشتر آن‌ها است. هدف از ساده‌سازی کار، توسعه روش‌های کاری بهبود یافته است که بازده را به حداکثر می‌رساند و در عین حال هزینه و هزینه را به حداقل می‌رساند.

بیایید نمونه ای از ساده سازی شغل در محل کار را بررسی کنیم.

امی در پذیرش یک شرکت به سرعت در حال رشد کار می کند. نقش او مدیریت امور اداری، رسیدگی به کارهای اداری و پذیرایی از مهمانان است. امی کارش را دوست داشت. با این حال، هنگامی که شرکت از 50 نفر به 150 نفر در یک دوره دو ساله افزایش یافت، او شروع به رها کردن توپ روی وظایف اداری خود کرد و علائم فرسودگی را نشان داد. در این دوره دو ساله، مسئولیت های امی ثابت ماند، اما گروه افرادی که باید از آنها مراقبت می کرد، 300٪ افزایش یافت!

سپس مدیرش او را نشست و از او پرسید که کدام بخش از نقش را بیشتر دوست دارد. امی عاشق کارها و پذیرایی از مهمانان بود، اما وظایف اداری برای او بسیار سنگین شد. سپس شرکت تصمیم گرفت که یک مدیر دفتر اضافی ایجاد کند که به این وظایف اداری اختصاص یابد. مسئولیت های امی به دو فعالیت دیگر کاهش یافت.

ساده سازی شغل: تاریخچه مختصر

ساده سازی کار توسط فردریک تیلور رایج شد. او طرفدار این بود که مشاغل پیچیده باید به اجزای ساده تقسیم شوند. اینها کارهای کوچکی هستند که یادگیری و اجرای آنها نسبتاً آسان است. مزیت این است که سطح مهارت پایینی مورد نیاز است، برای سازمان ارزان تر است و به دلیل تخصص، خطای کمتری وجود دارد.

در رویکرد تیلور، کارگران در حوزه خاص خود متخصص می شوند. این رویکرد ابتدا توسط هنری فورد اجرا شد که توانست خودروهایی را با نرخ بسیار ارزان‌تری نسبت به سایر رقبای خود به تولید انبوه برساند.

یکی دیگر از مزایای کارفرما این است که جایگزینی کارکنان آسان تر است زیرا آنها بسیار تخصصی هستند و مهارت های آنها به راحتی قابل یادگیری است. بنابراین کارکنان چرخ دنده های قابل تعویض در دستگاه تولید هستند. از این رویکرد به عنوان رویکرد مهندسی یاد می شد، زیرا خروجی (بهره وری) معیار اصلی برای انجام این انتخاب های طراحی بود.

به دلیل افزایش اتوماسیون و افزایش آگاهی از شرایط کار برای کارمندان، ساده‌سازی شغل از محبوبیت خارج شد. به جای رویکرد مهندسی، رویکرد انگیزشی مورد حمایت قرار گرفت. این رویکرد بر ایجاد انگیزه شغلی برای کار – به ویژه برای کارگران دانش – متمرکز بود.

صرف نظر از کاهش محبوبیت، ساده‌سازی شغل یکی از چهار راه کلیدی برای طراحی مشاغل است. علاوه بر این، می‌توان استدلالی برای معرفی مجدد ساده‌سازی شغل به‌عنوان تکنیکی برای ساده‌سازی نقش‌ها در عصری مطرح کرد که مشاغل پیچیده می‌توانند منجر به استرس و مشکلات سلامتی شوند.

Job simplification, or work simplification, in perspective with job designJob simplification, or work simplification, in perspective with job design

ساده‌سازی شغل یکی از چهار تکنیک طراحی شغل است که همراه با افزایش شغل، غنی‌سازی شغل و چرخش شغل، بخش کلیدی توسعه سازمانی است.

یک تکنیک 5 مرحله ای ساده سازی کار

رویکرد ساده سازی کار دارای پنج مرحله است و بی شباهت به هیچ فرآیند طراحی مجدد شغل نیست. شغل یا نقش ابتدا تجزیه و تحلیل و سپس بر اساس تعدادی معیار بهینه می شود. مراحل ساده سازی کار به شرح زیر است.

  1. انتخاب شغل یا فعالیت مورد مطالعه . یک نقطه شروع خوب، فعالیتی است که زمان بر یا ناکارآمد باشد. ترجیحاً این فعالیتی است که شما با آن آشنا هستید، در غیر این صورت باید با افرادی که با این کار آشنا هستند مصاحبه کنید تا درک بهتری از فرد انجام دهنده آن داشته باشید. این به درک فعالیت کمک می کند.
  2. جمع آوری داده ها و اطلاعات در مورد شغل انتخاب شده . در اینجا اولویت دریافت تمام حقایق و فهرست کردن هر مرحله فردی درگیر در انجام کار است.
  3. زیر سوال بردن همه چیز عملکرد کار . در این مرحله، تمام مراحل و حقایق را طی می‌کنید و همه چیز را با پرسیدن «چرا، کجا، کی، چه کسی و چگونه» تحلیل می‌کنید. در مرحله بعد، رویه ها و شرایط جایگزین را بررسی می کنید.
  4. توسعه بهبودهای احتمالی در اینجا می توانید از چهار معیار برای تمام وظایف مختلف استفاده کنید. اینها عبارتند از Eliminate، Combine، Rearrange و Simplify. هدف در اینجا آسان‌تر، ایمن‌تر یا مؤثرتر کردن کار است. در این مرحله باید در نظر داشته باشید که می توانید از ابزارهایی از جمله ابزارهای فیزیکی، فناوری دیجیتال و اتوماسیون استفاده کنید. پس از این، نتایج را یادداشت کنید و یک روش پیشنهادی جدید ایجاد کنید.
  5. ارزیابی نتایج و کاشت روش بهبود یافته . در اینجا می توانید نمونه اولیه جدید خود را آزمایش کنید، بر اساس نتایج اولیه بهینه سازی و تنظیم کنید و روش بهبود یافته را پیاده سازی کنید. این ممکن است شامل برخی مدیریت ذینفعان یا متقاعد کردن یک مافوق باشد.

اگرچه رویکرد فوق در اوایل دهه 1950 منتشر شد، اما بسیار شبیه به فرآیند تفکر طراحی امروزی است. شما سعی می کنید شغل و شرایط را درک کنید (تاکید کنید)، مشکل را تعریف کنید، فرآیند را تجزیه و تحلیل کنید، راه حل های اولیه و نتایج آزمایش را بسازید.

این برای این راهنمای مختصر در مورد ساده سازی شغل است. برای جمع بندی: هدف از ساده سازی کار، توسعه روش های کاری است که بازده را به حداکثر می رساند و در عین حال هزینه را به حداقل می رساند. بنابراین، این یک رویکرد بسیار متمرکز بر کار است. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از جمله اینکه شغل چقدر انگیزه خواهد داشت و آیا شغل جدید و ساده شده با کارمند آن شغل متناسب است. اگر امی عاشق کارهای اداری بود، خوشحال نمی شد که آنها را رها کند، و این نشان دهنده اهمیت رویکرد انسانی برای ساده سازی کار است.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *