سنجش استعداد 101: مقدمه ای بر فرآیند ارزشیابی

ارزیابی استعداد، مهارت ها، دانش و پتانسیل یک فرد را برای پر کردن یک موقعیت خالی ارزیابی می کند. متخصصان منابع انسانی می توانند از ابزارها و تکنیک های مختلفی برای تعیین شایستگی های یک نامزد استفاده کنند.

بیایید ببینیم که ارزیابی استعداد چیست، فرآیند به چه صورت است و چند نمونه از ارزیابی استعدادها.

مطالب
استعدادیابی چیست؟
مزایای ارزیابی استعدادها
انواع سنجش استعداد
نحوه اجرای چارچوب ارزیابی استعداد

استعدادیابی چیست؟

هدف از فرآیند ارزیابی استعداد، شناسایی بهترین نامزد برای یک موقعیت است.

به عنوان مثال، شما دو نامزد واجد شرایط برای یک موقعیت آزاد دارید. به نظر می رسد هر دو نامزد دارای سوابق، تحصیلات و آموزش مرتبط هستند. پس چگونه تعیین می کنید که کدام نامزد مناسب ترین است؟ اینجاست که فرآیند سنجش استعداد می تواند بهترین نامزد را شناسایی کند.

با ارائه مجموعه ای از آزمون ها به هر داوطلب، می توانید نتایج اثبات شده مبتنی بر داده ها را دریافت کنید.

مزایای ارزیابی استعدادها

  • افزایش دقت در شناسایی نامزدهای دارای مهارت‌ها و صلاحیت‌های مناسب : هدف از ارزیابی استعدادها شناسایی این است که کدام نامزد به بهترین وجه برای یک نقش مناسب است. این فرآیند مهارت‌ها، دانش یا توانایی‌های شناختی فرد را فراتر از مصاحبه استاندارد آزمایش می‌کند. به همین دلیل است که برای سازمان ها مهم است که ارزیابی استعداد را به عنوان بخشی از فرآیند استخدام خود لحاظ کنند. در واقع، گزارشی از لینکدین نشان می دهد که تخمین زده می شود 57 درصد از استخدام کنندگان از ارزیابی مهارت های نرم در مصاحبه ها استفاده می کنند.
  • تنوع بهبود یافته در محل کار : هدف ارزیابی استعداد نیز کاهش تعصب هنگام انتخاب نامزدها است. این به این دلیل است که ارزیابی استعدادها ویژگی های شخصی یک نامزد را نادیده می گیرد. در عوض، هدف آنها این است که فقط به مهارت ها، شایستگی ها یا رفتار خود نگاه کنند. به این ترتیب، این فرآیند یک دیدگاه عینی از پتانسیل هر نامزد برای پر کردن یک موقعیت ارائه می دهد.
  • کاهش زمان و هزینه ها با اطمینان از استخدام کاندیدای مناسب برای این شغل : مطالعه اخیر توسط انجمن مدیریت منابع انسانی نشان می دهد که هزینه استخدام یک کارمند به طور متوسط حدود 4700 دلار است. این هزینه شامل استخدام، مصاحبه با نامزدها و آموزش کارمند جدید است. همچنین میانگین زمان تکمیل یک موقعیت در محدوده سی و شش روز است. وقتی منابع زیادی را برای استخدام یک کارمند اختصاص می دهید، اطمینان از اینکه بهترین نامزد ممکن در این موقعیت قرار می گیرد، ضروری است. با استفاده از فرآیند ارزیابی استعداد، مطمئن می شوید که فقط بهترین نامزدها در نظر گرفته می شوند. در نتیجه، فرآیند ارزیابی استعداد، داوطلبانی را که در آزمون‌ها «رد می‌شوند» حذف می‌کند.
  • افزایش رضایت کارکنان : اگر کارمندان با شغل خود و فرهنگ شرکت سازگاری خوبی داشته باشند، رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد. فرآیند ارزیابی استعداد با حصول اطمینان از اینکه نامزد متناسب با نقش است، به بهبود رضایت کمک می کند. تیم هایی که توسط کارمندان شایسته حمایت می شوند نیز بیشتر احساس رضایت می کنند.
  • نرخ‌های حفظ کارکنان بیشتر : استخدام کارمندی که بهترین همتا نیست یا دانش و مهارت‌های لازم را ندارد می‌تواند برای کسب‌وکار پرهزینه باشد، اما می‌تواند منجر به جابجایی کارکنان نیز شود. انجام یک ارزیابی استعداد می تواند احتمال انتخاب نامزد اشتباه را کاهش دهد و اطمینان حاصل کند که بهترین گزینه را برای سازمان و کارمند آینده پیدا می کنید.
  • توسعه استعداد بهتر : فرآیند توسعه استعداد برای یافتن کارمندان جدید عالی است، اما می‌تواند پتانسیل کارکنان فعلی را نیز بسنجد. ارزیابی استعدادها می تواند برنامه های توسعه هدفمندی ایجاد کند تا به کارکنان کمک کند مهارت های خود را افزایش دهند. به این ترتیب، ارزیابی استعداد می تواند به پیشرفت شغلی برای نامزدهای داخلی کمک کند. آنها می توانند به شناسایی کارکنانی که برای چالش های جدید و مسئولیت بیشتر آماده هستند کمک کنند. با ارائه فرصت‌های توسعه هدفمند، سازمان‌ها می‌توانند به این کارکنان در پیشرفت شغلی خود کمک کنند.

انواع استعدادیابی

طیف گسترده ای از ارزیابی های استعداد برای انتخاب وجود دارد. هر یک از مثال های زیر نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد، بنابراین بررسی نیازهای خود بسیار مهم است. اکنون که مزایای فرآیند سنجش استعداد را مشخص کرده‌ایم، اجازه دهید برخی از انواع آزمون‌ها را بررسی کنیم.

1. آزمون های توانایی شناختی

آزمون های توانایی شناختی، استدلال، ادراک و مهارت های حل مسئله داوطلب را اندازه گیری می کند. نمرات بالاتر در چنین آزمون هایی می تواند توانایی فرد را در دستیابی و حفظ اهداف محل کار نشان دهد. نمرات همچنین می تواند نشان دهنده توانایی یک نامزد در یادگیری وظایف جدید باشد.

استفاده از تست های توانایی شناختی ساده است. آنها به طور گسترده در دسترس هستند و بر یک سیستم امتیازدهی قطعی متکی هستند. نقطه ضعف اصلی آزمون های توانایی شناختی این است که آنها فقط به عناصر کمی پتانسیل یک داوطلب توجه می کنند. به این ترتیب، این آزمون‌ها سایر عناصر ضروری مانند اخلاق کاری یا مهارت‌های ارتباطی را ارزیابی نمی‌کنند.

نکته HR:

آزمون های توانایی شناختی دامنه محدودی دارند. به همین دلیل، تیم های استخدام باید یک فرآیند ارزیابی جامع را در نظر بگیرند. گنجاندن انواع مختلف ارزیابی های استعداد، دید جامع تری از نامزدهای شما فراهم می کند.

2. تست های شخصیت

این تست‌ها ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها یا اخلاقیات را در محیط کار بررسی می‌کنند. تست های شخصیت اغلب سوالات فرضی مانند “آیا ترجیح می دهید به تنهایی کار کنید یا به عنوان بخشی از یک تیم؟”

برخی از ارزیابی‌های شخصیتی نیز طیفی از پاسخ‌ها را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند تا از بین آنها انتخاب کنند. پاسخ‌ها می‌توانند از «کاملاً مخالفم» تا «کاملاً موافق» برای تجزیه‌وتحلیل نظر یک فرد متغیر باشند.

تست‌های شخصیت با ایجاد مجموعه‌ای از استعدادها با نظرات متفاوت، تنوع را ارتقا می‌دهند. اما یکی از معایب استفاده از آزمون های شخصیتی این است که آن ها اشکال ذهنی و کیفی ارزیابی داوطلبان هستند. این آزمون ها فقط به بررسی رفتار یک داوطلب می پردازند تا توانایی آنها در انجام وظایف موقعیت یا دانش شغلی آنها.

نکته HR:

تست های شخصیت قابل تنظیم هستند، زیرا آنها شکل ذهنی تری از تجزیه و تحلیل پاسخ های یک نامزد هستند. مدیران استخدام باید طیف گسترده ای از سوالات ارزیابی را ایجاد کنند. سوالاتی ایجاد کنید که رفتار، مهارت های ارتباطی یا توانایی رهبری یک نامزد را بررسی کند. این سوالات به شما بینشی در مورد سازگاری نامزد با نقش می دهد.

از آنجایی که تست‌های شخصیت ویژگی‌هایی را ارزیابی می‌کنند که تست‌های توانایی شناختی انجام نمی‌دهند، استفاده از هر دو آزمون را با هم در نظر بگیرید. استفاده از هر دوی این نوع آزمون ها به شما دیدی از توانایی و رفتار شناختی داوطلب می دهد.

3. آزمون های قضاوت موقعیتی

آزمون های قضاوت موقعیتی نمونه ای از یک مسئله را در اختیار داوطلبان قرار می دهد و از آنها می پرسد که چگونه آن را حل می کنند. هدف ارزیابی مهارت های نرم مختلف از جمله کار تیمی، حل مسئله و حل تعارض است.

به عنوان مثال، یکی از این سؤالات مشکل می تواند این باشد که اگر یک همکار مکرراً به محل کار خود دیر می آمد، نامزد چگونه پاسخ می دهد. پاسخ آنها به این سوال بینشی در مورد چگونگی پاسخ آنها در یک موقعیت دنیای واقعی ارائه می دهد. این مثال همچنین قابلیت‌های رهبری یک نامزد بالقوه را نشان می‌دهد.

نکته HR

آزمون های قضاوت موقعیتی بهتر است با مثال هایی بر اساس موقعیت های واقعی سازمانی استفاده شوند. سعی کنید برخی از مسائل رایج را ارزیابی کنید و از آنها برای ایجاد مجموعه ای از سؤالات برای آزمون قضاوت موقعیتی خود استفاده کنید.

4. ارزیابی مهارت

این ارزیابی ها توانایی یک نامزد در انجام مهارت های خاص مرتبط با یک شغل را بررسی می کند. بر خلاف ارزیابی های استعداد ذکر شده در بالا، ارزیابی مهارت ها توانایی های سخت و قابل اندازه گیری را بررسی می کند.

به عنوان مثال، می توانید از داوطلبی که برای موقعیت توسعه نرم افزار درخواست می کند، درخواست ارزیابی مهارت کنید. ارزیابی، در این مورد، می تواند دانش داوطلب را از یک زبان برنامه نویسی آزمایش کند.

نکته HR

بسته به سازمان یا موقعیت شغلی شما، ارزیابی مهارت های مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که ارزیابی ها منصفانه هستند و مهارت های مرتبط با شغل را بررسی می کنند. همچنین مهم است که ارزیابی‌ها در معرض سوگیری احتمالی قرار نگیرند.

5. ارزیابی نمونه کار

ارزیابی نمونه کار می تواند توانایی یک نامزد را برای انجام وظایف مرتبط با شغل مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. به عنوان مثال، تیم‌های استخدام می‌توانند از یک طراح گرافیک درخواست کنند تا طرحی را برای یک آگهی تبلیغاتی ارائه دهد. یا می توانند از توسعه دهندگان وب سایت بخواهند که نمونه های مرتبطی از وب سایت هایی که ایجاد کرده اند ارائه دهند.

نمونه های کار توانایی یک نامزد را برای انجام یک کار کوتاه مرتبط با موقعیت خالی می سنجد. به این ترتیب، نمونه کار نشان می دهد که آیا فرد می تواند وظایف خود را انجام دهد یا خیر.

نکته HR

هنگام درخواست از داوطلب برای ارائه نمونه، مطمئن شوید که نمونه یک وظیفه خاص مرتبط با موقعیت شغلی را نشان می دهد. اگر نمونه خیلی گسترده یا تعمیم یافته باشد، ممکن است درک دقیقی از مهارت های نامزد خاص به آن نقش نداشته باشید.

How HR Can Implement a Talent Assessment FrameworkHow HR Can Implement a Talent Assessment Framework

نحوه اجرای چارچوب ارزیابی استعداد

برای ایجاد یک چارچوب موفق ارزیابی استعداد، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  1. نیازهای کسب و کار را ارزیابی کنید: نقش هایی را که سازمان برای آنها استخدام می کند در نظر بگیرید. چرا به برنامه سنجش استعداد نیاز دارید؟ بررسی کنید که چگونه فرآیند ارزیابی استعداد می تواند به سنجش شایستگی های هر نامزد کمک کند.
  1. اهداف فرآیند ارزیابی استعداد را تعریف کنید: آیا برای بهبود تنوع در محیط کار نیاز به ایجاد یک چارچوب ارزیابی استعداد دارید؟ آیا تیم شما نیاز به شناسایی نامزدهای با استعداد و آگاه دارد؟ قبل از توسعه فرآیند ارزیابی استعداد، اهداف سازمانی خاص خود را در نظر بگیرید.
  1. ارزیابی های مناسب را انتخاب کنید: در مورد آزمون های ارزیابی استعداد که به بهترین وجه برای اهداف شما مناسب هستند تصمیم بگیرید. قابلیت اطمینان و سودمندی و همچنین معایب احتمالی هر نوع ارزیابی را در نظر بگیرید. استفاده از ترکیبی از انواع مختلف آزمون های سنجش استعداد را در نظر بگیرید.
  1. انتظارات واضحی را تعیین کنید: توضیح دهید که فرآیند ارزیابی استعداد شما چگونه کار می کند و چگونه از نتایج استفاده خواهید کرد. تعیین انتظارات از نامزدها تضمین می کند که آنها متوجه می شوند چرا توانایی های خود مورد بررسی قرار می گیرند.
  1. ارزیابی ها را مدیریت کنید : نامزدها را شناسایی کنید، سپس ارزیابی های انتخابی خود را به هر نامزد ارائه دهید. حتماً این آزمون ها را برای تضمین برابری و انصاف استاندارد کنید.
  1. نتایج ارزیابی را مرور کنید: ارزیابی های تکمیل شده هر داوطلب را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین، اهداف سازمان خود را برای این موقعیت در نظر بگیرید. مطمئن شوید که هر ارزیابی را به طور عینی بررسی کنید و تعصب نسبت به یک نامزد را حذف کنید.
  1. پیگیری داوطلبان: نتایج ارزیابی را به داوطلبان ارائه دهید. ارزیابی ها را همراه با تجربه، تحصیلات و مصاحبه های هر نامزد در نظر بگیرید. سپس، تصمیم آگاهانه ای در مورد اینکه کدام نامزد با دیدگاه سازمان شما برای این نقش مطابقت دارد، بگیرید و پیشنهاد شغلی را گسترش دهید.
  1. بررسی نتایج: نتایج ارزیابی ها و همچنین موفقیت ها و کاستی های آنها را ارزیابی کنید. تصمیم بگیرید که چه چیزی برای بهبود نیاز دارید و ارزیابی ها را در صورت نیاز تنظیم کنید. به عنوان مثال، آیا برخی از داوطلبان یک یا چند سؤال ارزیابی را گیج کننده می دانستند؟ ممکن است لازم باشد ارزیابی ها را برای وضوح ویرایش کنید. هر گونه تغییر را مستند کنید و تست ها را به مرور زمان مطابق با نیازهای خود تغییر دهید.

خوراکی های کلیدی

  • ارزیابی استعدادها: ارزیابی استعدادها به شناسایی نامزدهای دارای مهارت های ارزشمند کمک می کند. آنها همچنین می توانند تعیین کنند که آیا یک نامزد با اهداف و فرهنگ یک شرکت هماهنگ است یا خیر.
  • مزایای ارزیابی استعداد: ارزیابی استعدادها مشخص می کند که کدام یک از نامزدها مناسب موقعیت هستند. هدف ارزیابی استعدادها نیز کاهش تعصب هنگام انتخاب نامزد است، زیرا این آزمون‌ها فقط مهارت‌ها یا رفتار یک فرد را بررسی می‌کنند.
  • انواع سنجش استعداد: بسته به اینکه سازمانی بخواهد مجموعه ای از داوطلبان را چگونه آزمایش کند، طیف وسیعی از ارزیابی استعدادها وجود دارد. چنین آزمون هایی شامل آزمون های توانایی شناختی، آزمون های شخصیتی و ارزیابی مهارت ها می شود.
  • نحوه اجرای چارچوب ارزیابی استعداد: ارزیابی های مناسب را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. سپس، موقعیت های موجود را در نظر بگیرید. آزمایش ها را انجام دهید و نتایج را بررسی کنید. سپس نامزدی را انتخاب کنید که مطابق با انتظارات موقعیت باشد. هر گونه اصلاحات لازم را در ارزیابی ها در صورت لزوم انجام دهید و هرگونه تغییر را مستند کنید.
جاناتان لی یک نویسنده آزاد و متخصص منابع انسانی است که در انواع تخصص های منابع انسانی از جمله آموزش و توسعه، روابط با کارکنان و کارمندی کار کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *