غربالگری قبل از استخدام: راهنمای جامع شما [برای سال 2024]

اطلاعات مهمی که از طریق غربالگری قبل از استخدام به دست می آید برای تصمیم گیری بهتر در مورد استخدام ضروری است. شما می توانید با یافتن واجد شرایط ترین کاندیداهایی که با فرهنگ و ارزش های سازمانی شما همسو هستند، نیروی کار راضی تر و مولدتری ایجاد کنید.

این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه غربالگری قبل از استخدام را در استراتژی استخدام خود بگنجانید، از جمله اجزای ضروری و برخی تکنیک‌ها برای جلوگیری از استخدام نامطلوب یا نامطلوب.

مطالب
غربالگری قبل از استخدام چیست؟
عناصر برنامه غربالگری قبل از استخدام
انتخاب صحیح تست های غربالگری قبل از استخدام
ابزار غربالگری قبل از استخدام
سوالات غربالگری قبل از استخدام
چک لیست غربالگری قبل از استخدام
ملاحظات حقوقی

غربالگری قبل از استخدام چیست؟

غربالگری قبل از استخدام به معنای ساده شده «فرآیندی برای بررسی صلاحیت های متقاضیان برای شناسایی مناسب ترین ها برای این نقش است». با بررسی پیشینه و ابزارها و ارزیابی‌های مختلف، می‌توانید نامزدهایی را که دارای مسئولیت هستند حذف کنید و افرادی را که مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی لازم برای انجام خوب کار را دارند، بشناسید.

بینش به‌دست‌آمده از بررسی‌های غربالگری قبل از استخدام، تصویر کامل‌تری از یک متقاضی نسبت به آنچه که یک CV یا رزومه به تنهایی می‌تواند ارائه دهد، ارائه می‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی TestGorilla، 56.9٪ از پاسخ دهندگان گفتند که از رزومه نامزدها نمی توانند بفهمند که آیا واقعاً مهارت های مورد نظر برای یک موقعیت را دارند یا خیر. علاوه بر این، یک نظرسنجی چکستر از 400 متقاضی نشان داد که 78٪ خود را در رزومه خود به اشتباه معرفی می کنند.

عناصر برنامه غربالگری قبل از استخدام

یک فرآیند کامل برای فیلتر کردن متقاضیان از انواع مختلف ارزیابی استفاده می کند. در اینجا مروری بر عناصر مختلف یک برنامه غربالگری قبل از استخدام است:

انواع تست های غربالگری قبل از استخدام

انتخاب نامزد باید شامل مراحلی فراتر از درخواست ها و رزومه یا رزومه باشد. انواع زیر از آزمون های غربالگری قبل از استخدام، تجربه داوطلب را تأیید می کند و به شما کمک می کند تا در مورد آنها بیشتر بدانید:

  • بررسی پیشینه : جستجو در سوابق جنایی و رانندگی، گزارش های اعتباری، ثبت مجرمان جنسی، و سایر پایگاه های داده می تواند جنبه های مهمی از پیشینه متقاضی را که نیاز به بررسی بیشتر دارد را نشان دهد.
  • آزمون‌های مهارتی : اندازه‌گیری مهارت‌های سخت و نرم یک متقاضی نشان می‌دهد که آنها چقدر برای انجام مسئولیت‌های یک موقعیت مجهز هستند. به عنوان مثال، متقاضیان شغل دستیار اداری را می توان از نظر مهارت آنها در برنامه های نرم افزاری مختلف و توانایی آنها در اولویت بندی چندین کار مورد آزمایش قرار داد.
  • بررسی های مرجع : تأیید شغل و مسئولیت های قبلی با شرکت های دیگر نشان می دهد که آیا یک نامزد با آنچه که در مواد درخواستی خود ادعا می کند سازگار است یا خیر. صحبت با مراجع شخصی به شما بینش بیشتری در مورد شخصیت یک نامزد و نحوه ارتباط آنها با دیگران می دهد.
  • تمرین‌های شبیه‌سازی : قرار دادن یک نامزد در یک سناریوی واقعی شبیه‌سازی شده به او اجازه می‌دهد تا تجربه کند که شغل واقعاً چگونه است و قضاوت و توانایی آنها را برای انجام در این نوع موقعیت‌ها نشان می‌دهد. Royal Caribbean Cruises Ltd. شبیه‌سازی را برای پیش‌بینی بهترین کاندیداها برای موقعیت‌های نمایندگی مرکز تماس خود اجرا کرد و گردش مالی را تا 57% کاهش داد.

انواع ارزیابی های غربالگری قبل از استخدام

سایر تکنیک های ارزیابی با ارائه بینش و داده های اضافی در مورد نامزدها، نقش مهمی در فرآیند غربالگری قبل از استخدام دارند. این اطلاعات می تواند به شناسایی مناسب بودن نقش و پیش بینی عملکرد شغلی کمک کند. استانداردسازی روش‌های ارزیابی نامزدها، استخدام را برای کاهش تعصب در استخدام هدفمندتر می‌کند.

انواع ارزیابی هایی که می توانند در فرآیند غربالگری قبل از استخدام مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

1. ارزیابی شخصیت

کشف اینکه آیا ویژگی‌های یک فرد متناسب با موقعیت شغلی است یا خیر، می‌تواند فهرست نامزدها را به کسانی محدود کند که احتمال دارد در نقش و محیط کار پیشرفت کنند.

ارزیابی های شخصیتی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • نشانگر نوع مایرز-بریگز
  • ارزیابی شخصیت DISC
  • پنج بزرگ
  • پرسشنامه شخصیت شغلی SHL

2. ارزیابی های رفتاری

مشابه ارزیابی شخصیت، ارزیابی رفتاری ویژگی ها و خلق و خوی نامزد را تجزیه و تحلیل می کند. با این حال، یک قدم فراتر می رود تا رفتار آنها را پیش بینی کند و ارزیابی کند که آیا آنها برای یک نقش خاص مناسب هستند یا خیر.

از آنجایی که شخصیت رفتار را پیش بینی می کند، بسیاری از ارزیابی های شخصیتی می توانند به عنوان ارزیابی رفتاری نیز مورد استفاده قرار گیرند. SelectiveHiring بخش‌های تست سفارشی‌سازی شده را برای بسیاری از رفتارهای خاص مانند رهبری، پیروی از قوانین و مدیریت استرس ارائه می‌دهد.

3. آزمون های هوش هیجانی (EQ).

هوش هیجانی آگاهی فرد نسبت به احساسات است. فردی با هوش هیجانی بالا می تواند احساسات خود و دیگران را درک کرده و از آنها استفاده کند تا روابط سودمندی ایجاد کند که الهام بخش یک محل کار مولد است.

تست‌های هوش هیجانی میزان درک احساسات و ایجاد روابط توسط یک فرد را اندازه‌گیری می‌کنند. این شایستگی اجتماعی برای نقش هایی که نیاز به میزان قابل توجهی از تعامل با مردم است، حیاتی است. آزمون های هوش هیجانی اغلب بر کار تیمی، همدلی، تعهد و سازگاری تمرکز دارند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • روانشناسی امروز
  • TalentSmart
  • IHHP
  • TalentMesh

4. ارزیابی تناسب فرهنگی

بهترین استخدام جدید علاوه بر داشتن مهارت ها و صلاحیت های مناسب، فرهنگ شرکت شما را نیز ارتقا و شکوفا می کند. ارزیابی تناسب فرهنگی نشان می‌دهد که آیا ارزش‌ها، رفتارها و سبک ارتباطی یک نامزد با سازمان شما همخوانی دارد یا خیر. کارمندانی که از لحاظ فرهنگی مناسب هستند، اغلب به شغل خود متعهد و راضی هستند و این امر باعث می شود که آنها در شرکت بمانند.

برای یافتن نامزدهایی که با فرهنگ شرکت شما همسو هستند، ابتدا باید بتوانید آن را تعریف کنید. سرویسی مانند StaffGeek از داده‌ها برای ارزیابی فرهنگ شما استفاده می‌کند و سپس نظرسنجی را تنظیم می‌کند که نامزدهایی را که با ویژگی‌هایی که فرهنگ شما منعکس می‌کند مطابقت دارند، مشخص می‌کند.

5. ارزیابی دانش شغلی

پیدا کردن اینکه آیا یک نامزد می تواند از عهده این کار برآید بسیار مهم است، به ویژه برای موقعیت هایی که نیاز به دانش تخصصی یا تخصص فنی دارند. ارزیابی دانش شغلی سطح فعلی درک افراد را تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند آیا آنها واقعاً شرایط موقعیت را برآورده می کنند یا خیر. برنامه نویسان کامپیوتر، حسابداران، مشاوران مالی و متخصصان حقوقی نمونه هایی از انواع مشاغلی هستند که نیاز به ارزیابی دانش دارند.

انتخاب صحیح تست های غربالگری قبل از استخدام

روش‌های غربالگری قبل از استخدام سازمان‌ها به صنعت و نقش آن بستگی دارد. در حالی که هر فرآیند استخدام جنبه های منحصر به فردی دارد، شما باید با شناسایی نیازها و اهداف خود شروع کنید. مشخص کنید که کدام مهارت‌ها و شایستگی‌ها برای کسب‌وکار شما حیاتی هستند و آیا می‌خواهید در طول استخدام، تناسب فرهنگی را در اولویت قرار دهید.

از آنجا، می‌توانید تست غربالگری یا ترکیبی از آزمایش‌ها را با الزامات هر موقعیت هماهنگ کنید. به عنوان مثال:

نقش مهارت ها رفتاری شخصیت EQ دانش شغلی
خدمات مشتری
فنی/تحلیلی
سطح ورودی
مدیریت
فروش

ابزار غربالگری قبل از استخدام

غربالگری قبل از استخدام به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما ابزارها و خدمات می توانند به شما در استانداردسازی و ساده کردن رویه ها کمک کنند. در زیر فهرستی از برخی مواردی که باید در نظر گرفته شود آورده شده است:

  • خدمات بررسی پیشینه کار را انجام می دهند یا نرم افزاری را برای تحقیق در مورد سوابق مختلف یک نامزد ارائه می کنند تا اطلاعات را تأیید کنند و هر گونه مسائلی را که خطری ایجاد می کند یا آنها را برای استخدام محروم می کند، کشف کنند. مثال: Checkr و GoodHire
  • خدمات بررسی مرجع با مراجع نامزدها از طرف کارفرمایان با سؤالات سفارشی تماس می گیرند و سپس نتایج را جمع آوری می کنند. مثال: AmericanChecked و Alliance Background
  • پلتفرم های ارزیابی برای ارزیابی عینی و مقایسه کاندیداها، آزمایش و تجزیه و تحلیل قبل از استخدام را ارائه می دهند. مثال: Canditech و Vervoe
  • رسانه های اجتماعی می توانند در یافتن و بررسی کاندیداهای شغلی به شما کمک کنند. ویژگی های لینکدین به شما امکان می دهد سوالات غربالگری را به پست های شغلی خود اضافه کنید که بهترین واجد شرایط را از علاقه مندان محدود می کند. همچنین پلتفرم هایی مانند Good Egg وجود دارد که حضور متقاضیان در رسانه های اجتماعی را برای ویژگی ها یا رفتارهایی که نشان می دهد شخصیت آنها ممکن است تهدیدی باشد یا مناسب سازمان شما نباشد، بررسی می کند.

سوالات غربالگری قبل از استخدام

مصاحبه غربالگری قبل از استخدام به شما این امکان را می دهد که با داوطلبان تعامل داشته باشید و ببینید که آنها چگونه خود را نشان می دهند. مصاحبه همچنین نشان می دهد که آیا یک نامزد به اندازه کافی از معیارهای شغلی برای پیشرفت در این فرآیند برخوردار است یا خیر.

موفقیت یک مصاحبه بستگی به پرسیدن نوع صحیح سوالات دارد. ما برخی از نمونه سوالات غربالگری قبل از استخدام را با هدف قرار دادن دسته های مختلف به شرح زیر گردآوری کرده ایم:

سوالات بررسی پیشینه

  1. بیایید به سابقه اشتغال شما بپردازیم. به طور خلاصه توضیح دهید که کجا کار کرده اید و چه نقشی داشته اید.
  2. آیا از زمانی که کارتان را شروع کردید، استراحتی در کار انجام دادید؟ اگر چنین است، در مورد آنها به من بگویید.
  3. چه نوع تحصیلات، آموزش، یا گواهینامه های حرفه ای دارید؟
  4. چرا آخرین سمت خود را ترک کردید و چه چیزی باعث شد که به این شغل ادامه دهید؟

سوالات رفتاری

  1. موقعیتی را توصیف کنید که در آن ابتکار عمل برای پیشرفت شغلی خود را به دست گرفته اید.
  2. از زمانی به من بگویید که مسئولیتی به شما محول شد که احساس نمی کردید از عهده آن برآیید. چگونه به آن نزدیک شدی؟
  3. آیا می توانید موقعیت کاری را به یاد بیاورید که اشتباه کرده اید یا مهلت مقرر را رعایت نکرده اید؟ چطور حلش کردی؟
  4. سبک ارتباطی خود و نحوه ایجاد روابط در محل کار را شرح دهید.

سوالات متناسب با فرهنگ

  1. محیط کار ایده آل خود را شرح دهید.
  2. برای انجام بهترین عملکرد به چه سبک مدیریتی یا نوع حمایتی نیاز دارید؟
  3. در مورد موقعیتی به من بگویید که احساس کردید بی ثمر یا بی انگیزه برای تلاش کردن هستید.
  4. آیا ترجیح می دهید به تنهایی کار کنید یا در یک محیط تیمی؟ معمولاً چه نقشی در تیمی از همکاران بازی می کنید؟

سوالاتی که باید از مراجع کاندید پرسید

  1. لطفاً عنوان شغلی (نامزد) و تاریخ شروع و پایان استخدام را تأیید کنید.
  2. (نامزد) چه نقاط قوت اصلی را در کار خود نشان داد؟
  3. نحوه پاسخ (نامزد) به بازخورد را شرح دهید.
  4. می توانید شرایط خروج (نامزد) از کار را توضیح دهید؟ آیا دوباره استخدام می شوید یا می خواهید دوباره با آنها کار کنید؟
Pre-employment Screening ChecklistPre-employment Screening Checklist

چک لیست غربالگری قبل از استخدام

یک روش ساختاریافته برای انجام غربالگری قبل از استخدام، فرآیندی جامع و منسجم را تضمین می‌کند که ریسک را کاهش می‌دهد و قوی‌ترین نامزدها را شناسایی می‌کند.

در زیر چک لیستی از اقدامات ضروری برای انجام غربالگری قبل از استخدام آمده است:

مرحله 1: معیارهای غربالگری را ایجاد کنید

مشخص کنید که کدام مهارت ها و صلاحیت ها برای موقعیت آزاد مورد نیاز است. شرح شغل را مرور کنید و از مدیر استخدام یا سایر ذینفعان نظر بگیرید تا مشخص شود که شایستگی های اصلی چیست. سپس می‌توانید هنگام ارزیابی نامزدهای مختلف و مقایسه نحوه مقایسه آنها با یکدیگر، این موارد را در اولویت قرار دهید.

مرحله 2: برنامه ها و رزومه ها را بررسی کنید

صفحه نمایش برای چیزی بیش از تجربه و مدارک مورد نظر از سر گرفته می شود. همچنین به دنبال ناهماهنگی یا مغایرت در سابقه کاری، و همچنین دستاوردهای غیرمستند، تجربه مبهم یا عناوین شغلی اغراق آمیز باشید که با مدارک تحصیلی همخوانی ندارند.

مرحله 3: مصاحبه های غربالگری را تنظیم و انجام دهید

با آشنایی با رزومه داوطلب برای هر مصاحبه غربالگری آماده شوید. این به شما کمک می کند هر گونه تناقض بین تجربه ای که در هنگام پاسخ دادن به سؤالات شما به آن اشاره می کنند و آنچه در رزومه خود ارائه کرده اند را تشخیص دهید. یادداشت های خوبی بردارید و هر تناقضی را که مشاهده می کنید بیان کنید، اما به آنها فرصت توضیح دهید.

مرحله 4: ارزیابی ها و آزمون های مربوطه قبل از استخدام را انجام دهید

در این مرحله، متقاضیانی که در مورد کار جدی هستند، مایل به انجام تست خواهند بود. از هر کدام بخواهید که همان ارزیابی ها و تست های از پیش تعیین شده را انجام دهد. می‌توانید ببینید که آنها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند، و ممکن است متوجه شوید که برخی از مهارت‌های آن‌ها آنقدر قوی نیست که رزومه‌شان نشان می‌دهد یا اینکه چگونه خودشان را نشان می‌دهند.

مرحله 5: بررسی پیشینه را انجام دهید

ورود کارکنان جدید می تواند خطرات امنیتی خاصی را برای هر سازمانی ایجاد کند. تأیید صلاحیت یک نامزد و بررسی گذشته آنها می تواند از کارفرما در برابر افرادی که خود را نادرست معرفی کرده اند و ممکن است غیرقابل اعتماد باشند محافظت کند.

بررسی های پیشینه ای که ممکن است بخواهید انجام دهید عبارتند از:

  • سابقه اشتغال
  • مدارک تحصیلی/گواهینامه
  • سوابق کیفری
  • سابقه اعتباری (در صورت وجود)

مرحله 6: مستندات دقیق فرآیند غربالگری را حفظ کنید

مانند تمام شیوه های منابع انسانی، نگه داشتن سوابق دقیق و دقیق از تمام بررسی های غربالگری قبل از استخدام مهم است. فرم‌ها و یادداشت‌ها برای هر مرحله به شما کمک می‌کنند سازماندهی کنید. علاوه بر این، استفاده از فرمت مصاحبه و سوالات استاندارد شده، یکنواختی در تجربه را برای همه داوطلبان تضمین می کند. استراتژی‌های منسجم و مستندات کامل نیز شواهدی مبنی بر رویه‌های منصفانه ارائه می‌کنند، اگر فرآیند پیش از غربالگری شما مورد سؤال قرار گیرد.

مرحله 7: ارزیابی برای تصمیم نهایی

اگر به درستی انجام شود، غربالگری قبل از استخدام باید به شما این امکان را بدهد که بجز قوی ترین کاندیداها را فیلتر کنید تا تصمیم استخدام را شفاف تر کنید.

این اصول شما را به آنجا می رساند:

  • بدانید که به دنبال چه هستید. (معیارهای استخدام باید با شغل و فرهنگ سازمانی شما همسو باشد.)
  • از روش های غربالگری عینی استفاده کنید.
  • مراحل مستندسازی سیستماتیک را دنبال کنید و یادداشت های دقیق بگیرید.

مرحله 8: بررسی های مرجع را انجام دهید

تماس با مراجع یک نامزد یک تکنیک موثر برای یادگیری این است که آیا آنها همان کسانی هستند که فکر می کنید هستند و برای این نقش مناسب هستند یا خیر.

در اینجا چند نکته برای انجام بررسی های مرجع آورده شده است:

  • ارجاعات را غافلگیر نکنید. از نامزد اطلاع دهید که با آنها تماس گرفته خواهد شد.
  • به مرجع اطمینان دهید که ورودی آنها محرمانه خواهد ماند.
  • سوالاتی را مطرح کنید که به سوابق شغلی، تجربه شغلی و عملکرد کاری داوطلب می پردازد. از پرس و جو در مورد زندگی شخصی نامزد خودداری کنید.
  • به هر یک از مهارت های نرم نامزد ذکر شده توسط مرجع توجه کنید.
  • مواظب ارجاعات نادرست باشید که به نظر می رسد توسط نامزد کاشته شده یا مربی شده اند. هر گونه پاسخ از منابعی که با یکدیگر متناقض هستند را بررسی کنید.

جنبه های قانونی غربالگری قبل از استخدام باید در نظر گرفته شود و بسته به محل زندگی شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کارفرمایان ایالات متحده ملزم به پیروی از دستورالعمل های کمیسیون فرصت های شغلی برابر (EEOC) برای جلوگیری از تبعیض هستند، و کارفرمایان اروپایی باید به مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR) برای حفاظت از داده های شخصی متقاضیان پایبند باشند.

بررسی حقوقی حرفه ای برنامه غربالگری قبل از استخدام برای اطمینان از اینکه از تمام مقررات قابل اجرا پیروی می کنید ضروری است.

علاوه بر این، برخی از بهترین روش ها وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید، مانند:

  • با دانستن اینکه آیا بررسی پیشینه خاصی برای هر یک از موقعیت های سازمان شما توسط قانون الزامی است یا خیر، از عدم انطباق خودداری کنید. به عنوان مثال، کارمندانی که با کودکان یا بزرگسالان آسیب پذیر کار می کنند.
  • کاندیداها را از روند پیش غربالگری آگاه کرده و توضیح دهید.
  • یکپارچگی سیاست ها و رویه های پیش از غربالگری را برای همه نامزدها حفظ کنید.
  • در مورد مسائلی که در طول بررسی های پیش از غربالگری که ممکن است شما را از استخدام یک نامزد منع کند، با مشاور حقوقی مشورت کنید.

خوراکی های کلیدی

  • معنی غربالگری قبل از استخدام : استفاده از ارزیابی‌ها، ابزارها و بررسی‌های مختلف برای ارزیابی نامزدهای شغلی و محدود کردن قوی‌ترین مدعیان برای این نقش.
  • عناصر غربالگری قبل از استخدام : بررسی پیشینه، آزمون مهارت، ارزیابی شخصیت و رفتار، مصاحبه غربالگری و بررسی مرجع برخی از راه‌های ارزیابی مناسب بودن یک نامزد برای یک موقعیت هستند.
  • پشتیبانی غربالگری قبل از استخدام : محصولات و خدمات نرم افزاری زیادی وجود دارند که به انجام تست و بررسی پیشینه و مرجع کمک می کنند یا به آنها کمک می کنند.
آندریا بوتمن یک مدیر منابع انسانی دارای گواهینامه SHRM با مدرک زبان انگلیسی است که اکنون از ترکیب این دو به عنوان نویسنده منابع انسانی لذت می برد. سمت های قبلی او نزد کارفرمایان در صنایع آموزش، بهداشت و درمان و مشاوره بازنشستگی بود.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *