قدرت راهنمایی همتایان در محل کار (اکنون و پس از COVID-19)

مربیگری مغزی برای انتخاب کردن، گوش برای گوش دادن و فشار دادن در جهت درست است. این نقل قول زیبا توسط جان کرازبی برخی از مزایای کلیدی راهنمایی همتایان را خلاصه می کند. در این مقاله، نگاهی دقیق تر به این شکل از راهنمایی برای کارمندان خواهیم داشت. تعریف، مزایا، و عناصر حیاتی برای یک برنامه موفق مربی همتا.

مطالب
راهنمایی همتا چیست؟ یک تعریف
کوچینگ در مقابل منتورینگ
مزایای راهنمایی همتایان
5 عنصر کلیدی یک برنامه مربی موفق همتا
جمع بندی
سوالات متداول

راهنمایی همتا چیست؟ یک تعریف

راهنمایی همتا یک رابطه عمدی انفرادی بین کارکنان در سطح جانبی یکسان یا مشابه در سازمان است که شامل یک کارگر با تجربه تر است که دانش و مهارت های جدید را آموزش می دهد و به کارگر کمتر با تجربه تر تشویق می کند (Eby, 1997).

هدف اصلی راهنمایی همتایان دوگانه است. از یک طرف، به اشتراک گذاری دانش مرتبط با شغل است، این به معنای انتقال دانش فنی و مهارت های مرتبط با شغل است. از سوی دیگر، حمایت روانی اجتماعی است. ما در ادامه این مقاله مزایای راهنمایی همتایان را بیشتر بررسی خواهیم کرد!

مربیگری در مقابل منتورینگ

قبل از اینکه ادامه دهیم، خوب است که بین مربیگری و منتورینگ تفاوت قائل شویم. یا در مورد ما، مربیگری همتا و راهنمایی همتا برای کارمندان.

در حالی که مطمئناً ممکن است بین این دو همپوشانی وجود داشته باشد، فلسفه پشت آنها یکسان نیست. هدف مربیگری همتا بازتاب روی شیوه های جاری و حل مشکلات در محل کار است. این یک فرآیند محرمانه است که از طریق آن دو یا چند همکار با هم کار می کنند.

راهنمایی همتا شامل یک رابطه یک به یک بین کارکنان در سطح جانبی یکسان یا مشابه در سازمان است که در آن کارمند با تجربه تر به عنوان راهنما یا مشاور برای همتای کم تجربه خود عمل می کند.

تفاوت دیگر در این واقعیت نهفته است که مربیگری بیشتر مبتنی بر عملکرد است در حالی که مربیگری بیشتر مبتنی بر توسعه است. برای یک مرور کلی مفید از مربیگری در مقابل منتورینگ و ویژگی های آنها، می توانید به اینجا بروید.

مزایای راهنمایی همتایان

داشتن یک برنامه مربی همتا مزایای زیادی برای سازمان شما دارد. در میان چیزهای دیگر، می‌تواند تلاش‌های استخدام، حفظ و سطح مشارکت عمومی شما را افزایش دهد. در زیر به برخی از مزایای کلیدی راهنمایی همتایان نگاهی خواهیم انداخت.

رفاه کارکنان

در حال حاضر، و همچنین پس از COVID-19، داشتن یک مربی همتا می‌تواند یک تقویت بزرگ برای رفاه کارکنان شما باشد. تحقیقات نشان می دهد که به عنوان مثال در هلند، 70 درصد از کارکنان مورد بررسی به دلیل اقدامات کرونا استرس و تنش را تجربه می کنند. 50 درصد گفتند که افکار تیره و تار دارند و 10 درصد اضطراب شدید دارند.

گزارش سالانه وضعیت کار از راه دور Buffer در سال گذشته نشان داد که 22 درصد از کارمندان به سختی می توانند تعادل بین کار و زندگی سالم را پیدا کنند. 19 درصد تنهایی را عاملی در کار از راه دور ذکر کردند و 17 درصد با همکاری یا ارتباط دست و پنجه نرم کردند.

اگر این ارقام امسال به طور قابل توجهی بالاتر باشد، من تعجب آور نیستم، زیرا افراد بیشتری در چند ماه گذشته مجبور به کار از راه دور شده اند. و از آنجایی که کار از خانه برای بسیاری از افراد حتی پس از کووید-19 یک واقعیت باقی خواهد ماند، صرفاً به این دلیل که اکثر شرکت ها هنوز آماده کار بر اساس فاصله 1.5 متری نیستند، من معتقدم که رفاه (روانی) کارکنان به یکی از موارد تبدیل خواهد شد. اولویت های اصلی برای سازمان ها

رابطه بین یک مربی همتا و مربی آنها مبتنی بر اعتماد است و بنابراین اغلب شخصی تر است. کارمندان بیشتر احتمال دارد که وضعیت واقعی ذهنی، نگرانی ها و غیره خود را با مربی خود در میان بگذارند تا برای مثال، با مدیرشان. داشتن یک مربی همتا در این زمان‌های چالش‌برانگیز می‌تواند چیزی باشد که بین کارمندی که به معنای واقعی کلمه خوب نیست یا خوب است، تفاوت ایجاد می‌کند.

استخدام

حتی قبل از اینکه افراد به سازمان شما بپیوندند، یک برنامه راهنمایی همتا می تواند دارایی ارزشمندی باشد. امروزه کاندیداها زمانی که به حرکت شغلی بعدی خود فکر می کنند به دنبال چیزی بیش از غرامت و مزایای اولیه هستند. بنابراین فرصت های یادگیری و توسعه در یک شرکت اهمیت فزاینده ای دارند.

برنامه‌های مربیگری همتایان روشی فوق‌العاده برای افراد است تا هم بر روی مهارت‌ها و دانش مرتبط با شغل و هم بر روی مهارت‌های بین فردی خود کار کنند. به این ترتیب، آنها می توانند یک عامل تعیین کننده در تصمیم یک نامزد برای پیوستن به سازمان شما و عنصری برای برجسته کردن فعالیت های برندسازی کارفرمای شما باشند.

حفظ

از استخدام به سمت حفظ می رویم. فقدان فرصت برای توسعه و رشد دلیلی است که اغلب به کارمندان برای ترک مراتع سرسبز اشاره می شود. از این رو، اگر یک برنامه آموزشی موفق برای همتایان داشته باشید، ممکن است بتوانید افراد را در شرکت نگه دارید.

یک مطالعه موردی انجام شده در Sun Microsystems نشان می‌دهد که چگونه مربیگری تأثیر مثبتی بر توسعه شغلی و حفظ شغل دارد. این تحقیق توسط گارتنر انجام شد و شامل داده‌های بیش از 1000 کارمند Sun در یک دوره پنج ساله بود. آنها نه تنها دریافتند که مربیان شش برابر بیشتر از کسانی که در برنامه نبودند، ارتقاء یافتند، بلکه مربیان نیز پنج برابر بیشتر از کسانی که در برنامه نبودند ارتقاء یافتند.

از نظر حفظ، مشخص شد که نرخ حفظ برای مربیان (72٪) و مربیان (69٪) بسیار بیشتر از کارمندانی است که در برنامه مربیگری شرکت نکرده اند (49٪).

سوار شدن

یک مربی همسال می تواند نقش بزرگی در اجتماعی کردن یک استخدام جدید داشته باشد، به خصوص اگر از همان ابتدا درگیر باشد. این به این معنی است که به محض شروع ورود کارمند – و شاید حتی قبل از آن، در طول دوره قبل از پرواز.

انتقال دانش ضمنی

بسیاری از دانش بدیهی کارمندان ما ناشی از تجربه شخصی و تعامل آنها با همکاران است. انتقال این نوع دانش ضمنی دشوار است. اغلب در یک پایگاه داده، روش عملیاتی استاندارد یا برنامه آموزشی رسمی ثبت نمی شود. علاوه بر این، حتی اگر تمام دانش رسمی شود، پیشرفت‌های (فناوری) چنان سریع پیش می‌رود که برای بسیاری از مشاغل، به سرعت منسوخ می‌شود.

راهنمایی همتا یک راه عالی – و شاید حتی تنها – برای اطمینان از انتقال دانش ضمنی است.

نامزدی

جای تعجب نیست که راهنمایی همتایان تأثیر مثبتی بر مشارکت کارکنان دارد. این نوع از مجموع منطقی همه مزایای ذکر شده در بالا است. نه تنها داشتن یک برنامه مربی قوی همتا رضایت شغلی، حفظ و توسعه (شخصی) مربی را بهبود می بخشد، بلکه بر مربی همسالان نیز تأثیر مثبت می گذارد.

5 عنصر کلیدی یک برنامه مربی موفق همتا

بیایید فرض کنیم که می خواهید با راهنمایی همتایان در سازمان خود شروع کنید. از کجا شروع می کنید؟ چگونه توپ را به چرخش در می آورید؟ در اینجا پنج عنصر کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

1. اهداف و استراتژی خود را مشخص کنید

مانند هر ابتکار جدید، شما باید بدانید که اهداف برنامه مربیگری همتایان شما چیست. این می تواند از یک سازمان به سازمان دیگر بسیار متفاوت باشد و تا حد زیادی به مسائل اصلی درون شرکت بستگی دارد. ساختار برنامه شما به این مشکلات تجاری و استراتژی سازمانی بستگی دارد.

به عنوان مثال آیا در بین مدیران جوان گردش مالی بالایی را تجربه می کنید؟ یا عملکرد پایین تر از کارمندان سطح پایین در یک بخش خاص؟ یا اینکه هدف اصلی شما بهبود ماندگاری فروشندگان زن است؟

هنگامی که مشکل تجاری را که می‌خواهید حل کنید را بشناسید، راهنمایی همتایان می‌تواند (بخشی از) راه‌حل باشد. شما همچنین می توانید موفقیت برنامه مربی همسالان خود را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید حفظ فروشندگان زن را بهبود ببخشید، می‌توانید به نرخ‌های نگهداری قبل و بعد نگاه کنید.

2. از کوچک شروع کنید

و همه چیز را ساده نگه دارید. نیازی به برنامه های آموزشی بسیار دقیق نیست، زیرا در پایان روز، بهترین راهنما به صورت جفت اتفاق می افتد. این ما را به یکی از مهم‌ترین بخش‌های منتورینگ یعنی تطبیق منتورها و منتی‌ها می‌رساند.

راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از الگوریتم‌هایی که افراد را مطابقت می‌دهند تا به سادگی بیرون کشیدن یک تکه کاغذ با نامی روی آن از کلاه. با این حال، معمولاً برنامه‌های راهنمایی همتا که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد در فرآیند تطبیق اظهار نظر کنند، موفق‌ترین هستند.

می‌توانید نظرات افراد را از طریق یک پرسشنامه ساده جمع‌آوری کنید و از آنها بپرسید که امیدوارند چه چیزی را ارائه دهند یا از راهنمایی همتایان خارج شوند. یا اگر می‌خواهید مسائل را حتی ساده‌تر نگه دارید، می‌توانید به مربیان و منتی‌ها چندین گزینه برای انتخاب بدهید.

آنچه در اینجا مهم است در نظر داشته باشید، این است که اگر به هر دلیلی یک “زوج” مناسب نیست، شما یک خروج آسان برای آنها فراهم کرده اید. این بدان معناست که شرکت‌کنندگان می‌دانند که می‌توانند بدون هیچ احساس سختی از طرف نیمه دیگر خود، از رابطه مربیگری خارج شوند. چگونه؟ به عنوان مثال با درخواست بازخورد از آنها به محض اینکه اولین جلسه راهنمایی همسالان خود را داشتند.

3. قوانین اساسی را تنظیم کنید

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید و مربیان و مربیان خود را با هم ترکیب کردید، وقت آن است که برخی از قوانین اساسی را تعیین کنید. هیچ چیز خیلی پیچیده نیست، فقط چند دستورالعمل – یا چک لیست اگر دوست دارید – برای افرادی که نمی دانند از کجا شروع کنند. به عنوان مثال فکر کنید:

  • فرمت – یک فرکانس برای جلسات مربیگری، مدت زمان پیشنهاد دهید، لیستی از سؤالات/موضوعات احتمالی را که می توانند در مورد آنها بحث کنند، و غیره به آنها ارائه دهید. هر چیزی که می تواند به جفت ها برای شروع کمک کند.
  • انتظارات برخی افراد ممکن است از مربیان خود انتظار شگفتی داشته باشند. و در حالی که برخی از مربیان قطعا می توانند معجزه کنند، خوب است که انتظارات را از قبل مدیریت کنید. در مورد اهداف برنامه راهنمایی همتایان شفاف باشید و فراموش نکنید که افراد نباید انتظار داشته باشند.

4. ارزیابی کنید

اهدافی که برای برنامه مربی همسالان خود تعیین کرده اید به شما امکان می دهد موفقیت آن را بسنجید. یک بار دیگر به مثال ما در مورد بهبود حفظ و نگهداری فروشندگان زن بازگردیم، یکی از راه‌های اندازه‌گیری موفقیت برنامه‌تان، نگاه کردن به نرخ‌های حفظ قبل و بعد است.

یکی دیگر از عوامل کلیدی فرآیند ارزیابی شما، بازخورد شرکت کنندگان شما – مربیان و منتی ها است. آنها چگونه برنامه را تجربه کردند؟ اگر می‌خواهید تعامل را افزایش دهید، پس افراد در حال حاضر و قبل از شروع کار با همتایان چقدر درگیر هستند؟

جدا از اندازه‌گیری میزان موفقیت برنامه مربی همتا از نظر دستیابی به هدف، بازخوردی که از کارکنان خود جمع‌آوری می‌کنید نیز برای بهبود خود برنامه ضروری است. دفعه بعد چه کاری را بهتر می توانید انجام دهید؟ آنها در مورد روند تطبیق چه احساسی داشتند؟ آیا آنها راهنمایی همتایان را به همکاران خود توصیه می کنند؟

5. خرید و طرز فکر

مانند بسیاری از ابتکارات در سطح شرکت، مهم است که رهبری را در هیئت مدیره داشته باشید. نه فقط به این دلیل که آنها می توانند حامیان عالی برنامه مربیگری همتایان سازمان شما باشند، بلکه به این دلیل که خودشان هم می توانند مربیان عالی باشند! مدیران، روسای بخش و سایر رهبران سازمانی تمایل دارند که تجربه و دانش بیشتری (خاص) داشته باشند که آنها را به کاندیدایی ایده آل برای راهنمایی همتایان تبدیل می کند.

یکی دیگر از مؤلفه های مهم برای یک برنامه آموزشی موفق همتا، طرز فکر افراد است. این به این معنی است که همه افراد در سازمان باید این ذهنیت “مشتاق به یادگیری” را داشته باشند. آنها باید راهنمایی همتایان را به عنوان فرصتی برای توسعه و بهبود خود ببینند. وقتی نوبت به یادگیری و توسعه می‌رسد، این را داشتن ذهنیت رشد می‌نامیم (بر خلاف ذهنیت ثابت). این چیزی است که از قبل می توانید در کاندیداهایی که استخدام می کنید به دنبال آن باشید.

جمع بندی

مشاوره با همتایان می تواند از یک سو راهی عالی برای انتقال دانش و تجربه مرتبط با شغل بین کارکنان و از سوی دیگر برای ارائه حمایت روانی اجتماعی باشد. علاوه بر آن، داشتن و مربی همتا بودن می تواند برای رفاه کارکنان مفید باشد – به خصوص با توجه به چالش های فعلی کار از راه دور.

اگر تجربه راه‌اندازی – یا عضویت در یک برنامه مربیگری همسالان را دارید، لطفاً داستان خود را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید – ما کنجکاو هستیم که در مورد بینش شما بشنویم!

سوالات متداول

راهنمایی همتا چیست؟

راهنمایی همتا یک رابطه عمدی انفرادی بین کارکنان در همان سطح یا سطح جانبی مشابه در سازمان است که شامل یک کارگر باتجربه تر است که دانش و مهارت های جدید را آموزش می دهد و به کارگری با تجربه کمتر تشویق می کند.

مربی همتا چیست؟

یک مربی همتا معمولاً فردی است که در همان سطح جانبی یا مشابه در سازمان به عنوان منتهی است، اما با تجربه بیشتر و او به عنوان راهنما یا مشاور برای همتای کم تجربه خود عمل می کند.

مزایای مشاوره با همتایان چیست؟

راهنمایی همتایان می تواند تأثیر مثبتی بر استخدام سازمان، حفظ، رفاه کارکنان، انتقال ضمنی دانش و مشارکت داشته باشد.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *