مقایسه مزایا و معایب فرمت های مختلف مصاحبه

با ظهور فناوری، روش استخدام مدیران و انتخاب نامزدها به طرز چشمگیری تغییر کرده است. در حالی که چندی پیش یک شخص واقعی هر رزومه کاغذی را بررسی می کرد و شخصاً نامزدها را برای دعوت از آنها برای مصاحبه دعوت می کرد، هوش مصنوعی و برنامه های نوآورانه بسیاری از این فرآیندها را در دست گرفته اند.

فرمت های مصاحبه نیز گسترش یافته است تا طیف وسیعی از گزینه های دیجیتال را در بر بگیرد.

امروزه، شرکت‌های بزرگ بیشتر و بیشتری فناوری‌هایی را انتخاب می‌کنند که به ساده‌سازی و کوتاه‌تر کردن فرآیندهای غربالگری نامزدها کمک می‌کند. حتی کارهای اداری مانند برنامه ریزی مصاحبه به راحتی توسط برنامه های هوش مصنوعی انجام می شود (مثلاً به چت بات ها فکر کنید).

با بسیاری از فناوری‌ها و گزینه‌های جدید موجود در بازار، چگونه می‌دانید کدام فرمت مصاحبه – یا ترکیبی از فرمت‌ها – را انتخاب کنید؟ هزینه ها و زمان تعیین کننده آشکاری هستند، اما تجربه نامزد را قربانی نمی کنند.

تأثیر مصاحبه ها بر تجربه کاندیدا

آیا ترجیح می دهید در طول مصاحبه با رئیس احتمالی خود صحبت کنید یا یک دور کلی از سوالات مصاحبه را با یک مدیر منابع انسانی که دیگر هرگز نخواهید دید؟ اگر از شما خواسته شود که یک مصاحبه ویدیویی یک طرفه را تکمیل کنید تا توسط رایانه غربالگری شود، چه احساسی خواهید داشت؟

روشی که شما با نامزدها مصاحبه می کنید، بیش از صرفه جویی در هزینه ها و زمان انجام می دهد. این بر نحوه درک کاندیداها از شرکت شما و میزان ارزشی بودن آنها به عنوان کارمندان بالقوه حتی قبل از امضای نامه پیشنهاد تأثیر می گذارد.

در نتیجه، فرآیندهای مصاحبه می تواند برند کارفرما را ایجاد یا شکست دهد. استخدام بسیار رقابتی بین شرکت‌ها است و رقبا می‌توانند به راحتی استعدادهای برتر را که از تجربیات ناخوشایند برنامه دور شده‌اند را بدزدند. علاوه بر این، رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های بررسی شرکت‌ها مانند Glassdoor به این معناست که نامزدهایی که تجربه بدی داشته‌اند می‌توانند به راحتی آن را به اشتراک بگذارند.

در واقع، یک گزارش لینکدین در سال 2015 نشان داد که 83 درصد از استعدادها می گویند که یک تجربه مصاحبه منفی نظر آنها را در مورد نقش یا شرکتی که زمانی دوست داشتند تغییر داده است. به طور مشابه، 87٪ گزارش کردند که یک تجربه مصاحبه مثبت، درک منفی آنها را از یک شرکت تغییر داده است. Virgin Media یک نمونه واقعی از شرکتی است که تجربه نامزد بد خود را پس از اینکه فرآیند مصاحبه subpar آن بیش از 5 میلیون دلار در فروش از دست رفته ناشی از اشتراک های لغو شده هزینه کرد، تغییر داد.

نگاهی دقیق تر به فرمت های مختلف مصاحبه

واضح است که فرآیند مصاحبه برای کارفرمایان و نامزدها به طور یکسان مهم است. بنابراین چگونه فرمت های مختلف مصاحبه برای هر طرف اندازه گیری می شود؟ آیا یک نوع مصاحبه بهتر از انواع دیگر است یا همه آن به سوالات پرسیده شده و سایر اجزای برنامه خلاصه می شود؟

بیایید نگاهی بیندازیم.

مصاحبه های تلفنی

مزایا: مصاحبه های تلفنی یک راه سریع و مقرون به صرفه برای بررسی اولیه نامزدها است. کاندیداها می توانند از یک محیط راحت و آشنا به انتخاب خود تماس بگیرند و کمی از اضطراب اولیه را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند اطلاعاتی مانند وب سایت شرکت یا شرح شغل را در هنگام گفتگو در مقابل خود داشته باشند.

معایب: فقدان زبان بدن و حالات چهره می تواند خواندن وضعیت را برای هر دو طرف سخت تر کند. زمان کوتاه نیز ایجاد یک مکالمه عمیق را دشوار می کند.

مصاحبه های تماس تصویری

مزایا: تماس های ویدیویی گزینه ای عالی برای غربالگری داوطلبانی است که از راه دور نمی توانند به محل مصاحبه سفر کنند. با توجه به تکنولوژی صحیح و اتصال اینترنتی مورد نیاز، یک مصاحبه ویدیویی می تواند به اندازه یک مصاحبه حضوری به دلیل تبادل تصاویر و تماس چشمی موثر باشد. برخلاف مصاحبه‌های تلفنی، مصاحبه‌های ویدیویی برای درک انرژی نامزد و نحوه ارائه خود عالی هستند.

معایب: تکیه بر فناوری از هر دو طرف می تواند درها را برای مشکلات فنی غیرمنتظره ای باز کند که می تواند مصاحبه را قطع کند یا حواسش را پرت کند. کیفیت پایین ویدیو و عقب ماندن از دیگر عواملی هستند که می توانند زمینه مورد بحث را از بین ببرند و ایجاد یک رابطه را سخت کنند. نامزدها در مکان هایی با اتصال اینترنت ضعیف در مضیقه خواهند بود.

مصاحبه های یک طرفه از قبل ضبط شده

مزایا: مانند مصاحبه های تلفنی، فیلم های یک طرفه از قبل ضبط شده گزینه خوبی برای کاندیداهای پیش از غربالگری هستند. با این حال، کاندیداها می توانند ویدیوهای از پیش ضبط شده را در زمان خود ضبط کنند، گاهی اوقات با هر تعداد برداشتی که نیاز دارند تا زمانی که از نتایج راضی شوند. مدیران استخدام این فرصت را دارند که ویدیوها را در زمان خود بررسی کنند و می توانند شخصیت و صداقت نامزد را احساس کنند.

معایب: صحبت کردن با دوربین ناخوشایند است و کسانی که عادت ندارند ممکن است احساس غیرطبیعی و مضراتی داشته باشند. با سؤالات استاندارد و غیر قابل انعطاف، مصاحبه کنندگان نمی توانند سؤالات را مطابق با هر نامزد شخصی سازی کنند و خطر دریافت پاسخ های بسیار مشابه را به دنبال دارند. این قالب همچنین بسیار “سرد” و غیرشخصی به نظر می رسد و این تصور را ایجاد می کند که شرکت شما زمان یا تمایلی برای آشنایی با نامزدها ندارد.

مصاحبه های حضوری تک به تک

مزایا: این رایج ترین نوع مصاحبه است که فرمت و انواع سوالات را برای داوطلب قابل پیش بینی تر و راحت تر می کند. او می تواند دفتر، برخی از اعضای تیم بالقوه را بشناسد و نگاهی اجمالی و احساسی از موقعیت باز داشته باشد.

معایب: نامزدها نمی توانند در طول مصاحبه حضوری به یادداشت ها مراجعه کنند و باید در تمام مدت بازدید از نظر لباس و رفتار در بازی A-game خود باشند. این می تواند بر برخی از افرادی که تحت فشار عملکرد خوبی ندارند، استرس وارد کند. مصاحبه با چندین مصاحبه حضوری برای مصاحبه کنندگان وقت گیر است، به خصوص اگر او مسئولیت های دیگری خارج از استخدام داشته باشد.

مصاحبه دور رابین

مزایا: از آنجایی که این فرمت مصاحبه شامل مصاحبه‌های متعدد توسط چندین نفر پس از دیگری است، فرصت‌های متعددی برای افراد مختلف برای سنجش نامزد وجود دارد. این نوع به جای وابستگی به یک یا چند نظر، تعصب کمتر و دید بهتری نسبت به نامزد ارائه می دهد.

معایب: مصاحبه رفت و برگشتی برای هر دو طرف بسیار زمان بر است، به خصوص زمانی که برای تعدادی از کاندیداها انجام شود. به دلیل تعداد زیاد افراد درگیر، این مصاحبه ها نیز می تواند پرهزینه باشد. یک رابطه تمام روز مستلزم این است که نامزدها دائماً “روشن” باشند و می تواند خسته کننده باشد.

نتیجه گیری

به طور معمول، فرآیندهای غربالگری بیش از یک مصاحبه یا فرمت منفرد را شامل می شود. با تجزیه و تحلیل بودجه و زمان اختصاص داده شده برای هر نامزد، مدیران استخدام می توانند بهترین فرآیند را برای هر موقعیت تدوین کنند. هیچ راه حل کاملی برای شناسایی نامزد رویایی شما وجود ندارد، اما نگاه کردن به مزایا و معایب هر فرمت مصاحبه به شما کمک می کند تا موثرترین روش را که اغلب از ترکیبی از چندین فرمت مصاحبه و فناوری تشکیل می شود، پیدا کنید.

موفقیت اصلی یک مصاحبه بیشتر با ساختار و محتوای آن تعیین می شود، بنابراین فراموش نکنید که فرمت های مصاحبه را با سوالات عالی همراه کنید!

برت فارمیلو بنیانگذار و CHRO Markitors است، یک شرکت بازاریابی دیجیتال که بیش از 3 سال متوالی به عنوان بهترین مکان برای کار انتخاب شده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *