چگونه علائم را تشخیص دهیم و از فرسودگی شغلی کارکنان جلوگیری کنیم

فرسودگی شغلی یک مشکل مزمن در محیط های کاری مدرن است، اما تقصیر این وضعیت پایدار اغلب بر عهده خود فرد است. در واقع، این کارفرمایان هستند که باید با شناسایی و رفع فرسودگی شغلی اقدام کنند. سیاست های محل کار آنها می تواند به همه گیری فرسودگی شغلی پایان دهد.

مطالب
فرسودگی شغلی کارکنان چیست؟
چرا فرسودگی شغلی کارکنان رایج است؟
نشانه های فرسودگی شغلی کارکنان چیست؟
چه چیزی باعث فرسودگی شغلی کارکنان می شود؟
چگونه می توانید از فرسودگی کارمندان جلوگیری کنید؟

فرسودگی شغلی کارکنان چیست؟

فرسودگی شغلی اصطلاحی است که برای توصیف حالت خستگی فیزیکی، ذهنی و عاطفی ناشی از استرس طولانی مدت در محل کار استفاده می شود. این یک پدیده شغلی فعلی است.

زمانی که یک کارمند دچار فرسودگی می شود، فاصله ذهنی خود را از کار افزایش می دهد. زمانی که باید فعالیت های محل کار خود را انجام دهند یا زمانی که شغلشان مطرح می شود، یا احساس منفی یا بدبینی می کنند. در نهایت، فرسودگی شغلی، کارایی، بهره‌وری و کارایی حرفه‌ای را کاهش می‌دهد.

چرا فرسودگی شغلی کارکنان رایج است؟

فرسودگی شغلی امری اجتناب ناپذیر در محل کار نیست، زیرا یک محیط کاری که به درستی مدیریت می شود کمتر احتمال دارد کارکنان را تا حدی که مزمن شود تحت فشار قرار دهد. می‌توان برای محیط‌های کاری بسیار پر استرس، مانند مراقبت‌های بهداشتی، استثنا قائل شد، اما هنوز هم می‌توان آن را در زمان استراحت مدیریت کرد.

متأسفانه، مطالعات نشان می دهد که فرسودگی شغلی کارمندان پیشگیری یا مدیریت نمی شود:

  • 77 درصد از پاسخ دهندگان به مطالعه Deloitte می گویند که در شغل فعلی خود فرسودگی شغلی را تجربه کرده اند
  • مطالعه Deloitte همچنین نشان داد که 91٪ می گویند که استرس مدیریت نشده بر کیفیت کار آنها تأثیر می گذارد، در حالی که 83٪ می گویند فرسودگی شغلی بر روابط شخصی آنها تأثیر منفی می گذارد.
  • اشتیاق در محل کار فرسودگی شغلی را کاهش نمی دهد، زیرا 64٪ در مطالعه Deloitte که امتیاز بالایی در “رضایت شغلی” کسب کردند، می گویند که اغلب در محل کار استرس دارند. 70 درصد می گویند که محل کار آنها به اندازه کافی برای پیشگیری، رفع یا کاهش فرسودگی شغلی انجام نمی دهد.
  • یک مطالعه استنفورد نشان داد که عوامل استرس زا در محل کار باعث مرگ 120000 نفر در سال می شود.
  • کار از راه دور اغلب به نرخ بالاتر فرسودگی کمک می کند و این تقصیر کارمند نیست. کارفرمایان اغلب در مورد نیازهای کارگران از راه دور خود، به ویژه در طول و بعد از همه گیری، فراموش می کنند. همچنین کارگران از راه دور به احتمال زیاد ساعت های بیشتری کار می کنند، استراحت کمتری می کنند و از ترس اینکه به عنوان «تنبل» لقب بگیرند، از استفاده از زمان تعطیلات غفلت می کنند.

فرسودگی شغلی اکنون به طور رسمی توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده است، که به انتقال استرس کاری از فرد به سازمان کمک کرد. شواهد بیش از اندازه کافی وجود دارد که نشان می دهد مشکل فرسودگی شغلی مربوط به شرکت است، نه کارگران، و زمان آن رسیده است که این کار را انجام دهیم.

اگر نمی‌دانید که آیا محل کار خاص شما باعث فرسودگی شغلی می‌شود، این چک لیست محل کار سمی می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. منابع انسانی می تواند از این چک لیست برای اجرای سیاست ها و مزایایی که فرسودگی را کاهش می دهد، استفاده کند، مانند افزایش مناسب یا غرامت غیر نقدی در قالب مزایای جانبی.

Employee Burnout Stress CurveEmployee Burnout Stress Curve

نشانه های فرسودگی شغلی کارکنان چیست؟

اکنون که می دانیم فرسودگی کارمندان چیست، می توانیم به دنبال نشانه های فرسودگی شغلی در سازمان خود باشیم. اگر علائم زیر را نادیده بگیرید، مشکل فرسودگی شغلی شما بدتر خواهد شد.

در اینجا 10 نشانه وجود دارد که یک کارمند در حال حاضر دچار فرسودگی شغلی شده است:

1. کاهش بهره وری

زمانی که تلاش مضاعف برای انجام یک کار پیش پا افتاده منجر به نتیجه و بازده نامتناسب یا ناچیز می شود، می تواند نشانه فرسودگی کارمندان باشد. این احساسات باید پایدار باشند. بالاخره همه ما روزهای بدی داریم.

2. عدم تمرکز

مشابه کاهش بهره وری، ناتوانی شما در تمرکز روی کارها و جابجایی بین کارها به دلیل عدم تمرکز می تواند نشان دهنده فرسودگی شغلی باشد. نداشتن ظرفیت برای تمرکز منجر به مجموعه ای از مسائل مربوط به عملکرد می شود که باعث افزایش بهره وری می شود.

3. عزت نفس پایین

این می تواند به روش های مختلفی مانند روحیه ضعیف، انتقاد از خود و عدم اعتماد به نفس ظاهر شود. تغییر چشم انداز محیط کسب و کار همچنین می تواند احساس عدم آمادگی یا غرق شدن را ایجاد کند.

4. فرسودگی عاطفی

ساعات طولانی‌تر با افزایش تقاضا و کاهش منابع می‌تواند منجر به خستگی مفرط شود و کارکنان را احساس خستگی کند. وقتی هر روز صبح به نظر یک تلاش بزرگ است، نشانه استرس زیاد و استراحت بسیار کم است.

5. تغییر در زبان بدن

توجه به نحوه واکنش بدن به کارهای روزانه ضروری است. خوابیدن روی صندلی، آهسته‌تر راه رفتن، عدم اشتیاق و عقب ماندن در فعالیت‌های گروهی همگی نشان‌دهنده فرسودگی شغلی هستند و باید کاری انجام داد.

6. عدم وجود خلاقیت

فرسودگی شغلی می تواند لذت خلاقیت و نوآوری را از بین ببرد. زمانی که برای خلق ایده یا تفکر خارج از چارچوب به مبارزه تبدیل می شود، ممکن است فرد از فرسودگی ذهنی رنج ببرد. مردم نمی توانند در محیط های ظالمانه خلاق باشند.

7. درگیری کم

اگر فردی از همکاران خود کناره گیری می کند یا تنها زمانی صحبت می کند که کاملاً مجبور باشد، وقت آن است که توجه داشته باشید. کناره گیری از مکالمات نشانه آن است که فرد از نظر عاطفی تخلیه شده و نمرات درگیری پایینی از خود نشان می دهد.

8. مهارت حل مسئله ضعیف

خستگی بر نحوه پردازش اطلاعات تأثیر می گذارد و منجر به فقدان تفکر استراتژیک و مشکل در حل مسئله می شود. اگر هر مشکلی غیرقابل حل یا بیش از حد آزاردهنده به نظر می رسد، نشانه ای از فرسودگی کارمندان است.

9. انتقاد بیش از حد

فرسودگی شغلی می‌تواند منجر به احساس درماندگی شود که با انتقاد و بی‌اعتنایی مداوم از خود، دیگران و ایده‌های آن‌ها نمایان می‌شود. اگر کارمندان شما نگرش بدی دارند یا با دیگران صحبت می کنند، ممکن است نشانه هایی از فرسودگی شغلی را نشان دهند.

10. اشتباه و غیبت

یکی از اعضای تیم که بیش از حد معمول اشتباه می کند یا از حضور در محل کار خودداری می کند، احتمالاً دچار سوختگی شده است. آنها احتمالاً با فکر آمدن به محل کار و دیدن رئیس یا همکاران خود یا به دردسر افتادن وحشت زیادی را تجربه می کنند.

زمانی که کارمندان دچار فرسودگی می شوند، تمام تمرکز خود را بر زنده ماندن می گذارند نه شکوفایی. آنها اغلب نیازهای آینده خود را برای رشد، رفاه و رضایت عمومی در محل کار نادیده می گیرند.

Causes of Employee BurnoutCauses of Employee Burnout

چه چیزی باعث فرسودگی کارمندان می شود؟

شرکت هایی که تعداد زیادی کارمند فرسوده دارند ویژگی های زیر را نشان می دهند:

  • عدم کنترل کارمندان : وقتی کارکنان شما احساس می کنند که دائماً در حال انجام وظایف هستند و توانایی اولویت بندی را ندارند، ممکن است شروع به احساس غرق شدن کنند.
  • عدم پشتیبانی: اگر تیم شما منابع لازم برای انجام کار را نداشته باشد، ممکن است احساس فرسودگی کند. این شامل حقوق، مزایا و فناوری محل کار می شود.
  • رهبری ناکارآمد: اگر رهبران کسب‌وکارهای کوچک انگیزه و راهنمایی لازم را برای تیم‌هایشان ارائه نکنند، فرسودگی شغلی می‌تواند به راحتی شروع شود و در درازمدت ادامه یابد.
  • عدم تعادل بین کار و زندگی: فناوری مرز بین کار و خانه را محو کرده است و حفظ تعادل سالم را برای کارمندان دشوارتر کرده است.
  • انتظارات غیر منطقی: ضرب الاجل ها و انتظارات غیر واقعی می تواند منجر به فرسودگی در تیم شما شود. بار بیش از حد کارمندان ستاره نیز منجر به فرسودگی شغلی می شود.
  • همکاری بیش از حد : جلسات زیاد چیز بدی است. همکاری عالی است، اما یک چیز خوب بیش از حد می تواند کارگران را تحت تأثیر قرار دهد و اعتماد آنها را از بین ببرد.
  • جایی برای رشد وجود ندارد: کارمندانی که احساس نمی‌کنند کارشان معنادار است یا شانس پیشرفت و رشد را دارند، اغلب ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنند.

اگر می‌خواهید محیطی دلپذیر برای همه کارکنان آینده ایجاد کنید، مدیریت خرد، فرهنگ سمی در محل کار و رویدادهای جهانی سیاسی (مانند کووید-19) مواردی هستند که باید از آنها اجتناب کنید.

چگونه می توانید از فرسودگی کارمندان جلوگیری کنید؟

برای کاهش فرسودگی کارکنان، سازمان ها باید رویکردی کل نگر داشته باشند. هنگامی که پذیرفتید که سازمان شما باعث ایجاد مشکل شده است، در نهایت می توانید برای حل آن برای همیشه گام بردارید.

1. رفاه و سلامت روان را در اولویت قرار دهید

مزایای برنامه های سلامتی بی پایان است. از کارکنان شادتر تا یک برند کارفرمای بهبودیافته، وقتی به سلامت روان در محل کار توجه شود، همه سود می برند.

همه راهبردهای سلامتی باید به 5 عنصر بهزیستی توجه کنند: جسمی، اجتماعی، مالی، اجتماعی و شغلی. در یک دنیای ایده آل، این 5 عنصر در هماهنگی با هم قرار می گیرند و بقیه عناصر را بالا می برند. استراتژی شما باید سعی کند از این هماهنگی تقلید کند.

بیایید به هر یک از 5 عنصر دقیق تر نگاه کنیم:

  1. جسمانی: داشتن سلامتی خوب. منابع انسانی می تواند رفاه جسمانی را از طریق کلاس های ورزشی، استراحت بیشتر، استراحت بیشتر و اجازه دادن به کارکنان برای دریافت هوای تازه بهبود بخشد.
  2. جامعه: در شهر و محل کار خود احساس امنیت کنید. یک محیط کاری مثبت و یک فرهنگ باز که امکان بحث در مورد سلامت روان را فراهم می کند، جامعه را ارتقا می دهد.
  3. مالی: دسترسی به خواسته ها و نیازها. کارمندانی که حقوق و مزایای زیادی دریافت می‌کنند، احتمالاً سخت‌تر کار می‌کنند و استرس زیادی را در محل کار احساس نمی‌کنند.
  4. اجتماعی: ایجاد روابط حمایتی. منابع انسانی باید در جهت ایجاد یک محل کار متنوع که بر اساس تفاوت ها پیوند می زند، کار کند. فراگیر بودن باید هدف اصلی شما باشد.
  5. شغل: دوست داشتن جایی که کار می کنید . منابع انسانی می تواند سلامت روانی کارکنان خود را در صورتی که بر رضایت شغلی تمرکز کند، فوراً بهبود بخشد. مدیران خوب آموزش دیده می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

استراتژی سلامتی شما نیز باید سلامت روان را در اولویت قرار دهد. این یعنی انجام کارهای کوچک، مانند ارائه جلسات مدیتیشن و یوگا، و کارهای بزرگ، مانند ارائه فضای امن به کارکنان برای ابراز احساسات. مهمتر از همه، هرگز نباید کسی را به خاطر صداقت مسخره کنید.

2. بهبود تجربه کارکنان

پس از رسیدگی به مسائل فوری که حول بهزیستی و تندرستی می چرخد، می توانید شروع به بهبود تجربه عمومی کارکنان کنید. اگر از 5 عنصر به عنوان نقطه شروع استفاده کرده اید، باید راه های زیادی برای ایجاد بهترین تجربه کارمند از ابتدا تا انتها پیدا کنید.

به عنوان یک قاعده، شما می خواهید استراتژی های زیر را برای کاهش فرسودگی اضافه کنید:

  • یک برنامه شغلی ساده و سرراست که موقعیت را به دقت توصیف می کند.
  • استخدام کارکنانی که به طور دقیق شرح شغل را منعکس می کنند، گردش مالی را کاهش می دهد.
  • ایجاد یک تجربه حضوری که نقش شغلی را به طور کامل توضیح می دهد.
  • توضیح اینکه چرا یک کار باید تکمیل شود، زیرا کارمندان را با نقش آنها مرتبط می کند.
  • متعهد به جمع آوری بازخورد (حضوری یا ناشناس) و اقدام بر اساس آن.
  • با کارکنان و مدیران خود به طور منظم و آشکار ارتباط برقرار کنید
  • ارائه انعطاف‌پذیری، گزینه‌های کار از راه دور، و زمان‌های قطع ارتباط.
  • ارائه پول و مزایای بیشتر، از جمله بازپرداخت شهریه و تعطیلات.
  • امنیت و ثبات شغلی از طریق تلاش مداوم برای پر نگه داشتن نقش ها.
  • شناخت و قدردانی از طریق تبلیغات، کلمات محبت آمیز و هدایا.

بدون کارمندان، محل کار شما کار نخواهد کرد. بدون کارکنان مولد، سود خود را از دست خواهید داد. بهبود تجربه کارکنان در بهترین منافع شرکتی و عاطفی شماست.

3. مدیریت فرسودگی شغلی را به عهده بگیرید

ما در کار انگشت نشان دادن نیستیم، اما واضح است که مدیریت (از مدیریت پایین تا مدیران عامل) باید مسئولیت فرسودگی کارمندان را بر عهده بگیرد. یک سبک مدیریت دیکتاتوری برای فرهنگ محل کار شما سمی است و باید برای جلوگیری از فرسودگی شغلی مورد توجه قرار گیرد.

صرف نظر از اندازه سازمان شما، همه مدیران باید:

  • هنگام تنظیم برنامه و متعادل کردن حجم کاری و انتظارات، انعطاف پذیر باشید.
  • بدون برنامه ریزی بیش از یک جلسه در هفته، همکاری را تشویق کنید.
  • با گرفتن تعطیلات و روزهای مرخصی زمانی که احساس بیماری می کنند، الگو باشید.
  • از ایده استراحت حمایت کنید و از شرمساری کارکنان به دلیل احساس خستگی خودداری کنید.
  • با خرید ابزار اتوماسیون و استخدام کارکنان از کارمندان حمایت کنید.
  • به صحبت های کارمندان گوش دهید و اگر کار نمی کند، راه حل ها را برای مشکلات تنظیم کنید.
  • مراقب نشانه های فرسودگی شغلی باشید و بر روی آنها عمل کنید و از بدتر شدن مشکلات سلامتی خودداری کنید.

بدون کمک کارکنان مدیریت شما، فرسودگی شغلی ادامه خواهد داشت. در واقع، آنها می توانند منبع فرسودگی شغلی مداوم باشند. اگر اینطور است، به آموزش مجدد آنها یا یافتن مدیران جدید فکر کنید.

در نتیجه

فرسودگی شغلی نباید مورد تمسخر قرار گیرد. اگر می خواهید از سلامت و تندرستی کارکنان مراقبت کنید، این یک مشکل مزمن است که منابع انسانی و شرکت باید به آن رسیدگی کنند. اما، اگر بتوانید فرسودگی شغلی را شناسایی کنید و با مشکلات محل کار که باعث آن می شود مقابله کنید، برای حمایت از کارکنان خود و بهبود بهره وری و مشارکت کارکنان در سازمان مجهزتر خواهید بود.

جس دقیقاً همان چیزی است که برای بودن به دنیا آمده است – یک هکر رشد. او اخیراً به تولید محتوا پیرامون پویایی و نوسانات بازار کار فعلی پرداخته است و بر نکات آشتی بین کارفرمایان و کارمندان تمرکز کرده است. درست جایی که بهترین مارک های SaaS و HR هستند. این عالی است زیرا دو چیز را که او بیشتر دوست دارد ترکیب می کند – نوشتن و رشد!

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *