سیستم مدیریت استعداد به طور خلاصه

مدیریت استعداد بدون سیستم مدیریت استعداد عملاً غیرممکن است، حداقل برای سازمان هایی با اندازه معین. مدیریت استعدادهای امروزی بسیار بیشتر از استخدام و تجربه نامزد به تنهایی است. این شامل همه چیز از پیدا کردن و جذب افراد مناسب تا توسعه، ایجاد انگیزه و شاید مهمتر از همه، حفظ آنها است.

یک چالش بسیار بزرگ، درست است؟ موردی که هم از منظر سازمانی و هم از منظر فناوری به تمام کمک هایی که می توانید دریافت کنید نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم به مورد دوم یعنی سیستم مدیریت استعداد نگاه دقیق تری داشته باشیم.

چه چیزی در:
سیستم مدیریت استعداد چیست؟
چرا از سیستم مدیریت استعداد استفاده کنیم؟
بازار سیستم مدیریت استعداد
چگونه یک سیستم مدیریت استعداد انتخاب کنیم؟
سوالات متداول

در این 4 دقیقه Learning Bite، همه آنچه را که باید در مورد سیستم مدیریت استعداد بدانید را به شما می گوییم.

سیستم مدیریت استعداد چیست؟

سیستم مدیریت استعداد یک راه‌حل نرم‌افزاری یکپارچه است که دامنه کامل مدیریت استعداد را پوشش می‌دهد، یعنی: استخدام و جذب کارکنان، مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه، مدیریت پاداش و برنامه‌ریزی جانشین پروری.

Talent management pillarsTalent management pillars
منبع تصویر

به زبان ساده، سیستم‌های مدیریت استعداد بر کمک به شرکت‌ها و منابع انسانی در دستیابی به اهداف بلندمدت (تجاری) خود با قرار دادن کارمندان – یا اگر دوست دارید – استعداد تمرکز می‌کنند. این بدان معنی است که به جای تمرکز بر پردازش و مدیریت تراکنش، مانند یک HRMS سنتی، یک سیستم مدیریت استعداد در مورد ایجاد یک راه حل کارمند محور است.

به این ترتیب، سیستم های مدیریت استعداد معمولا از ماژول های مختلفی تشکیل شده است. هر ماژول نشان دهنده حوزه خاصی از منابع انسانی است. به عنوان مثال، یک ماژول استخدام، یک ماژول مدیریت عملکرد، یک ماژول اختصاص داده شده به سیستم های مدیریت یادگیری، یک ماژول پاداش و مزایا، و غیره پیدا خواهید کرد.

چرا از سیستم مدیریت استعداد استفاده کنیم؟

دلیل شماره یک استفاده از سیستم مدیریت استعداد، البته، خودکارسازی و بهینه سازی کل بسته فرآیندهای مدیریت استعداد در سازمان شما است.

به‌ویژه برای سازمان‌های با اندازه متوسط و بزرگ، پیگیری دستی هر نامزد و کارمند و وضعیت و موقعیت مربوطه به سرعت غیرممکن می‌شود. یک سیستم مدیریت استعداد، منابع انسانی را قادر می سازد تا استخدام، توسعه و عملکرد کارکنان و نامزدها را ردیابی و مدیریت کند.

Talent management software usersTalent management software users
به خصوص شرکت های متوسط و بزرگتر تمایل دارند از سیستم مدیریت استعداد استفاده کنند.
منبع تصویر

سایر مزایایی که اغلب نام برده می شود پیاده سازی سیستم مدیریت استعداد عبارتند از:

1. داده های مشترک

بیایید با بخش داده شروع کنیم زیرا همه چیز از آن ناشی می شود. در حالی که جمع آوری داده ها بیشتر و بیشتر به جریان اصلی تبدیل می شود، این ذخیره سازی و دسترسی به داده های گفته شده است که اغلب آشفته باقی می ماند. غیر معمول نیست که داده ها در سیلوها ذخیره می شوند که دسترسی و تجزیه و تحلیل آن را دشوار می کند.

با این حال، یک سیستم مدیریت استعداد یکپارچه، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تمام فرآیندهای اصلی منابع انسانی را از استخدام گرفته تا ارزیابی‌های عملکرد مداوم، مدیریت مزایا، و غیره همسو کنند. به اشتراک گذاری داده‌ها و اتصال در سراسر سازمان را تسهیل می‌کند و از این رو به منابع انسانی تصویر کاملی از اطلاعات کارکنان می‌دهد.

2. استخدام بهتر

کاری که یک سیستم مدیریت استعداد برای مدیریت استعداد شما به طور کلی انجام می دهد، ماژول های مختلف آن برای هر مرحله از چرخه حیات منابع انسانی انجام می دهند. این بدان معنی است که ماژول استخدام یک سیستم مدیریت استعداد به شما کمک می کند فرآیند انتخاب خود را خودکار و بهینه کنید. در میان چیزهای دیگر، این مستلزم این است:

زمان کمتری صرف کارهای خسته کننده می شود. به عنوان مثال به زمان‌بندی مصاحبه، پاسخ به سؤالات نامزدها و تأیید قرار ملاقات‌ها، و همچنین ارسال آگهی‌های شغلی، پیگیری متقاضیان و مدیریت پیشنهادات شغلی فکر کنید.

یک تجربه نامزد بهتر. زمان کمتری که برای کارهای خسته کننده صرف می شود به این معنی است که استخدام کنندگان و مدیران استخدام کننده زمان بیشتری برای تمرکز بر آنچه واقعاً مهم است دارند: نامزد و ایجاد رابطه با آنها.

3. حفظ استعدادهای برتر

در حالی که ما تمرکز زیادی روی استخدام و جذب آن استعدادهای برتر از درب ورودی شما داریم، به همان اندازه مهم است (اگر نه بیشتر) مطمئن شوید که افراد فعلی خود را در کنار خود نگه دارید.

به هر حال، اگر به محض ورود به کشتی احساس می‌کنند که آنها رها شده‌اند، چرا انبوهی از زمان، پول و انرژی برای جذب استعدادها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

از آنجایی که یک سیستم مدیریت استعداد همه جنبه‌های موقعیت یک کارمند را در شرکت پوشش می‌دهد – عملکرد، اهداف، آموزش، مهارت‌ها، آرزوهای آینده، جبران خسارت، و غیره – تمام اطلاعاتی را که برای اطمینان از شاد ماندن و مشارکت آن‌ها نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

4. بهبود تجربه کارکنان

استفاده از سیستم مدیریت استعداد نه تنها زندگی متخصصان منابع انسانی را آسان‌تر می‌کند، بلکه به معنای بهبود چشمگیر تجربه کارمندان است.

یک سیستم مدیریت استعداد می تواند ابزار مفیدی برای کارکنان باشد که در آن به تمام اطلاعات مربوط به تاریخچه، عملکرد و آینده شغلی خود دسترسی دارند. به جای جستجو در سیستم های مختلف برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند، کارمندان می توانند فقط به یک مکان منحصر به فرد بروند.

کارمندان می توانند از همان روز اول که شروع به کار در سازمان شما می کنند با سیستم مدیریت استعداد شرکت شما آشنا شوند زیرا شما همچنین می توانید از این سیستم برای نصب آنها استفاده کنید.

گزینه های مختلف زیادی در مورد حضور کارکنان وجود دارد، از جمله ویدیوهای خوش آمدگویی، یک تور مجازی در محل کار، مروری بر آموزش (اجباری) آنها و حتی امکان انتخاب تلفن کار و سایر تجهیزات.

Onboarding in a talent management systemOnboarding in a talent management system
استفاده از سیستم مدیریت استعداد خود برای حضور در کارمندان – به عنوان مثال با دادن گزینه ای به استخدام کنندگان جدید برای اسکن یک کد QR با تلفن خود برای دریافت یک تور مجازی در محل کار مانند این تصویر – به آنها امکان می دهد از همان ابتدا با سیستم آشنا شوند. .

5. توسعه مدرن کارکنان

یادگیری و توسعه کارکنان بخش مهمی از سیستم مدیریت استعداد است. و باید بخشی اساسی از آنچه هر سازمان به کارکنان خود ارائه می دهد باشد.

در واقع، بیشتر کارگران برای یادگیری و توسعه ارزش بیشتری نسبت به حقوق قائل هستند، به طوری که 80 درصد از آنها می خواهند به یادگیری ادامه دهند و خود را در محل کار به چالش بکشند.

هر مدیریت استعداد خوب کارمندان را قادر می سازد تا دوره ها را دنبال کرده و مهارت های خود را توسعه دهند. به لطف پیشرفت‌های فناوری (در هوش مصنوعی)، برخی از سیستم‌ها حتی بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و به عنوان مثال در دوره‌هایی که همکاران با پروفایل‌های مشابه گذرانده‌اند، دوره‌هایی را به کارمندان پیشنهاد می‌کنند.

بازار سیستم مدیریت استعداد

بازار نرم افزار مدیریت استعداد بسیار گسترده است. بر اساس جزء، استقرار، اندازه سازمانی و عمودی تقسیم بندی شده است. بخش استقرار به سیستم‌های داخلی و مبتنی بر ابر تقسیم می‌شود که انتظار می‌رود تقاضا برای دومی سریع‌تر رشد کند.

از آنجایی که برای هر بخش از فرآیند مدیریت استعداد راه‌حل‌ها – و فروشندگان متعددی وجود دارد، چشم‌انداز دائماً در حال تغییر است و ویژگی‌های جدید و نوآورانه همیشه در حال توسعه هستند.

انتظار می‌رود بازار جهانی نرم‌افزار مدیریت استعداد تا سال 2023 حدود 16 میلیارد دلار باشد که تقریباً هر 4 سال دو برابر می‌شود.

Talent management software marketTalent management software market

برخی از برجسته‌ترین بازیگران در بازار سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت استعداد (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: Cornerstone OnDemand، Saba، SAP و Talentsoft.

Gartner MQ for talent management systemsGartner MQ for talent management systems
ربع جادویی گارتنر برای نرم افزار مدیریت استعداد.
منبع تصویر

چگونه یک سیستم مدیریت استعداد انتخاب کنیم؟

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، انتخاب یک سیستم مدیریت استعداد تصمیمی نیست که ساده گرفته شود. عجله کردن هم نیست. این اغلب مستلزم سرمایه گذاری قابل توجه و تعهد طولانی مدت به فروشنده است.

اوایل سال جاری، Capterra نتایج یک نظرسنجی را که بین 350 کاربر نرم افزار مدیریت استعداد انجام داد منتشر کرد. از جمله، آنها از کاربران پرسیدند که مهمترین عامل در تصمیم آنها برای خرید سیستم مدیریت استعداد چیست؟

Talent management system purchase reasonTalent management system purchase reason

همانطور که می بینید، هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت استعداد و به دنبال آن برچسب قیمت نرم افزار، عملکرد کلیدی است.

به طور کلی، چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید/سوالاتی که باید از خود بپرسید:

نیازهای سازمان شما چیست؟

این سوال بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. این در مورد انتخاب یک سیستم مدیریت استعداد است که متناسب با نیازهای شما باشد، نه فقط نیازهای فعلی شما بلکه نیازهای چند سال آینده. در حالت ایده‌آل، نمی‌خواهید سیستم‌ها را تغییر دهید، زیرا نرم‌افزاری که انتخاب کرده‌اید پاسخگوی نیازهای آینده شما نیست.

در عین حال، و به همین دلیل است که پاسخ دادن به این سوال آسان نیست، شما می خواهید از پرداخت هزینه برای ویژگی هایی که استفاده نمی کنید اجتناب کنید.

فروشنده ای را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد

پیاده سازی سیستم مدیریت استعداد پروژه بزرگی است. اغلب شامل افراد زیادی می شود، آماده سازی دقیق و همکاری نزدیک با ارائه دهنده نرم افزار.

در حالی که مهم است سیستمی را انتخاب کنید که دارای عملکردهای مورد نیاز شرکت شما باشد، یافتن فروشنده مناسب برای شما (تقریباً) به همان اندازه مهم است. زیرا همانطور که اشاره کردیم، خرید یک سیستم مدیریت استعداد معمولاً برابر است با تعهد طولانی مدت به ارائه دهنده نرم افزار.

آیا آنها به تمام سوالات شما پاسخ می دهند و تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما می گذارند؟ آیا آنها به شما پیشنهاد می دهند که با سایر مشتریان خود در تماس باشید تا بتوانید در مورد تجربه آنها از آنها بپرسید؟ سرویس و پشتیبانی پس از پیاده سازی سیستم چگونه خواهد بود؟

اینها تنها چند نمونه از سوالاتی هستند که پرسیدن آنها مهم است. بر اساس پاسخ هایی که دریافت می کنید و نحوه دریافت آنها، می توانید تصمیم بگیرید کدام فروشنده را ترجیح می دهید.

نسخه ی نمایشی، نسخه ی نمایشی، نسخه ی نمایشی!

قبل از خرید ماشین، آن را برای تست رانندگی می برید، درست است؟ همین امر در مورد سیستم مدیریت استعداد نیز صدق می کند. از لیست کوتاه فروشندگان خود بخواهید که نمایشی از سیستم ها را به شما ارائه دهند. این به شما امکان می دهد نرم افزار را در عمل ببینید و کاربر پسند بودن آن را ارزیابی کنید.

همچنین فرصت دیگری را در اختیار شما قرار می دهد تا فروشنده آینده خود را بهتر بشناسید و از آنها در مورد پیاده سازی، آموزش کاربر، هزینه های اضافی و غیره سوال بپرسید.

همانطور که در تصویر زیر از نظرسنجی Capterra که در بالا به آن اشاره کردیم می بینید، دمو کردن تقریباً یک مرحله اجباری در فرآیند انتخاب سیستم مدیریت استعداد است.

Talent management system number of demosTalent management system number of demos

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام سیستم مدیریت استعداد – و فروشنده! – شما می روید، پیاده سازی فرآیند و سیستمی که با آن همراه است نیاز به مدیریت پروژه اختصاصی و البته یک تیم در سطح جهانی دارد. همچنین به یک رویکرد مرحله‌ای با مراحل منطقی برای ارائه حداکثر ارزش نیاز دارد. تصویر زیر نمای کلی از چنین رویکرد گام به گام را نشان می دهد.

این سوال که چگونه می توان یک فرآیند جدید را با موفقیت اجرا کرد که توسط یک سیستم منابع انسانی پشتیبانی می شود – مانند سیستم مدیریت استعداد – در دوره استراتژی منابع انسانی دیجیتال ما، شامل شرح مفصل و گسترده فعالیت ها در هر یک از پنج مرحله شرح داده شده در تصویر بالا

سوالات متداول

سیستم مدیریت استعداد چیست؟

سیستم مدیریت استعداد یک راه حل نرم افزاری یکپارچه است که دامنه کامل مدیریت استعداد را شامل می شود: استخدام و عضویت، مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه، مدیریت جبران خسارت و برنامه ریزی جانشین پروری.

چرا از سیستم مدیریت استعداد استفاده کنیم؟

دلیل شماره یک برای استفاده از سیستم مدیریت استعداد، خودکارسازی و بهینه سازی کل بسته فرآیندهای مدیریت استعداد در سازمان شما است. دلایل دیگر عبارتند از: داده های مشترک، استخدام بهتر، حفظ استعدادهای برتر، بهبود تجربه کارمند، و توسعه مدرن کارمندان.

چگونه یک سیستم مدیریت استعداد انتخاب کنیم؟

به طور کلی، هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت استعداد باید به سه نکته توجه داشت: نیازهای سازمان، یافتن فروشنده مناسب برای شما، و درخواست حداقل یک نسخه نمایشی از سیستم.

بسته شدن

این مردم، سیستم مدیریت استعداد به طور خلاصه. ما کنجکاو هستیم که در مورد تجربیات شما – در صورت وجود – با نرم افزار مدیریت استعداد بشنویم، در قسمت نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

Neelie Verlinden یک خالق محتوای دیجیتال در AIHR است. او متخصص همه چیزهای دیجیتالی در منابع انسانی است و صدها مقاله در مورد شیوه های نوآورانه منابع انسانی نوشته است. نیلی علاوه بر نویسندگی، سخنران و مدرس چندین برنامه محبوب گواهینامه منابع انسانی است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *