هوش تجاری برای متخصصان منابع انسانی: هر آنچه که باید بدانید

مسلماً قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده تأثیر کسب‌وکار، توانایی درک کسب‌وکار یا زیرکی تجاری است. این مهارت در منابع انسانی توسعه نیافته است. در واقع، از هر 10 CHRO، 4 نفر هوش تجاری را فاقد بیشترین مهارت در استعدادهای منابع انسانی می دانند. بنابراین هوش تجاری در منابع انسانی چیست و چگونه می توانید این شایستگی را توسعه دهید؟

مطالب
هوش تجاری در منابع انسانی چیست؟
– چرا هوش تجاری برای متخصصان منابع انسانی و مشاغل مهم است؟
– هوش تجاری برای متخصصان منابع انسانی شامل چه چیزی است؟
– رفتارهای متخصصان منابع انسانی که هوش تجاری قوی از خود نشان می دهند
چگونه هوش تجاری HR را توسعه دهیم

هوش تجاری در منابع انسانی چیست؟

هوش تجاری به توانایی درک اهداف، هدف و چشم انداز سازمان و ایجاد فرآیندها، خط مشی ها و فعالیت های همسو با آن اشاره دارد که به بهترین وجه به سازمان خدمت کرده و آن را به جلو می برد. این وسیله ای برای بهبود عملکرد مالی و توسعه رهبری است.

دانایی کسب و کار گاهی اوقات به عنوان حس کسب و کار یا هوش تجاری نیز شناخته می شود.

متخصصان منابع انسانی که دارای هوش تجاری هستند، اصول اصلی کسب و کار، عملیات داخلی و خارجی و اهداف سازمان را درک می کنند. آن‌ها می‌توانند سیاست‌ها و فعالیت‌های روزانه‌شان را به‌طور استراتژیک تنظیم و موقعیت‌یابی کنند تا به بهترین نحو به سازمان و مشتریان نهایی آن خدمت کنند و منجر به افزایش سود شوند.

آنها می دانند که استراتژی کسب و کار جدا از منابع انسانی نیست، بلکه بخشی اساسی از درک کامل یک سازمان و ارائه بهترین خدمات به کارکنان و مشتریان نهایی آن است.

7 راه مختلف را برای متخصصان منابع انسانی کشف کنید تا در این آموزش مهارت کسب و کار را به دست آورند!

چرا هوش تجاری برای متخصصان منابع انسانی و مشاغل مهم است؟

نقش منابع انسانی در حال تکامل است و زیرکی کسب و کار امروزه یک شایستگی اصلی برای همه متخصصان منابع انسانی است ، نه تنها شرکای تجاری منابع انسانی.

آیا می‌دانستید که در هنگام جستجوی استعدادهای منابع انسانی سطح بالا، زیرکی کسب‌وکار فاقد شایستگی است؟ 41 درصد از CHRO ها در جستجوی استعدادهای منابع انسانی، زیرکی تجاری را به عنوان کمبودترین مهارت ذکر می کنند.

هنگامی که متخصصان منابع انسانی بتوانند به طور کامل نحوه عملکرد کسب و کار را درک کنند و به زبان رهبران صحبت کنند، می توانند به طور قابل توجهی بر نتایج کسب و کار تأثیر بگذارند. این به سازمان ارزش باورنکردنی می‌افزاید، که سپس می‌تواند استراتژی‌های تجاری ایجاد کند که منجر به سود و افزایش رقابت شود.

هنگامی که شما به عنوان یک متخصص منابع انسانی به طور کامل اهداف، ارزش ها و ماموریت سازمان را درک کنید، درک شما از آنچه که مورد نیاز است تکامل می یابد و در انجام اقدام و اجرای تغییرات اطمینان بیشتری خواهید داشت. همچنین اعتبار و اعتماد رهبری ارشد را به دست خواهید آورد.

من به عنوان یک مشاور، ممیزی های منابع انسانی را در جایی انجام داده ام که هیچ تناسب استراتژیک بین نیازهای کسب و کار و سند استراتژی منابع انسانی تهیه شده توسط عملکرد منابع انسانی وجود نداشته باشد. برخی از مدیران اجرایی به من اعتماد کرده اند که رئیس منابع انسانی آنها زیرکی تجاری را نشان نمی دهد. این من را به یاد آن نقل قول از «کارت امتیازی منابع انسانی» می‌اندازد، «رئیس بخش منابع انسانی من بسیار با استعداد است. اما این یک تجارت است، نه منابع انسانی.» – ویکتور بانجو، Chartered FCIPD، MCIPM، mni

Why is Business Acumen Important for HR Professionals?Why is Business Acumen Important for HR Professionals?

هوش تجاری برای متخصصان منابع انسانی چه چیزی را به دنبال دارد؟

در AIHR، ما مهارت‌ها یا شایستگی‌های خاصی را شناسایی کرده‌ایم که معتقدیم هر متخصص منابع انسانی به آن‌ها نیاز دارد تا در نقش خود مؤثر باشد. هوش تجاری یکی از این شایستگی های اصلی است.

چهار شایستگی اصلی منابع انسانی عبارتند از:

  1. سواد داده
  2. هوش تجاری
  3. مهارت دیجیتال
  4. حمایت از مردم

هوش تجاری شامل سه جزء کلیدی است:

  1. تفسیر زمینه
  2. مشتری مداری
  3. هم آفرینی استراتژیک

متخصصان منابع انسانی باید حداقل درک اساسی از هر سه مؤلفه داشته باشند. بیایید هر یک از آنها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

1. تفسیر متن

تفسیر زمینه به درک زمینه جهانی کار و پویایی درونی سازمان اشاره دارد.

این جنبه مستلزم درک خوبی از روندهای بازار و نیروهایی است که در حال حاضر بر کسب و کار تأثیر می گذارند یا ممکن است در آینده چنین کنند، به علاوه آگاهی جامع تر از عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر سازمان.

2. مشتری مداری

مشتری مداری به دانش محصولات یا خدمات سازمان، مشتری نهایی و همسویی با سیاست های منابع انسانی برای بهینه سازی ارزش ارائه شده اشاره دارد.

همچنین داشتن درک کامل از مردم، فرهنگ، و رهبری و همچنین پویایی تغییر حیاتی است.

3. ایجاد مشترک استراتژی

ایجاد مشترک استراتژی به این اشاره دارد که منابع انسانی دارای درک عمیقی از ارزش سازمان خود و آنچه آن را به موفقیت می رساند (یا نه) و استفاده از این دانش برای ایجاد استراتژی تجاری همسو با رهبران کسب و کار است. به بیان دیگر، فراتر از سطح سطح مالی و نحوه عملکرد کسب و کار است.

HR Contribution to Business StrategyHR Contribution to Business Strategy
نقش منابع انسانی در سازمان‌های مدرن، ایجاد استراتژی منابع انسانی است که استراتژی شرکت را ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که برای متخصصان منابع انسانی درک تجارت ضروری است.

اگرچه هر نقش منابع انسانی به دانش عمیق این سه مؤلفه نیاز ندارد، اما داشتن درک کلی از هر سه بسیار سودمند است. این به شما امکان می دهد تا سیاست های منابع انسانی را با اهداف تجاری گسترده تر هماهنگ کنید و ارزش واقعی ایجاد کنید.

رفتارهای متخصصان منابع انسانی که هوش تجاری قوی از خود نشان می دهند

هوش تجاری منابع انسانی چگونه به کار شما ترجمه می شود؟ در اینجا چند مثال برای روشن شدن این موضوع وجود دارد:

1. توانایی تعریف و همسویی با هدف سازمان

متخصصان منابع انسانی (و همه کارکنان) باید بتوانند به وضوح بیان کنند که سازمان چه می کند و چرا وجود دارد. به عبارت دیگر هدف آن چیست؟

متخصصان منابع انسانی همچنین باید هدف فردی خود و نحوه ارتباط آن با نقش آنها، تلاش های جمعی تیمشان و سازمان گسترده تر را بدانند. آنها باید همیشه این را در تصمیم گیری خود لحاظ کنند.

2. اندازه گیری منسجم و موثر

بدون ردیابی یا اندازه گیری چیزها، نمی توانید بفهمید چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. بنابراین، نمی‌دانید که آیا خط‌مشی‌ها یا فرآیندهایی که پیاده‌سازی می‌کنید ارزش واقعی دارند یا خیر.

به همین دلیل است که اندازه گیری ROI به طور منظم بسیار مهم است. برخی از سوالات مفید برای منابع انسانی که از خود بپرسند عبارتند از:

  • آیا ما برای مردم، مشتریان و کسب و کارمان کار درستی انجام می دهیم؟
  • چگونه ما به خط بالا و پایین کمک می کنیم؟
  • چگونه اثربخشی و تأثیر سازمانی خود را اندازه گیری کنیم؟
  • آیا اطلاعات این اندازه گیری ها به موفقیت سازمان ما کمک می کند؟

این همچنین حداقل به سطحی از زیرکی مالی نیاز دارد که توانایی درک معیارهای مالی و همچنین ارتباط بین اصول مدیریت مالی و نتایج تجاری است.

3. اولویت قرار دادن سازمان

اگر یک فرد یا تیم به طور مداوم از اهداف فراتر رود در حالی که بقیه سازمان در حال مبارزه یا شکست هستند، این نشان می دهد که چیزی اشتباه است. همه باید در حال پیشرفت باشند، و این مستلزم یک تلاش گروهی است که سازمان را بر موفقیت فردی مقدم می‌دارد.

این به معنای پیاده‌سازی سیستم‌های تشویقی، پاداش و به رسمیت شناختن دستاوردهای کارکنان است که با اهداف و مأموریت سازمانی هماهنگ است.

4. تمرکز بر نقاط قوت همه

هرکسی نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی دارد. نقاط ضعف را فقط می توان تا حد زیادی بهبود بخشید. در حالی که اجازه دادن به یک فرد برای تمرکز و توسعه نقاط قوت خود می تواند منجر به عملکرد و نتایج باورنکردنی شود.

رهبران منابع انسانی با نشان دادن هوش تجاری قوی، مدیران را تشویق می‌کنند تا قدرت و استعدادهای نامزدها و کارمندان خود را درک کنند و روی آنها تمرکز کنند و آنها را در نقش‌هایی قرار دهند که بتوانند تا حد امکان از آنها استفاده کنند.

چگونه هوش تجاری HR را توسعه دهیم؟

اکنون که می دانید زیرکی کسب و کار چیست و چرا برای پیشرفت در نقش و سازمان شما ضروری است، چگونه توسعه آن را آغاز می کنید؟

دانش و شایستگی های مورد نیاز شما به نقش خاص و سطح شغلی شما بستگی دارد.

در اینجا برخی از با ارزش ترین استراتژی ها برای توسعه هوش تجاری آورده شده است.

1. درک عمیقی از کسب و کار خود ایجاد کنید

دانش کاری کاملی در مورد اینکه سازمان شما چه می کند و چرا انجام می دهد، توسعه دهید. چگونه پول در می آورد و خرج می کند؟ آیا برگه سود و زیان دیده اید؟

محصول یا خدمات سازمان خود را از نزدیک بشناسید و درک کنید که چه چیزی در ارائه آن دخیل است.

برخی از سؤالات مفید برای پاسخ به آنها عبارتند از:

  • بزرگترین اولویت ها و دغدغه های رهبران سازمان شما چیست؟
  • بزرگترین مشتری یا مشتری شما کیست و چرا از خدمات یا محصول شما استفاده می کند؟
  • کدام محصول یا خدمات سودآورتر است و چرا؟
  • حاشیه عملیاتی شرکت چقدر است؟
  • درآمد و سود سال مالی قبل چقدر بوده است؟

بدانید که چگونه معیارهایی که جمع آوری می کنید (تعامل کارکنان، حفظ، مزایا و غیره) منجر به بهبود عملکرد و نتیجه سالم تر می شود. اساساً، شما باید زنجیره ارزش منابع انسانی خود را بشناسید تا واقعاً به فرآیند برنامه ریزی کسب و کار کمک کنید.

این دانش بسیار مهمی برای متخصصان منابع انسانی است که تازه کار خود را شروع کرده و تا افرادی که در بالاترین سطح قرار دارند، می باشد.

شناخت کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌ها، فرآیندها و نتایج مدیریت منابع انسانی‌تان را به گونه‌ای ترجمه کنید که بر نتیجه سازمان تأثیر بگذارد.

2. به پایگاه مشتریان (مورد نظر) خود پی ببرید

دانستن اینکه مشتریان نهایی شما چه کسانی هستند به شما کمک می کند تا نیروی کار سازمان خود را برای خدمت به مشتریان خود به بهترین شکل ممکن تقویت کنید. یاد بگیرید:

  • مشتری هدف شما کیست
  • چیزی که آنها به دنبال آن هستند
  • بزرگترین چالش یا نقطه درد آنها چیست
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند
  • نقطه تفاوت شما چیست
  • چگونه منابع انسانی می تواند به موقعیت سازمان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، افزایش ارزش ارائه شده و افزایش سود کمک کند

3. توسعه دانش تئوری های رایج مدیریت و نحوه به کارگیری آنها

این به شما کمک می کند تا بزرگترین چالش ها را درک کنید و به دنبال راه حل باشید.

علاوه بر این، آگاهی خود را از اینکه چگونه تصمیمات استراتژیک یک مدیر بر دیگران و شرکت گسترده تر تأثیر می گذارد افزایش دهید و نیازهای گسترده تر سازمان را در نظر بگیرید. این در مورد تشخیص چگونگی ارتباط هر تصمیم و ترکیب آنها برای رسیدن به هدف بزرگتر و بهبود نتایج مالی است. به عنوان مثال، شما می توانید در آموزش مدیریت شرکت کنید تا دانش خود را از مدیریت ارتقا دهید.

این استراتژی بیشتر برای افرادی که در موقعیت مدیریت منابع انسانی هستند کاربرد دارد.

4. به طور مستمر خود را آموزش دهید

یادگیری نباید متوقف شود. این را با خواندن مداوم کتاب، گوش دادن به پادکست ها، خواندن مجلات و مقالات منابع انسانی، گذراندن دوره ها و شرکت در رویدادهای مرتبط با صنعت عملی کنید. این یک امر ضروری برای هر کسی است که در شروع کار خود در حوزه منابع انسانی شروع می شود، و ادامه دادن به آن با پیشرفت شما یک عادت عالی است.

به یاد داشته باشید که به دنبال آموزش صحیح باشید. برای مثال، بسیاری از کتاب‌ها منسوخ شده‌اند و نشان نمی‌دهند که منابع انسانی امروز چگونه است و چگونه به سرعت در حال تکامل است.

دوره های آنلاین به روز راهی عالی برای توسعه مهارت های منابع انسانی از جمله هوش تجاری و آماده سازی خود برای ایفای نقش استراتژیک تری در سازمان شما هستند.

به یاد داشته باشید که آموزش هوش تجاری فرآیندی است که هرگز به پایان نمی رسد.

5. سایه کاری را در نظر بگیرید

مشاهده نحوه کار افراد در بخش‌های مختلف روشی درخشان برای به دست آوردن دانش جدید، ایجاد روابط جدید، و بینش در مورد سازمان و نحوه عملکرد آن است.

درک خود را از اینکه چگونه عملیات در سایر بخش ها بر موفقیت کلی سازمان تأثیر می گذارد و محدودیت ها و چالش ها کجا هستند، توسعه دهید.

6. یک مربی بگیرید

همانطور که در حرفه HR خود پیشرفت می کنید، آنچه می گویید، چگونه آن را می گویید و زمانی که می گویید اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. به دست آوردن این مهارت ها به تنهایی و بدون کمک خارجی آسان نیست. به همین دلیل است که پیدا کردن یک مربی یا مربی با تجربه قابل توجه (چه در سازمان شما و چه در جاهای دیگر) می تواند بسیار سودمند باشد.

How HR can develop business acumenHow HR can develop business acumen

7. از پرسیدن سوال نترسید

بدون توجه به اینکه در کجای حرفه خود هستید، عادت کنید اغلب سؤال بپرسید. اگر چیزی را متوجه نشدید یا نیاز به توضیح مجدد یا متفاوت دارید از گفتن آن نترسید. اینگونه است که ما یاد می گیریم و رشد می کنیم.

پرسیدن سوالات دانش و درک شما را عمیق تر می کند و دیدگاه های متفاوتی را در مورد مسائل و راه حل های بالقوه ارائه می دهد.

8. به دیگران آموزش دهید

همانطور که در حال رشد و توسعه هوش تجاری خود هستید، مطمئن شوید که دانش خود را با سایر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید. اطمینان حاصل کنید که آنها اصول عملکرد سازمان شما را می دانند و آنها را تشویق کنید تا با درگیر شدن در همه این استراتژی ها و موارد دیگر، هوش تجاری خود را توسعه دهند.

هوش تجاری یک شایستگی حیاتی برای همه متخصصان منابع انسانی است

همانطور که می بینید، آموزش هوش تجاری امروزه برای همه متخصصان منابع انسانی کلیدی است. نه تنها بخش منابع انسانی را تقویت می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند استراتژی منابع انسانی را با استراتژی کسب‌وکار گسترده‌تر مرتبط کنید و شما را قادر می‌سازد تا ارزش واقعی برای سازمانی که رهبران متوجه آن هستند، ارائه دهید.

اگر می‌خواهید در مورد هوش تجاری در HR بیشتر بدانید و مجموعه مهارت‌های منابع انسانی خود را برای آینده اثبات کنید، برنامه صدور گواهینامه HR Business Partner 2.0 ما را بررسی کنید!

شانی جی نویسنده و نویسنده بین المللی است که 5 سال گذشته را صرف نوشتن درباره منابع انسانی کرده است. شانی قبلاً برای چندین نشریه از جمله HuffPost نوشته است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *