راهنمای 2024 برای توسعه مواد آموزشی کارکنان (با مثال)

توسعه ابتکارات آموزشی یک شرکت نقش مهمی در رشد یک سازمان ایفا می کند – از جمله توسعه مواد آموزشی کارکنان.

آموزش پایه و اساس افزایش بهره وری کارکنان، شایستگی و حتی رضایت شغلی را ایجاد می کند. کارمندان را با فراهم کردن ابزارها و منابع لازم برای انجام کارشان به نحو احسن و مؤثرتر توانمند می سازد. یک برنامه آموزشی قوی دارای مزایای کوتاه مدت و بلندمدت است، از جمله افزایش میزان مشارکت و حفظ کارکنان، کاهش خطرات انطباق، و تشویق تفکر خلاق.

طبق گفته لینکدین، تقریباً 94 درصد از کارمندان می گویند که اگر سازمان سرمایه گذاری بیشتری در آموزش و یادگیری کارکنان داشته باشد، مدت بیشتری در آن باقی خواهند ماند.

مطالب
مواد آموزشی کارکنان چیست؟
اهمیت مواد آموزشی کارکنان
چه چیزی را باید در مواد آموزشی کارکنان خود بگنجانید
نمونه هایی از مواد آموزشی کارکنان
7 مرحله برای ایجاد مواد آموزشی جذاب برای کارکنان

مواد آموزشی کارکنان چیست؟

مواد آموزشی کارکنان منابعی هستند که برای آموزش، آموزش و توسعه دانش و مهارت های کارکنان استفاده می شوند. این یک اصطلاح گسترده است و شامل انواع روش های تحویل، ابزارها، منابع و مستندات است.

منابع آموزشی کارمندان می توانند در قالب های مختلفی از جمله مواد دیجیتال یا چاپی ارائه شوند. هر قسمت از محتوا دارای یک هدف یادگیری خاص یا نتیجه دلخواه است.

اهمیت مواد آموزشی کارکنان

ابزارهای آموزش کارکنان به دلایل مختلفی ضروری هستند، از جمله:

  • توسعه مهارت ها و شایستگی : مواد آموزشی برای کمک به کارکنان برای توسعه مهارت های خود و حصول اطمینان از داشتن ابزار و منابع مناسب برای برآورده کردن انتظارات شغلی مهم هستند.
  • حفظ کارکنان : کارمندانی که به طور موثر آموزش دیده اند، احتمال بیشتری دارد که برای مدت طولانی تری نزد کارفرمای خود بمانند. جایگزینی و آموزش مجدد کارکنان جدید برای یک شرکت گران است. بنابراین، از منظر مالی، برای یک شرکت مفید است که آموزش های کافی و مرتبط را به کارکنان خود ارائه دهد.
  • سازگاری و وضوح : مواد آموزشی به خوبی ساخته شده منبع اطلاعاتی ثابت و روشنی را برای کارکنان فراهم می‌کند که منجر به تجربه یادگیری یکنواخت‌تر برای همه می‌شود. این ثبات برای حفظ استانداردهای کیفیت، انطباق با مقررات و کارایی عملیاتی حیاتی است. از سوی دیگر، مواد آموزشی ناسازگار می تواند منجر به سردرگمی و عدم درک شود. این ممکن است باعث شود که کارمند نداند چگونه یا چه زمانی از فرآیندها یا رویه های صحیح استفاده کند.
  • مواد مرجع: مواد آموزشی کارکنان منبع مهمی است که کارکنان می توانند در صورت نیاز به تجدید دانش خود به آن مراجعه کنند.

چه چیزی را باید در مواد آموزشی کارکنان خود بگنجانید

منابع انسانی باید قبل از ایجاد منابع آموزشی کارکنان، محتوای مورد نیاز را در نظر بگیرد. منابع انسانی می تواند با مدیریت یا سایر بازیگران کلیدی برای جمع آوری اطلاعات مشورت کند.

در اینجا برخی از عناصر اصلی است که مواد آموزشی کارکنان باید پوشش دهد:

  1. اهداف آموزشی : در مورد اهداف، نتایج و انتظارات آموزشی مورد نظر واضح و مشخص باشید.
  2. فهرست مطالب : فهرستی از مطالب تهیه کنید که نمای کلی از موضوعات تحت پوشش آموزش را ارائه دهد. کارمندان می توانند از این به عنوان یک مرجع سریع پس از آموزش استفاده کنند.
  3. دستورالعمل های دقیق : مطمئن شوید که هر دستورالعمل آموزشی واضح و آسان است. در صورت لزوم دستورالعمل های گام به گام را وارد کنید.
  4. وسایل کمک بصری : شامل عکس‌ها، فیلم‌ها، نمودارها، نمودارها یا سایر وسایل کمک بصری است که تجربه یادگیری را افزایش می‌دهد.
  5. نمودارهای سازمانی : نمودارهای سازمانی نحوه ساختار و عملکرد یک بخش را نشان می دهد. گنجاندن نمودارها در ابزارهای آموزش کارکنان می تواند به آنها کمک کند تا بهتر درک کنند که در کجای سازمان قرار می گیرند و چگونه کار آنها به اهداف و استراتژی کلی شرکت کمک می کند.
  6. فعالیت‌های تمرینی: فرصت‌های تعاملی و جذابی را ایجاد کنید که شامل مثال‌های «زندگی واقعی» برای کارکنان است تا مهارت‌ها و مفاهیمی را که در آموزش آموخته‌اند، تمرین کرده و به کار ببرند.
  7. سؤالات ارزیابی و بررسی دانش : سؤالاتی را در طول آموزش برای بررسی درک و درک مطلب بگنجانید. این می تواند به اندازه گیری رسیدن به اهداف کمک کند. منابع انسانی می‌تواند نتایج را در درازمدت تجزیه و تحلیل کند تا مشخص کند که آیا نیازهای آموزشی برآورده می‌شوند یا نیاز به تجدیدنظر در آموزش دارند.
  8. واژه نامه اصطلاحات: فهرستی از اصطلاحات و تعاریف را که در آموزش گنجانده شده است که کارکنان می توانند به آن مراجعه کنند را شامل شود.
  9. منابع مرتبط اضافی: پیوندهای اضافی، آموزش یا مواد مرجع را ارائه دهید که مکمل آموزش هستند تا کارمندان بتوانند دانش خود را حتی بیشتر گسترش دهند.
  10. ملاحظات دسترسی : مراقب باشید که با استفاده از قالب‌ها و سبک‌های یادگیری در دسترس، مواد آموزشی کارکنان را برای همه شرکت‌کنندگان، از جمله افراد دارای معلولیت، در دسترس قرار دهید.

در نهایت، مطالب آموزشی را به روز نگه دارید. به روز نگه داشتن مواد آموزشی ضروری است تا کارمندان مرتبط ترین اطلاعات را دریافت کنند.

نمونه هایی از مواد آموزشی کارکنان

بسته به نیاز شرکت، مواد آموزشی کارکنان را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند آموزش به رهبری مربی، آموزش الکترونیکی یا یادگیری خودگام توسعه، استفاده و ارائه کرد. در زیر چند نمونه از مواد آموزشی آورده شده است:

کتابچه های راهنمای کارمندان

کتابچه های راهنمای کارمندان حاوی اطلاعات ساختاری در مورد خط مشی های شرکت، رویه ها، اطلاعات ایمنی و انطباق، رویه های عملیاتی استاندارد و حتی دستورالعمل های گام به گام برای وظایف خاص یا استفاده از تجهیزات است.

→ موارد استفاده: به عنوان یک ابزار مرجع عمل می کند که کارکنان می توانند به طور منظم با آن مشورت کنند. ایده آل برای آموزش کارکنان جدید در طول فرآیند سوار شدن.

دستورالعمل های آموزشی

دستورالعمل‌های آموزشی معمولاً نسخه‌ای کوچک‌تر از کتابچه راهنمای کارمندان است که شامل اطلاعات یا دستورالعمل‌هایی در مورد یک فرآیند، شغل یا بدنه کار خاص است.

← موارد استفاده: این راهنماها برای آموزش کارمندان در یک موضوع یا وظیفه خاص موثر است.

مواد آموزشی به رهبری مربی

آموزش حضوری یا مجازی تحت رهبری مربی بیشتر شامل یک محیط کلاسی است که در آن یک تسهیلگر کارمندان را از طریق مجموعه ای از درس ها، تمرین ها و بحث ها هدایت می کند.

ابزارهای آموزشی ارائه شده معمولاً شامل ارائه های پاورپوینت، کاربرگ ها یا کتاب های کاری و سایر منابع مرتبط هستند. این منابع را می توان به صورت جزوه ارائه کرد یا به صورت الکترونیکی توزیع کرد. آنها همچنین سازگاری را فراهم می کنند زیرا همه کارمندانی که آموزش می بینند مواد یکسانی دریافت می کنند.

← موارد استفاده: مواد آموزشی توزیع شده یک روش عالی برای انتقال سریع و موثر اطلاعات است. کارمندان می توانند برای مراجعات بعدی از این مواد استفاده کرده و به آنها مراجعه کنند.

دوره های تعاملی

ابزارهای آموزشی تعاملی شامل دوره‌های آموزشی ویدیویی یا حضوری است که کارمندان را با شبیه‌سازی یا سناریوهای ایفای نقش، تصاویر تصویری و غیره درگیر می‌کند.

← موارد استفاده: درگیر کردن کارمند در آموزش تعاملی امکان یادگیری فعال را فراهم می کند و به کارکنان کمک می کند تا مهارت ها و مفاهیم آموخته شده را به کار گیرند و حفظ کنند.

چک لیست ها

چک لیست ها معمولاً لیست های ساده و آسان برای خواندن هستند که شامل اقدامات / مراحل لازم است که باید برای کار در دست تکمیل شوند.

← موارد استفاده: چک لیست ها می توانند به کارکنان کمک کنند تا سازماندهی شوند، پیشرفت خود را پیگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که تمام مراحل یک فرآیند تکمیل شده است.

آزمون ها و بررسی دانش

بررسی‌های دانش یا آزمون‌هایی را که در طول آموزش قرار داده می‌شوند، ترکیب کنید. بررسی های دانش را مختصر و ساده نگه دارید اما همچنان امکان اندازه گیری سطح تسلط بر محتوا را فراهم کنید.

← موارد استفاده: این ابزارهای ارزیابی به منابع انسانی و کارمند اجازه می دهد تا میزان درک و پیشرفت کارمند را بسنجند. منابع انسانی می‌تواند از این داده‌ها برای انجام هر گونه اصلاحات یا بهبودهای آتی در آموزش استفاده کند.

7 مرحله برای ایجاد مواد آموزشی جذاب برای کارکنان

اکنون که نمونه‌هایی از مواد آموزشی را بررسی کردیم، بیایید عمیق‌تر به نحوه ایجاد مواد آموزشی واقعی کارکنان بپردازیم.

مرحله 1: نیازهای آموزشی و اهداف یادگیری را شناسایی کنید

نیازهای آموزشی و اهداف یادگیری دست به دست هم داده و به عنوان پایه و اساس فرآیند یادگیری و توسعه عمل می کنند. این به تعیین نوع محتوای آموزشی مورد نیاز کمک می کند.

موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مخاطب کیست و آن کارمندان تا پایان آموزش چه دستاوردهایی باید داشته باشند؟
  • چه شکاف مهارتی باید برطرف شود؟
  • چه اطلاعات مربوط به شرکت یا انطباق باید گنجانده شود؟
  • موثرترین روش زایمان برای دستیابی به بهترین نتایج چیست؟

در مورد آنچه که از کارکنان انتظار می رود پس از تکمیل آموزش، بدانند یا بتوانند انجام دهند، واضح و مشخص باشید. مواد باید با نقش و مسئولیت کلی یک کارمند مرتبط باشد. 

در حالی که مواد آموزشی در مورد خط‌مشی‌ها و رویه‌های شرکت برای همه کارکنان یکسان خواهد بود، نیازهای آموزشی مرتبط با شغل و روش‌های ارائه ممکن است بسته به نقش و عملکرد شغلی متفاوت باشد. به عنوان مثال، محتوای آموزشی برای مشاغل بازاریابی یا فروش ممکن است به شدت با محتوای آموزشی برای مهندسان یا نقش های فناوری اطلاعات متفاوت باشد.

مرحله 2: مطالب آموزشی موجود را مرور کنید

آیا شرکت شما قبلاً مواد آموزشی خاصی در دسترس دارد؟ در این صورت، مطالب موجود را بررسی کنید تا مشخص کنید آیا محتوا همچنان مرتبط است و چه چیزی ممکن است نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد. اگر نیازی به توسعه کامل از ابتدا نباشد، مواد آموزشی موجود به صرفه جویی در زمان و منابع شرکت کمک می کند.

مرحله 3: روش تحویل را انتخاب کنید

روش ارائه آموزش بر نوع مواد آموزشی که باید توسعه یابد تأثیر می گذارد. روش های مختلفی برای ارائه آموزش وجود دارد، از جمله:

  • آموزش حضوری
  • کتابچه راهنمای آموزشی
  • آموزش ناهمزمان مبتنی بر کامپیوتر
  • وبینارهای زنده
  • عرشه های اسلاید
  • کلاس های آنلاین.

منابع انسانی می تواند در مورد روش ارائه آموزش بر اساس نیازهای آموزشی و عملیات تجاری تصمیم بگیرد. به عنوان مثال، یک شرکت کوچک ممکن است در مورد آموزش حضوری تصمیم بگیرد. یک سازمان بزرگتر با مکان های مختلف ممکن است انجام آموزش آنلاین را موثرتر بداند – که به هماهنگی کمتری نیاز دارد و در زمان و هزینه های سفر صرفه جویی می کند.

هنگام تصمیم گیری در مورد مؤثرترین روش ارائه آموزش، از مدیریت یا سایر بازیگران کلیدی نظرات دریافت کنید، g. اگر یک شرکت از یک فروشنده خارجی برای ارائه آموزش استفاده کند، فروشنده معمولاً مواد آموزشی را ارائه می دهد.

Guide on how to develop employee training materials with steps and examples.Guide on how to develop employee training materials with steps and examples.

مرحله 4: یک برنامه آموزشی و جدول زمانی ایجاد کنید

یک برنامه آموزشی و جدول زمانی ایجاد کنید. این کمک می کند تا مشخص شود که چگونه آموزش ارائه می شود، چه مدت طول می کشد تا مواد آموزشی تهیه شود، و یک آموزش هدفمند و تاریخ پایان تکمیل تعیین شود.

مراحل خاصی را در فرآیند شامل شناسایی منابع مورد نیاز، هزینه ها، تعهدات زمانی و ارتباطات مربوط به برنامه آموزشی، تحویل و نیازمندی ها بگنجانید. پس از شناسایی آن مراحل اصلی، می توان یک برنامه آموزشی تهیه کرد.

همچنین، یک مکانیسم ردیابی را در نظر بگیرید تا بتوان تکمیل آموزش را ردیابی و مستند کرد. در کلاس‌های آرایش/آموزش باید درگیری‌های غیرمنتظره یا لحظه آخری ایجاد شود.

مرحله 5: یک طرح کلی آموزشی تهیه کنید

قبل از توسعه محتوای آموزشی، یک طرح کلی یا “طرح درس” ایجاد کنید تا به شناسایی همه موضوعات اصلی کمک کند. این کمک می کند تا محتوا را به بخش ها و موضوعات ضروری تقسیم کنید .

مرحله 6: ابزار و مواد آموزشی را ایجاد کنید

کارکنان باید اطلاعاتی را که در آموزش یاد می گیرند جذب کنند. آموزش باید طوری تنظیم شود که کارمندان بتوانند به راحتی اطلاعات لازم را بدون فشار بیش از حد یا سردرگمی با جزئیات زیاد جذب کنند.

توسعه مواد آموزشی با کیفیت بالا و موثر نیاز به فکر، زمان و تلاش دارد. پس از تدوین طرح کلی، بر تعریف محتوای آموزشی تمرکز کنید. فعالیت های بصری و تعاملی را اضافه کنید تا یادگیرندگان را درگیر خود نگه دارید، که به آنها کمک می کند آنچه را که در دراز مدت یاد گرفته اند حفظ کنند.

مرحله 7: انجام ممیزی های دوره ای آموزشی

نیازها و روش های آموزشی بر اساس نیازهای کسب و کار در طول زمان تغییر خواهد کرد. بنابراین، انجام بررسی های آموزشی و تجزیه و تحلیل ارزیابی های آموزشی قبلی برای درک اینکه چه چیزی نیاز به بهبود دارد، ضروری است.

نکته HR

آموزش را قبل از اجرای آن در سراسر سازمان با یک گروه آزمایشی آزمایش کنید. گروهی از “آزمایش کنندگان” کارمندان را از بخش های مختلف شرکت انتخاب کنید و بازخورد آنها را جمع آوری کنید. این به شما کمک می کند تا بینش ارزشمندی را از دیدگاه های مختلف به دست آورید و مسائل موجود در محتوا را شناسایی کنید، مانند زبان نامشخص یا بار اطلاعات.

سوالاتی که باید از آزمایش کنندگان کارمند بپرسید عبارتند از:

  • آیا مطالب آموزشی جالب و جذاب است؟
  • آیا محتوا واضح و قابل درک است؟
  • آیا مواد آموزشی مربوط به کار روزانه است؟
  • آیا آموزش فرصت هایی را برای به کارگیری آموخته ها ارائه کرد؟
  • چگونه می توان مواد آموزشی را بهبود بخشید؟

برای جمع بندی

آموزش و توسعه برای تجربه کارمند ضروری است و حتی می تواند تفاوت بین حفظ و جابجایی کارکنان باشد. توسعه و ارائه مواد، ابزارها و منابع موثر آموزشی کارکنان جزء اصلی ابتکارات آموزشی یک شرکت است.

کارکنانی که به درستی آموزش دیده باشند، هم برای کارمند و هم برای شرکت یک “برد-برد” هستند. زمانی که کارکنان احساس می کنند درگیر هستند و احساس می کنند که شرکت روی آنها سرمایه گذاری می کند، حفظ تمایل افزایش می یابد. به نوبه خود، این به نتیجه نهایی شرکت کمک می کند و به ایجاد یک محیط کاری قوی و مثبت برای کارکنان در تمام سطوح سازمان کمک می کند.

آندریا بیش از 20 سال تجربه منابع انسانی از جمله مربیگری شغلی، روابط کارکنان، جذب استعداد، توسعه رهبری، انطباق با استخدام، ارتباطات منابع انسانی، توسعه آموزش و تسهیل دارد. او با افراد با پیشینه‌های مختلف، از جمله فارغ‌التحصیلان اخیر مدرسه، کارمندان اتحادیه، مدیریت، مدیران اجرایی، والدینی که به نیروی کار بازمی‌گردند و تغییر شغل‌ها، مشاوره و مربیگری می‌کند. آندریا دارای مدرک لیسانس در ارتباطات و تسهیل کننده گواهی برنامه های آموزشی مختلف منابع انسانی است. او در صنایع آب و برق، حمل و نقل، آموزش و پزشکی کار کرده است.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *