10 معیار سنجش آموزش کارکنان که باید بدانید

یکی از معروف ترین نقل قول های تجاری از پیتر دراکر (پدر تفکر مدیریت) آمده است: “اگر نتوانید آن را اندازه گیری کنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید.” وقتی صحبت از درک معیارهای آموزش کارکنان می شود، این نقل قول کاملاً مناسب است، زیرا چگونه می توانید نتایج را نشان دهید و بهبودهایی را ایجاد کنید؟

سال به سال، بخش‌های تحقیق و توسعه در سازمان‌ها، نوع آموزشی را که برای دستیابی به اهداف تجاری و بهبود نتایج کلی کسب‌وکار به کارکنان نیاز دارند، به دقت برنامه‌ریزی می‌کنند. اما آیا این واقعا کار می کند؟ و اگر کار کند، آیا 100% برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهینه شده است؟

مدیران اجرایی معمولاً در مورد سرمایه گذاری پول در آموزش بدون هیچ گونه نتایج یا معیارهای مشخصی تردید دارند. قابل درک است، زیرا فشار بیشتری برای کاهش هزینه ها وجود دارد و معمولاً بودجه آموزشی یکی از اولین مواردی است که تحت تأثیر قرار می گیرد.

ردیابی معیارهای آموزش کارکنان به سازمان شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که آموزشی که ارائه می دهید جذاب است و مهمتر از همه، به اهداف سازمان کمک می کند.

مطالب
معیارهای آموزش کارکنان چیست؟
چرا باید از معیارهای آموزشی برای ارزیابی آموزش استفاده کرد؟
معیارهای کلیدی آموزش کارکنان

معیارهای آموزش کارکنان چیست؟

معیارهای آموزش کارکنان وظایف بسیاری را انجام می دهند، از جمله:

  • ارزیابی موفقیت یک برنامه آموزشی.
  • اندازه گیری اثربخشی آموزش یک برنامه
  • استفاده از نقاط داده و بینش برای همسویی آموزش با اهداف سازمان.
  • برای ارزیابی اجزای مختلف یک برنامه آموزشی.

تمرکز اصلی معیارهای آموزش کارکنان «اثربخشی» است. بنابراین، فرض کنید، برای مثال، شما در شرکتی کار می‌کنید که به صورت آنلاین لباس می‌فروشد. به منظور افزایش فروش، باید سئو (بهینه سازی موتور جستجو) وب سایت خود را بهبود بخشید تا منجر به افزایش فروش شود. با این حال، پس از یک تجزیه و تحلیل سریع، متوجه می شوید که کارکنان شما مهارت های لازم در سئو را ندارند – بنابراین آنها را به یک دوره آموزشی می فرستید. معیارهای آموزش کارکنان به پاسخگویی به سوالات زیر کمک می کند:

  • آیا آموزش کارمندان در زمینه سئو موفقیت آمیز بود؟
  • آیا فراگیران از آموزش راضی بودند؟
  • آیا فروش سایت افزایش یافته است؟ آیا افزایش قابل توجهی در سرنخ ها وجود داشته است؟
  • آیا وب سایت شما از نظر سئو بهینه تر است؟
  • آموزش اضافی مورد نیاز برای هر گونه مهارت سئو بیشتر چیست؟

در یک سازمان، نتایج آموزشی واقعاً زمانی آشکار می شود که یک هدف روشن در ذهن مرتبط با آموزش وجود داشته باشد. فرض کنید هدف شما افزایش 15 درصدی بازدید از وب سایت در مدت شش ماه است. در آن صورت، می‌توانید سطح آموزش مناسبی را برای دستیابی به این هدف به کار ببرید – و بنابراین، معیارهای آموزشی را با این معیار تجاری خاص اندازه‌گیری کنید.

چرا باید از معیارهای آموزشی برای ارزیابی آموزش استفاده کرد؟

استفاده از معیارهای آموزش کارکنان در ارزیابی آموزشی به شما امکان می دهد تصمیمات مبتنی بر داده را بگیرید. تعصب را از بین می برد و از تصمیم گیری از روی هوس جلوگیری می کند. از منظر سازمانی، انصاف رویه ای ایجاد می کند و به هر سرمایه گذاری مالی انجام شده در آموزش اعتبار می دهد. علاوه بر این، استفاده از معیارهای آموزشی اجازه می دهد:

  • عملکرد مالی که باید اندازه‌گیری شود – شما می‌توانید معیارهای آموزشی را به معیارهای عملکرد مالی (به عنوان مثال، ROI، نقدینگی، معیارهای سودآوری) مرتبط کنید.
  • برای ردیابی عملکرد در طول زمان – استفاده از معیارها و KPIهای یکسان به شما امکان می دهد هر گونه پیشرفت قابل توجهی را در نتیجه مستقیم تلاش های آموزشی خود مشاهده کنید.
  • آموزش معیار برای رقبا – استفاده از معیارهای ثابت به شما این امکان را می دهد که برنامه آموزشی خود را با رقبا مقایسه کنید و بسنجید که آیا خرج کمتری می کنید یا زیاد.
  • به طور شفاف با کارمندان ارتباط برقرار کنید – شما می توانید ارزش آموزش و ارزش سرمایه گذاری روی آنها را به کارکنان نشان دهید.

یکی از بزرگترین دلایلی که کارکنان سازمان را ترک می کنند، عدم آموزش است. استفاده از معیارهای آموزشی گاهی اوقات می تواند راه ساده ای برای نشان دادن ارزش سرمایه گذاری انجام شده در آنها به کارکنان باشد. گاهی اوقات مهم این نیست که چه کاری انجام می شود، بلکه به این موضوع می پردازد که چقدر ارزش دارد.

معیارهای کلیدی آموزش کارکنان

در ارزیابی آموزشی خود، بسته به هدف خود می توانید از معیارهای آموزشی مختلفی استفاده کنید – اندازه گیری رضایت و مشارکت آموزشی، برنامه ریزی بودجه آموزشی، بهبود میزان مشارکت و قبولی، یا ارزیابی نتایج کسب و کار. در اینجا 10 معیار رایج آموزشی آورده شده است.

1. هزینه آموزش به ازای هر کارمند

این یک معیار ساده است که هزینه کل آموزش را بر تعداد کارمندان تقسیم می کند. این می تواند برای یک برنامه خاص یا به عنوان مجموع تمام آموزش های انجام شده در یک سال خاص باشد. فرمول این خواهد بود:

هزینه آموزش به ازای هر کارمند = هزینه آموزش / تعداد کارمندان

به عنوان مثال، فرض کنید آموزش شما برای سال 100000 دلار هزینه دارد و شما 75 کارمند دارید.

هزینه آموزش به ازای هر کارمند = 100000 دلار / 75 = 1333.33 دلار

به عنوان مثال، متوسط صنعت آموزش دریافت که میانگین هزینه هر کارمند در سال 1046 دلار است. بنابراین، شما می توانید اندازه گیری کنید که آیا بیش از حد خرج می کنید یا موجه است. علاوه بر این، می توانید از این معیار برای برنامه ریزی بودجه آموزشی خود برای سال بعد نیز استفاده کنید.

2. مشارکت فراگیر

مشارکت یادگیرنده میزان زمان و تلاشی که یادگیرندگان برای فرآیند یادگیری سرمایه گذاری می کنند را اندازه گیری می کند. این بدان معناست که فراگیران در واقع برای ثبت نام و پردازش مواد آموزشی تولید شده وقت می گذارند.

در حالی که هیچ معیار دقیقی برای اندازه گیری این موضوع وجود ندارد، برخی از آمارهای تعامل وجود دارد که می توانید به آنها نگاه کنید. این شامل زمان صرف شده برای ماژول ها یا دوره ها می شود. اکثر سیستم‌های LMS دارای این ویژگی‌ها هستند. طبیعتاً، هر چه یک زبان‌آموز زمان بیشتری را در بستر یادگیری و تعامل با ویژگی‌های مختلف آن صرف کند، درگیر آن‌ها بیشتر می‌شود.

با این حال، این ممکن است همیشه درست نباشد، زیرا در برخی موارد، یادگیرندگان بدون یادگیری فقط از طریق ماژول ها کلیک می کنند. به همین دلیل است که برای سنجش میزان مشارکت، باید آن را با معیارهای دیگر مانند اتمام دوره، رتبه رضایت و عملکرد کارکنان ترکیب کنید.

3. آموزش بازده سرمایه گذاری

بازگشت سرمایه (ROI) آموزش کارایی یا سودآوری پولی را که برای آموزش صرف می کنید اندازه گیری می کند. معمولاً به درآمد بیشتر و تأثیر تجاری مرتبط است. شما نیازی به اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI) هر طرح آموزشی در سازمان خود ندارید. به طور معمول، شما فقط این معیار کلیدی را برای 5٪ تاثیرگذارترین برنامه های آموزشی دنبال می کنید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری آموزشی این است:

آموزش بازده سرمایه گذاری = (بازگشت سود – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری x 100

فرض کنید شما 45000 دلار برای آموزش برای افزایش سرعت نمایندگان خدمات مشتری خود در حل مشکلات هزینه کرده اید. در نتیجه آنها توانستند رضایت و فروش مشتریان را افزایش دهند که منجر به افزایش 100000 دلاری سود خالص حاصل از فروش شد. بنابراین:

(100000 تا 45000 دلار) / 45000 x 100 = 122% بازگشت سرمایه آموزش.

4. رضایت از تجربه آموزشی

این یکی از محبوب ترین معیارهای آموزشی برای اندازه گیری است و معمولاً می توان آن را در نظرسنجی پس از آموزش یافت. برای سنجش میزان رضایت یادگیرندگان از آموزش هایی که دریافت کرده اند استفاده می شود. می‌توانید از امتیاز خالص پروموتر (1 تا 10) با این سؤال استفاده کنید: «چقدر احتمال دارد که این جلسه آموزشی را به یک دوست یا همسال خود توصیه کنید» برای جمع‌آوری بازخورد و سنجش میزان رضایت از تجربه آموزشی.

این یک معیار عالی برای ارزیابی موفقیت آمیز بودن آموزش از نظر فراگیران است یا خیر. برای NPS، هر چیزی بین 0 تا 30 خوب است. هر چیزی بالاتر از 30 عالی است. نمره زیر 0 چیزی است که ممکن است شما را نگران کند.

5. کارایی عملیاتی

اگر آموزش به طور موثر انجام شود و شکاف های مهارتی خاص مورد نیاز برای بهینه سازی فرآیندها در محل کار را برطرف کند، باید کارایی عملیاتی را افزایش دهد.

به عنوان مثال، ممکن است در حال حاضر 40٪ از مهلت های خود را از دست داده باشید. اگر یک برنامه آموزشی کارکنان برای رسیدگی به این موضوع خاص به کار گرفته شود، باید بهبود قابل توجهی داشته باشد (به عنوان مثال، کاهش به 20٪ یا 5٪ در طول زمان). معیارهای عملیاتی مانند “زمان برای تعمیر”، “زمان برای بازیابی”، “زمان تا شکست”، “هزینه به ازای هر کلیک” را می توان قبل و بعد از آموزش اندازه گیری کرد تا به بهبود کارایی توجه شود.

6. داده های ثبت نام دوره

این فقط برای اندازه گیری تعداد دانش آموزانی است که در دوره ثبت نام می کنند. برای مثال، می‌توانید از این معیار برای بهبود نحوه برقراری ارتباط آموزش با کارکنان استفاده کنید.

ممکن است بخواهید از تست AB در اینجا استفاده کنید، جایی که برنامه آموزشی را با استفاده از پیام‌های مختلف برای اندازه‌گیری اثربخشی تصاویر مختلف و سرفصل‌های موضوع ایمیل که هنگام ارائه دوره استفاده می‌شوند، به کارمندان منتقل می‌کنید.

علاوه بر این، همچنین مشخص می کند که آیا آموزش به کار گرفته شده برای کارکنان مناسب است یا خیر. شما می توانید کارهای کوچکی برای بهبود ثبت نام دوره انجام دهید (مانند تشویق مدیران به تبلیغ دوره برای تیم های خود) و ببینید که چگونه در طول زمان بهبود می یابد.

7. نرخ اتمام دوره

بالاخره دانش آموزان برای دوره شما ثبت نام کردند! اما تنها 50 نفر از 1000 دانشجوی ثبت نام شده 100 درصد دوره را تکمیل کردند. نرخ تکمیل دوره به شما نشان می دهد که دانشجو چه مقدار از دوره را گذرانده است.

روش‌های خلاقانه‌ای برای تشویق به اتمام دوره وجود دارد، مانند گیمیفیکیشن و تولید محتوای کوچک.

8. نرخ افت تحصیلی زبان آموز

این دوباره نشان می دهد که چه تعداد از زبان آموزان یا یک دوره را شروع کرده اند و آن را کامل نکرده اند یا تصمیم به ترک دوره گرفته اند. این معیاری برای کیفیت محتوای مواد آموزشی است، یا حتی ممکن است مشکلات سازگاری مرورگر در پلتفرم‌های یادگیری آنلاین را نشان دهد. در حالت ایده‌آل، شما اندازه می‌گیرید که زبان‌آموزان کجا درس خوانده‌اند. این به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا در قسمت خاصی از آموزش مشکلی وجود دارد یا خیر.

9. میزان قبولی ارزیابی و نمرات ارزیابی

میزان قبولی ارزیابی تعداد دانش‌آموزانی که در یک دوره آموزشی گذرانده شده یا شکست خورده‌اند را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، اگر 200 کارمند در پایان یک دوره در آزمون شرکت کنند و تنها 45 نفر قبول شوند، ضریب قبولی 22.5 درصد خواهد بود.

این می تواند نشان دهد که ارزیابی دوره دشوار بوده است، یا ممکن است عمداً به این روش انجام شده باشد تا بهترین دانش آموزان را فیلتر کند. اگر میزان قبولی و نمرات ارزیابی شما به طور غیرمنتظره پایین است، می توانید علت آن را بررسی کنید. آیا دانش آموزان زمان زیادی را برای تکمیل دوره صرف کرده اند و آنچه را که در ابتدا یاد گرفته اند فراموش کرده اند؟ یا سوالات بی مورد مفصل بودند؟

گاهی اوقات، گذراندن یک ارزیابی اجباری است و دانش آموزان باید آن را تا زمانی که دوره را پشت سر بگذارند، دوباره بگذرانند. در یک یادداشت نظارتی، این نرخ‌ها و امتیازات ارزیابی هنگام گزارش آماری برای آموزش‌های حقوقی (مانند آموزش‌های نظارتی لازم برای مطابقت با شرکت‌ها) مورد نیاز است.

10. عملکرد کارکنان پس از آموزش

عملکرد کارکنان پس از آموزش به بهبود عملکرد اضافه کاری کارکنان مرتبط با آموزش می پردازد. تأثیر آموزش ممکن است فوراً قابل توجه باشد یا فقط پس از یک دوره زمانی طولانی تر، بسته به پیچیدگی مهارتی که روی آن آموزش داده می شود.

شما می توانید این را از طریق ردیابی معیارهای عملکرد کارکنان مانند تعداد فروش یا وضوح تماس اول در سطح یک کارمند، یا درآمد هر کارمند در سطح سازمانی، قبل و بعد از آموزش، و مقایسه نتایج اندازه گیری کنید. باز هم، مانند ROI آموزش، شما این را فقط برای تاثیرگذارترین آموزش های خود اندازه می گیرید.

این داده ها را از کجا می آورید؟

برای به دست آوردن داده های معیارهای آموزشی خود، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • سیستم مدیریت یادگیری – این سیستم تمام داده های اصلی، مانند نرخ تکمیل دوره، نرخ ثبت نام، نمرات ارزیابی، نرخ قبولی و برخی از معیارهای تعامل را در خود جای می دهد.
  • نظرسنجی – این به شما کمک می کند تا داده هایی مانند امتیاز رضایت و داده های کیفی در مورد اثربخشی آموزش خود را جمع آوری کنید.
  • گروه های کانونی – گاهی اوقات، ممکن است انجام گروه های متمرکز کارمند برای داشتن یک گفتگوی صادقانه و باز در مورد آموزش دریافت شده مفید باشد.
  • داده‌های عملکرد کارکنان – هر معیاری از بهبود عملکرد که در نتیجه آموزش در طول زمان مشاهده می‌شود را نشان می‌دهد.

کلام پایانی

آموزش موثر کارکنان کلیدی برای اثبات آینده سازمان شما است. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که نتایج مورد نظر شما را به ارمغان می آورد. ردیابی معیارهای آموزشی مناسب به شما کمک می کند تا از این امر اطمینان حاصل کنید.

اریک ون ولپن موسس و رئیس AIHR است. او در شکل‌دهی شیوه‌های مدرن منابع انسانی با آوردن نوآوری‌های تکنولوژیک در زمینه منابع انسانی متخصص است. او به‌عنوان یک رهبر فکری HR به رسمیت شناخته می‌شود و مرتباً در مورد موضوعاتی مانند People Analytics، HR دیجیتال و آینده کار صحبت می‌کند.

منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *